IIEÜWS- EN ADVERTENTIE BLAD VOOR DE s. 1 GEMEENTE EN HET ARRONDISSEMENT SNEER- 1 [T i 1816 No. 36. E E N-E N-D E R T I G S T E JAARGANG WOENSDAG 3 M E I. Het dagelijksch Bestuur. I SMIhlEt IAS Mr. W. F. SCHOOK. •0 6 16 BINNENLAND. te doen Nr een op- f 2 G Vrijdag morgen heeft Z. M. de wet op ’t hoo- ger onderwijs onderteekend. 7 0 3 3 5 Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementspi ijs voor 3 maanden is binnen deze Stad ƒ1.65, buiten de Stad franco ƒ1.90. ons uil- r r L r r r I 3 al- swa- iver- 'eest sche de iden de a tn., "g- A. al Uj deel is mde >,15 Z. M. heeft benoemd: tot burgem. der gem. Franekeradeel jhr. J. van Beyma, met toekenning van eervol ontslag als burgem der gem. Zuid- wolde; mr. J. Heemskerk Az., Minister van bin nen!. Zaken, tot ridder grootkruis van den Ned. Leeuw. M. r. ADVERTENTIËN van, 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel daarboven 7'/2 Cents. Alle brieven en stukken, de uitgave of redactie betreffendeworden franco ingewacht. BEKENDMAKING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente Sneek, gelet hebbende op art. 7 van Zijner Majesteils besluit van den 7 Septem ber 1828, (Staatsblad no. 55,) roepen bij deze opalle personen, welke, als gehuwd of als we duwnaar met kind of kinderen, in de tweede klasse van de Algemeene Rol der Schutterij, in het vorige jaar opgemaakt, zijn gebracht, doch sedert dien tijd, door het overlijden van hunne vrouwen of kinderen, de bevoegdheid hebben verloren, om in die klassen te verblijven, en dus als nu in de eerste klasse der voor dit jaar te formeren algemeene Rol gerangschikt moeten worden, om van zulke veranderde omstandighe den ter Secretarie dezer gemeente kennis te ge ven vóór den 15e der volgende maand, zullende bij verzuim dezer aangifte, de belanghebbenden ingevolge art. 8 van voormeld Koninklijk besluit, bij de Schutterij worden ingelijfd en bovendien tot eene geldboete en gevangenisstraf verwezen worden. Voorts wordt ter kennis van de belanghebben den gebracht, dat zij, die hun 34e jaar hebben voleindigd, of gedurende vijf jaren bij de reserve hebben gestaan, desverkiezende kunnen worden ontslagen, wordende dus elk, die van dit recht wenscht gebruik te maken, aangemaand, cm zulks uiterhjk vóór den 30 Juni aanstaande ter Secre tarie aan te geven. En opdat niemand hieromtrent eenige onkun de zoude kunnen voorwenden, zal deze worden afgekondigd en geplaatst in de Sneeker Courant. Sneek den 28 April 1876. Burgemeester en Wethouders voornoemd J. van DRIESSEN, L. Burgem, S. HAAGSMA Secretaris. lendigen toestand, al zijn ze soms aangelegd als lusthoven. De brandspuiten en wat daarbij behoort, staan onder toezicht van het D. B. Dit is dus verplicht voor de deugdelijkheid van het materieel te zorgen en het van tijd tot tijd te beproeven. Intusschen wordt dit goede voorschrift der Wet niet overal nageleefd Er zijn een aantal gemeenten in ons land, die geen brandblusch- middelen bezitten, en nog veel meerdere, waar ze slecht zijn. Het D. B. benoemt en ontslaat de brand- en wijkmeesters, de ambtenaren en bedienden ter secretarie, behalve den Secretaris, die door den Raad wordt benoemd, nadat het D. B. een twee tal candidaten heeft aanbevolen, waaruit deze evenwel niet verplicht is eene keuze te doen. Het is zelfs in enkele gemeenten gewoonte ge worden steeds buiten de aanbeveling te benoe men. M. i. had de wet verstandiger gehandeld die aanbeveling óf achterwege te laten, óf in plaats daarvan, eene voordracht van drie personen te stellen. Temeer komt mij dit aanbevelingswaard voor, omdat het D. B., meer dan de Raad met den Secretaris in aanraking komt. Dat het D. B. den Secretaris niet benoemt of ontslaat, volgt noodzakelijker wijze uit de be paling, dat de Burgemeester tevens Secretaris kan zijn. Opmerkelijk is daarom het verbod, dat hij den Secretaris niet in den eersten of tweeden graad van bloedverwant of zwagerschap mag be staan. 4) Alvorens een rechtsgeding (altijd met machti ging van Ged. Staten) te voeren, moet het D. B zoo in- als buiten rechten alle conservatoire maatregelen nemen, en alles doen wat noodig is, om verjaring en verlies van recht of bezit te voorkomen. Natuurlijk zal in die gevallen de hulp van rechtsgeleerde moeten ingeroepen worden. Indien eene gemeente in afdeelingen is ge splitst, en er geschil over Burgerlijk Recht tus- schen deze onderling of met de gemeente ont staat, kan ieder ingezetene, na van Ged. Staten machtiging te hebben bekomen, namens de ge meente, doch ten eigen laste, een eisch in rech ten doen. Het D. B. moet, voor zoover dit niet aan an deren is opgedragen, alles, wat in den Raad ter tafel komt, behoorlijk voorbereiden. Ook moe ten B. en W. toezien op de banken van leening, de godshuizen en andere instellingen van liefda digheid, voor zooverre er niet anders in voorzien is. Zij moeten deze bezoeken en er verslag over uitbrengen aan den Raad. Verder moeten zy op alles, wat de gemeente aangaat, toezicht houden. Jaarlijks in de maand April geven zij aan den Raad verslag van den toestand der gemeente, en dat wel uitvoerig en beredeneerd. Er is door het D. B. dus veel te doen, en zal 4) Art. 97. met het ihee, keel- aan- Hoe hard de leden der Tweede Kamer, die in Brabant en Limburg zijn gekozen, het hebben te verantwoorden, als zij het wagen een zelfstan dig oordeel uit te spreken, komt thans vrij dui delijk aan het licht. Een deel der ultramontaansche pers valt de 12 leden harer partij, die vóór de regeling van het hooger onderwijs hebben gestemd, in de heftigste scheldtaal aan. In de Gelderlan der kan men lezen, dat de heeren Heydenrijk Van der Hoeven, Haffmanns, die tegen hebben gestemd, »mets” zijn bet blad bedoelt, dat zij geen andere openbare betrekkingen beklee- den, maar van de bedoelde 12 leden en den heer Van Nispen, die zich voor de stemming verwijderd had, somt het de benoemingen op, die zij onder dit Ministerie hebben verkregen Men begrijpt, welke onwaardige insinuatie in deze mededeeling ligt opgesloten. (71. B dit goed geschieden, dan vereiscbt het uigebrei de kennis, grooter dan van een gewoon burger kan gevorderd worden. Voorlichting door anderen en de hulp van een bekwamen Secretaris doen echter in deze veel. Burgemeester en Wethouders (minstens twee, hoogstens vier), uitmakende het dagelijksch bestuur, is de eigenlijke regeering eener gemeente. Het is dus van groot belang, wie het zijn, daar zij van het meerendeel hunner handelingen geen verantwoording1) verschuldigd zijn of schoon hunne macht niet zóó groot is als die van den voormaligen schout en schepenen. Volgens de Belgische Loi communale, van welke de Nederlandsche Gemeentewet eene ge wijzigde vertaling is, benoemt de Koning bet dagelijksch bestuur uit den boezem des Gemeen- teraads; bij ons, zoo als men weet, kiezen de Raadsleden de Wethouders en benoemt de Ko- ning den Burgemeester, die dikwijls geheel vreemd aan de gemeente is. Dat de burgemeester uit de Raadsleden moet benoemd worden, acht ik, althans voor de meeste kleine en plattelandsgemeenten, niet raadzaam. Aan die betrekking is te veel verbonden, dan dat men ze veilig zou kunnen overlaten aan de vaak verkeerde keus van kiezers. Deze kiezen ook in Belgie, wel is waar, denBur- gerneester niet, doch zeer zeker de personen uit welke hij moet worden benoemd. De verkiezing van Wethouders over te laten aan den Gemeenteraad, past bij de zelfstandigheid der gemeenten. Alhoewel de werkkring der wethouders uitge breid is, en zij daaraan, zullen ze hun plicht doen, veel lijd moeten besteden, worden zij niet bezoldigd, behalve in enkele zeer groote gemeenten. De presentie-gelden immers, die hun worden toegekend, kunnen niet als bezoldiging gelden. 2) De Wethouders staan den Burgemeester bij in het bestuur der onderscheidene takken van de huishouding der gemeente. j Laat ons eens nagaan, wat zij alzoo hebben. Zij moeten de wet houden, d. i. handhaven, door uitvoering te geven aan de verordeningen door den Raad vastgesteld. De Burgemeester echter kan de Raadsbesluiten i eerst aan Ged. Staten en daarna aan den Koning ter vernietiging voordragen.3) Het dagelijksch Bestuur beslist over geschillen, die op de uitvoering betrekking hebben, zoo dit niet aan anderen is opgedragen. Het heeft dus eeneinterpreterendee rechtsspraak, die niet zelden van groot gewicht is. De afkondiging van verordeningen, op welker overtreding straf gesteld is, gaat van dit college uit. Het licht den Raad voor en dient dezen van advies. Het beheer van de uitgaven en ontvangsten (voor zoover niet aan anderen opgedragen) en Art. 183, Gemeentewet, zegt eigenlijk het tegendeeldoch voegt er bij, dat zij sinltchtin- gen" geven, waardoor dus verantwoording, in de strenge beteekenis des woords genomen, ver valt. Vgl. art. 90 en 94, Gmwt. 3) Art. 70. de. controle op den Gemeente-Ontvanger, behoort bij het D. B. Zij houden.toezicht op alle werken en eigen dommen der gemeente, zoowel wat het beheer als het onderhoud betreft. Er wordt dus veel van hen gevorderd. Wel js waar, worden zij door anderen ingelicht, doch zij hebben toch te beoordeelen, of die adviezen juist zijn, en dat kan zonder kennis van zaken niet geschieden. Alles wat betrekking heeft tot openbare we gen, bruggen, veeren, wateren, vaarten, straten, plantsoenen, pleinen en wat dies meer zij, is aan de zorg van het D. B. opgedragen. Inderdaad geen kleinigheid. Een lid van het D. B., dat zijh plicht naar ▼ereischle zal vervullen, moet veel weten, want aan den leiband van anderen mag hij niet loo- pen. In de meeste gemeenten is dit evenwel ’t geval en is de Burgemeester de man, op wien het aankomt. Het kan niet anders, want uit een 7- 11 tal (gemeenten van beneden 3000, en tot 6000 zielen) twee mannen te vinden, die tot de ze dingen bekwaam zijn, is niet te verwachten. Ten platten lande is het zelfs in de meeste gevallen onmogelijk zooveel kennis te vorderen. Daarom is de Burgemeester de stilzwijgend aangewezen persoon, die het dagelijksch bestuur uitoefent en zijn de beide Wethouders weinig meer dan bijzitters, (assessoren), zooals zij vroe ger genaamd werden. Indien het Wethouderschap bezoldigd werd, zou ik er voor zijn, dat niemand lid van den Ge meenteraad mocht zijn, zonder blijk van bekwaam heid te hebben gegeven. Hetzelfde zou ik verlangen voor Burgemeesters, mits zij dan ook voldoende werden gesalariëerd. Zooals de toestand nu is heeft dit wel eenig be zwaar in. Verbeeld u, lezer, gemeenteraadsleden, die zelfs hun naam niet kunnen schrijven, zooals er 13000 in Spanje zijn Het dagelijksch Bestuur behoort kennis te heb ben van bouwkunde en administratie, daar het de plans en voorwaarden van aanbesteding moet vaststellen, voor zooverre de Raad dit zich niet heeft voorbehouden, wat geen regel maar uit zondering is. Ook de marktpolitie en die over de plaatselij ke vervoermiddelen is aan ditzelfde college gedragen. Intusschen maak ik de opmerking, dat in land eigenlijk geen markten bestaan; wel stallingen in de open lucht van koopwaren. Markten vindt men in Duitschland, Belgie, Frankrijk, Engeland en elders, doch in Neder land niet, uitgezonderd voor visch: Utrecht, ’s Hage, Amsterdam, en nog in een paar plaat sen. De hygiène! Eilieve, waar wordt die betracht? De begraafplaatsen. In vele gemeenten, zoo niet in de meesten, is het begraven van lijken een bron van inkom sten. De kerkhoven verkeeren gewoonlijk in een el-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1876 | | pagina 1