1864. NIEUWS- EN IDVERTENTIE-BLID VOOR DE STAD EN HET ARRONDISSEMENT SNEER. II .1 No. 21 i 1 12 Maart. I ’S Zaturdag JAARGANG, NEGENTIENDE BEKENDMAKING. a n- >e- te sc hij nt- De I irtc I loor J I ijn BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEKgaarne voldoende aan een bij hun ontvangen schrijven van den Heer Commissaris des Konings in de Provincie Friesland bren gen door deze ter kennis hunner ingezetenèn dat in de maand Julij dezes jaars, van wege de te Leeuwarden bestaande veieeniging Nij verheid aldaar zal worden gehouden eene TENTOONSTELLING van Friesche Nijverheid en Kunstvlijt met uitnoodiging aan elk die daarloe in staat is, om daaraan werkdadig deeltenemen door inzending van alle zoodani ge voorwerpen daartoe geschikt en bedoeld. En opdat zulks kome ter algemeene kennis zal deze worden gepubliceerd en geplaatst in de Sneeker Courant. Sneek den 27 February 1864. Burgemeester en Wethouders voornoemd N. II0LLANDSC1I-FRIESCHE SPOORWEG Vóór 14 dagen werd door de schrijvers der „beschouwingen en naderd beschouwingen over den Noord Hollandse!) Friescheo spoorweg” aan den raad der gemeente Hindeloopen gezond, n liet navolgende rapport B I W E M LA ND O. en W. I. Bezittingen. Ten vervolge van hetgeen iu tie vorige 4 >1 I 12 en >er BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de Gemeente SNEEK, gelet op artikelen 10,34, 35 der Wet van den 4den Julij 1850 (Staats blad no. 37)regelende het Kiesregt enz. Maken bij deze bekend dat de lijstenaan wijzende de personendie in deze gemeente tot het kiezen van Leden voor de Tweede Ka mer der Stalen-Generaalde Provinciale Sta ten voor Frieslanden van den Raad dezer Gemeente bevoegd zijn, zijn herzien en een exemplaar van ieder derzelve gedurende veertien dagen van af heden ter Secretarie dezer gemeente voor een ieder ter inzage zijn nedergelegd en aan het gemeentehuis aangcplakt. Dat bij die herziening van de lijsten zijn ge schrapt 1) Van de lijsten der bevoegden tot het kiezen van leden van de Tweede Kamer der Staten Generaal en de Provinciale Staten van Friesland W. M. de Boer, W. Cool van Bokma, J II Brenninkmeijer, R. ten Gate, Johs. Gorter, P, van i.immik, II. K. vd. Meuten, D G Sloltje J J. Vonk, mr. J. B Bos, M. W Warren, C. Wilteveen, Hendr. Wouda, S. Esveld A. W. Faber, A Frijda, mr. H. Hiddinga, IJ Tichelaar de Jong, G. de Jager, A.B. Troost, E G. Vlink, Hille Zondervan. 2. Van de lijst der bevoegden tot hel kie zen van leden van den Gemeenteraad Behalven de 13 eersten hierboven henoemd II Berensen, A. Blinksma, F de Boer, G Geel, K. J. van Goor, S. H Harsta, M. Hem- penius, Sj. Jaarsma, J. S. Hollander, G. de Ja ger, C Janzen, J. Jeltema, Anne Jongbloed, M. Joustra, C Lampe, J. Leeuwrik, J. Meije rink, R. H. Monkel, A. C Schrauwers, A. Slier, P. Spoelstra, M. J. Stelma, J. Soetiug, O. Vcrwer, IJ. K. Zandslra die daarop verkeerdelijk waren gebragt, die een of meer in de Kierzers gevorderde vereischten verloren hebben of overleden zijn. En zal deze op de gebruikelijke wijze wor den afgekondigd en aangeplakt. Sneek den 12 Maart 1864. Burgemeester en Wethouders voornoemd A. VEEN. L. B. De Seereluris HAGA. I SNEEKER I die 'iet sg ia 1 o- '<7® an iet Ikcn I pen I iden I De te lling naar i van I opigl F oor-1 cgd, I be- vrij- licit- on- aii- bc in srp >re- 'en te- ran run lok un de op fen dat er- net al- ide oor tic) oude 'i' V. I lil v I ent I Ooi I ou- I II- 'O« I ide- I liu, neufl KU1*J i- "!1 iul i in. nt de nog leger, d om I nheid j j'zien.l leisel on te WOUDA De Secretaris, HACtA. Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATURDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is. binnen deze Stad f 1.65 buiten de Stad franco f 1.90. COURANT Bij besluit uwerzijdsch van 6 Augustus 1862 ge- magtigd zijnde bij het comité van de NoordHollands- Erieschen-Spoorwegonderneming de belangen van Hin- deloopenin zoo verre ze niet de algemeene belangen in overeenstemming gebragt kunnen worden, te beharti gen zoo meenen wij van het tegenwoordig standpunt der zaak u het volgende te moeten mededeelen: Het is u bekend, dat wij, zoodra de publieke bladen dat grootsche plan aan het algemeen kenbaar maakten het voorloopig comité in kennis hebben gesteldmet de geschikthedendie Hindeloopen voor deze zaak, boven Stavoren aanbood en wij willen gaarne de erkentenis afleggendat wij dienaangaande door dat comité steeds met de meeste welwillendheid zijn aangehoord Opdat echter ook het publiek over onze bewijsgronden zou kunnen oordeelen hebben wij later en wel in Julij 1863, en January 1864, gelijk u mede bekend is, telkens eene brochure iu het licht gegeven. De hoofdpunten, die wij met meerandere argumenten, in deze brochures meer breedvoerig hebben ontwikkeld, en die tot heden nog door niemand zijn wederlegd, komen hierop neder: 1) Dat het zeestation Hiudeloopen een a eentweede uur nader aan de omliggende gemeenten Workum Bols- wardWonseradeelWijmbritseradeel en Hemelumer Oldephsrt gelegen is dan Stavoren zonder dat Stavoren daartegen ééne gemeente kan overstellen. 2) Dat de spoorweg van Sneek naar Hindeloopen 6000 el korter is, dan die van Sneek naar Stavoren, en alzoo eenige tonnen gouds minder behoeft te kosten. 3) Dat de havengelegenheid te Hindeloopen in alle opzigtenaan het doel der zaak kan beantwoorden eerstens, omdat zij, door hare noordelijke monding zeer weinig golfslag hebbende eene gemakkelijke los en la- dingsplaats zal aanduiden, en ten andere omdat zij door haren diepen waterstand zoowel het goederenvervoer naar het buitenland als het personen vervoer naar Hol land steeds onverhinderd toelaat. 4J Dat de havengelegenheid te Stavoren genoemde voordcelige eigenschappen mist; dat de ongemakkelijk heid dier haven algemeen bekend is en dat dezelve voor het in deze beoogde doel nimmer goed te maken is. 5) Dat voor den overtogt van Friesland naar Noord- Holland het vaarwater tusschen Hindeloopen en Medeni- blik, ook met het oog op ijsgang iu den winter, de voor keur verdient boven dat lan Stavoren of Hindeloopen naar de Ven. Zoo nis wij zeiden, deze en de meerdere argumenten, wij in beide brochures hebben bijgebragt, zijn tot heden door niemand wederlegd (1) en bovendien is, als wij de genomen rlgting van Sneek tot de Zuiderzee (die thans kort langs Hindcloopeu bepaald wordt iu de dezer dagen aangevraagde concessie) met. verklaringen in de publieke bladen, in verband brengen de uitmun tende haveugelegenheid te Hindeloopen zoo wij ons niet bedriegen reeds lang erkend en bepaaldelijk aangenomen. Al deze punten zameu vattende komt men tot dc slotsomdat Hindeloopen boven Stavoren veel voordee- liger voor de aanliggende gemeenten ligt, belangrijk minder kostbaar is eene zeer aannemelijke haven tegen eene onaannemelijke overstelt; redenen genoeg dunkt ons om Hindeloopen i als spoorweghaven aan Toch wordt, bij voor dit spoorwegplan uitsluitend i de Friesche kust aan te nemen. eene dezer dagen op nieuw aange vraagde concessie, de rigt ng niet over Hindeloopen, maar weder over Stavoren voorgesteldterwijl men Holland als spoorhaven dc Ven behouden heeft. De aansluiting aan de Ven ligt buiten onze beoor- deelingdoch de voorkeurdie in deze aanvraag weder aan Stavoren boven Hindeloopen gegeven wordt, is ons een raadsel, dat wij niet kunnen vatten en dit to meer, omdat onlangs het onbeduidend tijdverlies van 7 a 8 minuten, dat altijd een struikelblok voor Hindeloopen is geweest ook is opgelost. Immers in de Sloompost van 24 January 1864 wordt het voornemen te kennen gegeven, stoombootentu»- schen Stavoren en de Ven, in de vaart te brengen, die dezen overtogt binnen het half uur kunnen volbrengen; dit zoo zijnde, dan heeft een dusdanige boot van Hin deloopen naar hetzelfde punt, de afstanden vergelij kende slechts 7 a 8 minuten meer tijd noodigen hier voor kan Hindeloopen 6900 el minder Spoorbaan in rekening brengen; zoodat de weg van Sneek over Hin deloopen of Stavoren naar de Ven thans vrij gelijk zal staan. A D V E R T E N T I E N van 1 tot 4 regels, gewone letter 40 Cents, voor eiken regel daarenboven 10 Cents, behalve 35 Cents Zegelregt voor iedere plaatsing. brochure onlangs uitgegeven ten betooge t van Sneek op .Stavoren aangelegden Sneek een kanaal langs den spoorweg (met ongeveer 6000 bunders) met eeu te aan te .eggen zeehaven moet worden ver- zoo fiks opgevat en uitgewerkt, dat inder. dat pleidooi, al mogt ook om den kortoren zeeweg, de lijn op Stavoren moeten worden doorgetrok ken^, minstens eeu zijtak op Hindeloopen en het aanleg gen van eene haven aldaar als van zelve uit de feiten volgen zal onverschilig door wie, wanneer en hoe ook de spoorweg-verbinding zal worden tot stand gebragt." (3) In de Proo. Frietche Courant van 7 January 1864 wordt dit berigt aangetroffen „Ook zegt men, dat de riuting van Sneek op Stavoren eenigzints gewij zigd is en die thans kort langs Hindeloopen zal geno men worden, zoodat, kan nu ook nog niet aan het ver langen van Hindeloopen worden voldaan om daaraan om den spoorwe eene nieuwe haven te geven, het voor- uilzigt toch geopend blijft en wel degelijk in het ont werp van het comité tot latere uitvoering schijnt vervat te zijn om Hindeloopen door den spoorweg eene nieuv. s haven misschien dc beste aan de Friesche kust te ma ken te bezorgen. (2 en 3.) (Fervolg en slot hierna.) ad. (1) Ook niet nadat de Sneeker Courant van 23 en 27 January 1861, hare kolommen daarvoor had open gesteld. (2) In de Alkmaarsehe Courant van 2 Augustus 1863, wordt door den Heer Cohen Stuart, hetvolger.de gezegd: Hindeloopen is aangevangen met fer/ne teekenen van leven. De l dat de verlangde spoorweg niet maar op Hindeloopen moet worden regtstreeks door droogmaking van Hindeloopen bonden, is daadna

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1864 | | pagina 1