mi GEIIEEYTL Ell HET ARROWSSEMT SNEEK. NIEUWS- EI ADIERTEITIE-RLAD VOOR DE I I No. 74. DERTIGSTE JAARGANG 1875. WOENSDAG r r EEN GOED BOEK. r 15 SEPTEMBER. Oa I SHEERER. (IIII1H ents KENNISGEVING. j BI XX BX LA v I '8 I trac leu, liecb leu i Utilising door J. S. Mill. Groningen, W. Versluijs. ƒ1.25. Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten de Stad franco ƒ1.90. Den 2den Oct aanstaande wordt te Leeuwar den gehouden de algemeene vergadering van het Nederlandsch Tooneelverbond. Ipijn van ;ezin in in >r 5 ir 1 r r >0 >bi 7 3 3 Ne- I.H. n- De heer Kerdijk doet in het jongste nummer van de Vragen des Tijds uilkomen, dat het aan tal voorstanders van den leerplicht in de laatste jaren bijzonder is toegenomen hij gelooft niet dat de alsnog afkeerigen door den stroom van zelf zullen meegesleept worden, maar acht het noodig de zaak telkens ter sprake te brengen. Met de vermeende impopulariteit van den leer plicht wordt vrij wat geschermdmaar is ooit een stem in dien geest opgegaan uit de rijen van Het Hand, zegt, dat, zoo de heer N. Judels al het voornemen heeft opgevat het tooneel vaar wel zeggen, dit in ieder geval nog niet in het loopende speelsaizoen zal geschieden. In het tijdschrift Los en vast, zegt de heer Aart Admiraal, met het oog op het middelbaar onderwijs »De programmamakers schijnen niet meer te vragen naar bergplaats in de kinderziel. Zij schrijven maar voorzooveel aardrijkskunde, batteiijleer, carrarisch marmerkunde, drogerijleer, ezel-behandeling, theorie, het alphabet uit, en nog iets. Zij vergelen of weten niet, dat alle geesten niet even ontwikkeld zijn; dat de meeste leeraars de kunst van onderwijzen niet geleerd hebben dat de meeste wetenschap post vat bij de meeste kinderen ten koste van verstand en hartdat on verwerkte geleerdheid ballast wordt, dat een o- verladen ziel haar sap verliest.” Volgens het U. D. zijn in de laatste dagen niet minder dan 250 vreemdelingen voor het mee- rendeel Belgen die zich voor den kolonialen dienst wilden verbinden over de grenzen van het Rijk gebracht. Teneinde het veelvuldige oponthoud op den centraal spoorweg zooveel mogelijk te voorkomen, heeft de Directie ter elfder ure gemeend het sta tion Harderwijk als middelpunt te moeien be stemmen tol het bouwen van een locomotieven loods het aanleggen van draaischijven en het bouwen van woningen voor opzichter en machi nist om eiken trein hetzij van Utrecht of van Kampen komende aldaar van een nieuwe loco motief te voorzien en bij eventueele ongelukken des te gemakkelijker een hulp locomotief te kun nen verkrijgen. -je* --------- --1 ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel daarboven 7’/2 Cents. Alle brieven en stukken» de uitgave of redactie betreffende worden franco ingewachl. M. 1 J i 16 16 verzoekschrift, volgens art. 5 der aangehaalde Wet behoorende bijlagen en dat op Zaterdag 25 September a.s. ’s mid dags 12 uur, in het Gemeentehuis, gelegenheid zal worden gegeven om, ten overstaan van het gemeentebestuur of van een of meer zijner leden, bezwaren tegen de oprichting der bakkerij in te brengen. Sneek, 11 September 1875. J. TEN GATE Burgem. H. FENNEMA, Secretaris. Hierdoor is antwoord gegeven op de vraag die, als men niet meer dan bovengenoemde stel regel in acht nam, terstond moest oprijzen wat is de prikkel, die me aanspoort waarom zal ik leven om anderen zooveel mogelijk gelukkig te maken? Het antwoord luidt: voor uw eigen ge noegen. Dit antwoord lijkt en is wel zeer epicu- ristisch maar hiermee is het nog niet af gekeurd. Want ten onrechte wordt Epicurus toegedicht, dat hij in zijn levensregel: «leef voor uw genoegen”, met «genoegen” alleen het lage (zinnelijke in engen zin) zou bedoelen. Neen, hij erkende, dat tal van andere genoegens veel boo ger stonden, en. dat daaronder het genoegen: an deren gelukkig te zien (of te weten) en gelukkig te maken, de eerste plaats bekleedde. Ik zei: en voor de hun omringde wezens, niet menschen, want het medegevoel strekt zich ook tot dieren uit. In ’t algemeen zal ’t medegevoel het sterkst zijn tegenover wezens, die ’t meest met ons o- vereenkomen, die we ’t beste kennen, waarvan we ons vrengde of smart het best kunnen voor stellen. Daarom zullen vrienden, bloedverwanten, stad- of landgenooten elkaar eerder helpen dan vreemden. Maar toch ook die zullen ze helpen, want ook hun smart enz. kunnen ze zich voor stellen, meevoelen, al is ’t gevoel dan veelal verre van zoo smartelijk als ’t zou zijn wanneer het door hen zelf werd geleden. Zoo ook gevoelen we ’t verdriet en de vreug de der dieren nog mee, maar minder duidelijk naarmate ze meer van ons verschillen. Een aap zal meer medegevoel opwekken dan een vogel een vogel meer dan een visch, een visch meer dan een worm enz.maar uitgesloten van het medegevoel is bij een lij nge voelend mensch geen enkel levend wezen. oordeel des ministers «aan bemoeiing met- de verkiezingen schuldig maken door zich ,in aan bevelingen van candidaten te mengen”, met ver zoek tegen zulke aanbevelingen te waken”. Nu is het zeer wel mogelijk, dat de meeste Com missarissen des Konings, wien het niet bekend was, dal in hunne provincie zulke «schuldigen” zich bevinden, het onnoodig hebben geacht dé burgemeesters enz. door het toezenden van een afschrift der circulaire te grieven” Men zal zich herinneren dat in het Paleis voor Volksvlijt een orgel geplaatst zou worden. Die plaatsing kan men werkelijk ook weldra te ge- moet zien ja zelf is het kostbare muziekinstru ment voor ƒ50000 reeds aangekocht. Na den aankoop evenwel heeft men met biltere teleur stelling opgemerkt dat liet orgel een halve toon te laag is voor het Paleis-orkest Men zou dus óf al de pijpen van het orgel moeten wijzigen, óf al de instrumenten der mu ziekanten zouden veranderd of door andere ver vangen moeten worden. Welken weg men in deze in zal slaan is nog niet bekend. Met zekerheid vermeldt men dat Jut (laatst herbergier te Rotterdam) en hnisvrouw bij de instructie der zaak te Rotterdam hebben bekend, den moord op mevrouw van der Rouwen en hare dienstbode te hebben gepleegd. Jut en huisvrouw verklaren, dat zij, en zij al leen, den moord op mevroinv van der Rouwen en hare dienstbode hebben gepleegd. Na ge huwd te zijn begaven zij zich over Engeland naar New-York en van daar naar de Kaap de Goede Hoop en toen terug naar Engeland. Ver volgens begaven zij zich naar Rotterdam. Door verkoop van effecten en later door inschrijving op het Grootboek is de justitie te Rotterdam op het spoor gekomen. De huisvrouw van Jut was vroeger dienstbode bij mevouw van der Kouwen geweest. Sedert geruimen tijd hadden zij plan gevormd, om op die wijze gelden voor hun huwelijk te verkrij gen. De boringen in de Zuiderzee, door de Regee- ring bevolen met het oog op de droogmakings- plannen, zijn ten einde gebracht. De stoomboot «Overijssel”, aan boord waarvan zich het personeel bevond, met de boringen belast, is Woensdag naar Amsterdam vertrokken. Naar men verneemt, zijn er 270 boringen gedaan, die te zamen en met die in 1866, door den heer Stieltjes verricht, een volledig overzicht geven van de hoedanigheid van den bodem der Zuiderzee. De plannen der opneming zullen binnen 3 maanden aan de Re- geering moeten worden overlegd. Men zegt, dat de boringen zeer gunstige resultaten hebben op geleverd en weinig verschil geven met die, in 1866 verricht Onder den voor velen waarschijnlijk nog wat vreemd klinkenden naam «Utilisme” wordt een grondslag der zedeleer behandeld, dienaar wij hopen, geen onzer lezers vreemd zal zijn of blijven. Utilisme beteekent het wijsgeerig stelsel waar door men als doel van al zijn handelingen de bevordering van ’t algemeen geluk beoogt. Men zou het woord kunnen vertalen door nuttigheids- Jeer, mits men dan onder nut (of nuttigheid) te vens datgene verstond wat er in ’t gewone ge bruik niet door verstaan wordt n.l. genoegen. Maar hoe ook genoemd «leef zoodanig dat ge zoo veel mogelijk het algemeen geluk bevordert, en zoo min mogelijk het ongeluk (verdriet) ver oorzaakt, het toekomende even gewichtig als het tegenwoordige gerekend,” is de levensregel, die het bevat. Alle daden, die uit dezen regel voort vloeien, zijn, volgens Mill en zijn ongenoemden vertaler,zedelijk, alle die het tegendeel beoogen: onzedelijk. Voorwaar, zeer eenvoudigen slechts door een samenstel van een aantal oorzaken, waardoor de vooruitgang van ’t menschdom niet volgens een rechte lijn maar zikzak’s gewijs plaats heeft is het te verklaren, dat deze regel niet reeds sinds lang algemeen erkend en nageleefd is. Nog he den ten dage meenen tal van personen iets bo- ■wennat uurlijks noodig te hebben om hunne da den te regelen, en verzuimen ze de oorzaak ’t doel van bun zedelijkheid in zich-zelf hun omringende wezens te zoeken. In zich-zelf en de hun omringende wezens Ja, men behoeft niet alleen voor ’t geluk van an deren te leven men moet leven voor ’i geluk der menschheid en zal en mag altijd zich-zelf als een meer of min belangrijk deel daarvan be schouwen. Men streve er slechts naar het geluk van anderen, met z’n eigen geluk te bevorderen, of beterzijn eigen dóór dat van de anderen. Hiertoe is de mensch in staal door zijn geest vermogens door zijn gevoel en verstand. Dat hij zijn eigen geluk zal trachten te berei ken is, even als bij de dieren, een oorzaak van zijn beslaan. Als hij ’t verdriet van honger niet trachtte te verdrijven door spijs, of ’t genot der geslachtsvereeniging niet trachtte te bereiken door voldoening, zou hij niet bestaan, zou *t mensch dom nooit bestaan hebben. Maar dat hij ook an deren voor verdriet zal willen behoeden, ook an deren genot bezorgen, dat is 'i gevolg van geest- vermogens, die bij dieren slechts in zeer geringe mate voorkomen. Het volgt uit het mede-gevoel, ’t welk de mensch bezit en in zeer verschillende mate kan ontwikkelen waarnaar ieder moet trachten of, helaas, verstompen. Het mede gevoel, waardoor we, een lijdende ziende: mee lijden, een verheugde waarnemende: ons meê ver heugen en waardoor dus het lijden en de vreug de van anderen als het ware schoon bijna altijd in eenigszins geringere mate de onze worden. en en de Naar aanleiding der mededeeling in het U. D. en andere bladen, dat er burgemeesters zijn, die de bekende verkiezings-circulaire niet hebben ontvangen, zegt hel Ilbl. «Dit kan zeer wel waar zijn. Ook wij herinneren ons niet in het Prov. blad van N.-Holland de circulaire gevon den te hebben. De circulaire bevat slechts een mededeeling aan de Commissarissen des Konings, ten opzichte van ambtenaren, die zich naar het Dat eene leer: dat handelingen zedelijk goed zijn wanneer ze ’t algemeen geluk bevorderen zedelijk slecht wanneer ze dit tegenwerken, de eenig mogelijke en levens volkomen voldoende grondslag der zedeleer is bewijst Mill in zijn boekje zoo overtuigend als met iets wat niet wiskunstig kan bewezen worden slechts mogelijk is en zijn werk is waard in veler handen le komen. Wij wensehen met den vertaler, dat het veel gelezen worde. Het is een boekje, dat goed kan doendat menschen goed kan makenniet door femelende praatjes over een God die het zoo wil enz.maar door een werkelijk op de natuur van den mensch gegronde zedeleer. Lezer, schaf u het goedkoope maar waardvol le boekje aan BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente Sneek maken bekend, dat op de Secretarie dezer gemeente gedurende 14 dagen te beginnen met den 15en dezer maand, voor een ieder ter lezing is nedergelegd en in afschrift tegen betaling der kosten algemeen verkrijgbaar wordt gesteldde aan den Raad aangebodene begrooting der inkomsten en uitgaven van de gemeente voor het jaar 1876. Sneek den 14 September 1875. Burgemeester en Wethouders voornoemd J. TEN CATE. De Secretaris H. FENNEMA. Het Gemeentebestuur van Sneek brengt, ter voldoening aan de artt. 6 en 7 der Wet van 2 Juni 1875 (Staatsblad no. 95), ter kennis van de ingezetenen dat ter Secretarie der gemeente ter visie zijn gelegd. een verzoekschrift van 1. .77, Schurink thans bakker te Deerzumom Vergunning tot oprichting eener bakkerij in het huis aan het Cingel, kadaster Sectie B no. 655, vroeger be woond door H. A. Broekhuijzen, met de bij dat fel

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1875 | | pagina 1