L 9
fifflMTE El HET ARildlDISSEfflT SNEEK.
NIEUWS- El ADVERTENTIE BLAD 11)011 DE
w rsn
fe
No. 55.
1875.
EGOÏSME
El,
Afkondigin g.
I
>?oo,
binnenland.
I
1.
k
1
suilt
I
J
0 i
7,00
0 i
en
f 50 boete.
reeds
tuk.
bestrij-
Mr W. F. S.
1
Engeland’s grootste wijsgeer, geschiedschrijver,
staatsman en rechtsgeleerde, de lage en ontaarde
Men noemt te Zutfen als candidaten voor het
lidmaatschap van de Tweede Kamer, van liberale
te ’s Gravenhage gaf
huisvader afdaar, die
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad fi.G5, buiten
de Stad franco ƒ1.90.
nieuwe Kiesdistricten.
(N. R. Ct.)
flS
7 d
30;
50
,555
17
53
13
>or
15
>or
34
51
or
or
or
te
;sma
Cor-
i te
dum
rttèr
ibel-
iger,
ude-
!,00,
5,50
3,00
8
8
2
5
te
Ou-
te
zio
H
50
- a
re)
130
ren,
I hangt af van andere ikheden.
I staat door vergelijking.
z„
Verschilgeene vergelijking
kwaad zijn.
M.
rfi.
G
8
ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
voor eiken regel daarboven 7 ’/2 Cents. Alle brieven en stukken»
de uitgave of redactie betreffendeworden franco ingewacht.
Zoo er slechts één mensch ware, kon er geen
geen goedgeen
den
5am-
ïen-
i. v.
j lord-kanselter Baco Verulam, heeft ergens geschre
ven, dat het egoïsme de wereld beheerscht en
moet beheerschen.
Die woorden klinken eenigszins cynisch en toch
zijn ze waar, als men maar goed onderzoekt, wat
i egoïsme eigenlijk is.
De hoofdregel der zedeleer is zorg hel eerst
voor u zelf; en daarvan verschilt het Christelijk
voorschriftheb uw naasten lief, gelijk u zelf
in ’t geheel niet.
De ikheid is de spil, waarom het geheel draait;
de bron, waaruit alles voortvloeit.
Neemt men die ikheid weg, dan valt de maat
schappij in elkander, daar de zedelijke oorzaak
van haar bestaan ophoudt aanwezig te zijn. Door
te-niet-doening der ikheid zou men, de maatschap
pij bij een horloge vergelijkendede onrust er
uit wegnemen.
Wanneer het hart ophoudt te kloppen is de
vleeschelijke mensch dood de ikheid vernietigd
zijnde, houdt de zedelijke mensch op te bestaan.
Daarom is de leer der zelfverloochening
I onware, *als steunende op
strijd is met de zedeleer.
J de
met
Ou-
:l>lg.
Ger-
jr-
zijde mr. J. P. R. Tak van Poortvliet en mr. S.
J. baron van Pallandt. De candidaat der anti-li-
berale partijen wordt denkelijk mr. A. E. baron
Mackay.
Na 60-jarige trouwe dienstvervulling als gemeen-
te-ambtenaar, is aan den heer L. N. Schuurman,
op zijn verzoek, op de meest eervolle wijze ont
slag verleend als secretaris der gemeente Zwolle,
onder dankbetuiging voor de bewezen diensten.
Zaterdag heeft de Rechtbank te Rotterdam den
ambtenaar bij de belastingen jhr. S., beschuldigd
een schoenmaker, die om betaling eener rekening
kwam vragen slagen te hebben toegebracht
veroordeeld tot 15 dagen eenzame opsluiting
De Arrond. Rechtbank
een geduchte les aan een
den len Maart in beschonken toestand verkeerende,
op den hoek van de Gravenstraat en het Buiten
hof een bejaard persoon zulk een duw gaf, dat
deze viel en een beenbreuk bekwam, tengevolge
waarvan hij gedurende langer dan 20 dagen ver
hinderd was zijn gewoon werk te verrichten. Drie
maanden lang was de verwonde aan het bed ge
kluisterd, gedurende welken tijd hij van den an
deren persoon ƒ2.per week als onderstand
ontving. Hoewel zijn berouw over de daad aan
den dag gelegd als verzachtende omstandigheid
aanmerkende, veroordeelde de rechtbank den be
schuldigde tot drie maanden eenzame opsluiting.
In de iStoompost" wordt betoogd dat bij de
uitvoering van het plan tot indijking van het zui
delijk deel der Zuiderzee, het gevaar waarvan in
de Eerste Kamer gesproken is niet bestaat. Al
daar is namelijk door den heer van Eysinga be
weerd dat de zuiderzeehavens bij verkleining van
Het Vad. zegtdat het uit de Friesche Crt.
overgenomen verhaal nopens de ontdekking en
arrestatie van den vermoedelijken dader of mede
plichtige aan den moord van mevr. v. d. Rouwen
en haar dienstbode, wat de voornaamste punten
betreftonjuist is.
De. justitie vindt het zegt het blad en
wij gelooven terecht in ’t belang ,der zaak, dat
zoo weinig mogelijk er van gepubliceerd wordt.
Het is de plicht der pers in dit opzicht de justi
tie in de hand te werken.
Naar men verneemt, zou het voornemen bestaan
de Tweede Kamer tegen half Augustus bijeen te
roepen en wel ter behandeling van de kiestabel.
Indien wij goed zijn ingelicht, dan staat er een
derde editie te verschijnen, met Apeldoorn, Loenen
en Bergen op Zoom als
Het egoïsme, dat is: de werkdadige uiting der
ikheid, is eene voorwaarde, zonder welke geen
maatschappij, geen Staat beslaan kan, want zon
der zedelijkheid is dat onmogelijk en juist de
uiting der ikheid is het egoïsme.
Tot hare uiting behoort ook hare bevrediging.
Uiting en bevrediging zullen natuurlijk verschil
len, naar gelang de verschillende ikheden ontwik
keld en gevormd zijn.
Vandaar dat de eene ikheid lijnrecht tegenover
eene andere staat.
En ook dit is goed, want waren de ikheden ho
mogeen, dan viel de maatschappij noodzakelijk in
elkander, aangezien verschil, wrijving, gedachten
wisseling, oordeel en al wat er uit voortvloeit of
er mede in verband staat, onmogelijk zou zijn.
In plaats dat een werkdadig leven bestaat, zou
een doodsgelijke slaap intreden en de geheele
maatschappij geïdioliseerd worden.
Zelfs alles, wat de mensch, als dier, noodig heeft,
zou onmogelijk kunnen verkregen worden, daar
aller ikheid éèn zou zijn, en dus geen hunner
door verdeeling van arbeid, zou kunnen mede
werken tot instandhouding van het geheel.
Ten slotte zou zeer spoedig geheel het men-
schelijk geslacht, door gebrek verdweneh zijn
tenzij zij eensklaps de natuurstaat intrad, wat
eene onmogelijkheid is.
Het egoïsmus is oorzaak van alles, wat bestaat,
goed zoowel als kwaad.
De grootste egoïsten zijn zij, die het meeste
goed en het meeste kwaad doen; de niet-egoïst
is een faineant, een nul vóór ’t cijfer.
De bevrediging der ikheid is allen aangeboren;
ook bij de planten is dat waar te nemen.
Het eenvoudigst, noodzakelijkst, maar tegelijker
tijd het platst, uit zij zich in den strijd om het
leven.
Zelfverdediging is het allereerste wat ieder
wezen in practijk brengt, ’t zij om het leven niet
door geweld te verliezen, hetzij om het door alle
mogelijke middelen voort te zetten; zelfverdediging
is de allervoornaamste uiting van ’t egoïsme, en
tevens de toepassing van de hoofdwet der moraal.
»Help u zelven en god zal u helpen” is eene
aansporing om hel egoïsme te huldigen, d. i. der
zedelijkheid recht te doen wedervaren.
Ik wil een voorbeeld geven van vergedreven
egoïsme.
A. is doodsvijand van B., die hem liederlijk
bedrogen heeft. B. is gehuwd, heeft kinderen,
en, steeds voortgaande met A. te benadeelen en
te belasteren, is hij doodarm geworden niet alleen,
maar heeft hij zelfs dingen verricht, die, zoo er geen
hulp komt, hem eer en vrijheid zullen ontnemen.
A. verneemt dit, en in stede van zich te ver
heugen, bezorgt hij aan B., zonder dat deze ooit
kan weten van wien, eene som die dezen zijne
eer en vrijheid doet behouden en hem voor het
vervolg tot een vermogend man maaktterwijl
A. door die opoffering zelf niet meer heeft over
gehouden, dan hij hoogst noodig heeft.
Dat was edelmoedig
Wel zeker, maar ’t was inderdaad egoïsmus.
A. moest zoo handelen, omdat zijne ikheid het
hem gebood; daaraan kon hij geen weêrstand
bieden en dus bevredigde hij haar.
En zóó regeert het egoïsme de wereld en moet
haar regeeren.
eene
een beginsel dat in
Jezus heeft die leer
nooit verkondigd, want hetgeen hij zelfverlooche-
ning noemde, was niets anders dan een
den van hoogmoed in een kwaden zin.
Zelfverloochening, volgens de leer toegepast, is
idiotiseering van den menschdoor het dooden
j van zijn geest, wil en zedelijke zelfstandigheid
1 zij maakt hem tot een bloot werktuig; zij voert
den mensch van de hoogste plaats, die hij in de
dierenwereld inneemt, naar eene die nog lager is
I dan de laagste.
De Jezuïten (Roomsche zoowel als Dorische)
zijn strenge voorstanders van zelfverloochening hij
I hunne werktuigen (hetzij Jeeken, hetzij pi festers),
I die zij dan ook volkomen willoos maken, door bij
hen de ikheid geheel te dooden. De jezuït van
lageren rang heelt opgehouden mensch te zijn.
Hij mag niet denken, oordeelen, beschouwen
hij heeft slechts te gehoorzamen.
De Tede is hem ontnomen, deze toch is een
gevolg der ikheid, even als het gezond verstand,
'dat met gene in onafscheidelijk verband staat.
De ikheid is bij den mensch de oorzaak van al
zijne daden en werken. Op zich zelve is die ik-
heid nóch goed nóch kwaad de rangschikking
Het verschil ont-
Dat vele zoogenaamde bewaarscholen in ons
land uit het oogpunt van gezondheid en goede
bewaring der kinderen dikwijls alles te wenschen
overlaten, wordt o. a. bewezen door het rapport
der gezondheidscommissie te Amsterdam. In een
achterbuurt, de Monnikenstraat, vond men een
twintigtal kinderen opeengehoopt in een klein
donker vertrekje, beneden den beganen grond
verstoken van ventilatie of stookplaats. De houd
ster had van Burgmeester en Wethouders geen
vergunning tot het houden harer bewaarschool
zoodat deze, toen daarvan eenmaal kennis was
gegeven, spoedig ontruimd werd.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Sneek doen te weten dat door den Raad dier
gemeente in zijne vergadering van 8 Mei 1875,
no. 9 le lid is vastgesteld het volgende
BESLUIT tot WIJZIGING van het
REGLEMENT VOOR DE SCHOOL VOOR
GEWOON EN MEER UITGEBREID LAGER
ONDERWIJS voor MEISJES te SNEE K,
van 2 December 1872 no. 10.
Art. 4 zal luiden
»Hel onderwijs wordt gegeven
in de vakken ai, van 9 tof 11'/2 uur, en, des
Maandags, Dinsdags, Donderdags en Vrijdags, bo
vendien van 2‘/2 tot 4 uur, en van 5 lot 7 uur:
in het vak p, voor de le klasse des Woensdags
en Zaterdags van 2 tot 4 uur; voor de 2e klasse
eiken avond van 5 tot 7 uur; en voor de 3e klas
se des Woensdags en Zaterdags van 5 tot 7 uur.
Aan hen die alleen de zoogenaamde avond
school bezoeken wordt geen ander onderwijs
gegeven als in de vakken ai.
De Plaatselijke Schoolcommissie is bevoegd, de
schooluren, in overleg met den Hoofdonderwijzer,
lijdelijk te wijzigen.”
Welk besluit door heeren Gedeputeerde Staten
van Friesland voor kennisgeving is aangenomen
bij hun besluit van 26 Mei 1875, no 16.
En is hiervan afkondiging geschied waar het
behoort den 10 Jfili 1875.
Burgemeester en Wethouders van Sneek
J. TEN CATE.
De Secretaris 11. FENNEMA.
BEKENDMAKING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
de gemeente Sneek maken, aan de belangheb
benden bekend, dat de Commissie uit het plaat
selijk bestuur, ingevolge art. 15 der wet belast
met het onderzoek nopens de al of niet gegrond
heid der redenen, welke, tot vrijstelling of uit
sluiting van den dienst der schutterij, zijn ingé
bracht, dit jaar hare tweede zitting zal houden
in het gemeentehuis alhier op Woensdag den 14
Juli aanstaande, des voormiddag? ten 11 '/2 ure
tot onderzoek van alle reclames, door de inge
schrevene en geloot hebbende personen van dit
jaar, en door de reeds vroeger ingelijfden, in
gébracht, alsmede tot onderzoek van hen, die, bij
nummerverwisseling voor anderen, verlangen op
te treden.
De belanghebbenden w’orden gewaarschuwd om
alsdan op te komen, vermits zij anders zullen ge
houden worden, geene redenen tot vrijstelling te
hebben en, voor zooverre zij dienstplichtige
nummers getrokken hebben, niet vaben in de
termen van art. 3 der wet, van den 11 April
1827, sub letter a, b, c, 1 en m van art. 4, bij
de Schutterij zullen worden ingelijfd blijvende
het hun evenwel vrij, om hunne redenen tot vrij
stelling in een volgend jaar te doen gelden.
En, opdat zulks kome ter kennisse van een
ieder, wien het aangaat, zal deze worden afge-
kondigd zoo als gebruikelijk is.
Sneek, 6 Juli 1875.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
J. ten GATE.
De Secretaris, II. FENNEMA.
Naar men aan ’t Hand, mededeelt heeft de
directie der Nederl. Handelmaatschappij
twee harer geëmployeerden wegens deelneming
aan den dividenden-zwendelontslagen.