m
GEMEENTE EN HET ARRONDISSEMENT SNEER.
NIEUWS- EN ADVERTENTIE-BLAD VOOR DE
V
1873
No. 97.
ACH T-H N-T WIN T I Q S T
3 DECEMBER
WOENSDAG
Qjfc
A f k o n
d i g i n g.
van
>0,
w»
Mwwiiiyiiiwiil
'9
4
*4
4.
3.
2.
Wi
N E EK
L
Sneek
4
8
ADVERTENTIËN van i tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
voor eiken regel daarboven 7 J/2 Cents. Alle brieven en stukken,
de uitgave of redactie betredende, worden franco ingewacht.
ct;
Iers
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten
de Stad franco ƒ1.90.
KLASSIEK VADERLANDISME EN KLEINE
DEUGD.
Ou respecte uu moulin, oq vole
ild-
sma
;je,
ind.
met
ng-
eeg
lik-
jr,
te
te
te
■!r
uri-
z v
'8
8
'2
4
8
1 v>k
Gewijzigd door den gemeenteraad van
uae province.
Anbrieux.
De góden bewaren oas genadiglijk voor
kleine deugd I
Multatuli Millioenen-Studiën.
Slot-bepaling
Art. 25. De Gemeente-besturen van Sneek en
Schiedam behouden aan zich het rechtdeze
Verordening met gemeen overleg zoodanig te wij
zigen te veranderen of te vermeerderen als
zij in het algemeen belang zullen geraden oor-
deelen alles onder approbatie van heeren Ge
deputeerde Stsften van Friesland en Zuid-Holland.
Aldus vastgesteld door den Gemeenteraad van
Sneek bij besluit van heden no. 6.
Sneek 11 November 1872.
HAMERSTER DIJKSTRA Voorzitter.
H. FENNEMA, Secretaris.
Vastgesteld in de openbare vergadering van
den gemeenteraad te Schiedam den 3G Juli ’73.
De Burgemeester
P. J, van DIJK van MATENESSE.
De Secretaris
A. W. MULDER.
i.
In de Locomotief van 13 Sept. jl. leest men
dat de verontwaardiging van Lord Stanley en de
Engelschen der Straits Settlements over onzen
oorlog met Atjih veenigszins vergeeflijk is, wan-
sneer zelfs Nederlanders zich niet ontzien om
»die expeditie te brandmerken zoo als met ee-
vnigen tiet geval pleegt te zijn, liet is een zeer
weeg verschijnseldat de Nederlanders zelven
nkunnen vervallen tot zulk een daad een daad,
»in elk opzicht zeker een vaderlandslievend man
»onwaardig, zoo lang de oorlog niet ten emde is
»gebrach,l."
Ei?
De taal van de Locomotief zou een Griek of
Romein van de oudheid zeer mooi hebben ge
staan. De chineezen, die het blad lezen zullen
ook zeker den schrijver hebben toegejuicht. Maar
sedert de Romeinen isjiet begrip van deugd en
zedelijkheid ruimer geworden. Men begrijpt nu,
dat de mer.scbheid boven het vaderland staat.
Men ziet in den vreemdeling niet meer een »bar-
baar," maar een broeder.
Gedurende don Krim-oorlog hielden Cobden
en Bright niet op met de staatkunde van het
Britsche kabinet te ^brandmerken.” En toch
wisten zij, dat hunne woordea heel Rusland door
werden gelezen, eene eer, die z^ker de Aljmee-
zen niet bewijzen aan Nederiandsche afkeurende
uitspraken over den krijg, dien wij legen hen
voeren.
Gelukkig staal het Engelsche volk op een hoo-
ger gezichtspunt dan hel Nederlandsche en de
Locomotief. Het opende eene nationale inschrij
ving voor Cobden en hel verhief dezer dagen
Bright tot bewindsman.
De Locomotief is ten minste eene eeuw bij
haren tijd ten achter. Lessing noemde de va
derlandsliefde eene ^heldhaftige zwakheid”, waar
in de voortzetting van de reiszal hij daarvan
door behoorlijk bewijs bij zijne'aankomst
plaatse van bestemming moeten doen blijken.
Art. 17. Gedurende het lossen en laden zal
de schipper of zijn knecht altijd bij het schip
tegenwoordig moeten zijn.
Art. 18. Hij is verplicht alle boodschappen
benevens de adressen der goederen dadelijk na
zijne aankomst te bestellen, en de goederen zoo
spoedig mogelijk te bezorgen.
Art. 19. De schipper zal geen hoogere vracht-
loonen mogen vorderen dan hem bij het hier
achter gevoegde (brief zijn toegestaan. De vracht
van goederenin het hier achter gelaatste tarief
niet vermeld zal worden geregeld in evenredig
heid van hetgeen voor Soortgelijke goederen is
bepaald. Ouderdeelen van eene partij zullen in
vracht niet hooger mogen komen dan de partij
zelve. Afzonderlijk bestelloon kan niet worden
gevorderddaar het geacht wordt in de vracht-
loonen te zijn begrepen.
Art. 20. Hij is verplicht ten allen tijde een
exemplaar van dit Reglement en vrachttarief aan
boord te hebbenen bet op aanvrage van be
langhebbenden te vertoonen.
Algemeene bepalingen.
Art. 21. De overtredingen van de bepalingen
van dit Reglement, voor zoo ver daartegen niet
voorzien is door eene algemeenej,Verordening, zal
worden gestraft met eene geldboete van vijf tot
vijf en twintig gulden, ten voordeeie der gemeen
te, waarin de overtreding wordt begaan of de be
keuring deswege geschiedt.
Art. 22. Onverminderd de bij dit Reglement
bepaalde boete zalingeval van klachten over
dronkenschap, wangedrag of ongeschiktheid van
den schipper of over de slechte bediening van dit
veer, in welk^opzicbt ook, de admissie kunnen
worden ingetrokken door het Bestuur, hetwelk
haar heeft verleend.
Art. 23. Ingeval van verschil over de toepas
sing van dit Reglement of over hel Tarief, zal
worden beslist door den Commissaris van Politie
of, zoo zulks door een der partijen verlangd wordt,
door Burgemeester en Wethouders, beide ter aan-
legplaatse
Art. 24. Het Commissariaat voor dit Veer
wordt te Sneek waargenomen door den van we-
ge het bestuur dier gemeente aangesteldan Com
missaris voor de beurtschepen, varende op plaat
sen builen Friesland. Ook te Schiedam zal een
Commissaris worden aangewezen.
De loonen, die volgens bestaande of te maken
verordeningen, aan de Commissarissen door de
schippers verschuldigd zijn, moeten door deze wor
den betaald.
Van 6 December tot 15 Februari wordt de
dienst gestaakt 'Verdere lijdelijke of gedeeltelij
ke staking of wijziging van den dienst wordt toe
gestaan door de Dageljjksche Besturen van Sneek
en Schiedam.
Art 7 Indien, om welke redenen ook, op de
bepaalde dagen van afvaart geen schip in lading
ligt, is de Commissaris van ht;t veer, en, bij ge
mis van dezen, het Hoofd der Politie bevoegd
een geschikt vaartuig voor rekening van den schip-
Zuidholiand, ver- per voor de re;s aan le ieggent
.hor nn. Art. Ingeval er, vóór den lijd van afvaart,
meerdere goederen worden aangebracht dan bet
beurtschip kan laden, is de schipper verplicht
bijaldien de meerder aangebrachle goederen eene
vracht van veertig gulden of daarboven opleveren,
een bijschip voor zijne rekening aan te leggen
of zorg te dragen, dat zulke goederen voor zijne
rekening op de best mogelijke wijze en ten spoe
digste worden geëxpedieerd een en ander tot
genoegen van den Commissaris van het veer.
Art. 9. De schipper is verplicht de namen
der plaatsen, tusschen welke het veer is aange
legd, met duidelijke letters aan beide zijden van
den kop van het roer te plaatsen.
Bepalingen voor en verplichtingen van den in
deze beurt varenden schipper.
Art. 10. De schipper zal na hel bekomen
zijner admissie, een borgtocht stellen van vijfhon
derd gulden, ten genoege van het Gemeente be
stuur van Sneek Deze borgtocht zal strekken
tot waarborg voor de richtige bezorging van de
aan hem toeverlrouwde goederen, en in het al
gemeen voor de voldoening van alles, wat hij uit
kracht van dit Reglement verschuldigd zal wor
den
Art 11. De schipper en zjjne knechten zullen
behoorlijk moeten kunnen lezen en schrijven, blij
vende de schipperin alle gevallen voor alle
abuizen en onachtzaamheden in het bestellen ver
antwoordelijk.
Art. 12. De schippei zal de beurt niet laten
stilstaandan om geldende redenenter beoor
deling van den Commissaris van het veer of
bij gemis van dezen van het Hoofd der Politie.
Art. 13. De schipper en zijne knechten zul
len zich zorgvuldig wachten voor wangedrag en
het onmatig gebruik van sterken drank. In de
plaats van dengenendie bevonden mocht wor
den dronken te zijn op het uur der afvaart zal
een ander bekwaam persoon worden gesteld ten
koste van den schipper.
Evenzeer zal het aan den schipper verboden
zijn om voor zich zelven het bedrijf van tapper
of slijter uil te oefenen of zoodanige tapperij
of slijterij zelfs op eens anders naam in zijne
woning te houden op straffe van dadelijk van
zijnen post als beurtschipper te worden ontzet.
Art. 14. Hij is verantwoordelijk niet alleen
voor alle de goederen die hij reeds in het schip
heelt geladen, maar ook voor die, welke aan hem
bestelden onder zijne beheering ter bewaring
zijn gegeven en door hem of van zijnentwege aan
genomen zijn.
Art. 15. De schipper zal voor de hem toe
vertrouwde goederen de meest mogelijke zorg
dragen en voor schade aan of vermis van die
goederen ten allen tijde aansprakeljjk zijn.
Goederen, die, wegens onreinheid, stank, brand
gevaar of anderszins, bijzondere emballage behoe-
veamogen niet worden aangenomentenzij
zoodanig verzorgddat de verdere lading zoo
wel als het schip tegen alle schade worde bevei
ligd.
Art. 16. Hij is verplicht de reis ten allen
tijde met den meesten spoed te volbrengen. In-
dien hij door oorzaken buiten zijne macht lig
gende verhinderd of opgehouden mocht worden
Regeling der beurten, ligplaats en afvaart.
Art. 5. De vaste ligplaatsen van het schip te
Sneek en te Schiedam zullen door de besturen
worden aangewezen. De schipper is verplicht op
de aangewezene plaatsen te liggen en van daar
op het bepaalde uur af te varen.
Art. 5a. De beurtschipper zal te Schiedam in
lading moeten liggen tusschen de middenste ha-
venbrug en de grcole binnensluis, en verplicht
zijn, aldaar geladen wordende, onder de kraan te
schieten, ten ware hij elders eene hoeveelheid van
20 hectoliters gedisteleerd of meerder of, met
betrekking tot andere goederen minstens */20
zijner lading kan innemen, als wanneer hij, daar
toe verzochtgehouden zal zijn met zijn schip
derwaarts te schieten zonder zulks te mogen wei
geren; zulende echter degenen, die dit vorderen,
den schipper T zjj alleen ’t zij gezamenlijk, van
bruggen- en sluisgeld moeten vrijwaren, en daar
in dragen naar evenredigheid derjngenomen dran
ken of goederen onder dezelfde bepalingen
zal hij, zelfs in mindere hoeveelheid, die goederen
moeten inladen wanneer hij de branderijen of
pakhuizen der afzenders bij zijne afreis zal voor
bijvaren.
Art. 6. De tijd van atvaren zal zijn als volgt;
Telkens om de diie weken, en wel des Woens
dags namiddags 4 uur van Sneek, en den twee
den daaropvolgenden Viijdag op hetzelfde uur
van Schiedam.
ter I bij besluit van 24 Februari 1873, no. 9.
HAMERSTER DIJKSTRA, Voorzitter.
H. FENNEMA Secretaris.
Nader gewijzigd door den Gemeenteraad van
Sneek bij besluit van 14 Juli 1873, no. 15.
HAMERSTER DIJKSTRA, Voorzitter.'
11. FENNEMA Secretaris.
(Volgt het tarief van vrachtloonen)
Goedgekeurd door de Gedeputeerde Stalen van
Friesland bij besluit van heden, no. 8,
Leeuwarden den 15 Aug.’1873.
Van PANHUIJS Voorzitter
A. van dkr LAAN, Griffier.
Goedgekeurd door de Gedeputeerde Staten der
provincie Zuid-Holland.
’s Gravenhage den 14 October 1873.
FOCK Voorzitter.
J. RüëLL Griffier.
En is hiervan afkondiging geschied waar het
behoort, te Sneek den 3 December 1873.
Burgemeester en Wethouders van Sneek,
J. ten GATE
De Secretaris
H. FENNEMA.
De BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Sneek doen te weten dat, door de Raden van die
gemeente en van Schiedam, in hunne vergade-
ungen van 4 November 1872, 24 Februari en
14 Juli 1873 (Sneek) en 30 Juli 1873 (Schiedam), 1
na voorafgegane machtiging van heeren Gedepu
teerde Staten van Friesland en 7
leend bij besluiten van 20 September 1872, no. 8,
en 23 September 1872 G. S. no. 4/( na goed
keuring des Konings volgens besluit van 10 Sep
tember 1872 no. 20, is vastgesteld de volgende
verordening
REGLEMENT voor het beurtveer van
SNEEK op SCHIEDAM, vice versa.
Aanstelling van den schipper en voorzorgen tot
het in bekwamen staat hebben van het schip.
Art. 1. Dit veer zal worden bevaren door
een goed overdekt en dicht schip, geschikt om
goederen, veilig, droog en wel bewaard te ver
voeren, alles ten genoege der Gemeente-besturen
van Sneek en Schiedam.
Art. 2. De Gemeente-besturen behouden aan
zich het rechtom, wanneer zij dit in het be
lang des verkeers wenschelijk achten, nog een
of meer schippers aan te stellen, en de dagen
van afvaart nader te regelen.
Art. 4. De admissie, om in dit veer te varen,
wordt verleend door het Genieente-bestuur van
Sneek, in overleg met dat van Schiedam.
De admissie van een tweeden Schipper zal, zoo
.noodig, worden verleend door het Gemeente-be-
sluur~van Schiedam in overleg met dat van
Sneek.
Art. 4. De gemeente-besturen kunnen ten al
len tijde den toestand van het vaartuig laten on
derzoeken. Alle gebrekendie aan het schip
worden bevonden, moeten onverwijld worden her
steld. Zoo lang zulks niet is geschied, zal het
vaartuig tot de bediening van het veer niet wor
den toegelaten.