1864. N«. 22 MEliWS- BN ADVERTENTIE-BLAD VOOR DE STAD EN HET ARRONDISSEMENT SNEER. 1 negentiende I, 16 Maart. Woensdag ÉijgïwaaSna;^ 1 I 111 I JAARGANG, a s P I P it L 3 SgJIlgJ BURGEMEESTER en WETHOUDERS tan S.VEEK maken bekend dat in hunne verga (lering van heden van de schuld spruitende uit de negotiate van ƒ16 000,00 tegen 4 per cent ten laste van de gemeentezijn uiige loot No. 10 en 12, wordende de houders herinnerd dat het kapitaal tegen overgifte der originele obligatiën en de onverschenen cou pons kan worden ontvangen ten Kantore van den Gemeente Ontvanger te Sneekna den eersten Mei dezes jaars. Sneek den 12 Maart 1864, Burgemeester en Wethouders voornoemd A. VEEN. L. B. De Seereturis ii a ga. i S- - he I te- M AMSTERDAM. Den 5 dezer is alhier overleden jonkheer mr. G Faas Elias alslampr tide van een der aan- zienlijkste geslachten, met dat van Michi. I Adriaans/., de Ruiter verwant. De heide boekhaudelanrsbedienden die gelijk wij in, een vorig nummer melddenhun nen patroon een bankb 11. van ƒ100 ontvreemden, en in tijksdaaldcrs verwisselden, welke ineen gat achter het paleis in porto tm tinaics ver slopt en door spelende jongens daar ontdekt werden, zijn door de reglbank alhier veroor deeld de eene lol 3, de andere lot 1 maand cellulaire gevangenisstraf ARNHEM. In de laatste vergadering van den gemc"»- teiaad te Zut| h n is besloten het stedelijk gym nasium op te heften en met 1 September a. e de oude la'ijnsche school weder op te riglevi Het gymnasium zul alsdan 24 jaren hebben be slaan. N. HOLLANDSCH-FRIESCHE SPOORWEG. li Maart. In de zititng van Je tweede kamer der sta- ten-generaal van heden is het wetsontwerp tot regeling van de wijze ‘an beheer en ver- antwoording der geldmiddelen van Nederlandse!» Indie, na aanneming van alle artikelenin zij-» geheel aangenomen met 38 tegen 12 stemmen. 's GRAVENHAGE. Volgens het voorstel door den heer N D. Goldsmit aan den gemeenteraad a hier gedaan, wenscht hij het badhuis te Scheveningen met al de gebouwen gronden en goederen daartoe behoorende voor de som ƒ200,000 aun lo koopen. Het Dagblad van Gravenhage zegt Ir t volgende uit eene goede bron vernomen *o hebben: Al de adjudanten van den gouverneur-. generaal van Nederlandsch-ludie hebben hun ontslag aangevraagd. Aan een hunnername lijk aan jhr II. W. L de Koek is dit reeds verleend. Alen zegt dat beleedigingen onder gaan ten gevolge van te late aankomst van Zr. Exc. 's rijtuigen aan het komediegebvuwde aanleiding tot h t verziek om ontslag geweest zijn. Z. M heelt aan jhr. mr. 1’ J. van der Maesen de Som beeft'laatst minister van bui- lenlandsche zaken, een pensioen verleend van ƒ1805. Tengevolge van dit rapport heeft de in het hoofd dezer genoemde gemeenteraad zich ge wend tot Z E. den minister van binuenlandsche zaken om de aangevraagde concessie te on dersteunen all ij.I echter met dien verstande, dat tot uitgangspunt aan de Friesche kust Hindeloopen worde genomen Voorts is door denzelfden raad besloten zich eerstdaags op nieuw te wenden tot de Staten der provincieom hunne aandacht weder te vestigen op een kanaal regtstreeks van Sneek naar Hindeloopen eene zaak die, bij de voor genometie daarstelling eener kapitale handels huren te Hindeloopen zeker niet te spoed g ten uitvoer gelegd kan worden. SNEEKER b. 2 a. b. tl c. vorige couranten zijn eenige drukfouten I a. it do nog egcr, I our ilieid zien, leisel Dn to 8 rnn ran lok Ol lie op fen dat er- net iil- ide Dor lit) 1 ki n I pen I den I De I irtc- I lour I De te- I ding I naar I van I op'g I zoor-1 cgd, I be-1 vrij-1 licie-1 ecde I mile I be-1 oort-l genii p 1 jI van Lon- lelijk ADVERTBNTIEN van 1 tot 4 regelsgewon* letter 40 Cents, voor eiken regel daarenboven 10 Geut» behalve 35 Cents Zegelregt voor iedere- plaatsing. Zeesluismoet zijn Zeekust. In -V’. 11. F'riescbe-Spoorwetj in de argumenten: 1 staat, een a eentweede, moet zijn een 4 eentwee Je. 1. Een dijk door de Zuiderzee: staat: 4*/4 millioen moet ziju 4’8. om ou- •oor ide- HH| ien, ncuflH iaii-^K^B| II O COURANT.: Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS ent ZaTURDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden isJ binnen deze Stad f 1.65 buiten de Stad franco 1.90.1 on- mi- 5rp ire- I ’en No een No. 8 slaat: zal aanduiden, moet zijn zal aan bieden. achter de woorden reeds lang erkend en b°- bepaaldelijk aangenomen”, ontbreekt de aanduiding der noten met (2 en 3). (Vervolg en slot van het vorige.) De door het Comité voorgenomen Spoorwegon derneming is zeker eene zeer belangrijke zaak, kan uit gebreide vertakkingen erlangen en zal ongetwijfeld, zoo ze op de meest voldoende wijze ten uitvoer wordt gebragt niet alleen voor Friesland en Noord Holland, maar voor geheel ons Vaderland, de schoonste vruchten oplevcren; doch zal men tot die meest voldoende wijze van uitvoering geraken, dan zeker is het belangrijk en noodzakelijk tevensdat reeds voor die uitvoeringde toekomstige voor- en nadeelen, vooral wal de hoofdpun ten betreft, naauwkeurig worden gewikt en gewogen. Wij hebben altijd gemeend, dat die hoofdpunten ge zocht moeten worden, in de havengelegenheden, aan de Zuiderzeein verband met de overvaart van de eene provincie naar de andere, en vertrouwen, dat zelfs bui ten de andere punten die Hindeloopen voor heeft deze genoeg zullen zijn, om eindelijk, na meerdere over weging, de zaak ten voordeele van Hindeloopen te be slissen. Wij hebben beweerd dat Hindeloopen niet alleen de beste haven aan dat ontwerp maar aan de geheele Friesche kust kan gevendat de overvaart der Zuider zee het zekerst, veiligst en geregelst, kan geschieden van Hindeloopen naar Medemblik, en eindelijk, dat Medemblik in het bezit is eener flinke haven; het eerste puntde uitnemendheid der liavengelegenheid te Hindeloopen is reeds algemeen aangenomen, en omdat de algemeene, provinciale, plaatselijke, en de belangen der zaak zel«e zich in alle deelen, het meest, ja geheel roet de rigting Sneek-Hindeloopen laten vereenigen daarom zeggen wij, zal ja moet, na rijp beraad, Hinde doopen -aan de Friesche kust uitsluitend voorde spoor- b«»nhaven van dit ontwerp gekozen worden; het twee de, de beste overvaart, kau plaats hebben naar Medem blik wij gelóoven niet, dat ons dit beweren, door één ervaren zeeman zal worden betwisten kan dus de ha vengelegenheid van Medemblik voor het doel der ont werpers bruikbaar gemaakt worden; kan de ligging van Medemblik zelf even als Hindeloopen alle belangen met de hare‘vereenigendan dunkt ons is ook hier dc eind- keuze niet moeijelijk te raden, dan wordt Medemblik in Noord Holland wat Hindeloopen in Friesland moet gorden. Met de overvaart naar en de aansluiting te Medem blik hebben wij altijd ‘voor oogeu gehad niet een spoorweg van daar naar. Niedorpervcrlaat maar, inver- eeniging met het comité, een weg reglstreeks naar Hoorn; zno noodig m.et een zijtak in verbinding met Eiikhuizen er. Staten Generaal Tweede Kamer de plannen van het comité bruikbaar gemaakt kan I wordenen die rigtingeu in Holland met de oelangeu der zaak en van Noord Holland te vereenigen zijn in die gevallen meenden wij om het gemakkelijkste vaar water te verkrijgen de aansluiting te Medemblik boven elke andere te moeten aaupnjzen; doch daar wij niet de behoeften van Noord-Holland niet genoegzaam bekend zijn, om over die punten, een bepaald grondig oordeel uit te spreken en de beslissing daarover ook alleen aan Noord-Holland zelve moet worden over gelaten, daarom hebben wij onze aanprijzing ook niet verder dan tot de overvaarten dit zeker op voldoende gronden, uitgestrekt Mogt evenwel de gesteldheid der haven te en de ligging van Medemblik zelve, voor de plannen van het comité ongeschikt bevonden worden; mogt,en de belangen van Noord-Holland, met de aansluiting te Medemblik moeijelijk te vereenigen zijn, mogt alzoo voor het be lang der zaak in zijn geheel de voordeeliger overvaart naar Medemblik niet kunnen opwegen, tegen voordeelen die in Holland uit eene aansluiting aan de Ven zouden voortvloeijen en wij hebben, volgens oni vangen mede deel. ngen, redenen dit te geloooesi, dan zouden wij het., ja bet-eurendat men van de overvaart naar Medem blik zou moeten afzien maar dan ook zouden wij om in zijn geheel genomen! tot de meest voldoende wijze van uivoering te geraken, de overtogt naa- de Ven, ofschoon minder verkieslijk toch uitvoerbaar ge noeg achten om die boven Medemblik aan te bevelen. Wij deelen de zekere overtuiging, dat de ontwerpers dezer schoone onderneming steeds met de zuiverste bedoelingen te werk gaan; vertrouwen, geheel dat ze de algemeene provinciale en plaitselijKe belangen zooveel mogelijk zullen trachten te vereenigen, en wenschen op grond van die overtuiging, van dat vertrouwen dan ook, dat hun zoowel bij de Hooge Regering als bij het al gemeen, de kraclitig-te medewerking zal teb-urt vallen, dat de verschillende inzigten altijd aan een groote zaak eigen die nu nog in beide provinciën bestaan, zich spoedig in het beste geheel mogen oplossen en dat de voorloopige zoo veelzijdige werkzaamheden voor deze algemeene geweuschte spoorwegverbinding van Holland en Frieslandspoedig in hare uitvoering met eene gun stige uitkomst bekroond mogen worden. Wij meenen door het bovenstaande de hoofdzaak onzer bemoeijingen en nare gevolgen aan u kenbaar te hebben gemaakt en geven u vrijheid van dit ons schrijv-u zoo danig gebruik te maken, hetzij bij de Hooge Regering of op andere wijze, als gij ter bevordering van de spoor wegzaak zult noodig oordeeleu. Wij zijn enz In onze ingcslopen uwnijj iiiy.v X/IJIKIIX JIJ V(-,| UllJUIUt; LJ11K.I1U1ZI n dc Slreik zoo dus de haven van Medemblik voor

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1864 | | pagina 1