GEMEENTE EN HET ARRONDISSERENT SNEER.
NIEUWS- EN AHVERTENTiE HEIR VOOIV DE
No. 44.
2 JUNI.
ZATERDAG
7 E E M O N STER S.
E\
J.oo
!,00
r
Wolmarkten te Sneek.
Jaarlijksehe Wolmarkten
zullen plaats hebben de eerste op den 6 Juni
en de tweede op den 20 Juni e. k.
k,
tun.
SOEKER (OIRAVT.
50
van
6
dier
UIT DE PERS.
k
lijkenissen op te merken,
f
ii.
i
A-
I
van
izen
K.
0
9
2
h
3
gehouden, welke
opgelegd.
Sneek den 1 Juni 1877.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
J. van DRIESSEN.
De Secretaris, S. HAAGSMA.
t,00
48,
de
m
ia
r
5
r
l
1
r
te
n-
r-
1-
,00
,5o
0
32.
35.
51;
50
en Wethouders voornoemd
van DRIESSEN.
S. HAAGSMA, Secr.
1:
ne
rd.
10
’7
a
mH
Bun I
K<»u-
ma
hail,
Age
ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
voor eiken regel meer 7V3 Cents. Bij abonnement is de prijs be
langrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den
Uitgever.
verschijnen in uniform gekleed, en voorzien
de kleeding en uitrustingstukken hem bij
vertrek met verlof medegegeven van zijn
boekje en van zijn verlofpas.
Dat, behoudens het bepaalde in art. 130
wet, een arrest van twee lot zes dagen door den
Militie-Commissaris kan worden opgelegd aan den
verlofganger
1°. die zonder geldige redenen, niet bij bel
en Huishoudelijke
siih ni sL
1
De Midd. Cl. vergelijkt den staatkundigen toe
stand van ons land bij een van die mistige, don
kere dagen, waaraan ons klimaat zoo rijk is. Het
stormt niet-, ook is het weer niet bovenmate guur
en evenmin heerscht er een zoele, vruchtbaarma-
kende weersgesteldheid. Men staat niet stil, er
wordt integendeel op terreinen, welke van de
groote verschilpunten der meeningen verwijderd
liggen, door de regeering druk gearbeid. Alleen
men kan niet zien, waar men heen gaat. De lei
ding ontbreekt, als een gevolg van ’t gemis van
een leidend beginsel bij hen, die het roer van
den staat in handen hebben. De toestand is ech
ter op dit oogenblik volkomen duidelijk afgetee-
|e
ir
at
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
de gemeente Sneek, maken hiermede bekend,
dat de
Burgemeester
J. j
officieele personen werden het k end onderdo beman
ning' die‘ter dood gedoemd was. Want Je Prins
gal bet leeken, dat de vijand boven de mijn ge
komen was, de stoomgiek schoot uit, raakte ter
stond cén schijf in de boei aangebracht en ach
tervolgend weiden al de booten in splinters’, ge
slagen en de vertfiinkte ledematen van de 'te-
manning, bennen van stroo on hoofden van Wat
ten, vielen óp het dek van de Thunderer", de
«Vernón”, de '«Calcutta”, de «Ariadite”, dé ^War
rior” en de andere sèhepen van" het eskader.
De gezonken torpedo’s bevatten een lading van
100 pd. schietkatoen, en het was zeer merkwaar
dig, nunne' uitwerking te zien. Eerst zag men
een wolk rook en spattende waterdroppelen, dan
hoorde men een luide knal, w'aafin men allerlei
zwarte misvormde verscheurde 'hestanddeelen
hoog in de lucht zag: ze vielen ten laatste neder
tusschen de doode visschen, van welke er hon
derden op het water dreven.
Nadat met de vischtorpedo’s nog eenige be
langrijke proeven genomen waren, nam de Prins
zijn afscheid.
De wonderen der vernieling, waarover Enge
land beschikken kan, waren door hem bezichtigd.
Wanneer men de beschrijving gelezen heeft
van al de kunstige werktuigen, waarmede on
zichtbare vijanden elkander bekampen, komt de
wensch zeker bij velen op, dat mensehen lang
zamerhand geheel overbodig zullen worden in den
oorlog ter zee, en niet alleen de sloomgieken,
maar ook de gepantserde schepen van huis uit
met electriciteit mogen gestuurd worden. Men
is nog wel niet zoo ver, doch men komt het toch
al naderbij. Engeland richt op zee meer nil met
machineriën, dan mét mannen.
Een bijzonder sterke Middellandsche-zee-vloot
kruist op het oogenblik in de buurt van Egypte
het kanaal-eskader is op zijn dubbele sterkte ge
bracht, terwijl er zes andere kleinere eskaders
zijn in Noord-Amerika, in de Stille Zuiderzee, op
de Chineesche klist, in Indië, Australië en aan
de kust van Afrika. Voor al deze vloten beeft
Engeland slechts 30,000 man noodig, alles en al
les medegerekend, machinisten zoowel als officie
ren. Bovendien heeft het land nog 7000 mari
niers voor bemanning der oorlogsvloot.
Wanneer men bedenkt, dat de viool het werk
doen moet, waarvoor Frankrijk en Duitschlami
ongeveer een millioen soldaten onontbeerlijk ach
ten, dan ziet men, dat Engeland meer aan werk
tuigen dan aan mannen de landsverdediging toe
vertrouwt.
Engeland wordt verdedigd door en valt aan
met machinisten en stoommachines, en als de
Prins van Wales op verstandige wijze hulde bad
willen brengen aan de mannen, aan wier kunde
Engeland zijn onwaardeerbare schatten toever
trouwt, dan had hij niet in uniform, maar in liet
werkpak van een machinist de vloot moeten in-
specteeren.
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post ƒ1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende franco
in te zenden.
onderzoek verschijnt
2°. die daarbij verschenen zijnde, zonder gel
dige redenen, niet voorzien is van de hiervoren
vermelde voorwerpen;
3°. wiens kleeding- of uitrustingstukken bij het
onderzoek niet in voldoenden staal worden bevonden;
4°. die kleeding- of uitrustingstukken, aan een
ander loebeliooreude, als de zijne vertoont.
De verlofgangers worden herinnerd dat, nu er
maar één onderzoek in het jaar wordt gehouden,
zij bepaaldelijk moeten opkomen en dal de straf
bepalingen van art. 144 der wet strengelijk zul
len worden toegepast op de zoodanigen, die zon
der geldige reden niet verschijnen en dat zooda
nige verlofgangers, die zich in eene andere ge
meente gaan vestigen, de verplichting wordt voor
gehouden, welke aan hen bij art. 134- der wet is
KENNISGEVING
NATIONALE MILITIE
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
de gemeente Sneek,
Gelet op het besluit van den Commissaris des
Konings dezer Provincie van den 28 Mei 1877
2 Afd. no. 415, brengen door deze ter kennis van
de belanghebbenden, dat het onderzoek over de
verlofgangers van de militie te land in deze Ge
meente zal plaats hebben op Woensdag, den 13-
den Juni e. k., des voormiddags ten 10% ure,
voor het gemeentehuis.
Dat aan dat onderzoek zuilen belmoren deel
te nemen te Miliciens-Verlofgangers van de vier
oudste lichtingen, voor zoover zij vóór den Asten
April jL in het genot van onbepaald verlof zijn gesteld.
Dat de verlofganger bij het onderzoek mQet
van
zijn
zak-
aclifige pnntkpgëls omhoog brengen uit het ma
gazijn, ze in de kanonnen leggen en die gereed
maken om gevuurd te worden. Binnen vijf mi
nuten was de kapitein in het gepantserde, be
schutte preekstoeltjë, waaruit hij zijne bevel®
niet roept, maar telegrafeert en op dek was geon
sterveling meer te zien. De bemanning zat in
een ijzeren d^fpot, binnen welken hondeiddn
raderen draaiden en snorden, om weldra dm
strijd tegen andere raderen te beginnen. Geen
middel om te ontsnappen was aan iemand gela
ten de deksel was op den pot geschroefd, en
de bemanning was voor licht geheel afhankelijk
van lampen en kaarsen, en voor, lucht van de'
stoomwaaiers. De hydraulische werktuigen wer
den in beweging gebracht om de monsterkanon
nen van 90 ton te laden, en met ijzeren netteh
werd het schip omringd om torpedo’s te weren.
In «the Lightning” verliet dé Prins »the Thun
derer.” De «Lightning” is een torpedoboot van de
firma Thorn^ycroft and Donaldson, die blik
semsnel vaart. Het schip stoomt met de tot nu
toe ongeëvenaarde snelheid van 18% knoop in
het uur. Met een spoed, van 21 mijlen in hel
uur (die van een sneltrein in Nederland ongeveer)
werd de Prins op deze torpedoboot naar de haven
van Spithead heen en teruggebracht, om hem een
denkbeeld te geven van de wijze, waarop deze boot,
met torpedo’s gewapend, op vijandelijke schepen
zou losstormen. Van het dek van den «Minotaur”,
een ander gepantserd schip, aanschouwde de Prins
nu verschillende proefnemingen met torpedo’s.
Gesteld, dat de ledige boot bezijden bet schip
een vijandelijke boot ware, die den «Minotaur’
poogde te enteren, dan had men niets te doen,
dan even dit gaatje in den wand van het schip
te openen, om deze kleine handtorpedo in de boot
te laten vallén. Tevens liet de kapitein een schijf
schietkatoen, die acht ons woog, in de boot val
len, waarvan twee seconden later niets meer te
zien was. De boot was in splinters, zoo groot
als tandenstokers, geslagen
Gesteld, dat men deze zware ijzeren anker
ketting om het schip slaat, teneinde het Ie ente
ren of weg te slepen. Men stelt geen man bloqt
aan het vijandelijk vuur, doch men werpt een
voudig en gërtiakkelijk uit ginsche bomvrije plaats
deze schijf op de helling. De schijf bevatte 2%
pond schietkatoen, en eer de Prins wist wat er
gebeurde, was de ijzeren kabel vermorseld.
Doch ziet, terwijl we met het eene vijande
lijke schip bezig zijn, komt een ander schip om
ons in te sluiten. Wij zullen dus spoedig eenige
mijnen leggen aan bakboordzijde van bet schip.
Wij kunnen echter geen man missen en zullen
deze mijnen dus door een automatische boot, die
door niemand bemand is, laten leggen. Een be
vel werd getelegrapheerd en plotseling schoot een
automatische stoomgiek uit een der poorten van
het schip. De. giek werd gestuurd van uit bet
schip door middel van electriciteit, zij ontrolde de
telegraafdraden naarmate ze verder ging en rolde
ze weer op als ze terngkeerde, en op geregelde
afstanden liet de giek een mijn in het water ne
der. In een drijvende boei kwamen de draden
uit van de verschillende gezonken mijnen, en door
deze boei een scherpe stoot te geven kon men
de ‘mijnen doen ontploffen. De stoomgiek keerde
terug, en behalve de drijvende batterij zag men
niets. Plotseling komen verschillende booten aan
en worden vastgelegd boven de gezonken mij-
neh. In deze booten zaten een aantal poppen,
in.uniform gekleed, om de begoocheling grooter
te 'maken. De matrozen hadden zich vroolijk ge
maakt met de poppen mooi op te schikken, en
hadden groote zorg aan hun gelaatstrekken be
steed.
Ondeugende toeschouwers meenden allerlei ge
lijkenissen op te merken, en minder populaire
Mag de negentiende eeuw de eeuw van we
ten, willen en kunnen; de eeuw van stoomkracht
en ijzer terecht fier zijn op de reuzenwerken,
die zij tot stand zag komen.dank zij de ver
bazende vlucht, die de- wetenschap in de laatste
jaïen heeft genomen-- aan. den anderen kput
heeft zij jpch ook weer alle redenen tot blozen
over de. ontzettende ..geld- en krachtverspilling
barer z men, waar deze, de wetenschap dienst
baar makende aar) hel ruw geweld, er voortdurend
op uit zijn méér geperfectioneerde vernielingS-l'
werktuigen te vervaardigen, waarmeê in den korfst-
mogelijken lijd vernield kan worden, wat na ja-
ren arbeids werd opgebouwd.
Heeft de stoomkracht een verbazende omwen
teling teweeg gebracht in de industrie in ’t al
gemeen, vooral op het gebied van scheepvaart
heeft zij zich krachtig ,doen gelden. De stooni-
hamer heeft de «zeekasteelen”, die vroeger bét
zilte nat,doorploegden, veranderd in «zeemonsters",
die in hun ijzeren wapenrusting met bliksemsnel
heid hen vernielingswerk verrichten, zoodra dit
van hun wordt geëischt. Want: naarmate de toe
passing van den stoom snelle vorderingen maak
te, naar diezelfde male vermeerderden ook, met
behulp der wetenschap, de helsche werktuigen,
die de zeemonsters niet' ziohvoriren.
Vooral Engeland, de eerste zeemogendheid der
wereld, heeft gebruik gemaakt van de uitvindin
gen van den nieuweren tijd om zijn oorlogsvloot
in een negentiend-eeuwsch-pantser te steken en
het sterk te maken tegen eiken aanval ter zee.
Onder de tegenwoordige tijdsomstandigheden
komt het ons niet onbelangrijk voor, de beschrij
ving meê te deelen, dezer dagen door de .Engel-
fche bladen gegeven van een bezoek door den
Prins van Wales aan de Engelsche pantservloot
te Portsmouth gebracht. Het Ilandelsblad ont
leende daaraan het volgende:
Onze lezers hebben reeds vaak beschrijvingen
onder de oogen gehad van gepantserde schepen
en torpedo's, doch niettemin is hel belangwek
kend te vernemea, welke proeven met deze nieu
we vernielingswerktuigen en machineriën geno
men zijn in tegenwoordigheid van Engelands aan-
land’s aanstaanden Koning. Het eerste schip van
het eskader, dat de Prins inspecteerde, was de
«Thunderer”, een monster, dal, hoe zeer ook
met vlaggen getooid, er altijd als een monster
moet uitzien, zoo log en wanstallig is het. Toen
de Prins de schier eindelooze r eeks van zeer sa
mengestelde werktuigen Irad gezien, waardoor hel
schip bewogen en gestuurd wordt, en de kanon
nen geladen en gericht werden, gaf kapitein
Wilson hel bevel: «maak hel schip klaar tot vech
ten.” Een vijandelijk oorlogschip werd veron
dersteld in het gezicht te zijn en binnen vijf mi
nuten invest de «Thunderer” in staat zijn het
vuur van den vijand te ontvangen en lê beant
woorden. Van vele zijden sprongen de man
schappen op het dek en in ongelooflijk korten
lijd was alles van het dek verwijderd, dat eenigS-
zins in den weg kon staan der kanonnen in de
torens, of dat door vijandelijk vuur vernield kon
worden. De booten en de davids, de windassen,
de houten borstwering, enz. enz. werden wegge
redderd, met zware ijzeren kappen werden alle
openingen, waardoor licht en lucht in het schip
komen, bedekt; de dunne ventilatiekokers wer
den verwijderdde ijzeren deuren, die het schip
in waterdichte afdeeüngen splitsen, gesloten, in
elke afdeeling slangen van de stoompompen ge
legd, de torens losgemaakt, zoodat ze ronddraaien
konden, en al de raderen in beweging gezet van
de tallooze stoommachines, die lucht moeten bren
gen door stoomwaaiers in het nu potdichte schip,
die de pompen in beweging brengen, die de reus-
Het. Gerneenlehesluur van Sr. eekgevolg gé-
vende aan de uitnoodiging' gedaan bij beslui' van
lieeren Gedepuleerde Staten van Frie-land, van
den 25 Mei 1877 no. 3 (Prov blad rto. 67);
i brengt ter kennis van de ingezetenen
dat; ter Provinciale Griffie te Leeuwarden
voor den prijs van tien cent, afdrukken verkrijg
baar zijn van Prov. blad no. 68, houdende wij
zt;/ing der enkel Provinciale
begrootingen, dienst 1877.
Sneek, 1'Juni 1877.
J. van DRIESSEN. Burgeon,
S. HAAGSMA. Secretaris.
ar
B-