i
H
EN AÜVEfENTIE-BLAD VOOR DE STAD EN HET ARRONDISSEMENT SNEEK.
/F M
’tf
I
ZATURDAG
I
naderen van den winteraldaar ontstaanthans
Van Lloyd vermeldt slechts die ongelukken
BINNENLAND
1
I
Hij is langi
BUITENLAND.
1
zeer on rus
heden mor-
door den buitengewoon
boekweit uit de Oostzce-
ons
ben
aan
ven
te i
vrijheden barer
Het geldt hier dus
een’ minister of van eene
van nationale
wij vertrouwen dat de
krachtig beslissen zal.”
op dien
zij be-
i en
geen
zich op
mengen
der onderdanen
een zeer merkwaardig
het aantal verongelukte
af 1 Januarij 1847 tot 31 Decem-
1
ongeluk ter zee. Er
gedurende het opgegeven tijdstip 13,500
i van schepen ter
derhalve in elk
en bijna
had
FRANKFORT27 December. Uit Wurtem-
berg wordt medegedeeld, dat de bezorgdheid,
LONDEN, 25 December. Op de Mississippi
en daarin loopende wateren stoomden in het
voorjaar van 1849 572 stoomboolen metende
118,655 tonnen en in aanbouw kostende onge
veer 13 millioenen guldens. Men weet, dat
die stoomboot-vaart vele ongelukken oplevert,
immers in 1848 gingen er binnen twaalf maan
den 59 booten verloren dus elke week ge
middeld meer dan één. Behalve de 245 tnen-
schen die daarbij om het leven kwamen, ver
oorzaakten die ongelukken een verlies aan ei
gendom van 11 millioen gulden; het passagiers-
goeddat daarbij verloren gingis daaronder
nog niet begrepen. Uit eene opgave van zeke
ren heer Burkebij het congres ingeleverd
bleek dat er van 1830 tot 1847 op de wer
ven in het westen van Amerika, 1915 stoom-
booten zijn gebouwd, waarvan 198alleen door
het springen der ketels, verongelukten. Hier
door zegt een Amerikaansch tijdschrift is
het zoo ver gekomen dat er menschen zijn
die elk ander middel van vervoer voor dat der
stoombooten verkiezen en zich nog liever te
midden van een veldslag wagendan op eene
boot stappen in het westen des lands ge
bouwd.
Door de Lloyd is
verslag uitgegeven over
schepen van
her 1850. Het boek bevat 193 bladzijden
elk derzelve staan ongeveer 70 regelsen
dier regels vermeldt een ongeluk ter zee.
waren g
opgaven van het verongelukken
kennis van de Lloyd gekomen
jaar 3377 op eiken dag ongeveer 9
elke 2| uur een ongeluk. Wel is waar
men bij elk vermeld wordend ongeluk niet het
verlies van een geheel vaartuig of van menseben-
levens te betreuren doch twee derde gedeelte
derzelve zijngelijk uit de lijst te bemerken
is, van zeer ernsligen aard. En daarbij valt
Wezel zijn drie rigtingen bepaald.
;en ook van de stations, zijn aan
van koophandel gezonden, om te on
en te beslissen.
SNEEK 2 Januarij. Johannes vaiLingen
oud 72 en zijne huisvrouw Johani Walei
oud 76 jaren en alhier wonende nerden al
meer en meer het tijdstip waarojgehuwde
lieden vrij algemeen gewoon zijn di gouden
bruiloft te vieren, daar de huwclij-vereeni-
ging alsdan 50 jaren beslaan heeft, lit tijdstip
nu zou, bij voornoemde echtgenoot;, op vrij-
Zij nu
dag, den 26 December 11., aanbreki.
wilden ook gaarne, na zooveel zir en zoet
met elkander doorgestaan te hebbe,
dag, gouden bruiloft houden, maa
hoorden al hun leven tot de arbdende klas
se en hierbij schijnt «oud en art’ eene on
afscheidbare eigenschap te zijn. 0. zij waren
niet in slaat iels buitengewoons ooral geene
bruiloflskosten uit te geven; ertoch is aan
den wensch dezer goede oude litfii voldaan.
Meer gegoede stadgenooten vereenijen zich on
langs met het doel om dien goJen bruiloft
tot stand te brengen welke hier au ook tot
algemeen genoegen van feestvienden en aan-
schouwers, op voormelden vrijdags gehouden.
De inwijding van het nieuweterkgebouw
in liet Hollandsche Veldheeftden 27 Dcc.
plaats gehad door ds. C. van
gelo. Met de hem eigene
gevoel schetste hij volgens
nieuw do
jongste verandering in het kabinet op geheel
andere wijze dan de Times, en laat zich aldus
uit: «Zekere ministers van vreemde natiën, die
haten, omdat wij eene vrije constitutie heb-
eene Hervormde kerken omdat wij
i vreemden vorst of priester veroorlo-
eene of andere wijze in onze zaken
en eindelijk omdat wij de regten
van onze koningin overal en ten
allen tijde handhavenwaar zij worden aange
rand die vreemde ministers nudat is die
vreemde natiënhebben thans voor de eerste
maalzoolang Engeland eene geschiedenis heeft
bevelen aan de Britsche kroon gegeven aan de
vorstin voorgeschreven wie al dan niet in het
kabinet zitting behooren te hebben, en aan het
volk, in welke staatsmannen het vertrouwen be
hoort te stellen. Engeland zal zich echter niet
aan zulk eene vernedering onderwerpen. Het
Engelsche volk van de uiterste grens des rijks
tot de andere, welke verschillende staalkundige
opinion ook toegedaan is gewis eenstemmig ge
zind om op loyale wijze de onafhankelijkheid
der kroon en de regten en vrijheden barer on
derdanen te handhaven,
niet meer liet lot van
partijmaar het groote beginsel
onafhankelijkheid, en
publieke opinie kort en
Kossuth deed op 6 dezer zijn intogt te
New-Yorkde voornaamste stad van Noord-
Amerika. Hij deed dit in een rijtuig, getrok
ken door 6 paarden en onder kanon-gebulder
en klokkengeluid. Daarna hield hij eene revue
over de troepenen vervolgens wilde hij in
zijn hotel' in rust zijn maaltijd gebruiken maar
het volk, tot razernij opgewonden, wilde den
Hongaar zien. Hij verscheen en sprak eenige
woorden. Des avonds werd er eene fakkel-pro-
menade gehouden. Kossuth sloot zich op in
zijn slaapvertreken de policie bewaakte de
toegangen tot die kameren liet aan de me
nigte zeggen, dat hij niet heel wèl was, doch
de boodschapper werd uitgejouwd en uitgeflo
ten. Toen verscheen Kossuth het geschreeuw
en getier begon op nieuw en er werd een too-
neel van verwarring en losbandigheid gezien
zoo als New-York welligt nog nooit beleefd had.
Kossuth schijnt echter niet tevreden over de
ontvangst, die hem in Amerika te beurt viel.
Hij had meer officiële eerbewijzingen verwacht
van eene regering, die hem uit Azië bad ge
haald en van den president eener republiek
welke aan zijn nureau oi uoor zijne ouuciiiauu-
sche agenten bekend werden. Hoe veel schepen
kunnen er nog niet vergaan zijn die b. v. ter
kustvaart of visscherij gebezigd werden. Waren
die ook opgenomeu dan zou het aantal onge
lukken nog grooter zijn.
LONDEN, 26 December. De opvolger van
lord Palmerston, lord Granville, de nieuwe
minister van builenlandsche zaken, is nog een
jeugdig man, die in 1815 geboren is. Hij heeft
aan de universiteit te Oxford gestudeerd. Ge
durende een vrij korten tijd was hij geplaatst
aan de Britsche ambassade te Parijs, vervolgens
werd hij onder-secretaris van staat voor buiten
landsche zaken. In het jaar 1846 werd hij tot
commissaris der spoorwegen benoemd in het
zelfde jaar erfde hij den titel van graafin Julij
1846 werd hij opper-jagermeesterin 1848
vice-president van de Board of Trade. In
1837 werd hij vertegenwoordiger van Morperth
in het parlement, welke betrekking hij in 1840
nederlegde, om van 1841 tot 1847 de kiezers
van Lichfield in dezelfde vergadering te verte
genwoordigen in 1846 werd hij deputy lieu-
1 ni. r> .1111
van Stafford-Shire. Men moet
president
sie voor
geweest,
een I
den hertog van Sutherland,
bekend geweest onder* den naam van
ville-Laveson-Gever.
De Morn. Post beschouwt op
tenant van Salop in 1848 majoor 2de klasse
der Yeomanry
niet uit het oog verliezen, dat lord Granville
van den raad der koninklijke commis-
de groote tentoonstelling van 1851 is
De eerste graaf van dien naam was
bekwaam diplomaat, en oom van den twee-
jen tijd
lord Gran-
Schck van Dwin-
zeg^igskracht en
I Sa. 12: 14, de
groote dingen door den Heer aaide bevolking
aldaar bewezen. Te meer indrswekkend was
die rede, door zijn ophanden zid vertrek uit
het vaderland. Eene ontzettene massa volks
was van alle kanten te zamen jstroomd zoo-
dat het gebouw te klein was m ze te bevat
ten. Een sierlijk opgerigte eereoog waardoor
de rijtuigen en voetgangers m«st passeerden
verhoogde de plegtigheid niet winig.
De Belgische kamer vat) afgevaardigden
heeft het met Nederland geslom handels-trac-
taat, met eene aanzienlijke icerderheid van
stemmen (57 tegen 30)aangeomen.
Als voorbeeld eener vorspoedige reize
valt op te merken, dat hetnieuw gebouwde
barkschip Juno in Brouwershven binnen ree-
derij 1111. C. Vlierboom en Zon gevoerd door
kapt. Rijn van Alkemade, le uit en te buis
reis naar Batavia heeft ged»n in 6 maanden
en 27 dagen de snelheid an dit schip moet
verbazend zijn hebbende 15 dagen te huis
reisen zijnde meer dan 9 schepen vooruit-
geioopen.
Men leest in de Ams. Courant: Parijs
heeft thans een vrolijk aanien. Men kan be
seffen, hoe vol vrees zij vór 1852 geweest is,
om zich nu zoo gelukkig t gevoelen onder de
heerschappij van den sabel.
Zondag jl. was de hooffstad zóó verheugd
als op den gelukigsten festdag onder de mo
narchie. De wandelaars spaken met veel geest
drift over het Te Deum <n met zoo veel vuur
over het bal op het stadhuis als of zij zelven
in de quadrilles zouden saan. Dat prins Louis
Napoleon de Tuileriën gait bewonen vindt ie
der thans zeer natuurlijk; zelfs de verklaardste
tegenstanders van het EJysée vinden het te ge
waagd of te noodeloos Jin er één wooril tegen
te zeggen. Waarlijk, FNrijs is als door een loo-
vcrslag veranderd. Di< stad door iemand de
dochter der redenerend: philosophic en van liet
immer pruttelend übetalismus genoemd, is nu
kinderlijk blij, dat zij onder den staat van be
leg verkeerten hoop heeft op eenige dagen
of maanden, of mogt het waar zijn! ee
nige jaren van rust.
’s GRAVENHAGE, 30 December. Heden avond
zou er bij Z. K. H. prins Frederik een groot
bal plaats hebben waartoe ruim 600 personen
waren uitgenoodigd doch ten gevolge eener on
gesteldheid van den pnins zal liet geen voort
gang hebben. Z. K. H. heeft een
tigen nacht doorgebragtdoch was
gen iets beter.
sterken toevoer van
provinciën.
Door de nieuwe wijze van den heerSchut-
zenbach heeft de fabrijkatie van beetwortelsui-
ker eene groote verbetering ondergaan. De
door hem gewonnen worJènde suiker overtreft
zoo wel in kwaliteit als kwantiteit dien van de
overige fabrijken. Dit goed gevolg heeft eenige
Zuid-Duilsche en zelfs de Fransche regering be
wogen deskundigen derwaarts te zenden om
zich met deze wijze van fabrijkatie van nabij
bekend te maken.
BERLIJN 28 December. De laatste gebeur
tenissen in Frankrijk hebben het verwonderlijk
gevolg gehad, dat zij niet, zoo als anders der-
gelijke de handelswereld geschokt en het ver
keer gestremd maar integendeel gunstig daarop
ingewerkt hebben. Men moge over de moliven
der onderneming denken zoo als men wil, maar
het gewigt der daadzaken is niet te ontkennen,
en de bijval, die door de scherpzinnige voorstan
ders der materiële belangen aan de zaak ge
schonken wordtlevert een veelbeduidende!!
waarborg op voor de gunstige gevolgen in de
toekomst. De Berlijnsche, men zou mogen zeg
gen de Pruissische kooplieden wenden thans
het oog dat langen tijd uitsluitend met bezorgd
heid op Parijs gevestigd was, met eenige gerust
heid af, om bet naar Weeuen en het aldaar le
houden tol-congres te rigten. Aanzienlijke koop
lieden en fahrijkanten voorstanders van het be
schermend tol-slelsel hebben het voornemen
om gevolmagtigden derwaarts te zenden het
welk van wege de regering, zoo als wij gemeld
hebben, niet geschieden zou.
Uit Kleef wordt gemeld, dat de ingeni
eurs door de directie der Keulsche-Mindener
spoorweg-compagnie aangesteld thans de rig-
ting enz. der baan van Oberhausen naar Neder
land bepaald hebben. Van eerstgenoemde plaats
naar Wezel zijn drie rigtingen bepaald. De
teckeningen ook van de stations zijn aan het
ministerie
derzoeken en te beslissen. liet werk zal dus
waarschijnlijk met het voorjaar kunnen worden
aangevangen.
Op de Mississippi
SNEEKIR
COURANT