1
NIEWS- BN ADVERTENTIE BLAD VOOR DE
GEMEENTE EN DET ARRONDISSEMENT SNEER.
1
I
No. 15.
1876.
ZATERDAGS
19 FEBRUARI.
1
k
k
olksdwalingen.
1
5
'X
I.
ra
i
vrijdags
I
Mr. W. F. SCHOOK.
9
l
I
r
i
Voor vlijt en gedrag
1. goed
2. middelmatig
3. geringberispelijk.
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten
de Stad franco ƒ1.90.
•r
die betrekking verbonden, ge
ar
16
ar
4
>1
ar
or
or
14
O
>b
7
8
Hoe grooter de onkunde is, des te meer volks-
ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
voor eiken regel daarboven 7’/2 Cents. Alle brieven en stukken»
de uitgave of redactie betreffende worden franco ingewacht.
L -
AFKONDIGING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Sneelc doen te weten dat door den Raad dier
gemeente, in zijne vergadering van 15 Januari
1876, is herzien en vastgesleld het volgende:
HUISHOUDELIJK REGLEMENT voor de
HOOGERE BURGERSCHOOL te SNEEK.
A. Van de leerlingen
Art. 1. De tijd, voor de gewone lessen be
stemd is alle werkdagen van 812 en des
maandagsdinsdagsdonderdags en vrijdags
van 24 uur.
Art. 2. De deuren van het schoolgebouw wor
den vijf minuten, doch in de maanden Decem
ber, Januari en Februari, tien minuten na den
bepaalden schooltijd gesloten.
Art. 3. Bij het binnenkomen in het school
gebouw, begeven zich de leerlingen onmiddellijk
naar de lokalen waar zij onderwijs zullen ont
vangen.
Art. 4.
dwalingen er zijn. Het een gaat onafscheidelijk
i gepaard met het ander beiden volgen uit elkan-
der en behooren bij elkaar als pot en deksel.
Door de toeneming van beschaving zijn vele
volksdwalingen verdwenen en vergeten.
Weinigen weten zelfs meer, wat de Waarzeg
gende staf is, die vooral in de 17e eeuw verba
zenden opgang maakte.
durende den tijd der waarneming, elk in ver
houding van het getal der door hem vervulde
les-uren.
Art. 15. De leeraars zijn gehouden, des voor-
en namiddags vóór den aanvang der lessen in
hunne klassen tegenwoordig te zijn, en deze bij
het eindigen niet eerder te verlaten dan nadat
zij of door een ander leeraar vervangen of alle
leerlingen vertrokken zijn, tenzij soms leeraren
elkander moeten afwisselen.
Art. 16. Dij den aan vang van het schooljaar,
ontvangt elk leeraar van den Directeur eene lijst
van de leerlingen die tot zijne lessen zijn toege-
lalen.
Art. 17. Maandelijks doet elk leeraar aan den
Directeur eene schriftelijke opgave toekomen van
de leerlingen die opgehouden hebben zijne les
sen. bij te wonen.
Art. 18. Ieder leeraar zal in een register aan-'
teekening hóuden van de vorderingen, de vlijt
en het gedrag zijner leerlingen.
Deze aanteekeningen op eene eenvormige wij
ze voor alle klassen naar een gegeven model in
gericht, zullen elke maand aan den Directeur
worden medegedeeld.
Deze aanteekeningen geschieden in cijfers, waar
aan deze beteekenis verbonden is:
Voor de vorderingen
1. zeer goed
2. goed
3. middelmatig
4. niet voldoende
5. gering
Art. 19. De zorg voor de verzamelingen, hulp
middelen en werkplaatsen, welke bij sommige
vakken van onderwijs dienen, is opgedragen aan
de leeraren met dat onderwijs belast.
Ingeval dezelfde hulpmiddelen door meer dan
een leeraar bij het onderwijs gebruikt worden,
beslist de Directeur, wien de zorg daarvoor zal
zijn opgedragen.
C. Van den Directeur.
Art. 20. De Directeur houdt een register der
leerlingen, waarin onder meer aanteekening wordt
gehouden van den tijd, dien zij aan de school
onderwijs genoten hebben, en, zoo mogolijk, van
de betrekking waarin zij na het verlaten van de
school werkzaam zijn geweest.
Art. 21. Niemand wordt tot de lessen toege
laten, dan na door den Directeur te zijn inge
schreven.
'De inschrijving geschiedt kosteloos, en wordt
bij den aanvang van ieder schooljaar herhaald
Bij de inschrijving, ontvangt ieder een exem
plaar van het gedrukte 'programma der lessen.
Ieder ingeschrevene geeft aan den Directeur
op, of hij het geheele onderwijs, dan slechts en
kele lessen wenscht te volgen.
Art. 22. De Directeur zendt ieder kwartaal
aan het gemeente-bestuur een extract uit dat re
gister, voor zooverre ncodig tot het invorderen
der schoolgelden, met vermelding van het bedrag
door ieder verschuldigd.
Art. 23. De Directeur kan aan leeraren drie
dagen verlof geven; een langer verlof, doch ui
terlijk voor een maand, verleent de commissie
van toezicht, na den Directeur te hebben gehoord.
Voor langer dan een maand, kan het verlof
slechts worden toegestaan door den Raad, die
het advies der commissie zal inwinnen.
Art. 24. De Directeur heeft het algemeen toe
zicht op de gebouwen schoolmeubelenverza
melingen werkplaatsen en andere hulpmiddelen
van het onderwijs
Voor aankoopen en bestellingen die de som
van vijf gulden te boven gaan, wordt machtiging
van Burgemeester en Wethouders vereischt.
Art. 25. Bij ongesteldheid afwezigheid of
ontstentenis van den Directeur, wordt zijne be
zeer zeker met behulp van de pijnbank.
De twee andere moordenaars heeft Aimar niet
kunnen vinden de staf wees aan, dat ze Frank
rijk hadden verlaten.
De gevondene werd levend geradbraakt.
Deze volksdwaling bestond zelfs bij hoogge
plaatste rechters, doch men bedenke, dat het ge
schiedde in de 17e eeuw en dus niets beteekent
bij het opsporen van de moordenaars van me
vrouw van der Kauwen door klopgeesterij.
De prins van Gondé was minder geloovig en
wilde zelf onderzoeken. Aimar moest komen.
Men bracht hem in een verguld vertrek, waar
uit men te voren iets had weggenomen. De staf
scheen onthutst door zooveel pracht. Aimar ver
klaarde dan ook, dat hij schuchter en verlegen
was.
De prins liet 5 gaten in den tuin graven
waarin goud, zilver, koper, edelgesteenten enz.
geborgen waren. De staf deed hier allerlei ver
keerde dingen en was geheel in de war.
Nu begonnen zelfs de rechters te twijfelen of
die geradbraakte bultenaar wel aan den moord
schuldig was.
Aan Gondé waren 2 kleine zilveren kandelaars
ontstolen. Aimar’s staf wees een voornaam goud
smid als den dief aan die er hoogst verontwaar
digd over was. Den volgenden morgen werden
den prins 36 livres gezonden; de kandelaars had
den er 84 gekost. Het bleek spoedig, dat Aimar
de zender van het geld was, ten einde zijne voor
gewende kunst vertrouwen bij te zetten.
Aan denzelfden prins waren oesters ontstolen;
Aimar’s staf wees als den dief een jongeling aan,
die lang na den diefstal pas ter plaatse was ge
komen.
Een van Condê’s hovelingen veinsde, dat hem
geld ontstoleff was uit zeker vertrek, waarin hij
zelf een raam had stuk geslagen.
Onmiddellijk zeide de staf, dat de dief door
dat venster verdwenen was.
Aimar zou nu ongetwijfeld den dief ontdekt
hebben, zoo men hem nu niet gezegd haddat
hij van ’t begin af aan was beetgenomen.
Bij een ander waren inderdaad 800 livres ge
stolen; Aimar, daarheeh gebracht en vreezende
voor eene nieuwe beetnemerij, liet zijn staf on
bewegelijk.
Het bleek vervolgens, dat Aimar in zijne pro
vincie een groot aantal helpers had, die hem naar
Parijs niet hadden kunnen volgen zoodat hij
met zijn staf niets aan het licht kon brengen.
Aimar’s roem was uit, doch, erg genoeg, hij
werd voor zijne bedriegerijen evenmin gestraft
als voor den moord aan den bultenaar; aan wel
ke de rechters eigenlijk de meeste schuld had
den.
Is een leerling wegens ziekte verhin
derd een of meer lessen bij te wonen zoo ge
ven ouders of voogden daarvan zoo spoedig mo-
gelijk kennis aan den Directeur.
Art. 5. Verlangt een leerling om andere re
denen gedurende een of meer uren afwezig te
zijn dan wordt de vergunning daartoe bij den
Directeur aangevraagd door de ouders of de
voogden.
Art. 6. Indien een leerling om eenige ande
re redenen een of meer lessen niet bijwoont
zal deze afwezigheid alleen als wettig worden
Zij wees bronnen aan, metalen, schattenver
borgen dingen, dieven, moordenaars, ja wat al
niet, dat men niet wist en toch weten wilde.
De geschiedenis verhaalt er dit van te Lyon
was een wijnkooper met zijne vrouw door die
ven vermoord geworden.
Van de moordenaars was geen spoor te be
kennen. In Dauphiné woonde Jacques Aimar
een landbouwer, die in 't bezit was van een waar
zeggenden staf, en dien ging men raadplegen van
wege de justitie.
Met zijn staf gewapend begaf hij zich naar den
kelder, waar de moord gepleegd was.
Eensklaps wees de staf naar een zekere plek
op den grond daar waren de lijken werkelijk
gevonden. Den volgenden dag ging hij naar
buiten en trad een tuinmanswoning binnen in
welke 3 flesschen op een tafel stonden, naar eene'
van welke de staf wees. Hieruit maakte Aimar
op, dat de moordenaars daaruit gedronken en dus
bij den tuinman hadden uitgerust.
Twee kinders, een van 9 en een van lOjaren,
verklaarden dat er inderdaad 3 mannen met lee-
lijke gezichten geweest waren* en de bedoelde
flesch hadden geleegd.
Door ’l zelfde middel ontdekte Aimar voetstap-
1 van
pen der drie moordenaars, welke in het zand
den oever van de Rhóne waren ingedrukt.
De boer meende dat ze de rivier waren over-
i gestoken. Hij nam dus eene schuil en daar de
ze onder eene brugboog doorging, welke schip
pers nooit voeren maakte hij er uit op, dat de
moordenaars zelf gestuurd hadden.
Aimar liet niets ondoorzocht. Hij ontdekte door
middel van zijn staf, de plaatsen waar de moorde
naars vertoefd, de bedden cp welke zij geslapen,
zelfs de glazen waaruit zij gedronken hadden.
In een kamp bij Sablon gekomen, begon de
staf heftig te wijzen en te draaien, alsof hij dol
ware geworden. Hij besloot er uit, dat de moor
denaars daar waren.
Hij keerde naar Lyon terug, om verslag te
doen.
Weder in hel kamp gekomen, waren de moor
denaars vertrokken, doch dat maakte Aimar niet
verlegen noch beschaamde de voortreffelijkheid van
den staf.
Te Beaucaire gekomen leidde de staf hem
naar de gevangenis. De cipier liet hem de ge
vangenen zien, van welke de staf er een aanwee.s
als den schuldige. Het was een kleine bulte
naar, die wel alles ontkende, doch later alles be
kende, wat de staf van Aimar had aangewezen,
beschouwd, wanneer de Directeur, op schriftelij
ke aanvrage der ouders of voogden, daartoe ver
gunning heeft gegeven.
Art 7. De leeraar, die een leerling op zijne
les mist, zonder dat hij van diens afwezigheid
door den Diricteur was onderricht geeft dade
lijk na den schoollijd schriftelijk kennis van dit
verzuim aan den Directepr.
Art. 8. Als een leerling buiten voorkennis
van den Directeur een of meer lessen verzuimt
wordt daarvan aan ouders of voogden kennis
gegeven.
Art. 9. Alle schade, door een leerling aan
het schoolgebouw of eenig tol de school behoo-
rend voorwerp toegebracbt, wordt op zijne kos-
ten onmiddellijk hersteld.
Art. 10. Het is den leerling verboden in het
schoolgebouw te rooken.
Art. 11. Wanneer een leerling zich aan ver
storing dei orde schuldig maakt, kan de leeraar
hem voor dat uur uit de les verwijderen.
Hij geeft daarvan zoo spoedig mogelijk kennis
aan den Directeur.
Bij herhaalde wanordelijkheid kan aan een’leer-
ling door den Directeur tijdelijk, doch voor niet
langer dan acht dagen, het bijwonen van de les
sen ontzegd- worden. Ilij geeft hiervan ten spoe
digste kennis aan ouders of voogden.
Blijft desniettemin een leerling zich aan her
haald wanordelijk gedrag schuldig maken, dan
vraagt de Directeur aan de Commissie van toe
zicht machtiging om hem het verder bijwonen
des lessen te ontzeggen.
B. Van de Leeraren.
Art. 12. De leeraar, die door ziekte of om
andere redenen verhinderd wordt zijne lessen Ie
geven, is gehouden dit tijdig aan den Directeur
te belichten. Zijne werkzaamheden worden door
den Directeur zoo veel mogelijk gelijkelijk ver
deeld over de andere leeraren.
Art. 13. Indien de Directeur het noodig oor
deelt, dat in eenig vak tijdelijk een grooter getal
les-uren behoort te worden gegeven dan bij het
programma is bepaald, kan aan den betrokken
leeraar de verplichting daartoe door de Commis
sie van toezicht worden opgelegd.
Art. 14. Bij vacature, worden de opengeval
len les-uren vervuld door de overige leeraren,
volgens een daartoe door den Directeur te ma
ken regeling.
Zij genieten daarvoor gezamenlijk het bedrag
der jaarwedde aan die betrekking verbonden, ge-