1864.
NIEUWS- EN IDVERTENTIE-BLID VOOR DE STAD EN HET ARRONDISSEMENT SNEER.
II
.1
No. 21
i
1
12 Maart.
I
’S
Zaturdag
JAARGANG,
NEGENTIENDE
BEKENDMAKING.
a
n-
>e-
te
sc
hij
nt-
De I
irtc I
loor J
I
ijn
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
SNEEKgaarne voldoende aan een bij hun
ontvangen schrijven van den Heer Commissaris
des Konings in de Provincie Friesland bren
gen door deze ter kennis hunner ingezetenèn
dat in de maand Julij dezes jaars, van wege
de te Leeuwarden bestaande veieeniging Nij
verheid aldaar zal worden gehouden eene
TENTOONSTELLING van Friesche Nijverheid
en Kunstvlijt met uitnoodiging aan elk die
daarloe in staat is, om daaraan werkdadig
deeltenemen door inzending van alle zoodani
ge voorwerpen daartoe geschikt en bedoeld.
En opdat zulks kome ter algemeene kennis
zal deze worden gepubliceerd en geplaatst in
de Sneeker Courant.
Sneek den 27 February 1864.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
N. II0LLANDSC1I-FRIESCHE SPOORWEG
Vóór 14 dagen werd door de schrijvers der
„beschouwingen en naderd beschouwingen over
den Noord Hollandse!) Friescheo spoorweg” aan
den raad der gemeente Hindeloopen gezond, n
liet navolgende rapport
B I W E M LA ND
O. en W. I. Bezittingen.
Ten vervolge van hetgeen iu tie vorige
4 >1 I
12
en
>er
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de
Gemeente SNEEK, gelet op artikelen 10,34,
35 der Wet van den 4den Julij 1850 (Staats
blad no. 37)regelende het Kiesregt enz.
Maken bij deze bekend dat de lijstenaan
wijzende de personendie in deze gemeente
tot het kiezen van Leden voor de Tweede Ka
mer der Stalen-Generaalde Provinciale Sta
ten voor Frieslanden van den Raad dezer
Gemeente bevoegd zijn, zijn herzien en een
exemplaar van ieder derzelve gedurende veertien
dagen van af heden ter Secretarie dezer gemeente
voor een ieder ter inzage zijn nedergelegd en
aan het gemeentehuis aangcplakt.
Dat bij die herziening van de lijsten zijn ge
schrapt
1) Van de lijsten der bevoegden tot het
kiezen van leden van de Tweede Kamer der
Staten Generaal en de Provinciale Staten van
Friesland
W. M. de Boer, W. Cool van Bokma, J II
Brenninkmeijer, R. ten Gate, Johs. Gorter, P,
van i.immik, II. K. vd. Meuten, D G Sloltje
J J. Vonk, mr. J. B Bos, M. W Warren, C.
Wilteveen, Hendr. Wouda, S. Esveld A. W.
Faber, A Frijda, mr. H. Hiddinga, IJ Tichelaar
de Jong, G. de Jager, A.B. Troost, E G. Vlink,
Hille Zondervan.
2. Van de lijst der bevoegden tot hel kie
zen van leden van den Gemeenteraad
Behalven de 13 eersten hierboven henoemd
II Berensen, A. Blinksma, F de Boer, G
Geel, K. J. van Goor, S. H Harsta, M. Hem-
penius, Sj. Jaarsma, J. S. Hollander, G. de Ja
ger, C Janzen, J. Jeltema, Anne Jongbloed,
M. Joustra, C Lampe, J. Leeuwrik, J. Meije
rink, R. H. Monkel, A. C Schrauwers, A. Slier,
P. Spoelstra, M. J. Stelma, J. Soetiug, O.
Vcrwer, IJ. K. Zandslra
die daarop verkeerdelijk waren gebragt, die een
of meer in de Kierzers gevorderde vereischten
verloren hebben of overleden zijn.
En zal deze op de gebruikelijke wijze wor
den afgekondigd en aangeplakt.
Sneek den 12 Maart 1864.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
A. VEEN. L. B.
De Seereluris
HAGA.
I
SNEEKER
I
die
'iet
sg
ia
1
o-
'<7®
an
iet
Ikcn I
pen I
iden I
De
te
lling
naar i
van I
opigl
F oor-1
cgd, I
be-
vrij-
licit-
on-
aii-
bc
in
srp
>re-
'en
te-
ran
run
lok
un
de
op
fen
dat
er-
net
al-
ide
oor
tic)
oude
'i'
V. I
lil v I
ent I
Ooi I
ou- I
II-
'O« I
ide- I
liu,
neufl
KU1*J
i- "!1
iul
i
in.
nt de
nog
leger,
d om
I nheid
j j'zien.l
leisel
on te
WOUDA
De Secretaris,
HACtA.
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en
ZATURDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is.
binnen deze Stad f 1.65 buiten de Stad franco f 1.90.
COURANT
Bij besluit uwerzijdsch van 6 Augustus 1862 ge-
magtigd zijnde bij het comité van de NoordHollands-
Erieschen-Spoorwegonderneming de belangen van Hin-
deloopenin zoo verre ze niet de algemeene belangen
in overeenstemming gebragt kunnen worden, te beharti
gen zoo meenen wij van het tegenwoordig standpunt
der zaak u het volgende te moeten mededeelen:
Het is u bekend, dat wij, zoodra de publieke bladen
dat grootsche plan aan het algemeen kenbaar maakten
het voorloopig comité in kennis hebben gesteldmet de
geschikthedendie Hindeloopen voor deze zaak, boven
Stavoren aanbood en wij willen gaarne de erkentenis
afleggendat wij dienaangaande door dat comité steeds
met de meeste welwillendheid zijn aangehoord
Opdat echter ook het publiek over onze bewijsgronden
zou kunnen oordeelen hebben wij later en wel in Julij
1863, en January 1864, gelijk u mede bekend is,
telkens eene brochure iu het licht gegeven.
De hoofdpunten, die wij met meerandere argumenten,
in deze brochures meer breedvoerig hebben ontwikkeld,
en die tot heden nog door niemand zijn wederlegd, komen
hierop neder:
1) Dat het zeestation Hiudeloopen een a eentweede
uur nader aan de omliggende gemeenten Workum Bols-
wardWonseradeelWijmbritseradeel en Hemelumer
Oldephsrt gelegen is dan Stavoren zonder dat Stavoren
daartegen ééne gemeente kan overstellen.
2) Dat de spoorweg van Sneek naar Hindeloopen
6000 el korter is, dan die van Sneek naar Stavoren,
en alzoo eenige tonnen gouds minder behoeft te kosten.
3) Dat de havengelegenheid te Hindeloopen in alle
opzigtenaan het doel der zaak kan beantwoorden
eerstens, omdat zij, door hare noordelijke monding zeer
weinig golfslag hebbende eene gemakkelijke los en la-
dingsplaats zal aanduiden, en ten andere omdat zij door
haren diepen waterstand zoowel het goederenvervoer
naar het buitenland als het personen vervoer naar Hol
land steeds onverhinderd toelaat.
4J Dat de havengelegenheid te Stavoren genoemde
voordcelige eigenschappen mist; dat de ongemakkelijk
heid dier haven algemeen bekend is en dat dezelve
voor het in deze beoogde doel nimmer goed te maken is.
5) Dat voor den overtogt van Friesland naar Noord-
Holland het vaarwater tusschen Hindeloopen en Medeni-
blik, ook met het oog op ijsgang iu den winter, de voor
keur verdient boven dat lan Stavoren of Hindeloopen
naar de Ven.
Zoo nis wij zeiden, deze en de meerdere argumenten,
wij in beide brochures hebben bijgebragt, zijn tot
heden door niemand wederlegd (1) en bovendien is,
als wij de genomen rlgting van Sneek tot de Zuiderzee
(die thans kort langs Hindcloopeu bepaald wordt iu
de dezer dagen aangevraagde concessie) met. verklaringen
in de publieke bladen, in verband brengen de uitmun
tende haveugelegenheid te Hindeloopen zoo wij ons niet
bedriegen reeds lang erkend en bepaaldelijk aangenomen.
Al deze punten zameu vattende komt men tot dc
slotsomdat Hindeloopen boven Stavoren veel voordee-
liger voor de aanliggende gemeenten ligt, belangrijk
minder kostbaar is eene zeer aannemelijke haven tegen
eene onaannemelijke overstelt; redenen genoeg dunkt
ons om Hindeloopen i
als spoorweghaven aan
Toch wordt, bij
voor dit spoorwegplan uitsluitend
i de Friesche kust aan te nemen.
eene dezer dagen op nieuw aange
vraagde concessie, de rigt ng niet over Hindeloopen,
maar weder over Stavoren voorgesteldterwijl men
Holland als spoorhaven dc Ven behouden heeft.
De aansluiting aan de Ven ligt buiten onze beoor-
deelingdoch de voorkeurdie in deze aanvraag weder
aan Stavoren boven Hindeloopen gegeven wordt, is
ons een raadsel, dat wij niet kunnen vatten en dit to
meer, omdat onlangs het onbeduidend tijdverlies van
7 a 8 minuten, dat altijd een struikelblok voor
Hindeloopen is geweest ook is opgelost.
Immers in de Sloompost van 24 January 1864 wordt
het voornemen te kennen gegeven, stoombootentu»-
schen Stavoren en de Ven, in de vaart te brengen, die
dezen overtogt binnen het half uur kunnen volbrengen;
dit zoo zijnde, dan heeft een dusdanige boot van Hin
deloopen naar hetzelfde punt, de afstanden vergelij
kende slechts 7 a 8 minuten meer tijd noodigen hier
voor kan Hindeloopen 6900 el minder Spoorbaan in
rekening brengen; zoodat de weg van Sneek over Hin
deloopen of Stavoren naar de Ven thans vrij gelijk zal
staan.
A D V E R T E N T I E N van 1 tot 4 regels, gewone
letter 40 Cents, voor eiken regel daarenboven 10 Cents,
behalve 35 Cents Zegelregt voor iedere plaatsing.
brochure onlangs uitgegeven ten betooge
t van Sneek op .Stavoren
aangelegden Sneek
een kanaal langs den spoorweg (met
ongeveer 6000 bunders) met eeu te
aan te .eggen zeehaven moet worden ver-
zoo fiks opgevat en uitgewerkt, dat inder.
dat pleidooi, al mogt ook om den kortoren
zeeweg, de lijn op Stavoren moeten worden doorgetrok
ken^, minstens eeu zijtak op Hindeloopen en het aanleg
gen van eene haven aldaar als van zelve uit de feiten
volgen zal onverschilig door wie, wanneer en hoe ook
de spoorweg-verbinding zal worden tot stand gebragt."
(3) In de Proo. Frietche Courant van 7 January
1864 wordt dit berigt aangetroffen „Ook zegt men,
dat de riuting van Sneek op Stavoren eenigzints gewij
zigd is en die thans kort langs Hindeloopen zal geno
men worden, zoodat, kan nu ook nog niet aan het ver
langen van Hindeloopen worden voldaan om daaraan
om den spoorwe eene nieuwe haven te geven, het voor-
uilzigt toch geopend blijft en wel degelijk in het ont
werp van het comité tot latere uitvoering schijnt vervat
te zijn om Hindeloopen door den spoorweg eene nieuv. s
haven misschien dc beste aan de Friesche kust te ma
ken te bezorgen. (2 en 3.) (Fervolg en slot hierna.)
ad.
(1) Ook niet nadat de Sneeker Courant van 23 en
27 January 1861, hare kolommen daarvoor had open
gesteld.
(2) In de Alkmaarsehe Courant van 2 Augustus 1863,
wordt door den Heer Cohen Stuart, hetvolger.de gezegd:
Hindeloopen is aangevangen met fer/ne teekenen van
leven. De l
dat de verlangde spoorweg niet
maar op Hindeloopen moet worden
regtstreeks door
droogmaking van
Hindeloopen
bonden, is
daadna