MWS- EN ADVMNT1H1AD VOOR DE GEMEENTE EN HET ARRONDISSEMENT SNEER. H. BINNENLAND. L 1873. No. 94. 22 NOVEMBER ZATERDAG Ultramontanisme contra State n-G e n e r a a I. V rijmetselarij. d - V. 8,00 *6 Reuter uit Singapo- expe- 214 •ren, be- van na ren- '.50, gste 67, 7ar- d van ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel daarboven 7’/2 Cents. Alle brieven en stukken, de uitgave of redactie betreffende, worden franco ingewacht. .TWEEDE KAMER. Zitting Dinsdag 18 November. Vestigt de aandacht der ingezetenen op de volgende bepalingen der aangehaalde Wet Volgens een telegram van re van gisteren, is de tweede hollandsche ditie van Batavia naar Atcbin vertrokken. 2°. de overtreding, indien de overtreder met den aard der Ziekte bekend was van art. 19." Sneek 17 November 1873. De Burgemeester voornoemd J. ten GATE. Met ingang van den len December aanstaande wordt een rijkstelegraalkantoor met beperkte dag dienst geopend te Makkum. »Art. 19. Het Hoofd van een gezin, de houder of houderes van eene slaapstede of een logement, de schipper van een in eene gemeente vertoevend Vaartuig de bestuurders van gestichten van Weldadigheid in art. 1 en 2 der Wel van 28 Juni 1854 (Staatsblad no. 100) vermeidvan gevangenissen, van bedelaars- en krankzinnigen gestichten gevenwanneer daarin eene besmette lijke ziekte voorkomthiervan binnen 24 uren, nadat hun het feit ter kennis is gekomenme- dedeeling aan den Burgemeester.” »Art. 31. Met eene boete van f 10 tot ƒ100 en met gevangenis van drie dagen tot eene maand, te zamen of afzonderlijk, wordt gestraft De BURGEMEESTER van SNEEK Overwegendedatindien de bepalingen der Wet van 4 December, 1872 (Staatsblad no. 134), tot voorziening tegen besmettelijke ziekten doel zullen treffen, eene getrouwe nakoming dier be palingen volstrekt noodzakelijk is dat het voor de Burgemeester ter vervulling der hem bij de aangehaalde Wet opgedragen taak van het meeste belang is bekend te zijn met elk in de gemeente voorkomend geval van besmettelijke Ziekten dat daarvoor bij de Wet een voorschrift is ge geven. Binnen kort zal te Londen verschijnen Motley’s nieuw werk over het leven en den dood van Johan van Oldenbarneveldbenevens de voor naamste oorzaken van den 30-jarigen ooi log. Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten de Stad franco ƒ1.90. Z. M. heeft benoemdtot raadsheer in het Prov. Gerechtshof in Friesland mr. E. Jongsma, thans rechter in de arrond.-Rechtb. te Leeuwar den. gebeuren anderen uit hoop op voordeelweer anderen uit het eenig ware beginsel: om nut te kunnen slichten. De tweede door ons genoemde soort telt een grooter getal dan men denkt en ontziet zich zelfs niet om als vrijmetselaar op verkiezing in Staal en Kerk te werken. Zulke abjecte lieden brengen het zelfs wel eens zoo verre, dal zij in het bestuur der loge verko zen worden. Zij zijn der vrijmetselarij allernadeeligst, aller gevaarlijkst en brengen de goede zaak in mis- crediet. De vrijmetselaars doen in hunne vergaderingen niet veel anders, dan wat in gewone gezelschap pen met een bepaald doel geschiedtwat opge luisterd door ’t ceremonieel der broederschap, dat bijna zonder eenige uitzonderingen kinderachtig is, en menig jongen van 16 jaar laf zou noemen. Naar 't geen hoofdzakelijk in eene loge moet verricht worden, heet zij werk-, (verhandelings-), leer- en receptie-loge; echter kan zij ook dit alles te gelijk zijn. Soms wordt ter nagedachtenis aan een gestor ven broeder eene rouw-loge gehouden. Zuster- of vrouwen-loges zijn dezulken, waar bij de vrouwelijke aanverwanten der broeders toegelaten worden. Zij komen zeer zelden voor. Bij feestelijke gelegenhedenzooals de beide Si. Jansdagen, den verjaardag van den grootmees ter enz., wordt door eene tafel-loge een banket gehouden, ’t zij dan een diner of een souper. Van daar het misverstand dat het doel der vrijmetselarij alleen gastreren is. Redevoeringen gezang en muziek (veelal op eene seraphine) kenmerken bijna alle vergade ringen. In iedere loge wordt geld ingezameld, ten be hoeve van broeders, hunne nageblevenen, voor an dere hulpbehoevende personen, of tot algemeene De dienende broeders zijn vrijmetselaars uit weldadige doeleinden. noodzaak, om voordeels wille. Eigenlijk moesten zij er niet zijn. De loge, die behoorlijk is ingewijd geworden, is eene Johannis loge en krijgt een naam, doch in Engeland en zijne koloniën een nommer. Onder grootloge of grootoosten verstaat de vrij metselarij de vereeniging van meerdere loges tot eene, om tol één gemeenschappelijk doel samen te werken. Zij is samengesteld uit de afgevaar digden der afzonderlijke loges. De grootloge kan overal (zoo ’t niet met deze of gene loge anders is overeengekomen) loges stichten. De eerste dignitaris van het groot oosten heet grootmeester, en dit is in Nederland prins Fredekik, De grootmeester is de eerste vrijmetselaar, staat boven allen, hij onder niemand. Centralisatie beslaat in het genootschap niet alleen confederatie. Met andere woorden er is geen hoofd van al le vrijmetselaars op aarde. Ieder land of Staat heeft zijn eigen hoofd. Het is eene broederschap, geen orde. Vele lieden worden lid der vrijmetselarij, alleen uit nieuwsgierigheid en stellen zich voor dat er in de loge allervreemdste, geheimnisvolle dingen De minister van Binnnenh Zaken heeft ter algemeene kennis gebracht dal in de week van 9 tot 15 November jl. 39 personen in het ge- heele rijk aan aziatische cholera, zijn overleden, als: te Breda 1, te Zevenbergen 1, te Buurmal- sen 1te Alphen 1 te Capelie a. d. IJssel 1 te ’s Gravenhage 1te Delfshaven 1te Gouda Zitting Donderdag 20 November. Later zijn leerlingen genoemd de nieuw opge- I nomen ledenen nog later hebben de meesters en opzichters Ie zamen den meestergraad ge sticht. Hiermede verdween de democratische idéé gelijkheid, om plaats te maken voor de aristocra tische: rang. De drie graden moeten voorstellen geboorte, leven en dood, of liever wedergeboorte. Deze zijn de echte graden en worden ook wel symbolieke of Johannis graden genoemd. Daarneven zijn bijna overal hoogere graden ontstaan, vooral uil ijdelheid der leden en door overdrijving der zaak, door de mystiek. De plaats, waar eene of meer loges zijn, heet oosten en wordt aangeduid door een langwerpige vierhoek omdat eene loge dien vorm be hoort te hebben' De leden eener loge tejzamen wordt broederkring genoemd. Iedere loge heeft zijn bestuur, gekozen uit den meesters-graad. Het eerste lid, dat de werkzaamheden der loge leidt, draagt den titel van voorzittend meester of hamervoerend meester, omdat hij een hamer tot teeken zijner waardigheid voert, terwijl deze ook het symbool is van macht en sterkte. Op hem volgen in rang de opzieners, die te vens zijn plaatsvervangers zijn. Ieder lid van ’t bestuur heeft zijn aangewezen werkkring. Een hunner is achtbare woordvoerder, die de leden onderrichl geeft over het genootschap en in hunne plichten; een is secretaris; een is pen ningmeester; een armverzorger; een ceremonie meester, enz. Naast de werkende leden hebben de meeste loges nog eere-leden. Tot de eerste belmoren ook de dienende broe ders, eigenlijk weinig anders dan knechten, die men het licht heeft laten zien. De vrijmetselaars bezigen als herkenningstee- ken: voor het gezicht het teeken, voor het ge hoor het woord voor ’t gevoel den handdruk. Zij mogen deze evenmin aan niet-vrijmetselaren me- deelen als hetgeen in de loges wordt verhandeld. Inlusschen wordt het tegenwoordig met het een en ander niet meer zoo nauw genomen. De zinnebeelden der vrijmetselarij zijn groo- tendeels aan de melselkunst ontleed voorname lijk de hoeken cirkel, waarbij nog de bijbel komt en het alziend oog. De hoek stelt voor de gerechtigheid, waarnaar zij hunne handelingen moeten afmelen dus de zedelijkheid d. i. de beoefening van ’t geen goed is. De cirkel is het zinnebeeld van den kring waarin de menschen-maatschappij zich beweegt, vooral de vrijmetselaars alzoo de gezelligheid die het schoone voortbrengt. De bijbel duidt hel geloof aan, d. i. de inner lijke overtuiging van 't geen men voor waar houdt. De drie symbolen: zedelijkheid, gezelligheid en geloof, stellen drie denkbeelden voor: het goede, schoone en warewelke in de broederschap als de drie fondamenten beschouwd worden, waarop moei worden voortgebouwden welke weder heeten sterkte, schoonheid, wijsheid. Wijsheid moet den opbouw leiden, sterkte hem grondvesten en schoonheid hem sieren. Wijsheid in hel erkennen van ’s levens hoogste doel, sterkte in de beheersching der hartstochten en schoonheid in de inwendige harmonie der ziel, van inwendige rust en inwendige vreugde, in de harmonie van het gezellig verkeer, leiden den vrijmetselaar, even als ieder mensch,tot ware hu maniteit. Er is veel symboliek in en ook veel wat ge zocht is, doch uit haren oorsprong in het chris tendom te verklaren is. Bijbel, geloof en wijsheid worden voor het zelfde genomen wat trouwens een zeer groot getal vrijmetselaars niet erkentmaar ook niet openlijk ontkent. Vandaar dus wat transactie met zich zelf, welke zeer na aan huichelarij verwant is. Het driemaal drie speelt een hoofdrol en wijst al wederom den christelijken oorsprong t genootschap. Drie maal drie is niet meetkundig. Het behoorde twee maal twee te wezen, zoo als ook inderdaad door eenige kettersche loges is aangenomen. Het getal 3 vertoont zich in de vrijmetselarij overal ontstaan, bestaan, vergaan kind, jonge ling, bejaard man; leerlingen-, gezellen-, meester graad. Oorspronkelijk waren er geen graden. De leden eener loge waren gezellen; zij kozen uit hun midden een meester en twee opzichters. s\i:ik ilo. 9V. 4 2 hoofdstuk justitie is begonnen. 4 I 2 A 8 4 I Heden is de discussie over de staatsbegroting voort gezet. De heer Teding de aanvallende rede l OI K <X KT. g'K loos- aeek bij van Berkhout heeft gerepliceerd op van den heer Wintgens, zoowel op 23 September ais gisteren uitgesproken, en de anti-re- volutionaire richting verdedigd. De heer van den Berch van Heemstede heeft insge lijks, en later ook de heer van Zuijlen, nog gezegd, dat de strijd van den heer Wintgens met sommige organen der pers niet in de Kamer behoort. De heeren van Baer en Haffmans zouden zich ook niet op het teriein van den heer Wintgens bewegen. Eerstgenoemde wil geen oppositie quand même, maar verklaart tegenstander te zijn van het openbaar neutraal onderwijs. De heer Haffmans heeft sterk doen uitko- meu, dat en op welke punten de regeling van het on derwijs zwak is, hetgeen ook de heer van Zuijlen nader volhield en toelichtte. Na nog eenige re- en duplieken is de algemeene be raadslaging afgeloopeu en hoofdstuk I (Huis des Ko- nings) met algemeene stemmen aangenomen. Zitting Woensdag 19 November. In de kamer is heden, na discussie over den werk kring en de bevoegdheid van den Raad van State, hoofd stuk II (Hooge Colleges van Staat) der Staatsbegroo- ting aangenomen met 47 tegen 1 stem (die van den heer van Zuylen). Daarna is de discussie over hoofd stuk Buitenlaudsche Zaken aangevangen. Heden is de discussie over het hoofdstuk buitenland- sche zaken voortgezet. Een amendement van den heer Bredius, strekkende om de missie in Portugal niet te herstellen maar met die te Madrid vereenigd te laten met dien verstande echter dat Lissabon als standplaats voor deze vereenigde missie zou worden aangewezen is verworpen met 43 tegen 16 stemmen. Daarna is het geheele budget voor buitenlaudsche zaken aangenomen met algemeene stemmen min één, die van den heer van Zuylen: De beraadslaging over

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1873 | | pagina 1