I NIEUWS- E.N ADVERTENTIE HEAD VOOR DE GEJIEEiVf E EN HET ABMWSSEHENT SNEER. No. 43. WACHTER I WAT IS ER TAX DEN MIT? ZATERDAG '1875. J I SM. I. It To Mn. KappeunM. zijne Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementspiijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten de Stad franco 1.90. kracht heeft ontleend ding van kennis <*n van Wetenschap. aange- en heid en humaniteit; watir met de algemeene wel vaart en ontwikkeling der volkeren, indien de toeleg gelukte, indien het gezag der Kerk in plaats trad van het Staatsgezag, en de triumf der Kerk gevierd werd op de puinhopen van het moderne C* L A 1. O W ha n n h J I Staatsgebouw Waar maar reeds genoeg Niemand, die let op de teekenen des tyds en een geopend oog heeft voor 't geen wij dagelijks rondom ons zien gebeuren, kan noch mag het gevaar voorbij zien, ’t welk de Slaat van die zijde bedreigt. En hij moet het niet maar alleen niet voorbijzienhij moet het ook flink onder de oogen durven zien, en daarna met kracht bestrijden. Die plicht rust op ieder zoon der negentiende eeuw, die zijne zoo duur gekochte Vechten en vrij heden niet op nieuw' wenscht te zien prijsgege- I ven aan de supprimatie der Kerkin wier polie- „Zij, die de beginselen der hervorming voorst mn vergeten niet, dat zij hare aan de versprei de vermeerdering 1 Is dit geen duidelijke vingerwijzing voor hén die met hem het gevaar inzien, ’l welk onze vrij zinnige staatsinstellingen bedreigt om op hun hoede Ie zijn? Wéé ons Irm vaderland, indien de kerkelijke aanslag gelukt En hij zal gelukken, als onze openbare school vernietigd wordt en de kerkelij ke partijen de school in handen krijgen. «In de eenheid der volksschool ligt de waar borg voor het blijvend beslaan der Nederlandsche natie, voor hare eendracht en tevens voor haar vrijheid van geweten. Bij de behandeling dér wet van ’57 heb ik in deze Kamer die beide groö- te beginselen als de grondzuilen van onzen Staat met het oog op de onderwijswet verdedigd. Ik heb toen betoogd, dat de Slaat langs dien weg goede burgers, goede Nederlanders zal vormen en sints dien tijd is mijne overtuiging in het minst’ niet aan het wankelen gebracht, maar juist door de bestrijding meer en meer versterkt" Aldus sprak in de zitting der Tweede Kamér van 8 December jl.de heer IVintiyens.dié mén toch waarlijk niet van te «radicale”, met dat woord wordt veel geschermd en tracht men vaak-de vreesachtigen aan zijn zijde te krijgen van te radicale aspiratiën kan beschuldigen. Dat woord verdient thans dubbele overweging, nu we aan den vooravond staan van den gewichtigen dag, die van beslissenden invloed kan- zijn vóór ons vaderland- en de toekomst onzer kinderen. Naar de op Dinsdag e.k. geopende stembus zul len bras-dessus bras-dessous gaan: de rechtzinnir ge predikant en de pastoor, en een breede schaar gehoorzame volgelingen zal zich achter hen aan sluiten. «Nu of nooit!”, klinkt de leus. «’l Geweer in den arm!” luidt het consigne. -, Op dien slrijdroep moet door de- gebeeleJibe* r^Ie partij als uit één mond worden geantwoord: «present slagvaardigOok wij staan onder dé wapens ter verdediging van dót wal ons het dierbaarste is rer in Wat was sedert, jaren het streven der woord voerders van de rechtzinnig kerkelijke partijen Hun voortdurend streven was: zich meester te maken van hel onderwijs. Verklaarbaar I «wie de jeugd heeftheefl de maatschappij.” Maar ook de liberale richting begreep dit even goed als de kerk. En daarom ook heeft zij van het begin dezer eeuw af, schier van den dag harer wording de school aan de kerk trachten te ontrukken, niet om daarna op hare beurt de kerk te onderdrukken maar alléén omdat zij door de geschiedenis geleerd wistwat er van de schoei en de maatschappij beide wordt, wanneer zij onder kerkelijke heerschappij gebukt gaan. Zien wij daarvan zelfs nog niet dagelijks de wrange vruchten, bijv, in hel ongelukkige Span- Vooral op de vrijzinnige kiezers in het hoofd kiesdistrict Sneeft rustthanseene zware verantwoor delijkheid. Geheel Nederland houdt het oog op óns gericht, want het geldt hier, de al- of niet ver kiezing van een volksvertegenwoordiger, die ons zeker door menig district benijd wordt omdat hij behoort onder de edelste figuren onzer ka merleden. De heer Moens heeft bewezen te zijn een volksvertegenwoordiger in de rechte beteekenis van ’l woord. Zijn hart klopt warm voor de belan gen des volks. Sedert vele jaren reeds stond hij als lid der Kamer vóóraan in de rijen van hen die in den geest der grondwet streden voor den vooruitgang en de ontwikkeling van het Ne derlandsche volk. En waar het geldtde handhaving en verbe tering der Openbare Schooltiaar inoet zyn naam in de allereerste plaats genoemd worden. Met loffelijken ijver toch strijdt hij voor de ver betering en uitbreiding der Volksschool. Dót is zijne levenstaak geworden, waaraan hij zich met" hart en ziel toewijdt. Een man als Moet» Wij beleven ernstige tijden, die wel geschikt zijn tot nadenken te stemmen bij de gedachte aan de toekomst, en ons onwillekeurig de vraag op de lippen leggen: «Wachter! wat is er van den nacht Niemand toch, die belang stelt in de publieke zaak, kan met onverschilligheid de worsteling ga deslaan, die in den laatsten tijd op nieuw in de meeste landen van ons werelddeel werd vangen, de worsteling lusschen de Kerk den Staat. Sedert het ultramontanisme zich bijna geheel van de katholieke kerk heeft meester gemaakt luidt het consigne: strijd strijd tot het uiterste tegen de moderne staatsinstellingen. De Kerk boven den Staal 1 En de kerkelijke drijvers hebben het werkelijk zóóver weten te brengen dal de Slaat op zelf behoud bedacht moest zijn, wilde hij zich niet lot onderdanigen dienaar van de Kerk zien maken Men denke hier slechts aan den treurigen bin- nenlandschen strijd in Duitschland gevoerd, waar de hooge geestelijkheid openlijk door woord en daad verzet predikt tegen de wetten des lands. En niet alleen daar, maar ook bijna overal el ders doen zich dezelfde treurige verschijnsels voor zij ’t dan ook niet in diezelfde male en op gelijke wijze als in Duitschland. Het zaad, dooi de ultramonlanen allerwege met kwistige hand uitgestrooid, begint welig te ontkiemende ge moederen kwamen in beweging, en hel onkruid der dweepzucht en verdeeldheid schoot al meer en meer vasten wortel in de harten der misleide en opgeruide schare. België leverde dezer da gen daarvan weer een paar treurigemaar leer rijke bijdragen. Moeten dergelijke betreurenswaardige gebeurte nissen ons niet tot nadenken stemmen Doen zij bij ons niet onwillekeurig de vraag oprijzen waar moet het heen met de individueele en maat schappelijke vrijheid; waar met de verdraagzaam- pen-armen al heel spoedig, weer het vrijheidszaad zou verslikken, dat zoo zegenrijk ontkiemde uit den bloedigen akkerwaarop de groole strijd voor de rechten van de menschheid gestreden werd. je? Zeer terecht heefl men dan ook reeds voor jaren in ons land begrepen, dat de Slaat zich de zorg behoorde aan te trekken voor het stief kind der kerk de school. Men heeft te recht ingezien dat de Staat in de eerste plaats er belang bij heeft dat zijne burgers degelijk ontwikkeld zijn. Daarom bepaalt art. 194 onzer grondwet dan ook, dal «overal in het Rijk van overheidswege voldoend openbaar lager onder wijs zal worden gegeven”, en bij de Wet op het lager onderwijs van 1857 is dat beginsel nader tuitgewerkt. Daar tegen nu én tegen die bepaling der prpndwet èn tegen onze schoolwet werd door de kerkelijke drijvers voortdurend strijd gevoerd. Dal schenen de eksteroogén voor hun gemoeds leven 'te zyn. Althans aan «gemoedsbezwaren’’ kerkelijke spierinkjes zou men ze kunnen noemen uitgeworpen om »den” kabeljauw Ie vangen heeft men het nooit laten ontbreken. Nu eens heette hel »de openbare school is godsdienstloosdan weer «zij is niet neu traal; zij is modern enz. enz. en, naarma te door deze en dergelijke phrazes de goê ge meente meer of minder «bewerkt'’ was, naar die mate ook werden de eischen der malcontenten hooger of lager gesteld. In 18G1 schreef de heer Groen van Prinste- eene nota, aan Z. M. ingediend «Wij vragen, wij vergen niet, dat aan anderen ontno men wordt hetgeen door hen wordt hooggeschat wij vragen slechts dat het eene stelsel (vrije school) naast het andere worde geduld; dat wij op eigene kosten mogen doen hetgeen onze tegenpartij met gouvernements-subsidie waartoe ook onze bijdrage geeischt wordtver richt I” «Laat ons vrij klonk toen de eisch, «wij zullen zelf onze kosten betalen.” En thóns, in 1875 «Onze vrijheid zult gij betalen”, zóó klinkt het nu. «Restitutie 1” eischen Kuyper en de zijnen; «Restitutie!” klinkt de onzinnige eisch «voor onze gemoedsbezwaren Men bemerkt, dat de eischen klimmende zijn! Straks zal men de gebeele hand eischen, en de volksschool is vernietigd. En juist daarom is het te doen. De Staal moet de school loslaten «de Slaat moet ophouden schoolmeester te zijn”, werd hier onlangs open lijk gepredikt. PreciesDe kerkelijke drijvers móeten de lei ding der jeugd in handen hebben. Zij moeten de jeugdige harten kneden naar den vorm hun ner kerkelijke dogma’s en hen opvoeden in de vreeze der... onverdraagzaamheid! Ons goed vaderland moet, na verloop Van weinige jaren zooveel mogelijk gelijken op een kerkdijk slag veld en onze vrijgevige staatsinstellingen moeten zooveel mogelijk geknot, verminkt, vernietigd wor den i Overdrijvingzegt men Ei lieve I wat schreef nog dezer dagen een katholiek aan katholieke geloofsgenoolen «Wij, katholieken, moeten erkennen, dat, helaas, velen onzer, en vooral degenen die zich thans het monopolie van het zuivere geloof aanmati gen met één woord de ultramontanen wel niet zich feitelijk verzetten tegen de Grondwet en de daarbij gehuldigde beginselen, doch die beginselen afkeuren en verdoemen, en welvrij heid van godsdienst, vrijheid van gedachten, vrij heid van drukpers, gelijkheid van ieder burger voor de wet, openbaar neutraal onderwijs; schei ding van kerk en Staat. Ziet de heethoofden de onderwijswet, de wet op het burgerlijk huwe lijk, de wetten op hel erfrecht aanvallen, hoe verheerlijkt worden zij, die de maatschappij hon- de den jaren willen terugvoeren, de verdedigers var. hel goddelijk recht, van een Chambord en een Don Carlos.” Zóó spreekt een katholiek, die zijn godsdienst op prijs stelt, maar de ultramontaansche staat kunde verfoeit. Ook in óns land dreigt gevaar! Ook hier de den zich in den laatsten tijd verschijnselen voor, welke het aan ieder Nederlander, die zijne tegen woordige burgerlijke en Staatkundige vrijheden liefheeft, tol een gebiedenden plicht maakt, voor het behoud daarvan te waken, met al de kracht die in hem is. Ook bij ons toch tracht men tweedracht te zaaien lusschen de zonen van het zelfde vaderland; ook bij ons tracht men de grond slagen van het vrijzinnig Staatsgebouw te onder mijnen, met het doel om later de kerkelijke vlag zegevierend boven het verdeelde rijk te doen wapperen. Reeds in de kleuren dier vlag kan men lezen: «verdeel en heersch want Rome en Dorth anders doodsvijanden tot den einde slngeren hunne schrille kleuren ineen en gaan broederlijk ten strijde tegen onze nieuwere staatsinstellin gen. En als de overwinning behaald isals er sprake moet komen van het verdeeien van den buil Maar 't is niet daarover, dat we thans zullen spreken, wij herinnerden slechts aan hel ge vaarlijke van dat monsterverbond, om tot dubbele waakzaamheid aan te sporen. - -------- ADVERTENTIÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Gents, voor eiken regel daarboven 7 */2 Cents. Alle brieven en stukken de uitgave of redactie betreffende worden franco ingewacht.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1875 | | pagina 1