fflfflTE EN HET ARRONDISSEMENT SNEER.
NIEUWS- EN ADIERTENTIE-RLAD VOOR DE
1876.
«o. 10.
2 FEBRUARI,
WOENSDAG
ZEDEPREEKEN VAN EEN VRIJDENKER.
EN.
EE N-KN-D ERTIGSTEJ A O A. NG-
4
4
4
X
4
'74
4
4
5/
/I6
SAI. T. lil. It COURANT.
5SS
dienst zijn en
BIKNEXLAID.
in de Sneeker
van
s
tllll' uil
lan-
Jcke
reld,
lem,
50 a.
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementspiijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, builen
de. Stad franco ƒ1.90.
5.60
6,556
7,17
7,58
8,43
9.—
door
9,15
door
9,34
9.51
door
door
door
10-14
A M.
Jan.
'.o
den
non
lar-
Ou-
van
v.
eide
Loi-
jris,
Jan
oet-
al
ong
v.
snd.
rda,
a z.
Eil
een houdt den ander daarin; van een overtuiging
is geen sprake. En mocht eens iemand een oogen-
blik er aan denken dien sleurgang fe verlaten en
voor ’n korten tijd met een overtuiging zelfstan
dig op te treden, dan vindt hij in zijn kring zoo
weinig bijval, zoo weinig lot handelen noodzake-
hjke sympathie, dal hij zijn voornemen opgeeft
niet meer zeker of iets, dat zoo weinig goedkeu
ring wegdraagt, wel goed kan zijn.
Had die man een wat ruimere wereld-be-
schouwing gehad, had hij zich niet uitsluitend ge
richt naar het groepje menschen rondom hem, was
de geheele wereld zijn «wereld” geweest in plaats
van één dorp of stad, dan had hij kunnen weten,
dat wat daar in zijn kring zulk een afkeuring
ondervond, door anderen zeer werd toegejuicht.
Met dien steun had hij waarschijnlijk kracht ge
had zich boven zijn omgeving te verheffen had
hij naar een overtuiging gestreefd.
'4
14
t7
besluit van den 8sten Mei 1862 (Staatsblad
46);
Bij het door den Minister van Justitie aan den
Raad van State ingezonden wetsontwerpwordt
de opheffing van elf Arrondissements-Rechtbanken
voorgesleld, te weten Appingadam, Sneek, De
venter, Nijmegen, Amersfoort, Hoorn, Leiden
Brielle, Gorinchem, Goes en Eindhoven. De o?
venge Rechtbanken worden verdeeld in tweeklas
sen een rechter der eerste klasse zal 3000
tractement, een der tweede klasse ƒ2200 ont
vangen de andere ambtenaren bij het college
naar evenredigheid.
Het Vad. herinnert terecht, dat de Min. van
Buitenl. zaken zich bereid heeft verklaard, in
eene openbare zitting van de Tweede Kamer
inlichtingen te geven op de interpellatie van den
Cremers betreffende Venezuela, maar dat de Ka
mer de voorkeur schonk aan een comité-gene-,
raai, omdat de Min. te kennen gaf, dan al licht
iets ruimer in zijne mededeelingen te kunnen
zijn. Maar nu blij en de «ruime inlichtingen”,
die de minister bereid was in openbare zitting
te doen, ook geheim. Hel Vad. dringt er op
aan, en ieder behoort dien aandrang te steunen,
dat alle mededeelingen, die ’s lands belang toe
laat te doen, omtrent den stand der Venezuela-
quaeslie in de Staats-Cl. worden opgenomen.
i
In een bij het Departement van Koloniën ont
vangen telegram is door den Gouverneur-Gene-
raal van Nederlandsch Iridie bericht, dat, terwijl
geen tijdingen waren ingekomen omtrent de 'er-
richtingen der in Atchin ageerende troepen van
12 tot 19 Januari waarschijnlijk wegens
stoornis op de telegraaflijnen op Sumatra uit
een telegram van Atchin dd. 24 Januari het na
volgende was vernomen aangaande de gebeurte
nissen van 19 tot 24 Januari.
19 Januari werd gebivakkeerd te Kroeng Raba.
De hoofden der IV Moekin werden opgeroepen.
Gekwetsten,, gieken en krijgsgevangenen werden
per sto’ömschip övergëvöérd naalr OlélFleh.-
20 Januari werd een' 'stoomschip naar Kiue-
wang gezonden om Toekoë L.lmpassei af te halen,
voor de aanrakingen mét de' hoofden in de IV
Moekin.
21 Januari wérd eene verkenning gemaakt
naar de kloof van Djempit.
22 Januari verkenning naar de kloof van Bra-
doen; de plaats voor eene vestiging werd aldaar
bepaald. De hoofden der IV Moekim hebben de
hun voorgehouden artikelen van onderwerping
aangenomen,
De hoofden van Lepong, Loöng en Da ja wer
den opgeroepen. Het hoofd van de Moekin Bra-
doen kwam in het bivak.
23 Januari is het hoofd van Lepong aangeko
men. Per stoomschip werden zieken overgevoerd
naar Oleh-leh.
24 Januari, opgerukt naar de kloof van Bra-
doen. De weergesteldheid en de gezondheid der
ageerende troepen waren gunstig.
Bij de overige troepen in Atchin was de ge-
treksel uit het stamboek, of een bewijs van wer
kelijke dienst, ten minste tien dagen vóór den
dagwaarop de eerste zitting van den Militie
raad- wordt geopend ter Secretarie voornoemd
moet worden ingeleverd.
En zal deze worden afgekondigd waar het be-
hoort den 22 Januari en 5 Februari 1876.
Sneek, den 21 Januari 1876.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
J. van DRIESSEN L. Burgem.
De Secretaris, H. FENNEMA.
ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
voor eiken regel daarboven 7'/2 Cents. Alle brieven en stukken,
de uitgave of redactie betreffende worden franco ingewacht.
4’ E N NISGEVIN G.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
de Gemeente Sneek,
Gelet op art. 28 der Wet betrekkelijk de Na-
Brengen bij deze ter kennis van de belang
hebbenden, dal de loting van de ingezetenen de
zer gemeente, die in het vorige jaar voor de Mi
litie zijn ingeschreven voor zoo ver zij op den
Sisten Dec. 1875 nog in leven waren en inge
zetenen van het Rijk zijn gebleven zal plaats
hebben te Sneek in de Concertzaal op Vrijdag,
den 11 Februari e. k., des middags ten 12 ure
dat op den 14e dier maand ter Secretarie der
gemeente door of van wege de lotelingen aan
vraag kan geschieden voor de getuigschriften ter
bekoming van vrijstelling wegens broederdienst
of op grond van te zijn eenige wettige zoon
alsmede dat, om vrijstelling wegens eigen militai
re dienst of die van broeders te verkrijgen, het
paspoort of ander bewijs van ontslag of een uit-
I.
De lust om aan zijn omgeving te behagen is
een sterke prikkel tot verkeerd handelen. Men
treft, personen aan van wier ontwikkelde denk
beelden omtrent zedeleer men zich door ernstige
gesprekken onder vier oogen overtuigd heeft, en
die, in een eenigszins groot gezelschap, vooral in
tegenwoordigheid van dames er toe kunnen
komen de grootste dwaasheden toe fe stemmen.
Laat in zoo’n gezelschap eens met een, helaas
gewone, verachting over iemand gesproken wor
den, die, ongetrouwd, met een vrouw heeft ge
leefd over een meisje, dat een natuurlijk kind
heeft ter wereld gebracht, of over iets dergelijks,
en zie eens hoe weinigen, als het algemeene oor
deel afkeurend is, daar tegen op durven komen;
hoe weinigen tenminste de mogelijkheid durven
te berde brengen, dat de besprokene niet schul
dig is.
In dit geval wordt men beheerscht door den
indruk van ’t oogenblik; er bestaat kans, dat hij,
die zweeg toen ’t tijd van spreken was, later zich
zelf zijn lamheid verwijt maar ook in andere
gevallen wordt er veel geofferd door de «allemans
vrinden”.
Op zich-zelf is dit geen kwaad; zijn handelingen
zoo in te richten, dat zij aan het meerendeel on
zer' medemenschen behagen is schoon in 't
algemeen een gebrekkige een nog in sommige
gevallen voldoende grondslag der moraal maar
men moet zich de wereld, waaraan men behagen
■wildaarbij niet te eng voorstellen, en dit ge
beurt maar ai te dikwijls.
De meesten zoeken slechts de goedkeuring van
het weinigje menschen dat hen onmiddelijk om
ringt; dat is hun «wereld”, daarnaar richten ze zich
uitsluitend; melde goed- of afkeuring van ande
ren bemoeien ze zich niet die beslaat voor hen
niet. Is het eens gelukt een bende dieven, valsche
munters of wat ook bijeen te krijgen dan is ’t
bestaan er van vrij goed verzekerd want ieder
afzonderlijk vindt zijp sleUn in de goedkeuring
van alle anderen. Dit is een van de redenen
waarom kostscholen zoo zijn af te keuren de
jongens of meisjes daarop vormen een wereldje
op zich-zelf, daaraan te behagen is spoedig ’t ee
nige wat ze zoeken.
't Zelfde geldt omtrent de hooge-scholen ook
de «studenten” vormen een wereldje op zich-zelf,
en richten zich sléchts naar elkaar, waardoor bij
hen veel dingen «mooi” gevonden worden, die
een denker doen walgen.
Zoo is het eindelijk met verzamelingen, zoo als
men ze zooveel aantreft, Van alledaagsche perso
nen die er hun eer in stellen alledaagsch te
blijven en iedere afwijking daarvan in welke
richting ook met. schimp en spot onthalen. Ik
geloof nief, dat die menschen tegen hun overtui
ging handelen wanneer ze iels waarlijk goeds
bespotten en in z’n voortgang belemmeren, ’t Is
hun gewoonte al wat is: goed-, ten minste al wat
verandering te weeg brengt: af te keuren. Tot
iets anders dan sleur daarbij komt het nietde
lionale Militie van den 19den Augustus 1861
(Staatsblad no. 72) en artt. 20 en 21 van Z. M.
1 no.
Die «sleur” is iets wat bij vele menschen voor
overtuiging in de plaats treedt; ze handelen daar
naar dikwijls als of het een overtuiging was, en
voor vele belangrijke maatschappelijke verbeterin
gen ware het beter, dat enkelen ze met volle
overtuiging bestreden, dan dat ze den strijd tegen
zulk een ontmoedigenden slender moeten vol
houden.
Schijnbaar zeer ernstige zaken, die men niet
veronderstellen zou dat ze ooit anders dan met vol
len ernst werden behandeld, hebben hun voort
durend bestaan aan de verdediging die ze in de
«sleur” vinden, te danken. Ze bestaan omdat
ze al zoolang bestaan hebben. Zoo o. a. de
godsdienst.
Er zijn enkelen, zoowel onder de Katholieken
als onder de (orthodox) protestanten, die met
volle overtuiging zich daaraan toewijden; voor wie,
zoo als ’t zijn moet als men godsdienstig is, de
godsdienst boven alles gaat. Maar hun getal is
klein in vergelijking van hen voor wie godsdienst
een bijzaakje is, veel minder belangrijk dan hun
beroep, en waarover ze veel minder denken en
spreken.
De- een is roomsch, ja, omdat zijn vader en
moeder,- zijn geheele familie het zijn; hadden die
een andere godsdienst gehad, hij zou er ooftt&en
andere hebben, want hij is niet overtuigd, dat de
katholieke godsdienst de beste, de «eenig zalig
makende” is. Hij zegt het wel, als ge er hem
naar vraagt, maar verdedigen kan hij zijn stand
punt niet. Ge behoeft geen vijf minuten met
hem te spreken om tot antwoord te krijgen: »nu
ja, zoo precies weet ik dat ook niet; och ik be
moei me niet veel met die dingen, weet je, ik
ga op mijn tijd naar kerk en houd mijn paasch
en daarmeê uit.” En dit antwoord zult ge niet
alleen krijgen van lieden die ook in andere op
zichten geheel zonder overtuiging zijn; neen! ook
van menschen, die in betrekking tot andere za
ken een goed oordeel kunnen vellen, zult ge dit
bescheid krijgen en daarmeé dan dikwijls het
bewijs, dat de godsdienstige veel minder van zijn
godsdienst weet dan de ongodsdienstige vrager.
’t Is ergerlijk te zien, hoe geheel onbekend zoo
wel protestanten als katholieken, met hun gods-
KENN1SGEVING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
de Gemeente Sneek, voldoende aan de circulaire
van heeren Gedeputeerde Staten van Friesland
van den 6 Januari 4876 no. 32, brengen ter
kennis van de ingezetenen, de navolgende uit-
noodiging
«De Gedeputeerde Staten van de Provincie
.«Friesland, gelet hebbende op het 2e lid van
«art. 73 der wet van 4 Juli 1850 (Staatsblad
»no. 37);
«noodigen bij deze de inwoners der provincie
«uit om, zoo zij in andere provinciën in de rijks
«direcle-belastingen zijn aangeslagen, daarvan
«vóór den 1 April aanstaande aan hunne verga-
«dering te doen blijken, teneinde door haar daar-
»op kunne worden gelet bij de opmaking der
«lijst van hoogstaangeslagenen voor de verkie-
«zing van de afgevaardigden ter Eerste Kamer
«van de Staten Generaal.”
En zal deze op de gebruikelijke wijze worden
afgekondigd, tevens met plaatsing in de Sneeker
Courant.
Sneek,. den 22 Januari 1876.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
J. van DRIESSEN, L. Burgem.
H. FENNEMASecretaris.
van hoe schrikkelijk weinig belang
de godsdienst in ’t leven voor hen is. Zoo
lang niets hen opwekt uit hun sleur, denken en
spieken ze bijna nooit over hun God, en toch is
hij het die, volgens hen, alles bestunrt, in wier
hand hun leven rust, wien te behagen hun eenig
doel moet zijn. Ze vergeten hem als 't ware, en
als ooit z’n naam genoemd wordt (behalve om te
vloeken) is het om er de een of andere grap
aan vast te knoopen.
Wordt die godsdienst aangevallen, komen ze
met een vrijdenker in gesprek, dan verandert dit
dikwijls plotseling, en Hij, aan wien ze misschien
in geen weken ernstig gedacht hebben, wordt nu
terstond uit de diepte opgehaald en tot «oor
sprong, onderhouder en bestierder van alles”,
zijn dienst tot «de .eenig mogelijke zedelijke
steun van het leven” geproclameerd.