GEMEENTE EN HET ARRONDISSERENT SNEER. NIEUWS- EN AHVERTENTiE HEIR VOOIV DE No. 44. 2 JUNI. ZATERDAG 7 E E M O N STER S. E\ J.oo !,00 r Wolmarkten te Sneek. Jaarlijksehe Wolmarkten zullen plaats hebben de eerste op den 6 Juni en de tweede op den 20 Juni e. k. k, tun. SOEKER (OIRAVT. 50 van 6 dier UIT DE PERS. k lijkenissen op te merken, f ii. i A- I van izen K. 0 9 2 h 3 gehouden, welke opgelegd. Sneek den 1 Juni 1877. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. van DRIESSEN. De Secretaris, S. HAAGSMA. t,00 48, de m ia r 5 r l 1 r te n- r- 1- ,00 ,5o 0 32. 35. 51; 50 en Wethouders voornoemd van DRIESSEN. S. HAAGSMA, Secr. 1: ne rd. 10 ’7 a mH Bun I K<»u- ma hail, Age ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7V3 Cents. Bij abonnement is de prijs be langrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever. verschijnen in uniform gekleed, en voorzien de kleeding en uitrustingstukken hem bij vertrek met verlof medegegeven van zijn boekje en van zijn verlofpas. Dat, behoudens het bepaalde in art. 130 wet, een arrest van twee lot zes dagen door den Militie-Commissaris kan worden opgelegd aan den verlofganger 1°. die zonder geldige redenen, niet bij bel en Huishoudelijke siih ni sL 1 De Midd. Cl. vergelijkt den staatkundigen toe stand van ons land bij een van die mistige, don kere dagen, waaraan ons klimaat zoo rijk is. Het stormt niet-, ook is het weer niet bovenmate guur en evenmin heerscht er een zoele, vruchtbaarma- kende weersgesteldheid. Men staat niet stil, er wordt integendeel op terreinen, welke van de groote verschilpunten der meeningen verwijderd liggen, door de regeering druk gearbeid. Alleen men kan niet zien, waar men heen gaat. De lei ding ontbreekt, als een gevolg van ’t gemis van een leidend beginsel bij hen, die het roer van den staat in handen hebben. De toestand is ech ter op dit oogenblik volkomen duidelijk afgetee- |e ir at BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente Sneek, maken hiermede bekend, dat de Burgemeester J. j officieele personen werden het k end onderdo beman ning' die‘ter dood gedoemd was. Want Je Prins gal bet leeken, dat de vijand boven de mijn ge komen was, de stoomgiek schoot uit, raakte ter stond cén schijf in de boei aangebracht en ach tervolgend weiden al de booten in splinters’, ge slagen en de vertfiinkte ledematen van de 'te- manning, bennen van stroo on hoofden van Wat ten, vielen óp het dek van de Thunderer", de «Vernón”, de '«Calcutta”, de «Ariadite”, dé ^War rior” en de andere sèhepen van" het eskader. De gezonken torpedo’s bevatten een lading van 100 pd. schietkatoen, en het was zeer merkwaar dig, nunne' uitwerking te zien. Eerst zag men een wolk rook en spattende waterdroppelen, dan hoorde men een luide knal, w'aafin men allerlei zwarte misvormde verscheurde 'hestanddeelen hoog in de lucht zag: ze vielen ten laatste neder tusschen de doode visschen, van welke er hon derden op het water dreven. Nadat met de vischtorpedo’s nog eenige be langrijke proeven genomen waren, nam de Prins zijn afscheid. De wonderen der vernieling, waarover Enge land beschikken kan, waren door hem bezichtigd. Wanneer men de beschrijving gelezen heeft van al de kunstige werktuigen, waarmede on zichtbare vijanden elkander bekampen, komt de wensch zeker bij velen op, dat mensehen lang zamerhand geheel overbodig zullen worden in den oorlog ter zee, en niet alleen de sloomgieken, maar ook de gepantserde schepen van huis uit met electriciteit mogen gestuurd worden. Men is nog wel niet zoo ver, doch men komt het toch al naderbij. Engeland richt op zee meer nil met machineriën, dan mét mannen. Een bijzonder sterke Middellandsche-zee-vloot kruist op het oogenblik in de buurt van Egypte het kanaal-eskader is op zijn dubbele sterkte ge bracht, terwijl er zes andere kleinere eskaders zijn in Noord-Amerika, in de Stille Zuiderzee, op de Chineesche klist, in Indië, Australië en aan de kust van Afrika. Voor al deze vloten beeft Engeland slechts 30,000 man noodig, alles en al les medegerekend, machinisten zoowel als officie ren. Bovendien heeft het land nog 7000 mari niers voor bemanning der oorlogsvloot. Wanneer men bedenkt, dat de viool het werk doen moet, waarvoor Frankrijk en Duitschlami ongeveer een millioen soldaten onontbeerlijk ach ten, dan ziet men, dat Engeland meer aan werk tuigen dan aan mannen de landsverdediging toe vertrouwt. Engeland wordt verdedigd door en valt aan met machinisten en stoommachines, en als de Prins van Wales op verstandige wijze hulde bad willen brengen aan de mannen, aan wier kunde Engeland zijn onwaardeerbare schatten toever trouwt, dan had hij niet in uniform, maar in liet werkpak van een machinist de vloot moeten in- specteeren. Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende franco in te zenden. onderzoek verschijnt 2°. die daarbij verschenen zijnde, zonder gel dige redenen, niet voorzien is van de hiervoren vermelde voorwerpen; 3°. wiens kleeding- of uitrustingstukken bij het onderzoek niet in voldoenden staal worden bevonden; 4°. die kleeding- of uitrustingstukken, aan een ander loebeliooreude, als de zijne vertoont. De verlofgangers worden herinnerd dat, nu er maar één onderzoek in het jaar wordt gehouden, zij bepaaldelijk moeten opkomen en dal de straf bepalingen van art. 144 der wet strengelijk zul len worden toegepast op de zoodanigen, die zon der geldige reden niet verschijnen en dat zooda nige verlofgangers, die zich in eene andere ge meente gaan vestigen, de verplichting wordt voor gehouden, welke aan hen bij art. 134- der wet is KENNISGEVING NATIONALE MILITIE BURGEMEESTER en WETHOUDERS de gemeente Sneek, Gelet op het besluit van den Commissaris des Konings dezer Provincie van den 28 Mei 1877 2 Afd. no. 415, brengen door deze ter kennis van de belanghebbenden, dat het onderzoek over de verlofgangers van de militie te land in deze Ge meente zal plaats hebben op Woensdag, den 13- den Juni e. k., des voormiddags ten 10% ure, voor het gemeentehuis. Dat aan dat onderzoek zuilen belmoren deel te nemen te Miliciens-Verlofgangers van de vier oudste lichtingen, voor zoover zij vóór den Asten April jL in het genot van onbepaald verlof zijn gesteld. Dat de verlofganger bij het onderzoek mQet van zijn zak- aclifige pnntkpgëls omhoog brengen uit het ma gazijn, ze in de kanonnen leggen en die gereed maken om gevuurd te worden. Binnen vijf mi nuten was de kapitein in het gepantserde, be schutte preekstoeltjë, waaruit hij zijne bevel® niet roept, maar telegrafeert en op dek was geon sterveling meer te zien. De bemanning zat in een ijzeren d^fpot, binnen welken hondeiddn raderen draaiden en snorden, om weldra dm strijd tegen andere raderen te beginnen. Geen middel om te ontsnappen was aan iemand gela ten de deksel was op den pot geschroefd, en de bemanning was voor licht geheel afhankelijk van lampen en kaarsen, en voor, lucht van de' stoomwaaiers. De hydraulische werktuigen wer den in beweging gebracht om de monsterkanon nen van 90 ton te laden, en met ijzeren netteh werd het schip omringd om torpedo’s te weren. In «the Lightning” verliet dé Prins »the Thun derer.” De «Lightning” is een torpedoboot van de firma Thorn^ycroft and Donaldson, die blik semsnel vaart. Het schip stoomt met de tot nu toe ongeëvenaarde snelheid van 18% knoop in het uur. Met een spoed, van 21 mijlen in hel uur (die van een sneltrein in Nederland ongeveer) werd de Prins op deze torpedoboot naar de haven van Spithead heen en teruggebracht, om hem een denkbeeld te geven van de wijze, waarop deze boot, met torpedo’s gewapend, op vijandelijke schepen zou losstormen. Van het dek van den «Minotaur”, een ander gepantserd schip, aanschouwde de Prins nu verschillende proefnemingen met torpedo’s. Gesteld, dat de ledige boot bezijden bet schip een vijandelijke boot ware, die den «Minotaur’ poogde te enteren, dan had men niets te doen, dan even dit gaatje in den wand van het schip te openen, om deze kleine handtorpedo in de boot te laten vallén. Tevens liet de kapitein een schijf schietkatoen, die acht ons woog, in de boot val len, waarvan twee seconden later niets meer te zien was. De boot was in splinters, zoo groot als tandenstokers, geslagen Gesteld, dat men deze zware ijzeren anker ketting om het schip slaat, teneinde het Ie ente ren of weg te slepen. Men stelt geen man bloqt aan het vijandelijk vuur, doch men werpt een voudig en gërtiakkelijk uit ginsche bomvrije plaats deze schijf op de helling. De schijf bevatte 2% pond schietkatoen, en eer de Prins wist wat er gebeurde, was de ijzeren kabel vermorseld. Doch ziet, terwijl we met het eene vijande lijke schip bezig zijn, komt een ander schip om ons in te sluiten. Wij zullen dus spoedig eenige mijnen leggen aan bakboordzijde van bet schip. Wij kunnen echter geen man missen en zullen deze mijnen dus door een automatische boot, die door niemand bemand is, laten leggen. Een be vel werd getelegrapheerd en plotseling schoot een automatische stoomgiek uit een der poorten van het schip. De. giek werd gestuurd van uit bet schip door middel van electriciteit, zij ontrolde de telegraafdraden naarmate ze verder ging en rolde ze weer op als ze terngkeerde, en op geregelde afstanden liet de giek een mijn in het water ne der. In een drijvende boei kwamen de draden uit van de verschillende gezonken mijnen, en door deze boei een scherpe stoot te geven kon men de ‘mijnen doen ontploffen. De stoomgiek keerde terug, en behalve de drijvende batterij zag men niets. Plotseling komen verschillende booten aan en worden vastgelegd boven de gezonken mij- neh. In deze booten zaten een aantal poppen, in.uniform gekleed, om de begoocheling grooter te 'maken. De matrozen hadden zich vroolijk ge maakt met de poppen mooi op te schikken, en hadden groote zorg aan hun gelaatstrekken be steed. Ondeugende toeschouwers meenden allerlei ge lijkenissen op te merken, en minder populaire Mag de negentiende eeuw de eeuw van we ten, willen en kunnen; de eeuw van stoomkracht en ijzer terecht fier zijn op de reuzenwerken, die zij tot stand zag komen.dank zij de ver bazende vlucht, die de- wetenschap in de laatste jaïen heeft genomen-- aan. den anderen kput heeft zij jpch ook weer alle redenen tot blozen over de. ontzettende ..geld- en krachtverspilling barer z men, waar deze, de wetenschap dienst baar makende aar) hel ruw geweld, er voortdurend op uit zijn méér geperfectioneerde vernielingS-l' werktuigen te vervaardigen, waarmeê in den korfst- mogelijken lijd vernield kan worden, wat na ja- ren arbeids werd opgebouwd. Heeft de stoomkracht een verbazende omwen teling teweeg gebracht in de industrie in ’t al gemeen, vooral op het gebied van scheepvaart heeft zij zich krachtig ,doen gelden. De stooni- hamer heeft de «zeekasteelen”, die vroeger bét zilte nat,doorploegden, veranderd in «zeemonsters", die in hun ijzeren wapenrusting met bliksemsnel heid hen vernielingswerk verrichten, zoodra dit van hun wordt geëischt. Want: naarmate de toe passing van den stoom snelle vorderingen maak te, naar diezelfde male vermeerderden ook, met behulp der wetenschap, de helsche werktuigen, die de zeemonsters niet' ziohvoriren. Vooral Engeland, de eerste zeemogendheid der wereld, heeft gebruik gemaakt van de uitvindin gen van den nieuweren tijd om zijn oorlogsvloot in een negentiend-eeuwsch-pantser te steken en het sterk te maken tegen eiken aanval ter zee. Onder de tegenwoordige tijdsomstandigheden komt het ons niet onbelangrijk voor, de beschrij ving meê te deelen, dezer dagen door de .Engel- fche bladen gegeven van een bezoek door den Prins van Wales aan de Engelsche pantservloot te Portsmouth gebracht. Het Ilandelsblad ont leende daaraan het volgende: Onze lezers hebben reeds vaak beschrijvingen onder de oogen gehad van gepantserde schepen en torpedo's, doch niettemin is hel belangwek kend te vernemea, welke proeven met deze nieu we vernielingswerktuigen en machineriën geno men zijn in tegenwoordigheid van Engelands aan- land’s aanstaanden Koning. Het eerste schip van het eskader, dat de Prins inspecteerde, was de «Thunderer”, een monster, dal, hoe zeer ook met vlaggen getooid, er altijd als een monster moet uitzien, zoo log en wanstallig is het. Toen de Prins de schier eindelooze r eeks van zeer sa mengestelde werktuigen Irad gezien, waardoor hel schip bewogen en gestuurd wordt, en de kanon nen geladen en gericht werden, gaf kapitein Wilson hel bevel: «maak hel schip klaar tot vech ten.” Een vijandelijk oorlogschip werd veron dersteld in het gezicht te zijn en binnen vijf mi nuten invest de «Thunderer” in staat zijn het vuur van den vijand te ontvangen en lê beant woorden. Van vele zijden sprongen de man schappen op het dek en in ongelooflijk korten lijd was alles van het dek verwijderd, dat eenigS- zins in den weg kon staan der kanonnen in de torens, of dat door vijandelijk vuur vernield kon worden. De booten en de davids, de windassen, de houten borstwering, enz. enz. werden wegge redderd, met zware ijzeren kappen werden alle openingen, waardoor licht en lucht in het schip komen, bedekt; de dunne ventilatiekokers wer den verwijderdde ijzeren deuren, die het schip in waterdichte afdeeüngen splitsen, gesloten, in elke afdeeling slangen van de stoompompen ge legd, de torens losgemaakt, zoodat ze ronddraaien konden, en al de raderen in beweging gezet van de tallooze stoommachines, die lucht moeten bren gen door stoomwaaiers in het nu potdichte schip, die de pompen in beweging brengen, die de reus- Het. Gerneenlehesluur van Sr. eekgevolg gé- vende aan de uitnoodiging' gedaan bij beslui' van lieeren Gedepuleerde Staten van Frie-land, van den 25 Mei 1877 no. 3 (Prov blad rto. 67); i brengt ter kennis van de ingezetenen dat; ter Provinciale Griffie te Leeuwarden voor den prijs van tien cent, afdrukken verkrijg baar zijn van Prov. blad no. 68, houdende wij zt;/ing der enkel Provinciale begrootingen, dienst 1877. Sneek, 1'Juni 1877. J. van DRIESSEN. Burgeon, S. HAAGSMA. Secretaris. ar B-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1877 | | pagina 1