NIEUWS- EN ADVERTENTIE-BUAD VOOR DE GEMEENTE EN HET ARRONDISSEMENT SNEER. 1873 No. 32 A. C II T-E N-T W I N T I G- S T E J ZATERDAG Directe Gemeentebelasting. Kennisgevin VERGADERING van den Gemeente-raad van Sneek, op Maandag den 21 April 1873, des voormiddags 10 uur. PUNTEN TER BEHANDELING. 0. )0 onveranderlijke per- ur II. vervoer 8, *7. van ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel daarboven 7*/a Cents. Alle brieven en stukken, de uitgave of redactie betreffende, worden franco ingewacht. Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten de Stad franco ƒ1.90. voor en 264 ren <r jr te 78 n, Idem van dezelfden omtrent de door den schuttersraad gedane aanvraag om grond voor den aanleg eener schietbaan. 18. Ontwerp-verordening omtrent het van lijders aan besmettelijke ziekten. 19. Ingekomen stukken. Den hoofdelijken omslag te heffen naar huur waarde, is in strijd met het begrip en de bedoe ling der belasting welke ingevoerd is niet om maar geld te krijgen, maar op dat ieder betale, wat hij kandus om billijkheid in het opbren gen der middelen te brengen. De hoofdelijke omslag of inkomsten belasting j heeft een democratisch karakter en is in ons land zeer oud, althans ten platte lande, waar zij, be halve in het noorden, regel was, al diende zij dan ook niet als eenige of voornaamste belasting. Bijna overal werd het onderwijs er uit betaald. Daarom stond zij wel eens bekend onder den naam van schoolomslag en werd door hen die geen kinderen, hadden onbillijk geachtdoch zij verwarden den aard met den naam der zaak. Op vele plaatsen evenwel was zij van groote- ren omvang. Langzamerhand is zij vervangen door het ac cijnsstelsel en de opcenten. Hoofdelijke omslag is bijna de eenige belasting, die billijk kan heeten, doch van de wijze van heffing hangt veel af. Deze kan zoo geschieden, dat zij hatelijk wordt. Vooreerst moet zij billijk en waar zijndus behoort de omslag te geschieden naar iemands inkomen. Wij zouden de belastingschuldigen zelf hun inkomen willen doen opgeven, even als zulks geschiedt met ’s rijks directe belastingen. Daartegen valt niets te zeggen. Zij, die legen die wijze van handelen ijveren, weten zelf zeer goed, dat ’t geen ze zeggen, niet waar is. Zij zijn er tegen, omdat, zoo de omslag in overeen stemming met de waarheid geschiedde, zij veel meer zouden moeten betalen. Zij vergeten echterdat ’t geen zij thans te weinig opbrengen, door een ander moet gegeven wordendat een ander dus in hunne plaats be talen moet. In hoeverre dat met de eerste eischen van ge wone eerlijkheid over een te brengen isbeslis- se ieder voor zich zelven. Hel omslaan is niet goed. Wat daar het gevolg van zijn kan, daarvan kun nen vreemde voorbeelden worden bijgebracht. Ons is eene gemeente bekend, waar iemands inkomen begroot is op driemaal zoo veel als hij in ’s rijks directe belastingen betaaltwaar het inkomen van een millionair tot op een vijfde van zijne ware grootte is gebracht. Meestal worden bij het omslaande vrienden, zij die rijk zijn en de macht hebben schro melijk en grovelijk begunstigd; vooral in kleine gemeenten heeft dat plaats. Wel is waar, beveelt de Gemeentewet in art. en 265, dat gedurende 14 dagen de kohie- van aanslag alvorens zij vaslgesteld wor den, voor een ieder ter inzage moeten liggen en dat hy tegen zijn aanslag kan in verzet komen bij Gedeputeerde Staten; doch wal helpt hem dat, bijv, voor 1 kind 10 voor 2 15 voor 3 18 voor 4 20 doch nooit meer dan een zeker tantum, bijv. 25%. Dit voor het geval van centen. Bij progessieve heffing doet de zaak zich eenigs- zins anders voor. De billijkheid vordert, dat de vader met 5 kinderen, die 2000 inkomen heeft en daardoor in eene klasse zou vallen, waarin hij 6 moet betalen, niet behandeld wordt als de ongehuwde die even zooveel heeft. Men rekene 4 of 5 kinderen voor een huishou den en belaste den vader tweemaal in de 1000 guldens klasse. Doet men anders, dan handelt men verkeerd en brengt het progressie-systeem in miscrediet terwijl men het doel er van niet begrijpt, althans niet in praktijk brengt. Wij staan het progressief heffen voorom daardoor billijke verdeeling van druk te krijgen, geenszins om de belasting productief, en het aller minst om haar uiterst onrechtvaardig en ongelijk drukkend te maken. 1873/74, zal plaats hebben in de maand Mei de zes jaars, en wel op den 13en dier maanden dat, met de weder inzameling daarvan, acht da gen daarna een aanvang zal worden gemaakt 2°. dat evenwel hiervan zijn uitgezonderd de patentplichtigen, vermeld onder no. 3740 van tabel 14 der wet vsn 21 Mei 1819 (staatsblad no. 34), zijnde slijters in wijnen, dranken en li keuren in ’t klein, tappers, kroeghouders en kof fiehuishouders aan welke door de Ontvangers dadelijk na den ingang van het dienstjaar, dat is op den Isten Mei aanstaande, een declaratoir i zal worden bezorgd hetwelk, na verloop van drie dagen, van hen weder zal worden afgehaald 3°. dat degenen, weike bij het aanbieden of bezorgen der billetten of verklaringen, ot ook by het terughalen er van mochten zijn voorbijgegaan of overgeslagen, zich in geen geval op zoodanig verzuim mogen beroepen, maar integenbeei ge houden zijn, de vereischle en behoorlijk ingevul de verklaringen, vóór of uiterlijk op den 31 Mei e. k., in te dienen ten kantore der Ontvangers, alwaar de billetten ter invulling verkrijgbaar zul len zijn 4°. dat de patentplichtigen van de tabellen 7 en 16 (zijnde kramers vreemde kooplieden en schippers of gezagvoerders van vaartuigen) zoo mede de debitanten van loterij-briefjes, voor zoo veel zij hun beroep niet voor het eerst uitoefe nen, ter bekoming van patent, aangifte behooren te doen bij de hoofden der plaatselijke besturen s en voor de expira- voor de ophaling der gewo- pa'ent bepaald als hij niet mag aantoonen, dat de kohieren ten aanzien van anderen onwaarheid bevatten. Gesteld eens bijvoorbeeld, dat in eene gemeente 20,000 gulden moet worden omgeslagen, en dat, om tot die som te geraken, 5% van het inko men wordt geheven. A heeft ƒ1000 inkomen en is daarop gesteld, bij betaalt dus 50 gulden en heeft voor zich zel ven niet te klagen; maar zijn buurman B. be taalt /1000, naar een inkomen van ƒ20,000, terwijl hij het twintigvoud er van heeft. A. mag toezien en heeft niets te zeggen. Dat is verkeerd. Bij eigen aangifte zou zoo iets zeer zeker niet in zulk eene mate kunnen geschieden. De praktijk heeft er wel een middel op uitge vonden, doch ’t wordt zelden aangewend. Het bestaat in het drukken en ronddeelen der omslagskohieren. zooals dat geschiedt op ’t Bildt, in Veendam en wellicht elders. Nogtans zou dit middel niet overal gunstig werken, en zeer zeker niet tegen ieder te laag aangeslagene. Een eerste vereischte voor een goeden omslag is waarheid. Het verdeelen van aangeslagenen in klassen iso. i. zeer aan te bevelen. Naarmate men in eene hoogere klasse staat betaalt men hooger percenten. Bijvoorbeeld: 5800 1 81000 ll/a; 101200 1% enz. Bij deurenvenster- en schoorsteenen-geld brengt de Staat immers hetzelfde in praktijk om van andere artikelen niet te spreken. De belasting zij dus progressief. Wel is waar heeft men langs een omweg eeni- germate hetzelfde bereikt, door bijv, van de som waarover de aanslag loopt zooveel af te trekken als vrij is zoodat bij eene onbelastbaarheid van 400, iemand die er 500 heeft slechts van 1 be taalt doch die wijze is niet goed zij riekt te zeer naar knoeien. Daarenboven is zij niet bil lijk. Wij zullen het bewijzen. Iemand, die 500 inkomen heeft betaalt van 1 800 van 41600 van 12, 4400 van 4000. Wij krijgen dan deze verhouding 1: 5 4: 8 12: 16 40 44 enz de onjuistheid er van springt dadelijk in ’t oog. Deze regeling drukt te zeer op de kleine inkomenswant wie 800 heeft betaalt viermaal zooveel als iemand, die ƒ500 heeft, ter wijl hij waarschijnlijk van zijn 800 minder goed rondkomen kandan de ander met zijn 500. Het aftrek-sysleem steunl op fictie en is reeds daardoor te veroordeelen. /Geen fictie, maar waarheid; ook in belasting wetten I Gewoonlijk wordt er korting toegestaan ieder kind; maar in den regel is zij gering dus van geen beteekenis, of, is zij hoog, dan kan zij hoogst nadeelig zijn. Wij relateren een feitin zekere plaats ons land bedraagt de korting voor ieder kind 10 In diezelfde plaats woont iemand die aangeslagen is op een inkomen van twee ton, d. i. a 5 10.000doch hij betaalt niets, want hij heeft elf kinderen. Wil men korting, dat zij dan eene dalende zij aan de plaatselijke secretarie tie van den termijn, ne declaratoiren van 5°. dat, voor de onder ten 4en gemelde pa- tenlschuldigenop vertoon van de Kwitantie van de betaalde rechten uitgezonderd degenen dte hun aanslag bij termijnen kunnen betalen aan welke zonder vertoon van kwitantie bet patent kan worden afgegeven, de patenten dadelijk ver krijgbaar zijnwordende de patentplichtigen ver meid onder no. 37—40 van tabel 13 bij deze tevens opmerkzaam gemaaktdat het patent overeenkomstig art. 2 der wet van den 24 April 1843 (staatsblad no. 16), niet aan hen mag wor den afgegeven dan nadat zij de helit van hun nen aanslag voor het dienstjaar hebben betaald en het verschuldigde van liet voorafgaande jaar ten volle zal zyn aangezuiverdterwijl zij boven dien wanneer zij in gebreke blijven, de paten ten af te balenteiken reizedat zij de ver eischte patenten of afschriften van dien aan de bevoegde ambtenaren niet kunnen vei toonen, vol gens art. 32 1 der wet van 21 Mei 1819, ver vallen in eene boete van 15. 6°. Dat, ingevolge art. 29 2 der wet op het personeel, van 29 Maart 1833 (Staatsblad No. 4), tot tegenschatters dezer Gemeente zyn benoemd: 16. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van hel besluit tot heffing van rech ten voor het gebruik der wateren, kaden en wal len. 17. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de Gemeente SNEEK brengen, bij deze, ter kennis van de Ingezetenen 1°. Dat de uitreiking der billetten en decla ratoiren voor de beschrijving van de personele belasting en het patentrecht, over het dienstjaar 1. Resumtie der notulen. 2. Verslag van den toestand der Gemeente over 1872. 3. Proces-verbaal van verificatie der Gemeen tekas. 4. Bericht van den heer J. H. Smits, dat hij, wegens verandering van woonplaats, heeft opge houden raadslid te zijn. 5. Berichten van de heeren H. Fennema Jr. en Ale Visser dat de benoemingen tot Verslag gever van ’s Raadshandelingen en len Hulponder wijzer in de Tusschenschool door hen respecti- velijk zijn aangenomen. 6. Goedkeuring van heeren Gedeputeerde Sta ten op het kohier der Hondenbelasting, dienst 1873. 7. Adressen van de heeren J. D. Bouma c. s. en den heer R. Nieveen, betrekkelijk het gebruik der bleekjes aan het Baltusstreekje (aangehou den). 8. Adressen van H. Putto, W. de Vries en E. van Minnen, om vergunningen tot voortdurend gebruik van publieken gemeente-grond. 9. Adres van drie Agenten van Politie le klasse, om verhooging hunner jaarwedden. 10. Idem van de Agenten van Politie 2e klas se, van dezelfde strekking. 11. Idem van D. Zylstra, om herbenoemd te worden als Besteller bij de beurtschepen. 12. Af- en overschrijving op de Gemeente- begrooting, dienst 1872* 13. Voorstel tol verhooging van het defroie- ment der Plaatselijke Schoolcommissie. 14. Rapport omtrent de rekeningen der in 1872 bij de Ambtenaren van den Burgerlijken Stand en den Secretaris ontvangene leges en rech ten. 15. Voorstel van den heer J. ten Gate, tot het verleenen eener gratificatie aan mej. Wed. Bleeker, als schadeloosstelling voor eene verjaar de schuld. NEEK J in I I in rit u- le as er

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1873 | | pagina 1