MWS- EN ADVMNT1H1AD VOOR DE
GEMEENTE EN HET ARRONDISSEMENT SNEER.
H.
BINNENLAND.
L
1873.
No. 94.
22 NOVEMBER
ZATERDAG
Ultramontanisme contra
State n-G e n e r a a I.
V rijmetselarij.
d -
V.
8,00
*6
Reuter uit Singapo-
expe-
214
•ren,
be-
van
na
ren-
'.50,
gste
67,
7ar-
d
van
ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
voor eiken regel daarboven 7’/2 Cents. Alle brieven en stukken,
de uitgave of redactie betreffende, worden franco ingewacht.
.TWEEDE KAMER.
Zitting Dinsdag 18 November.
Vestigt de aandacht der ingezetenen op de
volgende bepalingen der aangehaalde Wet
Volgens een telegram van
re van gisteren, is de tweede hollandsche
ditie van Batavia naar Atcbin vertrokken.
2°. de overtreding, indien de overtreder met
den aard der Ziekte bekend was van art. 19."
Sneek 17 November 1873.
De Burgemeester voornoemd
J. ten GATE.
Met ingang van den len December aanstaande
wordt een rijkstelegraalkantoor met beperkte dag
dienst geopend te Makkum.
»Art. 19. Het Hoofd van een gezin, de houder
of houderes van eene slaapstede of een logement,
de schipper van een in eene gemeente vertoevend
Vaartuig de bestuurders van gestichten van
Weldadigheid in art. 1 en 2 der Wel van 28
Juni 1854 (Staatsblad no. 100) vermeidvan
gevangenissen, van bedelaars- en krankzinnigen
gestichten gevenwanneer daarin eene besmette
lijke ziekte voorkomthiervan binnen 24 uren,
nadat hun het feit ter kennis is gekomenme-
dedeeling aan den Burgemeester.”
»Art. 31. Met eene boete van f 10 tot ƒ100
en met gevangenis van drie dagen tot eene
maand, te zamen of afzonderlijk, wordt gestraft
De BURGEMEESTER van SNEEK
Overwegendedatindien de bepalingen der
Wet van 4 December, 1872 (Staatsblad no. 134),
tot voorziening tegen besmettelijke ziekten doel
zullen treffen, eene getrouwe nakoming dier be
palingen volstrekt noodzakelijk is
dat het voor de Burgemeester ter vervulling
der hem bij de aangehaalde Wet opgedragen
taak van het meeste belang is bekend te zijn
met elk in de gemeente voorkomend geval van
besmettelijke Ziekten
dat daarvoor bij de Wet een voorschrift is ge
geven.
Binnen kort zal te Londen verschijnen Motley’s
nieuw werk over het leven en den dood van
Johan van Oldenbarneveldbenevens de voor
naamste oorzaken van den 30-jarigen ooi log.
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten
de Stad franco ƒ1.90.
Z. M. heeft benoemdtot raadsheer in het
Prov. Gerechtshof in Friesland mr. E. Jongsma,
thans rechter in de arrond.-Rechtb. te Leeuwar
den.
gebeuren anderen uit hoop op voordeelweer
anderen uit het eenig ware beginsel: om nut te
kunnen slichten.
De tweede door ons genoemde soort telt een
grooter getal dan men denkt en ontziet zich zelfs
niet om als vrijmetselaar op verkiezing in Staal
en Kerk te werken.
Zulke abjecte lieden brengen het zelfs wel eens
zoo verre, dal zij in het bestuur der loge verko
zen worden.
Zij zijn der vrijmetselarij allernadeeligst, aller
gevaarlijkst en brengen de goede zaak in mis-
crediet.
De vrijmetselaars doen in hunne vergaderingen
niet veel anders, dan wat in gewone gezelschap
pen met een bepaald doel geschiedtwat opge
luisterd door ’t ceremonieel der broederschap, dat
bijna zonder eenige uitzonderingen kinderachtig
is, en menig jongen van 16 jaar laf zou noemen.
Naar 't geen hoofdzakelijk in eene loge moet
verricht worden, heet zij werk-, (verhandelings-),
leer- en receptie-loge; echter kan zij ook dit alles
te gelijk zijn.
Soms wordt ter nagedachtenis aan een gestor
ven broeder eene rouw-loge gehouden.
Zuster- of vrouwen-loges zijn dezulken, waar
bij de vrouwelijke aanverwanten der broeders
toegelaten worden. Zij komen zeer zelden voor.
Bij feestelijke gelegenhedenzooals de beide
Si. Jansdagen, den verjaardag van den grootmees
ter enz., wordt door eene tafel-loge een banket
gehouden, ’t zij dan een diner of een souper.
Van daar het misverstand dat het doel der
vrijmetselarij alleen gastreren is.
Redevoeringen gezang en muziek (veelal op
eene seraphine) kenmerken bijna alle vergade
ringen.
In iedere loge wordt geld ingezameld, ten be
hoeve van broeders, hunne nageblevenen, voor an
dere hulpbehoevende personen, of tot algemeene
De dienende broeders zijn vrijmetselaars uit weldadige doeleinden.
noodzaak, om voordeels wille.
Eigenlijk moesten zij er niet zijn.
De loge, die behoorlijk is ingewijd geworden,
is eene Johannis loge en krijgt een naam, doch
in Engeland en zijne koloniën een nommer.
Onder grootloge of grootoosten verstaat de vrij
metselarij de vereeniging van meerdere loges tot
eene, om tol één gemeenschappelijk doel samen
te werken. Zij is samengesteld uit de afgevaar
digden der afzonderlijke loges.
De grootloge kan overal (zoo ’t niet met deze
of gene loge anders is overeengekomen) loges
stichten.
De eerste dignitaris van het groot oosten heet
grootmeester, en dit is in Nederland prins Fredekik,
De grootmeester is de eerste vrijmetselaar,
staat boven allen, hij onder niemand.
Centralisatie beslaat in het genootschap niet
alleen confederatie.
Met andere woorden er is geen hoofd van al
le vrijmetselaars op aarde.
Ieder land of Staat heeft zijn eigen hoofd.
Het is eene broederschap, geen orde.
Vele lieden worden lid der vrijmetselarij, alleen
uit nieuwsgierigheid en stellen zich voor dat er
in de loge allervreemdste, geheimnisvolle dingen
De minister van Binnnenh Zaken heeft ter
algemeene kennis gebracht dal in de week van
9 tot 15 November jl. 39 personen in het ge-
heele rijk aan aziatische cholera, zijn overleden,
als: te Breda 1, te Zevenbergen 1, te Buurmal-
sen 1te Alphen 1 te Capelie a. d. IJssel 1
te ’s Gravenhage 1te Delfshaven 1te Gouda
Zitting Donderdag 20 November.
Later zijn leerlingen genoemd de nieuw opge- I
nomen ledenen nog later hebben de meesters
en opzichters Ie zamen den meestergraad ge
sticht.
Hiermede verdween de democratische idéé
gelijkheid, om plaats te maken voor de aristocra
tische: rang.
De drie graden moeten voorstellen geboorte,
leven en dood, of liever wedergeboorte.
Deze zijn de echte graden en worden ook wel
symbolieke of Johannis graden genoemd.
Daarneven zijn bijna overal hoogere graden
ontstaan, vooral uil ijdelheid der leden en door
overdrijving der zaak, door de mystiek.
De plaats, waar eene of meer loges zijn, heet
oosten en wordt aangeduid door een langwerpige
vierhoek omdat eene loge dien vorm be
hoort te hebben' De leden eener loge tejzamen
wordt broederkring genoemd.
Iedere loge heeft zijn bestuur, gekozen uit den
meesters-graad.
Het eerste lid, dat de werkzaamheden der loge
leidt, draagt den titel van voorzittend meester of
hamervoerend meester, omdat hij een hamer tot
teeken zijner waardigheid voert, terwijl deze ook
het symbool is van macht en sterkte.
Op hem volgen in rang de opzieners, die te
vens zijn plaatsvervangers zijn.
Ieder lid van ’t bestuur heeft zijn aangewezen
werkkring.
Een hunner is achtbare woordvoerder, die de
leden onderrichl geeft over het genootschap en
in hunne plichten; een is secretaris; een is pen
ningmeester; een armverzorger; een ceremonie
meester, enz.
Naast de werkende leden hebben de meeste
loges nog eere-leden.
Tot de eerste belmoren ook de dienende broe
ders, eigenlijk weinig anders dan knechten, die men
het licht heeft laten zien.
De vrijmetselaars bezigen als herkenningstee-
ken: voor het gezicht het teeken, voor het ge
hoor het woord voor ’t gevoel den handdruk. Zij
mogen deze evenmin aan niet-vrijmetselaren me-
deelen als hetgeen in de loges wordt verhandeld.
Inlusschen wordt het tegenwoordig met het een
en ander niet meer zoo nauw genomen.
De zinnebeelden der vrijmetselarij zijn groo-
tendeels aan de melselkunst ontleed voorname
lijk de hoeken cirkel, waarbij nog de bijbel
komt en het alziend oog.
De hoek stelt voor de gerechtigheid, waarnaar
zij hunne handelingen moeten afmelen dus de
zedelijkheid d. i. de beoefening van ’t geen goed
is.
De cirkel is het zinnebeeld van den kring
waarin de menschen-maatschappij zich beweegt,
vooral de vrijmetselaars alzoo de gezelligheid
die het schoone voortbrengt.
De bijbel duidt hel geloof aan, d. i. de inner
lijke overtuiging van 't geen men voor waar
houdt.
De drie symbolen: zedelijkheid, gezelligheid en
geloof, stellen drie denkbeelden voor: het goede,
schoone en warewelke in de broederschap als
de drie fondamenten beschouwd worden, waarop
moei worden voortgebouwden welke weder
heeten sterkte, schoonheid, wijsheid.
Wijsheid moet den opbouw leiden, sterkte hem
grondvesten en schoonheid hem sieren.
Wijsheid in hel erkennen van ’s levens hoogste
doel, sterkte in de beheersching der hartstochten
en schoonheid in de inwendige harmonie der ziel,
van inwendige rust en inwendige vreugde, in de
harmonie van het gezellig verkeer, leiden den
vrijmetselaar, even als ieder mensch,tot ware hu
maniteit.
Er is veel symboliek in en ook veel wat ge
zocht is, doch uit haren oorsprong in het chris
tendom te verklaren is.
Bijbel, geloof en wijsheid worden voor het
zelfde genomen wat trouwens een zeer groot
getal vrijmetselaars niet erkentmaar ook niet
openlijk ontkent.
Vandaar dus wat transactie met zich zelf, welke
zeer na aan huichelarij verwant is.
Het driemaal drie speelt een hoofdrol en
wijst al wederom den christelijken oorsprong
t genootschap.
Drie maal drie is niet meetkundig.
Het behoorde twee maal twee te wezen, zoo
als ook inderdaad door eenige kettersche loges
is aangenomen.
Het getal 3 vertoont zich in de vrijmetselarij
overal ontstaan, bestaan, vergaan kind, jonge
ling, bejaard man; leerlingen-, gezellen-, meester
graad.
Oorspronkelijk waren er geen graden.
De leden eener loge waren gezellen; zij kozen
uit hun midden een meester en twee opzichters.
s\i:ik
ilo.
9V.
4
2
hoofdstuk justitie is begonnen.
4
I
2
A
8
4 I
Heden is de discussie over de staatsbegroting voort
gezet.
De heer Teding
de aanvallende rede
l OI K <X
KT.
g'K
loos-
aeek
bij
van Berkhout heeft gerepliceerd op
van den heer Wintgens, zoowel op
23 September ais gisteren uitgesproken, en de anti-re-
volutionaire richting verdedigd.
De heer van den Berch van Heemstede heeft insge
lijks, en later ook de heer van Zuijlen, nog gezegd, dat
de strijd van den heer Wintgens met sommige organen
der pers niet in de Kamer behoort.
De heeren van Baer en Haffmans zouden zich ook
niet op het teriein van den heer Wintgens bewegen.
Eerstgenoemde wil geen oppositie quand même, maar
verklaart tegenstander te zijn van het openbaar neutraal
onderwijs. De heer Haffmans heeft sterk doen uitko-
meu, dat en op welke punten de regeling van het on
derwijs zwak is, hetgeen ook de heer van Zuijlen nader
volhield en toelichtte.
Na nog eenige re- en duplieken is de algemeene be
raadslaging afgeloopeu en hoofdstuk I (Huis des Ko-
nings) met algemeene stemmen aangenomen.
Zitting Woensdag 19 November.
In de kamer is heden, na discussie over den werk
kring en de bevoegdheid van den Raad van State, hoofd
stuk II (Hooge Colleges van Staat) der Staatsbegroo-
ting aangenomen met 47 tegen 1 stem (die van den
heer van Zuylen). Daarna is de discussie over hoofd
stuk Buitenlaudsche Zaken aangevangen.
Heden is de discussie over het hoofdstuk buitenland-
sche zaken voortgezet. Een amendement van den heer
Bredius, strekkende om de missie in Portugal niet te
herstellen maar met die te Madrid vereenigd te laten
met dien verstande echter dat Lissabon als standplaats
voor deze vereenigde missie zou worden aangewezen
is verworpen met 43 tegen 16 stemmen. Daarna is het
geheele budget voor buitenlaudsche zaken aangenomen
met algemeene stemmen min één, die van den heer van
Zuylen:
De beraadslaging over