Maak het gezellig in huis Westerhuis ERFSKIP „FRISO” WORKUMER KRANT Nieuws- en Advertentieblad voor de gemeenten Workum, Hindeloopen en Zuidwesthoek van Friesland Uw auto en uw ogen S.V.W. AGENDA MAISON IRENE TWEEDE BLAD RADIO H1NGS1 uw RADIO EN TELEVISIE aUTO-VEQHUUn 84ste JAARGANG No. 6 VRIJDAG 10 FEBRUARI 1961 WARKUMS •4 Vrijdag 3 februari 1961 Dit is b.v het geheel anders ge- beweging gesug- werkelijkheid niet wisselende belichting d 8JEME DE BOER Temeer omdat een deel van lossing voor de hand ligt. Een groot percentage? Bijna een jaar lang is in Nederland Het vermogen tot schatten van de ogentestwagen van de Vereniging afstand waarop de tegenligger nadert, en de snelheid waarmee hij rijdt, faalt bij velen. Een trieste lijst van afschuwelijke ongevallen moet jaarlijks worden op gemaakt. De oorzaak van vele van deze is toe te schrijven aan het falen van de ogen op kritieke ogenblikken! Dat hebben onderzoekingen uitge wezen. Daarmee staan we voor een verantwoordelijkheid, die zwaar weegt. en gezelligheid Workum, januari 1961 Mijnheer de Redacteur, Mag ik voor het onderstaande: een plaatsje in uw blad Bij voorbaat mijn vriendelijke dank Mensen, die al meer dan 40 jaar lid zijn van .Crescendo’, hebben nog niet eerder een sukses meegemaakt als door deze vereniging vorige week te Sneek werd behaald: het hoogste aantal punten met lof van de jury. Voor een groot deel is dit sukses te danken aan de Directeur, de heer de Boer, waarop, naar het oordeel der jury, de vereniging trots kan zijn. An derzijds is er voor de directeur alle reden om tevreden te zijn over een orkest, waarmee hij dit fraaie resul taat kon bereiken. Voor enkele stemmen, waarvoor in Workum geen krachten aanwezig wa ren, moest een beroep worden gedaan op muzikanten van Hindeloopen. Voor hen een bijzonder woord van dank voor de prachtige wijze, waarop zij hun bijdrage hebben geleverd. Toch is het jammer dat dit nodig was. Er zijn in Workum zeker nog wel een paar mensen te vinden, die deze plaatsen kunnen bezetten. Daar om jongeren van Workum die een beetje muzikaal zijn, geeft u op als lid van onze muziekvereniging. En ouderen, die vroeger lid geweest zijt, gaat de repetities op donderdagavond Voor het optreden van dwaallichten en het zien van .wegspoken’, is het licht op het donkere uur van de dag vaak aansprakelijk. Zijn de lichte par tijen van het gezichtsveld niet meer licht genoeg om het netvlies voldoen de te prikkelen, dan kan men deze alleen waarnemen bij verandering van blikrichting. Daarbij wordt een gereerd, die er in is. Wanneer een daarbij optreedt, zoals bij het auto rijden onvermijdelijk is, dan wordt dit optisch bedrog zeer sterk. Nachtblind Het spreekt vanzelf, dat lijders aan .nachtblindheid’, het tijdens dit .grijze uur’ zwaar te verduren hebben. Het aantal ongelukken is gedurende die periode opmerkelijk groot. Bij lang zaam aanpassingsvermogen (adaptie) van de ogen, ontstaan bij het zien in het schemer moeilijkheden. Het nacht - blinde oog is tijdelijk een waardeloos orgaan, dat bijna een uur nodig heeft om aan het donker gewend te raken. Storingen tijdens het .grijze uur’ komen ook voor bij mensen met een normaal gezichtsvermogen. Een klein percentage van alle ogen voldoet aan de te stellen eisen. Veel meer mensen dan zij, die zich daarvan bewustzijn, zouden bij het autorijden een bril moeten gebruiken. Zeker is de bril geen gevaar in het verkeer, zoals vroeger nogal eens be weerd werd. Integendeeldoor een goed aangepaste bril wordt het oog beschermd, terwijl de gebruiker vaak beter kan zien, dan iemand met ei genlijk onvoldoende gezichtsscherpte, een onvolkomenheid, die in het da gelijks leven vaak niet opgemerkt werd. Wanneer gebreken gering zijn, geeft een bril volkomen gelijkstelling met de normaal ziende chauffeur. Ogenonder zoek, geregeld en volle dig, lijkt voor iedere weggebruiker een onverbiddelijke eis. Want het lot van velen op de weg hangt van onszelf - van onze ogen - af. Binnenskipperij I Dpe ’t wy yn 1952 mei dizze ru- bryk ütein setten, hawwe wy der op wiisd, dat it net üs bidoeling wie, dat dit ienmanswurk wurde soe- Elk dy ’t in bijdrage leverje koe, dy ’t hwat mei it forline fan Workum üt to stean hie, soe yn dizze rubryk to- rjuchte kinne. Der is wolris gebrük fan makke, mar it bleau dochs by inkelde ütsünderingen. Nou witte wy wol, dat net elk yn de gelegenheit is fan aide archyfstikken kennis to nimmen. Foar sa fier by de lêzers de alie ning bistiet, dat dit perfoast nedich is om yn dizze rubryk skriuwe *o kinnen, wolle wy dit misforstan [hwant dat is it] hjir graech weinimme. Nam- mers, üt de réaksjes op üs léste ün- derwerp, de aide herbergen, hat wol bliken dien, dat der forskate aldere Warkumers binne, dy ’t üs bijdragen leverje kinne, dy ’t net üt archiven op to djippen binne. It giet dan meast- al oer dy dingen, dy ’t mensels mei- makke hat of fan oerlevering oan ’e weet kommen is. Wy stelle it dêrom op priis, dat in ald-Warkumer oanbean hat, üs it ien en oar to fortellen oer in bipaeld bi- driuw, dat yn dy foarm nou frijwol ta it forline heart, in bidriuw, dat er seis meimakke hat en dat yn haed- saek to meitsjen hat mei de binnen- skipfeart. Dizze persoan, dy ’t al mear as 50 jier forlyn Warkum forlitten hat, is de nou 80 jierige ald-skipper Jelmer Huisman. En al wennet hy dan tsjintwurdich yn Rotterdam, syn ge dachten gean dochs faek wesom nei Warkum en Fryslan, der’t er foarhin- ne as skipper op it binnenwetter oan ’e kost kaemNou sil wierskynlik net alles hwat hy forteld foar elkenien ünbikind wêze, mar as in stikje for= line tiid is it dochs wurdich fêstlein de op- is is duidelijk. De laatste tijd is gebleken, dat niet alléén de éénogige chauffeur zichzelf en anderen bloot stelt aan vreselijke gevaren. Het vermogen tot schatten bliuwe. De iene rédt him/har better as de oare. .1» j- - j-u jlt i Jfleubelen van Jnconê gaan een mensenleeftija mee Jnconê voor kwaliteit Voordeel Fré de Boer weer bij wonen. Dames stuurt uw mannen er heen, opdat we een corps kunnen opbouwen, dat de toon aan geeft in de muziekwereld. Onder degenen, die niet kunnen medewerken zijn ongetwijfeld velen, die .Crescendo’ een goed hart toedra gen en gaarne een avond van muzN kaal genot willen hebben. Hen ver wachten we op de jaarlijkse uitvoering in de Geref. kerk Het sukses van de vereniging valt samen met haar 70e verjaardag. Stel lig zullen velen op de officiële recep tie van hun waardering blijk willen geven. En misschien zal de bur gerij in een en ander aanleiding vin den om daadwerkelijk steun te verle nen, die voor .Crescendo’ onmisbaar is. De vereniging is het waard F. rryske Brief CCCXL Doe ’t ik forliden wike, de freedtomoarns de Friso krige, seach ik der daliks al hwat bysünders oan. Op it foarste blêd in greate ad- vertinsje yn it Frysk noch wol, en earst en meast bidoeld foar de Friezen om ütens. Der wurdt under mear yn sein: ,It hat üs bliken dien dat gans Frie zen om ütens graech nei Fryslan werom wolle as hja dér fêst wurk en in goede wente krije kinne.’ Hwat der allegearre mear yn stiet, slaen ik to ’n earsten mar oer. Hoefolle Friezen om ütens sille der wêze, dy ’t wol nei it aide skiere lan, of sa't wy dan sjonge, nei ,it béste lan fan d’ ierde’ werom wolle? Ik soe it wier net sizze kinne, en ik leau dat der nimmen wêze sil, dy ’t soks wit. Ik persoanlik dy ’t fierwei it greatste part fan myn libben Fries om ütens bin, ik sil net nei Fryslan werom gean. It ,net wollen’ bliuwt hjir buten biskóging. Och wy, dy ’t de bern hjir om üs hinne wenje hawwe, wy binne sa njonkenlytsen heal .forholianske’. De greatste langstme nei it aide is foarby. Hwat net bitsjut dat der yn üs libben nea ris gjin eagen- blikken wiene, dat wy/ik miskien wol werom krüpe wollen hiene. Mar sokke eagenblikken sille der grif wol yn elts minskelibben west hawwe, of noch wêze. De langstme om nei it aide sté werom to gean. Doch lit my nou mar net sentiminteel wurde, mar mei beide fuottén op ’e groun stean bliuwe. De advertinsje is dos allinne mar bidoeld foar de jongere Friezen buten Fryslan. Mar der tsjinoer steane alle dagen yn alle krakten greate advertinsjes fan greate bidriuwen üt it westen fan it lan. Der kin dan in heech lean fortsjinne wurde; binnen trije moanne in wenning; moai wurk en goede sociale voorzieningen’. Wis it liket allegearre tige moai. Boppedien is it noch altyd de greate winsk fan in hiele bulte minsken om ,nei Hollan ta to wenjen.’ Ja, en dan Ijeafst hwat tichteby in greate stéd. Hwant dér is altyd safolle to bilibjen en is it libben ommers folie en folie goedkeaper, tank sij de konkurrinsje. Wurdt er sa net faek praten? Mar hwat moai liket, fait soms danich óf. It spreke fansels dat as immen him forbetterje kin, mei it lean, mei it wurk, mei de wenning, hy dat grif dwaen moat. Doch der binne just de léste tiid safolle minsken nei it westen forhüze, dy ’t it der danich óf fallen is. Mar dat sil wol sa blijft? Kennen zij de oorzaak van kwaad? naam I Het gevaarlijk .snijden’, is vaak het noch vóór, noch gevolg van een gebrek aan dieptewaar- neming bij de automobilist. Hij kan niet bepalen, hoever een tegenligger van hem verwijderd is. het geval bij mensen, c OOGAFWIJKINGEN EN WEGVERKEER Snijden En wat dat betekent kunnen we vaststellen wanneer we op de grote weg de ene wagen de andere zien .snijden’. En dan vragen we ons af: Zijn alle chauffeurs zich bewust, dat In de testwagen van Veilig Verkeer het inhalen op de grote weg, statis- b.v. wordt gebruik gemaakt van een tisch zeker, de meeste gevaren met vernuftig apparaat, waarmee binnen zich meebrengt? Weten zij.datonge- enkele minuten nagegaan kan worden lukken, die dan gebeuren, de ongeluk- hoe het dieptewaarnemingsvermogen ken zijn met het grootste aantal slacht- van de onderzochte is. De testwagen offers? Ook al, omdat een aanrijding, komt ook in 1961 m vele plaat- onder dergelijke omstandigheden, sen van ons land. Wij hopen dat ve- meestal niet tot twee auto’s beperkt len de gelegenheid zullen aanpakken zich te laten onderzoeken. Het kan het niemand nadeel berokkenen, want een behoeft niemand op te geven, i na de test. Het grijze uur Een bijzondere waarschuwing zou moeten gelden voor het z.g. .grijze het geval bij mensen, die slechts over uur’, de periode tussen dag en sche- één werkend oog beschikken. Zij ont- mering. Bij de overgang van het zien beren het dieptebeeld. Zij zien alles bij daglicht naar het geheel anders ge- vlak en plat. Welke gevaren het met aarde zien bij schemering, treden veel- zich meebrengt, indien zo iemand een vuldig storingen in het gezichtsvermo- voor hem rijdende auto wil passerengen op. Ook bij mensen met een nor en dus niet kan bepalen hoever maal gezichtsvermogen. Richtingsbe een tegenligger van hem verwijderd drog kan een gevolg daarvan zijn. .Veilig Verkeer’ langs de weg. Dit teststation is een uniek onderzoekcen- iz z« k»"d8"d8 hun gezichtsvermogen hapert. De re- ïi^e‘ schatten sultaten van het onderzoek dat in de Bij een onderzoek, ingesteld in de ogentest-wagen gehouden wordt, zijn V.S. door de California Motor Ve- nog niet bekend. De Vereniging ,Vei- hide Department bleek, dat van de lig Verkeer’ en het .Centraal Bureau 70 automobilisten, die aangehouden voor de Statistiek’ zijn nog doende werden, omdat zij .speden' meer dan de verworven gevens in keiharde ge de helft van hen één oog minder dan tallen vast te leggen. Vooruitlopen op de normale gezichtssterkte had. Zij die resultaten is onmogelijk. Wel kun- zouden het risico van snijden op de nen wij het vermoeden uitspreken, dat weg nooit genomen hebben, als zij met een groot percentage van de chauf- behulp van twee goede ogen het gevaar feurs op de weg, zoals eerder geble- hadden kunnen schatten. Vergelijkingen van 2 groepen auto mobilisten met blanko ongeluksre- gister en met slechte toonden aan, dat het percentage automobilisten met gezichtsscherpte veel hoger is bij de groep slechte rijders dan bij de goede. De hulpmiddelen om het diepte- zicht van de aspirant-chauffeurs te testen, staan ons nu ter beschikking. het inhalen op de grote weg, statis- b.v. wordt gebruik gemaakt de chauf- behulp ken was bij militaire keuringen, lijden aan oogafwijkingen die de diepte- waarnemingen moeilijk of onmogelijk maken. IlilllllllilllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIiillllllllllilHIllllllllllilllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllililllllillllllllilllllllllllllUII^ Zondag 12 februari iiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim^ 1.30 uur T n on iSCAsmoosm ■t •f 8 e OPELS CHEVROLET V.W. BUSJES Verschijnt éénmaal per week Uitgave: Fa. T: GAASTRA Bza. Drukkerij en Boekhandel Workum Telefoon Redactie en Adm. 05151-314 Postrekening 882258 Van verslagen, berichten enz. gaarne spoedig opgaaf Molkw,-;rum (Herv.) Voorm. 9.30 J. Tammeling van Koudum Nam. 2 uur Eerw heer van Giesen van Leeuwarden. Warns (Herv.) Voorm. 9.30 uur ds Q. Rovers Nam. 2 uur ds mr Q. Rovers Staveren (Herv.) Voorm. 9.30 uur ds B J. Riemersma Nam. 2.15 uur ds B. J. Riemersma Gezinsdienst. t. e t n 0 r d e e il J 1 s s S. LAAT VERZORGEN n n g i! Abonnementsprijs f 1.25 pet kwartaal per post f 2.75 per halfjaar Advertentietarief: 7 cent per m.m. Adv. van buiten Friesland 9 ct: per m.m. Contracten volgens algemene regeling t 1 e h it A 3 S> d d i inzending van advertenties vóór of woensdagmorgen Familieberichten uiterlyk donderdags morgens 10 uur NOARD 69 WORKUM met een grammofoonplaatje van TELEFOON 306. b.gg 501 met en zonder chauffeur (All-iisk verzekerd Programma zaterdag 11 februari AFD. VOETBAL Senioren: Workum 1—Oranje Nassau 1, Groningen Aanlang 4 uur Junioren: Zeerobben IA—Workum 2A. Vertrek 1.15 u. AFD. GYMNASTIEK In verband met de feestavond vervallen a.s. maandag de gym.-less«n na 7 uur. Meubelhuis Inconé - Workum Workum (R.K.) Voorm. 7.30 uur Vroegmis 10 uur Hoogmis, ’s Av. 7.30 uur Lof (Herv.) Voorm. 9.30 uur ds G. van Zeben ’s Av. 7.30 uur ds W. E. Verdonk Voorm. 11.15 uur Zondagsschool in Kerk en ,Ons Gebouw’ (Doopsgez.) Voorm. 10 uur da M. J. van Hamel Collecte voor het bouwfonds Voorm. 11.30 uur Westhill-dienst (Geref.) Voorm. 9.30 uur ds D. Middelkoop Nam. uur ds D. Middelkoop (Bapt.) Voorm. 9.30 uur ds G. Visser Voorm. 11.15 uur Zondagsschool in Bethel Heidenschap (Herv.) Nam. 1.30 uur ds G. van Zeben (Geref.) Voorm. 9.10 uur Leesdienst Nam. 1.3o uur ds Hoogstee11 van Staveven Ferwoude (Herv.) Voorm. 9 uur ds P. E. van Ooyen Gaast (Herv.) Nam. 1.30 uur ds P. E. van Oojjen Hindeloopen (Herv.) VoOrm. 9.36 ds H. de Wolf Nam. 2 uur ds H. de Wolf (Doopsgez.) Geen dienst. Koudum (Herv.) Voorm. 9.30 uur ds Plomp van Leeuwarden ’s Av. 7.30 uur ds J. Tammeling (Doopsgez.) ’s Av. 7.30 uur da M. J. v. Hamel uur ds L ta nmi IrrATW tlr Duizenden thauffeurs.^—^j-r^y^^. S die zich van de oog- afwijkingen niet bewustzijn, zouefenzich aan een ogenonder- J zoek moeten onderwerpen.-'Het is namelijk niet alléén bravour. die chauffeurs tot het gev&rljke W snijden'verleidt. Het ^snijden" is meestal X bet gevolg van een gebrek aan diepte- wk waarneming bij de automobi/ist. Hij kan niet bepalen, hoever een tegenligger van hem ver wijderd is. Dit is bijvoorbeeld het geval bij mensen, die slechts over één wérkend oog beschikken. Zij ontberen het dieptebee/d. 7ij zien alles viak en piat.-Onderzoekingen hebben uitgewezen, dat niet alleen de éénogige chauffeurs zichzelf aan gevaren blootstellen. Een groot percentage van de chauffeurs lijdt aan oogafwijkingen, die de dieptewaamoming moeilijk of onmoge/ijk maken. Het vermogen tot schatten van de afstand, waarop de tegenligger nadert en de snelheid, waarmee hu rijdt, faalt Dij velen. AfschuweJjke ongelukken en vele slachtoffers zijn daar het gevolg van.~ r i van T’ op

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1961 | | pagina 1