GEMEENTE EN HET ARRONDISSEMENT SNEER. NIEUWS- EN ADVERTENTIE-BLAD VOOR DE hi I 1873. No. 21. A. C H T-JE N-T WINTIG-STE J A A WOENSDAG 12 MAART. K e n n i s State n-G e n e r a a I. De voorgestelde wijziging van de Kieswet. Bekendmaking. g e v i n Kennis 1 g e v i n g. >0 4 4 4 7* 4 ein WETHOUDERS van een TWEEDE KAMER. Zitting Vrijdag 7 MrG wetsontwerp liever zagen wij personeel, meubilair t met en benevens de verbruiks- eene op Deze COUR AN I verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten de Stad franco ƒ1.90. There is something rotten in the State" Shakespeare. te htg. <r rr en [Jn- um. ier- i en nan z. iel- jm- SNEEKER COURANT In de Kamer is heden ingekomen een v. tot wijziging der wet op de nationale militie. tart 1/ /8 BURGEMEESTER en de Gemeente SNEEK Gelet op Artikelen 10, 34 en 35 der Wet van den 4den Juli 1850 (Staatsblad no. 37), regelen de het Kiesrecht enz. Maken bij deze bekend, dat de lijsten, aanwij zende de personen, die in deze Gemeente tot het kiezen van Leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal de Provinciale Staten voor Friesland, en van den Raad dezer Gemeente be voegd zijn zijn herzien, en een exemplaar van ieder der zelve gedurende veertien dagen van af heden ter Secretarie dezer gemeente voor een ieder ter inzage zijn nedergelegd en aan het Ge- meente-huis aangeplakt. Dat bij die herziening van de Lijsten zijn ge schrapt 1. Van de Lijsten der bevoegden tot het kie zen van Leden van de Tweede Kamer der Sta ten-Generaal en de Provinciale Staten van Fries land A. P. Bloemen, H. Baanstra, S. van Braam B. ten JCaleHaije G. Dijkstra, J. G. Eger, G. Evertsz, A. U Faber, A. Groenhof, S. Groenhui zen, L. Jaalsma, J. M. Kolff, H. Looijenga, G. Los, W. van der Meulen, L. Meyer, F. Pabst, A. Sto- neel zijn wij natuurlijk met hart en ziel, of nog steld. De geringheid van dit getal bevestigt in- liever zagen wij personeel, meubilair en patent tusscheu wat wij vroeger over grondwetsherzie- geheel afgeschaft ning hebben in ’l midden gebrachtnamelijk j belasting en te gader vervangen door ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents voor eiken regel daarboven ll/2 Gents. Alle brieven en stukken, de uitgave of redactie betreffende, worden franco ingewacht. 15 10, a t ker. A. Veen, W. H. Visser, R. Vrolijk, W. S. Wagenaar en F. de Wit. 2. Van de Lijst der bevoegden tot het kiezen van Leden van den Gemeenteraad: A. P. BloemenYke de BoerP. N. Boots Jente BijlB. ten GateIJ. ten GateJan van Druten, J. C. Eger, G Evertsz, J. Farx, A. Groen hof, M. Hempenius, P. HedelR. A. Hoekstra, G. Flink Joustra, J. M. Kolff, H. LooijengaG. Manlingh W. van der MeulenM. Molenaar Jacob OuëndagF. Pabst, P. Piebenga, P. S. Poelstra, Jan E Reiding, J. van der SteeghP. Tiggelaar, A. VeenFrans Veltman A. W. Ne- nema, G. A. Visser, W. H. Visser, W. S. Wa genaar, H. Westerhof en J, H. Wielinga die daarop verkeerdelijk waren gebracht die een of meer in de Kiezers gevorderde vereischten ver loren hebben, of overleden zijn. En zal deze op de gebruikelijke wijze worden afgekondigd en aangeplakt. Sneek, den 12 Maart 1873. Burgemeester en Wethouders voornoemd HAMERSTER DIJKSTRA. De Secretaris II. FENNEMA. de inkomsten. Doch hoe de zoogenaamde volks vertegenwoordiging daarover denkt, heeft hare jammerlijke houding tegenover ’t voorstel Blussé geleerd. Van dien kant is weinig heil in het stuk van belastingen te hopen. Weer een ander wilde aan de Grondwet eene uitlegging geven, steunende op het nuttigheidsbe ginsel, doch niet op recht of waarheid. Hij stelde namelijk voor onder directe belastingen ook te verstaan de gemeentelijke. Bij eene onbevangene lezing van art. 76 der Grondwet kan iemand moeielijk aan eenige an dere directe dan Rijksbelasting denken, zoowel om den onderlingen samenhang, den aard der zaak als om het onmiddelijk voorafgaande woord »Rijk. Ging de bedoelde verklaring door, dan zou 't van den gemeente-belasting-wetgever (den Ge meenteraad) afhangen het aantal kiezers te ver- grooten of te verkleinen. In de eene gemeente is de directe belasting hoog, in de andere laag, in enkele bestaat zij in ’t geheel niet. De gemeentewetgever zou langs dezen weg de burgerschapsrechtelijke bevoegdheid, wat de uit oefening er van betreft, voor een groot deel kun nen regelen Tegen het voorstel van den minister waren de meesten kwalijk gezind. Echter heeft hij gedaan, wat hij met de Grond wet in de hand vermocht. Gaat ’s ministers voorstel door dan is er wei nig verbeterd, en slechter wordt het ook niet. Het kiezerswerk blijft in allen gevalle knoei werk. Wij voor ons achten de aanneming of ver werping van het Wetsvoorstel dan ook van wei nig belang. Alleen Grondwetsherziening kan hulp verleenen door verbetering aan te brengen. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK maken door deze bekend, dat het door hen voorloopig vastgestelde Kohier van den Hoofdelijken Omslag dezer gemeente, voor het dienstjaar 1873, gedurende den tijd van veertien dagen, ingaande den 12en dezer maand, ter Se cretarie voor een,ieder ter inzage zal zijn neder gelegd. Voorts wordt aan degenen, die bezwaren te gen hunne aanslagen mochten hebben, herinnerd, dat zij hunne op ongezegeld papier geschrevene reclames, voor het verloop van den termijn der visie, bij den Gemeenteraad behooren in te die nen. En zal deze op de gebruikelijke wijze worden afgekondigd. Sneek den 11 Maart 1873. Burgemeester en Wethouders voornoemd HAMERSTER DIJKSTRA. De Secretaris H. FENNEMA. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente SNEEKmaken bekenddat het aan deel voor de Nationale Militie, dit jaar door deze gemeente te leverenbedraagt een en dertig man. Sneek den 12 Maart 1873. Burgemeester en Wethouders voornoemd, HAMERSTER DIJKSTRA. De Secretaris II. FENNEMA. dat wij haar voor onmogelyk hielden met het bestaande kamerpersoneel. Er heerscht in den politieken toestand van Ne- land geen malaiseer heerscht erger, verrotting en die verrotting heet: leugen. Multatuli heeft het naar waarheid aldus uit gedrukt. Zooals men zich herinneren zal, wil de minister den census tot het minimum van ƒ20 brengen, met uitzondering van in eenige groote gemeenten (steden), waar hij hooger zou zijn, zelfs 50 zooals te Amsterdam. Indien de census een kwaad isdan is zeker vermindering van dat kwaad goed te keuren. Daaruit verklaren wij dan ookdat enkele le den overal het minimum wilden ingevoerd heb ben, ten einde meer en meer tot een algemeen stemrecht te naderen, ja dit, als het warevoor te bereiden. Het in het midden latende, of hun advies op zich zelf beschouwd den toets van doelmatigheid kan doorstaan, merken wij op, dat de Grond wet uitdrukkelijk verschil van census voorschrijft. Art. 76 luidt, post al.«betalende in de directe belastingen eene som die, overeenkomstig met de plaatselijke gesteldheid, doch niet beneden het bedrag van 20 noch boven dat van 160 in de kieswet zal worden vereischt,” Dat is, dunkt ons, duidelijk. Het advies der universeel-minimum voorstan ders is derhalve in strijd met de Grondwet en van moddergeest niet geheel vrij te pleiten. Andere leden wilden voor capaciteiten een al- gemeenen minimum census invoeren en hem voor ’l overige laten gelijk hij is. Dus een tweeledige census met schennis der Grondwet 1 Want de Grondwet kent in zake van verkie zingen geen capaciteiten, maar alleen directe be lasting betalersnog minder kent zij een census verschillende in dezelfde plaats naar mate de be taler min of meer ontwikkeld is. Wie zulk een voorstel doet, moet al slecht op de hoogte zijn van den inhoud der Grondwet; wij spreken niet eens van haren geest of van al- gemeene kennis van Staatsrecht. Dat een lid der Kamer zoo iets heeft kunnen voorstellen, is een nieuw bewijs voor de slechte wijze waarop zij wordt samengesteld. Zulke voorstellen toch mag men niet verwach ten, zelfs niet van leden, die maar zeer gewoon ontwikkeld zijn. Een ander wilde den aanslag in het personeel, dien de hoofdbewoner betaalt, splitsen onder de medebewoners, ten einde daardoor meerdere kie zers te verkrijgen. Met het oog daarop verlangde hij herziening der Wet op het personeel. Daargelaten de uitvoerbaarheid van dat middel, zijn wij van oordeeldat het aantal kiezers er weinig grooter door zou worden. Voor eene herziening der Wet op het perso- Niet uit gebrek aan belangstelling in de wijze waarop en door wie de zoogenaamde volksver tegenwoordigers worden gekozen, hebben wij tot nog toe gezwegen over de voorgestelde verlaging van den census, maar omdat wij reeds meerma len deze zoo belangrijke zaak besproken hebben en onze meening des aangaande dus als bekend mag gerekend worden. Dat de Tweede Kamer niet goed is samenge steld, en dat de oorzaak van het kwaad voor het grootste gedeelte in de Kieswet te zoeken is, wordt zoo algemeen erkend dat de leden dier Kamer, althans eenigen er van, het hebben be aamd. Bij het onderzoek der voorgestelde wijziging is in de afdeelingen dan ook de meening uitge drukt dat de minister van binnenlandsche zaken van oordeel is, dat met eene Tweede Kamer, sa mengesteld volgens de beslaande Wetgeen groote maatregelen tot stand kunnen gebracht worden. Is dat werkelijk het motief des ministers ge weest bij het indienen zyner wijzigingswet, dan heeft hij niets anders gedaan dan een bestaand feit erkennen. De geschiedenis van onze vertegenwoordiging is een doorloopend bewijs van dat feit. In de afdeelingen zijn enkele leden der Kamer er dan ook rond voor uitgekornen, dat er in den politieken toestand van Nederland malaise (lees walging en afkeer) heerscht. Men is hel geknoei' moedede toestand is on houdbaar. Het wegblijven der kiezers van de stembus is in zeker opzicht een gevolg dier malaise. Indien er toch niets of niets goeds door de Kamer tot stand kan gebracht worden, dan ver dwijnt langzamerhand alle belangstelling in hare samenstelling en acht men den tijd aan de stem bus doorgebracht als nutteloos en verloren. Wat helpt het in een modderpoel wat helder water te brengen! Hoewel niet met zoovele woorden uilgedrukt, hebben enkele leden die waarheid niet voorbij gezien, maar haar wel degelijk in het oog ge houden, toen zij verklaarden ten aanzien van de kieswetgeving legen eene Grondwetherziening niet te zullen opzien. Dat noemen wij de koe bij de horens pakken, den vinger op de wond leggen. De kieswetgever is gebonden aan de Grond wet, die districten voorschrijft met directe be- lasting-betaling. Ongelukkig is het getal van deze leden zeer gering en dat kan ook niet anders, als wij in aanmerking nemen, hoe de kamer is samenge- De geringheid van dit getal bevestigt in- over j

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1873 | | pagina 1