GEMEENTE EN HET ARRONDISSEMENT SNEER. NIEUWS- EN ADVERTENTIE BLAD VOOR DE No. 69. WOENSDAG 24 AUGUSTUS. 1878. 2e 6. O 0 4 SVEEKER (OlRiVI. ik. en 's ■4. i: 9 i ir- Id ld it- lO- i i Deze COURANT verschynt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffendefranco in te zenden. i 3 0 's 7, 3. te 1 en I. 15 12 a M. g- r t« s lie Commissaris van politie te Sneek maakt U aan belanghebbenden bekend, dat de sluiting der koffiehuizen en tapperijen van Zaterdag op Zondagnacht a.s. om drie ure zal moeten plaats hebben. ben op een school met den bijbel, doch dat deze alleen voor de rijken en niet voor de mingegoe den verkrijgbaar is. /is 4 18 democratie in Nederland, maakte haar program bekend. Dit stuk is, 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, 7*/a Cents. Bij abonnement is de prys be- daaromtrent te vernemen bij den werden geraadpleegd, er voor zouden terugdein zen de weigering der koninklijke bewilliging aan te bevelen, welke zij de vrijmoedigheid gehad hebben van de kroon in hun smeekschrift te ver zoeken”. Daarna bespreekt de minister de adressen van Roomsch Katholieke onderdanen. Na er op ge wezen te hebben dat de Katholieke kerkvoogden het bezoeken der neutrale scholen niet onbepaald verbieden, zegt hij »De wetsvoordracht, welke adressanten bestrijden, bestendigt, volgens hun eigen zeggen, de tegenwoordige staatsschool; zelfs vult zij de wet van 1857 aan wat de waarbor gen betreft voor de strikte handhaving van het onzijdig karakter van het onderwijs en het ver zekeren van de gelegenheid aan de schoolgaande kinderen om onderwijs in den godsdienst te ge nieten. De adressanten schijnen dus bij vervul ling van hunnen wensch de regeering zedelijk te willen binden om de wet van 1857 in hunnen geest te herzien doch, blijkens de handteekenin- gen grootendeels uit eenvoudige menschen be staande, vergeten zij, dat dit nooit zou kunnen gebeuren, voor dat aan den eenen kant art. 194 uit de Grondwet geschrapt en aan den anderen kant met den 11. Stoel een concordaat, gelijk in 1855 door Oostenrijk, gesloten was. Daarenbo ven gaan zij hunne bevoegdheid te builen door op eigen gezag te spreken. Blijkens de aange haalde instructie, door Paus Pius IX goedgekeurd, staat de beoordeeling, of de openbare school bruikbaar voor de kinderen is, aan de bisschop pen en niet aan de ouders. Daarop zet de minister uiteen, dat het onjuist is te zeggen het streven is om de bijzondere school ónmogelijk te maken. Het stuk sluit al dus »Niet bekrachtiging der door de Staten-Gene- raal goedgekeurde wetsvoordracht zou wel den strijd doen voortduren en de onrust in de ge moederen gaande houden, de wensch van adres santen naar een openbare schooi in hun zin zou onbevredigd blijven en de vrijheid om bijzondere scholen op te richten zou er niet door vermeer deren. Op hun verzoek behoort dus in hun ei gen belang afwijzend te worden beschikt.” De Standaard, de beslissing des Konings ia zake de wet op ’l lager ouderwijs besprekende, zegt o. a. «Een woord evenwel over den koning, die deze onrechtvaardige wet bekrachtigde. Wij hebben den slap, om tot den Koning zelven te gaan, aangeraden en warm verdedigd. Wij doen dat nog. De liberalen, en op hun voorbeeld zelfs eenigen onzer eigen geestverwanten, mogen het constitutioneel achlen, den Koning lot een pop te verlagen, die de wetten der Slaten-Generaal te regislreeren heeft, gelijk vroeger het Fransche parlement de besluiten des Konings doen moest, wij blijven in onzen Koning een mensch zien. En daarom blijven wij vulhouden dat de koning niets tegen zyn consciëntie doen mag, zelfs niet, al vonden onze Staten-Generaal daarin aanleiding hem het regeeren onmogelijk te maken De Ko ning, evenals ieder ander mensch, is voor zijn daden verantwoordelijk aan God zelven, en wy verheugen ons dat alle antirevolutionaire bladen zonder onderscheid deze waarheid gehandhaafd hebben, te midden der keuring en smaadredenen van velen, wien de herinnering aan die waarheid min welkom is. «De Koning is verantwoordelijk, aan God, niet aan ons. Langs wettigen weg is de wet tot stand gekomen, nadat alle voorschriften tegen overijling en willekeur, waaraan ook ’s Konings wil gebonden is, zijn vervuld. De Koning heeft dit vooral is smartelijk zelfs geen nader onderzoek noodic ireacht. Den schiin wii ver om de zaak voor te lichten, niet te rijmen is met onzen constitutioneelen regeeringsvorm, en komt tot de conclusie, dat het volkspetitionnement een staatkundige beweging blykt te zijn, welke den Koning in weerspraak poogt te brengen met de vertegen woordiging Nog gevaarlijker echter is, naar hij doet op merken, de ware strekking van de klacht der ADVERTENTIEN van voor eiken regel meer langrijk lager. Voor waarden Uitgever. Men moet toch onder een school met den bij bel een school verslaan, waaraan het ouderwijs, wat omvang en leerwijze betreft, op een bepaalde wijze is ingericht. In dit opzicht nu is het bij zonder onderwys geheel vrij. De wet kan, wat den om vang en de methode betreft, de inrichting van het onderwijs alleen regelen voor de open bare school. Wat verlangen dan de adressanten Al laten zij het punt in het duister, hunne be geerte, gelijk die in het smeekschrift omschreven wordt, ware slechts door een openbare school met den bijbel te bevredigen, naardien bet van het bijzonder onderwijs uit den aard der zaak altijd waar zal blijven, dat het is óf een weelde, die alleen de met goederen bedeelden zich voor hun kroost veroorloven kunnen, óf een aalmoes, aan behoeftige kinderen door anderer milddadig heid verstrekt. En ook slechts in de veronder stelling, dat van de inrichting der openbare school de rede is, heeft de verwijzing naar de vreemde wetgevingen, waarbij de memorie een oogenblik verwijlt, redelijken zin. Die wijziging echter verliest haar kracht als men op de toestanden in die landen let. Onze staatsorde is anders. Zij is gebouwd op het fundament, dat de Nederland- sche natie één en ondeelbaar is, zoodat alle bur gers gelijk slaan voor de wet, elk hunner het vader land even lief is en verschil in geloofsbelijdenis geen onderscheid maakt in burgerrecht en burgerplicht Scheiding van kerk en staat is het cement onzer volkseenheid, het plechtanker van ons zelfstandig bestaan, het hoofdbeginsel van ons staatsrecht, en tengevolge dier scheiding van kerk en staat kan de openbare school eener zoo bij uitnemend heid gemengde bevolking geen andere dan de religieus neutrale zijn. De wetgever en de re geering hebben hieraan tot nog toe onwrikbaar vastgehouden. De minister geeft daarop een meer uitvoerig historisch overzicht der schoolquae<tie, waaruit afgeleid wordt dat de bijzondere school altijd uit eigen middelen behoort bekostigd Ie worden. Hel denkbeeld om den minder gegoeden alles, wat de meer gegoeden kunnen genieten uit eigen beurs, voor staatskosten te verschaffen, zou tot het grofste communisme leiden. Na nog in korte woorden op ’t onmogelijke ge wezen te hebben der middelen tot herstel van het «onrecht”, waarover de adressanten klagen besluit de minister aldus «Onthouding der koninklijke bewilliging aan de goedgekeurde wetsvoordracht zou dus aan adres santen luttel baten. Hun aanval is eigenlijk ge richt tegen de wetten van 180G en 1857; ja, te gen de grondslagen zelve onzer staatsinstellingen, zoodat aan hun eisch niet anders zou kunnen worden voldaan, dan door volkomen omkeering van al hetgeen waaraan tot nog toe wetgever en regeering hebben vastgehouden. Er bestaat ook bij adressanten geen twijfel omtrent de on wrikbare overtuiging van de meerderheid in de beide Kamers der Staten-Generaal, noch omtrent de uitkomsten der stembus. Bewogen door de roerselen, die de menigte het krachtigst mede slepen, beangstigd in hun geweten en opgezet door hatelijke tegenstelling tusschen rijk en arm, werden de petitionarissen in handen der leiders eener staalkundige partij het voertuig tot het be werkstelligen eener demonstratie, die, wanneer zij bet doei trof, de kroon oogenl^likkelijk in he vige botsing zou brengen met de vertegenwoor diging des lands en tegelijk den eersten stap doen zetten op den weg, waarop terugtreden oneer, voortgaan het verderf van het vaderland worden zou. Men mag dus vermoeden, dat die leiders De Staatscourant heeft de rapporten meêge- deeld, uitgebracht door den minister van binnen- landsche zaken naar aanleiding van het smeek schrift en de adressen, den Koning in zake de schoolwet aangeboden. Wij ontleenen daaraan het volgende De minister Kappeyne begint met het smeek schrift. Hij doet opmerken dat het volkspelition- nement gequalificeerd moet worden als een zui ver staatkundige demonstratie, lang van te voren bedacht en voorbereid, blijkens verklaring o. a. in de Tweede Kamer door leden van de anti revolutionaire partij afgelegd. Er was tot het uitlokken van een dusgenaamd volKspeti ionne ment door de leiders der anti-revolutionnaire partij beslaten, reeds voor dat de minis'er zich’ met de simenstelling van zijn ontwerp onledig had kunnen houden of eenigerlei mededeeling omtrent den vermcedelijken inhoud daarvan had kunnen verkregen worden. Het baart alzoo geen ver wondering dat een tijdig en met zorg beraamd plan, uitgevoerd met al de hulpmiddelen, waar over een krachtige kerkelijke en tevens politieke partij-organisatie in staat stelde te beschikken, niet zonder uitwerking gebleken is, doch het wa re onmenschkundig en zou niet strooken met de feiten, die dagelijks aan het licht komen, in dien men onderstelde, dat velen die zelven niet op de hoogte der zaak, zich, toen zij daar toe werden aangezocht lieten overhalen hun handteekeningen onder bet hun voorgelegde stuk te plaatsen tot meer dan het zetten van hun naam te bewegen zouden zijn geweest. In elk geval had dit even gemakkelijk van hen kunnen worden verkregen, hangende het onderzoek van het wetsontwerp bij de Tweede Kamer der Sta ten-Generaal, ais eerst nadat, dit was afgeloopen. De organen der partij hebben niet verheeld, dat dit geenszins geschied is, omdat men verwachtte, dat de vertegenwoordiging bezwaar zou maken zich met de regeeringsvooi dracht te vereenigen, maar juist uit een vlak tegenovergeslelden bere kening. ’I Is wellicht, alles toetsende aan het partij belang, wijzelijk gehandeld, maar het valt moei lijk deze tactiek te rijmen met de betuigingen van trouw en gehechtheid, waarvan de mond over vloeit, want in den staat, waarin de zaak geko men is, zou het volkspetitionnement zijn doel niet kunnen bereiken, zonder dat de Kroon in ernstige botsing geraakte met de beide Kamers der Staten-Generaal en daardoor het vaderland roekeloos werd blootgesteld aan een schok, waar van de gevolgen onberekenbaar zouden zijn. De minister zet daarop uiteen, dat de benoe ming eener speciale commissie aan den Koning, BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek maken bekend, dat het kantoor van den Gemeente Ontvanger, met ingang van 24 Augus tus e.k. is verplaatst naar het oude kerkhof, te genover het telegraafkantoor. Sneek, 23 Augustus 1878. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. van DRIESSEN. De Secretaris, W. van WANING Jr. In de «Bijdragen tot de kennis van het staats-, provinciaal en gemeentebestuur” komt een artikel voor den heer J. P. L T., over de regeling van het kiesrecht. De schrijver begeeft zich niet in beschouwingen, maar levert eenvoudig cijfers. Hij toont aan, hoe de verhouding is van het aantal kiezers voor de Tweede Kamer en voor den ge meenteraad tot het aantal inwoners; hoe door de verschillende regeling van den census in de ver schillende steden in die verhouding de grootste onregelmatigheden zyn ontstaan hoe de gemeen ten verdeeld kunnen worden naar de percenten, die het aantal kiezers aanwijzen in welke even redigheid in het tijdsverloop van 1860 tot 1877 het aantal inwoners en het aantal kiezers is toe- genoinen, enz. Zoo ziet men o a., dat naar evenredigheid Noordbrabant de meeste kiezers telt voor gemeenteraden en Tweede Kamer, Noord- holland de minste, althans voor de Tweede Ka mer, terwyl voor de gemeenteraden Limburg nog lager slaat De gemeenten met den hoog sten census hebben betrekkelijk de minste kiezers, en daar neemt ook bij het toenemen der bevol king het aantal kiezers niet in evenredige mate toe. Zoo is het aantal kiezers van de Staten te Am sterdam, Rotterdam, ’s Grarenhage, Dordrecht en Haarlem betrekkelijk verminderd Er is één ge meente, waar het getal kiezers voor den gemeen teraad ruim 1 pet., één waar liet bijna 18 pet. bedraagt; bij de meeste gemeenten verschilt het tueschen 4 en 7 pet. Hét Vad.- wijdt eén.aitikel aan de sociaal- naar aanleiding van bet feit dat zich te Amsterdam een vereeniging heeft gevormd, die zich sociaai-democratisch noemt (het piogramma dier vereeniging werd onlai gi ook door ons meegedeeld). Met de beginselen van het Algemeen Nederlandsch Werkliedenver bond kon zij zich niet geheel vereenigen, daar dit verbond zich te weinig op politiek terrein be weegt en te uitsluitend de belangen der ambachts lieden behartigt. Toch trachtte zy als afdeeling van dit verbond erkend te worden, maar haar verlangen stuitte af op den anderzijds gesteldeu eisch, dal elk lid der nieuwe afdeeling tevens lid zou moeten zijn van een vakvereeniging. De vereeniging trad daarop zelfstandig op en i naar •t Vad doet opmerken, niets anders dan een slechte vertaling van het Gothasche progiam (met hier en daar een kleice wyziging), dat de vereenigde sociaal democratische Iraclien van Duitschland in 1875 hebben opgesteld. De stellingenin het programma neergeleg I, zyn. inderdaad niets an- UIT DE PERS. het volk, en er op aangelegd om bij het volk verwachtingen op te wekken, die toch niet be vredigd kunnen worden. En daarin ligt het ge vaarlijke der sociaal-democratie. Het blad voelt zich gedrongen den arbeiders toe te roepen «Laat u niet meeslepen door fraai klinkende, maar geheel in de lucht zwevende theo rieën zoekt verbetering van uwen toestand, maar rekent met de werkelijkheid, op welker bodem gij moet bouwen haakt niet naar droombeelden en verwacht niet alles van den Staat, maar grijpt naar hetgeen binnen uw bereikt ligt, en steunt op eigen kracht.”

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1878 | | pagina 1