fiEl!EEATE 1 HET ABHO.MMSSEHEXT SA EEK. NIEUWS EN HIVEBTEATIE IiLAD VOOR DE j 1 1 1875. No. 86. 27 OCTOBER. WOENSDAG II Nederland in zijn tegcn- woordigen toestand. I Ir»* I »ijk- Mr. W. F. SCHOOK. en den sen, en Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten de Stad franco ƒ1.90. Zie hieromtrent onder de binnenlandsche berichten. Oi ’58 >or 15 >or •ies, ma, ider lan- Een us- de te htg. (’es om- laf- jrls. im. den ema 'je, Sij. na, em- ark, lan, en v. let j I van mystificatiege- politieke moraliteit. ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel daarboven 7*/2 Cents. Alle brieven en stukken, de uitgave of redactie betreffendeworden franco ingewacht. van rapporteurs^ naar Indien het waar is wat beweerd wordt door de agenten van de Forenede Dampskibssels- kab te Kopenhagede heeren de Leeuw en Philipse,1) dan is er ten aanzien van het Deensche schip de »Phönix” niet rechtmatig ge handeld, door het niet ter kennisse brengen aan belanghebbenden, ’t geen zij weten moesten om zich te verdedigen. Hierbij komt nog eene andere vraag: ol Ne derland gerechtigd is, in vollen vrede, een vreemd I ge- schip, varende op eene neutrale^rivier (de Schel de), aan te houden? In dezen had men kunnen en behooren te han delen langs diplomatieken weg. De tijd zal loeren, welke de gevolgen van een en ander zijn. De voorzichtigheid, de wijsheid en een verstan dig Staatsbeleid mogen Nederland behoeden en behouden. Nederland verkeert tegenwoordig in eene vreemde positie, wat betreft zijne koloniën en de buiten- landsche zaken. De roekeloos begonnen oorlog met Atjin, even min rechtvaardig in oorsprong, als met goed be leid bestuurd duurt nog steeds voort. Wilde men de officiëele mededeelingen geloven, dan moest die te kwader uur en ter ondoor dachte gelegenheid aangevangenveroverings oorlog reeds lang geëindigd zijn, en Nederland geheel Atjin reeds hebben ten ondergebracht. De particuliere berichten luiden echter gansch anders; en de feiten zijn daar, om die berichten, als waarheid bevattende, tegenover de officiëele te stellen. Die ongelukkige oorlog heeft reeds duizenden menschenlevens gekost en nüllioenen schats ten offer doen brengen, en toch zijn wij er niet veel verder door gekomen. Die oorlog is een geheel mis aan overleg, beleid en De wervingen in het buitenland gedaan he' verzwijgen van de waarheid ten aanzien van het wat en hoe, had ons bijna in moeielijke diplo matische verwikkelingen gebracht waaruit Ne derland niet dan slecht weggekomen zou zijn. Dit gebrek aan inzicht kennis en staatkundi ge waarheidsliefde, had ons Vaderland, als de Europesche toestanden het niet hadden verhin derd, wel eens zijne onafhankelijkheid kunnen kosten, althans de oorzaak kunnen geweest zijn van gevaarlijke represailles. Het blijft nog altijd de vraag, of Nederland zich op Sumatra zal kunnen staande houden en zoo jaof het zijn prestige in de Oost-Indische bezittingen niet verspeeld heeft. Indien de Aljinezen zegevieren is het niet twijfelachlig of er zullen op Java opstanden ont staan, met of zonder hunne hulp, die onder de hand wel eens konden ondersteund worden door koloniën-bezitfende Staten, die tuk op uitbreiding zijn. Geenszins beweer ik, dat deze of gene staats man alléén schuld heeft aan ’t geen er verkeerds gedaan is; dat zou onrechtvaardig zijn. Allen te zamen moeten de schuld er van dra gen de één door te handelen, de ander door niets te doen. Beide, neen alle partijen zijn zedelijk aan sprakelijk voor een eventueel verlies der koloni ën, ’t welk vroeger of later een feit zal blijken te zijn. Allen toch maakten zich schuldig aan het mis kennen van menschenrecht en het overtreden van ’t geen zedelijkheid en eerlijkheid voorschrijft. Allen wilden niet inzien, dat de kruik zoolang te water gaat, tot zij breekt. Een volk, dat opkomt vooruitgaat, laat zich niet langer^pls een zuigeling behandelen, of zich drillen als een kind op de onderste klasse eener lagere school. De quaestie met Venezuela heeft ons Land in eene slechte verhouding met die republiek bracht. Nederland kan, zegt men, Venezuela gemakke lijk tot zijn plicht brengen. Wie dat gelooft moet eens nagaan, wat wij zooal hebben kunnen gedaan krijgen, ten opzich te der Venezuelaansche schuld, die zoovele on betaalde houders in Nederland heeft. Alle pogingen en vertoogen, om tot eene wenschte regeling te komen, zijn mislukt. Meermalen is Nederland in conflict geweest met die republiek, doch het heeft nimmer ver kregen, wat, naar het beweerde, zijn goed recht was steeds is het er slecht afgekomen, en toch verkondigde de diplomatie luide, dat zij gezege vierd had en het recht van Nederland had ge handhaafd. Werden onze diplomaten misleid, of misleidden zij de natie In beide gevallen waren zij geen goede diplo maten. Heeft Nederland gelijk in de quaestie der Mi das of Venezuela? en, zoo ja, had dan Venezue la geen recht op schadevergoeding wegens het gebeurde met de inwoners van Curasao? Venezuela sloot zijne havens voor alle Slaton dus ook voor Nederland was het nu verstandig van ons gehandeld te eischen, dat dat verbod voor ons alleen wierd ingetrokken Lag ’t in deze niet voor de handgemeen schappelijk te handelen met de overige Staten wulke met Venezuela handel drijven M. i. kon en mocht Nederland het initiatief niet nemen alvorens zich langs diplomatieken weg overtuigd te hebben, dat het bijval zou vinden bijvoorbeeld bij Duitschland, Engeland, Frankrijk en Denemarken. KENNISGEVING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente Sneek maken hiermede bekend: dat het aanvullings-kohier van de belasting op de binnen de gemeente gehouden wordende Honden, dienst 1875, door den gemeenteraad in zijne ver gadering van den 23 dezer maand is vastgesteld, en thans gedurende den lijd van acht dagen te rekenen van den 27 dezer maand, ter Secre tarie voor een ieder ter inzage zal liggen dat, binnen dien termijn van acht dagen, re clames op ongezegeld papier tegen het door den Raad vastgestelde Kohier kunnen worden inge diend bij de Gedeputeerde Staten van Friesland. Sneek den 26 October 1875. Burgemeester en Wethouders voornoemd J. TEN GATE. De Secretaris, II. FENNEMA. Wie dat niet inziet, moet verstandelijk blind zijn, en is ongeschikt tot regeeren. Doch laat ik afstappen van Atjin. Die zaak is inderdaad treurig en kon wel eens, voor de duizend- en zooveelste maal, de waar heid bewijzen van ’t »Eên uur van onbedachtzaamheid »Kah maken dat men jaren schreit”. Voor regeeringsdaden zijn helaas 1 niet zij, die ze bedreven, verantwoordelijk maar het volk, dat ze vaak niet wilde, moet er voor boeten. Zoo is het thans, zoo was het voorheen zoo zal het in de toekomst wezen. met een zijtak naar Zwaluwe. De discussie over die lijnen duurt voort. Zitting van Zaterdag 23 Oei. De commissie van onderzoek der regeerings- inlichtingen op de adressen nopens de bekende overeenkomst der Regeeringmetde Rijnspoorweg maatschappij, heeft rapport uilgebracht. Do meer derheid stelt als conclusie voor, te vei klaren: dat door die overeenkomst het algemeen belang niet behoorlijk is behartigd. De minderheid wenscht als haar gevoelen uit te drukken, dat, na al het vroeger gebeurde, het verkieslijker ware geweest als die overeenkomst ware aangegaan onder voorbehoud van de goedkeuring der Staten-Ge- neraal. De dag voor de beraadslaging zal nader worden bepaald. De discussien over de spoor-- wegwet worden voortgezet; op verzoek van den heer Stieltjes zullen Maandag de discussien her opend worden over de lijn RotterdamMaas sluis, daar hij meende dat er een, misverstand moest heersclien in de opgaven van den minister omtrent de kosten der havens Maassluis en Hoek van Holland. De achtste lijn: BredaBosch in verband met het amendement-Wassenaer, om een lijn Zwaluwe’s Bosch te maken en ’t amend.- Verheijen om een andere richting aan te nemen, hebben tot zeer uitvoerige discussien geleid, voor al na een nieuw amendement-Hariiixma om de Regeeringslijn te doen vervallen. De Minister heeft dat amendement genoemd: even doodend voor de wet als die van Bastert en Gratama, en ten sterkstede aanneming ontraden; ook bestreed de Minister de amendementen-Catwijck en Ver heijen. De voorgestelde Regeeringslijn is wel in ’t belang van de Langstraat en in ’t belang eener goede exploitatie. Aan het slot der zitting zijn na warme dis cussie over het woord doodend, gelijk de mi nister ’t amendement-Harinxma had gequalificeerd, de beraadslagingen over de achtste lijn gesloten. Ook die over de negende lijn: GroningenDelf zijl zijn afgeloopen na bestrijding door den Minister van het amendement-Bredius, om de richting te nemen over Heereveen. Maandag 1 uur behandeling der nieuw voorgestelde lijnen. Zitting van Maandag 25 Oct. De Kamer heeft heden de discussie over art. 1 der spoorwegwet voortgezet. Het debat werd heropend over de lijn Rotter dam of Schiedam naar Maassluis of (volgens het amendement der commissie den Hoek van Holland. De heer Stieltjes betoogde, dat de haven aan den Hoek van Holland even duur als de haven te Maassluis kosten zou (7 ton.) De minister heeft zijne vroegere opgaven om trent de kosten gehandhaafd, zonder voor de juist heid in te staan. Verscheidene sprekers hebben de haven aan den Hoek van Holland bestreden. Daarna zijn de discussien geopend over de nieuw voorgestelde lijnen. De lijn HarlingenSalzbergen is door den heer Gratama verdedigd als van internationaal belang en van voordeel voor Drenthe. De lijn Win schotenAssen werd krachtig voorgestaan dooi den heer de Ruiter Zijlker, als zijnde in het al gemeen belang en in dat der vruchtbare en nij vere Veenkoloniën. De minister heeft ze beiden bestreden. Even zeer bestreed de Minister de lijn LeidenUtrecht (door den heer van den Berch voorgesteld uit het oogpunt van billijkheid jegens de Rijnstreek- bewoners) als te groote concurrent voor de lijn LeidenWoerden. Daarbij gaf de Minister te kennen, dat de hh. Sloet en de Bordes met vol komen löijauteit gehandeld hebben, en deelde hij mede, dat de onteigeningswet voor de lijn Lei- 1 1 STATEM-fcEBTERAAL.. Tweede Kamer. Zitting van Vrijdag 22 Oct. De Kamer heeft heden, op voors'el van voorzitter, besloten morgen de behandeling der spoorwegwet voort te zetten en Maandag het tweede onderzoek in de afdeelingen te doen plaats hebben van de Indische begroeting, die eerst na de vacantie (die tot 9 November zal duren) in beraadslaging zal komen. Heden is de discussie over de afzonderlijke lijnen voortgezet. Op die van NijmegenVenlo heeft de heer Bastert zijn amendement toegelicht tot weglating dier lijn, in verband met het amen- dement-Gratama, tot weglating ook van de lijn AmersfoortNijmegen en met zijn eigen amen dement tot daarstelling eener nieuwe lijn: Utrecht- GorinchemBreda, aansluitende aan Belgie. De hh. Stieltjes en Kerkwijk verklaarden zich vóór ’t amendement. De Limbnrgsche leden en de Minister waren er zeer tegen, als eene poging lot wegneming eener nieuwe schakel uit het ontwerp, tevens daarsfellende eene verbinding tusschen het Noorder en het Zuidernet. Daarna kwam in behandeling de door de Re- geering gewijzigde en thans aldus luidende lijn: Schiedam of Rotterdam langs Vlaardingen naar Maassluis. Deze lijn gaf aanleiding tet langdu rige discussie in verband met het amendement der Commissie van rapporteurs, om die lijn door te trekken tot den Hoek van Holland. Werd eenerzijds op het hooge belang van de verbinding van Rotterdarti met den Hoek van Holland gewezen, de Minister toonde de groote kosten aan van het maken der lijn Maassluis Hoek van Holland, zonder daaraan geevenredigd nut. In elk geval zal de lijn moeten uitgaan van het gemeenschappelijk station. Op de achtste lijn Breda—’s Bosch zijn twee amendementen ingediendvan den heer van Cat- wijck om Zwaluwe’s Bosch en vau de hh. Ver heijen en van Nispen om de lijn via Geertrui- denberg of Raansdonk te nemen en van daar SMI'kll ge- 34 51 >or lor lor 14 0 .50 &6 17 58 43 M. 'io /8 2 10 2 16 I 2 f 10 10 L ’J -

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1875 | | pagina 1