GE11EI'\TE EN HET ARROBSSEJIENT SNEEK. NIEUWS EN ADVERTENTIE BLAD VOOR DE No. 64. 1818. D R I F>E N-D E R T I A R G A N G. 7 AUGUSTUS, WOENSDAG ES, I ÏOSt' n. ml. len ds- e li aan dm den >ver J/« 4 SHIhlll COIRAVI. NATIONALE MILITIE. ndel. ge- I. uber PERS. D E U 1 T gram. vierde der bevolking, dan krygt men Eerste Kamer een geest ’t Bin, 0 gram Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betredendefranco in te zenden. 9 Si do« dof do« 0 5 8 der sko- ben vele van de 7 lis, m- ar- 221 Min sten uit- 'aar- j jon de Izas- so- her- i A M. kug. i’/u ADVERTENTIËN van 1 lot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer l'/2 Cen'.s. Bij abonnement is de prijs be langrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever. 6.J1 6jl 6,51 O 7,511 5 7 13 >7 L !l >3 >3 I 13 f6 10.H prj 5-1'1 10.M -voor het liberalistische land slechts yi0 I 3° dat Tweede en F~~~- vertegenwoordigen, die in omgekeerde reden staal 1 zóó ver, dat zij de zaken naar hun zin leiden, dan 8,13 9- do« 9.11 do«' past het hun te berusten. En voor soover de 300,000 behooren tot de onontwikkelde massa, kan hun stem nooit beslis send zijn. In geen beschaafd land regeert de on kundige .menigte. Wat Nederland belroft, geldt nog altijd hel woord, door Ruiger Jan Schimmel- ponninck (den raadpensionaris) eenmaal in's lands raadzaal gesproken «Geen overheorsching hier, noch van het vorstelijk purper, noch van de de mocratische pij.” Aan de eischen onzer kerkelijke demagogen, al worden (ij ook door 300,000 namen gesteund, onderwerpt het ontwikkelde deel der bevolking zich nooit De BURGEMEESTER van Sneek gezien de circulaire van den Heer Commissaris des Konings io Friesland van den 26 Juli jl. 2e afdeeling no. 546, brengt bij deze ter kennis van de be langhebbenden, dal dit jaar onder de wapenen morten komen, teneinde in den wapenhandel te hoi den geoefend: a. Van 7 Augustus tol 14 September 1878 bij het Regement Grenadiers en Jagers, de acht Regementen Infanterie, de vier Regementen Russaren en de Kompagnien Hospitaal soldaten de miliciens van de lichting 1875. b. Van 23 Augustus tot 30 September 1878: de Regementen Veldartillerie met uitzondering van de Kompagnien Artillerie transporttrein en van de Kompagnie-transporttrein bestemd voorde adininisti alieve dienst, alsmede bij het Regement Rijdende Artillerie de miliciens van de lichting 1875. i c. Van 16 September tot 2i October 1878 bij de Kompagnie-transporttrein bestemd voor de administratieve dienst, de miliciens van de lich ting 1875. d. Van 23 Augustus lot 30 September 1878 bij het Baltaillon Mineurs en Sappeurs de mi liciens van de lichting 1876. De betrokken verlofgangers worden verder her- 1 innerd aan hunne verplichting, om bij de opkomst onder de wapenen, voorzien te zijn van de klee- ding en uitrustingstukken, hun bij het vertrek met verlof medegegeven, en om eenigen tijd vóór I hunne opkomst den veilofpas ter Secretarie der Gemeente Ie laten af'.eekenen. Sneek den 2 Augustus 1878. De Burgemeester voornoemd, j. van DRIESSEN. instandhouding van bijzon dere Scholen geheel onmogelijk zal maken; dering van de rijkeren, voortaan niemand school met den bijbel voor kunnen hebben. Neen, wat men bybel, maar een geloofsleer worden ingewijd en met steile dogma's gevoed; de school vervuld met kerksche lucht: de secteschool. Maar als men die had gevraagd, dan zouden de duizenden, die zich nu door een geliefde leus lieten vangen, niet opgekomen zyn. De N. R. Ct. betoogt nog dat de woorden «zonder aan andere rechten te kort te doen” een onmogelijkheid insluiten, terwijl de uitdruk king «invoege als in den weg der constitutie oor baar zal blijken” bepaald in strijd is met hetgeen mannen als dr. Kuyper vroeger zelf legen art. 194 der grondwet inbraohten. Het blad sluit met .de woorden: »De zoogenaamde volksbeweging was niets anders’dan volksopwinding door volks misleiding Ten bewijze dal er misleiding heeft plaats gehad, brengen verschillende bladen een reeks van feiten bij, waaruit blijkt, dal sommige eenvoudige zielen een geheel verkeerde meening van de zaak hebben gekregen. Een oude schoonmaakster b.v. had haar bijbel weggeborgen, daar zij meende dat de po litie die zou komen halen. Op zichzelf bewijzen zulke mededeelingen niet veel. Werden de na men, op de adressen vermeld, openbaar gemaakt, alleen dan zouden daarbij commentaren te voe gen zijn, die op vaste gegevens steunden. tot wat feitelijk in den boezem der natie leeft en werkt 4" dat èn onze kieswet, èn geheel het samenstei van liberalistische dwangwetten thans door een belrekkelijk niet talrijke partij aan de natie door politieke slimheid blijken te zijn opgelegd; 5° eindelijk, dal de stroom van het nationaal verzet tegen de heerschende kaste eerlang mits men voortga op den ingeslagen weg met zoo machtigen golfslag over heel onze erve zal vloeien, dat niet slechts de «school met hel valsche kruis” komt te vallen, maar ook te val len de kieswet, te vallen ook onze Kamers lijk die thans zijn samengesteld, en te vallen ten leste de heerschende kaste zelve. De N. R- C. heeft ook nog een tweetal artikelen aan het vo 1 kspe lil i o n ne m e n t gewijd, ter nader betoog, dat het adres onwaar is geweest. Onwaar is o. a. de bewering, die niet onduide lijk doorschemert, dat met de wet van Kappeyne de bijbel voor het volk verloren gaat. Onwaar is het adres, waar het verzwijgt dat de nieuwe wet niet alleen de schoollokalen, maar ook school uren beschikbaar stelt voor de godsdienstleraren; onwaar mede waar gezegd wordt dat de nieuwe wet de oprichting en instandhouding van bijzon dere Scholen geheel onmogelijk zal maken; on waar ook waar beweerd wordt dat, met uitzon- 1 een zijn kinderen zal 7% 6% 5’/,. 4% 4% 5% 1 2,04 Ook de Arnh. Crt. wijdt eenige regelen aan de juichtoonen, door de Stand aangeheven naar naar aanleiding van den uitslag van 't volkspeti- tionnement. Nu men de massa in beweging heeft gebracht zoo doet het blad opmerken moet het cijfer der misleiden dienst doen als wapen tegen de organieke wetten, tegen de volks vertegenwoordigers, hef. wettige land, 't Blijkt dat de zoogenaamde godsdienstige beweging een politieke is geweest, en dal de leus «de bijbel op de school” ten doel had de orekeering der maat schappij, het brengen van de macht in handen der minst ontwikkelden. De Arnh Crt. wyst er op, dat het cijfer van hen, die den bijbel bij de volksopvoeding willen behouden, veel grooter is dan het cijfer van 300,000; byna ieder wil den bijbel, maar niet als schoolboek, allerminst bij het onderwijs aan kinderen van ouders, die een verschillende uit legging aan den bijbel geven. Tallooze malen is dit gezegd, maar dat zij, die de adressen toeken den, het niet weten, kan niemand verwonderen, wijl deze lot dien kring van ons volk behooren, die niet onderzoekt of nadenkt, maar die gelooft aan de woorden van anderen. Sterker evenwel dan vroeger blijkt de misleiding geweest te zijn, nu diezelfde personen, welke in argeloosheid hun naam zetten onder hetgeen de leiders hun aan boden, worden voorgesteld als vijandig aan de bestaande orde van zaken op staatkundig gebied. Het blad zegt nog »Het cijfer bewijst niet voor een overtuiging, slechts voor een geloof aan belgeen men de massa heeft diets gemaakt. Win neer in een dicht bevolkt gebouw de kreet van brand wordt gehoord, zal hij door honderden hethaald worden maar bewijst dit het bestaan van den brand, en mag men beweren, dal er werkelgk brand is, omdat liet getal van hen die brand roepen zoo groot is? Zij zijn slechts de echo’s van hem, die het eerst den alarmkreet heeft aangeheven en dien zij ter goeder trouw herhalen, terwijl velen in hun verbeelding inder daad den rook en de vlammen waarnemen.” De heer J. G. de Vries bespreekt in Oostergo de sociale quaestie Niet de vierde stand, wordt daar gezegd, is hel die het communisme drijft, noch zijn het de koningen en machtigen, die voor hen in de bres springen. Wij moeten wel onder scheiden teneinde de quaestie duidelijk te stellen. En dan vragen we eerst, wie zijn het die lijden? De mindere stand, die het brood dagelijks in het zweel des aanschijns eet, die geboren zijn om te werken, zooals ze het zelf uitdrukken Neen’ Deze menschen zijn aan lijden en armoede ge woon, ze leven bij den dag en tevreden. De on tevredenen zijn niet uil de onderste lagen der maatschappij. Het socialisme en communisme wordt niet gedreven door menschen zonder op voeding. Wel jagen deze den arbeidenden stand gaarne in hel harnas, omdat die vaak blindelings dient. Maar dfe ontevredenheid met de bestaande toe standen, die neiging tol revolutie, komt vooit uit hun meerderen. Het zijn de raddraaien, a. die hun haan gaarne koning laten kraaien bv. mannen, die op politiek of godsdienstig gebied zich in hun eenvoud beschouwen van God ge roepen te zijn, den minderen stand tot ontevie- denheid met de maatschappelijke toe.-tanden op te zweepen, c. personen, die hun carrière missen, of die in den strijd des levens niet in staat zijn eene positie te hardharen. De vierde stand kan ge ust builen rekening gelaten worden. De on tevredenen zijn mannen, die eischen stellen, waar aan de mindere klassen niet denkt. De commune van Parijs, de socialisten in Duitschland, gaan niet in schamele kleederen. Het zijn menschen van den meer beschaafden stand, maar zon der geld Het ontbreekt hen aan de middelen, die zij ter bereiking van hun doel noopig Leb ben, om een leven oveieenkomstig hun stand te kunnen volhouuen. Waren de mannen der corn- mune geen menschen van opvoeding Was Nobi- ling met een man van goede afkomst? En is hun aller wensch niet gelijkheid? Gelijkheid van stand schreeuwt de een, gelijkheid voor de wel galmt de ander. Beide, communisten en so cialen willen van den staat iets, dat hij ónmo gelijk geven kan. Toch zijn de koningen en machtigen aan tiet socialisme niet onschuldig. Vraag eens of in Duitschland de lasten verlicht zyn sedert men de milliarden van Frankryk greeg De grootste oorzaak van het heden- jaagsche socialisme moet vooral gezocht worden wil is geen school met den school welks ouderwijzers on der de tucht der kerk staan, de school waar de kinderen in de verborgenheden der Galvijnsche jn te groote uitgaven voor oorlog en te bekreun- De Kamp. Crt., deze becijfering besprekende, zegt «do Standaard beweert, dat deze 300,000 petitionarissen een zielental vertegenwoordigen van driekwart miliioen. Hoe het daaraan komt, is volkomen duister. Die 300,000 zijn geen hoofden van huisgezinnen, maar mannen en vrouwen, huis vaders en huismoeders, en ongehuwde personen van 20 jaar en daarboven. Het aantal kinderen van 6—12 van de pelitioneerende ouders bedraagt (volgens de opgaaf van het hoofd comité zelf) 114,184. Dit bedraagt met de 304,179 onder- teekenaren.: 418,363. Dat is nog ver van drie kwart miliioen. Om tot dit cijfer te komen, zou men moeten aannemen, dat het getal kinderen onder de 6 en tusschen 12 en 20 jaar, die de petitioneerende ouders bezitten, 331,637 bedraagt. Dat is geen verhouding tegenover hel cijfer der kinderen tusschen 6 en 12 jaar. Doch daarmeê nog niet tevreden, rekent de Sta/ndaard ook tot de zijnen «wat evenzeer een school met den bijbel wil, maar niet teekende”, om zóó tot het «onbetwistbaar resultaat” te ko men, «dat bijna de helft der Protestantsche be volking van Nederland nog aan den Bijbel bij de volksopvoeding wil vasthouden.” In onzeonnoo- zelheid dachten wij, dat wat niet teekende, niet bij wat wèl teekende geteld mocht worden. Doch de Standaard heeft nu eenmaal groote cijfers ncoilig Met zijne goocheltoeren brengt hij het lot «een vierde der natie”, en telt daar dan bij twee vijf de der bevolking als cijfer der Katholieken (aldus aannemende, dat alle Katholieken met de ultra- montaansche adressen méégaan, wat bij lange na het geval niet is). Aldus komt de Standaard tot het eind resultaat, dat *^20 van de bevolking tegen de wet Kappeyne zyn. Zulke cijferkunstige bokkesprongen moeten den indruk geven, dat de Standaard, ofschoon dan gerugsteund door 300,000 petitionarissen, zich zeer zwak voelt. Dat zou ons trouwens niet verwonderen. De Standaard weet zoo goed als iemand, wat deze 300,000 namen, op den keper gezien, waard zijn. Het groote cijfer bewijst alleen, dat de ver standelijke ontwikkeling van de groote massa onzer bevolking nog altijd zeer veel te wenschen overlaat, en dal dus eene verbetering van ons schoolwezen, waardoor goed en degelijk onder wijs in steeds breeder kring verspreid wordt, dringend, zeer dringend noodig is. Die 300,000 zijn, voor ons, een argument, een zeer sterk sprekend argument voor de wel Kappeijne. In geen geval kunnen die 300.000 een argument zijn tegen de wet. Al ware het cijfer grooter, het zou op den gang der wetgeving geen invloed kunnen hebben. oor zooveel er onder de 300.000 z(jn, die tot de beschaafde, de ontwik kelde klasse behooren, kunnen zij, overeenkom stig de instellingen des lands, invloed uitoefenen op de publieke zaak, hetzij bij de stembus, het- zij door middel van de pers. Reikt die invloed niet De Stand, is ten zeerste ingenomen met ho resultaat van het volkspetitionnement, wat be treft het aanlal onderteekenaars. «Driemaal hon- dtrdduizend handteekeningen roept het blad uit zijn verkregen in weinig weken tijds, on der de tegenwerking van alle machthebbenden en met een los opgezette organisatie. Een be Weging dus, die nu reeds de A; rilbewe^ing in vaart en omvang meer dan ter helfte achter zich 1 at en haar weerga zoekt in onze jongste histo re. Als men er daaibjj op let, dat alles legen ena sameuspande, tot de Groningers met hun bit terheden en de burgemeesters met hun geweld dadigheid; als men weet, dat de kosten, voor 't Werk benoodigd, niet alleen door vrijwillige gaven geheel gedekt zijn, maar dat er zelfs een saldo is als viywiilige offergave voor de christelijke tchool, dan is er reden te spreken van een ge nade, eeu gunste onzes Gods.” Als vruchten van den verkregen uitslag con ttaleerd het blad1° dat deze 300 000 petitiona rissen een zielental vertegenwoordigen van drie kwart miliioen, zoodat met onbetwistbaar recht kan verklaard worden, dat bijna de helft der pro testantsche bevolking in Nederland nog aan den 9,f byb?l bij de volksopvoeding wil vasthouden; 2° dal deze oppositie tegen de school der «Ker- dyken", gevoegd bij de oppositie der roomsch- katholieken, eens voor goed den bodem inslaat aan het libeialistische verzinsel van «de school, waaraan de natie gehecht is." Immers, voegt men by 3/t der natie (roomsch-katholieken) een viArslo /Iav Iwiv/UL inir dun Lriiot mzin '7ao en

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1878 | | pagina 1