GEMEENTE EN RET ARRONDISSEMENT SNEER,
7 NIEUWS- EN ADVERTENTIE BLAD VOOR RE
Si
ht
de
ar
lat
ler
li
re-
zaterdag
1877.
T K
4 AUGUSTUS.
EJi
4,00
3,00
No. 62.
JAARMARKT,
i
van den Profeet.
De Vlag
'Jf
J
S
7s °/l
1
L
w.
o3/,
'8%
'97,
1 £3
het volk J
W
kJ
I
I.N,
?an
SM I.It I.II (01«UT.
•t
te
rv>
/s
gedurende
■2.07
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden fl.franco per post ƒ1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende franco
in te zenden.
;e|>te
rijn
n
ii
Wethouders voornoemd
J. VAN DRIESSEN.
De Secretaris S. HAAGSMA.
'3%
9%
B I T K L A I>
OVERZICHT.
De telegraaf is weer wat voorbarig geweest
zij liep de waarheid wel een -beetje vooruit, toen
inI
de
iA.
1 z’n stichter Mahomet.
De Aiabieien waien de eerste belijders. Sneller
dan eenige andere Godsdienst de christelijke
niet uitgesloten heeft zich de leer van Maho
met over het grootste deel van Azië uitgebreid.
De Turken brachten haar over naar Europa.
I Het Mahomedanisme heeft slechts deze drie ge-
,ul, loolsarlikelen »Er is maar één God,” «Maho-
43Z met is Zijn profeet.”
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de
gemeente SNEEK maken bekend, dat de
op welke geene bedelaars, rijfelanrs, hazardspe-
lers of loteryen met kaartjes om koek, glas- en
aardewerk of andere voorwerpen, zullen worden
toegelaten, alhier zal ingaan op DIN-DAG den 7
AUGUSTUS 1877 des morgens acht uur en
eindigen op Vrijdag den 17 Augustus daaraan
volgende, des morgens acht uur, en dat vóór den
19 dier maand alle kramen, disschen, tenten enz.
zullen moeten- zijn afgebroken en weggeruimd.
Tevens wordt hierbij herinnerd aan art 46 van
de Algemeene Politie-Verordening, waarbij is be
paald dat niemand eene tent, kraam of iets
dergelijks, op den voor den openbaren dienst
bestemden grond mag opslaan, dan op aanwij
zing van den Marktmeester en na voldoening
van het marktgéld.
Sneek den 6 Juli 1877.
Burgemeester en
is,
78,
nna
dra
pke
kje,
Wie den oorlog in het Oosten mocht willen
beschouwen als thans reeds vrij zeker ten na-
>7,00 deeie der Turken beslist, rekent buiten het ge-
50 'illoofs-fanatisme der mahomedanen. Nu de Porte
bezig is allerlei beschuldigingen van wreedheden
en gruwelen der Russen onder de Mahomedaan-
keur Sche bevolking te verspreiden; terwijl Engeland,
'en waarschijnlijk ook Oostenrijk, toebereidselen
i maken, om zich met de Oostersche zaken te be-
moeien, is er alle gevaar, dat de groene vlag van
6,00. den Profeet weldra zal wapperen van de tinnen
der Moskee van Omar. Dit zou het sein wezen
van een Godsdienstoorlog, waarbij de Duilsch-
Fransche zal blijken niet meer dan een scher-
al-
urk
ler
en
z.v.
te
i en
pke,
root r
gelijk heeft. We willen alleen verklaren, dat hel
ons moeilijk valt, aan te nemen, dat een gods-
93/ dienst, waarin tweemaaihonderdmillioen schepse-
035/ len, van gelijke bewegingen als wij, leven en ster-
'2’/|t' ven gedurende nu 1-J—
j.8y' dat zulk een godsdienst zou kunnen zijn geslicht
’/8 door een kwakzalver.
De Arabieren waren, noch zijn er
-J Purm Crt. van Woensdag j. 1.
naar, om zich te laten dupeeren door een behen
dig goochelaar. Zij zijn een hooghartig, hartstoch
telijk volk, die we Oostersche Italianen zouden
kunnen noemen, gelijk van de Perzen gezegd wordt,
dat ze zijn de Franschen van het Oosten.
Ijverige geloovigen als de Arabieren steeds zijn
geweest, heeft Mahomet’s leer hen verlost van de
veelgoderij, waarin zij verzonken waren.
Men moge zeggen, dat Mohomet het zwaard
gebruikte als middel tof bekeering, en die bekee-
ringsmethode afkeuren, maar ’t mag evenmin ver
geten worden, dat Karei de Groote z’n Christen
dom aan de Saksers op niet veel zachtere manier
heeft verkondigd. De christelijke kerk heeft trou
wens bloederige bladzijden te over.
Rel geheiligde Boek der Muzelmannen, ’t welk
al de wetten en geloofsvoorschriften, door den
Profeet gegeven, bevat, heet de Koran, ’t Moge
voor niet-Mahomedanen een hoogst ongenietelijk
geschrift zijn, ’l is even zeker, dat de Muzelman
nen hunnen Koran in stellig even groote, zoo
niet grootere verëering houden als de christenen
hunnen Bijbel.
De Koran is hün eenig wetboek, de eenige
rechtsnoer voor handel en wandel, het gebod, dat
richtstreeks uit den Hemel is gezonden, naar ’t
welk de Aarde zich behoort te richten en te ge
dragen, het eenige boek dat noodig is gelezen te
worden. Hunne Rechters vellen geen vonnis dan
naar den Koran iedere Muzelman is verplicht,
het Heilige Boek te bestudeeren er in te zoeken
het licht voor zijn loven.
In de Moskeen wordt de Koran eiken dag ge
heel voorgelezendertig priesters lossen elkaar
bij deze lezing af en brengen die geheel ten ein
de. Gedurende twaalfhonderd jaar heeft de stem
van dit Heilige Boek onafgebroken weêrklonken
in de ooren en harten der geloovigen. Enkelen
hunner priesters hebben den Koran zeventigdui
zend maal gelezen.
’t Moge ons onbegrijpelijk wezen, hoe een boek,
zooveel verwards en onverstaanbaars bevattende
als de Koran, voor de Muzelmannen een voor
werp kan zijn van bijna Goddelijke vereering
we behooren niet te vergelen, dat de boven al
len twijfel verheven »E< h’heid” van dit boek
z’n heilige beteekenis bepaalt, ’t Behelst alles
en alles wat den Geloovigen dierbaar is als over
levering en geschiedenis van hun eigen volk, en
wat boven alles geldt 't is door den Pro
feet zelf geschreven of althans gedicteerd.
Waar ooit of ergens de godsdienst van den
Koran wordt bedreigd, daar rust op eiken Mu
zelman, die in staat in de wapenen te dragen
den heiligsten plicht, vrouw en kinderen en alles
te verlaten, om zich te scharen rondom de vlag
van den Profeet.
Sinls meer dan 1200 jaren berust deze vlag,
de standaard die Mahomet’s leger ter over
winning leide, in de Moskee van Omar onder
de hoede van de Sheik-ul-Islam of Hoogepries-
ter.
Zij is in lange tijden niet ontplooid geweest
maar als straks de wachter op Omars Moskee de
groene Vaan zal doen wapperen, dan zal het
moeilijk zijn voor Rusland en Engeland de mil-
lioenen van Geloovigen te weerhouden die uit
Azië komen aangestormd, en wier Oorlogskreet
«Er is maar één God, en Mahomet is Zijn Pro
feet den donder der kanonnen wel eens zou
kunnen overstemmen.
’t Is zeker te hopen, dat het niet zoo vér zal
komen, dat de woedende hartstochten waartoe
het fanatisme den mensch kan opzwepen, ontke-
meer dan twaalf eeuwen, tend worden en de oorlog in het Oosten formeel
ontaart in een godsdienstoorlog, waarbij de strijd
tusschen het Kruis en de Halve maan zich zeker
in al zijne afschuwelijkheid zou laten gelden.
Reeds voor eenigen tijd hebben we onzen le-
jers iets meêgedeeld omtrent het veelbesproken
Testament van Czaar Peter, als tegen-
langer daarvan zal ’t misschien aan velen hunner
njet onwelkom zijn, thans eens iets naders te verne-
men omtrent de Vlag van den Profeet, die in de
laatste dagen zoo vaak wordt genoemd en waar-
omtrent we in een onzer bladen*) eenige bijzon-
derheden vermeld vonden.
Nu herhaaldelijk het gerucht wordt verspreid,
dat de Turken de groene vlag willen ontrollen,
kilo. joodra Konstantinopel door de zegevierende Russen
ernstig mocht bedreigd worden, vragen misschien
velen zich af: wat is toch wel de beteekenis van
t die geheimzinnige vlag en waarom wordt met de
ontrolling daarvan gedraald, indien ze den mu-
Kfrhelmannen bij het oorlogvoeren van dienst kan
3,00.1 rijn
Wie den oorlog in het Oosten mocht willen
op hel bezoek van den heer C. Spriet met zijn
Theatre de Novéautés op dat van het Wassen
beelden Museum van den heer Daniël, en op dat
van het tooneelgezelschap onder directie van de
hh. Prot en Kistemaker. Dit laatste gezelschap
zal reeds Dinsdagavond e k. de gelegenheid tot
kennismaking aanbieden, en wel door de opvoe
ring van toEen misdaad op den bodem der Zee,”
een speclakel stuk, dat elders met veel bijval
schijnt ontvangen te zijn, en dat, blijkens een
in de Leidsche Crt van 15 Juli j. 1. geplaatst
verslag, ook daar met de meeste voldoening voor
een vrij talrijk publiek werd opgevoerd
Z M. heeft benoemd tot'notaris op ’t Ameland
den heer A. Heringa, candidaat-nutaris en deur
waarder te Sneek.
-j- IJt.sT, 1 Aug De uitslag der gistenen plaats
gehad hebbende herstemming, ter verkiezing van
een lid voor den Gemeenteraad alhier, is als volgt:
Uilgebracht 97 stemmen, waaronder 3 van on
waarde. De Heeren J. IJ. Zandstra (candidaat
der liberalen) en J. Tromp (candidaat der ant.
rev.) erlangden ieder 47 stemmen, zoodat eerst
genoemde, als oudste in jaren, de benoemde is.
j- Franeker, 2 Augs. De herstemming voor twee
leden van den Raad dezer gemeente is voor de
liberale candidalen zeer treurig uitgevallen. De
anli-revolutionairen en de roomsche clericalen heb
ben er elk een candidaat met 148 en 144 stem
men doorgekregen, terwijl aan de candidalen der
liberalen, de heeren Dirks en Koksma, 142 en 127
stemmen ten deel vielen. De ondervinding der
laatste jaren heeft geleerd, dat de liberale partij
weinig te hopen heeft van eene herstemming bij
welke Dordt en Rome steeds broederlijk gearmd
samengaan.
j- Westeugoo (noordelijk deel), 2 Aug. Nu de
vlasoogst aangevangen is, zijn hier als ’t ware
handen te min. Wel wordt daarin voorzien door
arbeidersfamiliën van elders, maar tcch moeten
de scholen al weder een contingent leveren, op
dat de massa vlas, die dit jaar verbouwd is, ter
bekwamer ure getrokken, gerepeld en geroot
kan worden. Enkele beste stukken uitgezonderd
is het vlas wegens de langdurige droogte inden
voorzomer, te kort en Ie dun gebleven. Vraagt
men den trekkers hoe ’I er mee is, dan is ’t
antwoord op de rij langs: »’t Valt niet mee!”
Niet heel bemoedigend voor de verbouwers, die
’t land waai lijk niet voor niet gehuurd hebben.
Het koolzaad is voor ’t mcerendeel gezicht
en ligt neg op ’t veld te drogen Vele stukken
hadden in ’t laatst dezer week reeds ge mrscht
kunnen worden, maar nu er heden eindelijk eens
overvloedig regenwater is gevallen, zal ’t nog
wel wat langer moeten liggen. Ook het koolzaad
valt dit jaar niet meé. Voor de aardappelen was
de regen ook zeer gewenschlze kunnen een
week drie lang telkens wel zoo’n natten Don
derdag hebben, als we er hier nu twee gehad
hebben, maar dan ook niet veel water meer, daar
alsdan de ziekte te veel in de hand gewerkt zou
worden. In de winteraardappelen besp> urt men
de ziekte nog niet, wel in de soorten, die eer
der tijdig zijn en dan nog in zeer geringe mate.
De greidlanden beginnen er beter uit te zien.
Onder den invloed van ’t groeizame weder moet
de vale tint plaats maken voor de frissche kleur,
die we zoo gaarne op de velden zien liggee
't Was gisteren de groote feestdag in ons
kwartier, de dag, waarop te Franeker de bercemde
kaatspartij werd gehouden. Er is dan ook een
enorme hoeveelheid volks uit Noord en Zuid en
Oost en West naar toegestroomd. En ’t was de
moeite waard, want 16 porturen kampten op het
fraai versierde kaatsland naar den opgehangen
eereprijs, die na harden kamp gewonnen werd
door Jan Bonnema, van Arum, Sierk de Wal en
Johannes Donia, beiden van Dronrijp. Zoo iets
dan ook een volksvermakelijkheid genoemd kan
worden, dan is het voorzeker de kaatspartij te
Franeker, als eenig in baar soort in geheel Ne
derland.
ADVERTENTIÉN van 1 tot 4 regels, gewoneletter, 40 Cents,
voor eiken regel meer 7'/2 Cents. Bij abonnement is de prijs be
langrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den
Uitgever.
SNEEK, 3 Augustus.
Als het weder ons niet ongunstig is, dan be
loven de eerste kermisdagen, in verband met de
Tentoonstelling van wege de Maatschappij van
Landbouw en Veeteelt in Friesland, op Woens
dag en Donderdag a. s. alhier te houden ter ge
legenheid van het 25 jarig bestaan dier Maatschap
pij, hier prettige en drukke dagen.
Het uitgebreid programma der feestelijkheden,
welke hier zullen plaats hebben, biedt, in afwis
selende verscheidenheid, »elk wat wils” aan en
belooft genotvolie dagen aan ingezetenen en bui
tenlieden, die ons aldan zullen komen bezoeken.
Sneek heeft bij meer dan ééne gelegenheid be
wezen, dat het zijn gasten goed weet te ontvan
gen; dal het hun gaarne genoegen doet en dat men er
op prettige wijze ft e t weet te vieren, ’tzal daaraan,
naar wij vertrouwen, ook thans niet ontbreken.
Meer dan ooit echter is thans de réussite der
feestelijkheden afhankelijk van goed weder, wat
tns dan ook thans dubbel welkom zal zijn.
Behalve het breede programma, ons door de
regelings-commissie der landbcuwfeesten aangebo
den, wachten ons ook, dank zij de ijverige
bemoeiingen der directie en de loyale medewer
king van den Societeithouder, gedurende de
aanstaande feestdagen genotvolle dagen in den
tuin en de localen van de Buitensocieteit de Har
monie, waar blijkens achterstaande annonce
bet muziekkorps der dd. Schutterij van Zwolle,
onder leiding van den heer Wagner, gedurende
een drietal dagen matineés en concerten zal ge
ven, die, naar men ons meedeelt, den liefheb
bers van flinke muziek veel kunstgenot beloven.
Bovendien zal van onderscheidene kanten gele
genheid te over worden aangeboden om zich op
verschillende wijze te amuseeren. Alhoewel we
nog niet geheel op de hoogte zijn van ’t geen
in onderscheidene sociëteiten en koffiehuizen door
muziekgezelschappen zal worden gegeven en we
vooralsnog ook niet precies weten, wal de ker
mis ons verder te zien en te hooren zal geven,
hebben we toch reeds in ons vorig nummer voor-
loopig zien aankondigen, dat we kunnen rekenen
srd
tnme-ll
aard.' mutseling te zijn geweest.
1 10 De belijders van den Christelijken Godsdienst
1 zijn over 't algemeen tamelijk slecht ingelicht
8 a| aangaande de beteekenis van andere bestaande
geloofsbelijdenissen. Het christendom, zoo on
derwees men ons, is het eenig wareal wat daar
buiten staat, is zoo ongeveer van nul en geener-
lei beteekenis.
Deze schromelijke pedanterie heeft geleid tot
verbazend veel misverstand.
Sinds meer dan twaalf eeuwen wordt door één-
vüfde deel der menschheid een geloof beleden,
dal Mahomedanisme heet. Sinds meer dan twaalf
;ear< eeuwen hebben tweemaalhonderd millioen men-
rden schen in dit geloof hun levensgids gevonden.
Men noeme deze Godsdienst een dwaling, ’t is
en zeker dat geen christensecte van af de stichting
bij tot op dezen dag voor haar geloof zóó heeft ge
leden en gesireden, als deze geminachte Muzel-
»ort< mannen voor het hunne.
Hef Mahomedanisme is aldus genoemd naar
V
tl.
1-
n
n
it
I*
DAN
Juli,
«Niemand kan het lot
01”/! ontgaan, dat éénmaal onveranderlijk over hem is
O5/ vaslgesteld”.
Mahomet, de zoon der Arabische woestijnen,
noemde zichzelf Gods Profeet, de Chris
tenwereld noemde Mahomet een kwakzalver. Wij
8"/( treden nu niet in een beoordeeling, wie van beiden
1
i