NIEUWS- EN ADVERTENTIE-DLAD VOOR DE STAD EN DET ARRONDISSEMENT SNEER. 18(55. I r de Zalurdag 28 October. VERGADERING VAN DEN GEMEENTE RAAD VAN SNEER, MAANDAG DEN 30 OCTOBER I860, des voormiddags ten 10 uur. Slaten-Generaal. Tweede Kamer. JAARGANG TWINTIGSTE BIN NEN Iz A N P. i fis- ;ter iter Ca- 's GRAVENHAGE. De Amsterd. Cl. deelt liet volgende mede: Bij het lezen der stukken betrekkelijk de staatsbegroting over het jaar 1866, zal het zeker niemand ontgaan zijn, dat de Regering in staat was nu reeds ruim 70 millioen gul den en in het volgende jaar weder ong veer 20 millioen gulden te besteden voor den aan leg der staatsspoorwegen, zoo als die bij de wet van 18 Augustus I860 zijn vastgesteld. Tot nog toe waren het slechts enkele plaatsen die de vruchten dier millioenen plukten, en bleef menigeen geheel onbekend met het waar lijk groote net van spoorwegen, door den Staat in aanbouw. Allengs zien wij dat in onder scheidene streken afgewerkte sektien aan de Maatschappij tot exploitatie van staatsspoorwe gen worden overgegeven, om die voor het vei- keer te openen, en zoo wij vernemen zullen voor het einde dezes jaars, behalve de Noot d- Hollandsche staatsspoorweg, ruim 240 van de geprojekteerde 800 mijlen in exploitatie zijn. Hoe die spoorwegen, en voornamelijk het noor delijk deel van het spoornet in het buitenland beschouwd worden, achten wij niet onbelang rijk aan onze lezers mede te deelen. Wij out— leenen aan het orgaan van de Deutsche Ciseu.- bahn-Verwallunjen, dato 14 dezer, het volgende uit een artikel, waarin gehandeld wordt over de Westfaalsch-Hollandsche spoorbaan, die ge- projekleerd is van Canshaven naar Munster en verder in aansluiting met de staatsspoor wegen op de grenzen bij Enschedé: „Duilschlands zeehandel, die zich tot nog toe voornamelijk over Hamburg, Bremen en de Hollandsche havens naar Engeland, Amerika en de transatlantische kolomen bewoog, zal groote wijziging en verandering in rigtiug te gemoet gaan, zoodra het net der Holland: che spoorwegen, dat de Nedeilandsche Regering krachtig aanlegt, voltooid zal zijn, waardoor de handeismetropoien Amsterdam, Rotterdam en de Hollandsche zeehavens onderling en met hel binnenland, alsmede met het hart van Duilschland zullen verbonden en gesteund wor den door hel geprojekteerde Pruisisch-llollandsch hundelsverdrag. He zeehandelplaatsen Gronin gen, Harlingen, Kampen en Zwolle zullen van Utrecht met Amsterdam en over Zulphen, Hen gelo en Enschedé met hel Duitsche spoorweg net vereenigd worden. Het station Hengelo I zal het aansluilings- en kruispunt worden van I het Duitsche en Hoil.md^cne spoorwegnet, en I met Amsterdam, Rotterdam, Zwolle, Kampen, P CHS TEN TER BEHANDELING. Voortzetting van de behandeling der Ge meente Begroeting van 1865. Adres van Tjerk Wielinga om onderzoek te doen naar des adressants regten op het ge bruik van een gedeelte bolwerk lot lijnpad. Besluit van Heeren Gedeputeerde Staten houdende goedkeuring van de Gemeente Re kening over 1864. KENNISGEVING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente Sneek maken hiermede bekend, dal door den Gemeenteraad in zijne vergade ring van den 26 dezer maand zijn vastgesteld: 1°. Het aanvullingskohier van den hoofde- lijken omslag dezer Gemeente over het jaar 1865, betreffende ingezetenen, die in den loop des jaars, of na de opmaking van het voljaars kohier in de gemeente zijn komen wonen, en sedert een eigen middel van bestaan, of inkom- »ten van anderen aard de som van f 400 te boven gaande hebben verkregen. 2°. Het aanvullingskoh.er van de belasting op de binnen deze gemeente gehouden worden de Honden voor het jaar 1865; en deze ko hieren te beginnen met heden, gedurende 8 dagen, ter Secretarie der gemeente voor een ieder ter inzage zijn nedergelegd. Sneek, den 27 October 1865. Burgemeester en Wethouders voornoemd, WOUDA. De Secretaris, HAGA. SNEEKER us, 3 den rijks- s i k keu i l jen, ens [en- srg. i i ■rps we de en ■ijt. ma lar- lor- iel- erl- H4 den uis an •ts) na, te jr- 10 1 i i i 6 ■J B en ons itje :rst ion ad; ou- >ch- voor de nati- voor de Staten-Generaal hebben tot geen resultaat ge leid, en alsnu is op nieuw gevraagd, welke de iuzigtcii der regering zijn, betreffende deze aangelegenheid. Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATURDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is. binnen deze Stad 1.65 buiten de Stad franco f l*90> zoovele kosten wordt bezwaard, elke uitgaaf behoort te worden vermeden waarvan de noodzakelijkheid aan eeui- gen twijfel onderhevig kan zijn. Alzoo heeft men ge meend, dat het geneeskundig staatstoezigt op minder kostbare schaal had behooren te zijn ingerigt; dat aan het middelbaar onderwijs al dadelijk te groote uitbreiding is gegeven; dat, met terzijdestelling van de kosten van den waterweg van Rotterdam naar zee, alleen voor den waterstaat veel meer dan vier en een half millioen wordt aangevraagd. Naar velen oordeel is het aantal van zes inspecteurs en van acht adjunct-inspecteurs voor het geneeskundig toezigt veel te groot, en het maximum van de bezoldi ging van y'3500 te hoog; inzonderheid met betrekking tot het bepaalde ten aanzien van de inspecteurs voor het middelbaar onderwijs. Anderen hebben daarmede geenszins ingestemd, en gemeend dat de regering de middelen moest bezitten om de nieuwe medische veror deningen krachtdadig te kunnen handhaven. Ten aanzien van het practisch geneeskundig onderwijs hebben eenige leden zich verklaard tegen het ondersteu nen van de kleinere instellingen van dien aard, en ge meend dat dit onderwijs, uithoofde van het groot aantal te Amsterdam aanwezige zieken, zooveel mogelijk aldaar geconcentreerd moest women. Bij eene waarschijnlijk te verwachten aanvraag voor subsidie heeft men verlangd de zienswijze der regering te kennen, betreffende de clinische scholen van Amsterdam en van Rotterdam. Aan sommige leden is het twijfelachtig voorkomen, of de van de vee-artsenijkundige school afkomstige veeartsen in de tegenwoordige dagen welgenoegzame bewijzen hebben gegeven van practische bekwaamheid. Nopens de openbare werken heeft men verlangd te vernemen, welke de stand is van de aangevraagde con cession voor den aanleg van spoorwegen inzonderheid van die van Scheveningen-’s Gravenhage-Gouda. Betreffende de Nieuwe-Merwede, waarvoor ditmaal weder aanzienlijke sommen worden gevorderd, heeft men verlangd te vernemen, welke de toestand is van dit nieuwe rivierbed, van de daarin plaats hebbende uit schuring en bevaarbaatheid, en ten aauzien van de uit- zigten in de toekomst. Omtrent den waterweg van Rotterdam is opgemerkt, dat van eigenlijke doorgraving van den Hoek van Hol land nog niets is gebleken. Men heeft mededeeling verlangd van den stand van dit belangrijk werk. Algemeen zijn nadere inlichtingen verlangd nopens de doorgraving in Noordholland; de vraag, of het ontwerp in overeenstemming is met de concessie; de reden van het afdanken van zooveel werklieden en dergelijke. Ver scheidene leden oordeelden de bezoldiging van den rijks- commissaris, vooral in den tegenwoordigen stand der zaak, te hoog. Andere leden hebben de bezoldiging goedgekeurd, als gelijkstaande met die van commissaris bij de exploitatie-maatschappij. Vrij algemeen heeft men zich verpligt geacht om aan te dringen op eene regeling van het hooger onderwijs, en heeft men gevraagd, of iets kon worden medegedeeld omtrent het tijdstip, waarop aau deze gewigtige her vorming de hand kon worden gelegd. Over het armwezen heerschte, even als vroeger, ver schil van gevoelen. Verscheidene leden waren van oor deel dat de bepalingen van het domic lie vau onder stand en hel daaraan verbondenrestitulicstelsel driugeud verandering behoeven, in het belang van de plattelands gemeenten. Vrij algemeen heeft men zich verklaard tegen het verleenen van een subsidie van f 45,000 ouale tentoonstelling te Amsterdam. Het uittrekken eener hoogere som voor de uitbreiding van de telegrafie heeft algemeen genoegen gegeven. De buitenlandsche reis van deskundigen, en het uit gevaardigde programma, voor het bouwen van het paleis Bij de Tweede Kamer is ingediend een ontwerp, strek kende om in het vijfde hoofdstuk der staatsbegroting voor 1864 het bedrag voor de behoeften van de dienst in de gestichten van Ommerschans en Veerhuizen met 3000 te verhoogen, en de som voor de pensioenen enz. met een gelijk bedrag te verminderen. Gelijkerwijs is ingediend een ontwerp strek kende om aan de schippers, die bij het doorvaren onder ce bruggen der spoorwegen te Venlo en te Hedel, de masten hunner vaartuigen moeten strijken, daarvoor eene vergoeding van f 127,650 toe te kennen. Den 19 October hebben de heeren Simons, v. Nispen, v. d. Linden, de Kanter en v. Delden, rapporteurs van de Tweede Kamer, een uitvoerig voorloopig verslag, betreffende het vijfde hoofdstuk der staatsbegrootiug (Binnenl. Zaken) vastgesteld. Op nieuw heeft men zich beklaagd over het gestadig aangroeijen der uitgaven van dat departement, en heeft men begrepen, dat in een tijd, waarin de schatkist met COURANT. A A D V E R T E N T1 E N vau 1 tot 4 regels, gewone letter 40 Cents, voor eiken regel daarenboven 10 Cents, behalve 35 Cents Zegelregt voor iedere plaatsing,

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1865 | | pagina 1