LU
GEKTE E\ HET ARROMISSEfflT SNEEK.
MEIN'S- E) IIIIERTEÏÏIE-RLHI VOOR HE
I
-XJï
g
L
I
Al
1873.
No. 22.
WOENSDAG
17
JN.
5%
Nieuw tonnenstelsel.
Verkeerde gewoonten.
J
agt
I.
-
Bi
A/mL) r
S K K
iir
j i
ver-
2.
laslig door
KENNISGEVING.
ma.
van
Deze COUR A N T verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad 1.65, buiten
de Stad francö 1.90.
ti
ll.
Wethouders voornoemd
J. TEN GATE.
De Secretaris, H. FENNEMA.
over
1.
Mrt.
en
dus
d.
ADVEJiTENTffcN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents
voor eiken regel daarboven 7 */2. Cents. Alle brieven en stukken
de uitgave of redactie betreffende worden franco ingewacht.
Verkeerde gewoonten wortelen niet zelden in
de zoogenaamde fatsoenlijkheid, d. i. ploerterig
heid, eigenliefde, verwaandheid en onder welken
vorm die onhebbelijkheden zich al meermogen
voordoen.
Het geven van fooien (ik bedoel niet belooning
voor bewezen diensten) is vooral in Nederland
sterk in gebruik. Het begint reeds bij de geboorte
van een kind. De baker laat het kindje aan zijn
vader zien, op wien het precies gelijktal is er
aan de pas geboren spruit vorm noch beeld te
bespeuren,en zij ontvangt een fooi. De bezoekers
der kraamvrouw, die uit gewoonte komen het
heet uit vriendschap of belangstelling en der
moeder hinderlijk zijn, geven uit gewoonte aan de
baker, die het vormloos vleeschklompje in hare
poezige, suikervelte armen schommelend ten toon
houdt, een fooieen of twee vijfjes (vroeger een
flapzest’half of bakerschelling).
Niet zelden geschieden die kraamvisites alleen
om de baker en soms wordt op deze gewoonte
I' zóó gerekend, dat de opbrengst er van voor loon
wordt gerekend.
Om die reden stuurde mevrouw A. twee kwart-
l jes aan mevrouw B. met de boodschapdat zij
1 zelve geen tijd had om te komen, doch dat de
baker geen schade mocht Jijden.
is,
er
omdat ieders maag geen entrepot van comestibles
als omdat hot «familiaar op een avondje”
hoogst onfamiliaar kostbaar en
wórdt.
Het uithalen is eene zeer verkeerde gewoonte,
die tevens een blijk is van ijdelheid en gebrek
aan die beschaving, welke den omgang anders
zoo aangenaam kan maken.
Begravenis-gewoonten zijn bijna altijd walg
lijk. Klokluiden, janken, achteraanloopen, sterf
huis bidden, preêkhoudcn, zielgericht houden; etc.
en drinken, en niet zelden met nat zeil naar huis
gaan.
Deze zeer verkeerde gewoonte komt den na-
geblevenen meestal duur te staan voor de inge
zetenen van Staphorst en Rouveen is zij meer
malen eene ruïne.
Zoo’n begravenis-jool duurt meermalen drie,
dagen en drie nachten aan een stuk.
De inwoners dier beide plaatsen zijn zeer «vro
me” christenen, doch brengen huns Meesters be
vel: Maten de dooden de dooden begraven” niet
in praktijk.
Die lieden, en alle meer of minder begravenis-
joolmakers, volgen eene verkeerde gewoonte.
u.
rt.
A
4
14
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
de gemeente Sneekvoldoende aan de resolutie
van den heer Commissaris des Konings in Fries
land van den 15 Maart 1875 le afdeeling no.
450, brengen door deze ter kennis van de inge
zetenen dat deby besluit van den 15 Februari
j. 1. Ie afdeeling no. 275 voorgeschrevene, tyde-
lijké afsluiting der groote wegen in deze provin
cie voor zware vrachten met den 17e Maart
1875 is opgeheven.
En zal hiervan afkondiging geschieden waar het
behoort, tevens met plaatsing inde Snecker Courant.
Sneek den 16 Maart 1875.
Burgemeester en
EN
ser;
Le-
<ar-
nd; I
A.
•Vf
In bijna, geen enkel geval komt de ijdelheid
zobzeer uit, als in.de verkeerde gewoonte van:
uithalen.
Of is het geen ijdelheid, voor bijv, zes perso
nen zooveel op tafel te zetten, als een drievoudig
getal nog niet zou kunnen verorberen Velen
maken van veelheid en verscheidenheid van spij
zen en dranken een onderwerp van betrachting
en dringen hunne gasten .allerlei onbegeerde wel
daden op.
Zekere juffrouw stelde die verkeerde gewoon
te eens practise» in het licht.
»Heel familiaar op een avondje” verzocht bij
goede kennissen, bemerkte zij, dat er twaalf ver-
sdhillénde soorten van boterhammen aanwezig
waren. Hape maag had maar plaats voor een
drietal. Wel inziende, dat men haar dringen zou
vqn alles iets te nemen sneed zij van ieder
gepresenteerd sneedje brood een vierdepartje af.
Op deze wijze voldeed zij aan de plicht jegens
haar maa* en aan ’t verlangen der uithalende
vrienden.
Gewoonlijk gaaf het uithalen gepaard met pron
ken, of Is er oorzaak van.
Wij hebben zulk mooi porselein, glaswerk en
zilver; ’t is zonde, dut bijna niemand dat alles'
ooit ziet. Welnu, dan en dan krijgen we die
en die; dus allo man onder de wapens om pa
rade te maken.
Nu, alle schotels, schalen, compoltes enz. ko
men voor den dag en worden gevuld. Er schijnt
geen eind aan te komen; overvloed schijnt schraalte;
er ontstaat overdaad en de gasten moeten er aan
gelooven, of ze willen of niet.
Zoo’n uithalerij staat gelijk met verkwisting en
is voor- de gasten hoogst onaangenaam, zóówel
Eene vroeger vrij algemeene gewoonte: schie
ten, strooien en lawaai maken, hij huwelijksvol
trekkingen, is gelukkig zoo goed als uil de we
reld, en daarmede ook het bestrooien mei fijne
kippegruljes van een ougelijk paarweduwe met
jonkman, jonge dochter mot weduwnaarjong
met oud, enz.
Het vieren van bruiloften ook al eene kwade
gewoonte, heeft weinig, ja bijna nooit meer plaats.
Ik bedoel hiermede niet het geven van een
vóór- en napartij aan maatschappelijke en bloed
vrienden, maar het gaslrcren gedurende 3, 4, 5,
soms 7 maal 24 uren.
Alleen in Noordholland geschiedt dat nog wel
eens, en zelden loopt zoo’n «ouderwetsche brui
loft” zonder ongelukken af.
Meermalen worden de dienstboden gehuurd op
de fooien.
Te ’s Hage is het bij vele «aanzienlijke” fami
lies, die er «lakeien” op na houden, de gewoon
te, de speelkaarten en bougies door de dienstbo
den te laten betalen, die toch al zooveel «verval”
of «profijten” hebben.
Bij diners én soupers worden voorsnijder en
zijne helpers (zwart-gerokt.wit-gedast en ge-
handschoend) veelal op de fooien aangenomen.”
Een paar jaren geleden had zeker kantonrech
ter in Friesland uitspraak te doen over de quaes-
tie: wie eigenaar der fooien is, de meid of haar
«heer”, die in casu een welbekend orthodox pre
dikant was.
De verkeerde gewoonten van fooien geven is
wat logementen betreft, bijna overal wet gewor
den.
De fooi wordt doodeenvoudig op de rekening
gezet en komt terecht in den zak des logement
houders.
Zij is eene particuliere belasting.
In kleine plaatsen die wel eens karikaturen
van hoflevenonhebbelijkheden zijnkomt zeker
toouZd-be-aristocralie bij elkander, drinkt slappe
vervalschte thee, houdt de witle-glacê-handschoe-
nen aan, en geeft een fooi.
De meid doorgaans eenige dienstbode
kreeg er natuurlijk niets van, dan hel bedongen
loon.
Fooien geven is eene verkeerde gewoonte.
Op eene ‘bruiloft, beetle het, volgt eene brui
loft; maar die op-bruiloft-volgende bruiloften ga- j
ven vaak ongelukkige huwelijken.
Die verkeerde gewoonte der «vaderen’' behoort
gelukkig Irijna tot de geschiedenis.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Sneek, yy
Uitvoering gevende aan hot 3e lid van's/aad-y
besluit van 6 Februari 1875, no. 12, tot wijzi
ging der verordening op het houden van ver
zamelingen van mest en op de Sekreten welk
besluit is afgekondigd den 24 Februari 1875
Hebben, op voorstel der commissie van beheer
de exploitatie der faècale stoften, besloten
te bepalen dat het gewijzigde art. 8 en de
intrekking van art. 9 der gemelde ver
ordening op DONDERDAG 15 APRIL 1875 I
IN WERKING ZULLEN TREDEN VOOR DE VOL-
GENDE GEDEELTEN DER GEMEENTE
het Kleinzand, met uit zondering der
liyjzen bewqpnd door de heeren S, H.
G.eertspia G, J. Brumin(r§, .1. A. J. Ver-
stege, mr. L. U. de Sitter en mr. G. W.
A. barómvan Haersolte.
b. de Su/pmarkt in haar geheel, en van
de Bree.de en Smalle Burgstraten^ de
huizen bewoond door de heeren Johs. Gor
ter, M.Wjlbers, R. Prins, K. II. Fortuin
.1. Godlhólp, G. Stockmaii'n Zónen, Me-'
jufvrouw de Wed. Vogelzang en den heer
Johs. Feeïis'fra.,
c. hei. Gi ootzund, niet uitzondering dor
huizen bewoond door de heeren G. N.
Bourne, T. P. de Jong, P Binkes, J. Hoti-
vvink, M. Veltman eh K. Vrolijk;voorts
van Leeuwenburg de huizen bewoond dooi
de heeren J. Droge, W. A. van Gent en
II. Wpsterhof; en van het Hoogönd het
huis’ bewoond door J. Siksnia.
d. de Pollen voor het geheel, en van de
Breedte. Burgstraat heihuis bewoond door
Mejufvróüw de Wed. R. Gorter.
e. de Potterzijlen voor het geheel en van
den OÖsterdijk het huis bewoond door den
heer W. O. Bruningi.
f. het Cingel ’en het Achterom, met uit
zondering van het huis, bewoond door den
heer dr. K. Dorarna.
de Kleine palen voor het geheel.
van het Hoogönd de geheele Zuidzijde
met inbegrip van het huis bewoond door
den heer Teetse Gonggrijp, en de Noord
zijde van den hoek tegenover de Kleine
palen tot het hoekhuis, bewoond door den
heer B. Ilaga Az.
i. de stegendie op de genoenide hoofd
straten uitloopen, voor de naystfaan die
hoofdstraten liggende helft.
aan de betrokkene ingezetenen le kennen
te geven
dat de nieuwe sekréettonnen tegen ge-
melden dag in hunne sekreten zullen wor
den geplaatst .r
dat zij behooren te zorgen, dat die
sékr'eten tijdig zoodanig zijn ingcrii ht als
voor de plaatsing der nieuwe tonnen
noodzakelijk is
en dat zij of hunne timmerlieden daar
omtrent alle medewerking en inlichting
kunnen bekomen bij den; heer Gemeente-
architect, en bij den Stoepopzichter der
exploitatie van faecale stoffen.
Sneek15 Maart 1875.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
J. ten CATE.
De Secretaris. H. FENNEMA.
Gewoonte heel tweede natuur doch dikwijls
is de gewoonte nog sterker dan de natuur. Een
aanwendsel is moeilijker te bestrijden, dan de
natuur zelve -- -=*•JJ
Oen aanWendsel is niets anders dan
eene gewoonte, en meestal is een aanwendsel eene
verkeerde gewoonte; eene ongepaste hebbelijkheid
(d. i. onhebbelijkheid).
De natuur is zoo eenvoudig als de waarheid
de gewoonten zijn zoo veelvuldig als de leugen.
Even onwaar als de spreuk is
«Al is de leugen nog zoo snel
«De waarheid achterhaalt haar wel"
even moeielijk is het de gewoonten, vooral
keerde, door de natuur te overwinnen.
Men zegt wel, dat de natuur sterker is dan
de leer doch de gewoonte is nog veel sterker
en de verkeerde gewoonle is de machtigste on
der alle gewoonten.
De gewoonte maakt zich soms van een geheel
volk meester en beheerschl het de gewoonte
heeft zeer dikwijls een verschrikkelijken invloed
vooral wanneer de godsdienst er bij in het spel is.
Zelfverminking, zelfmoord van weduwen door
het vuur door verpletteringlevenslange afzon
dering vergezeld van pijnigingonthouding
van zekere spijzen, van beweging, en nog zoovele
andere lichaams- en zielskwellingen, zijn ver
keerde gewoonten die door priesterdwang en
volksdomheid zoo zeer worden bevestigd, dat zij
geacht worden tot het leven te behooren.
Vreemde gewoonten voorwaar 1
Alsof het leven vaak niet bitter genoeg is
alsof de pannekoek altijd aangebrand, de pap ver
zuurd en 't brood ongaar moet zijn.