1 GEM EJ HET ARROMIISSEfflT S5EEE. 0 No. 18. 1875. N Gr ;n- 3 MAART. N. U by )U- te te A Het Spoorwegen-voorstel. me ;a, sint Staten. i* naar Tie! en naar het Zij- Mr. W. F. S. j i« lie- in- PP idt ien het er- 14,103 6,690 5,441 795 940 1,310 1,893 13,8-24 670 496 12 23 23 11 8,9 7,8 5,4 4,2 2,7 1,8 1,6 0,2 sch •dt, int. 3,155 24,995 1,458 22,918 170 1,496 18,230 876 it i 9 ne- te IU- loit K. 392. 250. 330. 198. 209. 130. 451. 196. 374. 284. 8. ook, geen vooruitzicht opleveren op dadelijk ge win, blijven buiten de particuliere ondernemings geest. De kapitalistdie geld in eene onderneming steeut, begeert rente, niet rente over eenige ja- ren, maar terstond, liefst met Staatsguarantie. De ondervinding, aangaande de projecten voor Friesland opgedaan, heeft dit onwedersprekelijk geleerd. ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents voor eiken regel daarboven 7'/2 Cents. Alle brieven en stukken’ de uitgave of redactie betreffendeworden franco ingewacht. Belgie Groot-Brittanje Nederland Duitschland Luxemburg Zwitserland Frankrijk Denemarken Oostenrijk-Hon- garije Italië Spanje Portugal Rumenie Turkije Zweden Rusland Finland Noorwegen Griekenland Kilometers in exploitatie. plOOO op 1’000,000 inwoners. 607. 787. 400. 560. 560. 560. 499. 487. ijiiniiaihn r t Het is voor Nederland bewezen, dat de aan leg van spoorwegen niet kan worden opgedragen aan de particuliere industrie. Wat is trouwens uit den aard der zaak het geval Lijnen, die terstond of spoedig voordeel ople veren, zullen wel door particulieren worden aan gelegd, doch de andere, die, hoe hoog noodig Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten de Stad franco ƒ1.90. «Het afgelegen deel des Rijks, ten zuiden van de Wester-Schelde vorder t even dringend als andere streken, tot behoorlijke ontwikkeling zijner welvaart den spoorwegaanleg. »Een spoorweg door de Langstraat is voor de ontwikkeling dezer nijvere streek noodzakelijk van Zwaluwe beginnendenaar ’s Hertogenbosch doorgetrokken, zal hij tevens eene versnelde ge meenschap der hoofdstad van Noordbrabant met de monden van Maas en Schelde in het leven roepen. «Met den aanleg eener lijn van Nijmegen naar Venlo wordt het dubbel voordeel verkregen eener doorloopende Staatsspoorweglijn in het oosten des Rijks en eener verbinding van onze noorde lijke en oostelijke provinciën met Zuid- en Mid- den-Duitschland onafhankelijk van de beide te Emmerik Zevetraar en Nijmegen aansluitende Duitsche banen.” 119,472. In verhouding tot de bevolking staal Engeland dus het hoogst en Griekenland het laagstter wijl Nederland pas de negende plaats inneemt onder de 19 genoemde Staten; Nederland, dat voor zijn handel zoo’n behoefte aan spoorwegen heeft. Het gemiddeld getal kilometers spoorweg is 390; Nederland staat er maar even boven ter wijl Engeland het gemiddelde met ruim 100% te boven gaat en Belgie met bijna 56. Men ziet het, de heer Kappeijne c. s. heeft aan allen gedacht, zoodat eene verwerping van het voorstel niet te vreezen is op grond van kiesdistrictisme of zetelbezorgdheid van «geachte afgevaardigden.” De heer K. c. s. bevredigt, m. i.allen, door aan ieder te geven, wat de billijkheid vordert hij «concilieert” derhalve, zonder te «schipperen.” Al de voorgestelde mijlen zullen te zamen een lengte hebben van 500 kilometers en kosten per kilometer gemiddeld 100,000, dus in ’t geheel 50 millioen, dat is nog niet zooveel, als in twee jaren marine en leger kosten. Bij de budgetten voor oorlog en marine ver geleken is de uitgaaf gering; het nut dier lijnen en het voordeel, dat zij ongetwijfeld voor land bouw, handel en nijverheid zullen opleveren in aanmerking genomen, behoort er van de som van 50 millioen niet eens sprake te zijn. Trouwens: die som is niet terstond benoodigd niet in één jaar zijn al die lijnen gereed.' Het vervoer in Nederland is gebrekkig, zoo niet slechtalle takken van welvaart lijden er onder zijn ziek. Zal men Interfijd heb ik gezegd, dat het nemen van initiatief door de volksvertegenwoordiging soms een blijk kon zijn, dat de regeering niet kon of niet wilde, althans dat de regeering niet deed, wat verlangd werd of noodig was. In de laatste jaren is van het recht, verzekerd bij art. 111 der Grondwet, meermalen gebruik gemaakt, en, uitgezonderd het voorstel van Eek Bredius, waren de voorstellen praktisch. Jammer, dat verminking vooral aan dergelijke voorstellen ten deel valt en dat de behandeling er van zoo lang wordt uitgesteld. Het spoorweg-aanleg-voorstel Kappeijne c. s. is een belangrijk feit en strekt den voorsteller tot eer, daar hij er blijk door geeft, dat het alge meen belang door hem wordt voorgestaan. Wat het spoorwegwezen aangaat, staal Neder land laag. De volgende tabel van de spoorwegen in 1872 doet dat zien. den zieke beter maken, dan wende men het van zelf aangegeven middel aan: Spoor wegen. Van harte wensch ik, dat het voorstel worde aangenomen, en de voorstellers, zoowel in als buiten de vertegenwoordiging, krachtig mogen ge steund worden. KENNISGEVING. NATIONALE MILITIE. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente Sneek, voldoende aan art. 87 der wet op de Nationale Militie van den 19den Au gustus 1861 (Staatsblad no. 72), brengen door deze ter kennis der belanghebbenden, dat de eerste zitting van den Militieraad voor deze ge meente zal worden gehouden te Heerenveen, op Vrijdag den 12 Maart 1875, des morgens ten elf ure, in welke zitting uitspraak zal worden ge daan omtrent dé net. Hun belang staat gelijk; het wetsontwerp vermeldt ze daarom in volgorde, aan de geogra- phische ligging ontleend. De lijn Zutphen Duitsche grenzen is daarbij achterwege gelaten omdut haar aanleg door een concessionaris met een niet te hoog subsidie uit de schatkist reeds verzekerd schijnt. «De noordelijke provinciën hebben «ene meer rechtstreeksche gemeenschap noodig met Noord- holland en niet de hoofdstad des Rijks. Deze kan het best worden verkregen door verbinding der haven van Stavoren met den Staatsspoorweg te Grouw. Verbetering dezer haven waardoor inrichting eener snelle stoomvaart naar Enkhui- zen mogelijk wordt, aansluiting hiervan aan eenen spoorweg door Noordholland, zullen die gemeen schap op geheel voldoende wijze in het leven roepen. «Evenzeer is het noodig eene kortere verbin ding der haven van Harlingen welke hare vol tooiing nadert, met Midden-Duitschland te verze keren. De omweg over Leeuwarden kan wor den afgesneden door eene rechtstreeksche ver binding over Sneek met Heerenveën. De belang rijke marktplaats Sneek moet hel kruispunt dezer beide verbindingslijnen wezen. «Een blik op de kaart wijst op de noodzake lijkheid der spoorweglijn van Zwolle naar Almelo, die voor het verkeer onzer noordelijke provinci ën met Duitschland den omweg over Zutphen en Deventer zal uitsparen. Zwolle verdient als aan- sluitingspunl de voorkeur wegens het verkeer met hel hart des lands over Utrecht en met de haven van Kampen. «De noodzakelijkheid van eenen spoorweg, die uit de haven van Enkhuizen, behoorlijk voor de stoomvaart op Stavoren ingerichtWeslfriesland met Amsterdam verbindt en eene snelle verzen ding der voortbrengselen van dit vruchtbare ge deelte des lands ook naar het buitenland moge lijk maakt wordt door niemand betwijfeld. De richting op Zaandam ook door den afgetreden Minister van binnenl. zaken en het consortium van bankiers aangenomen verdient de voorkeur boven de kostbare en voor de scheepvaart hoogst nadeelige overbrugging van Let IJ ten oosten van Amsterdam. «Dat bij eene naderende voltooiing der havens te Wijk aan Zee en aan de Hoek van Holland eene spoorwegverbinding daarhenen noodzakelijk zal wezen springt in het oog. «Evenmin behoeft de lijn van Dordrecht over de Merwede naar den spoorweg van Arnhem op Nijmegen bij Eist meer verdediging. Zij geeft Rotterdam eene nieuwe verbinding met Duilsch- land brengt de nijvere marktplaatsen van Go- rinchem en Tiel in gemeenschap met het spoor wegnet, en schenkt aan de landbouwvoorlbreng- selen der Betuwe eenen even gewenschten als noodzakelijken uitvoerweg. «De spoorweg naar Brouwershaven kan met eene lijn van Steenbergen uit op Bergen op Zoom aansluitende tevens eene van den Grand Central Beige onafhankelijke en korte verbinding tusschen de haven van Vlissingen en de Hol- landsche koopsteden in hel leven roepen. totaal, o, vierk. el. 107 79 44 42 42 36 35 24 Is brievenvervoer Staatszaak het vervoer van personen en goederen is dit, waar individuele krachten te kort schieten, niet minder. Van den tegenwoordigen titularis voor binnen- landsche zaken is niets te verwachten, wat spoor wegen betreft. Hij zal voor verbetering in die zoo noodige zaak niets doen, ja zelfs is het waarschijnlijk dat hij, zooveel mogelijk, vooruitgang in deze zal tegen werken; zeer zeker aan particuliere ondernemin gen geen steun zal verleenen. Intusschen is uitbreiding van het spoorwegnet gebiedend noodzakelijk, zal Nederland nog niet meer op den achtergrond geraken, waar het be treft bronnen voor de volkswelvaart te openen of beter gezegd niet nog meer op den voorgrond treden in hel dempen van de bestaande. Een flink voldoend nel van spoorwegen is voor den handel in Nederland eene levensquaestie. In het project zijn de volgende lijnen opgeno men a. van Grouw langs Sneek naar Stavoren; b. van Harlingen langs Sneek naar Heerenveen c. van Zwolle naar Almelo; d. van Enkhuizen langs Hoorn naar Zaandam; e. van Zaandam naar de haven te Wijk aan Zee; van het centraal station le Rotterdam den Hoek van Holland; g. van Dordrecht langs Gorinchem naar den Staatsspoorweg m de nabijheid van Eist; h. van Zevenbergen langs Steenbergen Bergen op Zoom; i. van Steenbergen naar het Zijpe en van pe langs Zierikzee naar Brouwershaven; k. van Breskens naar de Belgische grenzen, in de richting van Gent en van Brugge; l. van Zwaluwe door de Langstraat naar ’s Her togenbosch; m. van Nijmegen naar Venlo. Misschien is de richting niet altijd op hel voor- deeligst gekozen, misschien ontbreken er enkele lijntjesdoch dit is thans van geen belang. De hoofdzaak is, dat die lijnen komen, welke noodig zijn en dat zij zooveel mogelijk bij de bestaande aansluiten. De voorsteller zegt dienaangaande in zijne me morie van toelichting het volgende «Aan welke spoorweglijnen in verschillende streken des lands tot ontwikkeling der volkswel vaart de meest dringende behoefte is, schijnt na al de gedachtenwisseling welke reeds daarover plaats vond gemakkelijk aan te wijzen. Hier zijn het wegen die tot dusverre buitengesloten streken in het spoorwegnet zullen opnemen; ginds verbindingslijnen der gedeelten van het bestaan- «ilJiLHilru!Miur:ïia»'jir,HS7l;L1'luw '""'Hz

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1875 | | pagina 1