mi GEMEENTE IN HET ARRONDISSEMENT SNEEK. NIEUWS- EN AHVERTENTIE-RE1D VOOR HE I I I l 9 r- I DERTIGSTE JA AfR Gr No. 85. 1875. ZATERDAG 23 OCTOBER DOODE HOD. i' JN. ,00. 1,00 J I B 1. rt. j I 1 SMIkllt IKHH 1 I lel- van 5 Mr. W. F. SCHOOK. i IJ15AE.VI.AM1. L Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementspiijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten de Stad franco ƒ1.90. z naar discussie .00, 0 a e- 4 4 8 4 3 srt- jr- ien Ja- ike, te en v. an- en- i.nt- v. <e n. van vke ‘22 ;a. M. Jet. 2 10 00, ,50 Blijkens een bij het departement van koloniën ontvangen telegram van den gouverneur-generaal van Nederlandsch Indië heeft de tijdelijke mili taire en civiele bevelhebber in Atjin den 14n ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel daarboven 7’/2 Cents. Alle brieven en stukken, de uitgave of redactie betreffendeworden franco ingewacht. 5.50 iih r,17 ’,58 1.43 loor ),15 loor 1,34 )51 loor loor loor H4 Wanneer men er op let, dat jaarlijks de rech ten van successie en overgang bij overlijden, aan de schatkist ongeveer vier millioen opleveren, on gerekend nog de zegel- en registratie-kosten daarop vallende dan zal het duidelijk zijn dat die belasting niet onvoordeelig is. Drukkend is zij nietdaar zij geheven wordt van wat men óf om niet verkrijgt (erfenis, schen king na doode), óf meestal uit overgewonnen penningen aankoopt. t Naast de schatkist varen vooral de notarissen wel bij den overgang van eigendom. Beslaat dat, wat overgaat, uit gebouwde eigen dommen dan trekken ververs behangersgla zenmakers timmerlieden, metselaars, smeden en andere ambachtslieden er voordeel van daar de nieuwe eigenaar gewoonlijk herstellingen laat doen en veranderingen aanbrengen. Hoe menigvuldiger er overgang plaats heeft des te grooter voor ’t algemeen het voordeel is. Had er geen overgang plaats, dan zou die toe stand nadeelig zijn voor allen niet alleenmaar ook voor het goed zelf, daar het niet verbeterd wordt door verandering, maar, door in denzelfden toestand te blijven, achteruitgaat en steeds min der opbrengt. Schimmelpenninck van Raalte over Deventer naar er allerellendigstterwijl VERGADERING van den Gemeenteraad van SNEEK, op Zaterdag 23 October 1875 ’s namiddags 6 uur. Punten ter behandeling: Resumtie der notulen. 2. Mededeeling van goedgekeurde raadsbeslui ten, ingekomen stukken enz. 3. Aanvullingskohier der belasting op de hon den, dienst 1875. 4. Behandeling der Gemeente-begrooting voor Terecht wordt die toestand genoemd doode hand. Die toestand is dood en doodend. Waar vele bezittingen in de doode hand zijn heerscht armoede onder het volk en gaat de maatschappij achteruit. De doode hand veroorzaakt opeenhoping van grondbezit in een en dezelfde hand, waardoor de landbouw zoozeer benadeeld wordt, en voortbren ging kwijnt. x Steeds toch neemt dat bezit toe door aankoop, schenking of legaat terwijl het nimmer wordt I verdeeld. Terecht heeft Napoleon I, ook om die reden, de fideïeommissen afgeschaflwelke in Engeland tot op den huidigen dag nog bestaan en er na deelig werken, zoo op landbouw als nijverheid dus ook op den handel en ten slotte de welvaart belemmeren. De ellendige toestand van den voormaligen Ker- kelijken Staat is voor een groot deel daaraan te wijten. Reeds Plinius (eerste eeuw na Chris tus) heeft op het euvel gewezen en sedert is het erger geworden. De goederen in de doode hand bij de geestelijkheid aldaar, bedragen meer dan een half milliard gulden, en brengen heel Weinig op, tot groot nadeel van de algemeene welvaart. De Agro Romano, eene oppervlakte van ruim 36 vierkante geographische mijlen, dat is 2037'/4 millioen vierkante meters, was in ’71 in de doode hand bij 113 familien en 64 geestelijke orden. In de provincie Velletri behoort de geheele Cam po Morto groot 85 vierkante kilometers, aan ééne kerk. De bevolking leeft S/m 9 Ik wijs op dit bezit vooral, omdat het te vree- zen isdat deze volksplaag ook over ons land zal komen. Te groot grondbezit bestaat er reeds, vooral in Friesland en Overijssel, de eene helft van het kwaad de anderedoode hand, groeit dagelijks aan. Voor wie acht slaat op de aankoopen van grond voor geestelijke instellingen, van welke men da gelijks leest, is dit geen geheim meer. Daar tegen moet gewaakt wordendoch hoe De vrijheid laat niet toe het grondbezit van corporatiën te verbieden, of het voor particulie ren tot een zeker aantal bunders te bepalen. En toch gebiedt het algemeen belang, de wel vaart, nadrukkelijk aan ’t een en ander zooveel mogelijk paal en perk te stellen. Zie hier, wat ik, volksvertegenwoordiger zijnde, zou voorstellen >1°. Van goederen in de doode hand wordt hoogere belasting geheven dan van andere of telkens over de zooveel jaren eene bijzondere gelijkstaande met het hoogste overgangsrecht. 2°. De grondbelasting neemt in percenten toe, naarmate het bezit grooter is. De schatkist zou er door gebaat worden de bronnen van volkswelvaait zouden ruimer vloei en en dus de algemeene toestand beter worden. cieelen aard en- met het oog op de groofe uit gaven en plannen voor waterwegen, kanalen, enz. Daarop volgden nog eenige re- en duplieken. Zitting van Woensdag 20 Oct. De Kamer heeft heden vervolgd dé discussie over de spoorwegwet en wel over de afzonder lijke lijnen met 'de daarop voorgestelde amende menten, over welke echter eerst zal worden ge stemd nadat alle onderdeelen van art. 1 zijn af gehandeld. Langdurige discussie zijn gevoerd 10 over de lijn ZwolleAlmelo met de daarop 10 voorgestelde drie amendementen als: a. van den heer Smidt: Meppel-Almelo; b. van den heer Blussé: Almelo over Raalte naar Zwolle, met zijtak raal teDeventer; c. subamendement van den heer der Oije, op dit laatste amendement ter bijvoeging: met een zijtak Apeldoorn. De Minis ter heeft alle amendementen bestreden. 2°. Dordrecht langs Gorincliem en Tiel Eist. Deze lijn heeft schier tot geen aanleiding gegeven. 3°. Amersfoort langs Veenendaal en Wagenin- gen naar Nijmegen. De heer Corver Hooft stel de voor die lijn weg te laten. De heeren Heij- denryck en Van Nispen stelden voor de kortste richting langs Rhenen. De discussie over beide amendementen, duurt voort. Zitting van Donderdag 21 Oct. In de zitting van heden is de discussie voort gezet over de lijn AmersfoortNijmegen. De heer Vening Meinesz heeft breedvoerig deze lijn verdedigd in het belang eener kortere verbinding van Amsterdam met Keulen, en met het oog op eene heilzame concurrentie met den Rijn-spoor- weg. De minister Heemskerk in dezen andere verdedigingsgronden aanvoerende, had hét aller minst dit amendement van den heer Corver Hooft verwacht, omdat, bij aanneming, de slagader van het levend organisme der geheele wet wordt af gesneden. Daarop heeft de heer Corver Hooft zijn amendement ingetrokken, dat echter dadelijk door den heer Gratama overgenomen en daarna door den heer Stieltjes tegen den minister ten sterkste werd verdedigd. Amsterdam heeft boven alles behoefte aan verbetering op de Keulsche vaart en met eenigen spoed kan dat werk bin nen een paar jaren gereed zijn. De discussie over deze lijn is na nog eenige woordenwisseling gesloten. De lijn ZaanstreekPurmerendHoornEnk- huizende Ven, door de regeering geschrapt, orn vrij te blijven in eene verbindingshaven met Friesland, heeft slechts aanleiding gegeven tot enkele opmerkingen; De lijn StavorenHindeloopenSneekLeeu warden gaf aanleiding tot grooter debat. Drie amendementen zijn daarop voorgesteld 1. door de heeren Wijbenga, Idzerda en Moens, om Workum en Bolsward in de lijn op te ne men; 2. door de heeren Bergsma en Harinxma, om de lijn door te trekken tot Dokkum; 3. door den heer Bredius, om de lijn aldus te bepalen HarlingenBolswardSneekJoure Heetenveen. De minister verklaart zich niet met de bedoel de amendementen te kunnen vereenigen. De dis cussie over deze lijn is afgeloopen. Morgen voortzetting. (Zie telegram.') het land zelf een verblijf is geworden voor aller lei soort van misdadigers. De gevolgen van een dergelijk bezit in Spanje zijn bekend. In Zwitserland is de toestand gunstig. In ”72 telde de republiek 485,000 hoofden van huisge zinnen, onder welke 465,000 grondbezitters. Beie ren had er in 't zelfde jaar 1’330,000 met 947,100 grondeigenaars, Saksen 491.839 met 241,853. Daarentegen is in Groot-Brittanie, de hertog van Sutherland (Schotland) eigenaar van 't geheele graaf schap (bevolking 28,000 inwoners), zich uitstrek- Het geheele graafschap heel klein gedeelte wordt kende van zee tot zee. is nagenoeg woesteen bebouwd. Lancashire is voor ruim de helft in eigendom bij 7 familien. In beide graafschappen bestaat een bedenkelijk pauperisme. Ook Ierland gaat er onder gedrukt. CTATEV-CEXKKAAL. Tweede Kamer. Zitting van Dinsdag 19 Oct. De beraadslagingen over het ontwerp tot aan leg van Staatsspoorwegen zijn heden voortgezet. De heer Bredius betoogt, dat de exploitatie niet goed geregeld is, en vraagt naar den stand der concessien van den heer Kaptijn en die van den heer Van Heemstra voor de noorderlijnen; voorts of de regeering die wil subsidieeren, alsmede welke voornemens de regeering heeft voor de toekomst omtrent de subsidieering van particu liere lijnen. De heer Cremers heeft omtrent het groote plan van den heer Heemstra meer bijzonder gevraagd of de regeering 3 millioen subsidie zal toekennen, als zij de zekerheid zal hebben dat de aanleg van dat groote net in Gro ningen en Friesland gewaarborgd is. De heer Harinxma acht de verbindingen in bet noorden onvoldoende. De heer Des Amorie van der Hoe ven verklaart zich tegen alle ingrijpende amen dementen tot uitbreiding, niet zoo zeer op finan- cieele gronden, maar wegens de materieele on mogelijkheid al wat nog gevraagd wordt af te werken. De heer Corver Hooft is voor het ont werp en tegen de uitbreiding, maar ook tegen de voorgestelde lijn AmersfoortVeenendaal Nijmegen. De heer Teding van Berkhout vraagt inlichting naar het leidend beginsel in het stel sel der regeering bij de keuze der lijnen. De heer De Jonge is onbevredigd, wenschte meer lijnen, vooral in Zeeland; laat zijn stem afhangen van de toezegging'der regeering om spoedig een aanvullingswet voor te dragen. Daarna heeft de minister van binnenlandsche zaken het ontwerp breedvoerig verdedigd. Hij gaf de redenen op waarom hij voor staatsaanleg gestemd is en sub sidieering uitzondering moet blijven, ofschoon hij aan serieuse aanvragen gaarne zijn aandacht zal wijden. Wat den omvang der lijnen betreft, de regeering kan niet alles op eens doen; aan alle behoeften kan niet dadelijk gevolg worden gege ven, getuige b. v. ’t voorloopig verslag waarin niet minder dan 28 meerdere lijnen gevraagd worden. Men behoort ook rekening te houden met de bestaande spoorwegen. Wat de regeering voordraagtvoldoet aan de wezenlijke behoeften en bestaande leemten, terwijl de exploitatie er van verzekerd kan geacht worden. De financieele beschouwingen laat hij ter beantwoording aan den minister van financiën. Hij geeft voorts hel leidend beginsel der voor dracht aan, gelijk dit reeds in de stukken is om schreven. Het is waar dat hij vroeger Voor voorafgaande regeling der exploitatie was, maar toen was ’t staatstoezicht op de spoorwegen nog niet geregeld. Met de exploitatie-maatschappij zijn nieuwe onderhandelingen op weg. De minister onthield zich nu van ’t aangevoer de omtrent de bijzondere lijnen of de amendemen ten. Dat alles komt van zelve bij de artikelen terug. Hij herhaalt, dat bij subsidieering van particuliere concessien op den voorgrond moeten staan eigen krachtinspanning en waarborg voor de uitvoering. De toestand der aanvragen Heem stra c. s. en Kaptijn en Gentis is sedert het ant woord der memorie niet veranderd. Zonder zich over voorgestelde of voor te stel len amendementen nu reeds uit te laten, waar schuwt hij in het algemeen om zich niet te veel in amendementen te verdiepen. Men overlade ’l schip niet opdat het niet zinke. Men preju- dicieere niet op de toekomst. Laat eerst de wet van I860 geheel uitgevoerd en dit ontwerp vol- voerd zijn, dan zal over 5 a 6 jaren van zelf de behoefte aan uitbreiding gevoeld en bevre digd worden. De minister van financiën spoort eveneens tot matiging der eischen aan, op gronden van finan- ES?.'-'

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1875 | | pagina 1