1864.
I
NIEUWS- EN ADVEKTENTIE-BLAD VOOR DE STAD EN HET ARRONDISSEMENT sNEELv
No. 15
I
in
Zaturdag 20 February.
JAARGANG,
wij, als
Kanaal
vincien
derland
im
or
uz.
7a P
NEGENTIErOJE
I flde
oor
De I
arl.1
duur I
De I
I I':- I
ding I
u I
van I
be- B
VAN STAVOREN NAAR ENKHU1ZEN.
(Vervolg.)
De gelijkmatige waterstanddie alsdan
in de Zuiderzee zal ontstaanbezorgt aan de
rivieren aan de Overijsselsche en
Friesche kusten eene meer gemakkelijke af-
stroomingdaar de thans 1 'Za of 2 palm
rijzende vloed de uitlooping niet meer zal kun
nen belemmeren.
Welligt zal de toestand van den IJssel zich
hierdoor verbeteren immers en in allen ge
valle zullen geene doorbraken even als ten
vorige jare, de ellende van duizenden dan meer
ten gevolge hebben.
6o. In strijd met het gevoelen van hen die
vermeenen dat het verdedigingsvermogen van
Nederland door den dijk zeer zou vermindeien,
veel meer nog door eventuele inpolderingen
geeft de steller als zijne zienswijze te kennen
dat het beoogde plan juist de defensie onzes
Tot zoover wegens een drukfout in het vorig
No., herhaald.
KENNISGEVING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
de gemeente SNEEKvoldoende aan het ver
zoek van den Heer Commissaris des Konings,
bij missive van den 12 Januarij 1864 le
afd. no. 71; brengen door deze ter kennis van
de ingezetenen dat door Z. E. den Minister
van Financiën op den 9 dezer is uitgenoodigd,
dat gedurende de loopende en de eerstvolgen
de maand wekelijks in de Staats-Courant zal
worden geplaatst eene aankondiging waarbij
alle houders van muntbiljetten uitgegeven
krachtens de Wetten van 18 December 1845
(Staatsblad no. 90) en 17 September 1849
(Staatsblad no. 46) worden uitgenoodigd, om
zich den nieuwen en laatsten termijn thans lot
verwisseling van die muntbiljetten verleend,
ten nutte te maken door hunne biljetten ten
spoedigste ter verwisseling aan te bieden ten
kantore van de betaalmeesters in hunne woon
plaats of van den ontvanger der directe belas
tingen bijaldien aldaar geen betaalmeester aan
wezig is.
Wordende mitsdien de ingezetenen dezer
gemeente met nadruk aanbevolen om bet be
lang, dat in de op nieuw doch voor het laatst
bij de wet opengestelde gelegenheid om de
munt biljetten tegen de waai de te verwisselen
gelegen is ten nutte te maken en zich zelven en
hunne nablijvende betrekkingen door spoedige
aanbieding hunner biljetten voor later onher
stelbaar verlies te vrijwaren.
Sneek den 18 Januarij 1864.
Burgemeester en Wethouders voornoenid
WOL’DA.
De Secretaris
HAtA.
wateren en
zou vorderen moesten de provinciën aan
de Zuiderzee gelegen billijkheidshalve, daartoe
bijdragen. Immers zullen hunne bestaande
dijken in het vervolg minder te verduren heb
ben en dus niet zoovele kosten vereischen.
De hier genoemde nadeelen al kon hun
aantal verdubbeld wordenschijnen niet ople -
wegen tegen de onmiskenbare voordeelen.
Wat het finanliële gedeelte betreft, vordert
de billijkheiddat de maatschappij der spoor
weglijn Amsterdam Enkhuizen Stavoren voor
hare rekening neme de aanlegkosten welke
noodig waren ook wanneer zij een te ontei
genen vasten grond voor zich had. Nu zal
volgens raming de geheele dijk Stavoren Enk
huizen de groote zeesluis daarin begrepen
voor hoogstens 4'/3 millioen gulden aangelegd
kunnen worden. Stelt men daarvan 1'/2 mid.
gulden op rekening van de maatschappijais
in de plaats tredende voor de evengenoemde
aanlegkosten dan zullen nog 3 millioen ge
vonden moeten worden. Op wiens schouders
deze last te leggen Voorzeker pleit de bil
lijkheid er voordat de maatschappij van het
van Holland op zijn smalst de pro-
Friesland en Noord-Holland ook Gel
en Overijssel en wie het eerst ge
noemd moest zijn, de Slaat gezamenlijk de
ze som bijdragen.
De eerste toch wordt door den dijk onthef
ven van den aanleg eener kapitale zeesluis aan
het Pampus; de genoemde provinciën zijn groo-
le de Staal is de grootste belanghebbende
en wel uithoofde van de toekomstige verbete
ring der Texelsche zeegaten verhooging van
het d ifensievermogen en de uitgebreide aanwinst
van lind het middel tot verspreiding van
bloei en welvaart
Bij de beoordeeling van het aangegeven denk
beeld, moet men zich eerst afvragen: Welke
zijn de voor- en nadeelenindien de dijk er
ligt? kan hij aangelegd worden? gaat de aan
leg ook de finantiële krachten der belangheb
benden te boven en zullen de kosten door
de voordeelen gedekt worden Dan plaalst
men zich op het regte standpunt om lot ecu
eenigzins juist oordeel te geraken. Tot z »>-
ver de schrijver in de Neder lands che Stoompost.
Wij hebben er slechts bij te voegen dat
bijaldien de voordeelige zijde van dit plan
werkelijk zoo gunstig bevonden wordt als zij
hier is geschetstons voornaamste bezwaar
tegen de spoorwegverbinding le Stavoren, ver
valt
Bedenkendedat de aangevraagde concessie
zich thans, zooals wij in ’t zekere geïnformeerd
zijnuitstrekt in de rigting kort langs Uinde -
loopen naar Stavorenzijn wij geneigd om aan
deze aldus gewijzigde lijn de voorkeur te geven
wel groote uitgaven boven de uitsluitende rigting op Hindeloopen.
lands in de hand zal werken.
De dijk toch zal den vijand beletten om met
ondiepe booten de Zuiderzee binnentestoomen
ten einde ons, zooals in 1799, afbreuk te doen;
terwijl daarenboven langs den dijk ten allen
tijde troepen van Friesland naar Amsterdam
of omgekeerd vervoerd kunnen worden. De
dijk laat dus de gelegenheid openom op
de flanken of den rug des vijands met over-
magt te ageren en geen vijand zal het wagen,
dien doortogt te forceren, zoolang wij den dijk
bezet hebben.
Des noods kan de geheele koopvaardij- en
marinevloot zich, door de sluis, in het zuide
lijk deel der Zuiderzee terugtrekken en eene
vernieling daardoor ontgaan.
Wanneer hel kanaal van Holland op zijn
smalst dan ook gereed iszal Amsterdam de
eenigsle plaats van bouwden uitrustingen onzer
marine worden zonder dat de vijand hare
werven en tuighuizen kan genaken.
(De verdere beschouwing! n meenen wij, als
alleen de belangen van Amsterdam in dezen
betreffende, vooral in verband met de geprojec
teerde doorgraving van Holland op zijn smalst,
hier te kunnen voorbijgaandewijl onzerzijds
alleen op dien dijk de aandacht gevestigd wordt,
met het oog op de vraagof de spoorweg te
Stavoren dan wel op Hindeloopen dient gerigt
te worden)
Tegenover de hier geschetste lichtzijde» staan
de volgende nadeelen
lo. Langs de Friesche en Noord-Holland -
sche kusten benoorden den dijk zal de vloed
noodwendigwelligt tot eene hoogte van 11
palmen rijzen. De zeedijken moeten dus
daartegen gewapend wordenvoor zoover zij
het niet zijn.
2o Voor de scheepvaart tusschen Workum,
Hindeloopen, Stavoren, Lemmer en Kuinre
ontslaat eenig oponthoud wegens het schutten
door de groote sluisen omdat zij een eenig
zins langoren wegom tot dit punt te komen,
moet afleggen Voor schepen naar eene an
dere plaats bestemd bestaat het oponthoud
alleen in het schuiten.
3o. Wel zullen Muiden Naarden, Harder
wijk Elburg Vollenhove BlokzijlKuinre
en Lemmer door droogmakerijen op een
groote schaal binnen'andsplaat>en kunnen wor
den bijaldien hunne nieuwe waterwegen gee
ne voldoende breedte erlangen Tegen dit mo
gelijk verlies weegt hunne nieuwe omgeving
eene landbouwende streek gewis genoeg
op.
4o. De onderhoudskosten van den dijk en
van de sluis zouden voor de spoorwegmaat
schappij een groot bezwaar kunnen opleveren
maar daargelaten of de dijkdie aan geene
branding onderhevig is,
SNEEKER
ijke
zen.
[)-
57.
r
5o.
i-
-ifflE
leijea
tegen
d. pd.
120.
oger,
voor-
eeg
te
irik
i, z.
jkes
lum.
rjen
lolk-
z.
He-,
redr.
irns.
•'ie
I] met
al-
Uit)
on-
tai*
■je
in
erp
pre
yen
te-
ITnn
van
dok
jor-
de
op
jen
dat
rer«
W.Q B
H *‘l l
0118 B
H u-
ik.,,
ui i
lk< n I
•pen
uien I
A'-ir-
lend, I
in-1
vrij-I
jicie- I
ion I
,'ll‘
Ige I
op uB
'1 v.'ll
itzo.i I
I Ihelijk I
:nt de I
F »°o I
leger, I
ld oml
f n lie d I
irzieii. I
«leisel
l^on Ic
COURANT
aMIMWllIIIWt.l s n.
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en
ZATURDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is
binnen deze Stad f 1.65 buiten de Stad franco f 1.90.
ADVERTENTIEN van 1 tot 4 regels, gewone
letter 40 Cents, voor eiken regel daarenboven 10 Criits
behalve 35 Cents Zegelregt voor iedere plaatsing.]