i H EN AÜVEfENTIE-BLAD VOOR DE STAD EN HET ARRONDISSEMENT SNEEK. /F M ’tf I ZATURDAG I naderen van den winteraldaar ontstaanthans Van Lloyd vermeldt slechts die ongelukken BINNENLAND 1 I Hij is langi BUITENLAND. 1 zeer on rus heden mor- door den buitengewoon boekweit uit de Oostzce- ons ben aan ven te i vrijheden barer Het geldt hier dus een’ minister of van eene van nationale wij vertrouwen dat de krachtig beslissen zal.” op dien zij be- i en geen zich op mengen der onderdanen een zeer merkwaardig het aantal verongelukte af 1 Januarij 1847 tot 31 Decem- 1 ongeluk ter zee. Er gedurende het opgegeven tijdstip 13,500 i van schepen ter derhalve in elk en bijna had FRANKFORT27 December. Uit Wurtem- berg wordt medegedeeld, dat de bezorgdheid, LONDEN, 25 December. Op de Mississippi en daarin loopende wateren stoomden in het voorjaar van 1849 572 stoomboolen metende 118,655 tonnen en in aanbouw kostende onge veer 13 millioenen guldens. Men weet, dat die stoomboot-vaart vele ongelukken oplevert, immers in 1848 gingen er binnen twaalf maan den 59 booten verloren dus elke week ge middeld meer dan één. Behalve de 245 tnen- schen die daarbij om het leven kwamen, ver oorzaakten die ongelukken een verlies aan ei gendom van 11 millioen gulden; het passagiers- goeddat daarbij verloren gingis daaronder nog niet begrepen. Uit eene opgave van zeke ren heer Burkebij het congres ingeleverd bleek dat er van 1830 tot 1847 op de wer ven in het westen van Amerika, 1915 stoom- booten zijn gebouwd, waarvan 198alleen door het springen der ketels, verongelukten. Hier door zegt een Amerikaansch tijdschrift is het zoo ver gekomen dat er menschen zijn die elk ander middel van vervoer voor dat der stoombooten verkiezen en zich nog liever te midden van een veldslag wagendan op eene boot stappen in het westen des lands ge bouwd. Door de Lloyd is verslag uitgegeven over schepen van her 1850. Het boek bevat 193 bladzijden elk derzelve staan ongeveer 70 regelsen dier regels vermeldt een ongeluk ter zee. waren g opgaven van het verongelukken kennis van de Lloyd gekomen jaar 3377 op eiken dag ongeveer 9 elke 2| uur een ongeluk. Wel is waar men bij elk vermeld wordend ongeluk niet het verlies van een geheel vaartuig of van menseben- levens te betreuren doch twee derde gedeelte derzelve zijngelijk uit de lijst te bemerken is, van zeer ernsligen aard. En daarbij valt Wezel zijn drie rigtingen bepaald. ;en ook van de stations, zijn aan van koophandel gezonden, om te on en te beslissen. SNEEK 2 Januarij. Johannes vaiLingen oud 72 en zijne huisvrouw Johani Walei oud 76 jaren en alhier wonende nerden al meer en meer het tijdstip waarojgehuwde lieden vrij algemeen gewoon zijn di gouden bruiloft te vieren, daar de huwclij-vereeni- ging alsdan 50 jaren beslaan heeft, lit tijdstip nu zou, bij voornoemde echtgenoot;, op vrij- Zij nu dag, den 26 December 11., aanbreki. wilden ook gaarne, na zooveel zir en zoet met elkander doorgestaan te hebbe, dag, gouden bruiloft houden, maa hoorden al hun leven tot de arbdende klas se en hierbij schijnt «oud en art’ eene on afscheidbare eigenschap te zijn. 0. zij waren niet in slaat iels buitengewoons ooral geene bruiloflskosten uit te geven; ertoch is aan den wensch dezer goede oude litfii voldaan. Meer gegoede stadgenooten vereenijen zich on langs met het doel om dien goJen bruiloft tot stand te brengen welke hier au ook tot algemeen genoegen van feestvienden en aan- schouwers, op voormelden vrijdags gehouden. De inwijding van het nieuweterkgebouw in liet Hollandsche Veldheeftden 27 Dcc. plaats gehad door ds. C. van gelo. Met de hem eigene gevoel schetste hij volgens nieuw do jongste verandering in het kabinet op geheel andere wijze dan de Times, en laat zich aldus uit: «Zekere ministers van vreemde natiën, die haten, omdat wij eene vrije constitutie heb- eene Hervormde kerken omdat wij i vreemden vorst of priester veroorlo- eene of andere wijze in onze zaken en eindelijk omdat wij de regten van onze koningin overal en ten allen tijde handhavenwaar zij worden aange rand die vreemde ministers nudat is die vreemde natiënhebben thans voor de eerste maalzoolang Engeland eene geschiedenis heeft bevelen aan de Britsche kroon gegeven aan de vorstin voorgeschreven wie al dan niet in het kabinet zitting behooren te hebben, en aan het volk, in welke staatsmannen het vertrouwen be hoort te stellen. Engeland zal zich echter niet aan zulk eene vernedering onderwerpen. Het Engelsche volk van de uiterste grens des rijks tot de andere, welke verschillende staalkundige opinion ook toegedaan is gewis eenstemmig ge zind om op loyale wijze de onafhankelijkheid der kroon en de regten en vrijheden barer on derdanen te handhaven, niet meer liet lot van partijmaar het groote beginsel onafhankelijkheid, en publieke opinie kort en Kossuth deed op 6 dezer zijn intogt te New-Yorkde voornaamste stad van Noord- Amerika. Hij deed dit in een rijtuig, getrok ken door 6 paarden en onder kanon-gebulder en klokkengeluid. Daarna hield hij eene revue over de troepenen vervolgens wilde hij in zijn hotel' in rust zijn maaltijd gebruiken maar het volk, tot razernij opgewonden, wilde den Hongaar zien. Hij verscheen en sprak eenige woorden. Des avonds werd er eene fakkel-pro- menade gehouden. Kossuth sloot zich op in zijn slaapvertreken de policie bewaakte de toegangen tot die kameren liet aan de me nigte zeggen, dat hij niet heel wèl was, doch de boodschapper werd uitgejouwd en uitgeflo ten. Toen verscheen Kossuth het geschreeuw en getier begon op nieuw en er werd een too- neel van verwarring en losbandigheid gezien zoo als New-York welligt nog nooit beleefd had. Kossuth schijnt echter niet tevreden over de ontvangst, die hem in Amerika te beurt viel. Hij had meer officiële eerbewijzingen verwacht van eene regering, die hem uit Azië bad ge haald en van den president eener republiek welke aan zijn nureau oi uoor zijne ouuciiiauu- sche agenten bekend werden. Hoe veel schepen kunnen er nog niet vergaan zijn die b. v. ter kustvaart of visscherij gebezigd werden. Waren die ook opgenomeu dan zou het aantal onge lukken nog grooter zijn. LONDEN, 26 December. De opvolger van lord Palmerston, lord Granville, de nieuwe minister van builenlandsche zaken, is nog een jeugdig man, die in 1815 geboren is. Hij heeft aan de universiteit te Oxford gestudeerd. Ge durende een vrij korten tijd was hij geplaatst aan de Britsche ambassade te Parijs, vervolgens werd hij onder-secretaris van staat voor buiten landsche zaken. In het jaar 1846 werd hij tot commissaris der spoorwegen benoemd in het zelfde jaar erfde hij den titel van graafin Julij 1846 werd hij opper-jagermeesterin 1848 vice-president van de Board of Trade. In 1837 werd hij vertegenwoordiger van Morperth in het parlement, welke betrekking hij in 1840 nederlegde, om van 1841 tot 1847 de kiezers van Lichfield in dezelfde vergadering te verte genwoordigen in 1846 werd hij deputy lieu- 1 ni. r> .1111 van Stafford-Shire. Men moet president sie voor geweest, een I den hertog van Sutherland, bekend geweest onder* den naam van ville-Laveson-Gever. De Morn. Post beschouwt op tenant van Salop in 1848 majoor 2de klasse der Yeomanry niet uit het oog verliezen, dat lord Granville van den raad der koninklijke commis- de groote tentoonstelling van 1851 is De eerste graaf van dien naam was bekwaam diplomaat, en oom van den twee- jen tijd lord Gran- Schck van Dwin- zeg^igskracht en I Sa. 12: 14, de groote dingen door den Heer aaide bevolking aldaar bewezen. Te meer indrswekkend was die rede, door zijn ophanden zid vertrek uit het vaderland. Eene ontzettene massa volks was van alle kanten te zamen jstroomd zoo- dat het gebouw te klein was m ze te bevat ten. Een sierlijk opgerigte eereoog waardoor de rijtuigen en voetgangers m«st passeerden verhoogde de plegtigheid niet winig. De Belgische kamer vat) afgevaardigden heeft het met Nederland geslom handels-trac- taat, met eene aanzienlijke icerderheid van stemmen (57 tegen 30)aangeomen. Als voorbeeld eener vorspoedige reize valt op te merken, dat hetnieuw gebouwde barkschip Juno in Brouwershven binnen ree- derij 1111. C. Vlierboom en Zon gevoerd door kapt. Rijn van Alkemade, le uit en te buis reis naar Batavia heeft ged»n in 6 maanden en 27 dagen de snelheid an dit schip moet verbazend zijn hebbende 15 dagen te huis reisen zijnde meer dan 9 schepen vooruit- geioopen. Men leest in de Ams. Courant: Parijs heeft thans een vrolijk aanien. Men kan be seffen, hoe vol vrees zij vór 1852 geweest is, om zich nu zoo gelukkig t gevoelen onder de heerschappij van den sabel. Zondag jl. was de hooffstad zóó verheugd als op den gelukigsten festdag onder de mo narchie. De wandelaars spaken met veel geest drift over het Te Deum <n met zoo veel vuur over het bal op het stadhuis als of zij zelven in de quadrilles zouden saan. Dat prins Louis Napoleon de Tuileriën gait bewonen vindt ie der thans zeer natuurlijk; zelfs de verklaardste tegenstanders van het EJysée vinden het te ge waagd of te noodeloos Jin er één wooril tegen te zeggen. Waarlijk, FNrijs is als door een loo- vcrslag veranderd. Di< stad door iemand de dochter der redenerend: philosophic en van liet immer pruttelend übetalismus genoemd, is nu kinderlijk blij, dat zij onder den staat van be leg verkeerten hoop heeft op eenige dagen of maanden, of mogt het waar zijn! ee nige jaren van rust. ’s GRAVENHAGE, 30 December. Heden avond zou er bij Z. K. H. prins Frederik een groot bal plaats hebben waartoe ruim 600 personen waren uitgenoodigd doch ten gevolge eener on gesteldheid van den pnins zal liet geen voort gang hebben. Z. K. H. heeft een tigen nacht doorgebragtdoch was gen iets beter. sterken toevoer van provinciën. Door de nieuwe wijze van den heerSchut- zenbach heeft de fabrijkatie van beetwortelsui- ker eene groote verbetering ondergaan. De door hem gewonnen worJènde suiker overtreft zoo wel in kwaliteit als kwantiteit dien van de overige fabrijken. Dit goed gevolg heeft eenige Zuid-Duilsche en zelfs de Fransche regering be wogen deskundigen derwaarts te zenden om zich met deze wijze van fabrijkatie van nabij bekend te maken. BERLIJN 28 December. De laatste gebeur tenissen in Frankrijk hebben het verwonderlijk gevolg gehad, dat zij niet, zoo als anders der- gelijke de handelswereld geschokt en het ver keer gestremd maar integendeel gunstig daarop ingewerkt hebben. Men moge over de moliven der onderneming denken zoo als men wil, maar het gewigt der daadzaken is niet te ontkennen, en de bijval, die door de scherpzinnige voorstan ders der materiële belangen aan de zaak ge schonken wordtlevert een veelbeduidende!! waarborg op voor de gunstige gevolgen in de toekomst. De Berlijnsche, men zou mogen zeg gen de Pruissische kooplieden wenden thans het oog dat langen tijd uitsluitend met bezorgd heid op Parijs gevestigd was, met eenige gerust heid af, om bet naar Weeuen en het aldaar le houden tol-congres te rigten. Aanzienlijke koop lieden en fahrijkanten voorstanders van het be schermend tol-slelsel hebben het voornemen om gevolmagtigden derwaarts te zenden het welk van wege de regering, zoo als wij gemeld hebben, niet geschieden zou. Uit Kleef wordt gemeld, dat de ingeni eurs door de directie der Keulsche-Mindener spoorweg-compagnie aangesteld thans de rig- ting enz. der baan van Oberhausen naar Neder land bepaald hebben. Van eerstgenoemde plaats naar Wezel zijn drie rigtingen bepaald. De teckeningen ook van de stations zijn aan het ministerie derzoeken en te beslissen. liet werk zal dus waarschijnlijk met het voorjaar kunnen worden aangevangen. Op de Mississippi SNEEKIR COURANT

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1852 | | pagina 1