NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR DE GEMEENTE EN BET ARRONDISSEMENT SNEER, 1 4 No. 15. 1877. 21 FEBRUARI, HE KAMER W KOOPHANDEL Ti HARLINGEN iè' 7 S. r Ie n courant. heeft s - TUDOR. moet het •i BIV5 E ft L A fti U Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende franco in te zenden. zal van bedreigd overwe- van een of voorkomen, een de provin- >or ,15 30 r 3 4 .51 oor oor oor 14 EN DE SPOORWEG: HARLINGEN BOLSWARD— SNEEK—HEERENVEEN—HOOGEVEEN— COEVORDEN—SALZBERGEN. 50 ó6 17 58 43 i overpakkerij dal zoo S, ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Gents, voor eiken regel meer 7'/2 Cents. Dij abonnement is de prijs be langrijk lager. Voorwaarden daarnmli ent te vernemen bij den Uitgever. Ter voldoening aan zijne toezegging heeft de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer doen toekomen een statistiek van de lichamelijke onroerende goederen en van de in de grootboe ken der nationale schuld ingeschreven kapitalen, welke zich in de zoogenaamde doode hand be vinden (met uitzondering van diebehooreude tot bet privaat en publiek domein van den slaat en tot het kroondomein.) Daaruit blijkt, dat de lichamelijke goederen in de doode hand, waarvoor krachtens art. 25 der der wet betrekkelijk de grondbelasting geene be lastbare opbrengst in de kadastrale leggers is op* genomen, eene totale oppervlakte beslaan van 34,815 hectaren, 79 aren en 40 centiaren en die, niet vallende onder dat artikel een ruimte van 355,951 hectaren, 78 aren en 12 centiaren innemen, met eene belastbare opbrengst onge bouwd van ƒ2,889,932,81, geb. van 2,999,073,26. Het bedrag van de kapitalen in de doode hand van 173,480,6'JO zijn onze welvaarlaanbrengers. Al die kanalen in de provincie maken het de kooplieden moge lijk om over de geheele provincie, op betrekke lijk gemakkelijke wijze, handel te drijven. Hoe zou zulks gaan zonder waterwegen? De groote rivieren zouden niet groot geworden zijn, als ze niet ontstonden door de kleine, en de kleine niet door de heekjes gevoed werden. De groothandel kan hier alleen dan bloeien, als de beekjes van afvoer in orde blijven. Die afvoerkanalen voor onzen handel worden tegenwoordig wel wat vergelen. Wanneer het waar is, dat of van de goederen den wa terweg zullen blijven gebruiken, ook al is de spoorweg hier, dan mogen wij er wel op bedacht zijn, dat de waterwegen geen belemmeiingen on dergaan, door den aanleg van spoorwegen of an dere oorzaken. Het doel van dit schrijven is, een paar van die belemmeringen onder de aandacht te brengen. Naar de H. en Nd. Crt. verneemt, zal hel koloniaal werfdepot, thans te Harderwijk geves tigd, naar Nieuwediep worden overgeplaatst, zoo- dra de thans in aanbouw zijnde forten gereed zijn, en er dus een geschikte kazerneering voor die manschappen beschikbaar zal zijn. Door het plan ter verbetering van de water- opstuwingen in deze provincie, wordt Sneek be dreigd met eene sluis in de Geeuw. In de eerste plaats zal die sluis eenige belem mering voor de scheepvaart en daarom ook voor onzen handel doen ontstaan. In de tweede plaats zal die sluis eene belemmering zijn voor den toevoer van water naar de zeesluizen als het tijd is, waardoor het overtollige water ons mis schien telken jare 14 dagen langer zal hinde ren. Zou hier het middel ook erger kunnen worden dan de kwaal Belanghebbenden en belangstellenden hebben gewezen op de nadeelen van dat plan en trach ten daardoor eene belemmering te die zeer waarschijnlijk zou blijken te zijn nadeel voor Sneek, een nadeel voor cie, bij veel geldelijke opofferingen. Sneek wordt, behalve met die sluis in de Geeuw, ook nog van een andere zijde met een belemmering, die wel eènige ging verdient. Wij hebben namelijk eene belemmering te wachten bij de spoorwegbrug, die hier over de Franekervaart moet kernen. Als ten minste de heeren Ingenieurs eene brug ontwerpen, zoo- als die, welke over de Trekvaart ligt bij Schen kenschans. Die brug toch is zoo laag, dat bij winterwater de kleinste schepen er niet onder door kunnen en deze dus bij de dagelijks voorkomende slui tingen, moeten wachten. Indien de doorvaartshoogfe dier brug zoo groot wordt gemaakt, als de wetenschap hel kan doen, dan zouden vele kleinere soort schepen, die hun ne masten gemakkelijk strijken, gebaat zijn en daardoor een groot deel der belemmering zijn weggenomen. Immers er zijn veel meer kleine schepen dan groote. Hoewel geen deskundige, heb ik toch genoeg gezien van de werken der genie om te weten, dat heeren Ingenieurs tegenwoordig niet licht zeg gen, dat iets niet kan. Nu komt hel mij voor, dat, als de brug hier bij Sneek gemaakt werd met de draagkracht bo ven de rails, in stede van daaronder, er dan vrij wat doorvaartshoogte gewonnen zou kunnen wor den wat misschien voor de helft der schepen dienstig kon zijn. Doch wanneer de mannen van ’t vak meenen, dat het niet kan, dan zou ik toch nog willen trachten, om in die belemmering, voor zoo veel mogelijk, tegemoet te komen, ook al Sneek geldelijke opofferingen kosten. Ik meen namelijk, dat een vaste brug in alle vertegenwoordigt eene waarde geval gemaakt kan worden met de draagkracht (2*/2 pet,), i 0,663, '100 (3 pet.), ƒ19,146,200 boven de rails. Dus verwijd het vaarwater, (5 pet.). leg bij de beweegbare brug een deel vast, zooals bijv, bij de Oppenhuister brug over de gracht al hier en tal van andere bruggen met vaste hoofden. Wanneer dan de bewegelijke brug voor de scheepvaart gesloten is en door zijne hreede draagkrachten de onderdoorvaart zelfs voor klei ne scheepjes ónmogelijk maakt, dan kan de vaste brug met zijn meerdere doorvaartshoogte, een groot deel van die belemmering voorkomen. Ook mag niet uit het oog worden verloren, dat de bedrijvigheid en handelsbeweging over ijs hier zeer groot is, en ook die ondervindt de be- moeielijking der zoo lage bruggen in hooge male, geen schaalsrijder kan er onder een overpakkerij en oponthoud belang, en «De gezamenlijke Kamers van Koophandel en «Fabrieken in Friesland ondersteunen ten krach- «tigste het verzoek van de heeren Kaptijn en «Genlis aan de Regeering, om eene subsidie van «vier millioen ten behoeve van den aanleg der «spoorweglijn Harlingen Salzbergen.” Zoo luidde het voorstel, gedateerd 6 Februari jl., van de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Harlingen, ter tafel gebracht in de zitting van de Kamer van Koophandel te Leeuwarden op 16 Februari jl. en in behandeling genomen, nadat even te voren gelezen waren drie missives van de Kamers van Koophandel te Sneek, Heeren- veen, Dokkum en omliggende gemeenten, inhou dende «dat zij voor de in Maart eerstkomende te houden algemeene vergadering der Kamers van Koophandel en Fabrieken in Friesland, geene voorstellen ter behandeling hebben”. En wat wedervoer dit voorstel van Harlingen in de Leeuwarder Kamer? De voorzitter, de heer K. Wijbrandij Jz., deel de mede, dat, na goedkeuring van het door hem gedaan voorstel, aan de Kamer van Harlingen een brief was gezonden, waarbij aan deze wordt medegedeeld, dat van geen der andere Friesche Kamers voorstellen voor eene algemeene verga dering zijn ingekomen, dat, hoe belangrijk nu ook het voorgestelde punt is, de vraag was ge rezen of daarvoor alleen wel eene algemeene vergadering, met al haren omslag, noodig is, en mitsdien aan de Kamer in overweging wordt ge geven het voorstel in te trekken, en dus harer zijds een adres aan de Regeering over den spoor weg HarlingenSalzbergen in te dienen en de ondersteuning daarvan bij de andere Kamers in de provincie aan te vragen, gelijk dit in andere gevallen meermalen geschiedt.” En is hiermede nu het voorstel-Harlingen be graven Is dit voorstel ook bij andere Kamers ingeko men nadat deze aan de Kamer te Leeuwarden hadden gerapporteerd, dat zij geen voorstellen hadden, op eene algemeene vergadering te Leeu warden te behandelen Zoo ja hebben dan de Kamers van Sneek, Heerenveen en Dokkum nog op die missive te antwoorden Dan hopen wij dat hun antwoord anders zij dan dat van de Leeuwarder Kamer, en dat de geza menlijke Kamers in eene Algemeene Vergadering expresselijk voor deze allergewichtigste zaak zij het zelfs voor haar alléén te houden, van hunne belangstelling doen blijken. Het besluit, dat zulk een Vergadering bijeen roept, levert toch aan de Regeering het bewijs, dat de ontworpen spoorweg hier van groot be lang wordt geacht; de gedachtenwisseling, waartoe zoodanige bijeenkomst gereede aanleiding geeft, SPOORWEGEN EN WATERWEGEN, beide Handelswegen. Al wie eenig belang stelt in handelszaken, kan nagaan, dat een groot gedeelte der koopmans goederen, ook al is de spoorweg daar, zal wor den verzonden langs den walerweg. Voor ijlgoederen en personenvervoer veel mogelijk gebruik worden gemaakt spoorweg, maar de pakhuizen onzer zullen hoofdzakelijk wel gevuld en geledigd den door het vervoer met schepen, dus de rijwegen beter gemaakt en 1 eindelijk de zoozeer gewenschte spoorweg ’t is maar jammer, dat al die verbeteiingen moeten vergezeld gaan van belemmeringen in de scheep- vaartskanalen. Heden een brug hier en morgen een brug daar; de scheepvaart moet altijd het onder spit delven bij rijwegen of andere zaken. En toch, de scheepvaart en onze vele kanalen door de pers publiek gemaakt, verlevendigt de publieke belangstelling voor het adres, door de gezamenlijke Kamers aan de Regeering toe te zen den, en wordt door deze op prijs gesteld, omdat vooral die colleges het gewicht van den spoorweg weten Ie beoordeelen. De Friezen mogen wel bedenken dat, hoe be langrijk de lijn ook zijn moge, de Regeering hen niet met de 4 millioen zal tegemoet komen en dat zij, in vereeniging met de Drenthenaren wel ter dege op de deur van het Ministerieel kabi net mogen aankloppen, om gehoor te vinden. Waarom wij vragen het met allen ernst het voorbeeld der Drenthenaren niet gevolgd en niet op eene volksbijeenkomst deze zaak, waar bij duizenden belang hebben, besproken Te Hoogeveen waren meer dan honderd Dren thenaren uit verschillende dorpen bijeengekomen en werden levendige discussiën over den weg en over de richting van den weg gevoerd. Ook de heeren Gratama en Smidl, leden der Tweede Kamer, waren daar tegenwoordig en namen deel aan het debat. Eindelijk werd het besluit geno men, dat een adres aan de Regeering zou wor den gezonden, tot ondersteuning van de vraag om 4 millioen dat elke Drentsche gemeente (33 in getal) een adres van gelijken inhoud zal opzenden en dat de leden van het spoorweg- comité ’t welk alleen voor dezen lijn is gefor meerd, zich naar ’s Hage zullen begeven om de Regeering met den meesten aandrang te verzoeken, het gevraagde subsidie te verleenen. Behalve eene Algemeene Vergadering van de Friesche Kamers van Koophandel die wij voor deze zaak van groot belang rekenen zouden wij gaarne zien, dat ook in deze Provincie uit het publiek eene manifestatie opging, die getuigde, dat er sprake is van een groot volksbelang. Sneek tot nu toe zonder spoorweg, en dit schijnt meer verwondering, meer bevreemding zelfs, te verwekken buiten dan binnen die plaats Sneek vooral moet in dezen niet een ander voor zich laten pleiten, maar eindelijk eens vragen, waarop het, om meer dan eene reden, recht heeft. Geen slede en door. Dat geeft van belang, en dal zoo dicht bij de stad I Daarbij komt nog, dal hel zijne bezwaren om bij vorstig weder de brug af Ie draaien, om dat er dan zoo spoedig wat verzet kan komen en de brug dan niet weer gesloten zou kunnen worden. Of zou ik overdrijven Ik weet heel goed, dal, als die uitgang Sneek naar de Franekervaart dagelijks twee uren gesloten is, zulks geen doodsteek zal zijn van onze welvaart Maar wij moeten naijve rig wezen op onze welvaart en niets geringschat ten, wal haar kan benadeelen. Zoomin als een groot koopman de kleine be stellingen verwaarloost, zoo min moeten ons de kleine belemmeringen ontkomen, waarmede onze handelswegen bedreigd worden. Sneek ligt geographisch zoo mooi met zijne wa terwegen, als ééne stad in Friesland, en nu wor den wij al van twee zijden bedreigd, die misschien (en ik hoop hel spoedig) zal worden gevolgd door een derde, namelijk 1. De brug over de Franekervaart. 2. De sluis over de Geeuw 3. Wanneer de spoorweg Harlingen—Salz bergen wordt gelegd, met nog een brug over de Trekvaart en Houkesloot. Laat ons trachten die belemmeringen zoo wei nig mogelijk te doen zijn. zoo- den kooplieden l wor- Worden krijgen wij jammer, dat al die verbeteiing. e at ?r L

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1877 | | pagina 1