1864.
No. 7.
NIEUWS- EN ADTERTENTIE-RIAD VOOR DE STAD EN HET ARRONDISSEMENT SNEEK.
23 Januanj.
Zaturdag
NEGENTIENDE
JAARGANG,
I
s
e
n
e
s
e
e
P
:s
n
S
e
e
ii
KENNISGEVING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
de gemeente SNEEK. Gelet op art. 26 der
Wet, betrekkelijk de Nationale Militie, van den
19den Augustus 1861 (Staalblad no' 72).
Brengen door deze ter kennisse der ingezete
nen, dat het register en de alphabetische naam
lijst van de ingeschrevenen voor de loting 1864
ter visie ran elk zal liggen ter Secretarie dezer
gemeente van den 25 Januarij 1864 tot en met
2 Februarij 1864, en dat door een ieder, die
tegen register of lijst bezwaren heeft in te bren
gen, deze op de wijze, in art. 99 vermeld, binnen
den tijd der nederlegging bij den Commissaris
des Konings in de Provincie moeten worden in
gediend.
Sneek den 23 Januarij 1864.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
WOUDA.
De Secretaris
HAGA.
i" B
-
A
De
x I
I' -
•-■i,
l>i'. H
vnj-B
I
PCtitJ
te land, gemakkelijker met Hindeloopen, dan m
DE SPOORWEGLIJN SNEEK HINDE
LOOPEN MEDEMBLIK enz.
De geschiedenis van het wetsontwerp tot
den aanleg der Staats Spoorwegen heelt het
KENNISGEVING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
de gemeente SNEEK geven door deze kennis,
dat zij op den 16 dezer maand voorloopig
hebben vastgesteld het Kohier van Omslag,
strekkende tot restitutie der kosten van onder
houd van sommige stratenbinnen deze ge
meente over het jaar 1863en dat het te be
ginnen met heden gedurende 14 dagen, ter
Secretarie der gemeente voor een’ ieder ter
inzage is nedergelegd.
Sneek den 18 Januarij 1864.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
WOUDA.
De Secretaris
HAGA.
"d.
en
met Stavoren dat daarenboven ook minder
gelegen is voor Workum en Bolsward, twee
niet onbelangrijke handelplaatsen, welke in geen
der beide lijnen kunnen worden opgenomen.
Het Ringwiel kan voor de communicatie zeer
goed gemist en dus droog gemaakt worden.
Wanneer men de lijn neemt door hetzelve
dan bespaart men de 609 el spoo-, die er meer
vereischt wordt voor eene rigting van Sneek
over IJnthamaslootdoor het Heidenschap en
Workumtner-veldnaar Hindeloopen. De
breedte van het Ringwiel (700 elj hierbij ge
teld levert 1300 el minder ter onteigening op.
De alzoo bespaarde kosten zijn voldoende om
het droogmaken van het Ringwiel te hoeden.
2) De haven van Hindeloopen verdient in
deze de voorkeur boven die van Stavoren
welker mond eene westelijke rigling heeft en
daardoor oorzaak isdat de daarin loopende
volle zeegepaard met den sterken stroom
die er voorbij loopthet binnenloopen voor de
sehepen ten zeerste beinoeijelijkt. In dit opzigt
is zij ook voor geene verbetering vatbaar, Ook
levert de waterstand een gewigtig bezwaar op,
daar, bij gewoon vol zee in de haven slechts
19 en voor haar 22 palm water is. Hoe zal
het dan zijn bij de landwinden, die in den
winter en het voorjaar zoo dikwijls heerschen?
Er schijnt tusschen den wal er de genoegzame
diepte in zee eene bank te bestaan welke door E
de overigens in dezen tijd zooveel vermogende
menschelijke kracht niet kan worden overwon
nen uit welke specie die dan ook moge be
staan. De zee aan den noordkant van Hinde
loopen beveelt zich daarentegen aan, door een
waterstand van 3 elbij gewoon volzeeeene
diepte die op korten afstand van den wal 4 el
bereikt en zoo stand houdt regts tot Texel,en
links voorbij Stavoren. Er zullen betrekkelijk
weinige kosten vereischt wordenom de haven
te H., met eene geheel noordelijke rigting
zonder vrees voor verzanding op eene diepte
van 4 elop groole schaal aan te leggen, en
zoodoende ten allen tijde voor stoom- en zeil
schepen toegankelijk te maken. Na nog de
vraag te hebben beantwoord waarom eene
noordelijke monding te H. wel en eene noord-
weslelijke te S. niet doelmatig isbeweert
men dat er sedert lang reeds voor schepen,
om de Noord weg komende eene volstrekte
behoefte bestaan beeft aan eene toevlugtshaven
op de hoogte van H. De kostenwelke de
aanleg van een haven te H. zal vereischen
overtreffen geenszins die, welke tot de wis
selvallige verbetering van die te Stavoren zijn
benoodigd.
3) Aangaande de overlogt naar Noord
Holland wordt aangemerkt, dat het naauwsle
gedeelte der zee tusschen Stavoren en de Ven,
I aan beide kanten wijduitloopende, als 'tware
bewijs geleverd, dat vele gemeenten, zoodrazij
eenmaal bezield waren met den wensch om in
het spoorwegnet te worden opgenomenook
spoedig een tal van motieven wisten bij te bren
gen volgens welke in baar oogaan dien
wenschook uit het oogpunt van 't algemeen
belang behoorde te worden voldaan. Zooda
nig streven naar de bevordering harer belangen
kan dergelijke gemeenten niet euvel geduid
worden integendeel want het onderwerp
was voor de meesten een levensvraag. Het al
gemeen belang is daardoor tevens niet onbe
duidend gebaatdewijl de verschillende gron
den tot aanbeveling of bestrijding eener ont
worpen rigting ter sprake gebragt, een waar
borg gaven voor het nemen van een wel door
dacht besluit.
Betrekkelijk de Noord-Hollandsch-Friesche
Spoorwegzaak zijn de gevoelens verdeeld
de rigting van Sneek naar de Zuiderzee
over
en
het aansluilingspunt aan de Noord Holl. kust.
Sommigen geven namelijk de voorkeur aan eene
lijn op Hindeloopen, -in verband met de haven
te Medemblik, boven die op Stavoren de
Ven. Dat men te Hindeloopen niet stil zit
bewijzen wel de stemmen die van daaruitgaan,
ten einde voor dit gevoelen de publieke opinie,
zoo mogelijkte winnen. In Julij. des vorigen
jaars hebben de heeren J. D Duif. A. Buma,
A. Alberts en F. Rinia van Nauta hieromtrent
hunne beschouwingen in het licht gegeveii
gelijktijdig met eene kaart, waarop de verschil
lende rigtingen, ter verduidelijking hunner denk
beelden, zijn aangewezen. Dezer dagen hebben
zij, in eene tweede brochure, hunne denkbeel
den nog nader toegelicht en met bescheiden
heid aangedrongen.
Beide stukjes zijn uit Hindeloopen aan de
Redactie dezer Courant toegezonden, wij mee
nen derhalve in den geest der s hrijvers te
handelen wanneer wij hier een kort verslag
van den inhoud geven, ten einde de aandacht
er zooveel mogelijk op te vestigen Daar wij
geene voldoende plaatselijke kennis in die streek
van Friesland bezitten achten wij ons onbe
voegd om over de juistheid hunner beschou
wingen een oordeel te vellen. Gaarne wen
schen wij echter de argumentatie ook van de
anderij partij hierdoor uit te lokken. Die van de
Hindeloopers komt hoofdzakelijk hierop neder
1) De lijn SneekStavoren is 26,000, Sneek
Hindeloopen 20,000 cl, de laatste dus 6000 el,
zijnde nagenoeg een uur, korter dan de lijn naar
Stavoren; zij loopt van het Ringwiel af groo
tendeels over stevige grond, terwijl de eerste
van Untemasloot af, meerendeels over veen
grond gaat, en behalve over die vaarten, welke
de lijn Hindeloopen snijdt, nog moet gelegd wor
den over het Molkwerumerdiep en driemaal
over de Molkwerumervaart, Koudurn, Balk, Sloten,
Woudsend en Heeg corresponderen, te water
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
SNEEK achten zich verpligt de ingezetenen
aandachtig te maken op het gevaar voor brand,
voortspruitende uit het verzuimen van het
behoorlijk doen veegen der schoorsteenen en
kagchelpijpen.
Sneek, 18 Januarij 1864.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
WOUDA.
De Secretaris
HAGA.
SNEEKER
i
ADVERTENTIEN van 1 tot 4 regelsgewone
.letter 40 Cents, voor eiken regel daarenboven 10 Cents,
behalve 35 Cents Zegelregt voor iedere plaatsing.
IS
e
tui I
ons I
on- I
li- I
'oor I
1de- I
leu,
neu I
iau- 1
i H
De
J'
□ort-B
oe<:4|
p 1 J|
van I
tïOll- 1
lelijk I
it do I
nog I
eger, I
1 om I
bheidl
rzien.l
leisel I
on tul
ju
ni-
be
in
irp
re
en
le
bui
ran
lok
or
de
op
pin
dat
er-
net
sl
ide
oor
tic)
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en
ZATURDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is.
binnen deze Stad 1.G5 buiten de Stad franco ƒ1.90.
COURANT.