UJIini; HHET 1BB01DISSEIEIT STEEK. No 35. V E E I? T I G S T E T A A R G A N G. 1885. 7.» F ai?. oer 00. is U I T D E aan iff Alle brieven in te zenden. Af- sene do den van ado, in?, >ort- het dor hier igen acht zal land tten 2o 00. ;ilo. rd: en IE N- azo in- en. 29 ren ?60 A 0. 7* It 'Is ovef zaken ADVERTEN11ÈN voor eiken regel langrijk lager. Uitgever. eur ,00, ,00, '2/4. ons na wapenen om hem natuurlijk niet ge- )9 Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave oi redactie betreffende, franco van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents meer 7 .-2 Cents. Bij abonnement is de prijs be* Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den onzen tijd heeft, de l tusschen de beoefenaars der natuurwetenschap verschil, dat aisyd -i er ver schil zal bestaan tusschen objectieve en sub- i en het constitutie en vrijheid scheen men niet te denken en slechts één hartstocht, juist die, wel- ken men verdreven waande, het Protestantsch of liever nog anti-paapsch fanatisme der 16e en 17e eeuw, rees dreigend uit het duister op.’, Men vindt die woorden in de Nederlandsche Gedachten van Groen van Prinsterer vermeld 8 8a- Welnu, indien Nederland weder dit schouwspel beleefde, dan zou de hoog-» leeraar Spruyt niet kunnen ontkennen, dat hij tot het ontstaan dier beweging had medegewerkt. Ik laat het aan het eigen oordeel van dezen staatsman gaarne over om te beslissen of dit een vaderlandslievende daad heeten mag.” De Delftsche Ct. voorspelt, dat onder een niet-orthodox-gereformeerd Kabinet er nooit eene °ieawe Zondagswet komen zal. De liberalen hebben te Imogen eerbied voor het Opperwezen, om den winkelier te straffen, die des Zondags het gordijn voor zijn winkel ophaalt, om zijne ruiten te doen ontdooien of dergelijke over redingen van de Zondagswet meer. De roomsch-katholieken in Nederland zullen evenmin dat uiterlijk vertoon verlangen, als hunne geloofsgenooten in andere landen. Voor hen is de Zondag een kerkdag, een feestdag en een rustdag, maar geen dag van boetedoening en gedwongen ledigheidof men rust wil ne men en of men den Zondag aan uitspanning of aan arbeid wil geven, wordt aan ieder voor zich zalven overgelaten. Geen wet gebiedt of belet het in roomsch- kathoheke landen. Daar is het voorschrift van de geestelijke overheid wet, en die voorschriften worden door allen nageleefd, terwijl, ten aanzien van de toepassing dezer staatswet, bij de bur gerlijke overheden groot verschil van opvatting bestaat en de kantonrechter de overtredingen straft met boete zóó gering, dat de wet er be lachelijk door wordt. Het is inderdaad niet te begrijpen, hoe eene Nederlanusche regeering in dezen tijd er aan denken kan, om dit onderwerp weer eens te gaan rege en en met liever zich bepaalt tot de een voudige intrekking van de wet, uitgaande van het beginsel dat ieder zijne eigene zaligheid moet bewerken. 2 31 JE I. IrtiV Dagblad komt een uitvoerig ht n00? van de baud des heeren P. Halting. La.®® in hoofdzaak het voorstel van dr. tot opheffing der Utrechtsche hooge- BEKEND MAKING. I. De BURGEMEESTER der gemeente Sneek, lm aanmerking nemende, dat de gewone verhuis- ra0dit jaar invalt =op eenDinsdag L i, u i ^0 me^ hét oog óp de weekmarkt wen- pcnehjk is voor het verhuizen een anderen dag Ito kiezen, meent de ingezetenen te moeten uit- Pioodigen voor dit jaar als VERHUISDAG pan te nemenWoensdag 13 Rei o Sneek den 28 April 1885. De Burgemeester voornoemd, J. van DRIESSEN. BEKENDMAKING. SCHUTTERIJ. fctddeUVh^^^ die ^“oonto. alwaar eene Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. van DRIESSEN. De Secretaris, J. W. BENNEWITZ. naar I eeu ancilla Iheologiae te zijn, eu zij kan het nooit weder worden, zonder haar karakter van wetenschap te verliezen. Trouwens zoo ver zal het wel nooit komen, w-ant een groot deel der tegenwoordige' beschaving berust op de door haar gemaakte vorderingen, ontdekkingen, uitvindingen en toepassingen. Dit wordt "dan ook door elk anti-revolutionair en geloovig katholiek dankbaar erkend. „Voor den echten natuuronderzoeker aldus vervolgt hij bestaat de aantrekkelijkheid zijner wetenschap volstrekt niet uitsluitend in de materieele feiten die rechtstreeks waarneem baar zijn. Hij verlangt, als redelijk, denkend mensch veel meer van zijn wetenschap; zij moet hem ook helpen, om de duizenden vragen te beantwoorden, die bij hem opkomen en welker beantwoording hij voor zich en voorde maatschappij, te midden waarvan hij leeft, van oneindig grooter belang acht, dan het voldoen aan een kinderlijke nieuwsgierigheid of zich te verheugen, dat zijn leven telkens veraange naamd wordt door nieuwe uitvindingen. Voor hem is de voortreffelijkheid der natuurweten schappen in de eerste plaats gelegen in het voldoen aan zijn diep gevoelde behoefte om de oorzaken der verschijnselen te leeren kennen, het geheime raderwerk der schepping te be spieden, zoodat hij het in zijn geheel en in zijn deelen verstaan en begrijpen akan. Nu is het er verre af, dat de natuurkundige reeds alle i die hem de natuur voorhoudt, kan oplossen. In tegendeel, hij weet zeer goed en erkent het onbewimpeld, dat al zijn kennis brokwerk is en al zijn weten noodzakelijk beperkt door aan het kenvermogen des menscheu gestelde grenzen. Met dit voorbehoud en met inachtneming der voorzorgen en regelen van onderzoek, om zich voor dwalen te behoeden, heeft de kennis van den natuuronderzoeker dit vooruit boven dien van den theologant, dat zij grootendeels objectief is, terwijl die van den theologant bijna uitslui tend subjectief is. De eerste kan een graad van zekerheid bereiken, welke geen den minsten twijfel meer overlaat, een eigenschap, die de kennis van een theologant altijd moet missen. Ik geloof, dat wij hier de bron herkennen van de groote verschillen in wereldbeschouwing en die der theologie, eeu verschil, d onoverkomelijk zal blijven, zoolang als s jectieve waarheid, tusechen het weten gelooven.” Dr. Harting kan zich dan ook dó hoep van mannen als dr. Kuyper, dat de door hen op gerichte vrije universiteit op gereformeerden grondslag ock een lende universiteit, een universitas scientiarum zou kunnen worden, alleen verklaren uit bet feit dat zij het onderdeel der wetenschap, dat op i over het opheffen natuurwetenschap is gegrond, volstrekt niet de wetenschappelijke vakken, de physiologic stichting"eener Katholieke universitei/ TT- r -- -v- en ds patheologie, die zich aansluiten 1 .d j-k 1. 1*0 _1 TT. vaiÏ'ïn geheel Europa een school, zou kunnen d^en veiVa^Um -man te vinden, dm zich ver- wv. Lei la,ai binden wil dat onderwijs op orthodox-gerefor- Aorilbeweging, ---- i *De ndt aldus: „Indien J waarvan dr. Spruyt spreekt, zjjn een dankan de heer I schepping van den hoogieeraar zelf. ook wel een klein getal waarlijk godsdienstige een Nederlandschen Katholiek"is mannen vinden, die op geschikte wijze het een daad. Het bewijst ook waartoe kunnen vervuilen maar, voor zoover ik de per- „E sonen ken, geen enkele, die zich verbinden zoude heeft De Minister van Binnenlandsche Zaken heeft no8?97? Ji ”n J ?“'e“be' (SlaahU. no 1J7) is de verdeelmg der provinciën in kies districten ter benoeming van leden der B-oviu- ciale Staten geregeld. Voor de bepaling van het getal der in elk district te kiezen leden hééft men bij die regeling de bevolking als maatstaf genomen. Intusschen is sedert 1^52 de ver houding van de bevolking der districten zeer veranderd, en de vraag is gerezen of het uit dien hoofde noodig althans billijk is, eene nieu we verdeelmg der districten tot stand te bX Ik heb de eer u te verzoeken daaromtrent een onderzoek in te stellen en mjj gemotiveerd mede te deelen. of en hoe naar uwe meening eene verbeterde verdeelmg van uwe proving noodig is en zou kunnen geschieden. De bT dueling is het aantal leden der Provinciale Sta ten onveranderd *e laten. ÜVlaciaie Sta- De Tijd verwondert zich, dat men er nie' aan schijnt te denken, aan de ministeriele crisis eene oplossing te gaven, door den heer Heemskerk de portefeuille van financiën te laten nemen. Voor binnenlandsche Bs man te vinden, die zich ver meerden grondslag te geven.’ Het slot van dit betoog luidt aldus ik de zaak wel overdenk. PERS, het Utr. Dagblad komt voor van '-baepnian Rooi. la^ zoekt de reden van het voorstel krlnn bc,ha,ePman het feit, d4t in de laatst L l^en balve eeuw de Utrechtsche hooge- L‘ 0 cen aantal professoren heeft bezeten, die kieTi dei‘ vrÜ° wetenschap hoog hielden. uen moesten er wel zijn en zijn er no°\ p Voor aii u kto- ^ev<e nooi.c zouden zijn toegelaten L katholieke universiteit, onder het beheer k nle^erscllap staail.de, ook al bemoeiden zij pkel °01t ’J10*' theologie en al spraken zij geen leliit 7°ord» dat als bestrijding van eenig ker- Dto leers^uk kan worden opgevat. L 2e opmerking leidt er den oud-hoogleeraar de verhouding van de natuurweten- f stippen?n0Ver de theologie wat nader aan I Datuurwetenschap van zegt hij: Spruyt spreekt, zijn een fantastische Maar het gedachte aan -een lasterlijke Het bewijst ook waartoe de heer Spruyt zijn volk in staat rekent. Een ongenoemde, blijkbaar geen Katholiek ft eens van de Aprilbeweging gezegd„om hij doet opmerken, reeds lang opgehouden dat op orthodox gereformeerden grondslag te doen. Inderdaad, zoo iots is te veel gevergd. De anti-revolutionairen zullen dit gebrek voor een deel toesehnjven aan de boosheid der tijden i en het verderf der tegenwoordige jeugd, die het geloof der vaderen heeft verzaakt, maar van meer nabj bezien is ons tegenwoordig jeugdig geslacht nog zoo slecht niet, dat het moet ophouden godsdienstig te zijn, al is het ook waar, dat het geheel andere idealen najaagt, dan die, welke in den tijd van Calvijn aan de orde waren. Zoude die verandering van idealen ook voor een deel veroorzaakt zijn, doordat onze tegenwoordige jeugd zich onmogelijk schikken kan in het gareel een er verouderde I orthodoxie, zonder tot huichelarij te vervallen?” In de N. R. C. werden onlangs een reeks van artikelen geplaatst van dr. Spruyt contra dr. Schaepman, mede naar aanleiding van het voor stel des laatstgenoemden tot opheffing der Utrechtsche hoogeschool. Dr. Spruyt meende verband te zien tusschen dat voorstel en de op richting van een katholieke hoogeschool. Hij wees medo op het zonderlinge verschijnsel, dat iemand als dr. Schaepman, een katholiek, poseert als apostel der vrijheid en schreef dit toe aan s mans dichterlijke natuur, die èn dweept met het indrukwekkend historisch verschijnselhet katholicisme, èn geneigd is een lofzang aan te heffen op de vrijheid Gelukkig noemde hij het ,™2en be.ntwo.rd» k.„ olie ’fiiSt’S"’'" em de natuur vooihoudt, kan onlosson ln. hooger onderwijs. Hij kan natuurlijk niet laten zelf aan zijn tegenstanders al de te verschaffen, die zij noodig hebben te bestrijden.” Het is ons geIe^. aldussprakdr- öPruyt— do' geheime gedachten te lezen van de schrandere mannen die in het verborgen de eigenlijke leiders zijn der katholieke partij. Maar het is niet onwaar schijnlijk, dat zij nu en dan bedenkelijk de grijze hoofden schudden bij het zwaardgekletter en trompetgeschal van hun jeugdigen ridder. Waarom de leiding in deze aangelegenheid niet overgelaten aan de anti-revolutionairen of aan de zuinige^ onder de liberalen Dan zoumen zich hebbekkunnen aansluiten zonder veel er gernis te geven. Thans loopt men de kans op een nieuwe April-beweging, die het kunstige gebouw der anti-revolutionaire partij, waarvan de katholieken nog zooveel voordeel zouden kunnen trekken, met een enkelen slag doet ineenstorten”. Dr. Schaepman beantwoordt heden, Dinsdag i in de N. R. ct. dezen aanval. Ook hier moe- i ten wij ons tot een enkele opmerking bepalen I de uitvoerigheid der stukken dwingt ons daartoe. - - Un de eerste plaats verklaart dr. Schaepman werkelijke raden uitdee- j eenvoudig en openlijk, dat de stichting eener 1 Katholieke universiteit in geen enkel opzicht in verband staat of stond met zijn meening werkelijk kundig man te vinden, dm zich ver- j Over het laatste punt„de kans op een nieuwe Aprilbeweging, enz.” zegt hij „De „eigenlijke leiders der Katholieke partij Indien wuorvan rit* zw..u*w.^I_a _*a. n I OEEK ■ns-1 re™ dud took de K I ft ft K ft C A ft 8». I 4 ïder’ ens; ni- en pril. /U ODRANT. l/1 onE^n0ESTER en WETHOUDERS van Sneek roepen bij fiio P3ansPersonen, binnen deze gemeen te woonachtig tXne"„> Ja“,Uari l885 huu 25e Ja'lr ware“ inge^Xn en’ Ben Snhnnt1 rn d e geboren zijn in het jaar I860 om zich voor 8 lutterlijken dienst, te doen inschrijven, zullende daartoe »er Secretarie dezer gemeente worden gevaceerd: aaartoe I DONDERDAG, 21 MEI 1885 Is morgens van 9tot 10 uur voor die van Wijk 1, 2, 3, 4 en 5 ii 6’ 7’ 8>’ 9 en 10,’ p miJdags io B 11» 12, 13, 14 en 15. [verder wordt 'ter kennis van bêlanghebbendeii gedacht" 2°’ U sfedè iwel‘iüvr°e='CT in andere gemeententogesóhre- bmelnte „ifn “schnJvmg van het vorige jaar, binnen deze boete? Uton11 komen wonen zich insgelijks op dien dag zullen h-jaren mi tot VVo®1 regi?ter’ looPend» over een Bom beboeren waartoe ze volgens hun ouder- L ïiUsï’otpnen Met>Ziji Wj al ofni®‘vermeent tot de vrij gestelden I dat voorn,beboore11- ‘ot déze inschrijving verplicht is; Llhier hn°n Usezeteneu "'orden gehouden alle Nederlanders Een binnen8dW00U VBrbli3f houdende, alsmede alle vreemdelin- Rich bh nenZ «ü°?acbtig. welke hun voornemen lelegd n het Rljk ‘.e vebtl8en zullen hebben aan den dag Lt werkeUW ?f>r>.eCn u‘Wrnkl;elijke verklaring, hetzij door hoofdS^^^^ hunvermogenof k“d eV^u terJns;'briivin« tot den 1 Juni e.k. zijn ge- l'bben dJn1- ei"'-die bev?nden worden zich alsdan niet^te Ln, d„“ïe7‘llai’-Imiven, volgens art. 9 der wet op de Schutte- Lsehrev™ 9emfc?ntebestuur ambtshalve zullen worden in i' nvezen ter. d?or-dfQ Schuttersraad tot een geldboete worden kbn f jl Z1J bovendien zonder loting bij de Schutterii zal blijken, dat er tijdens |el.ine t, 1:‘sühr,J V11.‘S» geene redenen tot uitsluiting of vrij- Idat b“uuen aanzien bestonden J Lren isw„y£een iedcr’ die billnen deze gemeente niet ge- F voorzien01.?* aangemaand, zich tijdig van eenegeboorte-akte pkeren I?n zlch alzoo van zijnen juisten ouderdom te ver- L Hzoi ni?teLnde df nmchrijving naar behoore geschiede en Irtikei 9 bepaal ™6 t<3 Valleu ln de 6traf biJ het aangehaalde I SNEEK den 21 April 1885. OriAnflrQ Q nnn imnrKr-. i «41 /*•-’-11_* j. j i -UI JI I H 11« I 14 r, -4' LI At J va? een der Rl)ks h°oge- --r x 6-6*vod, volstrekt niet scholen m Nederland en voegt daar uitdruk- keunen. Hij acht het dan ook ónmogelijk voor kelijk bij, dat hem niets bekend is, wat de de wetenschappelijke vakken, de physiologie stichting eener Katholieke universiteit in ver en de patheologie, die zich aansluiten aan de band met de opheffing der Utrechtsche hoo<m- -o omupa een school, zou kunnen doen verwachten. viuiuuua, uau ikiiu. uu iiubi I bcubppxüg van qöh üoogieeiaar 2 Kuyper voor zijn universiteit zelfs hier te lande toedichten der hier uitgesproken ook wel een klein getal waarlijk godsdienstige een N’ederlanrlsn.han mannen vinden, die op geschikte wijze het een of ander der openstaande professoraten zouden

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1885 | | pagina 1