NIEUWS- EN ADVERTENTIE-DLAD VOOR DE STAD EN DET ARRONDISSEMENT SNEER.
18(55.
I
r
de
Zalurdag 28 October.
VERGADERING
VAN DEN GEMEENTE RAAD VAN SNEER,
MAANDAG DEN 30 OCTOBER I860,
des voormiddags ten 10 uur.
Slaten-Generaal. Tweede Kamer.
JAARGANG
TWINTIGSTE
BIN NEN Iz A N P.
i
fis-
;ter
iter
Ca-
's GRAVENHAGE.
De Amsterd. Cl. deelt liet volgende mede:
Bij het lezen der stukken betrekkelijk de
staatsbegroting over het jaar 1866, zal het
zeker niemand ontgaan zijn, dat de Regering
in staat was nu reeds ruim 70 millioen gul
den en in het volgende jaar weder ong veer
20 millioen gulden te besteden voor den aan
leg der staatsspoorwegen, zoo als die bij de
wet van 18 Augustus I860 zijn vastgesteld.
Tot nog toe waren het slechts enkele plaatsen
die de vruchten dier millioenen plukten, en
bleef menigeen geheel onbekend met het waar
lijk groote net van spoorwegen, door den Staat
in aanbouw. Allengs zien wij dat in onder
scheidene streken afgewerkte sektien aan de
Maatschappij tot exploitatie van staatsspoorwe
gen worden overgegeven, om die voor het vei-
keer te openen, en zoo wij vernemen zullen
voor het einde dezes jaars, behalve de Noot d-
Hollandsche staatsspoorweg, ruim 240 van de
geprojekteerde 800 mijlen in exploitatie zijn.
Hoe die spoorwegen, en voornamelijk het noor
delijk deel van het spoornet in het buitenland
beschouwd worden, achten wij niet onbelang
rijk aan onze lezers mede te deelen. Wij out—
leenen aan het orgaan van de Deutsche Ciseu.-
bahn-Verwallunjen, dato 14 dezer, het volgende
uit een artikel, waarin gehandeld wordt over
de Westfaalsch-Hollandsche spoorbaan, die ge-
projekleerd is van Canshaven naar Munster
en verder in aansluiting met de staatsspoor
wegen op de grenzen bij Enschedé:
„Duilschlands zeehandel, die zich tot nog toe
voornamelijk over Hamburg, Bremen en de
Hollandsche havens naar Engeland, Amerika
en de transatlantische kolomen bewoog, zal
groote wijziging en verandering in rigtiug te
gemoet gaan, zoodra het net der Holland: che
spoorwegen, dat de Nedeilandsche Regering
krachtig aanlegt, voltooid zal zijn, waardoor de
handeismetropoien Amsterdam, Rotterdam en
de Hollandsche zeehavens onderling en met
hel binnenland, alsmede met het hart van
Duilschland zullen verbonden en gesteund wor
den door hel geprojekteerde Pruisisch-llollandsch
hundelsverdrag. He zeehandelplaatsen Gronin
gen, Harlingen, Kampen en Zwolle zullen van
Utrecht met Amsterdam en over Zulphen, Hen
gelo en Enschedé met hel Duitsche spoorweg
net vereenigd worden. Het station Hengelo
I zal het aansluilings- en kruispunt worden van
I het Duitsche en Hoil.md^cne spoorwegnet, en
I met Amsterdam, Rotterdam, Zwolle, Kampen,
P CHS TEN TER BEHANDELING.
Voortzetting van de behandeling der Ge
meente Begroeting van 1865.
Adres van Tjerk Wielinga om onderzoek
te doen naar des adressants regten op het ge
bruik van een gedeelte bolwerk lot lijnpad.
Besluit van Heeren Gedeputeerde Staten
houdende goedkeuring van de Gemeente Re
kening over 1864.
KENNISGEVING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
de gemeente Sneek maken hiermede bekend,
dal door den Gemeenteraad in zijne vergade
ring van den 26 dezer maand zijn vastgesteld:
1°. Het aanvullingskohier van den hoofde-
lijken omslag dezer Gemeente over het jaar
1865, betreffende ingezetenen, die in den loop
des jaars, of na de opmaking van het voljaars
kohier in de gemeente zijn komen wonen, en
sedert een eigen middel van bestaan, of inkom-
»ten van anderen aard de som van f 400 te
boven gaande hebben verkregen.
2°. Het aanvullingskoh.er van de belasting
op de binnen deze gemeente gehouden worden
de Honden voor het jaar 1865; en deze ko
hieren te beginnen met heden, gedurende
8 dagen, ter Secretarie der gemeente voor een
ieder ter inzage zijn nedergelegd.
Sneek, den 27 October 1865.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
WOUDA.
De Secretaris,
HAGA.
SNEEKER
us,
3
den rijks-
s
i
k
keu
i
l
jen,
ens
[en-
srg.
i
i
■rps
we
de
en
■ijt.
ma
lar-
lor-
iel-
erl-
H4
den
uis
an
•ts)
na,
te
jr-
10
1
i
i
i
6
■J
B
en
ons
itje
:rst
ion
ad;
ou-
>ch-
voor de nati-
voor de Staten-Generaal hebben tot geen resultaat ge
leid, en alsnu is op nieuw gevraagd, welke de iuzigtcii
der regering zijn, betreffende deze aangelegenheid.
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en
ZATURDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is.
binnen deze Stad 1.65 buiten de Stad franco f l*90>
zoovele kosten wordt bezwaard, elke uitgaaf behoort te
worden vermeden waarvan de noodzakelijkheid aan eeui-
gen twijfel onderhevig kan zijn. Alzoo heeft men ge
meend, dat het geneeskundig staatstoezigt op minder
kostbare schaal had behooren te zijn ingerigt; dat aan
het middelbaar onderwijs al dadelijk te groote uitbreiding
is gegeven; dat, met terzijdestelling van de kosten van
den waterweg van Rotterdam naar zee, alleen voor den
waterstaat veel meer dan vier en een half millioen wordt
aangevraagd.
Naar velen oordeel is het aantal van zes inspecteurs
en van acht adjunct-inspecteurs voor het geneeskundig
toezigt veel te groot, en het maximum van de bezoldi
ging van y'3500 te hoog; inzonderheid met betrekking
tot het bepaalde ten aanzien van de inspecteurs voor
het middelbaar onderwijs. Anderen hebben daarmede
geenszins ingestemd, en gemeend dat de regering de
middelen moest bezitten om de nieuwe medische veror
deningen krachtdadig te kunnen handhaven.
Ten aanzien van het practisch geneeskundig onderwijs
hebben eenige leden zich verklaard tegen het ondersteu
nen van de kleinere instellingen van dien aard, en ge
meend dat dit onderwijs, uithoofde van het groot aantal
te Amsterdam aanwezige zieken, zooveel mogelijk aldaar
geconcentreerd moest women. Bij eene waarschijnlijk
te verwachten aanvraag voor subsidie heeft men verlangd
de zienswijze der regering te kennen, betreffende de
clinische scholen van Amsterdam en van Rotterdam.
Aan sommige leden is het twijfelachtig voorkomen, of
de van de vee-artsenijkundige school afkomstige veeartsen
in de tegenwoordige dagen welgenoegzame bewijzen hebben
gegeven van practische bekwaamheid.
Nopens de openbare werken heeft men verlangd te
vernemen, welke de stand is van de aangevraagde con
cession voor den aanleg van spoorwegen inzonderheid
van die van Scheveningen-’s Gravenhage-Gouda.
Betreffende de Nieuwe-Merwede, waarvoor ditmaal
weder aanzienlijke sommen worden gevorderd, heeft men
verlangd te vernemen, welke de toestand is van dit
nieuwe rivierbed, van de daarin plaats hebbende uit
schuring en bevaarbaatheid, en ten aauzien van de uit-
zigten in de toekomst.
Omtrent den waterweg van Rotterdam is opgemerkt,
dat van eigenlijke doorgraving van den Hoek van Hol
land nog niets is gebleken. Men heeft mededeeling
verlangd van den stand van dit belangrijk werk.
Algemeen zijn nadere inlichtingen verlangd nopens de
doorgraving in Noordholland; de vraag, of het ontwerp
in overeenstemming is met de concessie; de reden van
het afdanken van zooveel werklieden en dergelijke. Ver
scheidene leden oordeelden de bezoldiging van den rijks-
commissaris, vooral in den tegenwoordigen stand der
zaak, te hoog. Andere leden hebben de bezoldiging
goedgekeurd, als gelijkstaande met die van
commissaris bij de exploitatie-maatschappij.
Vrij algemeen heeft men zich verpligt geacht om aan
te dringen op eene regeling van het hooger onderwijs,
en heeft men gevraagd, of iets kon worden medegedeeld
omtrent het tijdstip, waarop aau deze gewigtige her
vorming de hand kon worden gelegd.
Over het armwezen heerschte, even als vroeger, ver
schil van gevoelen. Verscheidene leden waren van oor
deel dat de bepalingen van het domic lie vau onder
stand en hel daaraan verbondenrestitulicstelsel driugeud
verandering behoeven, in het belang van de plattelands
gemeenten.
Vrij algemeen heeft men zich verklaard tegen het
verleenen van een subsidie van f 45,000
ouale tentoonstelling te Amsterdam.
Het uittrekken eener hoogere som voor de uitbreiding
van de telegrafie heeft algemeen genoegen gegeven.
De buitenlandsche reis van deskundigen, en het uit
gevaardigde programma, voor het bouwen van het paleis
Bij de Tweede Kamer is ingediend een ontwerp, strek
kende om in het vijfde hoofdstuk der staatsbegroting
voor 1864 het bedrag voor de behoeften van de dienst
in de gestichten van Ommerschans en Veerhuizen met
3000 te verhoogen, en de som voor de pensioenen
enz. met een gelijk bedrag te verminderen.
Gelijkerwijs is ingediend een ontwerp strek
kende om aan de schippers, die bij het doorvaren onder
ce bruggen der spoorwegen te Venlo en te Hedel, de
masten hunner vaartuigen moeten strijken, daarvoor eene
vergoeding van f 127,650 toe te kennen.
Den 19 October hebben de heeren Simons, v. Nispen,
v. d. Linden, de Kanter en v. Delden, rapporteurs van
de Tweede Kamer, een uitvoerig voorloopig verslag,
betreffende het vijfde hoofdstuk der staatsbegrootiug
(Binnenl. Zaken) vastgesteld.
Op nieuw heeft men zich beklaagd over het gestadig
aangroeijen der uitgaven van dat departement, en heeft
men begrepen, dat in een tijd, waarin de schatkist met
COURANT.
A
A D V E R T E N T1 E N vau 1 tot 4 regels, gewone
letter 40 Cents, voor eiken regel daarenboven 10 Cents,
behalve 35 Cents Zegelregt voor iedere plaatsing,