GEMEENTEEN HET AHHONDISSEMENT SNEEK. WWS- EN ADVERTENTIE-BLAD VOOR DE BINNENLAND. 1873. R G A C H T-E N-T W I N T I S T E N G. No. 92. v. 15 NOVEMBER. ZATERDAG Ultramontanisme contra o, te mctselarij. e v i n g. Kennis State n-G e n e r a a I. J 'je )O 8, )O a )2 !n> u- 10 et de noodzakelijk- u- Uit Makkum wordt berichtdat de aldaar be lli. o. t van de orde. a Z. M. heeft benoemd tot rechter in de arrond.- rechlbank te Leeuwarden de heer J. A. Willinge Prins, thans rechter te Sneek. De Eerste Kamer is bijeengeroepen tegen Dins dag 18 dezer. De Winschoter rechtbank heeft per adres bij den koning op verbetering van de bezoldigingen it- te (T na ie> e« ks de de m. sp et te n- Het oosten beschouwt de vrijmetselaar als den oorsprong van het licht, omdat daar de zon schijnt op te gaan. Men ziet hieruit duidelijk, dat de dwaling, als zou de zon om de aarde draaien, hun nog steeds aankleeftof liever, dat hun symboliek gehoor zaamt aan de wet der werkeloosheid. Er zijn evenwel loges, die op een hooger, meer ontwikkeld, standpunt staan en met den tijd zijn medegegaan. Er zijn echter niet vele van die -skettersche” loges; ze zijn uitzonderingen en zij worden door de conservatieve-orthodoxe loges met eene woede vervolgd, die inderdaad fanatiek is A bijv, in ons land de Amsterdamsche loge Post Nubila Lux welke den ballast van verouderd en doorgaans dwaas ceremoniëel van geloof en favourite cant words heeft overboord geworpen, en in Duitsch- land daarin deels is nagevolgddeels is voorge gaan. Die vervolging wegens ketterij ontsiert de vrij metselarij en is in strijd met haar eigenlijk be ginsel. De Arnh. Ct. ontvangt een uittreksel uit het dagboek van een officier van het blokkade-eska- der voor Atchin, waaraan wij het volgende ont- leenen De heer W. P. de Ghavonius Vrugt, vroeger hof-kamerzanger van Z. M., en als zoodanig alge meen bekend, is Zondag middag, op 75 jarigen ouderdom, buiten Haarlem, op de Brouwervaart, overleden. Rede van Edie, 18 Sept. Hier te Edie heeft het vijandelijk bloed ge- De vrijmetselaars vormen eigenlijk geen orde maar een verbond. De leden eener ordezooajs bijvoorbeeld de Jezuïten, zijn aan hun hoofden stipte gehoorzaam heid verschuldigd en aan zekere leefregels ge bonden. SNEEK. Als bijdrage tot de geschiedenis van bescha ving en verlichting deelt men uit Keppel aan de Zritf. Ct. mede, dat men sedert eenigen tijd hier en daar onder de gemeente Ilummelo een varken of eenig ander dier van die grootte ziet rond- loopen, dat, naar men beweert, op zeer geheim zinnige wijze verdwijnt, als men er naar grijpt of hqt op eenige andere manier wil vangen. Men zegt, dat het de geest is van iemand, die zeer vrijzinnige denkbeelden had en hier voor eenigen tijd op ongelukkige wijze om het leven is geko men Een en ander als straf voor zijne liberale denkwijke. Zitting Woensdag 12 November. In de zitting van heden is het ontwerp tot aanvul ling van art. 96 van het wetboek van strafvordering met bijna algemeene stemmen aangenomen. De Minister van Justitie heeft verklaard, dat het daardoor zeker is dat. met Engeland een uitleveringstiactaat zal gesloten wor den. Ook met Amerika en Brazilië bestaat daartoe nood zakelijkheid; Intussehen zal ook onze vreemdelingenwet herzien worden, waartoe de voordracht reeds naar den Raad van State is verzonden. Al de overige kleine wetten zijn eveneens aangenomen. Deze CO UR A N T verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten de Stad franco ƒ1.90. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente SNEEK brengen ter kennis "der in gezetenen dat, door den Raad dier gemeente in zijne vergadering van den lOen dezer maand is vast gesteld het aanvullingskohier van belasting op de binnen de gemeente gehouden wordende Honden, voor het jaar 1873; en dat het, le beginnen met den 12en dezer, gedurende 8 dagen ter Secretarie alhier, voor een ieder ter inzage is nedergelegd. Sneek, den Hen November 1873. Burgemeester en Wethouders voornoemd .1. .ten GATE. De Secretaris H. FENNEMA. ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Gents, voor eiken regel daarboven 7 Cents. Alle brieven en stukken» de uitgave of redactie betreffende, worden franco ingewacht. De Regeering heeft geantwoord op het afdee- lingsverslag der Tweede Kamer over de begroo- ting der Staatsspoorwegen. De inzichten en voor nemens der Regeering over de uitbreiding van het spoorwegnet sijn sedert vroegere mededee- lingen o.' a op 5 Mei jl.niet gewijzigd. De concessie-aanvraag door een consortium van ne- derlandsche bankiers is bekend. In hoever op de door de aanvrageis aangeboden voorwaarden concessie zal kunnen verleend worden, zal af hangen van bet overleg over de richting en over de lijnen, die al aanstonds in het plan zullen moeten worden opgenomen en vooral ook van de waarborgen, die voor de spoedige uitvoering van het werk kunnen gegeven worden. Mocht het blijken, dat eene vereeniging van zoovele so- liede huizen met hunne uitgebreide relation daar toe niet in staat is, dan mag naar het schijnt met zekerheid worden aangenomen, dat aan leg van spoorwegen op eenigszins uitgebreide \Schaal, zelfs met subsidie uit ’s Rijks kas van de partikuliere krachtenalthans in de tegen woordige omstandigheden, niet meer kan worden gewacht. Geeft de Regeering in het algemeen de voorkeur aan aanleg door particulieren, ook met geldelijke ondersteuning van den Slaatzij zalindien die ondersteuning zekere bepaalde grenzen mocht overschrijden of wel de uitvoe ring niet genoegzaam verzekerd is, niet aarzelen met bekwamen spoed aanleg voor Staatsrekening voor te stellen van die lijnen, wier aanleg in het algemeen belang noodzakelijk mag geacht wor den. Wat de bijzondere punten betreft zegt de mi nister o. a., dat ondersteuning van rijkswege door de Regeering voor het maken van de spoorweg verbindingen in Noord-Holland en Friesland niet is geweigerd. De inrichting van hel plan, de mate en wijze van ondersteuning door belang hebbenden verlangd, moeten echter aan de Re geering aannemelijk voorkomen, alvorens zij hier over een voorstel aan de Staten-Generaal kan onderwerpen. onder de vrijmetselaars gevonden worden Sortgehjken mogen,zich evenwel vrijmetselaars protest zij noemen, zij zijn ’i inderdaad evenmin^ als dé jezuïten christenen zijn. nomen, Doch het mystiekewaarin zij zich pleegt te hullen en de ijdelheid van vele leeghoofdige mees ters en achtbare sprekers moest wel aanleiding geven tot dergelijke ongerijmdheden. Ongerijmdheden noemen wij ze omdat ze in strijd zijn met het doel der majonnerie, dat hu maniteit is. Het la forme enlève le fond is van treurige toepassing op een groot aantal vrijmetselaars. Van deze kan en moet gezegd worden Wat - wij uit Adhuc Stat aanhaalden. Niet de vrijmetselarij echter heeft schuld aan die puëriliteit, maar ze moet gezocht worden in de ledendie het doel uit het oog verliezen en alleen aan den vorm blijven hangen. Meestal geschiedt dit uit domheidmaar soms ook uit winstbejag; alhoewel zeldzaam. Nogtans zijn er voorbeelden te citeren van ma- gons die hun lidmaatschap hebben misbruikt, om door ’t een of 't ander, den een of den ander ten dienst te staan, zich zelf te verrijken, Gelukkig gebeurt dit zeldzaam. Zulke leden zijn nogtans een ware pest voor de broederschap en brengen haar in discrediet zij geven aan het jezuïtisme, dat haar bestrijdt een gevaarlijk middel in de hand, om de vrij metselarij verdacht te maken. Wij zouden namen kunnen noemen en beschei den '■overleggen', welke bewijzen, dat ook onder TWEEDE KAMER. Zitting Dinsdag 11 November. De kamer heeft lieden, bij de verdere behandeling der Indische begrooting, hoofdstuk I, uitgaven in Nederland, waaronder een post voor de oprichting eener Indische brigade, met algemeene stemmen aangenomen. De wet op de middelen is daarop in behandeling ge- waarbij het consignatiestelsel en de uitbreiding den verkoop van producten op Java werden be sproken. De beide hoofdstukken en de middelen der begrooting zijn vervolgens met algemeene stemmen aangenomen. Morgen zijn kleine wetten aan de orde. der broederschap oneer aan doen. Maar zoo der rechterlijke macht aangedrongen, en daarvan als we reeds zeiden dit bewijst mets tegen mededeëling gedaan aan de verschillende rech- de door ons besproken instelling. In elke ver- j terlÜkê coile«es mel ver2oek van ondersteuning, eeniging treft men immers individuen aan, welke 1 ^kkum wordt berichtdat de aldaar be- haar ontsieren; waarom zouden ze dus ook niet roepen eb overgekomen predikant bij de Ned. Herv. gemeente ds. E. Goldeweij SHzn., onder ‘jn intrek heeft genomen in een loge ment en zijné meubelen en huisraad doen opslui ten in een pakhuis, terwijl de keikvoogden twee onbewoonde pastoriën téï* hunner beschikking hebben. Verschil van meening, betreffende het onderhoud van een der gebouwen, is oorzaak van deze wonderlijke stand van zaken. Maar zoo reeds zeiden dit bewijst mets tegen mededeéling'gedaan aan de verschillende rech- In elke ver- colleges met verzoek van ondersteuning. de onsterfelijkheid der ziel en heid der deugd. God vereeren zij als den almachligen bouw meester en onderhouder van het heelalals den geest der wereld, aan wien alles zijn aanwezen te danken heeft en zonder wien geen ander be staan denkbaar is. Alle handelingen geschieden »in naam van den almachtigen bouwmeester der wereld.” De onsterfelijkheid der ziel wordt door hen beschouwd als noodzakelijk voor gemoedsrust en als troost in lijden. Van een afgestorven broeder beet het»hij is Eene orde is uit den aard der zaak bijna al- het eeuwige oosten ingegaan.” tijd gevaarlijk voor de maatschappij en zij ver laagt den menschdaar zij hem geheel of ge deeltelijk tot werktuig maakt en hem de vrijheid van denken, het gebruik zijner rede, ontneemt. Jegens de emancipatie der vrouw is de vrij metselarij niet zeer welgezind, daar zij haar niet tot hel lidmaatschap toelaatalhoewel zij haar gaarne laat medewerken tot de uitbreiding en vooral tot de toepassing van de idéé, van welke zij uitgaat. De redenen welke de voornaamste schrijvers, zooals Marbach en Findel voor de uitsluiting der vrouw aanvoeren, kunnen niet steekhoudend genoemd worden, daar zij weinig meer dau phra ses zijn. Om lid te worden van het genootschap moet men 1°. man2°. vrij zijn en 3°. te goeder naam eu faam staan. Nationaliteit, familie, godsdienst (eigenlijk kerk geloof), staatkundige richting, stand, beroep, be zitting mogen niet in aanmerking genomen wor den. Dat dit wél geschiedt, is niet aan de vrijmetselarij als zoodanig te wijten, maar alleen aan de leden, die van hare instellingen afwijken. Zeer juist wordt in Adhuc Stat gezegd, dat velen, zonder het weten, vrijmetselaars zijn, en dat velen, die in naam tot het genootschap be- hooren er inderdaad geen deel van uilmaken daar zij de beginselen er van niet toepassenen dus niet mede-arbeiden. Wij hebben gezegd, dat godsdienst niet vreemd is aan vrijmetselarij Laat ons hooren wat Bluntsch- li dienaangaande leert: »Zij (d. i. de vrijmetselaars), zegt hij «bemoei en zich zoowel met goddelijke als wereldsche aangelegenheden, doch zij politiseren niet, stich ten geen nieuwe geloofsleer, zij treden noch als staatkundige noch als kerkelijke partij op.” De broederschap schrijft wel is waar, geen godsdienst voor, doch wel een geloot aan God en hoe kan dat bestaan zonder hem te dienen Wij moeten het woord godsdienst hier opvat ten in engeren zin, in dien van kerkleerwant inderdaadde loge is wel geloovig hoe anders het gebed te verklaren, dal de leden daar ver richten De vrijmetselarij is verdraagzaam, doch^eens- zins onverschillig. De grondslagen der broederschap zijn evange lisch, vooral naar dat volgens Johannes haar patroon. De broeders huldigen het bestaan van God de vrijmetselaars sujetten gevonden wordendie

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1873 | | pagina 1