GEMEENTE EN HET ARRONDISSEMENT SNEEK.
NIEUWS- EN ADVERTENT IE-1! LAD VOOR DE
EN.
BINNEN L A N B.
1
1873
No. 91.
12 NOVEMBER,
WOENSDAG
lUtramontanisme contra
m e
Kennis
State n-G e n e r a a 1.
e v i n g.
n.
ii.
,oo.
I
Siet-
ageh
1
Növ.
7
-
COITRAN
sneek
3’/»
KAMER.
TWEEDE
Zitting Vrijdag 7 November.
Zitting Zaterdag 8 November.
en het inlandsch on -
orde
Zitting Maandag 10 November.
jn hui-
Jaukje
mmer
5 cl;
yslers
De Nederlandsche vrijmetselarij maakte zich
al spoedig zeer verdienstelijk jegens de mensch-
lieid door het stichten van een blinden instituut
te Amsterdam, hetwelk in 1808, vooral door toe
doen der broeders Holtrop en Vrolik, door de
vier Amsterdamsche loges is opgericht.
hel verstand en van den geest der individuen be
vorderd als ook allen, die naar hetzelfde doel
streven, door nauwe vriendschapsbanden vereenigd,
en daardoor aan hunne zedelijke verbetering veel
toegebrachl.
Aankweeking en veredeling van schoonheids
zin en opwekking tot deugd, moet het hoofddoel
der bijeenkomsten zijn.
millioen
groot.
00%
30
'oer.
er en
Dub-
>ga -
ostma
istma,
ebren
joerd-
iibing,
ietstra
Boot-
vr
M.
om het jezuï-
ndg geen vrij-
5%
2’/a
8%
ADVERTENTIÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
voor eiken regel daarboven 7% Cents. Alle brieven en stukken,
de uitgave of redactie betreffende, worden franco ingewacht.
1%
7’4
4%
0'4
0%
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
de gemeente SNEEK brengen ter kennis der in
gezetenen
dat, door den Raad dier gemeente, in zijne
vergadering van den lOen dezer maand, is vast
gesteld hel aanvullingskohier van belasting op de
binnen de gemeente gehouden wordende Honden,
voor het jaar 1873; en dat het, te beginnen met
den 12en dezer, gedurende 8 dagen ter Secretarie
alhier, voor een ieder ter inzage is nedergelegd.
Sneek, den Hen November 1873.
Burgemeester en Wethouders voornoemcl
J. ten CATE-
De Secretaris
H. FENNEMA.
In de zitting van heden is de afdeeling open
bare werken en de Indische begrooling afgeloo-
pen en in alle onderartikelen goedgekeurd, waar-
De middelen, die de vrijmetselarij aan wendt
om haar doel te bereiken, bestaan in
Arbeid. Ieder, die het goede wil, moet arbei
den naar zijn vermogen, niet alleen ten behoeve
Wesl-
Polen
14 jr,
Gauw
(over-
V jr,
i Dui-
merts
onder de memoriepost voor de haven te Batavia
en voor de werken tot beveiliging van Batavia
en Samerang tegen overstrooming. Omtrent de
Indische spoorwegen heeft de minister geant
woord, dat'hij zich nog niet kon uitlaten over
het rapport en de voorstellen der speciale com-
missie.
Bij de afdeeling oorlog heeft de minister gun
stige mededeelingen gedaan omtrent het gedrag
en bel gehalte van het meerendeel der vrijwilli
gers voor Atjin.
De discussie over de afdeeling oorlog is aan
gevangen.
Op het artikel tot verbetering der inkomsten
van officieren en minderen van rang is.aangeno
men een amendement van den heer Mirandólle
tot verhooging met f 65,000 als vergoeding voor
het verlies van een deel dier officieren hunner
fourrage-gelden.
Bij de afdeeling marine heeft de heer Fabius
uitgeweid over den toestand der marine.
Afdeeling marine is daarna afgeloopen. Hoofd
stuk II der Indische begrooting is met al de
daarin voorkomende reorganisationten slotte
aangenomen met 49 tegen 5 stemmen.
Een der onlangs te Krimpen aan de Lek her
kozen raadsleden weigert den gebruikelijken ambts
eed in handen van den burgemeester anders dan
door een enkele belofte af te leggen. De bur
gemeester zich niet bevoegd achtende hem op
deze eenvoudige verklaring toe te latenheeft
omtrent deze vraag het oordeel der hoogere au
toriteiten ingewonnen. Men zal zich herinneren,
dat de minister van binnenl. zaken onlangs in
een soortgelijk geval - waar het een lid der
plaatselijke schoolcommissie te Delft betrof
ten gunste van de enkele belofte heeft beslist.
Te Utrecht heeft een bakker terecht gestaan
omdat hij weigerde bij den burgerlijken stand
aangifte te doen van de gebooite van zijn kind.
De eisch is 8 dagen cellulair en ƒ8 boete.
De slagers te Meppel hebben den prijs van ’t
beste rundvleesch, dat tot nu toe werd verkocht
voor 50 cent het kilo, verlaagd tot 40 cent.
Ook uit vele andere plaatsen komen soortge
lijke berichten.
Deze CO UR A.N T verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten
de Stad franco ƒ1.90.
Ter aanvulling van een vroeger bericht deelt
het Vad. nog mede dat op het oogenblik nog 3
leden in de Tweede Kamer zijn, die ook 1 d daar
van waren in 1848 tijdens de grondwetsherzie
ning, nl. de bh. Hoffmann Kien en Storm van
’s Gravesande, en 2, die lid waren van de dub
bele Kamer in dat jaar de hli. van Nispen van
Sevenaer en van Foreest. Van deze was alleen
de heer Storm onafgebroken lid der Kamer.
De Kamer heeft heden de geheele zitting gewijd aan
art. 35 der Indische begrooting en de daarop voorge-
door haar in praktijk is gebracht.
de Louise-stichting maken wij hier geene zuïtisme (’t zij R. K. of hervormd), en juist hier
om is het haar zoo vijandig.
Toen de R. K. geworden jhr. F. A. Hartsen,
ondervond, wat het ultramontanisme was en waar
toe het leidde, ging hy over tot de magonnerie
en prees deze (in de Haarlemmer Courant} aan
als een muur tegen het jezuïtisme.
Hij had daarin wel gelijk, doch
tisme te bestrijden, behoeft men
metselaar te zijn.
Onder de leden der broederschap zijn er trou
wens genoeg aan te wijzen, wier Jezuïtisme niet
onderdoet voor dat van pater Begkx, maar zelfs
nog wel zóó gevaarlijk is.
Intusschen ligt de schuld daarvan niet aan de
instelling, maar alleen bij den individu.
Onjuist is daarom ook de bewering (wij mee
nen van Findel), dat de broederschap alle goe
de lieden die verstrooid zijn, in één tempel te
zamen brengt. Wie dat gezegd heeft, nam hel
doel in plaats van het feit.
Van de Nederlandsche loges kan tot hun eer
gezegd worden, dat zij, waar zij konden, steeds
haar best gedaan hebben, om rampen te lenigen Staat zich door de politiek uit,
en ongelukkigen bij te staan.
Van de Nederlandsche Vrijmetselarij kan in ’t
algemeen gezegd wordendat het »Doe wel en
lie niet om”
Van
melding, omdat zy alleen ten nutte is van de
leden der broederschap, even als hel vrijmetse-
iaars-weduwefonds.
Zeer juist schreef dr. van Vloten: «De
menschheiden ieder vrijmetselaar, als mensch
in de eerste plaats zelt, is de tempel, waaraan
de broederschap, gelijk elk barer leden, met ver
werping aller zelfzucht, en alleen met het liefde
vol streven zijner en anderer veredeling in ’t oog,
bouwt en arbeidt. Als een «ruwe steen” wordt
hij in de broederlijke werkplaats opgenomen, en
is gehouden dien tot een sierlijke «kubiek” te ver
werken, om zoo een waardige plaats in den bouw
van het Heiligdom te kunnen innemen. Wijsheid
en krachtdoor de beide Jeruzalemsche zuilen,
Jachim en Boas voorgesteld, moeten de pijlers
van dien tempel der algemeene menschenmin en
verbroedering zijn die zich, zonder onderscheid
van kerkbegrip of staatsvooroordeel, voor ieder
openstelt. 2)
Voor eenige jaren geleden verscheen in Zwit
serland 3) een boekjewaarin de vrijmetselarij
naar aanleiding van 10 vragen wordt behandeld,
dat als handleiding veel opgang heeft gemaakt en
nog maakt, en dat door de vrijmetselarij, hun,
die lid willen wordenvooraf ter lezing wordt
aanbevolen.
De volgende daad van menschlievendheid, wel
waardig der vergetelheid te worden ontrukt, word!
uit Baexem, een gemeente in de provincie Lim
burg gemeld. Daar woedde in de laatste dagen
op een verschrikkelijke wijze de dysenterie. Op
een bevolking van 600 zielen waren er 30 door
die ziekte aangetast, waarvan 21 met doodelyisen
aCoop In die bange dagen onderscheidde zicii
de onderwijzer aldaar, de heer Beelen, loffelijk
door zijn gedrag. Met gevaar van zijn eigen le
ven begaf hij zich in de woningen der lijders om
hen te verplegen, ja ontzag zich niet, daar, waar
het noodig was met eigen handen het onrein
linnengoed te wasschen, om zoo mogelijk de be
smetting te weren. Ook in omliggende gehuch
ten zag men hem vier malen daags om den aan
getasten hulp en bijstand te verleenen. Zelfs
Naar men zegt worden de kosten van den
bouw der spoorwegbrug bij Nijmegen op 2%
van die bij Arnhem op 1 millioen b«-
voor den dood, enz. trachten af te leggen.
Hij moet streven naar zelfkennis en zich van
de banden van T egoïsme los maken.
Weldadigheid. Deze moet hij betrachten, om
te kennen te geven, dat het welzijn der mensch
heid hem van meer waarde is dan zijn eigen.
De weldadigheid, die hij bewijst, moet echter gee
ne blinde, gedachtenlooze zijn, maar inderdaad tot
het welzijn der menschen strekken.
Hun zinspreuk hiervoor is Wat gij wiltdal
de menschen U doen, doet hun datzelfde ook.
Wij zien hieruitdat het christelijk beginsel
wel degelijk aan de vrijmetselarij ten grondslag ligt.
Trouwens, bet gebruik van den bijbel in de lo- 1
ges is daar om den christelijken oorsprong der
magonnerie te bewijzen.
Gezelligheid. In bijeenkomsten van menschen
tot een edel doel, wordt zoowel de vorming van
thans bestaat, daar het, om zoo te zeggen, door
de vrijmetselarij zelve geijkt is.
De antwoorden, welke de Duitsche vrijmetse
laars gever op de vraag: wat is vrijmetselarij?
kenmerken zich door duistere onbepaaldheid en
zijn doorgaans met. godsdienst verbonden, doch
allen komen hierin overeendal het hoofddoel
isden mensch mensch te doen zijn.
Een dier defiuitiën vermelden wij om hare
hoogdravende zinledigheid. Zij luidt
De vrijmetselarij is eene idéé, welke geen be
gin heeft gehad en ook geen einde zal nemen,
maar door zal blijven bestaan, ook zonder dat
er eene broederschap is, die haar uilspreekt.
Zooals de godsdienst zich door de kerk, de
evenzoo is de ver
houding der vrijmetselarij tot de loges.
Het doel van de vrijmetselarij is algemeene
humaniteit aan te kweeken.
Juist hierin verschilt zij zoo sterk van het je-
heden is de behandeling der Indi
sche begrooting voortgezet. De discussie liep hoofd.
het zendelingschap -LU.
derwijs in verband tot het beginsel der godsdienstvrij
heid verzekering van orde en neutraliteit van het on
derwijs:
Daarna is de afdeeling „openbare werken” in behan
deling genomen. Maandag voortzetting.
van ’t lichaam, maar vooral van den geest. Daar
om moet hij de hartstochten, eenzijdigheid, men-
Het is dat werkje, ’t welk wij volgen zullen bij schenvrees, laster, vooroordeelen, bijgeloof, vrees
het bespreken van de vrijmetselarij, zoo als zij
Levensbode. 1865, bl 61.
2) Van Vloten voegt hierbij, dat hij dit niet durft
zeggen want dat. juist dit een zijner grieven tegen de
broedet schap is.
Dit is zóó.
Zoo houdt zekere loge, die nog niet lang bestaat, voor i
zooverre ’t in hare macht ligt, de Israëliten buiten de
broederschap, niet door ze flinkweg af te wijzen, omdat
ze Israëliet zijn maar door bet voorloopig onderzoek
'niet ten einde te brengen.
In zulk eene handeling ligt iets jezuïtisch.
Zeker Israëliet, die begreep, dat al dat uitstel op
geveinsdheid’ berustte, werd elders lid en meldde zich
vervolgeus als bezoeker in de loge aan, die zoogenaamd
nog aan ’t onderzoeken was en hem nu moest toelaten.
De Kamer heeft heden de geheele zitting gewijd
1 TV, J -
stelde amendementen.
De minister van Koloniën beeft liet gister voorge
steld amendement-Lenting ón een van den heer Zuijlen
bestreden maar dat van den heer Bergsma (ook gis
ter voorgesreld) en een gelijksoortig vau den heer van
Loon onschadeiijk genoemd.
I Bij aanneming van eeu van deze beiden zal de Mi
nister geene uitbreiding aan de heerendiensten geven.
De heer Bergsma trekt daarop zijn amendement in
zich vereenigende met dat van den lieer van Loon dat
ook strekt tot veihooging van art. 35 als equivalent
voor de beperking der heerendiensten.
Ten slotte is het amendement-Lenting verworpen met
49 tegen 14 en het amendement-van Zuijlen met 39
tegen 24 stemmen maar bet amendement-vau Loon
aangenomen met 32 tegen 31 stemmen.
Morgen voortzetting.
3) Adhuc Stat Die Freimaurerei in Zehn Dragen und
Antworten. Zur Aufklarung für das Volk und dessen j
Freunde. St.- Gallen, 1864 (Adh. stat beteekent.- zij I
staat nog).
In de zitting van
zakelijk over