1864.
N«. 22
MEliWS- BN ADVERTENTIE-BLAD VOOR DE STAD EN HET ARRONDISSEMENT SNEER.
1
negentiende
I,
16 Maart.
Woensdag
ÉijgïwaaSna;^
1
I
111 I
JAARGANG,
a
s
P
I
P
it
L
3
SgJIlgJ
BURGEMEESTER en WETHOUDERS tan
S.VEEK maken bekend dat in hunne verga
(lering van heden van de schuld spruitende
uit de negotiate van ƒ16 000,00 tegen 4 per
cent ten laste van de gemeentezijn uiige
loot No. 10 en 12, wordende de houders
herinnerd dat het kapitaal tegen overgifte der
originele obligatiën en de onverschenen cou
pons kan worden ontvangen ten Kantore van
den Gemeente Ontvanger te Sneekna den
eersten Mei dezes jaars.
Sneek den 12 Maart 1864,
Burgemeester en Wethouders voornoemd
A. VEEN. L. B.
De Seereturis
ii a ga.
i S- -
he I
te- M
AMSTERDAM.
Den 5 dezer is alhier overleden jonkheer mr.
G Faas Elias alslampr tide van een der aan-
zienlijkste geslachten, met dat van Michi. I
Adriaans/., de Ruiter verwant.
De heide boekhaudelanrsbedienden die
gelijk wij in, een vorig nummer melddenhun
nen patroon een bankb 11. van ƒ100 ontvreemden,
en in tijksdaaldcrs verwisselden, welke ineen
gat achter het paleis in porto tm tinaics ver
slopt en door spelende jongens daar ontdekt
werden, zijn door de reglbank alhier veroor
deeld de eene lol 3, de andere lot 1 maand
cellulaire gevangenisstraf
ARNHEM.
In de laatste vergadering van den gemc"»-
teiaad te Zut| h n is besloten het stedelijk gym
nasium op te heften en met 1 September a. e
de oude la'ijnsche school weder op te riglevi
Het gymnasium zul alsdan 24 jaren hebben be
slaan.
N. HOLLANDSCH-FRIESCHE SPOORWEG.
li Maart.
In de zititng van Je tweede kamer der sta-
ten-generaal van heden is het wetsontwerp
tot regeling van de wijze ‘an beheer en ver-
antwoording der geldmiddelen van Nederlandse!»
Indie, na aanneming van alle artikelenin zij-»
geheel aangenomen met 38 tegen 12 stemmen.
's GRAVENHAGE.
Volgens het voorstel door den heer N D.
Goldsmit aan den gemeenteraad a hier gedaan,
wenscht hij het badhuis te Scheveningen met
al de gebouwen gronden en goederen daartoe
behoorende voor de som ƒ200,000 aun lo
koopen.
Het Dagblad van Gravenhage zegt Ir t
volgende uit eene goede bron vernomen *o
hebben: Al de adjudanten van den gouverneur-.
generaal van Nederlandsch-ludie hebben hun
ontslag aangevraagd. Aan een hunnername
lijk aan jhr II. W. L de Koek is dit reeds
verleend. Alen zegt dat beleedigingen onder
gaan ten gevolge van te late aankomst van Zr.
Exc. 's rijtuigen aan het komediegebvuwde
aanleiding tot h t verziek om ontslag geweest
zijn.
Z. M heelt aan jhr. mr. 1’ J. van der
Maesen de Som beeft'laatst minister van bui-
lenlandsche zaken, een pensioen verleend van
ƒ1805.
Tengevolge van dit rapport heeft de in het
hoofd dezer genoemde gemeenteraad zich ge
wend tot Z E. den minister van binuenlandsche
zaken om de aangevraagde concessie te on
dersteunen all ij.I echter met dien verstande,
dat tot uitgangspunt aan de Friesche kust
Hindeloopen worde genomen
Voorts is door denzelfden raad besloten zich
eerstdaags op nieuw te wenden tot de Staten
der provincieom hunne aandacht weder te
vestigen op een kanaal regtstreeks van Sneek
naar Hindeloopen eene zaak die, bij de voor
genometie daarstelling eener kapitale handels
huren te Hindeloopen zeker niet te spoed g
ten uitvoer gelegd kan worden.
SNEEKER
b.
2
a.
b.
tl
c.
vorige couranten zijn eenige drukfouten
I
a.
it do
nog
egcr,
I our
ilieid
zien,
leisel
Dn to
8
rnn
ran
lok
Ol
lie
op
fen
dat
er-
net
iil-
ide
Dor
lit)
1
ki n I
pen I
den I
De I
irtc- I
lour I
De
te- I
ding I
naar I
van I
op'g I
zoor-1
cgd, I
be-1
vrij-1
licie-1
ecde I
mile I
be-1
oort-l
genii
p 1 jI
van
Lon-
lelijk
ADVERTBNTIEN van 1 tot 4 regelsgewon*
letter 40 Cents, voor eiken regel daarenboven 10 Geut»
behalve 35 Cents Zegelregt voor iedere- plaatsing.
Zeesluismoet zijn Zeekust.
In -V’. 11. F'riescbe-Spoorwetj
in de argumenten:
1 staat, een a eentweede, moet zijn een 4
eentwee Je.
1. Een dijk door de Zuiderzee:
staat: 4*/4 millioen moet ziju 4’8.
om
ou-
•oor
ide- HH|
ien,
ncuflH
iaii-^K^B|
II
O
COURANT.:
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS ent
ZaTURDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden isJ
binnen deze Stad f 1.65 buiten de Stad franco 1.90.1
on-
mi-
5rp
ire- I
’en
No
een
No. 8 slaat: zal aanduiden, moet zijn zal aan
bieden.
achter de woorden reeds lang erkend en b°-
bepaaldelijk aangenomen”, ontbreekt de aanduiding
der noten met (2 en 3).
(Vervolg en slot van het vorige.)
De door het Comité voorgenomen Spoorwegon
derneming is zeker eene zeer belangrijke zaak, kan uit
gebreide vertakkingen erlangen en zal ongetwijfeld, zoo
ze op de meest voldoende wijze ten uitvoer wordt
gebragt niet alleen voor Friesland en Noord Holland,
maar voor geheel ons Vaderland, de schoonste vruchten
oplevcren; doch zal men tot die meest voldoende wijze
van uitvoering geraken, dan zeker is het belangrijk en
noodzakelijk tevensdat reeds voor die uitvoeringde
toekomstige voor- en nadeelen, vooral wal de hoofdpun
ten betreft, naauwkeurig worden gewikt en gewogen.
Wij hebben altijd gemeend, dat die hoofdpunten ge
zocht moeten worden, in de havengelegenheden, aan de
Zuiderzeein verband met de overvaart van de eene
provincie naar de andere, en vertrouwen, dat zelfs bui
ten de andere punten die Hindeloopen voor heeft
deze genoeg zullen zijn, om eindelijk, na meerdere over
weging, de zaak ten voordeele van Hindeloopen te be
slissen.
Wij hebben beweerd dat Hindeloopen niet alleen de
beste haven aan dat ontwerp maar aan de geheele
Friesche kust kan gevendat de overvaart der Zuider
zee het zekerst, veiligst en geregelst, kan geschieden
van Hindeloopen naar Medemblik, en eindelijk, dat
Medemblik in het bezit is eener flinke haven; het
eerste puntde uitnemendheid der liavengelegenheid te
Hindeloopen is reeds algemeen aangenomen, en omdat
de algemeene, provinciale, plaatselijke, en de belangen
der zaak zel«e zich in alle deelen, het meest, ja geheel
roet de rigting Sneek-Hindeloopen laten vereenigen
daarom zeggen wij, zal ja moet, na rijp beraad, Hinde
doopen -aan de Friesche kust uitsluitend voorde spoor-
b«»nhaven van dit ontwerp gekozen worden; het twee
de, de beste overvaart, kau plaats hebben naar Medem
blik wij gelóoven niet, dat ons dit beweren, door één
ervaren zeeman zal worden betwisten kan dus de ha
vengelegenheid van Medemblik voor het doel der ont
werpers bruikbaar gemaakt worden; kan de ligging van
Medemblik zelf even als Hindeloopen alle belangen met
de hare‘vereenigendan dunkt ons is ook hier dc eind-
keuze niet moeijelijk te raden, dan wordt Medemblik
in Noord Holland wat Hindeloopen in Friesland moet
gorden.
Met de overvaart naar en de aansluiting te Medem
blik hebben wij altijd ‘voor oogeu gehad niet een
spoorweg van daar naar. Niedorpervcrlaat maar, inver-
eeniging met het comité, een weg reglstreeks naar Hoorn;
zno noodig m.et een zijtak in verbinding met Eiikhuizen
er.
Staten Generaal Tweede Kamer
de plannen van het comité bruikbaar gemaakt kan I
wordenen die rigtingeu in Holland met de oelangeu
der zaak en van Noord Holland te vereenigen zijn in
die gevallen meenden wij om het gemakkelijkste vaar
water te verkrijgen de aansluiting te Medemblik
boven elke andere te moeten aaupnjzen; doch daar wij
niet de behoeften van Noord-Holland niet genoegzaam
bekend zijn, om over die punten, een bepaald grondig
oordeel uit te spreken en de beslissing daarover ook
alleen aan Noord-Holland zelve moet worden over
gelaten, daarom hebben wij onze aanprijzing ook niet
verder dan tot de overvaarten dit zeker op voldoende
gronden, uitgestrekt
Mogt evenwel de gesteldheid der haven te en de
ligging van Medemblik zelve, voor de plannen van het
comité ongeschikt bevonden worden; mogt,en de belangen
van Noord-Holland, met de aansluiting te Medemblik
moeijelijk te vereenigen zijn, mogt alzoo voor het be
lang der zaak in zijn geheel de voordeeliger overvaart
naar Medemblik niet kunnen opwegen, tegen voordeelen
die in Holland uit eene aansluiting aan de Ven zouden
voortvloeijen en wij hebben, volgens oni vangen mede
deel. ngen, redenen dit te geloooesi, dan zouden wij het.,
ja bet-eurendat men van de overvaart naar Medem
blik zou moeten afzien maar dan ook zouden wij om
in zijn geheel genomen! tot de meest voldoende wijze
van uivoering te geraken, de overtogt naa- de Ven,
ofschoon minder verkieslijk toch uitvoerbaar ge
noeg achten om die boven Medemblik aan te bevelen.
Wij deelen de zekere overtuiging, dat de ontwerpers
dezer schoone onderneming steeds met de zuiverste
bedoelingen te werk gaan; vertrouwen, geheel dat ze de
algemeene provinciale en plaitselijKe belangen zooveel
mogelijk zullen trachten te vereenigen, en wenschen op
grond van die overtuiging, van dat vertrouwen dan ook,
dat hun zoowel bij de Hooge Regering als bij het al
gemeen, de kraclitig-te medewerking zal teb-urt vallen,
dat de verschillende inzigten altijd aan een groote zaak
eigen die nu nog in beide provinciën bestaan, zich
spoedig in het beste geheel mogen oplossen en dat de
voorloopige zoo veelzijdige werkzaamheden voor deze
algemeene geweuschte spoorwegverbinding van Holland
en Frieslandspoedig in hare uitvoering met eene gun
stige uitkomst bekroond mogen worden.
Wij meenen door het bovenstaande de hoofdzaak onzer
bemoeijingen en nare gevolgen aan u kenbaar te hebben
gemaakt en geven u vrijheid van dit ons schrijv-u zoo
danig gebruik te maken, hetzij bij de Hooge Regering
of op andere wijze, als gij ter bevordering van de spoor
wegzaak zult noodig oordeeleu.
Wij zijn enz
In onze
ingcslopen
uwnijj iiiy.v X/IJIKIIX JIJ V(-,| UllJUIUt; LJ11K.I1U1ZI n
dc Slreik zoo dus de haven van Medemblik voor