ffJHffl B HET UIIIIIMIISSEIIBT MFI
MEI IS- B .11)1 EJITEMIE-BL II) lllllll Illi
I
No. 16.
E E N-E N-D E R T I G S T E JAARGANG
WOENSDAG
23 FEBRUARI.
Volksdwalingen.
X
1876.
w
4
voor
para
CO
S V r I. K K
I i I
na,
ii.
den pseudo-erfgena-
tot
75
Mr. W. F. SCHOOL.
er
B I V X E A L A M).
Op de 2e voordracht, opgemaakt door de recht-
J
van den
hertogen
van
een hoekturf
3 i
,60
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten
de Stad franco ƒ1.90.
.50
554
,17
,58
,43
F-
2
jr,
np,
3n-
van
oor
,15
oor
.34
51
oor
oor
oor
14
ibr.
te
te
Ha-
Al-
v.
v.
i
I
18
0
p.
bij
ou-
te
te
A.
ne-
te
au-
hofï
K. j
fep- i'
voordeel en 67, 79, 83’t zien eener branden
de kaars: geboorte van een kind, 1, 11.
Menigeen weet te vertellen van droomen die
precies zyn uitgekomen, zooals ze gedroomd zijn,
dus zonder verklaring en maakt zich zelf
wijs dat ’t zoo is. Zijne geloofwaarheid bevor
dert de droomdwaasheid.
Sommige menschen droomen wel eens om hun
ne meening te zeggen of naar een geschenk te
hengelen; bijv.: »ik heb onlangs gedroomd, lieve
papa dat ik een nieuwen hoed van U kreeg.’’
De gefingeerde droom vervult alzoo de plaats van
een verzoek. Ook wordt de droom wel eens ge
bezigd om een steek onder water te geven ie
mand bedektelijk te vermanen te vleien enz.
Van ’t gedroom worden mirakelen verteld, om de
waarde er van te bewijzen doch desniettemin
zegt men van iemand die niet geheel wijs is
’t is een droomer.
ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
voor eiken regel daarboven 7 ’/2 Cents. Alle brieven en stukken»
de uitgave of redactie betreffendeworden franco ingewacht.
fenissen z. a. van Dubois Pater Teijler v
Hulst, generaal Wirtz, t Hoen, om van meer
dere maar te zwijgen; want het getal er van is
groot en nog steeds worden er nieuwe uitge
vonden door zoogenaamde erfenisjagers of erfe-
nis-opspoorders.
Hoe ouder die erfenissen zijn en in hoe meer
afgelegen landen ze thuis behooren, des te groo-
ter ’t kapitaal is, des te meer erfgenamen er zijn,
des te ingewikkelder en kostbaarder het onderzoek
is, en des te grooter het geloof er aan.
Is eindelijk het onderzoek niet langer fekbaar,
dan wordt er eene procedure aangevangen, welke
natuurlijk verloren wordt en
men aan de beurs komt.
Het erfenis-geioof wordt
zelfs sterker door.
In de erfenis van Neeltje Pater welke zaak
in 1849 bij de Arr.-Rechtbank te Hoorn diende,
en afgewezen werdwaren 4 eischers- en 63 ge
daagden, wonende te Monnikendam, Purmerende»
BuikslootNieuweschans Broek in Waterland
Oosthuizén Hoorn, Zaandijk, Zaandam, Amster
dam, N. Diep, Bladel; Oudshoorn, Aarlanderveen
NieuwpoortUtrecht, Wilhelminadorp, Haarlem.
De vordering bedroeg drie millioen guldenglad
af.
Sedert ’49 is het aantal erfgenamen meer dan
vertwinligvoudigd, en de som zoo groot gewor
den, dat het op een millioen of wat «niet steekt,"
zooals een der erfgenamen" mij onlangs zeide.
Het aantal «onrechtmatige bezitters" is in even
redigheid toegenomen.
Nog steeds gaat het onderzoek voort eri wordt
er geld aan die «erfenis’’ besteed.
Een huisgezin heelt er zich zoo arm door ge.
maaktdat man en vrouw nu oud in het werk
huis zijn, doch nog altijd in dé Wijde ‘hoop dat
zij vóór hun dood nog in een eigen koets met
vier paarden zullen rijden.
De schatgravers reizen niet meer op hun vak;
de erfjagers wel.
Dit geloof zal waarschijnlijk nooit ophouden,
wat inderdaad te bejammeren is, want, wie er
aan lijdtis koortsachtig gejaagd wantrouwend
en ontevreden met zijn lot.
Het getal volksdwalingen is legio doch ’t lust
mij niet er nog meer op te noemen behalve
die, welke betreffen het beslaan voor kermiswafe-
len en poffertjes.
er niet minder, ja
M.
b.
Zo
l
I
Als iemand, alleen zijnde, meent dat hij zijn
naam hoort roepen, is zijn dood nabij.
Als de rechterhands-holte jeukt, geeft zulks een
geldelijk voordeel, terwijl als twee torenklokken
tegelijk slaan, dit een toekomstigen brand aan
duidt. In Utrecht is dat het geval met den Dom
en Jacobs-toren, welke als brandprofeten onfeil
baarheid bezitten.
Sommige menschen kunnen dooden rieken, die
nog niet gestorven zijn, wanneer zij voor den
spiegel staan; anderen zien dooden in den spie
gel en meenen, dat het inderdaad zoo is.
Kaart-leggen, koffiedik-kijken, horoscoop trek
ken, uit de hand lezen, behooren insgelijks
de groote menigte van volksvooroordeelen.
De Vrijdag speelt in het geloof insgelijks
Op dien dag moet men
een van
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Sneek brengen ter algemeene kennis dat van het
herziene reglement voor de Hoogere Burgerschool,
vastgesteld bij raadsbesluit van 15 Januari 1876
no. 14, atdrukken verkrijgbaar zijn gesteld ter
Secretarie der gemeente voor den prijs van 10
Cent.
Sneek, 22 Februari 1876.
J. van DRIESSEN L. Burgem.
De Secretaris, H. FENNEMA.
Een aliermisselijkst geloof is dat aan goede en
kwade dagen die geluk of ongeluk brengen.
Ik wijs op den Vrijdag, die ongeluk aanbrengt
en die toch de laatste vóór paschen goed heet
te zijn.
Het geloof aan goede en kwade of gelukkige
en ongelukkige dagen is overgenomen van de
oude Romeinen, die er zelf nogtans niet aan
geloofden, doch die ze er op na hieldenom op
het volk te kunnen werken; tot welk doel trou
wens hun godsdienst uitsluitend was ingericht.
Evenzoo is het gelegen met geloof aan ge
lukkige getallen en cijfers, zoo als die welke een
staart hebben, 7, 9.
Aan ’t getal 3 wordt een verbazende kracht
toegeschreven het is opperheilig, en kan wel
geen bergen verzetten, maar nog veel grooter
wonderen verrichten 't is het ware toovergelal.
Wie dit cijfer goed begrijpt, weet ook wat hij
te hechten heeft aan de waarde van de betee-
kenis er van. Zij is niet alleen onbegrijpelijk
maar overtreft den onzin als onzin op zich zelf
genomen.
Het geloof aan verborgen schallen is nog vrij
algemeen. Ik bedoel niet, dat er geen schatten
verborgen zouden zijn, want van tijd tot tijd ko
men er aan het licht, maar heb de dwaasheid
op het oog van hen, die gelooven, dat ze door
geesten, spooken, dwaallichtjes, vuurslangetjes enz.
bewaakt worden, die in last hebben, ze aan ze
kere aangewezen persoon te wijzen.
Soms verrichten de paarden dien dienst, door
op bijzondere wijze te stampen.
Geesten en spoken wijzen de plaats met den
vinger aan, terwijl dwaallichtjes (zielen van on
gedoopt gestorven kinderen) en vuurslangetjes
op de plaats verdwijnen, waar de schat ligt. Ge
lukkig zij, die de begunstigden zijn. Naar schat
ten moet niemand zoeken. Zij moeten toevallig
gevonden of aangewezen worden. Wordt er op
zettelijk naar gegraven, dan wordt de schat of
de bewaker boos en zinkt hij al dieper en die
per weg.
Wie ’tniet gelooft, bezoeke den duivelsberg,
een hoogte aan de Pruisische grens, onder Beek.
Nog algemeener dan dit is het geloof aan er-
een
groote rol. Op dien dag moet men de nagels
knippen, om zich te vrijwaren tegen kiespijn,
doch niet het haar, noch op reis gaan, want dat
geeft ongelukken. Op Zondag reizen, heeft ram
pen ten gevolge.
Voorheen (en wellicht nog heden) spijkerden
de matrozen, om eene gelukkige vaart te heb
ben, een hoefijzer in de mast. In het recueil
der marine is dat nadrukkelijk verboden, doch ’t
geschiedde toch altijd, hoewel oogluikend.
Een steeltje in de thee, is de voorbode
een aangenaam bezoek, even als
aan den haard.
Vrij algemeen is het geloof aan droomen; waar
over men zich niet al te zeer moet verwonderen,
als men in het oog houdt, dat dit met den bij
bel samer.hangt. Joseph was immers een kun
dig droomuitlegger, die, als het verhaal waar is,
zijn kunde aanwendde tot verrijking van zijn
heer en meester; doch tot ramp en jammer zoowel
»ar, ’t Egyptische volk als zijn eigen.
Mozes evenwel verbood de droomuitleggingen
als goddeloos en stelt er zelfs in sommige geval
len de doodstraf op. Deuternom. XIII, 1. volgg.
Er zijn lieden, die op droomen als verzot zijn
en geen morgen laten voorbijgaan, zonder de
droomboekjes, waarop zij jacht maken, te raad
plegen. Zij hechten een onbeperkt en blind ver
trouwen aan de droomerij en droomuitlegging.
De droomboekjes zijn hun eenige ware schat. Zij
hellben ze altijd en overal bij zich; en toch wil
len zij niet weten, dat ze met droomgelooverij
behebt zijn. Het is, alsof zij er zich zelfs voor
schamenwaar ik hun dan ook het volle
recht op toeken.
Handleidingen tot droomverklaring zijn
vele. Vergis ik mij niet, dan is die van Fris-
Megistus de oudste en grootste.
Dat hij er zelf aan geloofd zou hebben, is moei
lijk aan te nemen, daar hij in dat geval zijn
kunst wel geheim zou gehouden hebben. Er be
staat een droomboek, dal in Frankrijk bijna in
iederp handen was. De droomuitlegging was er
vereenigd met nommers, welke in de loterij zou
den winnen.
Droomde iemand, dal hij door de grooten was
verlaten, dan beteekende dit: vroolijkheid en de
nos. 37, 61’t zién van een engel: goede tijding
en 20, 45, 56; groote eetlust hebben: verwij
dering van de ouders en 4, 18; beschuit eten:
Voorteekenen spelen onder de volksdwalingen
een belangrijke rol. Hun getal is legioeven
als het aantal personen, dat er geloof aan hecht.
Zij gelooven aan goede en kwade voorteeke
nen.
In het hooge noorden hoort men soms een ge
luid in de lucht alsof er wapens kletteren
trompetten gestoken worden.
Dit verschijnsel, een gevolg, meent menvan
het noorderlicht, voorspelt oorlog, pest en hon
gersnood, even als de kometen dit doen.
Slaat de bliksem in eene kerk, dan is dat een
teeken van hemelsche afkeuring.
Onze voorouders verkeerden in de meening
dat zon- en maansverduisteringen veroorzaakt
werden door een grooten wolf, die met deze he
mellichamen vocht. Om hem te verdrijven
maakten zij op de terpen een schrikkelijk misbaar.
Nu, dat gelukte altijd goed; na verloop van eeni-
gen tijd was het gevecht beslist ten voordeele
van zon of maan, met behulp var. onze voorou
ders natuurlijk 1
Slaat de klok dof, dan voorspelt dit een sterf
geval.
Even kwade voorleekens zijn het, als een glas
van zelf breekt, een spiegel van den muur valt
het tikken van het hout in 't voorjaar, dat de
geloovige voor een doodsklokje houdt.
Dertien aan tafel is overal een slecht voortee-
ken, dat altoos bevestigd wordt, want
de 13 sterft altijd het eerst.’
Zeker Belgische boer werd daarom
weg af ter tafel geroepen bij een der
van Bourgondie, die hem, om niet met een vilain
te eten, vóóraf adelde. De afstammelingen be
staan nog en heelèn Vilain XIV.
Drie lichten op tafel, een vork en lepel kruis
lings op een bord gelegd, zijn booze voorteeke
nen. Zoo ook, als iemand eene stoel op één
poot ronddraait, de uil krast, de hond s nachts
'jankt. -
Als ’t op St. Margaretha regent, houdt de re
gen 6 weken aan.
Vroeg vertrek van trekvogels is een teeken
van vroegen winter; van een strengen: als er
veel noten zijn, de katten, hazen, konijnen enz.,
een dikken peis hebben, als de ui vele schillen
heeft, als de mieren diep in den grond nestelen.
Een goed voorleeken is het, als een ooievaar
zich op uw huis of schuur nestelt, maar nog be
ter, zoo gij met een helm geboren zijl; zelfs aan
een ander brengt die helm geluk aan, als hij er
maar in ’t bezit van is. Ooievaars voorkomen
brand.
Voorheen was het touw, waaraan iemand zich
had opgehangen, veel waard, omdat het den be
zitter rijkdom, eer en gezondheid aanbracht.
Een kleine spin brengt geluk, een groote een
ramp. Niezen mei een nuchteren maag is een
goed voorleeken, mits het drie malen achtereen
geschiedt.