EN ADI'ERTENTIE-RLAD VOOR DE STA!) EN HET ARRONDISSEMENT SNEER. NIEUWS- 1848. Mo. 4. 3de Jaargang. IVvensdag den 12 Jamt ar ij' BINNENLAND. 14 A 1 Pieter Eelzes Visser, Gerbcti Seizes VisserKof* zien, t'ocns- en de 24’ 8f> 49i dagen i zonder Pa- ik erd izes op- OO* in* van fop IS’ Hl k5A i al en de r de ge- ik am ok; ik en, en ijne njn van nden, n één i regel Using. -o -, met - .„„v. an, ijne reer aam cli dus ma- er* gc* ebt lan* gc- ezo au :ult ler en vrees geslingerd van den 27 gewacht had namen bcradene visscherlieden uit het namen: Taeke Eelzes Visser, en liüiSonderwljzeres* Jen en- I sen eef* pe on log* igte l’ge- ar- ■liet van ;es zijn idig me den /oor I m.) H na een in onze repatriëren. liet kan bij deze gelegenheid niet onbelang rijk zijn, eene beknopte schets van de militaire des generaaals Cochius mede te dee rt ike- p. vl. han- 36’, Vlieg. derstel af, en wierp den daarop staanden water ketel vooruit op de twee rails welke over een De water- hield de -r jnmgitjMmii^ j-i ieL tg— nelis Eelzes Visser, Andries Gooitsen Bastra, Pieter Sjoerds Hiemstra Darmen Klazes de Vries Eelke Aukes Visser, Wiltje Aukes VissesAarnt Jans Post en Kornelis Sipkes Visser. Let koene besluit, hünne redding en den gevaarlijken togt naar de Engelscbinansplaat te beproeven voor zien lan eene kleine jol, door vier man gedra gen? van eenigen leeftogt en middelen om vuur te kunnen maken voorzien aanvaardden deze elf moedige mannen, nog in dctizelfden avond of nacht, den moegelijken en met levensgevaar vergezelden togt, en het gelukte hun in den morgen van den 28 dezer de zandplaat te be reiken, waarop de drie met de kleine sloep van hel schip vertrokkene matrozen zich bevonden. Deze ongelukkige schipbreukelingen hadden van daar drie maal vierentwintig uren vergeefs naar redding uitgezie» en de moedige visschcrs smaak ten het onuitsprekelijk genotde drie reeds voor dood geachte matrozen nog levend te vinden hoezeer ook in eeneti treurigen toestand, daar reeds de beide sterksten zoodanig verzwakt wa ren dat zij slechts enkele stappen konden gaan terwijl de jongste met bevrozen handen en voe ten in half bewusteloozen staat ter neder lag. liet aanleggen van een vuur, de toediening van een weinig verkwikkends, wekte de uitdooven- I de levensgeesten weder op; en nadat men zich verzekerd had, dat er van het gestrandde schip voor het oogenblik niets te bergen was werd de terugreis ondernomen en hoewel men ge noodzaakt was de jongste der schipbreukelingen bestendig te dragen waren zij toch zoo geluk kig door inspanning en volharding des avonds te 7 urenbehouden te Moddergat aau wal te stappen in het bewustzijn het leven van drie medemenschen te hebben gered KOLONIËN. Volgens particulier berigt uit Batavia van den 27 October 1847 bij de Anisterdamsche Cou~ rant ontvangen, verneemt men, dat de luite- nant-generaal Cochinskommandant van het 0. I. leger besloten heeft, met primo Januari) 1848 zijn pensioen te vragen en de terugreis naar het vaderland in de eerste dagen van die maand per schip Gertruidakapt. Schaap, te aanvaarden om, na een onafgebroken verblijf van ruim 31 jaren in onze 0. I. bezittingen voor goed te SNEEK 11 January. LI. zaturJag voormiddag ongeveer elf ure, ontstond er brand in de blaailw» verwurg, even buiten deze stad-aan de trekvaart naar Leeuwarden gelegen en toebehoorende aan den heer P. van der Feer Cz. Weldra zag men de vlammen zich eenen weg door het dak ba nen, en het stond te duchten daar dit ge bouw ten Noorden onmiddelyk aan andere ge bouwen grensde, daar liet vrij stevig waaideen de plaats hebbende felle vorst zeer belemmerd voor de goede werking der brandspuiten koude zijn dat deze uitgebarstene brand belangrijk nadeel en schade zoude teweegbrengen. Eere zij echter het personeelaan wiens zorg, bij ons, het brandwezen is aanbevolen, daar het aan deszelfs spoedige verschijning, met de be- noodigde bluschmiddelen op de plaats des on» geluks, en aan deszelfs beleid beradenheid en onvermoeide!! ijver mogt gelukken den brand om een uur nademiddag meester te worden, en denzelven zoodanig te beteugelen, dat hij geene andere gebouwen dan het onderwerpelijke maar dit ook in erge mate, heeft beschadigd. Bij deze vermelding, kunnen wij niet nalaten nog in het bijzonder aan te merken, datdoor doel matig aangewende middelen de brandspuiten in weerwil der felle koude (zoo men wil 13 gr. Fahrenheit) geen oogenblik opgehouden hebben geregeld te werken en dat men vooral het groo- te nut heeft waargenomen der gom-clastieke persslangen vervaardigd door de heeren Van Geuns en Comp. te Haarlem. Gisteren had alhier eene bijzondere, en voorzeker de algemeene goedkeuring wegdragen de liefhebberij op schaatsen plaats. Op eene onzer binnengrachten, aan het Groolzand na melijk werd eene hardrijderij gehouden door leerlingen der Stads Armenschool waartoe 53 jongens, van 12 tot 16 jaren oud, waren toe gelaten. Baan en alles was behoorlijk ingcrigt, en, even als bij hardrijderijen van grooteren omvang, werden orde en regel hier stiptelijk op het oog gehouden. De prijs bestaande in eenen nieuwen duffelschen jas en broek, nieu we pet en schoenen werd behaald door Darm Boelens; de premie, zijnde eene nieuwe wol len onderbroek nieuwe borstrok pet en schoe nen viel ten deel aan Steven Tuinstra; terwijl aan de daaraan volgende rijders, Gerlof de Wolf en Hijlkc Osinga ieder een paar nieuwe schoe nen toegestaan, en aan Sijbout Pasma, oud 12 jaar, om zijne bijzondere bekwaamheid in het schaatsenrijden door den onderwijzer eene wol len das geschonken werd. Na den afloop der hardrijderij die met ee- nc tusschen pozing van anderhalf uur van ’s mor gens 10 tot namiddags 4 uur duurde werden de rijders in de armenschool op eene allezins gepaste wijze door den onderwijzer toegespro ken en vervolgens onthaald op warme melk en koek. Leerlingen der armenschool die geen deel konden nemen aan den wedloop heeft men heden verblijd met aan elk een stuk koek ten geschenke te geven waarvan de kosten ge vonden werden in de resterende geiden van de som die tot deze hardrijderij was afgezonderd geworden, namelijk 70.25 bij in teckening door eenige kinderlievende ingezetenen bijeengebragt die wij verzocht zijn, uit naam des onderwij zers daarvoor bij deze den welmeenendsten dank te betuigen. ’s GRAVENHAGE5 January. lieden mid dag is de raad van ministers na de plaats ge had hebbende ministeriëele veranderingen voor het eerst vergaderd geweest. lieden nacht is alhier overleden de heer M. G. Brorrdg-eestin leven oud griffier bij het voormalig boog gereglsliof te ’s Gravenhagelaatst arcliivarius van het oud archief van Holland. ’s GRAVENHAGE 6 Janna rij. In het week blad de U ekker leest men dat door de Com- missiën van Onderwijs in ons vaderland in de najaarsvergaderinggeëxamineerd en toegelaten zijnonderwijzers van den eersten rang 1 van den tweeden rang 39 van den derden rang 83 en van den vierden rang 80; huisonderwijzers rijk zijn, loopbaan len. De heer Frans David Cochius is geboren te Valburg bij Arnhem, en van een wel geachte familie afkomstig; in het jaar 1803 trad bij als kadet der genie in dienst en verkreeg admissie op de artillerie- en gënie-school te Zutphen onder de leiding van den toenmaligen directeur wijlen den luit, generaal Voet. In den ja re 1808 werd de heer C. tot 2de luit, surnumerair bij het korps der genie bevor derd, maar bleef, gelijk andere tot dien rang benoemden nog eenige maanden de militaire school te Amersfoort frequenteren die in 1806 daarheen van Zutphen verplaatst was doch wei nige maanden na die bevordering werden de 2de luits. surn. in actieve dienst gesteld, zoodat de luit. Cochius verplaatst werd naar de hoofdstad Amsterdam, ten einde in de fortificalie-linie van Noord-Holland werkzaam te zijn waarbij aan C. de werken te Durgerdam c. a. speciaal werden aanbevolen. In het jaar 1809, tijdens de invasie der En- gelscheu in Zeeland werd C. naar dat gewest verplaatst; doch door de usurpatie der Fran- schen was C. genoodzaakt bij het Fransche le ger over te gaan en heeft hij de krijgsoperatiën Polen en Rusland bijgewoond, tot dat hij ten gevolge van de kapitulatie van Parijs, in 1814 naar het vaderland terugkeerde. Na den roemrijken veldslag van Waterloo -a wegens den daardoor bevestigden vrede, geen uitzigt hebbende van weldra weder op het oor- logslooueel te kunnen optreden gaf C. gevolg- aan ziju verlangen oin andere wereldleden te waartoe zich weldra eene geweu sekte ge* 5schoolhoudel'essen 19 sen 1. ROTTERDAM, 7 January. Gisteren morgen heeft op den Hollandschen spoorweg een onge luk plaats gehad, dat de'noodlottigste gevolgen had kunnen na zich slepen bndde een toeval die niet Verhoedt. Door ëen verzuim van eenen der wachters, geraakte de trein, die ten kwart over elf ure van Amsterdam vertrokken was en uit acht wagens bestond even voorbij Veenen» burg op een verkeerd spoorstiet tegen eenen daarop staanden waterwegen sloeg hier liet on- w ierp den daarop staanden water- daar langs strooniend watertje Ingen. ketel bleef daar tusschen hangen en locomotief plotseling tegen die zonder dat be letsel ongetwyfeld met al de wagensdie reeds uit de sporen gesprongen waren in den stroom zou zijn gestort. De passagiers begaven zich naar Leyden met den goederen-trein die kort daarop van Amsterdam kwam. Voor den gede- railleerden trein ontbood men hulp van Haar lem ten gevolge van welk oponthoud deze trein eerst ten ruim vijf uren in den namiddag hier ter stede aankwam. HELLEVOETSLUIS5 January. Als eene bijzonderheid dient gemeld te worden dat een man der equipage van het schip Jan Daniël, gevoerd wordende door kapitein Zeeman zich met de sloep van boord begeven had en bij den loop van het schip in zee was achtergebleven; hij is door de ijssloep Morgenstergevoerd door A. Spek, op de gronden van Ooster in groot levensgevaar gevonden. Deze man was bijna 2 dagen aan de golven ter prooi geweest, alleen, eenige levensmiddelenen onder felle koude, tot hij eindelijk door gemelde ijssloep gevonden en verpleegd behouden aan wal ge- bragt is. AMELAND, 25 December. Heden des voor middag;? te 9 uren, strandde op een buitenrif der Engelscbinansplaattusschen de eilanden Ameland en Schiermonnikoog, het Pruissisch Stoomschip Sirenegevoerd door.kapitein Topf, geladen met suiker, koffij en peper, komende van Liverpoolbestemd naar Hamburg. Weldra was het anders hechte schip zoo lek .gestoten, dat het zeewater eenige voeten hoog in hetzelve opklomen de kapitein het raad zaam achtte, zijn schip te verlaten en in de boo ten het lijfsbehoud te zoeken. Niettegenstaande liet gure weder en de felle vorst, werd de boot in haast te water gelaten en door den kapitein en stuurman met vijf man der equipaadje be mand; terwijl de overige drie matrozen hun le ven met de kleine sloep zochten te redden. De dag van den 25 December en de daarop volgende koude nacht, werden al worstelende met den snerpenden oostewind in de opene boot doorgebragt, zonder dat het de bemanning der- zelve mogt gelukken, de gewenschte kust te be reiken eerst in den voormiddag van den 26 kwam zij in bet gezigt van eenige Wierumer visschcrs, die dadelijk over liet ijs toesnelden, om de lijdende manschap ter hulp te komen. Doch het gelukte hun niet, de boot genoeg na bij te komen 'om de schipbreukelingen te kun nen helpen. Na echter eene kleine jol van wal gehaald te hebben en met behulp daarvan en met verbazende krachtsinspanning, bragten de Wierumer visschcrs in den avond van den 26 de zeven manschappen der boot behouden aan wal groot was de blijdschap dezer zoo vreesse- lijik afgematte en aan bevrozen ledematen lijden de schipbreukelingen over hunne redding; doch deze blijdschap werd vergald, eensdeels dooi den treurigen toestand, waarin bijzonder de hoogbejaarde kapitein en de kok door het be vriezen hunner ledematen, verkeerden, maar in Duitscliland nog meer' door de onzekerheid omtrent het lot 1 tier drie overige matrerzen welke zich met de kleine sloep zochten te redden. Nadat men,, door hoop 1 tot' den' tfv’önd elf kloeke en Moddergat

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1848 | | pagina 1