BUITENLAND. I 1 De sleep van de prinses van Montpensier. OVERZICHT. S N E E K4 Juli. leupt FEUILLETON. iv. Vervolg) De leres «V vroej comp »L overl «N «wan van beslis De »M ïij i vorig pen - zij hi «V ons de 1 fijn g An »G blijk! ’I tion: daar nen war den dan lijkh en I gen. nen over Wij doel sche alle over mod zicht met gelo tot 1 die I het i van rech staat ding de g sitie het dit den med volg chris D< gebc Sterl loop; gen. het droe alles en r jonki voorl dan hij i van naan naan we j overl vrien ben. Ee kinds koras hij h velen De r had i schie ste, i rede Over rend Aa ontslaan in een aan de koemarkt gelegen huis waarin eene barbiers- en tappersaffaire werd uit geoefend. De militaire macht, schutterij en brand weer waren spoedig op de plaats des onheils aan wezig en zoo tot het bewaren der orde als ter beteugeling van de vlammenwerden alras de noodige maatregelen genomen. Het huis is niet temin geheel uitgebrand. Slechts weinig heeft men kunnen redden. Ook de belendende gebou wen hebben nog al geleden. De oorzaak van den brand is niet bekend. Het huis, en naar men zegt ook den inboedel, waren tegen brandschade, doch voor een betrekkelijk gering bedrag, verzekerd. (Eene novelle) naar E. von Glümer. van de prinses van Valois een hertog te vinden ware, maar behalve Créqui, wien de podagra het loopen verbiedt, zullen alle hertogen in ande re eereambten moeten fungeren.” «En wat zou dat dan?”, riep Mademoiselle uit, terwijl haar gelaat vuurrood werd. «Ik wil toch ho pen, dat het aan geen twijfel zal onderhevig zijn, datna de beide koninginnenik hier de voor naamste aan ’t hof ben.” «In ’t geheel niet”, antwoordde de vorstin op bedaarden toon; «maar daarvan kan bij deze ge legenheid geen sprake zijn. De etiquette zegt drie prinsessen van den bloede, zullen bij den in tocht der koningin haar sleep dragen. Geduren de deze plechtigheid zijn zij allen gelijk en heb ben dus ook dezelfde aanspraken.” «Spitsvondigheden1” riep Mademoiselle uit op verachtelijken toon maar haar stem beefde en hare groote grijze oogen fonkelden van toorn. «Blijf bedaard, mijn waarde prinses 1”zeide de koningin. «Beste vorstin, ik begrijp uniet! Gij, anders de toegevendheid en zachtzinnigheid zelf 1” «Majesteit, er is hier geen sprake van mij zelf, maar van de eer van het koninklijk huis, waar toe ik behoor,” antwoordde de vorstin, eveneens met eenige meerdere warmte in blik en toon Wij vestigen de aandacht op achterstaande annonce van de Maatschappij lot exploitatie van Staatsspoorwegen, die op Zondag 13 Juli e. k. een pleiziertrein zal laten loopen naar Arnhem. Tegen eene geringe uitgaaf (van af het stali- Akkrura ƒ1.55 heen en terug) wordt de gelegen heid aangeboden om een bezoek te brengen aan Arnhem en zijne bekoorlijke omstreken waar men bijna een geheelen dag zal kunnen doorb rengen. Wij twijfelen dan ook niet of velen zullen van deze goedkoope reisgelegenheid gebruik maken, om zich een genotvollen dag te verschaffen. j- Leeuwarden 3 Juli. In de gisteren gehou den vergadering der Provinciale Staten is de heer mr. E. Attema op nieuw benoemd tot suppletoir lid van het college van Gedeputeerde Staten. Aan de wis- en zeevaartkundige school te Harlingen is eene subsidie verleend van 500, aan de we duwen en weezenbeurs voor onderwijzers 400. -j- Heden nacht werd hier op onaangename wij ze de stilte en rust verbroken. Er was nl.'brand de overheersching der wereld hun bestemming. Wat is een jood aan Nederland of Amerika gele gen Geschiede met die landen wat wil, hel is zijne zaak nietZij vormen een staat met eigen belangen, eigen wileigen wetboekeigen doelHun levensdoelde heerschappij over alle volkeren der aarde, staat bij hen in alles zoo veel mogelijk op den voorgrond. Aan dat doel maken zij alles ondergeschiktzouden de joden niet vijandig zijn aan den staat «Vijandig aan den staat zijn de joden door den vreeselijken woeker en de ongeoorloofde practij- ken, waaraan zij zich schuldig maken. Een jood verlangt vurig rijk te worden; maar rijk te wor den liefst(I) ten koste van den christen. Welke practijken hierbij gevolgd zijn, behoeven wij niet mede te deelen; een spreekwoord is het echter onder de christenendat men in den regel niet beter wordt van den handel met joden. Op een of andere wijs vroeg of laatwordt men door hen misleid, bedrogen, van zijn geld beroofd. «Aldus de leer van hel Huisgezin." «Waarover zullen we ons meer verbazen, vraagt het N. en A. B. van Bergen-op-Zoom, over de vermetelheid waarmee men zulk een oordeel durft uitspreken of over de koelbloedigheid waarmee men alzoo het volk opstookt tot haat tegen de joden? Waaraan zullen we ons meer ergeren, aan het leugenachtige van deze voorstellingof aan den liefdeloozenonchristelijken geestdien deze woorden ademen En zulk een taal wordt gevoerd door de heeren van het Huisgezin Waarlijk zij mochten wel zwijgen Of zouden soms de traditiën en droomerijen van de mannen, die de middeleeuwsche toestanden terug wenschen, zouden soms de praktijken van henwier stre ven het is het kapitaal te verchristelijkenniet gevaarlijk wezen? Zouden zij niet oneindig ge vaarlijker zijn dan de wenschen en de daden van die kleine schaar, die daar rustig en dankbaar voortleeft in ons midden «Wanneer toch zal die onchristelijke haat der christenen tegen de joden een einde nemen «Schande over allen, die zich niet ontzien van hun invloed misbruik te maken om dien haat te voeden en aan te kweeken. «Dubbel schande over hen dieom dit doel te bereiken de waarheid verdraaien en liegende kwaad spreken. «Driewerf schande over dezulkendie dit een en ander durven doen met het kruis in de hand en met den naam van Jezus Christus op de lip pen 1” De vorstin was heden nog meer verstrooid, dan gewoonlijk, toen de kamenier beproefde haar bor stelig, grijs haar, volgens de mode te kappen. Plotseling evenwel stond zij op, schudde het hoofd en zag met een mengeling van vroolijkheid en spot in den spiegel. «Ben ik niet de meest dwaze oude vrouw, die er beslaat?”, vroeg zij aan zich-zelf. «Sedert ja- ren lang heb ik mij gelukkig gevoeld in mijn rustig leven, en nu zal ik op eens weer het oude en langvergeten intrigue-spel gaan spelen Maar zoo zijn de vrouwenAls ons eigen hart ons geen zorgen meer geeftdan bemoeien wij ons met liefdeszaken van anderen en wij interes seren ons daarvoor, alsof ons zelf betrof Het schijnt wel dat wij niet kunnen leven zonder hart kloppingen. Eigenlijk moet ik de kinderen dank baar zijn. Ik gevoel mij als iemand, die nog eens jong geworden is en eene medeminnares uit het veld tracht te slaan.” In deze strijdlustige stemming verscheen de vorstin twee uren later bij het lever van de ko ningin. Zooals gewoonlijk was daar een groot gedeelte van’t hof bijeen. Anna van Oostenrijk zat voor een kleinen toiletspiegel en het zich friseren terwijl de dames en heeren binnenkwamen om hun kor ten groet te brengen. Zij ontvingen allen naar hun toekwam een meer of minder voorkomend woordje van de koningin, en een meer of minder genadig blikje van hare matte oogen, waarna zij zich terugtrok bij een der fluisterende groep jes, die zien op den achtergrond der kamer op hielden. Rechts en links van de toilettafel der koningin za'en een paareerwaardige hertoginnen de jonge prinsessen van Valois en van Alen$on De Tijd bericht, dat op den isten September e. k. te Amsterdam op den N. Z. Voorburgwal bij het Spuieen Roomsch-Catholieke hoogere burgerschool van driejarigen cursus zal worden geopend, onder leiding van den directeur H. Raës- kinthans leeraar aan de hoogere burgerschool te Hoorn. Eene gemengde commissie van geestelijken en leeken heeft zich als commissie van oprichting en toezicht geconstitueerd. De beruchte prefect van Lyon gaat voort den dictator te spelen en de Fr an s ch e regeering gaat voort zich gehaat en op den duur ónmoge lijk te maken bij het fransche volk, ’t Is alsof de regeering ’t er op toelegt om door vexaloire handelingen het volk tot verzet te prikkelen, blijkbaar met het doel om daarna tot nog meer forsche maatregelen te kunnen overgaan. De ijver der prefecten om met hunne kleingeestige plagerijen voort te gaan, wordt althans op be hoorlijke wijze door de regeering geprikkeld en velen vae hen beloonen zich gewillige dienaren van het conservatief-ulramontaansche gouverne ment. ’t Schijnt dan ook dal de minister Beulé hun nogmaals op krachtige wijze hun plicht heeft voorgehouden. Volgens de Bien Public komt in eene nieuwe circulaire de volgende uitdrukking voor «Laat de eischen van menschelijkheid buiten rekening en handel zonder aanzien des persoons. Geen medelijden zelfs al betreft het uw ei gen vader of uw eigen zoon.” En de serviele ambtenaren schijnen zooveel mogelijk de hun gegeven bevelen stipt op te volgen. De regeering schijnt evenwel geen ijveriger werktuig te hebbendan ’t individu dat aan ’t hoofd van ’t Rhöne-departement staat. Geen dag verloopt er of de man zendt een decreet in de wereld, dat strekken moet om de staatsburger lijke vrijheden te belemmeren. Inzonderheid heeft hij het gemunt op de be grafenissen zonder bijstand der geestelijkheid; bo vendien is de voorzitter van den gemeenteraad van Lyon door den prefekt in zijn doen en laten aan banden gelegd, en het houden der bijeenkom sten van de departementale commissie (een soort van gedeputeerde staten) nd zes ure verboden. Al wat den clericalen behagen kan wordt voorts door hem verordend, en hel toenemen van den ullramontaanschen invloed blijkt al meer en meer. Dit is het geval niet alleen in de genoemde stad van bet zuiden des lands ook in de regeerings- kringen openbaart zich de clericale richting in tal- looze feiten en omstandigheden, zoodat de gema tigde en de liberale partij, in hare niet ongegron de vrees voor het verlies der verdraagzaamheid in het beschaafde en verlichte Frankrijkernstig bedacht zijn op het doen van slappen tot afwen ding zoo mogelijk van het gevaar. De politieke toestand in Frankrijk wordt dan ook op de volgende wijze door de Bevue politi que et littéraire geschetst«Wij hadden niet gedacht dat onze terstond na den 24en Mei ge dane voorspelling zoo spoedig zou vervuld wor dendat er weldra in Frankrijk niet meer dan twee partijen zouden bestaan de liberale en de clericale. Wij zijn thans werkelijk zoover geko men. De clericale partij is herrezen, zij is mees ter en we zullen thans in het jaar 1873 te strij den hebben tegen hetgeen het Journal des Dé- bats in 1827 reeds noemde: «De tyrannie van het Jezuïtismus.” De verhouding der liberalen tegenover de clericale partijis tegenwoordig moeilijker dan tijdens de restauratie. Niet omdat de clericale partij krachtiger is geworden maar omdat de liberale partij zwakker is dan voorheen. De welgestelde burgerstand en een gedeelte zelfs der daarop volgende burgerklasseheeft zich langzamerhand van haar teruggetrokkenen zich uit zwakheid of menschenvrees aan de priester heerschappij onderworpen. Men durft den naam van Voltaire niet meer noemenmen weet niet meer wie Paul Louis is geweest; men hoort niet meer van generaals die Horatius vertalen. Eene zoutelooze en eenvormigemaar zeer tyrannieke preutschheid is op ons gelegd en drukt ons lood zwaar. Hoe kunnen wij dit gewicht van ons af werpen Wanneer men wil protesterenin ver zet komen, wordt men behandeld niet als een goddelooze, gelijk voorheen, hetgeen desnoods te verdragen wasmaar als een man van verdorven smaak, en dat is hard. Frankrijk gaat gebukt onder de domme overheersching van het shockingvoor alles moet men welopgevoed zijn en zich goed voordoen. Niet ter kerk en niet ter biecht gaangeen enkel voorschrift van de godsdienst op te volgen, dat is geoorloofdmaar men moet zwijgen en vooral geen lach laten hooren. Het lachen vooral is verbodenVol taire was geen serieus man. «Door deze manieren is Frankrijk langzamer hand, zonder aanval, zonder geweldvan zelf in de armen van het clericalismus gevallen. De op voeding van het tegenwoordige geslacht, voor de helft in godsdienstige opvoedingsgestichten ge schied heeft daartoe veel bijgedragen. Het oo- genblik is nu gekomen waarop de clericalen de vruchten van hunne behendige taktiek zullen in oogsten. Zij hebben ons onze wapenen ontroofd; zy zijn in onze huizen ingeslopen zonder geweld en zonder aanstoot; zij zijn thans van alles mees ter. Nu verheffen zij hunne stem en stellen alles naar hunne hand. Gisteren werd het als het be wijs eener verzuimde opvoeding beschouwd, wan neer men kwaad sprak van de Jezuïten; heden is het een bewijs van een onrein gemoed en van een revolutionairen geest de gehoorzaamheid aan de Jezuïten te weigeren. Toen wij ingeslapen wa ren beeft men ons het oude Gallische zwaard ontroofd, waarmede wij de Farizeeën en de Tar- tuffes bestredendit was de eerste stap. Thans zal men ons eene waskaars in de handen geven en aldus aan de procession laten deelnemen en wy zullen ons hebben te onderwerpen willen wij niet doorgaan voor in de samenleving on bruikbare menschenen het doel is bereikt.” In ons vorig nummer deelden we den inhoud mede van het adres door den hertog van Rati bor en andere katholieken aan den D u i t s c h e n keizer gericht. Thans kunnen wij melden dat die heeren ook een circulaire hebben gezonden aan hunne geloofsgenootenwaarin zij op eene nauwe aaneensluiting van de katholieken tegen de ultramonlanen aandringen. Zij constateren eerst het feit dat de katholieken in Duitschland tegenwoordig in twee partijen zijn verdeeldin ultramonlanen en Duitschgezinden. De strenge maatregelendie de staat heeft genomen tegen de kerk om de priesterheerschappij tegen te gaa n treffen onvermijdelijk ook de goedgezinde katho lieken. De ullramontanen, geleid door de heersch- zucht der Jezuïtendoen de kerk veel schade. Maar wie draagt van dit alles de schuld vragen zij verder en sporen ieder aan volmondig te er kennen, dat de verantwoordelijkheid op de katho lieken zelf neerkomt. geslingerd naar het hoofd der arme joden: ieder pijl moet een doodelijke wond toe brengen. «Vyandig aan den staat, dus wordt beweerd, zijn de joden door hunne godsdienstige overleve ringen. Naar hun geloof komt hun het bestuur der aarde toe. Nog altijd verwachten zij den Messias, die hen tot het eerste volk der aarde ver heffen zal. Hoe zouden zij niet vijandig gestemd zijn tegen de stichting, ontwikkeling en bloei van eiken christelijken staat Hoe zouden zij joden zijn en niet alles in het werk stellen, om de voor bereiding van die wedergeboorte te bevorderen Een jood moet vijandig wezen tegen alleswat uit het christendom voortkomtin het bijzonder tegen den christelijken staat. «Vijandig aan den staat zijn zij door hun staat kundige droomerijen. Palestina is hun vaderland, halfzusters van de hertogin van Montpensieren eindelijk ook Mademoiselle in zoogenaamd desha bille, zooals de tijd van den dag dat gebood, maar zoo stijf geregen en gefriseerd, als maar eenigs- zins mogelijk was. De vorstin Carignan nam plaats tegenover haar. Geduldig wachtte zij lot de koningin door alle aanwezigen begroet was geworden, en toen zich tot de opperhofmeesteres, de hertogin van Gram- mont wendende, zeide zij lui 1 genoeg om door Mademoiselle te worden verstaan «Een enkele vraag, waarde hertogin. Is het nu reeds beslist, wie van ons, ik bedoel van de drie sleepdraagsters van koningin Maria Theresiade sleepen zal dragen «Voor zoover mij bekend de graaf La Feuil- lade, graaf Sainte M^me en de markies de Chas- teles”, antwoordde de hertogin van Grammont. «Mijne sleep zal worden gedragen door den herteg van Roquelaure hij heeft zich vrijwil lig daarvoor aangeboden”, zeide Mademoiselle met kalme zelfgenoegzaamheid. De vorstin Carignan trok een bedenkelijk ge zicht. «Maar”meende zij«dat zal slechts kunnen gebeuren indien er ook voor mijne sleep en voor die Daar de heer Dullert zitting neemt voor het kiesdistrict Arnhemheeft de kiezersvereeniging «Vrijheid en Orde” te Deventer mr W. van der Kaagrechter te Alkmaar tot candidaat geko zen. De nieuwe verkiezing zal geschieden op Dins dag 15 Juli e.k., en, zoo eene herstemming mogt noodzakelijk zijndan zal die plaats hebben op Dinsdag 29 Juli daaraanvolgende. Het is bekend op welk een echt-christelijke wijze het Wageningsch Weekblad zich over de Israëlieten kan uitlaten. Het blijkt thans, dat het Huisgezin niet voor bedoeld blad verkiest onder te doen in ’t uitbren gen van lage beschuldigingen tegen onze Israëli tische landgenooten. Het Nieuws- en Adverten tieblad van Bergen op Zoom schrijft naar aan leiding daarvan het volgende «Hoort wat het Huisgezin leeraart «Even verderfelijk als groot is de invloed, dien de joden uitoefenenTen gevolge van de sym pathie, hun deor de moderne Christus-looche- naars betoondzijn ze uiterst-aanmatigend en brutaal geworden. Zij vermeten zich om te be schimpen, bespoltelijk te maken, te verfoeien en te verwenschen, wat den christen dierbaar is. «Het Huisgezin is gansch zeer vertoornd op ettelijke dagbladen, die het eenvoudig joden-cou- ranten noemt. Wat staat er wel in zoo’n joden courant als het Handelsblad en anderen Wel in die bladen worden de jezuïten als gevaarlijk voor de rust van den staat en vijandig aan de wetten van den staat geteekend. En wat doet het Huisgezin Neen, het bewijst niet, dat die schets onjuist is. Het roept uitzulke gevaar lijke en vijandige menschen zijt gij, joden dat zijt gij geweestzoolang een christelijke maat schappij heeft bestaan en zult gij wezenzoo lang er christenen zullen ademen. «En het Huisgezin zal dit bewijzen. Vele pijlen heeft het op zijn koker achtereenvolgens worden ze geslingerd naar het hoofd der arme doodelijke wond toe- Te Beusichem hebben verleden week hevige vechtpartijen plaats gehad, bij gelegenheid en ter oorzake van de kerkelijke verkiezingen. «Ai ziet hoe schoon, hoe lieflijk is ’t, dat zonen” enz. <i tl heelt

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1873 | | pagina 2