m GEMEENTE EN HET ARRONDISSEMENT SNEER. NIEUWS- EN ADVERTENTIE-BLAD VOOR DE V 1873 No. 97. ACH T-H N-T WIN T I Q S T 3 DECEMBER WOENSDAG Qjfc A f k o n d i g i n g. van >0, w» Mwwiiiyiiiwiil '9 4 *4 4. 3. 2. Wi N E EK L Sneek 4 8 ADVERTENTIËN van i tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel daarboven 7 J/2 Cents. Alle brieven en stukken, de uitgave of redactie betredende, worden franco ingewacht. ct; Iers Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten de Stad franco ƒ1.90. KLASSIEK VADERLANDISME EN KLEINE DEUGD. Ou respecte uu moulin, oq vole ild- sma ;je, ind. met ng- eeg lik- jr, te te te ■!r uri- z v '8 8 '2 4 8 1 v>k Gewijzigd door den gemeenteraad van uae province. Anbrieux. De góden bewaren oas genadiglijk voor kleine deugd I Multatuli Millioenen-Studiën. Slot-bepaling Art. 25. De Gemeente-besturen van Sneek en Schiedam behouden aan zich het rechtdeze Verordening met gemeen overleg zoodanig te wij zigen te veranderen of te vermeerderen als zij in het algemeen belang zullen geraden oor- deelen alles onder approbatie van heeren Ge deputeerde Stsften van Friesland en Zuid-Holland. Aldus vastgesteld door den Gemeenteraad van Sneek bij besluit van heden no. 6. Sneek 11 November 1872. HAMERSTER DIJKSTRA Voorzitter. H. FENNEMA, Secretaris. Vastgesteld in de openbare vergadering van den gemeenteraad te Schiedam den 3G Juli ’73. De Burgemeester P. J, van DIJK van MATENESSE. De Secretaris A. W. MULDER. i. In de Locomotief van 13 Sept. jl. leest men dat de verontwaardiging van Lord Stanley en de Engelschen der Straits Settlements over onzen oorlog met Atjih veenigszins vergeeflijk is, wan- sneer zelfs Nederlanders zich niet ontzien om »die expeditie te brandmerken zoo als met ee- vnigen tiet geval pleegt te zijn, liet is een zeer weeg verschijnseldat de Nederlanders zelven nkunnen vervallen tot zulk een daad een daad, »in elk opzicht zeker een vaderlandslievend man »onwaardig, zoo lang de oorlog niet ten emde is »gebrach,l." Ei? De taal van de Locomotief zou een Griek of Romein van de oudheid zeer mooi hebben ge staan. De chineezen, die het blad lezen zullen ook zeker den schrijver hebben toegejuicht. Maar sedert de Romeinen isjiet begrip van deugd en zedelijkheid ruimer geworden. Men begrijpt nu, dat de mer.scbheid boven het vaderland staat. Men ziet in den vreemdeling niet meer een »bar- baar," maar een broeder. Gedurende don Krim-oorlog hielden Cobden en Bright niet op met de staatkunde van het Britsche kabinet te ^brandmerken.” En toch wisten zij, dat hunne woordea heel Rusland door werden gelezen, eene eer, die z^ker de Aljmee- zen niet bewijzen aan Nederiandsche afkeurende uitspraken over den krijg, dien wij legen hen voeren. Gelukkig staal het Engelsche volk op een hoo- ger gezichtspunt dan hel Nederlandsche en de Locomotief. Het opende eene nationale inschrij ving voor Cobden en hel verhief dezer dagen Bright tot bewindsman. De Locomotief is ten minste eene eeuw bij haren tijd ten achter. Lessing noemde de va derlandsliefde eene ^heldhaftige zwakheid”, waar in de voortzetting van de reiszal hij daarvan door behoorlijk bewijs bij zijne'aankomst plaatse van bestemming moeten doen blijken. Art. 17. Gedurende het lossen en laden zal de schipper of zijn knecht altijd bij het schip tegenwoordig moeten zijn. Art. 18. Hij is verplicht alle boodschappen benevens de adressen der goederen dadelijk na zijne aankomst te bestellen, en de goederen zoo spoedig mogelijk te bezorgen. Art. 19. De schipper zal geen hoogere vracht- loonen mogen vorderen dan hem bij het hier achter gevoegde (brief zijn toegestaan. De vracht van goederenin het hier achter gelaatste tarief niet vermeld zal worden geregeld in evenredig heid van hetgeen voor Soortgelijke goederen is bepaald. Ouderdeelen van eene partij zullen in vracht niet hooger mogen komen dan de partij zelve. Afzonderlijk bestelloon kan niet worden gevorderddaar het geacht wordt in de vracht- loonen te zijn begrepen. Art. 20. Hij is verplicht ten allen tijde een exemplaar van dit Reglement en vrachttarief aan boord te hebbenen bet op aanvrage van be langhebbenden te vertoonen. Algemeene bepalingen. Art. 21. De overtredingen van de bepalingen van dit Reglement, voor zoo ver daartegen niet voorzien is door eene algemeenej,Verordening, zal worden gestraft met eene geldboete van vijf tot vijf en twintig gulden, ten voordeeie der gemeen te, waarin de overtreding wordt begaan of de be keuring deswege geschiedt. Art. 22. Onverminderd de bij dit Reglement bepaalde boete zalingeval van klachten over dronkenschap, wangedrag of ongeschiktheid van den schipper of over de slechte bediening van dit veer, in welk^opzicbt ook, de admissie kunnen worden ingetrokken door het Bestuur, hetwelk haar heeft verleend. Art. 23. Ingeval van verschil over de toepas sing van dit Reglement of over hel Tarief, zal worden beslist door den Commissaris van Politie of, zoo zulks door een der partijen verlangd wordt, door Burgemeester en Wethouders, beide ter aan- legplaatse Art. 24. Het Commissariaat voor dit Veer wordt te Sneek waargenomen door den van we- ge het bestuur dier gemeente aangesteldan Com missaris voor de beurtschepen, varende op plaat sen builen Friesland. Ook te Schiedam zal een Commissaris worden aangewezen. De loonen, die volgens bestaande of te maken verordeningen, aan de Commissarissen door de schippers verschuldigd zijn, moeten door deze wor den betaald. Van 6 December tot 15 Februari wordt de dienst gestaakt 'Verdere lijdelijke of gedeeltelij ke staking of wijziging van den dienst wordt toe gestaan door de Dageljjksche Besturen van Sneek en Schiedam. Art 7 Indien, om welke redenen ook, op de bepaalde dagen van afvaart geen schip in lading ligt, is de Commissaris van ht;t veer, en, bij ge mis van dezen, het Hoofd der Politie bevoegd een geschikt vaartuig voor rekening van den schip- Zuidholiand, ver- per voor de re;s aan le ieggent .hor nn. Art. Ingeval er, vóór den lijd van afvaart, meerdere goederen worden aangebracht dan bet beurtschip kan laden, is de schipper verplicht bijaldien de meerder aangebrachle goederen eene vracht van veertig gulden of daarboven opleveren, een bijschip voor zijne rekening aan te leggen of zorg te dragen, dat zulke goederen voor zijne rekening op de best mogelijke wijze en ten spoe digste worden geëxpedieerd een en ander tot genoegen van den Commissaris van het veer. Art. 9. De schipper is verplicht de namen der plaatsen, tusschen welke het veer is aange legd, met duidelijke letters aan beide zijden van den kop van het roer te plaatsen. Bepalingen voor en verplichtingen van den in deze beurt varenden schipper. Art. 10. De schipper zal na hel bekomen zijner admissie, een borgtocht stellen van vijfhon derd gulden, ten genoege van het Gemeente be stuur van Sneek Deze borgtocht zal strekken tot waarborg voor de richtige bezorging van de aan hem toeverlrouwde goederen, en in het al gemeen voor de voldoening van alles, wat hij uit kracht van dit Reglement verschuldigd zal wor den Art 11. De schipper en zjjne knechten zullen behoorlijk moeten kunnen lezen en schrijven, blij vende de schipperin alle gevallen voor alle abuizen en onachtzaamheden in het bestellen ver antwoordelijk. Art. 12. De schippei zal de beurt niet laten stilstaandan om geldende redenenter beoor deling van den Commissaris van het veer of bij gemis van dezen van het Hoofd der Politie. Art. 13. De schipper en zijne knechten zul len zich zorgvuldig wachten voor wangedrag en het onmatig gebruik van sterken drank. In de plaats van dengenendie bevonden mocht wor den dronken te zijn op het uur der afvaart zal een ander bekwaam persoon worden gesteld ten koste van den schipper. Evenzeer zal het aan den schipper verboden zijn om voor zich zelven het bedrijf van tapper of slijter uil te oefenen of zoodanige tapperij of slijterij zelfs op eens anders naam in zijne woning te houden op straffe van dadelijk van zijnen post als beurtschipper te worden ontzet. Art. 14. Hij is verantwoordelijk niet alleen voor alle de goederen die hij reeds in het schip heelt geladen, maar ook voor die, welke aan hem bestelden onder zijne beheering ter bewaring zijn gegeven en door hem of van zijnentwege aan genomen zijn. Art. 15. De schipper zal voor de hem toe vertrouwde goederen de meest mogelijke zorg dragen en voor schade aan of vermis van die goederen ten allen tijde aansprakeljjk zijn. Goederen, die, wegens onreinheid, stank, brand gevaar of anderszins, bijzondere emballage behoe- veamogen niet worden aangenomentenzij zoodanig verzorgddat de verdere lading zoo wel als het schip tegen alle schade worde bevei ligd. Art. 16. Hij is verplicht de reis ten allen tijde met den meesten spoed te volbrengen. In- dien hij door oorzaken buiten zijne macht lig gende verhinderd of opgehouden mocht worden Regeling der beurten, ligplaats en afvaart. Art. 5. De vaste ligplaatsen van het schip te Sneek en te Schiedam zullen door de besturen worden aangewezen. De schipper is verplicht op de aangewezene plaatsen te liggen en van daar op het bepaalde uur af te varen. Art. 5a. De beurtschipper zal te Schiedam in lading moeten liggen tusschen de middenste ha- venbrug en de grcole binnensluis, en verplicht zijn, aldaar geladen wordende, onder de kraan te schieten, ten ware hij elders eene hoeveelheid van 20 hectoliters gedisteleerd of meerder of, met betrekking tot andere goederen minstens */20 zijner lading kan innemen, als wanneer hij, daar toe verzochtgehouden zal zijn met zijn schip derwaarts te schieten zonder zulks te mogen wei geren; zulende echter degenen, die dit vorderen, den schipper T zjj alleen ’t zij gezamenlijk, van bruggen- en sluisgeld moeten vrijwaren, en daar in dragen naar evenredigheid derjngenomen dran ken of goederen onder dezelfde bepalingen zal hij, zelfs in mindere hoeveelheid, die goederen moeten inladen wanneer hij de branderijen of pakhuizen der afzenders bij zijne afreis zal voor bijvaren. Art. 6. De tijd van atvaren zal zijn als volgt; Telkens om de diie weken, en wel des Woens dags namiddags 4 uur van Sneek, en den twee den daaropvolgenden Viijdag op hetzelfde uur van Schiedam. ter I bij besluit van 24 Februari 1873, no. 9. HAMERSTER DIJKSTRA, Voorzitter. H. FENNEMA Secretaris. Nader gewijzigd door den Gemeenteraad van Sneek bij besluit van 14 Juli 1873, no. 15. HAMERSTER DIJKSTRA, Voorzitter.' 11. FENNEMA Secretaris. (Volgt het tarief van vrachtloonen) Goedgekeurd door de Gedeputeerde Stalen van Friesland bij besluit van heden, no. 8, Leeuwarden den 15 Aug.’1873. Van PANHUIJS Voorzitter A. van dkr LAAN, Griffier. Goedgekeurd door de Gedeputeerde Staten der provincie Zuid-Holland. ’s Gravenhage den 14 October 1873. FOCK Voorzitter. J. RüëLL Griffier. En is hiervan afkondiging geschied waar het behoort, te Sneek den 3 December 1873. Burgemeester en Wethouders van Sneek, J. ten GATE De Secretaris H. FENNEMA. De BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek doen te weten dat, door de Raden van die gemeente en van Schiedam, in hunne vergade- ungen van 4 November 1872, 24 Februari en 14 Juli 1873 (Sneek) en 30 Juli 1873 (Schiedam), 1 na voorafgegane machtiging van heeren Gedepu teerde Staten van Friesland en 7 leend bij besluiten van 20 September 1872, no. 8, en 23 September 1872 G. S. no. 4/( na goed keuring des Konings volgens besluit van 10 Sep tember 1872 no. 20, is vastgesteld de volgende verordening REGLEMENT voor het beurtveer van SNEEK op SCHIEDAM, vice versa. Aanstelling van den schipper en voorzorgen tot het in bekwamen staat hebben van het schip. Art. 1. Dit veer zal worden bevaren door een goed overdekt en dicht schip, geschikt om goederen, veilig, droog en wel bewaard te ver voeren, alles ten genoege der Gemeente-besturen van Sneek en Schiedam. Art. 2. De Gemeente-besturen behouden aan zich het rechtom, wanneer zij dit in het be lang des verkeers wenschelijk achten, nog een of meer schippers aan te stellen, en de dagen van afvaart nader te regelen. Art. 4. De admissie, om in dit veer te varen, wordt verleend door het Genieente-bestuur van Sneek, in overleg met dat van Schiedam. De admissie van een tweeden Schipper zal, zoo .noodig, worden verleend door het Gemeente-be- sluur~van Schiedam in overleg met dat van Sneek. Art. 4. De gemeente-besturen kunnen ten al len tijde den toestand van het vaartuig laten on derzoeken. Alle gebrekendie aan het schip worden bevonden, moeten onverwijld worden her steld. Zoo lang zulks niet is geschied, zal het vaartuig tot de bediening van het veer niet wor den toegelaten.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1873 | | pagina 1