mi
GEMEENTE IN HET ARRONDISSEMENT SNEEK.
NIEUWS- EN AHVERTENTIE-RE1D VOOR HE
I
I
I
l
9
r-
I
DERTIGSTE JA AfR Gr
No. 85.
1875.
ZATERDAG
23 OCTOBER
DOODE HOD.
i'
JN.
,00.
1,00
J
I
B
1.
rt.
j
I
1
SMIkllt
IKHH
1
I
lel-
van
5
Mr. W. F. SCHOOK.
i
IJ15AE.VI.AM1.
L
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementspiijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten
de Stad franco ƒ1.90. z
naar
discussie
.00,
0 a
e-
4
4
8
4
3
srt-
jr-
ien
Ja-
ike,
te
en
v.
an-
en-
i.nt-
v.
<e
n.
van
vke
‘22
;a.
M.
Jet.
2
10
00,
,50
Blijkens een bij het departement van koloniën
ontvangen telegram van den gouverneur-generaal
van Nederlandsch Indië heeft de tijdelijke mili
taire en civiele bevelhebber in Atjin den 14n
ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
voor eiken regel daarboven 7’/2 Cents. Alle brieven en stukken,
de uitgave of redactie betreffendeworden franco ingewacht.
5.50
iih
r,17
’,58
1.43
loor
),15
loor
1,34
)51
loor
loor
loor
H4
Wanneer men er op let, dat jaarlijks de rech
ten van successie en overgang bij overlijden, aan
de schatkist ongeveer vier millioen opleveren, on
gerekend nog de zegel- en registratie-kosten
daarop vallende dan zal het duidelijk zijn dat
die belasting niet onvoordeelig is.
Drukkend is zij nietdaar zij geheven wordt
van wat men óf om niet verkrijgt (erfenis, schen
king na doode), óf meestal uit overgewonnen
penningen aankoopt. t
Naast de schatkist varen vooral de notarissen
wel bij den overgang van eigendom.
Beslaat dat, wat overgaat, uit gebouwde eigen
dommen dan trekken ververs behangersgla
zenmakers timmerlieden, metselaars, smeden en
andere ambachtslieden er voordeel van daar de
nieuwe eigenaar gewoonlijk herstellingen laat doen
en veranderingen aanbrengen.
Hoe menigvuldiger er overgang plaats heeft
des te grooter voor ’t algemeen het voordeel is.
Had er geen overgang plaats, dan zou die toe
stand nadeelig zijn voor allen niet alleenmaar
ook voor het goed zelf, daar het niet verbeterd
wordt door verandering, maar, door in denzelfden
toestand te blijven, achteruitgaat en steeds min
der opbrengt.
Schimmelpenninck van
Raalte over Deventer naar
er allerellendigstterwijl
VERGADERING
van den Gemeenteraad van SNEEK,
op Zaterdag 23 October 1875
’s namiddags 6 uur.
Punten ter behandeling:
Resumtie der notulen.
2. Mededeeling van goedgekeurde raadsbeslui
ten, ingekomen stukken enz.
3. Aanvullingskohier der belasting op de hon
den, dienst 1875.
4. Behandeling der Gemeente-begrooting voor
Terecht wordt die toestand genoemd doode
hand.
Die toestand is dood en doodend.
Waar vele bezittingen in de doode hand zijn
heerscht armoede onder het volk en gaat de
maatschappij achteruit.
De doode hand veroorzaakt opeenhoping van
grondbezit in een en dezelfde hand, waardoor de
landbouw zoozeer benadeeld wordt, en voortbren
ging kwijnt. x
Steeds toch neemt dat bezit toe door aankoop,
schenking of legaat terwijl het nimmer wordt
I verdeeld.
Terecht heeft Napoleon I, ook om die reden,
de fideïeommissen afgeschaflwelke in Engeland
tot op den huidigen dag nog bestaan en er na
deelig werken, zoo op landbouw als nijverheid
dus ook op den handel en ten slotte de welvaart
belemmeren.
De ellendige toestand van den voormaligen Ker-
kelijken Staat is voor een groot deel daaraan te
wijten. Reeds Plinius (eerste eeuw na Chris
tus) heeft op het euvel gewezen en sedert is
het erger geworden. De goederen in de doode
hand bij de geestelijkheid aldaar, bedragen meer
dan een half milliard gulden, en brengen heel
Weinig op, tot groot nadeel van de algemeene
welvaart.
De Agro Romano, eene oppervlakte van ruim
36 vierkante geographische mijlen, dat is 2037'/4
millioen vierkante meters, was in ’71 in de doode
hand bij 113 familien en 64 geestelijke orden.
In de provincie Velletri behoort de geheele Cam
po Morto groot 85 vierkante kilometers, aan
ééne kerk.
De bevolking leeft
S/m
9
Ik wijs op dit bezit vooral, omdat het te vree-
zen isdat deze volksplaag ook over ons land
zal komen.
Te groot grondbezit bestaat er reeds, vooral
in Friesland en Overijssel, de eene helft van het
kwaad de anderedoode hand, groeit dagelijks
aan.
Voor wie acht slaat op de aankoopen van grond
voor geestelijke instellingen, van welke men da
gelijks leest, is dit geen geheim meer.
Daar tegen moet gewaakt wordendoch hoe
De vrijheid laat niet toe het grondbezit van
corporatiën te verbieden, of het voor particulie
ren tot een zeker aantal bunders te bepalen.
En toch gebiedt het algemeen belang, de wel
vaart, nadrukkelijk aan ’t een en ander zooveel
mogelijk paal en perk te stellen.
Zie hier, wat ik, volksvertegenwoordiger zijnde,
zou voorstellen
>1°. Van goederen in de doode hand wordt
hoogere belasting geheven dan van andere of
telkens over de zooveel jaren eene bijzondere
gelijkstaande met het hoogste overgangsrecht.
2°. De grondbelasting neemt in percenten
toe, naarmate het bezit grooter is.
De schatkist zou er door gebaat worden de
bronnen van volkswelvaait zouden ruimer vloei
en en dus de algemeene toestand beter worden.
cieelen aard en- met het oog op de groofe uit
gaven en plannen voor waterwegen, kanalen, enz.
Daarop volgden nog eenige re- en duplieken.
Zitting van Woensdag 20 Oct.
De Kamer heeft heden vervolgd dé discussie
over de spoorwegwet en wel over de afzonder
lijke lijnen met 'de daarop voorgestelde amende
menten, over welke echter eerst zal worden ge
stemd nadat alle onderdeelen van art. 1 zijn af
gehandeld. Langdurige discussie zijn gevoerd
10 over de lijn ZwolleAlmelo met de daarop
10
voorgestelde drie amendementen als: a. van den
heer Smidt: Meppel-Almelo; b. van den heer Blussé:
Almelo over Raalte naar Zwolle, met zijtak raal
teDeventer; c. subamendement van den heer
der Oije, op dit laatste
amendement ter bijvoeging: met een zijtak
Apeldoorn. De Minis
ter heeft alle amendementen bestreden.
2°. Dordrecht langs Gorincliem en Tiel
Eist. Deze lijn heeft schier tot geen
aanleiding gegeven.
3°. Amersfoort langs Veenendaal en Wagenin-
gen naar Nijmegen. De heer Corver Hooft stel
de voor die lijn weg te laten. De heeren Heij-
denryck en Van Nispen stelden voor de kortste
richting langs Rhenen. De discussie over beide
amendementen, duurt voort.
Zitting van Donderdag 21 Oct.
In de zitting van heden is de discussie voort
gezet over de lijn AmersfoortNijmegen. De
heer Vening Meinesz heeft breedvoerig deze lijn
verdedigd in het belang eener kortere verbinding
van Amsterdam met Keulen, en met het oog op
eene heilzame concurrentie met den Rijn-spoor-
weg. De minister Heemskerk in dezen andere
verdedigingsgronden aanvoerende, had hét aller
minst dit amendement van den heer Corver Hooft
verwacht, omdat, bij aanneming, de slagader van
het levend organisme der geheele wet wordt af
gesneden. Daarop heeft de heer Corver Hooft
zijn amendement ingetrokken, dat echter dadelijk
door den heer Gratama overgenomen en daarna
door den heer Stieltjes tegen den minister ten
sterkste werd verdedigd. Amsterdam heeft boven
alles behoefte aan verbetering op de Keulsche
vaart en met eenigen spoed kan dat werk bin
nen een paar jaren gereed zijn. De discussie
over deze lijn is na nog eenige woordenwisseling
gesloten.
De lijn ZaanstreekPurmerendHoornEnk-
huizende Ven, door de regeering geschrapt,
orn vrij te blijven in eene verbindingshaven met
Friesland, heeft slechts aanleiding gegeven tot
enkele opmerkingen;
De lijn StavorenHindeloopenSneekLeeu
warden gaf aanleiding tot grooter debat. Drie
amendementen zijn daarop voorgesteld
1. door de heeren Wijbenga, Idzerda en Moens,
om Workum en Bolsward in de lijn op te ne
men;
2. door de heeren Bergsma en Harinxma, om
de lijn door te trekken tot Dokkum;
3. door den heer Bredius, om de lijn aldus te
bepalen HarlingenBolswardSneekJoure
Heetenveen.
De minister verklaart zich niet met de bedoel
de amendementen te kunnen vereenigen. De dis
cussie over deze lijn is afgeloopen. Morgen
voortzetting. (Zie telegram.')
het land zelf een verblijf is geworden voor aller
lei soort van misdadigers.
De gevolgen van een dergelijk bezit in Spanje
zijn bekend.
In Zwitserland is de toestand gunstig. In ”72
telde de republiek 485,000 hoofden van huisge
zinnen, onder welke 465,000 grondbezitters. Beie
ren had er in 't zelfde jaar 1’330,000 met
947,100 grondeigenaars, Saksen 491.839 met
241,853.
Daarentegen is in Groot-Brittanie, de hertog van
Sutherland (Schotland) eigenaar van 't geheele graaf
schap (bevolking 28,000 inwoners), zich uitstrek-
Het geheele graafschap
heel klein gedeelte wordt
kende van zee tot zee.
is nagenoeg woesteen
bebouwd.
Lancashire is voor ruim de helft in eigendom
bij 7 familien.
In beide graafschappen bestaat een bedenkelijk
pauperisme.
Ook Ierland gaat er onder gedrukt.
CTATEV-CEXKKAAL.
Tweede Kamer.
Zitting van Dinsdag 19 Oct.
De beraadslagingen over het ontwerp tot aan
leg van Staatsspoorwegen zijn heden voortgezet.
De heer Bredius betoogt, dat de exploitatie niet
goed geregeld is, en vraagt naar den stand der
concessien van den heer Kaptijn en die van den
heer Van Heemstra voor de noorderlijnen; voorts
of de regeering die wil subsidieeren, alsmede
welke voornemens de regeering heeft voor de
toekomst omtrent de subsidieering van particu
liere lijnen. De heer Cremers heeft omtrent
het groote plan van den heer Heemstra meer
bijzonder gevraagd of de regeering 3 millioen
subsidie zal toekennen, als zij de zekerheid zal
hebben dat de aanleg van dat groote net in Gro
ningen en Friesland gewaarborgd is. De heer
Harinxma acht de verbindingen in bet noorden
onvoldoende. De heer Des Amorie van der Hoe
ven verklaart zich tegen alle ingrijpende amen
dementen tot uitbreiding, niet zoo zeer op finan-
cieele gronden, maar wegens de materieele on
mogelijkheid al wat nog gevraagd wordt af te
werken. De heer Corver Hooft is voor het ont
werp en tegen de uitbreiding, maar ook tegen
de voorgestelde lijn AmersfoortVeenendaal
Nijmegen. De heer Teding van Berkhout vraagt
inlichting naar het leidend beginsel in het stel
sel der regeering bij de keuze der lijnen. De
heer De Jonge is onbevredigd, wenschte meer
lijnen, vooral in Zeeland; laat zijn stem afhangen
van de toezegging'der regeering om spoedig een
aanvullingswet voor te dragen. Daarna heeft de
minister van binnenlandsche zaken het ontwerp
breedvoerig verdedigd. Hij gaf de redenen op
waarom hij voor staatsaanleg gestemd is en sub
sidieering uitzondering moet blijven, ofschoon hij
aan serieuse aanvragen gaarne zijn aandacht zal
wijden. Wat den omvang der lijnen betreft, de
regeering kan niet alles op eens doen; aan alle
behoeften kan niet dadelijk gevolg worden gege
ven, getuige b. v. ’t voorloopig verslag waarin
niet minder dan 28 meerdere lijnen gevraagd
worden. Men behoort ook rekening te houden
met de bestaande spoorwegen. Wat de regeering
voordraagtvoldoet aan de wezenlijke behoeften
en bestaande leemten, terwijl de exploitatie er
van verzekerd kan geacht worden. De financieele
beschouwingen laat hij ter beantwoording aan
den minister van financiën.
Hij geeft voorts hel leidend beginsel der voor
dracht aan, gelijk dit reeds in de stukken is om
schreven. Het is waar dat hij vroeger Voor
voorafgaande regeling der exploitatie was, maar
toen was ’t staatstoezicht op de spoorwegen nog
niet geregeld. Met de exploitatie-maatschappij
zijn nieuwe onderhandelingen op weg.
De minister onthield zich nu van ’t aangevoer
de omtrent de bijzondere lijnen of de amendemen
ten. Dat alles komt van zelve bij de artikelen
terug. Hij herhaalt, dat bij subsidieering van
particuliere concessien op den voorgrond moeten
staan eigen krachtinspanning en waarborg voor
de uitvoering. De toestand der aanvragen Heem
stra c. s. en Kaptijn en Gentis is sedert het ant
woord der memorie niet veranderd.
Zonder zich over voorgestelde of voor te stel
len amendementen nu reeds uit te laten, waar
schuwt hij in het algemeen om zich niet te veel
in amendementen te verdiepen. Men overlade
’l schip niet opdat het niet zinke. Men preju-
dicieere niet op de toekomst. Laat eerst de wet
van I860 geheel uitgevoerd en dit ontwerp vol-
voerd zijn, dan zal over 5 a 6 jaren van zelf
de behoefte aan uitbreiding gevoeld en bevre
digd worden.
De minister van financiën spoort eveneens tot
matiging der eischen aan, op gronden van finan-
ES?.'-'