GEMEENTEEN HET AHHONDISSEMENT SNEEK.
WWS- EN ADVERTENTIE-BLAD VOOR DE
BINNENLAND.
1873.
R G
A C H T-E N-T W I N T I S T E
N G.
No. 92.
v.
15 NOVEMBER.
ZATERDAG
Ultramontanisme contra
o,
te
mctselarij.
e v i n g.
Kennis
State n-G e n e r a a I.
J
'je
)O
8,
)O
a
)2
!n>
u-
10
et
de noodzakelijk-
u-
Uit Makkum wordt berichtdat de aldaar be
lli.
o.
t
van
de orde.
a
Z. M. heeft benoemd tot rechter in de arrond.-
rechlbank te Leeuwarden de heer J. A. Willinge
Prins, thans rechter te Sneek.
De Eerste Kamer is bijeengeroepen tegen Dins
dag 18 dezer.
De Winschoter rechtbank heeft per adres bij
den koning op verbetering van de bezoldigingen
it-
te
(T
na
ie>
e«
ks
de
de
m.
sp
et
te
n-
Het oosten beschouwt de vrijmetselaar als den
oorsprong van het licht, omdat daar de zon schijnt
op te gaan.
Men ziet hieruit duidelijk, dat de dwaling, als
zou de zon om de aarde draaien, hun nog steeds
aankleeftof liever, dat hun symboliek gehoor
zaamt aan de wet der werkeloosheid.
Er zijn evenwel loges, die op een hooger, meer
ontwikkeld, standpunt staan en met den tijd zijn
medegegaan.
Er zijn echter niet vele van die -skettersche”
loges; ze zijn uitzonderingen en zij worden door
de conservatieve-orthodoxe loges met eene woede
vervolgd, die inderdaad fanatiek is A bijv, in ons
land de Amsterdamsche loge Post Nubila Lux
welke den ballast van verouderd en doorgaans
dwaas ceremoniëel van geloof en favourite cant
words heeft overboord geworpen, en in Duitsch-
land daarin deels is nagevolgddeels is voorge
gaan.
Die vervolging wegens ketterij ontsiert de vrij
metselarij en is in strijd met haar eigenlijk be
ginsel.
De Arnh. Ct. ontvangt een uittreksel uit het
dagboek van een officier van het blokkade-eska-
der voor Atchin, waaraan wij het volgende ont-
leenen
De heer W. P. de Ghavonius Vrugt, vroeger
hof-kamerzanger van Z. M., en als zoodanig alge
meen bekend, is Zondag middag, op 75 jarigen
ouderdom, buiten Haarlem, op de Brouwervaart,
overleden.
Rede van Edie, 18 Sept.
Hier te Edie heeft het vijandelijk bloed ge-
De vrijmetselaars vormen eigenlijk geen orde
maar een verbond.
De leden eener ordezooajs bijvoorbeeld de
Jezuïten, zijn aan hun hoofden stipte gehoorzaam
heid verschuldigd en aan zekere leefregels ge
bonden.
SNEEK.
Als bijdrage tot de geschiedenis van bescha
ving en verlichting deelt men uit Keppel aan de
Zritf. Ct. mede, dat men sedert eenigen tijd hier
en daar onder de gemeente Ilummelo een varken
of eenig ander dier van die grootte ziet rond-
loopen, dat, naar men beweert, op zeer geheim
zinnige wijze verdwijnt, als men er naar grijpt
of hqt op eenige andere manier wil vangen. Men
zegt, dat het de geest is van iemand, die zeer
vrijzinnige denkbeelden had en hier voor eenigen
tijd op ongelukkige wijze om het leven is geko
men Een en ander als straf voor zijne liberale
denkwijke.
Zitting Woensdag 12 November.
In de zitting van heden is het ontwerp tot aanvul
ling van art. 96 van het wetboek van strafvordering met
bijna algemeene stemmen aangenomen. De Minister van
Justitie heeft verklaard, dat het daardoor zeker is dat.
met Engeland een uitleveringstiactaat zal gesloten wor
den. Ook met Amerika en Brazilië bestaat daartoe nood
zakelijkheid; Intussehen zal ook onze vreemdelingenwet
herzien worden, waartoe de voordracht reeds naar den
Raad van State is verzonden.
Al de overige kleine wetten zijn eveneens aangenomen.
Deze CO UR A N T verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten
de Stad franco ƒ1.90.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
de gemeente SNEEK brengen ter kennis "der in
gezetenen
dat, door den Raad dier gemeente in zijne
vergadering van den lOen dezer maand is vast
gesteld het aanvullingskohier van belasting op de
binnen de gemeente gehouden wordende Honden,
voor het jaar 1873; en dat het, le beginnen met
den 12en dezer, gedurende 8 dagen ter Secretarie
alhier, voor een ieder ter inzage is nedergelegd.
Sneek, den Hen November 1873.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
.1. .ten GATE.
De Secretaris
H. FENNEMA.
ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Gents,
voor eiken regel daarboven 7 Cents. Alle brieven en stukken»
de uitgave of redactie betreffende, worden franco ingewacht.
De Regeering heeft geantwoord op het afdee-
lingsverslag der Tweede Kamer over de begroo-
ting der Staatsspoorwegen. De inzichten en voor
nemens der Regeering over de uitbreiding van
het spoorwegnet sijn sedert vroegere mededee-
lingen o.' a op 5 Mei jl.niet gewijzigd. De
concessie-aanvraag door een consortium van ne-
derlandsche bankiers is bekend. In hoever op
de door de aanvrageis aangeboden voorwaarden
concessie zal kunnen verleend worden, zal af
hangen van bet overleg over de richting en over
de lijnen, die al aanstonds in het plan zullen
moeten worden opgenomen en vooral ook van
de waarborgen, die voor de spoedige uitvoering
van het werk kunnen gegeven worden. Mocht
het blijken, dat eene vereeniging van zoovele so-
liede huizen met hunne uitgebreide relation daar
toe niet in staat is, dan mag naar het schijnt
met zekerheid worden aangenomen, dat aan
leg van spoorwegen op eenigszins uitgebreide
\Schaal, zelfs met subsidie uit ’s Rijks kas van
de partikuliere krachtenalthans in de tegen
woordige omstandigheden, niet meer kan worden
gewacht. Geeft de Regeering in het algemeen
de voorkeur aan aanleg door particulieren, ook
met geldelijke ondersteuning van den Slaatzij
zalindien die ondersteuning zekere bepaalde
grenzen mocht overschrijden of wel de uitvoe
ring niet genoegzaam verzekerd is, niet aarzelen
met bekwamen spoed aanleg voor Staatsrekening
voor te stellen van die lijnen, wier aanleg in het
algemeen belang noodzakelijk mag geacht wor
den.
Wat de bijzondere punten betreft zegt de mi
nister o. a., dat ondersteuning van rijkswege door
de Regeering voor het maken van de spoorweg
verbindingen in Noord-Holland en Friesland niet
is geweigerd. De inrichting van hel plan, de
mate en wijze van ondersteuning door belang
hebbenden verlangd, moeten echter aan de Re
geering aannemelijk voorkomen, alvorens zij hier
over een voorstel aan de Staten-Generaal kan
onderwerpen.
onder de vrijmetselaars gevonden worden
Sortgehjken mogen,zich evenwel vrijmetselaars protest zij
noemen, zij zijn ’i inderdaad evenmin^ als dé
jezuïten christenen zijn.
nomen,
Doch het mystiekewaarin zij zich pleegt te
hullen en de ijdelheid van vele leeghoofdige mees
ters en achtbare sprekers moest wel aanleiding
geven tot dergelijke ongerijmdheden.
Ongerijmdheden noemen wij ze omdat ze in
strijd zijn met het doel der majonnerie, dat hu
maniteit is.
Het la forme enlève le fond is van treurige
toepassing op een groot aantal vrijmetselaars.
Van deze kan en moet gezegd worden Wat
- wij uit Adhuc Stat aanhaalden.
Niet de vrijmetselarij echter heeft schuld aan
die puëriliteit, maar ze moet gezocht worden in
de ledendie het doel uit het oog verliezen en
alleen aan den vorm blijven hangen.
Meestal geschiedt dit uit domheidmaar soms
ook uit winstbejag; alhoewel zeldzaam.
Nogtans zijn er voorbeelden te citeren van ma-
gons die hun lidmaatschap hebben misbruikt, om
door ’t een of 't ander, den een of den ander
ten dienst te staan, zich zelf te verrijken,
Gelukkig gebeurt dit zeldzaam.
Zulke leden zijn nogtans een ware pest voor
de broederschap en brengen haar in discrediet
zij geven aan het jezuïtisme, dat haar bestrijdt
een gevaarlijk middel in de hand, om de vrij
metselarij verdacht te maken.
Wij zouden namen kunnen noemen en beschei
den '■overleggen', welke bewijzen, dat ook onder
TWEEDE KAMER.
Zitting Dinsdag 11 November.
De kamer heeft lieden, bij de verdere behandeling der
Indische begrooting, hoofdstuk I, uitgaven in Nederland,
waaronder een post voor de oprichting eener Indische
brigade, met algemeene stemmen aangenomen.
De wet op de middelen is daarop in behandeling ge-
waarbij het consignatiestelsel en de uitbreiding
den verkoop van producten op Java werden be
sproken.
De beide hoofdstukken en de middelen der begrooting
zijn vervolgens met algemeene stemmen aangenomen.
Morgen zijn kleine wetten aan de orde.
der broederschap oneer aan doen. Maar zoo der rechterlijke macht aangedrongen, en daarvan
als we reeds zeiden dit bewijst mets tegen mededeëling gedaan aan de verschillende rech-
de door ons besproken instelling. In elke ver- j terlÜkê coile«es mel ver2oek van ondersteuning,
eeniging treft men immers individuen aan, welke 1 ^kkum wordt berichtdat de aldaar be-
haar ontsieren; waarom zouden ze dus ook niet roepen eb overgekomen predikant bij de Ned.
Herv. gemeente ds. E. Goldeweij SHzn., onder
‘jn intrek heeft genomen in een loge
ment en zijné meubelen en huisraad doen opslui
ten in een pakhuis, terwijl de keikvoogden twee
onbewoonde pastoriën téï* hunner beschikking
hebben. Verschil van meening, betreffende het
onderhoud van een der gebouwen, is oorzaak van
deze wonderlijke stand van zaken.
Maar zoo
reeds zeiden dit bewijst mets tegen mededeéling'gedaan aan de verschillende rech-
In elke ver- colleges met verzoek van ondersteuning.
de onsterfelijkheid der ziel en
heid der deugd.
God vereeren zij als den almachligen bouw
meester en onderhouder van het heelalals den
geest der wereld, aan wien alles zijn aanwezen
te danken heeft en zonder wien geen ander be
staan denkbaar is.
Alle handelingen geschieden »in naam van den
almachtigen bouwmeester der wereld.”
De onsterfelijkheid der ziel wordt door hen
beschouwd als noodzakelijk voor gemoedsrust en
als troost in lijden.
Van een afgestorven broeder beet het»hij is
Eene orde is uit den aard der zaak bijna al- het eeuwige oosten ingegaan.”
tijd gevaarlijk voor de maatschappij en zij ver
laagt den menschdaar zij hem geheel of ge
deeltelijk tot werktuig maakt en hem de vrijheid
van denken, het gebruik zijner rede, ontneemt.
Jegens de emancipatie der vrouw is de vrij
metselarij niet zeer welgezind, daar zij haar niet
tot hel lidmaatschap toelaatalhoewel zij haar
gaarne laat medewerken tot de uitbreiding en
vooral tot de toepassing van de idéé, van welke
zij uitgaat.
De redenen welke de voornaamste schrijvers,
zooals Marbach en Findel voor de uitsluiting
der vrouw aanvoeren, kunnen niet steekhoudend
genoemd worden, daar zij weinig meer dau phra
ses zijn.
Om lid te worden van het genootschap moet
men 1°. man2°. vrij zijn en 3°. te goeder
naam eu faam staan.
Nationaliteit, familie, godsdienst (eigenlijk kerk
geloof), staatkundige richting, stand, beroep, be
zitting mogen niet in aanmerking genomen wor
den.
Dat dit wél geschiedt, is niet aan de vrijmetselarij
als zoodanig te wijten, maar alleen aan de leden,
die van hare instellingen afwijken.
Zeer juist wordt in Adhuc Stat gezegd, dat
velen, zonder het weten, vrijmetselaars zijn, en
dat velen, die in naam tot het genootschap be-
hooren er inderdaad geen deel van uilmaken
daar zij de beginselen er van niet toepassenen
dus niet mede-arbeiden.
Wij hebben gezegd, dat godsdienst niet vreemd
is aan vrijmetselarij Laat ons hooren wat Bluntsch-
li dienaangaande leert:
»Zij (d. i. de vrijmetselaars), zegt hij «bemoei
en zich zoowel met goddelijke als wereldsche
aangelegenheden, doch zij politiseren niet, stich
ten geen nieuwe geloofsleer, zij treden noch als
staatkundige noch als kerkelijke partij op.”
De broederschap schrijft wel is waar, geen
godsdienst voor, doch wel een geloot aan God
en hoe kan dat bestaan zonder hem te dienen
Wij moeten het woord godsdienst hier opvat
ten in engeren zin, in dien van kerkleerwant
inderdaadde loge is wel geloovig hoe anders
het gebed te verklaren, dal de leden daar ver
richten
De vrijmetselarij is verdraagzaam, doch^eens-
zins onverschillig.
De grondslagen der broederschap zijn evange
lisch, vooral naar dat volgens Johannes haar
patroon.
De broeders huldigen het bestaan van God de vrijmetselaars sujetten gevonden wordendie