ffJHffl B HET UIIIIIMIISSEIIBT MFI MEI IS- B .11)1 EJITEMIE-BL II) lllllll Illi I No. 16. E E N-E N-D E R T I G S T E JAARGANG WOENSDAG 23 FEBRUARI. Volksdwalingen. X 1876. w 4 voor para CO S V r I. K K I i I na, ii. den pseudo-erfgena- tot 75 Mr. W. F. SCHOOL. er B I V X E A L A M). Op de 2e voordracht, opgemaakt door de recht- J van den hertogen van een hoekturf 3 i ,60 Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten de Stad franco ƒ1.90. .50 554 ,17 ,58 ,43 F- 2 jr, np, 3n- van oor ,15 oor .34 51 oor oor oor 14 ibr. te te Ha- Al- v. v. i I 18 0 p. bij ou- te te A. ne- te au- hofï K. j fep- i' voordeel en 67, 79, 83’t zien eener branden de kaars: geboorte van een kind, 1, 11. Menigeen weet te vertellen van droomen die precies zyn uitgekomen, zooals ze gedroomd zijn, dus zonder verklaring en maakt zich zelf wijs dat ’t zoo is. Zijne geloofwaarheid bevor dert de droomdwaasheid. Sommige menschen droomen wel eens om hun ne meening te zeggen of naar een geschenk te hengelen; bijv.: »ik heb onlangs gedroomd, lieve papa dat ik een nieuwen hoed van U kreeg.’’ De gefingeerde droom vervult alzoo de plaats van een verzoek. Ook wordt de droom wel eens ge bezigd om een steek onder water te geven ie mand bedektelijk te vermanen te vleien enz. Van ’t gedroom worden mirakelen verteld, om de waarde er van te bewijzen doch desniettemin zegt men van iemand die niet geheel wijs is ’t is een droomer. ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel daarboven 7 ’/2 Cents. Alle brieven en stukken» de uitgave of redactie betreffendeworden franco ingewacht. fenissen z. a. van Dubois Pater Teijler v Hulst, generaal Wirtz, t Hoen, om van meer dere maar te zwijgen; want het getal er van is groot en nog steeds worden er nieuwe uitge vonden door zoogenaamde erfenisjagers of erfe- nis-opspoorders. Hoe ouder die erfenissen zijn en in hoe meer afgelegen landen ze thuis behooren, des te groo- ter ’t kapitaal is, des te meer erfgenamen er zijn, des te ingewikkelder en kostbaarder het onderzoek is, en des te grooter het geloof er aan. Is eindelijk het onderzoek niet langer fekbaar, dan wordt er eene procedure aangevangen, welke natuurlijk verloren wordt en men aan de beurs komt. Het erfenis-geioof wordt zelfs sterker door. In de erfenis van Neeltje Pater welke zaak in 1849 bij de Arr.-Rechtbank te Hoorn diende, en afgewezen werdwaren 4 eischers- en 63 ge daagden, wonende te Monnikendam, Purmerende» BuikslootNieuweschans Broek in Waterland Oosthuizén Hoorn, Zaandijk, Zaandam, Amster dam, N. Diep, Bladel; Oudshoorn, Aarlanderveen NieuwpoortUtrecht, Wilhelminadorp, Haarlem. De vordering bedroeg drie millioen guldenglad af. Sedert ’49 is het aantal erfgenamen meer dan vertwinligvoudigd, en de som zoo groot gewor den, dat het op een millioen of wat «niet steekt," zooals een der erfgenamen" mij onlangs zeide. Het aantal «onrechtmatige bezitters" is in even redigheid toegenomen. Nog steeds gaat het onderzoek voort eri wordt er geld aan die «erfenis’’ besteed. Een huisgezin heelt er zich zoo arm door ge. maaktdat man en vrouw nu oud in het werk huis zijn, doch nog altijd in dé Wijde ‘hoop dat zij vóór hun dood nog in een eigen koets met vier paarden zullen rijden. De schatgravers reizen niet meer op hun vak; de erfjagers wel. Dit geloof zal waarschijnlijk nooit ophouden, wat inderdaad te bejammeren is, want, wie er aan lijdtis koortsachtig gejaagd wantrouwend en ontevreden met zijn lot. Het getal volksdwalingen is legio doch ’t lust mij niet er nog meer op te noemen behalve die, welke betreffen het beslaan voor kermiswafe- len en poffertjes. er niet minder, ja M. b. Zo l I Als iemand, alleen zijnde, meent dat hij zijn naam hoort roepen, is zijn dood nabij. Als de rechterhands-holte jeukt, geeft zulks een geldelijk voordeel, terwijl als twee torenklokken tegelijk slaan, dit een toekomstigen brand aan duidt. In Utrecht is dat het geval met den Dom en Jacobs-toren, welke als brandprofeten onfeil baarheid bezitten. Sommige menschen kunnen dooden rieken, die nog niet gestorven zijn, wanneer zij voor den spiegel staan; anderen zien dooden in den spie gel en meenen, dat het inderdaad zoo is. Kaart-leggen, koffiedik-kijken, horoscoop trek ken, uit de hand lezen, behooren insgelijks de groote menigte van volksvooroordeelen. De Vrijdag speelt in het geloof insgelijks Op dien dag moet men een van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek brengen ter algemeene kennis dat van het herziene reglement voor de Hoogere Burgerschool, vastgesteld bij raadsbesluit van 15 Januari 1876 no. 14, atdrukken verkrijgbaar zijn gesteld ter Secretarie der gemeente voor den prijs van 10 Cent. Sneek, 22 Februari 1876. J. van DRIESSEN L. Burgem. De Secretaris, H. FENNEMA. Een aliermisselijkst geloof is dat aan goede en kwade dagen die geluk of ongeluk brengen. Ik wijs op den Vrijdag, die ongeluk aanbrengt en die toch de laatste vóór paschen goed heet te zijn. Het geloof aan goede en kwade of gelukkige en ongelukkige dagen is overgenomen van de oude Romeinen, die er zelf nogtans niet aan geloofden, doch die ze er op na hieldenom op het volk te kunnen werken; tot welk doel trou wens hun godsdienst uitsluitend was ingericht. Evenzoo is het gelegen met geloof aan ge lukkige getallen en cijfers, zoo als die welke een staart hebben, 7, 9. Aan ’t getal 3 wordt een verbazende kracht toegeschreven het is opperheilig, en kan wel geen bergen verzetten, maar nog veel grooter wonderen verrichten 't is het ware toovergelal. Wie dit cijfer goed begrijpt, weet ook wat hij te hechten heeft aan de waarde van de betee- kenis er van. Zij is niet alleen onbegrijpelijk maar overtreft den onzin als onzin op zich zelf genomen. Het geloof aan verborgen schallen is nog vrij algemeen. Ik bedoel niet, dat er geen schatten verborgen zouden zijn, want van tijd tot tijd ko men er aan het licht, maar heb de dwaasheid op het oog van hen, die gelooven, dat ze door geesten, spooken, dwaallichtjes, vuurslangetjes enz. bewaakt worden, die in last hebben, ze aan ze kere aangewezen persoon te wijzen. Soms verrichten de paarden dien dienst, door op bijzondere wijze te stampen. Geesten en spoken wijzen de plaats met den vinger aan, terwijl dwaallichtjes (zielen van on gedoopt gestorven kinderen) en vuurslangetjes op de plaats verdwijnen, waar de schat ligt. Ge lukkig zij, die de begunstigden zijn. Naar schat ten moet niemand zoeken. Zij moeten toevallig gevonden of aangewezen worden. Wordt er op zettelijk naar gegraven, dan wordt de schat of de bewaker boos en zinkt hij al dieper en die per weg. Wie ’tniet gelooft, bezoeke den duivelsberg, een hoogte aan de Pruisische grens, onder Beek. Nog algemeener dan dit is het geloof aan er- een groote rol. Op dien dag moet men de nagels knippen, om zich te vrijwaren tegen kiespijn, doch niet het haar, noch op reis gaan, want dat geeft ongelukken. Op Zondag reizen, heeft ram pen ten gevolge. Voorheen (en wellicht nog heden) spijkerden de matrozen, om eene gelukkige vaart te heb ben, een hoefijzer in de mast. In het recueil der marine is dat nadrukkelijk verboden, doch ’t geschiedde toch altijd, hoewel oogluikend. Een steeltje in de thee, is de voorbode een aangenaam bezoek, even als aan den haard. Vrij algemeen is het geloof aan droomen; waar over men zich niet al te zeer moet verwonderen, als men in het oog houdt, dat dit met den bij bel samer.hangt. Joseph was immers een kun dig droomuitlegger, die, als het verhaal waar is, zijn kunde aanwendde tot verrijking van zijn heer en meester; doch tot ramp en jammer zoowel »ar, ’t Egyptische volk als zijn eigen. Mozes evenwel verbood de droomuitleggingen als goddeloos en stelt er zelfs in sommige geval len de doodstraf op. Deuternom. XIII, 1. volgg. Er zijn lieden, die op droomen als verzot zijn en geen morgen laten voorbijgaan, zonder de droomboekjes, waarop zij jacht maken, te raad plegen. Zij hechten een onbeperkt en blind ver trouwen aan de droomerij en droomuitlegging. De droomboekjes zijn hun eenige ware schat. Zij hellben ze altijd en overal bij zich; en toch wil len zij niet weten, dat ze met droomgelooverij behebt zijn. Het is, alsof zij er zich zelfs voor schamenwaar ik hun dan ook het volle recht op toeken. Handleidingen tot droomverklaring zijn vele. Vergis ik mij niet, dan is die van Fris- Megistus de oudste en grootste. Dat hij er zelf aan geloofd zou hebben, is moei lijk aan te nemen, daar hij in dat geval zijn kunst wel geheim zou gehouden hebben. Er be staat een droomboek, dal in Frankrijk bijna in iederp handen was. De droomuitlegging was er vereenigd met nommers, welke in de loterij zou den winnen. Droomde iemand, dal hij door de grooten was verlaten, dan beteekende dit: vroolijkheid en de nos. 37, 61’t zién van een engel: goede tijding en 20, 45, 56; groote eetlust hebben: verwij dering van de ouders en 4, 18; beschuit eten: Voorteekenen spelen onder de volksdwalingen een belangrijke rol. Hun getal is legioeven als het aantal personen, dat er geloof aan hecht. Zij gelooven aan goede en kwade voorteeke nen. In het hooge noorden hoort men soms een ge luid in de lucht alsof er wapens kletteren trompetten gestoken worden. Dit verschijnsel, een gevolg, meent menvan het noorderlicht, voorspelt oorlog, pest en hon gersnood, even als de kometen dit doen. Slaat de bliksem in eene kerk, dan is dat een teeken van hemelsche afkeuring. Onze voorouders verkeerden in de meening dat zon- en maansverduisteringen veroorzaakt werden door een grooten wolf, die met deze he mellichamen vocht. Om hem te verdrijven maakten zij op de terpen een schrikkelijk misbaar. Nu, dat gelukte altijd goed; na verloop van eeni- gen tijd was het gevecht beslist ten voordeele van zon of maan, met behulp var. onze voorou ders natuurlijk 1 Slaat de klok dof, dan voorspelt dit een sterf geval. Even kwade voorleekens zijn het, als een glas van zelf breekt, een spiegel van den muur valt het tikken van het hout in 't voorjaar, dat de geloovige voor een doodsklokje houdt. Dertien aan tafel is overal een slecht voortee- ken, dat altoos bevestigd wordt, want de 13 sterft altijd het eerst.’ Zeker Belgische boer werd daarom weg af ter tafel geroepen bij een der van Bourgondie, die hem, om niet met een vilain te eten, vóóraf adelde. De afstammelingen be staan nog en heelèn Vilain XIV. Drie lichten op tafel, een vork en lepel kruis lings op een bord gelegd, zijn booze voorteeke nen. Zoo ook, als iemand eene stoel op één poot ronddraait, de uil krast, de hond s nachts 'jankt. - Als ’t op St. Margaretha regent, houdt de re gen 6 weken aan. Vroeg vertrek van trekvogels is een teeken van vroegen winter; van een strengen: als er veel noten zijn, de katten, hazen, konijnen enz., een dikken peis hebben, als de ui vele schillen heeft, als de mieren diep in den grond nestelen. Een goed voorleeken is het, als een ooievaar zich op uw huis of schuur nestelt, maar nog be ter, zoo gij met een helm geboren zijl; zelfs aan een ander brengt die helm geluk aan, als hij er maar in ’t bezit van is. Ooievaars voorkomen brand. Voorheen was het touw, waaraan iemand zich had opgehangen, veel waard, omdat het den be zitter rijkdom, eer en gezondheid aanbracht. Een kleine spin brengt geluk, een groote een ramp. Niezen mei een nuchteren maag is een goed voorleeken, mits het drie malen achtereen geschiedt.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1876 | | pagina 1