GEMEENTE EN HET ARRONDISSEMENT SNEEK. NIEUWS- EN ADVERTENT IE-1! LAD VOOR DE EN. BINNEN L A N B. 1 1873 No. 91. 12 NOVEMBER, WOENSDAG lUtramontanisme contra m e Kennis State n-G e n e r a a 1. e v i n g. n. ii. ,oo. I Siet- ageh 1 Növ. 7 - COITRAN sneek 3’/» KAMER. TWEEDE Zitting Vrijdag 7 November. Zitting Zaterdag 8 November. en het inlandsch on - orde Zitting Maandag 10 November. jn hui- Jaukje mmer 5 cl; yslers De Nederlandsche vrijmetselarij maakte zich al spoedig zeer verdienstelijk jegens de mensch- lieid door het stichten van een blinden instituut te Amsterdam, hetwelk in 1808, vooral door toe doen der broeders Holtrop en Vrolik, door de vier Amsterdamsche loges is opgericht. hel verstand en van den geest der individuen be vorderd als ook allen, die naar hetzelfde doel streven, door nauwe vriendschapsbanden vereenigd, en daardoor aan hunne zedelijke verbetering veel toegebrachl. Aankweeking en veredeling van schoonheids zin en opwekking tot deugd, moet het hoofddoel der bijeenkomsten zijn. millioen groot. 00% 30 'oer. er en Dub- >ga - ostma istma, ebren joerd- iibing, ietstra Boot- vr M. om het jezuï- ndg geen vrij- 5% 2’/a 8% ADVERTENTIÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel daarboven 7% Cents. Alle brieven en stukken, de uitgave of redactie betreffende, worden franco ingewacht. 1% 7’4 4% 0'4 0% BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente SNEEK brengen ter kennis der in gezetenen dat, door den Raad dier gemeente, in zijne vergadering van den lOen dezer maand, is vast gesteld hel aanvullingskohier van belasting op de binnen de gemeente gehouden wordende Honden, voor het jaar 1873; en dat het, te beginnen met den 12en dezer, gedurende 8 dagen ter Secretarie alhier, voor een ieder ter inzage is nedergelegd. Sneek, den Hen November 1873. Burgemeester en Wethouders voornoemcl J. ten CATE- De Secretaris H. FENNEMA. In de zitting van heden is de afdeeling open bare werken en de Indische begrooling afgeloo- pen en in alle onderartikelen goedgekeurd, waar- De middelen, die de vrijmetselarij aan wendt om haar doel te bereiken, bestaan in Arbeid. Ieder, die het goede wil, moet arbei den naar zijn vermogen, niet alleen ten behoeve Wesl- Polen 14 jr, Gauw (over- V jr, i Dui- merts onder de memoriepost voor de haven te Batavia en voor de werken tot beveiliging van Batavia en Samerang tegen overstrooming. Omtrent de Indische spoorwegen heeft de minister geant woord, dat'hij zich nog niet kon uitlaten over het rapport en de voorstellen der speciale com- missie. Bij de afdeeling oorlog heeft de minister gun stige mededeelingen gedaan omtrent het gedrag en bel gehalte van het meerendeel der vrijwilli gers voor Atjin. De discussie over de afdeeling oorlog is aan gevangen. Op het artikel tot verbetering der inkomsten van officieren en minderen van rang is.aangeno men een amendement van den heer Mirandólle tot verhooging met f 65,000 als vergoeding voor het verlies van een deel dier officieren hunner fourrage-gelden. Bij de afdeeling marine heeft de heer Fabius uitgeweid over den toestand der marine. Afdeeling marine is daarna afgeloopen. Hoofd stuk II der Indische begrooting is met al de daarin voorkomende reorganisationten slotte aangenomen met 49 tegen 5 stemmen. Een der onlangs te Krimpen aan de Lek her kozen raadsleden weigert den gebruikelijken ambts eed in handen van den burgemeester anders dan door een enkele belofte af te leggen. De bur gemeester zich niet bevoegd achtende hem op deze eenvoudige verklaring toe te latenheeft omtrent deze vraag het oordeel der hoogere au toriteiten ingewonnen. Men zal zich herinneren, dat de minister van binnenl. zaken onlangs in een soortgelijk geval - waar het een lid der plaatselijke schoolcommissie te Delft betrof ten gunste van de enkele belofte heeft beslist. Te Utrecht heeft een bakker terecht gestaan omdat hij weigerde bij den burgerlijken stand aangifte te doen van de gebooite van zijn kind. De eisch is 8 dagen cellulair en ƒ8 boete. De slagers te Meppel hebben den prijs van ’t beste rundvleesch, dat tot nu toe werd verkocht voor 50 cent het kilo, verlaagd tot 40 cent. Ook uit vele andere plaatsen komen soortge lijke berichten. Deze CO UR A.N T verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten de Stad franco ƒ1.90. Ter aanvulling van een vroeger bericht deelt het Vad. nog mede dat op het oogenblik nog 3 leden in de Tweede Kamer zijn, die ook 1 d daar van waren in 1848 tijdens de grondwetsherzie ning, nl. de bh. Hoffmann Kien en Storm van ’s Gravesande, en 2, die lid waren van de dub bele Kamer in dat jaar de hli. van Nispen van Sevenaer en van Foreest. Van deze was alleen de heer Storm onafgebroken lid der Kamer. De Kamer heeft heden de geheele zitting gewijd aan art. 35 der Indische begrooting en de daarop voorge- door haar in praktijk is gebracht. de Louise-stichting maken wij hier geene zuïtisme (’t zij R. K. of hervormd), en juist hier om is het haar zoo vijandig. Toen de R. K. geworden jhr. F. A. Hartsen, ondervond, wat het ultramontanisme was en waar toe het leidde, ging hy over tot de magonnerie en prees deze (in de Haarlemmer Courant} aan als een muur tegen het jezuïtisme. Hij had daarin wel gelijk, doch tisme te bestrijden, behoeft men metselaar te zijn. Onder de leden der broederschap zijn er trou wens genoeg aan te wijzen, wier Jezuïtisme niet onderdoet voor dat van pater Begkx, maar zelfs nog wel zóó gevaarlijk is. Intusschen ligt de schuld daarvan niet aan de instelling, maar alleen bij den individu. Onjuist is daarom ook de bewering (wij mee nen van Findel), dat de broederschap alle goe de lieden die verstrooid zijn, in één tempel te zamen brengt. Wie dat gezegd heeft, nam hel doel in plaats van het feit. Van de Nederlandsche loges kan tot hun eer gezegd worden, dat zij, waar zij konden, steeds haar best gedaan hebben, om rampen te lenigen Staat zich door de politiek uit, en ongelukkigen bij te staan. Van de Nederlandsche Vrijmetselarij kan in ’t algemeen gezegd wordendat het »Doe wel en lie niet om” Van melding, omdat zy alleen ten nutte is van de leden der broederschap, even als hel vrijmetse- iaars-weduwefonds. Zeer juist schreef dr. van Vloten: «De menschheiden ieder vrijmetselaar, als mensch in de eerste plaats zelt, is de tempel, waaraan de broederschap, gelijk elk barer leden, met ver werping aller zelfzucht, en alleen met het liefde vol streven zijner en anderer veredeling in ’t oog, bouwt en arbeidt. Als een «ruwe steen” wordt hij in de broederlijke werkplaats opgenomen, en is gehouden dien tot een sierlijke «kubiek” te ver werken, om zoo een waardige plaats in den bouw van het Heiligdom te kunnen innemen. Wijsheid en krachtdoor de beide Jeruzalemsche zuilen, Jachim en Boas voorgesteld, moeten de pijlers van dien tempel der algemeene menschenmin en verbroedering zijn die zich, zonder onderscheid van kerkbegrip of staatsvooroordeel, voor ieder openstelt. 2) Voor eenige jaren geleden verscheen in Zwit serland 3) een boekjewaarin de vrijmetselarij naar aanleiding van 10 vragen wordt behandeld, dat als handleiding veel opgang heeft gemaakt en nog maakt, en dat door de vrijmetselarij, hun, die lid willen wordenvooraf ter lezing wordt aanbevolen. De volgende daad van menschlievendheid, wel waardig der vergetelheid te worden ontrukt, word! uit Baexem, een gemeente in de provincie Lim burg gemeld. Daar woedde in de laatste dagen op een verschrikkelijke wijze de dysenterie. Op een bevolking van 600 zielen waren er 30 door die ziekte aangetast, waarvan 21 met doodelyisen aCoop In die bange dagen onderscheidde zicii de onderwijzer aldaar, de heer Beelen, loffelijk door zijn gedrag. Met gevaar van zijn eigen le ven begaf hij zich in de woningen der lijders om hen te verplegen, ja ontzag zich niet, daar, waar het noodig was met eigen handen het onrein linnengoed te wasschen, om zoo mogelijk de be smetting te weren. Ook in omliggende gehuch ten zag men hem vier malen daags om den aan getasten hulp en bijstand te verleenen. Zelfs Naar men zegt worden de kosten van den bouw der spoorwegbrug bij Nijmegen op 2% van die bij Arnhem op 1 millioen b«- voor den dood, enz. trachten af te leggen. Hij moet streven naar zelfkennis en zich van de banden van T egoïsme los maken. Weldadigheid. Deze moet hij betrachten, om te kennen te geven, dat het welzijn der mensch heid hem van meer waarde is dan zijn eigen. De weldadigheid, die hij bewijst, moet echter gee ne blinde, gedachtenlooze zijn, maar inderdaad tot het welzijn der menschen strekken. Hun zinspreuk hiervoor is Wat gij wiltdal de menschen U doen, doet hun datzelfde ook. Wij zien hieruitdat het christelijk beginsel wel degelijk aan de vrijmetselarij ten grondslag ligt. Trouwens, bet gebruik van den bijbel in de lo- 1 ges is daar om den christelijken oorsprong der magonnerie te bewijzen. Gezelligheid. In bijeenkomsten van menschen tot een edel doel, wordt zoowel de vorming van thans bestaat, daar het, om zoo te zeggen, door de vrijmetselarij zelve geijkt is. De antwoorden, welke de Duitsche vrijmetse laars gever op de vraag: wat is vrijmetselarij? kenmerken zich door duistere onbepaaldheid en zijn doorgaans met. godsdienst verbonden, doch allen komen hierin overeendal het hoofddoel isden mensch mensch te doen zijn. Een dier defiuitiën vermelden wij om hare hoogdravende zinledigheid. Zij luidt De vrijmetselarij is eene idéé, welke geen be gin heeft gehad en ook geen einde zal nemen, maar door zal blijven bestaan, ook zonder dat er eene broederschap is, die haar uilspreekt. Zooals de godsdienst zich door de kerk, de evenzoo is de ver houding der vrijmetselarij tot de loges. Het doel van de vrijmetselarij is algemeene humaniteit aan te kweeken. Juist hierin verschilt zij zoo sterk van het je- heden is de behandeling der Indi sche begrooting voortgezet. De discussie liep hoofd. het zendelingschap -LU. derwijs in verband tot het beginsel der godsdienstvrij heid verzekering van orde en neutraliteit van het on derwijs: Daarna is de afdeeling „openbare werken” in behan deling genomen. Maandag voortzetting. van ’t lichaam, maar vooral van den geest. Daar om moet hij de hartstochten, eenzijdigheid, men- Het is dat werkje, ’t welk wij volgen zullen bij schenvrees, laster, vooroordeelen, bijgeloof, vrees het bespreken van de vrijmetselarij, zoo als zij Levensbode. 1865, bl 61. 2) Van Vloten voegt hierbij, dat hij dit niet durft zeggen want dat. juist dit een zijner grieven tegen de broedet schap is. Dit is zóó. Zoo houdt zekere loge, die nog niet lang bestaat, voor i zooverre ’t in hare macht ligt, de Israëliten buiten de broederschap, niet door ze flinkweg af te wijzen, omdat ze Israëliet zijn maar door bet voorloopig onderzoek 'niet ten einde te brengen. In zulk eene handeling ligt iets jezuïtisch. Zeker Israëliet, die begreep, dat al dat uitstel op geveinsdheid’ berustte, werd elders lid en meldde zich vervolgeus als bezoeker in de loge aan, die zoogenaamd nog aan ’t onderzoeken was en hem nu moest toelaten. De Kamer heeft heden de geheele zitting gewijd 1 TV, J - stelde amendementen. De minister van Koloniën beeft liet gister voorge steld amendement-Lenting ón een van den heer Zuijlen bestreden maar dat van den heer Bergsma (ook gis ter voorgesreld) en een gelijksoortig vau den heer van Loon onschadeiijk genoemd. I Bij aanneming van eeu van deze beiden zal de Mi nister geene uitbreiding aan de heerendiensten geven. De heer Bergsma trekt daarop zijn amendement in zich vereenigende met dat van den lieer van Loon dat ook strekt tot veihooging van art. 35 als equivalent voor de beperking der heerendiensten. Ten slotte is het amendement-Lenting verworpen met 49 tegen 14 en het amendement-van Zuijlen met 39 tegen 24 stemmen maar bet amendement-vau Loon aangenomen met 32 tegen 31 stemmen. Morgen voortzetting. 3) Adhuc Stat Die Freimaurerei in Zehn Dragen und Antworten. Zur Aufklarung für das Volk und dessen j Freunde. St.- Gallen, 1864 (Adh. stat beteekent.- zij I staat nog). In de zitting van zakelijk over

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1873 | | pagina 1