m GEMEENTE EN HET ARRONDISSEMENT SNEEK. NIEIWS- EN ADVERTENTIE-BLAD VOOR DE N. L 1873 No. 90. AC II T-E N-T W I N TIGS T E J 8 NOVEMBER. ZATERDAG lllramontanisme contra V r ij m e t s e 1 a r ij. A f k o n d i VERGADERING van den Genicente-raad van Sneek, ox> Maandag den 10 Nov. 187 3, ’s voormiddags 10 uur. i. i. i ulo. t3,00 '0/a en V o 1- ge- ten lem loor of jlen laar I 50, igste Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad/1.65, buiten de Stad franco /1.90. er O 710 eren, ƒ84, Var- 7- VA- slijk aald is iian- over mco sche t 85 mco Vov. ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel daarboven 7’/2 Cents. Alle brieven en stukken, de uitgave of redactie betreffende, worden franco ingewacht. >'A >4 van SNEEK doen te weten, dat, door den Raad dier Gemeente in zijne vergadering van den 25sten October 1873, no. 4, is vastgesteld de volgende Verordening Uil- geweest, die den beroemden munster aldaar tot stand brachten. In welke eeuw evenwel de vrijmetselarij ont staan is kan niemand zeggen, daar de oudste oirkonde van ’tjaar 1459 is, doch dat zij toen reeds lang moet bestaan hebben, is duidelijk uit het Regensburger stuk te zien. Vrij algemeen wordt Maagdenburg of Keulen genoemd als de plaats, waaruit de broederschap is voortgekomen en daarbij Albertus Magnus (graaf van Bolstüdt) als de uitvinder der zinne beeldige taal en vormen, welke zij bezigt, aan genomen. Doch toen, en later nog, had zij eene gansch andere beleekenis dan thans, daar zij inderdaad zich met steenbouwen bezig hield. In de 16e eeuw begint de broederschap te vervallen en in eene zedelijke vrijmetselarij over te gaan, wat zij in de daarop volgende 17e dan ook zoo goed als uitsluitend reeds is. Symbolen en taal bleven behouden. Zooals genoeg bekend is, houden de vrijmet selaars er eene soort van cant-taal op na.3) Aan de nieuwe richting van het wezen der vrijmetselarij hebben de Engelsche Locke, Holbes, Shaftesbury, Collins en Toland veel toegebracht. De wijsbegeerte was geheel bespiegelend ge-' worden, van allen kerkdwang vrij, en in verband gebracht met eene op de rede steunende zede- leer. Geen wonder dus dal de paus haar verdoemde. Wat in 1717 in Engeland geschied was, kwam 4 jaren later in Frankrijk tot stand. De eerste Fransche loge dezer vrijmetselaars werd in 1723 te Parijs opgericht, in ’28 was er reeds eene te Madrid, in ’30 in Bengalen, in ’31 in Ierland en in ’38 te Hamburg. De eerste Nederlandsche loge is de Haagsche, V Union royale, opgericht in 1749 door Vincent de la Chapelle. Daaruit zijn spoedig 13 loges ontsproten, welke den 27 December 1756 zich vereenigd hebben tot eene Nationale loge der Vereenigde Nederlan den, met baron van Aerssen Beheren tot Hoger- heide als grootmeester. Evenwel bleef zij tot 1770 van de Engelsche moeder-loge afhankelijk en werd eerst in dat jaar zelfstandig verklaard. 3). Op blz. 69 van Multatuj.i’s IV Bundel Idcën (V orstenschool) komt dat woord voor, dat ee- nige opheldering behoeft. De Sehotsche prediker Andbeas Cant vereeuwigde zijn naam door een taal uit te vinden, die alleen voor zijne aanhangers verstaanbaar was. Sedert wordt élke soort van jargon cant genoemd en favourite cant words beteekent: toover- woorden, en h o c u s-p o e u s-p a s. Leest men de Jezuïten-organen dan komt al het kwaad van de vrijmetselaars. Is het weer ongunstig, dan hebben de magons ’t gedaan; is de oogst mislukt, ’t is de schuld der magons; epidemiën zijn verwekt door de matrons; aardbevingen, branden, droogte, stormen schip breuk, 't is allemaal aan de magons te wijten. Spanje, de magons; Rome, de magons; de com mune, de magons; de cholera, de magons; de aard appelziekte, de magons Atchin de magons neen, want dan waren de pauselijke Zouaven er zeker heen gegaan, om ze uit te roeien. At chin dus niet. Het ongeloof, de magons; nu ja, daarvan is wel iels waar; alhoewel toch de magonnerie geen ge loof uitsluit, ja integendeel aankweekten geen volslrpkl-ongeloovige tot lid wordt aangenomen. Van godsdienst is de loge niet vrij. Velen onder de vrijmetselaars beweren dal de broederschap begint met Salomo’s tempelbouw. Anderen maken haar nog ouder en voeren ’t volgende aan De beide zonen Lamegiis waren de beginselen aller wetenschap. Jabal vond de meetkunst uit. Tubal-Kaïn de smeedkunst. Zij schreven de beginselen op twee slcenen zuilen, opdat ze door den zondvloed niet zouden verloren gaan. Hermes vond eene der zuilen en leerde den inhoud er vandaan anderen kennen. Bij den Babylonischen torenbouw werd er ge bruik van gemaakt. Nimrod zelfs was een metselaar. Abraham en Sara, in Egypte gekomen, leerden aan de bevolking van dat land de zeven vrije wetenschappen. Een hunner scholieren was Eu- clides, hij werd meester der wetenschappen. Door dezen zou de instelling geordend zijn en vervolgens door David bevestigd. Inlusschen is de instelling ontwijfelbaar van christelyken oorsprong. Vóór ’tjaar 1440 droegen de vrijmetselaars den naam van St.-Jansbroedersen nog zijn de beide Sint-Jansdagen de groole feestdagen der vrijmetselaars. Deze feiten doen al dien beuzelpraat over tem- pelbouw^en mythische personen te niet. De eersten, die zich zelf vrije metselaars ge noemd hebben, zijn de Straatsburger bouwlieden en reiken elkander de hand om het gemeenschap pelijk doeldomheid en armoede, te bereiken. Van zijn standpunt uit heeft een »geachl” lid der Tweede Kamer het zeer goed uitgedrukt, toen hij geen welvaart voor den geringen man wen- schelijk achtte omdat hij daardoor ongeloovig werd en niet daarheen kon geleid wordenwaar men hem wilde gebracht hebben. Lang vóór deze speciale geachtheid verdedigde eene geachte specialiteit (ook op letterkundig ge bied) de stelling, dat armoede leidt tot dapper heid en dat daarom het pauperisme nuttig was voor de onafhankelijkheid en handhaving van den Even als die vruchten waaraan wespen en wormen knagen, doorgaans de beste zijn even zoo heeft elke instelling, waar tegen zich de zwar te internationale kant, een vermoeden voor zich van goed en nuttig te zijn. Al toch wat vooruitgangbeschavingverlich ting bevordert; al wat bedoelt den mensch mensch 1 Staat, te doen zijnd. i, een vrij denkend en werkend wezen; al wat medewerkt aan-'de verbetering van den mensch om hem tot zijne bestemming te bren gen, ja al wat waarlijk menschelijk is, wordt door de zwarte internationale en hare stiefzusters uit Genève of Dordt, gehaat, vervolgd, gelasterd. Geen wonder voorwaar 1 De duisternis is onvereenigbaar met het licht water en vuur verstaan elkander met; jezuïtisme, het kome uil Rome of uit Genève of uil Dord recht, duldt geen humanisme. Al wat den mensch tot mensch doet zijn, of hem versiert, is den duisterlingen van concilie of synode een gruwel. Onderwijs, welvaart, geestesbeschaving, vrij heid, zijn hun als eene nachtmerrie en de vrij metselarij vereenigt, volgens hunne opvatting, het streven naar dal viertal in zich tot een beginsel. Vooral wiskundige en natuurkundige kennis de grond-waarheid 2 maal 4, is zoowel den strijder voor Rome als voor Genève of Dordt een doorn in het oog, en den despoot een walg. Zeer te recht zeide voor ongeveer eene halve eeuw de wijsgeer vorst Puekler Muskau. a) »De mathematische kennis verdrijft het zekerst alle wanbegrippen cn onverstand, als onverstaan bare philosophie, alle mystiek en ander leelijk tuig.” En verder »Ik heb ook nog nooit een dweepziek gods- diensl-ijveraar onder de wis- of natuurkundigen aangetroffen, en nog nooit een ijverig absolutist die geen vijand was van de natuurkundige we tenschappen.” De oorzaak hiervan is vrij eenvoudig het be spieden der natuur dwingt tot denken; denken en stom-gelooven kunnen niet samengaanevenmin als het eerste met blind gehoorzamen. Jezuïtisme en despotisme weten dat zeer goed Wij maken hier de opmerking, dat noch de R, Kath., noch de Hervormde kerkleer de vrijmetselarij ver biedt. Wij hebben een R. K. pastoor gekend, die voor zittend meester in de loge was bij is voor een paar jaar overleden en in onze provincie bijv, zijn vele predikanten vrijmetselaars. Daarenboven is de tegenwoordige paus zelf lid der broederschap. En al vervolgt bij haar nog zoo v r ij- metselaar blijft hij altijdgeen water van de zee wasclit hem dat af. Hij kan evenmin die hoedanigheid afwasschen als het feit, dat hij geboren is, ongedaan maken. Jan Mabie Mastaï Éebetti is vrijmetselaar, hoewel van lagen rang. Het „1 i c h t” heeft bij „gez ie n”; wij meenen te Bologna, althans ergens in Italië, 2). In zijn Boek voor V o r s t e n ken, blz. 1U0. De Gemeenteraad van Sneek Overwegende dat de in de gemeente geldende bepalingenomtrent het bewaren en verkoopen van wmrweik en buskruitbelmoren te worden gewijafu*; Gelet op de artt. 22 cn 23 der Wet van 26 Januari 1815 (Staatsblad no. 7), en art, 2 der Wet van 9 Juli 1855 (Staatsblad no. 68); Besluit de bestaande artt. 184 lot en met art. 188 der Algemeene Polilie-Verordening in te trekken, en de volgende nieuwe artikelen voor die Verorde ning vast te stellen Art. 184. Het verkoopen van vuurwerk, bus kruit of schietkatoen is verboden, behalve uit de huizen, welke daartoe bij schiiftelijke vergunning van Burgemeester en Wethouders zijn toegelaten. Art. 185. Geen buskruit, vuurwerk of schiet katoen mag worden verkocht of geborgen in win kels of bergplaatsen, van haardsteden of verwar mingstoestellen voorzien. Art. 186. Op zolders en pakhuizen, waar zich buskruit, vuurwerk of schietkatoen bevindt, mag geen vuur, licht, lucifer of strijkzwam voorhanden zijn, en geen tabak worden gerookt. Art. 187. Vuurwerkers en kooplieden of win keliers in buskruit of vuurwerk mogen niet meer dan vijf-en-twintig kilogrammen in huis, en niet meer dan drie kilogrammen in hunne winkels of benedenhuizen voorhanden hebben. Het meerdere dan drie kilogrammen moet wor den geborgen op afgesloten plaatsen op zolders en pakhuizen, en wel bezorgd onder haren klee- den. Het moet worden bewaard in goed gesloten koperen of blikken bussen of in flesschen, zicht baar voorzien van het woord «buskruit”, en bij het overbrengen naar den winkel zich in die voorwerpen bevinden. Art. 188. Het is verboden vuurwerk te ver vaardigen na zons-ondergang of voor zons-opgang. Gedaan te Sneek in de openbare zitting van 25 October 1873, no. 4. (get.) J. ten GATE, Voorzitter, H. FENNEMA Secretaris, Zijnde deze Verordening aan de Gedeputeerde Staten van Friesland, volgens hun bericht van den 31sten October 1873, no. 5, in afschrift mede gedeeld. En is hiervan afkondiging geschied waar het behoort, den 8 November 1873. Burgemeester en Wethouders voornoemd T. VAN DER WEERDT, L. B. De Secretaris, 11. FENNEMA. PUNTEN TER. BEHANDELING, 1. Notulen. 2. Mededeeling van goedgekeurd raadsbeslui ten, rapporten er. ingekomen stukken. 3. Adressen van Jan Nauta en J, Boersma Dzn. om een plekje grond aan de Neltjeshaven in de kleine Kerkstraat. 4. Adres van C. 11. Visser, om grond op grondrente voor bet bouwen van een huislim- merschuur enz. naast de de Hoogere Burger school. 5. Idem van J. II. Sanders, ora de bank van ieening over het jaar 1874 weder uit de hand te pachten. 6. Idem van S. van der Wielenom ont slag als Hulponderwijzer in de Jongenscbool. 7. Idem van Mej. Wed. W, T. Stam, om i n g. De BURGEMEESTER en WETHOUDERS De lezer bemerkt het, men behoeft geen lid ‘der Jezuïlenorde te zijn, om Jezuït te w.ezen. jt A N G. SNEEKER CO I IRAN ”4 *4 '4 i/ /8 BESLUIT TOT WIJZIGING DER ARTT. 184 TOT EN MET 188 DER ALGEMEENE POLITIE VERORDENING TE SNEEK. 8

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1873 | | pagina 1