1864. No. 7. NIEUWS- EN ADTERTENTIE-RIAD VOOR DE STAD EN HET ARRONDISSEMENT SNEEK. 23 Januanj. Zaturdag NEGENTIENDE JAARGANG, I s e n e s e e P :s n S e e ii KENNISGEVING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente SNEEK. Gelet op art. 26 der Wet, betrekkelijk de Nationale Militie, van den 19den Augustus 1861 (Staalblad no' 72). Brengen door deze ter kennisse der ingezete nen, dat het register en de alphabetische naam lijst van de ingeschrevenen voor de loting 1864 ter visie ran elk zal liggen ter Secretarie dezer gemeente van den 25 Januarij 1864 tot en met 2 Februarij 1864, en dat door een ieder, die tegen register of lijst bezwaren heeft in te bren gen, deze op de wijze, in art. 99 vermeld, binnen den tijd der nederlegging bij den Commissaris des Konings in de Provincie moeten worden in gediend. Sneek den 23 Januarij 1864. Burgemeester en Wethouders voornoemd WOUDA. De Secretaris HAGA. i" B - A De x I I' - •-■i, l>i'. H vnj-B I PCtitJ te land, gemakkelijker met Hindeloopen, dan m DE SPOORWEGLIJN SNEEK HINDE LOOPEN MEDEMBLIK enz. De geschiedenis van het wetsontwerp tot den aanleg der Staats Spoorwegen heelt het KENNISGEVING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente SNEEK geven door deze kennis, dat zij op den 16 dezer maand voorloopig hebben vastgesteld het Kohier van Omslag, strekkende tot restitutie der kosten van onder houd van sommige stratenbinnen deze ge meente over het jaar 1863en dat het te be ginnen met heden gedurende 14 dagen, ter Secretarie der gemeente voor een’ ieder ter inzage is nedergelegd. Sneek den 18 Januarij 1864. Burgemeester en Wethouders voornoemd WOUDA. De Secretaris HAGA. "d. en met Stavoren dat daarenboven ook minder gelegen is voor Workum en Bolsward, twee niet onbelangrijke handelplaatsen, welke in geen der beide lijnen kunnen worden opgenomen. Het Ringwiel kan voor de communicatie zeer goed gemist en dus droog gemaakt worden. Wanneer men de lijn neemt door hetzelve dan bespaart men de 609 el spoo-, die er meer vereischt wordt voor eene rigting van Sneek over IJnthamaslootdoor het Heidenschap en Workumtner-veldnaar Hindeloopen. De breedte van het Ringwiel (700 elj hierbij ge teld levert 1300 el minder ter onteigening op. De alzoo bespaarde kosten zijn voldoende om het droogmaken van het Ringwiel te hoeden. 2) De haven van Hindeloopen verdient in deze de voorkeur boven die van Stavoren welker mond eene westelijke rigling heeft en daardoor oorzaak isdat de daarin loopende volle zeegepaard met den sterken stroom die er voorbij loopthet binnenloopen voor de sehepen ten zeerste beinoeijelijkt. In dit opzigt is zij ook voor geene verbetering vatbaar, Ook levert de waterstand een gewigtig bezwaar op, daar, bij gewoon vol zee in de haven slechts 19 en voor haar 22 palm water is. Hoe zal het dan zijn bij de landwinden, die in den winter en het voorjaar zoo dikwijls heerschen? Er schijnt tusschen den wal er de genoegzame diepte in zee eene bank te bestaan welke door E de overigens in dezen tijd zooveel vermogende menschelijke kracht niet kan worden overwon nen uit welke specie die dan ook moge be staan. De zee aan den noordkant van Hinde loopen beveelt zich daarentegen aan, door een waterstand van 3 elbij gewoon volzeeeene diepte die op korten afstand van den wal 4 el bereikt en zoo stand houdt regts tot Texel,en links voorbij Stavoren. Er zullen betrekkelijk weinige kosten vereischt wordenom de haven te H., met eene geheel noordelijke rigting zonder vrees voor verzanding op eene diepte van 4 elop groole schaal aan te leggen, en zoodoende ten allen tijde voor stoom- en zeil schepen toegankelijk te maken. Na nog de vraag te hebben beantwoord waarom eene noordelijke monding te H. wel en eene noord- weslelijke te S. niet doelmatig isbeweert men dat er sedert lang reeds voor schepen, om de Noord weg komende eene volstrekte behoefte bestaan beeft aan eene toevlugtshaven op de hoogte van H. De kostenwelke de aanleg van een haven te H. zal vereischen overtreffen geenszins die, welke tot de wis selvallige verbetering van die te Stavoren zijn benoodigd. 3) Aangaande de overlogt naar Noord Holland wordt aangemerkt, dat het naauwsle gedeelte der zee tusschen Stavoren en de Ven, I aan beide kanten wijduitloopende, als 'tware bewijs geleverd, dat vele gemeenten, zoodrazij eenmaal bezield waren met den wensch om in het spoorwegnet te worden opgenomenook spoedig een tal van motieven wisten bij te bren gen volgens welke in baar oogaan dien wenschook uit het oogpunt van 't algemeen belang behoorde te worden voldaan. Zooda nig streven naar de bevordering harer belangen kan dergelijke gemeenten niet euvel geduid worden integendeel want het onderwerp was voor de meesten een levensvraag. Het al gemeen belang is daardoor tevens niet onbe duidend gebaatdewijl de verschillende gron den tot aanbeveling of bestrijding eener ont worpen rigting ter sprake gebragt, een waar borg gaven voor het nemen van een wel door dacht besluit. Betrekkelijk de Noord-Hollandsch-Friesche Spoorwegzaak zijn de gevoelens verdeeld de rigting van Sneek naar de Zuiderzee over en het aansluilingspunt aan de Noord Holl. kust. Sommigen geven namelijk de voorkeur aan eene lijn op Hindeloopen, -in verband met de haven te Medemblik, boven die op Stavoren de Ven. Dat men te Hindeloopen niet stil zit bewijzen wel de stemmen die van daaruitgaan, ten einde voor dit gevoelen de publieke opinie, zoo mogelijkte winnen. In Julij. des vorigen jaars hebben de heeren J. D Duif. A. Buma, A. Alberts en F. Rinia van Nauta hieromtrent hunne beschouwingen in het licht gegeveii gelijktijdig met eene kaart, waarop de verschil lende rigtingen, ter verduidelijking hunner denk beelden, zijn aangewezen. Dezer dagen hebben zij, in eene tweede brochure, hunne denkbeel den nog nader toegelicht en met bescheiden heid aangedrongen. Beide stukjes zijn uit Hindeloopen aan de Redactie dezer Courant toegezonden, wij mee nen derhalve in den geest der s hrijvers te handelen wanneer wij hier een kort verslag van den inhoud geven, ten einde de aandacht er zooveel mogelijk op te vestigen Daar wij geene voldoende plaatselijke kennis in die streek van Friesland bezitten achten wij ons onbe voegd om over de juistheid hunner beschou wingen een oordeel te vellen. Gaarne wen schen wij echter de argumentatie ook van de anderij partij hierdoor uit te lokken. Die van de Hindeloopers komt hoofdzakelijk hierop neder 1) De lijn SneekStavoren is 26,000, Sneek Hindeloopen 20,000 cl, de laatste dus 6000 el, zijnde nagenoeg een uur, korter dan de lijn naar Stavoren; zij loopt van het Ringwiel af groo tendeels over stevige grond, terwijl de eerste van Untemasloot af, meerendeels over veen grond gaat, en behalve over die vaarten, welke de lijn Hindeloopen snijdt, nog moet gelegd wor den over het Molkwerumerdiep en driemaal over de Molkwerumervaart, Koudurn, Balk, Sloten, Woudsend en Heeg corresponderen, te water BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK achten zich verpligt de ingezetenen aandachtig te maken op het gevaar voor brand, voortspruitende uit het verzuimen van het behoorlijk doen veegen der schoorsteenen en kagchelpijpen. Sneek, 18 Januarij 1864. Burgemeester en Wethouders voornoemd, WOUDA. De Secretaris HAGA. SNEEKER i ADVERTENTIEN van 1 tot 4 regelsgewone .letter 40 Cents, voor eiken regel daarenboven 10 Cents, behalve 35 Cents Zegelregt voor iedere plaatsing. IS e tui I ons I on- I li- I 'oor I 1de- I leu, neu I iau- 1 i H De J' □ort-B oe<:4| p 1 J| van I tïOll- 1 lelijk I it do I nog I eger, I 1 om I bheidl rzien.l leisel I on tul ju ni- be in irp re en le bui ran lok or de op pin dat er- net sl ide oor tic) Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATURDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is. binnen deze Stad 1.G5 buiten de Stad franco ƒ1.90. COURANT.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1864 | | pagina 1