BUITENLAND.
I
1
De sleep van de prinses van
Montpensier.
OVERZICHT.
S N E E K4 Juli.
leupt
FEUILLETON.
iv.
Vervolg)
De
leres
«V
vroej
comp
»L
overl
«N
«wan
van
beslis
De
»M
ïij i
vorig
pen -
zij hi
«V
ons
de 1
fijn g
An
»G
blijk!
’I
tion:
daar
nen
war
den
dan
lijkh
en I
gen.
nen
over
Wij
doel
sche
alle
over
mod
zicht
met
gelo
tot 1
die I
het i
van
rech
staat
ding
de g
sitie
het
dit
den
med
volg
chris
D<
gebc
Sterl
loop;
gen.
het
droe
alles
en r
jonki
voorl
dan
hij i
van
naan
naan
we j
overl
vrien
ben.
Ee
kinds
koras
hij h
velen
De r
had i
schie
ste, i
rede
Over
rend
Aa
ontslaan in een aan de koemarkt gelegen huis
waarin eene barbiers- en tappersaffaire werd uit
geoefend. De militaire macht, schutterij en brand
weer waren spoedig op de plaats des onheils aan
wezig en zoo tot het bewaren der orde als ter
beteugeling van de vlammenwerden alras de
noodige maatregelen genomen. Het huis is niet
temin geheel uitgebrand. Slechts weinig heeft
men kunnen redden. Ook de belendende gebou
wen hebben nog al geleden. De oorzaak van den
brand is niet bekend. Het huis, en naar men zegt
ook den inboedel, waren tegen brandschade, doch
voor een betrekkelijk gering bedrag, verzekerd.
(Eene novelle)
naar E. von Glümer.
van de prinses van Valois een hertog te vinden
ware, maar behalve Créqui, wien de podagra
het loopen verbiedt, zullen alle hertogen in ande
re eereambten moeten fungeren.”
«En wat zou dat dan?”, riep Mademoiselle uit,
terwijl haar gelaat vuurrood werd. «Ik wil toch ho
pen, dat het aan geen twijfel zal onderhevig zijn,
datna de beide koninginnenik hier de voor
naamste aan ’t hof ben.”
«In ’t geheel niet”, antwoordde de vorstin op
bedaarden toon; «maar daarvan kan bij deze ge
legenheid geen sprake zijn. De etiquette zegt
drie prinsessen van den bloede, zullen bij den in
tocht der koningin haar sleep dragen. Geduren
de deze plechtigheid zijn zij allen gelijk en heb
ben dus ook dezelfde aanspraken.”
«Spitsvondigheden1” riep Mademoiselle uit op
verachtelijken toon maar haar stem beefde en
hare groote grijze oogen fonkelden van toorn.
«Blijf bedaard, mijn waarde prinses 1”zeide de
koningin. «Beste vorstin, ik begrijp uniet! Gij,
anders de toegevendheid en zachtzinnigheid zelf 1”
«Majesteit, er is hier geen sprake van mij zelf,
maar van de eer van het koninklijk huis, waar
toe ik behoor,” antwoordde de vorstin, eveneens
met eenige meerdere warmte in blik en toon
Wij vestigen de aandacht op achterstaande
annonce van de Maatschappij lot exploitatie van
Staatsspoorwegen, die op Zondag 13 Juli e. k.
een pleiziertrein zal laten loopen naar Arnhem.
Tegen eene geringe uitgaaf (van af het stali-
Akkrura ƒ1.55 heen en terug) wordt de gelegen
heid aangeboden om een bezoek te brengen aan
Arnhem en zijne bekoorlijke omstreken waar men
bijna een geheelen dag zal kunnen doorb rengen.
Wij twijfelen dan ook niet of velen zullen van
deze goedkoope reisgelegenheid gebruik maken, om
zich een genotvollen dag te verschaffen.
j- Leeuwarden 3 Juli. In de gisteren gehou
den vergadering der Provinciale Staten is de heer
mr. E. Attema op nieuw benoemd tot suppletoir
lid van het college van Gedeputeerde Staten. Aan
de wis- en zeevaartkundige school te Harlingen
is eene subsidie verleend van 500, aan de we
duwen en weezenbeurs voor onderwijzers 400.
-j- Heden nacht werd hier op onaangename wij
ze de stilte en rust verbroken. Er was nl.'brand
de overheersching der wereld hun bestemming.
Wat is een jood aan Nederland of Amerika gele
gen Geschiede met die landen wat wil, hel is
zijne zaak nietZij vormen een staat met
eigen belangen, eigen wileigen wetboekeigen
doelHun levensdoelde heerschappij over
alle volkeren der aarde, staat bij hen in alles zoo
veel mogelijk op den voorgrond. Aan dat doel
maken zij alles ondergeschiktzouden de joden
niet vijandig zijn aan den staat
«Vijandig aan den staat zijn de joden door den
vreeselijken woeker en de ongeoorloofde practij-
ken, waaraan zij zich schuldig maken. Een jood
verlangt vurig rijk te worden; maar rijk te wor
den liefst(I) ten koste van den christen. Welke
practijken hierbij gevolgd zijn, behoeven wij niet
mede te deelen; een spreekwoord is het echter
onder de christenendat men in den regel niet
beter wordt van den handel met joden. Op een
of andere wijs vroeg of laatwordt men door
hen misleid, bedrogen, van zijn geld beroofd.
«Aldus de leer van hel Huisgezin."
«Waarover zullen we ons meer verbazen, vraagt
het N. en A. B. van Bergen-op-Zoom, over de
vermetelheid waarmee men zulk een oordeel durft
uitspreken of over de koelbloedigheid waarmee
men alzoo het volk opstookt tot haat tegen de
joden? Waaraan zullen we ons meer ergeren,
aan het leugenachtige van deze voorstellingof
aan den liefdeloozenonchristelijken geestdien
deze woorden ademen En zulk een taal wordt
gevoerd door de heeren van het Huisgezin
Waarlijk zij mochten wel zwijgen Of zouden
soms de traditiën en droomerijen van de mannen,
die de middeleeuwsche toestanden terug wenschen,
zouden soms de praktijken van henwier stre
ven het is het kapitaal te verchristelijkenniet
gevaarlijk wezen? Zouden zij niet oneindig ge
vaarlijker zijn dan de wenschen en de daden van
die kleine schaar, die daar rustig en dankbaar
voortleeft in ons midden
«Wanneer toch zal die onchristelijke haat der
christenen tegen de joden een einde nemen
«Schande over allen, die zich niet ontzien van
hun invloed misbruik te maken om dien haat te
voeden en aan te kweeken.
«Dubbel schande over hen dieom dit doel
te bereiken de waarheid verdraaien en liegende
kwaad spreken.
«Driewerf schande over dezulkendie dit een
en ander durven doen met het kruis in de hand
en met den naam van Jezus Christus op de lip
pen 1”
De vorstin was heden nog meer verstrooid, dan
gewoonlijk, toen de kamenier beproefde haar bor
stelig, grijs haar, volgens de mode te kappen.
Plotseling evenwel stond zij op, schudde het hoofd
en zag met een mengeling van vroolijkheid en
spot in den spiegel.
«Ben ik niet de meest dwaze oude vrouw, die
er beslaat?”, vroeg zij aan zich-zelf. «Sedert ja-
ren lang heb ik mij gelukkig gevoeld in mijn
rustig leven, en nu zal ik op eens weer het oude
en langvergeten intrigue-spel gaan spelen
Maar zoo zijn de vrouwenAls ons eigen hart
ons geen zorgen meer geeftdan bemoeien wij
ons met liefdeszaken van anderen en wij interes
seren ons daarvoor, alsof ons zelf betrof Het
schijnt wel dat wij niet kunnen leven zonder hart
kloppingen. Eigenlijk moet ik de kinderen dank
baar zijn. Ik gevoel mij als iemand, die nog eens
jong geworden is en eene medeminnares uit het
veld tracht te slaan.”
In deze strijdlustige stemming verscheen de
vorstin twee uren later bij het lever van de ko
ningin.
Zooals gewoonlijk was daar een groot gedeelte
van’t hof bijeen. Anna van Oostenrijk zat voor een
kleinen toiletspiegel en het zich friseren terwijl
de dames en heeren binnenkwamen om hun kor
ten groet te brengen. Zij ontvingen allen naar
hun toekwam een meer of minder voorkomend
woordje van de koningin, en een meer of minder
genadig blikje van hare matte oogen, waarna
zij zich terugtrok bij een der fluisterende groep
jes, die zien op den achtergrond der kamer op
hielden. Rechts en links van de toilettafel der
koningin za'en een paareerwaardige hertoginnen
de jonge prinsessen van Valois en van Alen$on
De Tijd bericht, dat op den isten September
e. k. te Amsterdam op den N. Z. Voorburgwal
bij het Spuieen Roomsch-Catholieke hoogere
burgerschool van driejarigen cursus zal worden
geopend, onder leiding van den directeur H. Raës-
kinthans leeraar aan de hoogere burgerschool
te Hoorn.
Eene gemengde commissie van geestelijken en
leeken heeft zich als commissie van oprichting en
toezicht geconstitueerd.
De beruchte prefect van Lyon gaat voort den
dictator te spelen en de Fr an s ch e regeering
gaat voort zich gehaat en op den duur ónmoge
lijk te maken bij het fransche volk, ’t Is alsof
de regeering ’t er op toelegt om door vexaloire
handelingen het volk tot verzet te prikkelen,
blijkbaar met het doel om daarna tot nog meer
forsche maatregelen te kunnen overgaan. De
ijver der prefecten om met hunne kleingeestige
plagerijen voort te gaan, wordt althans op be
hoorlijke wijze door de regeering geprikkeld en
velen vae hen beloonen zich gewillige dienaren
van het conservatief-ulramontaansche gouverne
ment. ’t Schijnt dan ook dal de minister Beulé
hun nogmaals op krachtige wijze hun plicht heeft
voorgehouden. Volgens de Bien Public komt in
eene nieuwe circulaire de volgende uitdrukking
voor
«Laat de eischen van menschelijkheid buiten
rekening en handel zonder aanzien des persoons.
Geen medelijden zelfs al betreft het uw ei
gen vader of uw eigen zoon.” En de serviele
ambtenaren schijnen zooveel mogelijk de hun
gegeven bevelen stipt op te volgen.
De regeering schijnt evenwel geen ijveriger
werktuig te hebbendan ’t individu dat aan ’t
hoofd van ’t Rhöne-departement staat. Geen dag
verloopt er of de man zendt een decreet in de
wereld, dat strekken moet om de staatsburger
lijke vrijheden te belemmeren.
Inzonderheid heeft hij het gemunt op de be
grafenissen zonder bijstand der geestelijkheid; bo
vendien is de voorzitter van den gemeenteraad
van Lyon door den prefekt in zijn doen en laten
aan banden gelegd, en het houden der bijeenkom
sten van de departementale commissie (een soort
van gedeputeerde staten) nd zes ure verboden.
Al wat den clericalen behagen kan wordt voorts
door hem verordend, en hel toenemen van den
ullramontaanschen invloed blijkt al meer en meer.
Dit is het geval niet alleen in de genoemde stad
van bet zuiden des lands ook in de regeerings-
kringen openbaart zich de clericale richting in tal-
looze feiten en omstandigheden, zoodat de gema
tigde en de liberale partij, in hare niet ongegron
de vrees voor het verlies der verdraagzaamheid
in het beschaafde en verlichte Frankrijkernstig
bedacht zijn op het doen van slappen tot afwen
ding zoo mogelijk van het gevaar.
De politieke toestand in Frankrijk wordt dan
ook op de volgende wijze door de Bevue politi
que et littéraire geschetst«Wij hadden niet
gedacht dat onze terstond na den 24en Mei ge
dane voorspelling zoo spoedig zou vervuld wor
dendat er weldra in Frankrijk niet meer dan
twee partijen zouden bestaan de liberale en de
clericale. Wij zijn thans werkelijk zoover geko
men. De clericale partij is herrezen, zij is mees
ter en we zullen thans in het jaar 1873 te strij
den hebben tegen hetgeen het Journal des Dé-
bats in 1827 reeds noemde: «De tyrannie van
het Jezuïtismus.” De verhouding der liberalen
tegenover de clericale partijis tegenwoordig
moeilijker dan tijdens de restauratie. Niet omdat
de clericale partij krachtiger is geworden maar
omdat de liberale partij zwakker is dan voorheen.
De welgestelde burgerstand en een gedeelte zelfs
der daarop volgende burgerklasseheeft zich
langzamerhand van haar teruggetrokkenen zich
uit zwakheid of menschenvrees aan de priester
heerschappij onderworpen. Men durft den naam
van Voltaire niet meer noemenmen weet niet
meer wie Paul Louis is geweest; men hoort niet
meer van generaals die Horatius vertalen. Eene
zoutelooze en eenvormigemaar zeer tyrannieke
preutschheid is op ons gelegd en drukt ons lood
zwaar. Hoe kunnen wij dit gewicht van ons af
werpen Wanneer men wil protesterenin ver
zet komen, wordt men behandeld niet als een
goddelooze, gelijk voorheen, hetgeen desnoods
te verdragen wasmaar als een man van
verdorven smaak, en dat is hard. Frankrijk gaat
gebukt onder de domme overheersching van het
shockingvoor alles moet men welopgevoed zijn
en zich goed voordoen. Niet ter kerk en niet
ter biecht gaangeen enkel voorschrift van de
godsdienst op te volgen, dat is geoorloofdmaar
men moet zwijgen en vooral geen lach laten
hooren. Het lachen vooral is verbodenVol
taire was geen serieus man.
«Door deze manieren is Frankrijk langzamer
hand, zonder aanval, zonder geweldvan zelf in
de armen van het clericalismus gevallen. De op
voeding van het tegenwoordige geslacht, voor de
helft in godsdienstige opvoedingsgestichten ge
schied heeft daartoe veel bijgedragen. Het oo-
genblik is nu gekomen waarop de clericalen de
vruchten van hunne behendige taktiek zullen in
oogsten. Zij hebben ons onze wapenen ontroofd;
zy zijn in onze huizen ingeslopen zonder geweld
en zonder aanstoot; zij zijn thans van alles mees
ter. Nu verheffen zij hunne stem en stellen alles
naar hunne hand. Gisteren werd het als het be
wijs eener verzuimde opvoeding beschouwd, wan
neer men kwaad sprak van de Jezuïten; heden is
het een bewijs van een onrein gemoed en van een
revolutionairen geest de gehoorzaamheid aan de
Jezuïten te weigeren. Toen wij ingeslapen wa
ren beeft men ons het oude Gallische zwaard
ontroofd, waarmede wij de Farizeeën en de Tar-
tuffes bestredendit was de eerste stap. Thans
zal men ons eene waskaars in de handen geven
en aldus aan de procession laten deelnemen en
wy zullen ons hebben te onderwerpen willen
wij niet doorgaan voor in de samenleving on
bruikbare menschenen het doel is bereikt.”
In ons vorig nummer deelden we den inhoud
mede van het adres door den hertog van Rati
bor en andere katholieken aan den D u i t s c h e n
keizer gericht. Thans kunnen wij melden dat
die heeren ook een circulaire hebben gezonden
aan hunne geloofsgenootenwaarin zij op eene
nauwe aaneensluiting van de katholieken tegen
de ultramonlanen aandringen. Zij constateren
eerst het feit dat de katholieken in Duitschland
tegenwoordig in twee partijen zijn verdeeldin
ultramonlanen en Duitschgezinden. De strenge
maatregelendie de staat heeft genomen tegen
de kerk om de priesterheerschappij tegen te gaa n
treffen onvermijdelijk ook de goedgezinde katho
lieken. De ullramontanen, geleid door de heersch-
zucht der Jezuïtendoen de kerk veel schade.
Maar wie draagt van dit alles de schuld vragen
zij verder en sporen ieder aan volmondig te er
kennen, dat de verantwoordelijkheid op de katho
lieken zelf neerkomt.
geslingerd naar het hoofd der arme
joden: ieder pijl moet een doodelijke wond toe
brengen.
«Vyandig aan den staat, dus wordt beweerd,
zijn de joden door hunne godsdienstige overleve
ringen. Naar hun geloof komt hun het bestuur
der aarde toe. Nog altijd verwachten zij den
Messias, die hen tot het eerste volk der aarde ver
heffen zal. Hoe zouden zij niet vijandig gestemd
zijn tegen de stichting, ontwikkeling en bloei van
eiken christelijken staat Hoe zouden zij joden
zijn en niet alles in het werk stellen, om de voor
bereiding van die wedergeboorte te bevorderen
Een jood moet vijandig wezen tegen alleswat
uit het christendom voortkomtin het bijzonder
tegen den christelijken staat.
«Vijandig aan den staat zijn zij door hun staat
kundige droomerijen. Palestina is hun vaderland,
halfzusters van de hertogin van Montpensieren
eindelijk ook Mademoiselle in zoogenaamd desha
bille, zooals de tijd van den dag dat gebood, maar
zoo stijf geregen en gefriseerd, als maar eenigs-
zins mogelijk was.
De vorstin Carignan nam plaats tegenover haar.
Geduldig wachtte zij lot de koningin door alle
aanwezigen begroet was geworden, en toen zich
tot de opperhofmeesteres, de hertogin van Gram-
mont wendende, zeide zij lui 1 genoeg om door
Mademoiselle te worden verstaan
«Een enkele vraag, waarde hertogin. Is het nu
reeds beslist, wie van ons, ik bedoel van de drie
sleepdraagsters van koningin Maria Theresiade
sleepen zal dragen
«Voor zoover mij bekend de graaf La Feuil-
lade, graaf Sainte M^me en de markies de Chas-
teles”, antwoordde de hertogin van Grammont.
«Mijne sleep zal worden gedragen door den
herteg van Roquelaure hij heeft zich vrijwil
lig daarvoor aangeboden”, zeide Mademoiselle met
kalme zelfgenoegzaamheid.
De vorstin Carignan trok een bedenkelijk ge
zicht.
«Maar”meende zij«dat zal slechts kunnen
gebeuren indien er ook voor mijne sleep en voor die
Daar de heer Dullert zitting neemt voor het
kiesdistrict Arnhemheeft de kiezersvereeniging
«Vrijheid en Orde” te Deventer mr W. van der
Kaagrechter te Alkmaar tot candidaat geko
zen.
De nieuwe verkiezing zal geschieden op Dins
dag 15 Juli e.k., en, zoo eene herstemming mogt
noodzakelijk zijndan zal die plaats hebben op
Dinsdag 29 Juli daaraanvolgende.
Het is bekend op welk een echt-christelijke
wijze het Wageningsch Weekblad zich over de
Israëlieten kan uitlaten.
Het blijkt thans, dat het Huisgezin niet voor
bedoeld blad verkiest onder te doen in ’t uitbren
gen van lage beschuldigingen tegen onze Israëli
tische landgenooten. Het Nieuws- en Adverten
tieblad van Bergen op Zoom schrijft naar aan
leiding daarvan het volgende
«Hoort wat het Huisgezin leeraart
«Even verderfelijk als groot is de invloed, dien
de joden uitoefenenTen gevolge van de sym
pathie, hun deor de moderne Christus-looche-
naars betoondzijn ze uiterst-aanmatigend en
brutaal geworden. Zij vermeten zich om te be
schimpen, bespoltelijk te maken, te verfoeien en
te verwenschen, wat den christen dierbaar is.
«Het Huisgezin is gansch zeer vertoornd op
ettelijke dagbladen, die het eenvoudig joden-cou-
ranten noemt. Wat staat er wel in zoo’n joden
courant als het Handelsblad en anderen Wel
in die bladen worden de jezuïten als gevaarlijk
voor de rust van den staat en vijandig aan de
wetten van den staat geteekend. En wat doet
het Huisgezin Neen, het bewijst niet, dat die
schets onjuist is. Het roept uitzulke gevaar
lijke en vijandige menschen zijt gij, joden dat
zijt gij geweestzoolang een christelijke maat
schappij heeft bestaan en zult gij wezenzoo
lang er christenen zullen ademen.
«En het Huisgezin zal dit bewijzen. Vele
pijlen heeft het op zijn koker achtereenvolgens
worden ze geslingerd naar het hoofd der arme
doodelijke wond toe-
Te Beusichem hebben verleden week hevige
vechtpartijen plaats gehad, bij gelegenheid en ter
oorzake van de kerkelijke verkiezingen.
«Ai ziet hoe schoon, hoe lieflijk is ’t, dat zonen”
enz.
<i
tl
heelt