MEIWS- EN IDVEROTIE-BLID VOOR DE
GEMOTE EJI HET ARRIIMHSSaffl StWK.
februari.
B 1 .N N E N L A X D.
l
No. 16.
18 7 r
WOENSDAG
S t a t e n-G e h e ra a 1.
SB
V IJ F-E N-T W I NTIGS i
2°.
S 2 S word- 0‘^!-den,
I
j
1
1°.
geladen mediespel, aile huichelarij, mitsdien
1850.397,655
1860749,113
1864803,745
O»- 1 ‘««he» hr“d «“bruiS dS
fel
i
N. Rott. Courant
- “““‘-cl van »uwi.swege aan de timende mensch-
eene
_'Jt
trouwens
even-
hiermede te
dal ik er zelf in
mijne eigen leugens
dito Jacht.
een tot dusverre geheel ontbroken heb-
tot
Eene verbeterde wetgeving op de verhou-
dito drukpers.
het bestuur der wegen, zijn gemachtigd
lastvoor de slipte naleving van
gen nawkeui’ig zorg te dragen,
Sneek den 22 Februari 1870.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
HAMERSTER DIJKSTRA.
De Secretaris
II. FENNEMA.
«■“Wtyir- nu --
TWEEDE KAMER.
Zitting van Maandag 21 Februari.
In de zitting van heden is, bij de beraadsla-
i
FK
of meer
-1 aan de wet
uoor den heer b. A. Hartsen te Pau is
het volgende request gezonden aan Z. M. onzen
Sire
voor te
der beschaving, maar zooals
o menig opzicht bij sommige
E. bat bij elke verbe-
BEKENDMAKING. Igf»
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de
voldoende aan de resolutie
den heer Commissaris des Konings in de lijk in
ïe afdeeling Nu. 275 ten onderwerp hebbende j
«afsluiting der groote wegen voor zwaar
wagens”, brengen, door deze ter kennis van
als hij vroeger afwisselend van zjB
aan t Katholicisme had blijk gegeven
lang de eene -
pas kwam. Na tal van
ningen stond Willem nu
zijne plannen althans voor
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten
de Stad franco ƒ1.90.
als
maar een
i te ver-
de verbetering van de haven te Harlingen was
uitgetrokkenverworpen met 37 tegen 29 stem
men.
De minister heeft andermaal eene afzonderlij
ke wet voor dat werk toegezegd.
De spoorweg-begrooting is daarna met alge-
meene stemmen aangenomen.
Vervolgens was aan de orde de motie van
den heer de Roo van Alderwereltbetrekkelijk
de door het departement van oorlog gevorderde
schadevergoeding van concessionarissen der spoor
wegen voor defensiewerken.
De regeering heeft toegezegd, dat bij elke
onteigeningswet zal geoordeeld en beslist worden
over de noodzakelijkheid van defensiewerken en
ofllciëele opgaven
1M04,762
18208,766
183031,639
1840212,267
Te Deventer hebben de gebr. Noach
paardenslachterij opgericht.
Men zal derhalve aldaar paardenvleesch kun-
men verneemtwordt spoedig de in-
van een voorstel om in China een ge
zantschap te vestigen te gemoet gezien.
De oud-minister J. J. Rochussén is zeer
t Zlek' Z1Jtl schoonzoon de andere oud-minister
wasde grafelijke kroon te ont- van Zuulen is uit Parijs naar den Haa- eeko
zich zelvpn nn h«I knnftl In men C 1 nd“o 8eK0
^et ontwerp op de brievenposlerij vindt
I afkeuring bij het Roerden omdat de frankee-
ring der couranten er duurder door wordt. Tot
i nog toe kost eene courant 1 cent, onverschillig
hare grootte, of hoevele bijvoegsels er bij zijn:
volgens t ontwerp mogen zij niet zwaarder we
gen dan 40 grammen. Daarvan zal ’t gevolg
zyndat hel Handelblad N. Rott. Courant
HaarlemscheAmsterdamscheDagbl. v. Zuid-
Jlolland geen bijvoegsel meer zullen kunnen «re
ven het HandelsLlad en de Haarlemmer de
oppervlakte moeten verkleinenof meer port
betalen. Alleen het Vaderland kan
voldoen.
In de zitting van Vrijdag heeft de Minister
van Justitie op eene interpellatie van den heer
v. Houten geantwoord, dat hij een voorstel zal
doen tot intrekking van art. 415Code pénal
dat vereemgmgen van arbeiders met het doel
van werkstakingen te organiseeren strafbaar stelt.
P.1?,18. ,ten minste één stap op den weg naar ge
lijkheid voor de wet. b
Het Dagblad (firma Heemskerk—Nier-
straz—Lion) dat onlangs met cijfers bewees
dat er een te-kort was van 52 millioen gulden
zegt nudat er 8 millioen deficit is. Heeft de
regeering dus in dien tusschentijd er 44 milli
oen bijgelegdof wil het Dagblad
kennen geven: ik lieg zoo,
verward ben geraakt, en
niet weet te conlroleeren.
Aangaande de richting der geavanceerd-
iberalen zoo als zij in het Noorden wordt ver
kondigd, zegt het Alg D. v. Nederl.
»Le ridicule lueI Niets is zekerder dat dit.
Doe wat ge wilt, doch zorg dat ge u niet be-
spottehjK maakt. Hadden de «geavanceerd-libe-
ralen' deze les in ’loog gehouden, zij zouden
zich met hebben blootgesteld aan ’t gevaar om
in t ootje te worden genomen, en op die wijze
ooa het ernstig doel van hun streven verloren
te zien gaan.”
hlr. Kuyper zegt in de Heraut omtrent de
bewaarscholen het volgendewaarin veel waars
voorkomt
«Niet de schoolmaar het huisvertrek is de
plaatswaar het jeugdig kind (hij spreekt van
kinderen van 2—6 jaar) zijn eerste levensjaren
spelend door.even moet. Niet een bewaarschool-
houderesse moet aan de kinderen uil vijftig ge
zinnen een eenvormige dressuur geven; maar als
een jeugdig plantje moet elk kind in den zach-
ten gloed der eigen moederliefde zijn levensknop-
pen ontplooien. Het kind heeft zijne natuurhj-
-i de moeder haar
heilige, van God geboden verplichting jegens haar
kind. Niemand mag die teedere zorg uit haar
handen nemen, en zij niet wenschendat een
ander haar van die heilige verplichting ontheft
Als een noodzakelijk kwaad, nooit als een <re-
wenschle regel, moet het bezoeken der kinder
schooltjes beschouwd worden. Waar de nood
van het gezin de moeder ter deure uitdrijft of
een ziekelijk lichaamsgestel haar uit het huisver
trek bant, waar het kind óf zonder toezicht zou
ADVERTENTIEN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
voor eiken regel daarenboven 7'/2 Gents. - Alle brieven en stukken,
de uitgave of redactie betreffende, worden franco ingewacht.
KEN N IS G E V I N G.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de
gemeente SNEEK, maken bekend dat er Red
dingsbaken aanwezig zijn bij Ie Rir.tje Jjerli-
stra bij den houtmolen bij den heer Ter Horst;
2e T. T. Bloksma Pompmaker buiten het Eoog-
end3e A. Prins, Timmerman aan de Prin
sengracht; 4e Tjipke Ferwerda, Grofsmid bui
ten de voormalige Noorderpoort5e R. Gil
huisWinkelier buiten de voormalige Oester-
poort, naast den timmerwinkel van wijlen den
heer Hk. Wouda6e Antoon de Jong, Tim
merman, achter Willem Molenaar; en r
den Concierge der Hoogere Burgerschool.
Sneek den 11 Februari 1870.
HAMERSTER DIJKSTRA, Burgemeester.
H. FENNEMASecretaris.
een geheel van zuivere
De 2e Kamer der Stalen Generaal
geen wIAsvertegenwoordiging i
'...i en
vangen door eene vergadering verkozen doorbet
i uanaietamg tot de Geschiedenis der Ne- I gemeld, dat daar
aerlanden ten gebruike bij het Middelbaar On- tusschen eene bruid
derwijs, door G. Verzijl, oudprofessor der ge- I stom zijn,
scbiedenis aan ’t semenarie te Rolduc, Roermond Naar
J. J. Romen, 1868, geeft het volgende te lezen, diening vj
«Willem van Oranje had, door zijne heersch- zantschap
*ucht misleid allengs het snoode plan gevormd
aan zijn vorst, aan wien hij door eed van getrouw
heid verbonden z .AT I..
wringen en die zich zelveh op het hoofd te zet
ten. Minder groot veldheer dan behendig staats
man zijndemet vele taienten en inzonderheid
met een scherp doorzicht begaafdverkoos hij
I ter bereiking van zijn plansluwe en bedekte
I maatregels te bezigen. Onder deze laatsten dient
vooral aangeteekend te worden de bevordering
der hervormde leer hier te lande; vermits hare
invoering, toen overal met opstand gepaard,
Oranje hel beite middel aan de* hand gaf, om
zijn ontwerp te volvoeren en dezen gewes'en
i eeni Zuidelijken haat in te boezemen tegen het
l Katholieke bpanje en zijn zoo Katholieken vorst.
Dit voorslaan van het Calvinisme was hem dus
enkel een middel: omtrent die leer t.
schijnt hij vrij onverschillig geweest te zijn,
zijne gehechtheid
i naar ge-
of andere belijdenis hem jbeter te
kuiperijen en misreke
eindelijk op het punt
een groot gedeelte
verwezenlijkt te zien: hij zoude eerlang als er
felijke graaf van Holland Zeeland en Utrecht
uitgeroepen worden, toen een Bourgondiër mei
name Lallhazar Gerards hem sluiksgewijze te
Delft doodschoot, den 10 Juli 153i.”
De Peninsulaire Spoorweg maakt eene
sectie uit van den Port Huron en Chicago Spoor
wegdie over zijne geheele lengte (318 mijlen)
in den loop van dit jaar zal voltooid wezen. Als
dan zullen de groote productieve Staten van het
Noordwesten, langs een korteren weg, dan thans
het geval isNew-York en de haven van de Sta-
»en van Nieuw-Engeland en Canada verbonden
zijn.
Deze Spoorweg slaat in onmiddelijke commu
nicatie met de westelijke spoorweglijnen die te
Chicago aankomen, en die met de nevenlijnen
15,000 mijlen doórioopen, alsmede met de Ooste
lijke banen, die op Port Huron uitloopen, en
die met hare nevenlijnen eene lengte van 10,000
mijlen hebben.
Het verkeer van al deze spoorweglijnen zal de
Port Huron en Chicago Spoorweg, in concurren
tie met de tot nu toe bestaande twee spoorweg
lijnen, Michigan Central en de .Michigan Soul
hern, deelenterwijl eerstgenoemde weg zelfs in
eene richting loopt die alle concurrentie en hare
gevolgen buitensluit.
Al de noordelijke Spoorwegen van den staat f
Michigan zullen de Port Huron Lake Michigan
Peninsular Spoorweg voeden, en er behoeft slechts
gewezen te worden op de toeneming der bevol
king en de productiviteit van den Staat om te
kunnen berekenen welke gevolgen dit monopolie j ke rechten op het moederhart
moet opleveren.
De bevolking van dien Staat bedroeg volgens
den aanleg door den staat. (;e dieren
Op aansporing van den heer Thorbecke heeft I Uea et.e“’ men het weettot nog toe eet
- 2- R-o van Alderwerelt zijne motie in- - Het Vaderland dee« S st I h “T f i°°k maar Wlst het niet Dat het
J T71, et laa«rtana deelt een st rnltje mede, hoe onderscheid maar. De vraae- is n» m
i --- df: Ul.ramontanen de Vaderlandsche Geschiede- zal opnemen. aak
gestelde wetsontwerpen is nis cp de scholen willen beoefend hebben De -Uit Utrecht wordt als eene zeM,, h m
j Nieuwe Handleiding tot de Geschiedenis der Ne- I gemelddat daar een huwelijk is voltrH lfK
derwys, door G. Verzijl, oudprofessor der ge- i stom zijn.
Gemeente SNEEK
van i'
provincie Friesland, van den 21 Februari 1870,
«afsluiting der groote wegen
wagens”, brengen, door deze ter kennis van de regeling te herieiden tot
ingezetenen j toestanden.
Dat van den 23 Februari tot nadere lastge- I 2°.
vingde groote wegen in -deze provincie zuilen J zijnde
VTTZX fc.z-l rx fx Crv. --I ..J W,
ö'ewvertegenwoordiging te ontbinden
volk bij algemeen stemrecht.
3°. Aan de volks vertegenwoordiging voor te stel
len een nieuwe Grondwet, behelzende de vol-
I gende bepalingen
a. de Nederlandsche staatsregeling wordt op
de. goedkoopst mogelijke veel ingerichtzoodat
nimmer van staatswege aan de lijdende mensch-
bijgcvjig vervalt alle weelde in de staatsrege
ling als. hofhouding, officieele bals, diners etc.
b. is vervallen hef beginsel van ^onschend
baarheid des konings” als zijnde een huichel-
achiig spelgedreven met den persoon van den
eersten staats-ambtenaar
c. de Eerste Kamer der Staten Generaal is
algeschaft als zijnde een van heiden «of noode-
loos of schadel jk.
a. geenerlei maatregel van eenig belang zal
door de regeering genomen kunnen worden zon
de? goedkeuring van de volksvertegenwoordiging.
De macht over het leger berust bij de volks
vertegenwoordiging.
e. het onderwijs op de staatsscholen zal zijn
volmaakt neutraal', op de hoogescholen wordt
het onderwijs zoo geregeld dat het werkelijk on
derwijs zij en dat alle tijdroovende en kostbare
voorlezingen wegvallen.
,au ..cucu 1O, dij ue neraaasia- de staatsregeling berust op wetenschanne-
ging over de spoorweg-begrootmgdienst 1870, lijken grondslag. In twijfelachtige zaken trekt
artikel 11 behelzende de memonepost voor den de staat geen partij.
spoorweg van Harlingen naar de Hannoversche Godsdienstleraren worden niet door den staat
grenzenen waarop honderd duizend gulden voor j maar alleen door de belanghebbende bekostigd.
Al wat naar onverdraagzaamheid zweemt van
weke kleur ook wordt uit de staatsregeling
gebannen.
g. de arbeider wordt in Nederland niet be-
I schouwd als slaaf maar als vrijman. Het staat
hem vrij het loon, waarvoor hij wil werken,
I zelfs des noods in overleg met andere arbeiders
te bepalen.
h. F
ding der seksen.
i. dito drukpers.
j. dito rechtspleging.
k. dito Jacht.
cgcuccL uinoroKen n
i bende wetgeving op der menschen betrekking
de dieren.
de heer de Roo van Alderwerelt zijne motie in- t
getrokken, waarna de kamer lot de behandeling
van de aan de orde
overgegaan.
den 23 Februari tot nadere lastge- I
worden afgesloten, voor rij- en voertuigen, wel
ke, wat betreft de diligences en wagens met
breede veilingen aan hunne raderen (builen en
behalve de reizigers met hunne gewone bagage)
met zwaarder vrachten dan van vijfhonderd ki
logram gewicht zijn beladenen wat. aangaat
alle rij- en voertuigen, met smalle of gewone
veilingenzwaardere vrachten hebbende dan
vierhonderd kilogram; en dat in allen gevalle niet
anders dan half s
J. O-’- --
dennaar aanweizing van de cp die wegen te
vinden spoorleiderswelke evenwel ’s nachts zul-
len zijn weggenomen en
Dat de tolgaarders en andere beambten van
ea ge-
deze bepalin-
Door den heer F. A. Hartsen
7e Bij konitig.
De ondergeteekende is van oordeel;
«Dat Nederland behoort alle volkeren
gaan op den weg c
de zaken nu staan in i
dier landen te achteren is. Dat bij elke verlrê-
onze staatsregeling het initiatief he-
gaan van y>hem die bij de wet als
ambtenaar van den staat is aangewezen.”
De ondergeteekende geeft daarom U beleefde-
i overweging zoo spoedig rnogelijk d®
volgende maatregelen in te voeren.
Uit onze staatsregelen te bannen alle co-
onze staats-
rt'”S
ft