e OMÏÏEEN JIET lilllllMIISSEUENT SNEU. NIEUWS- EN ADVERTENTIE-IIL1D VOOR HE 1 ra I LI 1^ 1875. T B D E R, T I J No. 7. ZATERD. LIJFSDWANG. A N 7. A A ijn. 14,00, In 7n> :7>. 2 ‘ï^gai s\irh ek- t 6 keur 53,50 f A M. W Mr. W. F. S. 4 vaar- ■n. 1 tuaa. I ƒ18 a ur, van Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, builen de Stad franco 1.90. Gedurende het lossen en laden zal knecht steeds, bij het Art. 11. oordeeling aaf. oth. 5,00 a ere) it 25 leren, ten allen en van ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Gents, voor eiken regel daarboven 7 /2 Cents. Alle brieven en stukken de uitgave of redactie betreffende worden franco ingewacht.. 72— moor» ee-1 1Z., I ‘Ul- Dickens schreef zijn meeste romans niet alleen om den lezer aangenaam bezig te houden, maar ook om in de maatschappelijke toestanden ver betering te brengen. Zijn populariteit heeft hem ook in het laatste I doel doen slagen. De natie werd door Dickens geschriften over tuigd dat zekere dingen in Engeland moesten veranderd of afgeschaft worden. Herhaaldelijk heeft hij de gijzeling om schul den tol onderwerp zijner studiën gemaakt. Voor al in Kleine Dora toont hij het oninenschelijke der schuldgevangenis op afdoende wijze aan. Ton slotte heeft in Engeland de menschelijk- heid over middeneeuwsche ruwheid gezegepraald en is 9 Augustus 1869 de lijfsdwang bij schuld in beginsel afgeschaftbehoudens zeer weinige gevallen. Jan. '7ia I l/2 Art. 12. 'ten dadelijk na zoodra mogelijk worden bezorgd. Art. 13. de schipper of een tuig aanwezig moeten zijn. Gunstig steekt hij dit grof cynisme af de taal van den anti-liberalen hoogleeraar Gratama. Bij verbindtenissen, zeide deze, wordt de band met den persoon des schuldenaars steeds losser, die met zijne goederen sterker. Voor gijzeling is alleen plaats in het' stra/becht. Niet de wraakgierige crediteur moet hier de handhaving van het recht in handen hebben, maar aan den onpartijdigen rechter en den officier van justitie zij die taak opgedragen. Aan deze zijde het modern humanismeaan gene een grof cynisme. Verdediging van persoonlijke vrijheid tegen wraakgierigheid hier; daar vrij spel aan het des potisme van den schuldeischer over den schulde naar. Erkenning van Zie Levit. XXV. 9; 2 Kon. IV, 1; Nehem. V, 1—8; Maith. V, 28, XVIII, 25, 30. 2) Stellionaat heeft plaats wanneer men eens anders onroerend goed verkoopt of be zwaart onvrij vast goed voor vrij uitgeeft of opgehouden, zal hij daarvan, bij zijne aankomst, door behoorlijk bewijs moeten doen blijken. Alle boodschappen en adressen moe de aankomst en de goederen '■-■rv’ Indien om welke redenen ook op was ook tegen de ’t aangeboren recht tot per soonlijke vrijheid dooi’ den een, door den ander verdediging van een der treurigste voorrechten van het kapitaal. Het »qui non habet in acre luat in pelle”, moest, dunkt mij, den rechtsbeoefenaar in de 19e eeuw even misselijk voorkomen als het noog om oog, tand om tand” der talionisten. Waarlijk, het humanisme is in Nederland nog niet zeer ontwikkeld. Gelukkig is bet verschijnsel, dat de volksover tuiging tegen de schuldgevangenis gekeerd is; ten gevolge waarvan menig wraakgierig crediteur zich genoopt ziet dit middeneeuwsch rechtsmiddel niet in toepassing te brengen. Voor de eer van Nederland is het te hopen, dat de lijfsdwang, als middel om betaling te er langen, spoedig verdwijne. *C)ok voor de publieke moraliteit'is de afschaf fing er van gewenscht. Het is, m. i., niet vereerend voor de 5e juristen vergadering, dat van 66 aanwezigen 51 vóór het behoud van dit gerechtelijk onrecht zijn geweest. Hoe daarenboven de redactie van het Paleis van Justitie er toe komen kan te zeggen dal lijfsdwang een straf moet worden, is mij een raadsel. Ik had gehoopt voor de redactie, dat zij de per sonele vrijheid te hoog stelde, om haar onder geschikt te maken aan geld. Een schuldenaar is geen misdadiger. Is hij dat weldan zijn er andere middelen om hem te straffen dan de schuldgevangenis. Onwillig om te betalen is bijna niemand, al meent de teleurgestelde schuldeischer dan ook dat het inderdaad het geval is. Bijna in geheel Europa is de gijzeling om schuld afgeschaft in Nederland vindt zij warme verde digers 1 Een bedroevend verschijnsel voorwaar; doch gelukkig maken de 51 gijzelingvrienden nog niet hel rechtsgeleerd Nederland uit. Er zullen allyd voorstanders van oude en ver ouderde instellingen gevonden worden. Zoo is nog een groot gelal van dusdanige lie den vertoornd, dat de Joden gelijke rechten met de overige Nederlanders hebbenzoo zijn er zelfs nog goedkeurders van de pijnbank. Doch, wat behoef ik het te zeggen, is de schuldgevangenis geen pijnbank in zedelijken zin? Is zij niet bijna altijd een pers, om uil den- schuldenaar te knijpen en te wringen wal er niet in zitof liever wordt zij niet gewoonlijk toege past, om anderen voor hem te doen betalen De schuldgevangenis is doorgaans een alleron- zedelijkrt hulpmiddel, dat de Nederlandsche wet geving tot schande verstrekt. De gegijzelde schuldenaar heeft woning en on derhoud Maar vrouw en kinderen dan De rampen aan de preventieve gevangenis ver bonden zijn dezelfde, als welke de gjjzeling on afscheidelijk vergezellen. Opmerkelijk is het zeggen van den «liberalen” hoogleeraar Goudsmit ,3) die den lijfsdwang ge schikt achtte voor het doel, dat men er mede beoogt het erlangen van betaling. Dezelfde prees het middel aanomdat het niet strijdt tegen de goede zeden en dus geoorloofd moet zijn. De gegijzelde toch zit in een goed lokaal hij kan alleen niet gaan en wandelen, waar hij wil. de hypotheken te laag opgeeft. Bij ons is stel lionaat haast ónmogelijk. 3) Gemelde hoogleeraar afschaffing der doodstraf! van Sneek eiken Dinsdag ’s middags BEKENDMAKING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek en die van Léèüwarderadeel doen te we ten dat door de Raden dier gemeenten, hiertoe gema'chligd bij besluit van Hecren Gedeputeerde Staten van Friesland van den 19 December 1873 no. 3 in hunne respectieve vergaderingen van den 17 en 30 October 1874 gemeenschappelijk is vastgesteld de volgende Verordening welke door Heeren Gedeputeerde Stalen voornoemd is goedgekeurd, bij hun besluit van den 26 Novem ber 1874 no. 76. REGLEMENT voor het beurtveer van WIJTGAARD en WIRDUM op SNEEK VICE VERSA. Art. 1. Het veer zal worden bevaren met een overdekt vaartuig, geschikt om personen en goederen veiligdroog en wel bewaard tol ge noegen der Gemeentebesturen te vervoeren. Art. 2. De schipper wordt benoemd door het Gemeentebestuur van Leeuwarderadeel in over leg met dat van Sneek. Art. 3. De Gemeentebesturen zijn bevoegd den toestand van het vaartuig ten allen tijde te laten onderzoeken. Dit onderzoek zal in elk geval, eenmaal in het jaar van wege het Gemeen tebestuur van Leeuwarderadeel plaats hebben door een deskundige op kosten van den schipper; zoo lang do gebreken, die aan het schip worden bevonden niet zijn hersteld zal hel tot de be diening van het veer niet worden toegelaten. Art. 4. Te Wijl gaardWirdum en Sneek De schuldgevangenis was in het oud Romein- sche rijk onbekend. Doch daarmede is niet gezegd, dat de Romei nen vrijgevig jegens hunne schuldenaren waren; fi integendeel, zij mochten oudtijds dezen als slaaf verkoopen of hem (en hunne profijte doen ar beiden, tenzij men het in partes secare (in stuk ken snijden) letterlijk opneme. Zoo ja dan zou ieder schuldeischer van des schuldenaars lichaam hebben mogen afsnijden een stuk groot, naar mate hij geld te vorderen had. Bij de Joden gold zoowel gijzeling als verkoop van den schuldenaar met vrouw en kinderen.1) De oorsprong der tegenwoordige schuldgijzeling is middeneeuwsch en eene navolging van hetgeen adellijke- en andere roovers deden lot het ver krijgen van een losprijs. In den gewezen pauselijken Staal was dit mid del om aan geld te komen zeer algemeen. De gijzeling om schuld is niets anders dan een gereglementeerde menschenroof, de toepassing van qui non habet in acre, luat in pelle (die geen geld heeft, moet er met zijn huid voor boeten.) Tol 1° October 1838 kon men zich hier te lan de onder lijfsdwang verbinden, hetgeen doorgaans geschiedde en bij notariële contracten zóó alge meen was, dat vele notarissen die bepaling nog steeds in de» door hen opgemaakte akten invoe gen, alhoewel zij volkomen nietig is. De lijfsdwang is beperkt tot de gevallen, die i de Wet opnoemt, in art. 585 en vlgg., Wetb. van Burg. Rechtse. Langer dan 5 jaren mag de gijzeling niet du- ren terwijl de gegijzelde door het doen van boe- del-afstand zijne vrijheid kan terug erlangen welks bepaling uil den aard der zaak alleen kan zien op gijzeling wegens schuld. Lijfsdwang toch heeft ook plaats wegens slelli- onaat,2) het terughouden van stukken, tot welker afgifte men verplicht is enz. zullen door de betrokkene Gemeentebesturen vaste ligplaatsen voor het schip worden aange wezen. De afvaart zal plaats hebben van Wijlgaard eiken Maandag’s voormiddags 11 uur van Wirdum eiken Maandag, ’s namiddag half twee uuron 12 uur. Art. 5. den tijd van afvaart, geen schip in lading licht, is de commissaris van het veer, of, bij gemis van dezen hel hoofd der politie bevoegd voor rekening van den schipper, een geschikt vaartuig voor de reis aan te leggen. Art. 6. Aan beide zijden van den kop van het roer zal met duidelijke letters worden ver meld, tusschen welke plaatsen het vaartuig dienst doet. Art. 7. De schipper is verplicht, aanteekening te houden van alle goederen, door hem voor het vervoer aangenoiiien en die aanteekening aan belanghebbendenop hun verzoek, te vertoonen. Art. 8. Voor de aanvaarding van zijn werk kring zal de schipper ten genoege van het Ge meentebestuur van Leeuwarderadeel borgtocht moeten stellen voor een bedrag van honderd gulden tot zekerheid van de richtige bezorging der hem toeyertrouwde goederenen, in het al gemeen, van alles wat hij, uit kracht dezer ver ordening, verschuldigd zou kunnen worden. Art. 9. De schipper moet zich in de bedie ning van het veer doen bijstaan door een of meer bekwame knechten ter beoordeeling van het hoofd van politie. Ingeval bij verhinderd is zijne betrekking in persoon waar te nemen zal hij zich door een ander bekwaam persoon ten genoege der Gemeentebesturen, doen vervangen. De schipper is verantwoordelijk voor alle abui zen en onachtzaamheden ook van zijne onder- hoorigen. Die verantwoordelijkheid betreft, niet alleen de goederen, welke reeds in het schip zijn geladen, maar strekt zich uit tot die, welke aan hem be steld of in bewaring gegeven en door hem of van zijnentwege aangenomen zijn. Voor al die goederen zal hij de meest moge lijke zorg dragen. Art. 10. Goederen, die, wegens onreinheid, stank brandgevaar of om andere redenen bij zondere emballage behoeven, mogen niet worden geladen, tenzij zoodanig verzorgd, dat de overige goederen tegen alle schade zijn beveiligd. Alleen om geldige redenen ter be- van het hoofd der politie, zal de beurt kunnen stilstaan. Zonder zulke redenen zal de afvaart stipt op de bepaalde uren moeten plaats hebben, en de reis met den meesten spoed moe ten worden afgelegd. Indien de schipper doel oorzaken, buiten zijne macht gelegen, mocht zijn Art. 14. De schipper mag geenehoogere vracht- loonen verderen dan bij het aan deze verorde ning toegevoegde tarief zijn toegestaan. Van goederen in het tarief niet vermeld zal het vrachtloon worden berekend in verhouding tot hetgeen voor soortgelijke goederen is bepaald. Onderdeden eener partij zullen in vrachtloon niet hooger mogen komen dan de partij zelve. Het beslelloon wordt gerekend in de vracht- loonen te zijn begrepen. Art. 15. De schipper is verplicht tijde een exemplaar dezer verordening Toepassing van lijfsdwang, om iemand te dwin gen tot het dóen van iels, waartoe hij verplicht en in staat is, verdient geen afkeuring. Ik zou zelfs in een dergelijk geval geen tijdsbepaling in aanmerking willen genomen zien. Zoo zou men bijv, in het proces v. Arnim de lijfsdwang met goed gevolg hebben kunnen aan wenden, om dezen tot teruggave der verduister de slaats-stukken te dwingen. Maar gijzeling om schuld wel foei 1 I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1875 | | pagina 1