L
GEMOTE EK IET AÜROKD1SSEMEKT SKEEL
BINNENLAND.
KIEUWS- EK ADVEIHEYHE-BLA» VOOR DE
I
No. 19
O MAART.
WOENSDAG
State n-G e n e r a a I.
3,
-
g
Friesland
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten
de Stad franco ƒ1.90.
De Noordstar zegt met zekerheid te kunnen
mededeelen dat Z. M. de Koningin den loop
der maand Mei e. k. een officieel bezoek zal bren
gen aan de provinciën Groningen en
en in de maand Juli aan Drenthe.
Door dé gemeente Abbekerk (821 inwoners) is
in den ontworpen N.-H.-Fr.-Spoorweg deelgeno
men voor ƒ15,000 door Midwoud (903 inwon.)
voor ƒ20,000; terwijl de gemeenteraad van Bois-
ward besloten heeft voor de som van ƒ100,000
in te teekenenindien de zaak HarlingenHee-
renveen in Juli niet tot stand.is, waarby men
ook voor die som had ingeteekend.
Zitting van Maandag 4 Maart.
De kamer heeft hedenna aanneming van
eenige kleine wetten de discussie geopend over
Wij zouden nog veel over het Ontwerp kun
nen zeggen maar vreezendatzoo wij uitvoe
riger werden onzen lezers de lust van ons te
volgen zou ontgaan.
Wij eindigen dus.
TWEEDE KAMER.
Zitting van Zaterdag 2 Maart.
De Kamer heeft heden de volgende nominatie
voor een lid van den Hoogen Raad opgemaakt
eerste candidaat de heer Schuurman, raadsheer
in het Hof van Zuidholland.
tweede de heer de Pinto referendaris aan het
Ministerie van Justitie;
derde de heer Nieuwenhuisraadsheer in het
Hof van Utrecht
vierde de heer van Nootenidem
vijfde de heer Mom-Visch, rechter te Arnhem.
SNEEKER COURANT
De ingezetenen van Ipswich zullen voor den
zoowel beroemden als beruchten kardinaal Won
ders. De heeren Godefroivan ZuijlenWint-
gens en Heemkerk Az. hebben dat voorstel sterk
bestreden, als ontijdig, onraadzaam, schadelijk
en in de gevolgen gevaarlijk.
Morgen voortzetting.
Ingekomen is een wetsontwerp tot wijziging
van enkele bepalingen der postwet.
gekondigd worden en alle punten
ling vooraf moeten opgegeven worden?
Het Ontwerp bevat veel goeds; maar zooals
het daar ligt, mag noch kan het Wet worden.
Het heeft te veel fouten tegen economie en
rechtsgeleerdheidhet regelt te veel ten aanzien
der vennootente weinig, wat het belang van
derden betreft.
Hoewel in vele opzichten de bestaande wet
geving verbeterende, is het in zijn geheel geno
men in waarde beneden deze te stellen.
Om bruikbaar te worden, zijn tal van amen
dementen noodig, opdat handel en nijverheid
niet geschaad worden.
Kamers van Koophandel en Fabrieken mogen
toezien.
Videant consules ne quid detriments respu-
blica capiat
Periculum in mora schijnt volgens zijne
zienswijze bij naaml. vennootsch. niet te kunnen
bestaan.
Waartoe anders de bepaling, dat eene verga
dering minstens 14 dagen van te voren moet aan-
van behande-
De graaf van Chambord liet zich bij den bur
gemeester van Dordrecht tot een bezoek schrifte-
lijk aandienen onder den naam van Son Altesse
Royale Prince de Bourbon et Comte de Cham
bord.
De Burgemeester maakte zwarigheidom hem
als zoodanig te ontvangen.
De Gatholieke Nederlandsche stemmen deelen
mede
»De Koning van Frankrijk is in Nederland.”
Zij bedoelden den Graaf van Chambord.
Gelijk men weet bevindt hij zich thans te
Breda. Voor hoelang schijnt nog niet zeker.
De afloop der interpellatie Haffmans wordt
door de politieke bladen natuurlijk in zeer ver
schillenden zin beoordeeld. Sommige liberale
organen keuren de houding van den minister van
justitie goed die geene mededeelingen heeft wil
len doen waartoe hij niet verplicht was. Andere
vinden deze gedragslijn in dit bijzondere geval
al te gereserveerd omdat thans de schijn blijft
bestaan dat het ontslag aan politieke redenen
te wijten was. De bladen van de oppositiezoo
conservatieve als clericaleschromen natuurlijk
niet, onverholen de meening uit te spreken dal
de minister de redenen van het ontslag alleen
heeft verzwegen omdat die redenen het daglicht
niet konden verdragen.
Ook de zaak Janssen, vindt, zooals die nu in
de Tweede Kamer beëindigd is, goed- en afkeu
ring. Wij verklaren ons volstrekt niet voldaan over
den afloop, zij ’t dan ook, dal de door den heer de
Roo gewijzigde conclusiedie ten slotte werd
aangenomeneen belangrijke stap verder gaat
dan de oorspronkelijkedoor de meerderheid
der commissie voorgesteld.
Wij hadden gaarne gezien dat de Kamer zich
had kunnen vereenigen met het bekende amen
dement van den heer van Eek. Dat vond even
wel slechts 13 voorstanders en welde heeren
Bergsma IdzerdaHingstZijlkerMoensv.
Kerkwyk de Roo van Eek de Lange Stiel
tjes BrediusBeyma en Westerhofl. Met ge
noegen constateren we dat al de tegenwoor
dig afgevaardigden uit onze provincie hun ad-
haesie aan dat amendement hebben geschonken.
ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
voor eiken regel daarboven 7% Cents. Alle brieven en stukken,
de uitgave of redactie betreffende, worden franco i ngewacht.
Art. 47 luidt
,,'Zoodra het aan de bestuurders is gebleken, dat het
maatschappelijk kap,taal eeu «erlies van 50% heeft on
dergaan zijn dezelve verplicht daarvan aankondiging te
doen in een daartoe ter griffie van de arr-rechtb. aan
te leggen register mitsgaders in de nieuwspapieren, bij
art- 28 vermeld.
„Indien het verlies 75% beloopt is de vennootschap
van lech'swege ontbonden en zijn de bestuurders per
soonlijk en heoidelijk voor hei geheel jegens derden
verantwoordelijk voor alle verbindteuissen we ke zij
nadat het bestaan van die vermindering aan hen bekend
was of moest bekend zijn hebben aangegaan.
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAPPEN.
Herziening van Boek 1, Ttr. Ill, Afd.
Wetboek van Koophandelart. 3656.
V.
(S l o t).
Wij zijn nu genaderd aan art. 23dat eene
vreemde en met recht duidelijke bepaling bevat.
Het is aan de oprichters overgelalen al of niet
vast te stellen dat de bestuurders aandeel moe
ten hebben in de vennootschap; maar, zoo de
statuten inhouden, dat zij aandeel moeten ne
men dan moeten die aandeelen óf op naam
staan óf aan toonder luiden.
Zou 't anders kunnen
Maar als ze aan toonder luiden, moeten ze ge
deponeerd worden en verliezen dus het karakter
van blanco-aandeeien.
Waarom dus niet in eens gezegd de aandee-
I len die de bestuurdersvolgens de statuten
nemen, moeten staan op naam?
Zeer goed is het voorschriftdal de bestuur
ders in den regel bepalenwanneer en of de
stortingen op de aandeelen moeten plaats hebben.
Zij vertegenwoordigen de vennootschap, ook te
genover de aandeelhouders. Het al- of niet-stor-
ten op de aandeelen over te laten aan de meer
derheid der aandeelhouders staat gelijk met het
aan den verbondene over te laten of hij zijne
verbindtenis zal nakomen of niet vervuilen.
Iets anders is de afschaffing van art. 47, Wet
boek van Koophandel l)
Het publiek heeft wel degelijk er mede te ma
ken, of het verlies 50% bedraagt. De wetenschap
van den stand der zaken is de grondslag van het
credietdat men verleent. Alles, wat die we
tenschap moeielijk maakt of vermindertis na-
deelig voor het publiek.
Wat betreft de van rechls-wege ontbin
ding bij een verlies van die te laten verval
len is goed
Het publiek heeft er niet mede te maken de
vennooten zeil moeten weten, wat zij nuttig oor-
deelen. Daarenboven kan ’t gebeuren dal ter
wijl helen een verlies van 75% aanwezig is,
morgen dat verlies heel wat kan verminderd zijn
en er gegronde verwachting bestaal, dat weldra
de aandeelen boven 50% zullen slaanja hooger.
Men denke eens aan eene handelscrisis bijv,
aan de N Amerikaansche katoen-geschiedenis
gedurende den oorlog.
Aan de vennooten is het overgelaten controle
ie doen uitoefenen door een of meer commissaris
sen of ze achterwege te laten. In het eerste
geval is hunne functie en duur geregeld.
Eib.eve, waarom de regeling van dat alles ook
niet aan de vennooten overgelalen
Het gaat toch niet aan tot iemand te zeggen
gij moogt uwe handelingen aan toezicht onder
werpen of alle toezicht uitsluitenmaar, zoo gij
liet eerste verkiest, zult gij zóó en met anders
handelen.
Laat men het eene vrij dan moet men hef
andere niet aan banden leggen.
In het belang van derden had het aanwezig
zijn van commissarissen als regel behooren vast
gesteld te zijn.
Te weinig veel te weinig is er in het Ont
werp gezorgd voor waarborging van hel publiek
tegen verkeerde handelingen der vennootschap
en hare leden.
Wij weten weldat het moeielijk is eene zaak
als de naaml. vennootschap goed te regelen, maar
waar de geschiedenis feilen heelt aan het licht
gebracht, die aan de bestaande regeling (welke
in vele opzichten eene niet- en wanregeling is)
zijn toe te schrijven en wanneer men de bui-
tenlandsche regelingen waardoor daarin voor
zien iskent, ja behoort te kennen, en dan een
Ontwerp indientgelijk dit dan zeggen wij
dunkt ons met alle rechtdat een minister
die zoo handeltte kort schiet in zijne plicht
en dat zijn projectzooals het er ligt, niet kan
niet mag aangenomen worden.
Zoo ooitdan behoort ten aanzien van deze
Wetsvoordracht de Kamer een ruim en flink ge
bruik te maken van het recht van amendement,
en de bevoegde colleges van hun recht tot pe-
titioneeren.
Onder de beslaande Wetgeving is het stuk van
algemeene vergaderingen niet geregeld en wordt
er slechts ter loopsals van iets dat van zelf
spreektin art. 55 melding van gemaakt.
Het ontwerp levert er eene geheele over
waarin voorzien wordt voor het geval, dat de be
stuurders nalatig of onwillig zijn de vennooten
bijeen te roepen.
Dat is inderdaad eene verbetering te achten,
vooral noodig en nuttig wanneer commissarissen
aan de vennootschap ontbreken en de statuten
onvolledig zijn, hetgeen, volgens de M. v. T.,
dikwijls het geval is.
Gaarne hadden wij gezien dat, behalve voor
de vennooten, ook ware gezorgd voor de geld
schieters die ten aanzien der vennootschap door
den minister worden beschouwd als een nul in
’t cijfer.
Te minder hadden wij zulks verwacht van dit
Ontwerpdat uit bepalingenin verschillende
Wetgevingen voorkomende is samengestelden
in welks M. v. T. telkens het niet overnemen van
deze of gene meestal vrij onschuldige be
paling wordt verdedigd, alsof ’t eene zaak ware
van groot gewicht.
Bijna alle vreemde Welgevingen hebben over
dit belang van derden eene bepaling welke zich
door de practijk als een noodzakelijk vereischte
heeft doen kennen.
Mr Asser heeft, tegen art. 37 het juiste be
zwaar gemaaktdat de termijn van drie maan
den daarin gesteld voor sommige maatschap
pijen met name assurantie maatschappijente
kort is, en men meer vrijheid t. d. o. had moe
ten laten.
Onzes inziens, is die bepaling overbodig en een
ergerlijk ingrijpen in het vrij beheer, te meer
daar de vennooten het recht hebben zelf, zoo
zij ’t noodig oordeelendie vergadering te be
leggen.
Dat de statutende grondwet der vennoot
schap niet lichtvaardiglijk mogen veranderd
worden keuren wij zeer goed maar tegen het
vorderen van twee vóór, tegen één tegen, is
veel bezwaar. Een aandeelhouder, die een derde
plus een der aandeelen vertegenwoordigt, kan alle
verandering beletten,dikwijls tennadeele zijner me-
de-vennooten. Men moet hier wel in het oog hou
dendat elk aandeel een stem geeft. Het twee
derde zou te verdedigen en ook wellicht te billijken
zijn, indien de bepaling van art. 54, Wetb.van
K., niet onnadenkend over boord ware geworpen.
Door art. 35 heeft de minister het voorzien - -- -r
i in dringende omstandigheden onmogelyk gemaakt I het ontwerp betreffende de coalitiën van arbei-
is een meesterstuk van juridische kakographie.
Eerst hooger beroep en daarna verzet’t is
inderdaad curieus eerst iemand ophangen en
dan 20 jaren in het tuchthuis zetten, gepaard met
bannissement.
De geheele 6, art. 4050, handelende van
de ontbinding en vereffening is slecht. Wij
zouden haast zeggendat de minister met dit
zeer belangrijk deelwaar de rechten van der
den zoowel als van de vennooten op schrome
lijke wijze benadeeld kunnen worden omslaat
als malle-JAN onder de hoenders.
Van accoord in cas van faillissement wordt
niet gerept; doch waartoe langer daarbij stil
gestaan
De geheele is een prullarium.
Van ganscher harte juichen wij de regeling
loe van het recht der buitenlandsche naamlooze
vennootschappen hier te lande.
Daardoor is in eene leemte voorzien die ver
derfelijke gevolgen heeft gehad.
Het is waarlijk te dwaasom daarbij stil te
staan.-
Aan liefhebbers van curiosa bevelen wij art.
39 ter lezing aan.
Vooral de uitdrukking sTegen de uitspraak in
hooger beroep is geen verder verzet mogelijk”