LU GEKTE E\ HET ARROMISSEfflT SNEEK. MEIN'S- E) IIIIERTEÏÏIE-RLHI VOOR HE I -XJï g L I Al 1873. No. 22. WOENSDAG 17 JN. 5% Nieuw tonnenstelsel. Verkeerde gewoonten. J agt I. - Bi A/mL) r S K K iir j i ver- 2. laslig door KENNISGEVING. ma. van Deze COUR A N T verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad 1.65, buiten de Stad francö 1.90. ti ll. Wethouders voornoemd J. TEN GATE. De Secretaris, H. FENNEMA. over 1. Mrt. en dus d. ADVEJiTENTffcN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents voor eiken regel daarboven 7 */2. Cents. Alle brieven en stukken de uitgave of redactie betreffende worden franco ingewacht. Verkeerde gewoonten wortelen niet zelden in de zoogenaamde fatsoenlijkheid, d. i. ploerterig heid, eigenliefde, verwaandheid en onder welken vorm die onhebbelijkheden zich al meermogen voordoen. Het geven van fooien (ik bedoel niet belooning voor bewezen diensten) is vooral in Nederland sterk in gebruik. Het begint reeds bij de geboorte van een kind. De baker laat het kindje aan zijn vader zien, op wien het precies gelijktal is er aan de pas geboren spruit vorm noch beeld te bespeuren,en zij ontvangt een fooi. De bezoekers der kraamvrouw, die uit gewoonte komen het heet uit vriendschap of belangstelling en der moeder hinderlijk zijn, geven uit gewoonte aan de baker, die het vormloos vleeschklompje in hare poezige, suikervelte armen schommelend ten toon houdt, een fooieen of twee vijfjes (vroeger een flapzest’half of bakerschelling). Niet zelden geschieden die kraamvisites alleen om de baker en soms wordt op deze gewoonte I' zóó gerekend, dat de opbrengst er van voor loon wordt gerekend. Om die reden stuurde mevrouw A. twee kwart- l jes aan mevrouw B. met de boodschapdat zij 1 zelve geen tijd had om te komen, doch dat de baker geen schade mocht Jijden. is, er omdat ieders maag geen entrepot van comestibles als omdat hot «familiaar op een avondje” hoogst onfamiliaar kostbaar en wórdt. Het uithalen is eene zeer verkeerde gewoonte, die tevens een blijk is van ijdelheid en gebrek aan die beschaving, welke den omgang anders zoo aangenaam kan maken. Begravenis-gewoonten zijn bijna altijd walg lijk. Klokluiden, janken, achteraanloopen, sterf huis bidden, preêkhoudcn, zielgericht houden; etc. en drinken, en niet zelden met nat zeil naar huis gaan. Deze zeer verkeerde gewoonte komt den na- geblevenen meestal duur te staan voor de inge zetenen van Staphorst en Rouveen is zij meer malen eene ruïne. Zoo’n begravenis-jool duurt meermalen drie, dagen en drie nachten aan een stuk. De inwoners dier beide plaatsen zijn zeer «vro me” christenen, doch brengen huns Meesters be vel: Maten de dooden de dooden begraven” niet in praktijk. Die lieden, en alle meer of minder begravenis- joolmakers, volgen eene verkeerde gewoonte. u. rt. A 4 14 BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente Sneekvoldoende aan de resolutie van den heer Commissaris des Konings in Fries land van den 15 Maart 1875 le afdeeling no. 450, brengen door deze ter kennis van de inge zetenen dat deby besluit van den 15 Februari j. 1. Ie afdeeling no. 275 voorgeschrevene, tyde- lijké afsluiting der groote wegen in deze provin cie voor zware vrachten met den 17e Maart 1875 is opgeheven. En zal hiervan afkondiging geschieden waar het behoort, tevens met plaatsing inde Snecker Courant. Sneek den 16 Maart 1875. Burgemeester en EN ser; Le- <ar- nd; I A. •Vf In bijna, geen enkel geval komt de ijdelheid zobzeer uit, als in.de verkeerde gewoonte van: uithalen. Of is het geen ijdelheid, voor bijv, zes perso nen zooveel op tafel te zetten, als een drievoudig getal nog niet zou kunnen verorberen Velen maken van veelheid en verscheidenheid van spij zen en dranken een onderwerp van betrachting en dringen hunne gasten .allerlei onbegeerde wel daden op. Zekere juffrouw stelde die verkeerde gewoon te eens practise» in het licht. »Heel familiaar op een avondje” verzocht bij goede kennissen, bemerkte zij, dat er twaalf ver- sdhillénde soorten van boterhammen aanwezig waren. Hape maag had maar plaats voor een drietal. Wel inziende, dat men haar dringen zou vqn alles iets te nemen sneed zij van ieder gepresenteerd sneedje brood een vierdepartje af. Op deze wijze voldeed zij aan de plicht jegens haar maa* en aan ’t verlangen der uithalende vrienden. Gewoonlijk gaaf het uithalen gepaard met pron ken, of Is er oorzaak van. Wij hebben zulk mooi porselein, glaswerk en zilver; ’t is zonde, dut bijna niemand dat alles' ooit ziet. Welnu, dan en dan krijgen we die en die; dus allo man onder de wapens om pa rade te maken. Nu, alle schotels, schalen, compoltes enz. ko men voor den dag en worden gevuld. Er schijnt geen eind aan te komen; overvloed schijnt schraalte; er ontstaat overdaad en de gasten moeten er aan gelooven, of ze willen of niet. Zoo’n uithalerij staat gelijk met verkwisting en is voor- de gasten hoogst onaangenaam, zóówel Eene vroeger vrij algemeene gewoonte: schie ten, strooien en lawaai maken, hij huwelijksvol trekkingen, is gelukkig zoo goed als uil de we reld, en daarmede ook het bestrooien mei fijne kippegruljes van een ougelijk paarweduwe met jonkman, jonge dochter mot weduwnaarjong met oud, enz. Het vieren van bruiloften ook al eene kwade gewoonte, heeft weinig, ja bijna nooit meer plaats. Ik bedoel hiermede niet het geven van een vóór- en napartij aan maatschappelijke en bloed vrienden, maar het gaslrcren gedurende 3, 4, 5, soms 7 maal 24 uren. Alleen in Noordholland geschiedt dat nog wel eens, en zelden loopt zoo’n «ouderwetsche brui loft” zonder ongelukken af. Meermalen worden de dienstboden gehuurd op de fooien. Te ’s Hage is het bij vele «aanzienlijke” fami lies, die er «lakeien” op na houden, de gewoon te, de speelkaarten en bougies door de dienstbo den te laten betalen, die toch al zooveel «verval” of «profijten” hebben. Bij diners én soupers worden voorsnijder en zijne helpers (zwart-gerokt.wit-gedast en ge- handschoend) veelal op de fooien aangenomen.” Een paar jaren geleden had zeker kantonrech ter in Friesland uitspraak te doen over de quaes- tie: wie eigenaar der fooien is, de meid of haar «heer”, die in casu een welbekend orthodox pre dikant was. De verkeerde gewoonten van fooien geven is wat logementen betreft, bijna overal wet gewor den. De fooi wordt doodeenvoudig op de rekening gezet en komt terecht in den zak des logement houders. Zij is eene particuliere belasting. In kleine plaatsen die wel eens karikaturen van hoflevenonhebbelijkheden zijnkomt zeker toouZd-be-aristocralie bij elkander, drinkt slappe vervalschte thee, houdt de witle-glacê-handschoe- nen aan, en geeft een fooi. De meid doorgaans eenige dienstbode kreeg er natuurlijk niets van, dan hel bedongen loon. Fooien geven is eene verkeerde gewoonte. Op eene ‘bruiloft, beetle het, volgt eene brui loft; maar die op-bruiloft-volgende bruiloften ga- j ven vaak ongelukkige huwelijken. Die verkeerde gewoonte der «vaderen’' behoort gelukkig Irijna tot de geschiedenis. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek, yy Uitvoering gevende aan hot 3e lid van's/aad-y besluit van 6 Februari 1875, no. 12, tot wijzi ging der verordening op het houden van ver zamelingen van mest en op de Sekreten welk besluit is afgekondigd den 24 Februari 1875 Hebben, op voorstel der commissie van beheer de exploitatie der faècale stoften, besloten te bepalen dat het gewijzigde art. 8 en de intrekking van art. 9 der gemelde ver ordening op DONDERDAG 15 APRIL 1875 I IN WERKING ZULLEN TREDEN VOOR DE VOL- GENDE GEDEELTEN DER GEMEENTE het Kleinzand, met uit zondering der liyjzen bewqpnd door de heeren S, H. G.eertspia G, J. Brumin(r§, .1. A. J. Ver- stege, mr. L. U. de Sitter en mr. G. W. A. barómvan Haersolte. b. de Su/pmarkt in haar geheel, en van de Bree.de en Smalle Burgstraten^ de huizen bewoond door de heeren Johs. Gor ter, M.Wjlbers, R. Prins, K. II. Fortuin .1. Godlhólp, G. Stockmaii'n Zónen, Me-' jufvrouw de Wed. Vogelzang en den heer Johs. Feeïis'fra., c. hei. Gi ootzund, niet uitzondering dor huizen bewoond door de heeren G. N. Bourne, T. P. de Jong, P Binkes, J. Hoti- vvink, M. Veltman eh K. Vrolijk;voorts van Leeuwenburg de huizen bewoond dooi de heeren J. Droge, W. A. van Gent en II. Wpsterhof; en van het Hoogönd het huis’ bewoond door J. Siksnia. d. de Pollen voor het geheel, en van de Breedte. Burgstraat heihuis bewoond door Mejufvróüw de Wed. R. Gorter. e. de Potterzijlen voor het geheel en van den OÖsterdijk het huis bewoond door den heer W. O. Bruningi. f. het Cingel ’en het Achterom, met uit zondering van het huis, bewoond door den heer dr. K. Dorarna. de Kleine palen voor het geheel. van het Hoogönd de geheele Zuidzijde met inbegrip van het huis bewoond door den heer Teetse Gonggrijp, en de Noord zijde van den hoek tegenover de Kleine palen tot het hoekhuis, bewoond door den heer B. Ilaga Az. i. de stegendie op de genoenide hoofd straten uitloopen, voor de naystfaan die hoofdstraten liggende helft. aan de betrokkene ingezetenen le kennen te geven dat de nieuwe sekréettonnen tegen ge- melden dag in hunne sekreten zullen wor den geplaatst .r dat zij behooren te zorgen, dat die sékr'eten tijdig zoodanig zijn ingcrii ht als voor de plaatsing der nieuwe tonnen noodzakelijk is en dat zij of hunne timmerlieden daar omtrent alle medewerking en inlichting kunnen bekomen bij den; heer Gemeente- architect, en bij den Stoepopzichter der exploitatie van faecale stoffen. Sneek15 Maart 1875. Burgemeester en Wethouders voornoemd J. ten CATE. De Secretaris. H. FENNEMA. Gewoonte heel tweede natuur doch dikwijls is de gewoonte nog sterker dan de natuur. Een aanwendsel is moeilijker te bestrijden, dan de natuur zelve -- -=*•JJ Oen aanWendsel is niets anders dan eene gewoonte, en meestal is een aanwendsel eene verkeerde gewoonte; eene ongepaste hebbelijkheid (d. i. onhebbelijkheid). De natuur is zoo eenvoudig als de waarheid de gewoonten zijn zoo veelvuldig als de leugen. Even onwaar als de spreuk is «Al is de leugen nog zoo snel «De waarheid achterhaalt haar wel" even moeielijk is het de gewoonten, vooral keerde, door de natuur te overwinnen. Men zegt wel, dat de natuur sterker is dan de leer doch de gewoonte is nog veel sterker en de verkeerde gewoonle is de machtigste on der alle gewoonten. De gewoonte maakt zich soms van een geheel volk meester en beheerschl het de gewoonte heeft zeer dikwijls een verschrikkelijken invloed vooral wanneer de godsdienst er bij in het spel is. Zelfverminking, zelfmoord van weduwen door het vuur door verpletteringlevenslange afzon dering vergezeld van pijnigingonthouding van zekere spijzen, van beweging, en nog zoovele andere lichaams- en zielskwellingen, zijn ver keerde gewoonten die door priesterdwang en volksdomheid zoo zeer worden bevestigd, dat zij geacht worden tot het leven te behooren. Vreemde gewoonten voorwaar 1 Alsof het leven vaak niet bitter genoeg is alsof de pannekoek altijd aangebrand, de pap ver zuurd en 't brood ongaar moet zijn.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1875 | | pagina 1