L 9 fifflMTE El HET ARildlDISSEfflT SNEEK. NIEUWS- El ADVERTENTIE BLAD 11)011 DE w rsn fe No. 55. 1875. EGOÏSME El, Afkondigin g. I >?oo, binnenland. I 1. k 1 suilt I J 0 i 7,00 0 i en f 50 boete. reeds tuk. bestrij- Mr W. F. S. 1 Engeland’s grootste wijsgeer, geschiedschrijver, staatsman en rechtsgeleerde, de lage en ontaarde Men noemt te Zutfen als candidaten voor het lidmaatschap van de Tweede Kamer, van liberale te ’s Gravenhage gaf huisvader afdaar, die Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad fi.G5, buiten de Stad franco ƒ1.90. nieuwe Kiesdistricten. (N. R. Ct.) flS 7 d 30; 50 ,555 17 53 13 >or 15 >or 34 51 or or or te ;sma Cor- i te dum rttèr ibel- iger, ude- !,00, 5,50 3,00 8 8 2 5 te Ou- te zio H 50 - a re) 130 ren, I hangt af van andere ikheden. I staat door vergelijking. z„ Verschilgeene vergelijking kwaad zijn. M. rfi. G 8 ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel daarboven 7 ’/2 Cents. Alle brieven en stukken» de uitgave of redactie betreffendeworden franco ingewacht. Zoo er slechts één mensch ware, kon er geen geen goedgeen den 5am- ïen- i. v. j lord-kanselter Baco Verulam, heeft ergens geschre ven, dat het egoïsme de wereld beheerscht en moet beheerschen. Die woorden klinken eenigszins cynisch en toch zijn ze waar, als men maar goed onderzoekt, wat i egoïsme eigenlijk is. De hoofdregel der zedeleer is zorg hel eerst voor u zelf; en daarvan verschilt het Christelijk voorschriftheb uw naasten lief, gelijk u zelf in ’t geheel niet. De ikheid is de spil, waarom het geheel draait; de bron, waaruit alles voortvloeit. Neemt men die ikheid weg, dan valt de maat schappij in elkander, daar de zedelijke oorzaak van haar bestaan ophoudt aanwezig te zijn. Door te-niet-doening der ikheid zou men, de maatschap pij bij een horloge vergelijkendede onrust er uit wegnemen. Wanneer het hart ophoudt te kloppen is de vleeschelijke mensch dood de ikheid vernietigd zijnde, houdt de zedelijke mensch op te bestaan. Daarom is de leer der zelfverloochening I onware, *als steunende op strijd is met de zedeleer. J de met Ou- :l>lg. Ger- jr- zijde mr. J. P. R. Tak van Poortvliet en mr. S. J. baron van Pallandt. De candidaat der anti-li- berale partijen wordt denkelijk mr. A. E. baron Mackay. Na 60-jarige trouwe dienstvervulling als gemeen- te-ambtenaar, is aan den heer L. N. Schuurman, op zijn verzoek, op de meest eervolle wijze ont slag verleend als secretaris der gemeente Zwolle, onder dankbetuiging voor de bewezen diensten. Zaterdag heeft de Rechtbank te Rotterdam den ambtenaar bij de belastingen jhr. S., beschuldigd een schoenmaker, die om betaling eener rekening kwam vragen slagen te hebben toegebracht veroordeeld tot 15 dagen eenzame opsluiting De Arrond. Rechtbank een geduchte les aan een den len Maart in beschonken toestand verkeerende, op den hoek van de Gravenstraat en het Buiten hof een bejaard persoon zulk een duw gaf, dat deze viel en een beenbreuk bekwam, tengevolge waarvan hij gedurende langer dan 20 dagen ver hinderd was zijn gewoon werk te verrichten. Drie maanden lang was de verwonde aan het bed ge kluisterd, gedurende welken tijd hij van den an deren persoon ƒ2.per week als onderstand ontving. Hoewel zijn berouw over de daad aan den dag gelegd als verzachtende omstandigheid aanmerkende, veroordeelde de rechtbank den be schuldigde tot drie maanden eenzame opsluiting. In de iStoompost" wordt betoogd dat bij de uitvoering van het plan tot indijking van het zui delijk deel der Zuiderzee, het gevaar waarvan in de Eerste Kamer gesproken is niet bestaat. Al daar is namelijk door den heer van Eysinga be weerd dat de zuiderzeehavens bij verkleining van Het Vad. zegtdat het uit de Friesche Crt. overgenomen verhaal nopens de ontdekking en arrestatie van den vermoedelijken dader of mede plichtige aan den moord van mevr. v. d. Rouwen en haar dienstbode, wat de voornaamste punten betreftonjuist is. De. justitie vindt het zegt het blad en wij gelooven terecht in ’t belang ,der zaak, dat zoo weinig mogelijk er van gepubliceerd wordt. Het is de plicht der pers in dit opzicht de justi tie in de hand te werken. Naar men verneemt, zou het voornemen bestaan de Tweede Kamer tegen half Augustus bijeen te roepen en wel ter behandeling van de kiestabel. Indien wij goed zijn ingelicht, dan staat er een derde editie te verschijnen, met Apeldoorn, Loenen en Bergen op Zoom als Het egoïsme, dat is: de werkdadige uiting der ikheid, is eene voorwaarde, zonder welke geen maatschappij, geen Staat beslaan kan, want zon der zedelijkheid is dat onmogelijk en juist de uiting der ikheid is het egoïsme. Tot hare uiting behoort ook hare bevrediging. Uiting en bevrediging zullen natuurlijk verschil len, naar gelang de verschillende ikheden ontwik keld en gevormd zijn. Vandaar dat de eene ikheid lijnrecht tegenover eene andere staat. En ook dit is goed, want waren de ikheden ho mogeen, dan viel de maatschappij noodzakelijk in elkander, aangezien verschil, wrijving, gedachten wisseling, oordeel en al wat er uit voortvloeit of er mede in verband staat, onmogelijk zou zijn. In plaats dat een werkdadig leven bestaat, zou een doodsgelijke slaap intreden en de geheele maatschappij geïdioliseerd worden. Zelfs alles, wat de mensch, als dier, noodig heeft, zou onmogelijk kunnen verkregen worden, daar aller ikheid éèn zou zijn, en dus geen hunner door verdeeling van arbeid, zou kunnen mede werken tot instandhouding van het geheel. Ten slotte zou zeer spoedig geheel het men- schelijk geslacht, door gebrek verdweneh zijn tenzij zij eensklaps de natuurstaat intrad, wat eene onmogelijkheid is. Het egoïsmus is oorzaak van alles, wat bestaat, goed zoowel als kwaad. De grootste egoïsten zijn zij, die het meeste goed en het meeste kwaad doen; de niet-egoïst is een faineant, een nul vóór ’t cijfer. De bevrediging der ikheid is allen aangeboren; ook bij de planten is dat waar te nemen. Het eenvoudigst, noodzakelijkst, maar tegelijker tijd het platst, uit zij zich in den strijd om het leven. Zelfverdediging is het allereerste wat ieder wezen in practijk brengt, ’t zij om het leven niet door geweld te verliezen, hetzij om het door alle mogelijke middelen voort te zetten; zelfverdediging is de allervoornaamste uiting van ’t egoïsme, en tevens de toepassing van de hoofdwet der moraal. »Help u zelven en god zal u helpen” is eene aansporing om hel egoïsme te huldigen, d. i. der zedelijkheid recht te doen wedervaren. Ik wil een voorbeeld geven van vergedreven egoïsme. A. is doodsvijand van B., die hem liederlijk bedrogen heeft. B. is gehuwd, heeft kinderen, en, steeds voortgaande met A. te benadeelen en te belasteren, is hij doodarm geworden niet alleen, maar heeft hij zelfs dingen verricht, die, zoo er geen hulp komt, hem eer en vrijheid zullen ontnemen. A. verneemt dit, en in stede van zich te ver heugen, bezorgt hij aan B., zonder dat deze ooit kan weten van wien, eene som die dezen zijne eer en vrijheid doet behouden en hem voor het vervolg tot een vermogend man maaktterwijl A. door die opoffering zelf niet meer heeft over gehouden, dan hij hoogst noodig heeft. Dat was edelmoedig Wel zeker, maar ’t was inderdaad egoïsmus. A. moest zoo handelen, omdat zijne ikheid het hem gebood; daaraan kon hij geen weêrstand bieden en dus bevredigde hij haar. En zóó regeert het egoïsme de wereld en moet haar regeeren. eene een beginsel dat in Jezus heeft die leer nooit verkondigd, want hetgeen hij zelfverlooche- ning noemde, was niets anders dan een den van hoogmoed in een kwaden zin. Zelfverloochening, volgens de leer toegepast, is idiotiseering van den menschdoor het dooden j van zijn geest, wil en zedelijke zelfstandigheid 1 zij maakt hem tot een bloot werktuig; zij voert den mensch van de hoogste plaats, die hij in de dierenwereld inneemt, naar eene die nog lager is I dan de laagste. De Jezuïten (Roomsche zoowel als Dorische) zijn strenge voorstanders van zelfverloochening hij I hunne werktuigen (hetzij Jeeken, hetzij pi festers), I die zij dan ook volkomen willoos maken, door bij hen de ikheid geheel te dooden. De jezuït van lageren rang heelt opgehouden mensch te zijn. Hij mag niet denken, oordeelen, beschouwen hij heeft slechts te gehoorzamen. De Tede is hem ontnomen, deze toch is een gevolg der ikheid, even als het gezond verstand, 'dat met gene in onafscheidelijk verband staat. De ikheid is bij den mensch de oorzaak van al zijne daden en werken. Op zich zelve is die ik- heid nóch goed nóch kwaad de rangschikking Het verschil ont- Dat vele zoogenaamde bewaarscholen in ons land uit het oogpunt van gezondheid en goede bewaring der kinderen dikwijls alles te wenschen overlaten, wordt o. a. bewezen door het rapport der gezondheidscommissie te Amsterdam. In een achterbuurt, de Monnikenstraat, vond men een twintigtal kinderen opeengehoopt in een klein donker vertrekje, beneden den beganen grond verstoken van ventilatie of stookplaats. De houd ster had van Burgmeester en Wethouders geen vergunning tot het houden harer bewaarschool zoodat deze, toen daarvan eenmaal kennis was gegeven, spoedig ontruimd werd. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek doen te weten dat door den Raad dier gemeente in zijne vergadering van 8 Mei 1875, no. 9 le lid is vastgesteld het volgende BESLUIT tot WIJZIGING van het REGLEMENT VOOR DE SCHOOL VOOR GEWOON EN MEER UITGEBREID LAGER ONDERWIJS voor MEISJES te SNEE K, van 2 December 1872 no. 10. Art. 4 zal luiden »Hel onderwijs wordt gegeven in de vakken ai, van 9 tof 11'/2 uur, en, des Maandags, Dinsdags, Donderdags en Vrijdags, bo vendien van 2‘/2 tot 4 uur, en van 5 lot 7 uur: in het vak p, voor de le klasse des Woensdags en Zaterdags van 2 tot 4 uur; voor de 2e klasse eiken avond van 5 tot 7 uur; en voor de 3e klas se des Woensdags en Zaterdags van 5 tot 7 uur. Aan hen die alleen de zoogenaamde avond school bezoeken wordt geen ander onderwijs gegeven als in de vakken ai. De Plaatselijke Schoolcommissie is bevoegd, de schooluren, in overleg met den Hoofdonderwijzer, lijdelijk te wijzigen.” Welk besluit door heeren Gedeputeerde Staten van Friesland voor kennisgeving is aangenomen bij hun besluit van 26 Mei 1875, no 16. En is hiervan afkondiging geschied waar het behoort den 10 Jfili 1875. Burgemeester en Wethouders van Sneek J. TEN CATE. De Secretaris 11. FENNEMA. BEKENDMAKING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente Sneek maken, aan de belangheb benden bekend, dat de Commissie uit het plaat selijk bestuur, ingevolge art. 15 der wet belast met het onderzoek nopens de al of niet gegrond heid der redenen, welke, tot vrijstelling of uit sluiting van den dienst der schutterij, zijn ingé bracht, dit jaar hare tweede zitting zal houden in het gemeentehuis alhier op Woensdag den 14 Juli aanstaande, des voormiddag? ten 11 '/2 ure tot onderzoek van alle reclames, door de inge schrevene en geloot hebbende personen van dit jaar, en door de reeds vroeger ingelijfden, in gébracht, alsmede tot onderzoek van hen, die, bij nummerverwisseling voor anderen, verlangen op te treden. De belanghebbenden w’orden gewaarschuwd om alsdan op te komen, vermits zij anders zullen ge houden worden, geene redenen tot vrijstelling te hebben en, voor zooverre zij dienstplichtige nummers getrokken hebben, niet vaben in de termen van art. 3 der wet, van den 11 April 1827, sub letter a, b, c, 1 en m van art. 4, bij de Schutterij zullen worden ingelijfd blijvende het hun evenwel vrij, om hunne redenen tot vrij stelling in een volgend jaar te doen gelden. En, opdat zulks kome ter kennisse van een ieder, wien het aangaat, zal deze worden afge- kondigd zoo als gebruikelijk is. Sneek, 6 Juli 1875. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. ten GATE. De Secretaris, II. FENNEMA. Naar men aan ’t Hand, mededeelt heeft de directie der Nederl. Handelmaatschappij twee harer geëmployeerden wegens deelneming aan den dividenden-zwendelontslagen.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1875 | | pagina 1