■WIT El HET IRRM'DISSEffiïï Sffl. No. 77. N E G E N-E N-D E R T I G 8 T E J R G A N a. 1884. AVO EASD AG 21 fS X3 I’ T E AX 13 E XX. a., dat de onder- f nijver- t n a i Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave ol redactie betreffende, franco in te zenden. I. >r ;i herziening der belastingen en 1 een afgerond stelsel te herkennen is. een nen Zij herinnert er Naar de Amst. verneemt, is de rekening van financieelen chaos hebben wij h.i andere „Maar voor een Kamer als zijn zulke vindingrijke ministers als ge- Het Hbl. bespreekt eveneens, en vrij uitvie- ADVERIENHÈN van 1 tot 4 regels,gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 71/2 Cents. Bij abonnement is de prijs be* langrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever. KENNISGEVING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente Sneek brengen ter kennis van de ingezetenen, dat het door hen opgemaakt sup pletoir kohier van belasting op de binnen deze gemeente gehouden wordende Honden, dienst jaar 1884, van den 24 dezer maand gedurende acht dagen ter Secretarie alhier voor een ieder ter inzage zal liggen, binnen welken termijn be langhebbenden tegen hunne aanslagen op onge zegeld papier, bij Burgemeester en Wethouders bezwaren kunnen inbrengen. Sneek dén 20 September 1884. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. van DRIESSEN. De Secretaris, J. W. BENNEWITZ. T W E E D E K A M E R. troosten met den koninklijken vorm van be stuur.” Ten slotte vat het blad haar opinie te dezer eenige jaren vergelijken en splitsingen maken tusschen allerlei soorten van uitgaven, kan een ieder die de stukken i heeft en er den weg in weet te vinden. Een ...uw cviivci u i. bij streven naar be- ge- zuiniging, bij de vertegenwoordiging komen met Bik heb eiken tak van staats dienst in bijzonderheden nagegaan ik heb on derzocht of do sommen, daarvoor in de laatste jaren besteed, zonder schade voor den dienst kunnen worden verminderd of’ er betrekkingen zijn die zonder ongerief kunnen worden opge heven of met andere vereenigd of de onkosten te hoog worden opgedreven of er misbruiken zijn, die den staat duur te staan komen.” Laat derhalve h i. de fiuancieele rede ten opzichte van bezuiniging onbevredigd, evenmin acht zij de mededeelingen omtrent nieuwe ver sterking der middelen geschikt om het vertrou wen in ’s ministers beleid te versterken. „Kleinhandel in belastingen”, noemt zij dein ’t vooruitzicht gestelde middelen, en wraakt vooral de terugneming van 1/5 van het perso neel, waardoor de gemeenten zullen te voorzien hebben in ’t geen het ryk boven zijn middelen uitgeeft. Eindelijk bespreekt het Hand, nog met een enkel woord de eveneens aangekondigde tabaks belasting on gewijzigde zegel belasting, waarover het zich als volgt uitlaat „Een tibaksbolasting, die handel en nijver heid niet belemmert, en lage zegelrechten kunnen uitstekende onderdeeleu zijn van een goed in gericht belastingstelsel en uitnemende diensten bewijzen om andere drukkende heffingen te vervangen. Maar nu tevens versterking van de gewone middelen wordt vereischt, zien wij met leedwezen de regeering haar aandacht geheel afwenden van de hervorming en gelijkmatiger verdeeling der dir>cte belastingen, waaruit aller eerst in de behoefte belioort~1;e worden voorzien, gelijk zij zelve trouwens in het vorige zittings jaar erkend heeft.” Dat de tegenwoordige minister van financiën ontmoedigd is op dién weg voort te gaan, na zijn ervaring omtrent de klassenbelasting, dat is h. i. zeer verklaarbaar. Maar, vraagt zij, ’s lands geldmiddelen staan of vallen toch niet met dezen minister van financiën „Het voort duren van zijn beheer der schatkist is waarlijk te duur gekocht als het herstel van het evenwicht moet gevonden worden op den weg dien hij thans wil inslaan.” tot bijzonderheden over. De N. R. C betoogt o. scheiding tusschen gewone en buitengewone uit gaven meer begrensd moet zijn en alleen tot de zoogenaamde buitengewone uitgaven, waarvoor men leenen kan, behooren te worden gebracht, die voor spoorwegaanleg, waarbij ditmaal zou den kunnen gevoegd worden de sommen voor verbetering van het muntwezen uitgetrokken. Voorts acht zij ’s ministers hoogere raming der middelen, bij den ongunstigen tijd voor handel en nijverheid, niet van voorzichtigheid getuigen de, waarvan natuurlijk bij de verhooging dier belastingen de opbrengst van suiker-en jenever accijns uitgezonderd zijn. Daarna bespreekt dit blad de door den mi nister in ’t vooruitzicht gestelde nieuwe heffin gen met een enkel woord, zonder vooralsnog in een beoordeeling daarvan te treden. Slechts wil zij er dit van zeggen, dat een nieuw, Hink uitgewerkt voorstel tot belasting van het roe rend kapitaal meer kans zou hebben om wet te worden, als liet ten minste krachtig en con sequent iu de Staten-Generaal verdedigd weid Ook het Vad. gaat niet mede met dat geschift tusschen gewoon en buitengewoon bij inkomsten of uitgaven, daar het h. i. langzamerhand af daalt tot een onvruchtbaar cijfergeknutsel en niets baat, als men toch ten slotte voor een deficit staat, waarvoor wel geleend moet wor den. Wel is, meent het Vad., in de cijfers der begrooting eenig streven naar bezuiniging niet te miskennen, maar als men alles goed nagaat en de mindere uitgaven voor lager onderwijs als gevolg van een nieuwe wet uitzondert, komt men tot een bezuiniging van nog geen millioen en alzoo tot een resultaat, dat h. i. niet zoo heel veel beteekent. Ten aanzien van de opbrengst der middelen over 1884 acht ook dit residentieblad de bere keningen van den minister te fraai gekleurd en is van oordeel, dat het tekort zeker niet bene den de 3‘/i millioen zal blijven. De voorge stelde wijze om in dit tekort te voorzien, noemt het Vad. „de politiek der kleine middelen.” Om in het grootste deel van het tekort te voorzien, weet de minister toch niets beters te doen, dan zijn nog steeds sluimerend ontwerp, om de gemeenten van */s van het personeel te berooven, weder voor den dag to halen. Zie daar zegt zij, de quintessence van de financi- eele wijsheid van het oogenblikwat de staat tekort komt, wordt aan de gemeenten ontnomen, en de gemeenten moeten dan maar zien hoe zij het reddenDe staat is zoo althans voor een jaar geholpen, terwijl voor een volgend jaar nieuwe bronnen van inkomst voorgespie^eld worden in een tabaksbelasting en een nieuwe zegelwet. „Tenzij vóór dien tijd nieuwe finan- cieele combinatiën voortspruiteu uit ’s n.inisters vruchtbaar brein!” Neen voorwaar, om orde te schep, en in on- na "die hoogte niet I zaken samen in de vier volgende argumenten. „Ten eerste. In de 16e. en 17e eeuw bézat ons volk een krachtig, bloeiend Oranjehuis en daarin éen heerlijk symbool van eenheid, het welk het uitbuigen van den republikeinschen band steeds voor springen bewaarde. „Overkomt het ons daarentegen, dat Oranje wegvalt (en alleen dat geval bespreken we thans), dan zou er geen ander huis denkbaar zijn, dat als huis in die mate heel het volk achter zich kon krijgen en de middelpuntvlie dende kracht, aan de deelen eener republiek steeds eigen, zou het op de eenheid alras win nen. „Juist hetgeen mèt Oranje mogelijk was, houdt op denkbaar te zijn, indien Oranje wegvalt. „Ten tweede. De nationale veerkracht heeft thans geen worsteling met Spanje achter den rug. Zulk een heroiek tijdperk was een smelt kroes geweest, waarin de bestanddeelen des volks tot op zekere hoog te waren saiimgesmolten en waardoor de levenskracht der natie op on berekenbare wijze was verhoogd. Jong, veer krachtig leven nu weet door elke aardlaag heen te schieten en eiken storm zegevierend te door staan. Hoe er dan ook in de dagen der Barne- velds en De Witten hier te lande gecomplotteerd en gezondigd is, altoos heeft toch de nationale genius het hoofd weer weten op te steken. Steeds heeft de volkseisch getriomfeerd. „Thans daarentegen mist ons volk die veer kracht. Achter ons ligt bijna niets dan ons vor men kon. Zelfs de nawerking van ’30 heeft uitgegist. Er ontbreekt dan ook die veerkracht, die elke moeilijkheid te boven komt. Zelfs met den gladsten regeeringsvorm en zonder dat iets ons in den weg stond, staan we in Atjeh na elf jaren worstelens voor den In liaan nog beschaamd. „In zulk een tijdperk nu mag niet te veel gewaagd worden. „Aan een verzwakt gestel diene men geen te heroiek geneesmiddel toe. „Ten derde. De republikeinsche regeerings vorm zou thans de regeeringsvorm van een partij en niet van de natie zijn. Het zou of een oud- models republiek worden, en dan al de heer lijke tradition der gereformeerden weer doen opleven. Of wel een revolutionaire republiek, om dan het troetelkind der liberalen te zijn. En overmits er niets bedenkelijker is, dan een regeeringsvorm in te voeren, die als zoodanig een partijkleur draagt, zou terugkeur tot den gemeenebestelijken regeeringsvorm thans uiterst gewaagd zijn. „De partijen staan daartoe te scherp tegenover elkander, en het droef schouwspel, ons door Uraguay en Mexico, door Peru en Chili, door Bolivia en Venezuela geboden, waar heel het volk ten prooi aan militaire intrige, gestadig uit de éene revolutie in de andere overschuift, zou ook ons te kwader ure kunnen wachten. „Waar ten vierde dan nog dit bijkomt, dat we nu deze laatste 70 jaar den koninklijken regeeringsvorm gehad hebben, wat maakt dat er thans onverwijld een monarchale groep tegen de republiek zou bij ven reageeren, dat de eenig- zins door het koningschap naar boven getitelde adel in zulk een republiek een bedenkelijker rol dan voorheen zou spelen en dat, ceteris paribus de koningstam zijn wortels reeds geschoten heeft, terwijl de republiek haar groei nog zoo moeten beginnen.” heffingen, waarin i zen f mannen noodig. Het Hbl. qualificeert de millioenen-rede, als deze redevoering, in hoofdzaak over de millioe- knipt. die tekort komen. Het HM. bespreekt eveneens, en vrij uitv^e- aan, dat het kabinet-Heems- i rig de middelen tot redding uit onzen financieelen kerk niet heeft kunnen voldoen aan zijn aange- nood. Vooreerst betwijfelt zij hot of de vraag: kondigd strevenherstel van het financieel even- valt er niet meer te bezuinigen wel grondigs wicht op zijn tweede begrooting. Het blad onderzocht. Zooals de minister deed, enkel ’de voegt hier eveflwel aan toe, dat men het mini- begrootingcijfers van eenige jaren vergelijken sterie over eigen tekortkomingen niette hard 1 mag vallen, bij de verdeeldheid, die in de Twee- I de Kamer bestaat. i Na deze algemeene beschouwingen over den minister moet echter "h i. toestand van ’s lands financiewezen, gaan g noemde bladen, de een meer, de ander minder, de verklaring UIT DE PERS. Neerlands /inantieele toestand, waarvan de minister van financiën, als gewoonlijk bij de aan bieding der nieuwe staatsbegrooting een over zicht gaf, wordt door de N. R. Ct., Vad. en ■‘'W. besproken. Jaarlijks tekorten, die door leeningen moeten gorden gedekteen minister, die het talent mist bo middelen te verdedigen, welke die ramp in *o toekomst zouden kunnen voorkomeneen Kaïner, wier meerderheid niet met den goeden bezield, om die middelen te helpen toe- Passen”, met deze woorden teekent de N. R. Ct. en weinig verkwikkelijken toestand. Het Vad. wijst op de opeenstapeling van te- oi'ten en het niet te voorzien beloop der lee- lllneen, alsmede op het gemis aan een krachti- ëo hand bij den huidigen minister van financiën (‘ln een einde te maken aan zulk een ontred- Men staat van zaken, in tegenstelling met !)n collega voor koloniën, die het Indische te- JJ,t tot staan brengt door een doortastende be moeiing van uitgaven on door een omvangrijke „Onze koningstroon" plaatst de Standaard boven een artikel, waarbij vooraf in abstracte de voortreffelijkheid van den republikeinschen boven den monarchalen regeeringsvorm wordt betoogt, om daarna te verklaren, dat deze diepgaande quaestie niet in volstrekten zin naar afgetrokken begrippen beoordeeld kan worden, maar groo- tendeels naar gelang der gelegenheden en om standigheden opgelost moet worden. „Dit toepassende op ons land, bij mogelijk uitsterven van de Oranje-stam, komt het anti revolutionaire orgaan tot de slotsom, dat ons land en volk hooger zouden staan, zoo het weer, evenals in de 16e eeuw, een republiek kon dragen, maar dat men zich, wijl het op verre meer inneemt, dient te SiWEEKKR COI R iX nr wins n umm» id hr de I i CXK r r t. KIOOL AN if. 3 i 5 I ti 0 3 1- h I- J- i. 5 o .8 14 >6 0 g a r De zitting d ;r Kamer van jl Vrijdag werd bijnageheei in be- genomen door de zoogenaamde „millioenenspeeeh”, d. i. de redevoering, waarmede de minister van financiën de staatsbe groting voor 1885 indiende. Ier aanvulling van hetgeen reeds onder onze telegrammen inerounrent werd medegedeeld, diene nog het volgende* Over Het dienstjnar 1883 werd f5,555,912.79 minder uitgegeven nan bij de begroeting was toegestaan; alle hoofd stukken deel den lil deze besparing, vooral hoofdstuk IX -waterstaat, handel nijverheid”, en wel met ruim 'i'i millioen. De uitkomsten over het loopende jaar zijn natuurlijk nog niet nnuud de minister raamt het tekort op den gewonen dienst Voor 1885. op f 4,560,652.44‘4. Voor 1885 worden de uitgaven op f 136,172,740.37 geraamd, of “tma 9 millioen minder dan voor 't loopende jaar is toegestaan, oe post voor den aanleg van staatsspoorwegen deelt in deze liMUinigiug voor 6 millioen. De bezuiniging op de gewone uit gaven 1,, vergelijking met 1884 schuilt hoofdzakelijk bij wofdstuk v „binuenlandsehe zaken”, waarvoor f 2,198,985.98 imiider is uitgetrokken (o.a. voor lager onderwijs f 1,719.016, oor medische politie f37 .,906 en voor kunsten en wetenschap pen r 111,550 minder) Bovendien wordt de opbrengst der mid den voor 1885 f6,788,151 liooger geraamd dan voor 1884 ge- 'eiuedde, waarin de meeste gewone middelen bovenal sui- ,l‘r" en jeneve-aecijns, elk met millioen doelen, maar naartoe vooral bijdraagt de uitgifte van f5,000,000 aan muut- wijetten Daartegenover wordt op een lagere opbrengst van valige middelen, o. a. indiitcte belastingen il 11,8 3,009 minder Kwekend De slotsom is, dat het tekort op den gewonen dienst voor 1 volgende jaar f3,470,664 zou bedragen. De minister betoogde vervolgens het onmogeljjke van herstel au liet verbroken evenwicht tusschen de gewone ontvang ten vu uitgaven, uitsluitend door het invoeren van bezuiniging en «1 daarom de Kamer voorstellen: a. om een vijfde van de opbrengst van het personeel voor het rijk terug te nemen dit ,,'IU 12.125 600 bedragenb. om het overgangsrecht bij ove 10- uvn, op eflecten te verhoogen en uit te breiden tot rentegeven- ‘le schuldvorderingen; opbrengst Ï800.000; c. om het zegelrecht J’ elieeten te verhoogen en uit te breidenopbrengst 4 ton <1 om de inrichting der Staatsloterij op nieuw te regelen meerdere opbrengst f 180 000. Hndelijk wordt verdere versterking der gewone middelen, oos m verband met de wensclielijkheid om sommige belastin gen ie verbeteren en minder drukkend te maken, een drin- Kei.de noodzakelijkheid geacht, en daartoe zouden moeten die nen een tabaksbelasting en een wijziging dér bestaande zegel- betasting, waarvan de ontwerpen nagenoeg gereed zijn. Aan de cijfers, bij de nieuwe stuatshegrooting gevoegd, out- wenen wij voorts nog het onderstaande: gewone middelen stegen van 68 millioen in 1864 tot 112 ïl1,-0011 in 18s3* De stijging is bijna afgebroken; slechts in was een kleine teruggang waar te nemen. De uitgaven stegen iu hetzelfde tijdvak van 100 millioen tot ■s millioen Hierbij is de lijn meer golvend zelfs in 1869 en J Wren van 94 millioen Sedert 1880 e *11 er is de stijging, vl sprongen van 6 10 millioen, aanhoudend.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1884 | | pagina 1