Him- H III! Lni [ifli: III III Ml 8E
I
WM11 HET momssint SUL
No. 92.
E E N-E N-V EERTIGSTE J
1886.
AG
IT 5' O V E 31 W E HL.
)0.
ti
w,
,20
J
«rara®
Bl X J KX L A X s?.
Haas
uou ui ucwvgiug zynuen tramwagen
overreden. Hij was dadelijk dood.
6
6
•r
16
irik
sen-
Ber-
6
6
Generaal. 7 _r
verzekerd dat de lijn een tekort van 10 ‘a 15
i van
ko-
in
>33
>er
>0,
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.franco per post ƒ1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave ot redactie betreffende, franco
in te zenden.
ier
rer
ag
dv
zv.
de
met
5 jr.
beu
ie-
.ns
irt
en
ut.
>or
po
tvis-
okje
.Hen
sma
:ker
oug
.ber
vd.
me-
icke
met
ima
Ue
te
die
del.
die
riet,
ge-
sen
der
en'
ren
den
mig
fel
ste-
ige-
be
en
ng>
jes,
ten
r.
'i
diging der wet, tusschen Leeuwarden en Sneek
soort tramdienst werd geopend, niet over-
van 1 - - -
dienstregeling steeds geweest is, sedert ook de lokaaltreinen weinig verminderen zal, omdat dan
c a.. l.x j aj8 vaQ z0|£
wat toegeven,
- In dien
ADVERTKNT1ÈN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents
voor eiken regel meer 7*/2 Cents. Bij abonnement is de prijs be
langrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den
Uitgever.
OURANT.
ëxploiteerd te worden.
De heer T. van der Weerdt bevestigt, dat de
minister Amsterdam als uitgangspunt genoemd
heeft.
De heer P. Fennema deelt nog mede, dat aan
de kamer van koophandel alhier destijds te ken
nen is gegevendat bij aanvrage lokaal-treinen
naast normaal-dienst zouden loopen, waaruit ge
distilleerd wordt, dat bij goeden wil verbetering
is te verwachten.
Uit officieele bronnen kan spreker verzekeren,
dat de verbinding GroningenAmsterdam over
Stavoren 30 Kilometer korter is dan over Zwolle,
terwijl dit cijfer over Leeuwarden en Heeren-
veen respectievelijk 74 en 44 kilometer bedraagt,
waarom het een verkeerd gezichtspunt is, alléén
met deze lijn rekening te houden.
Door lokaal-treinen van de kleine naar de
groote stations te doen loopen in aansluiting op
de normaal-treinen, wordt aan alle bezwaren
tegemoet gekomen.
De Voorzitter acht heden tot een resultaat
gekomen te zijn; de verschillende opmerkingen
zullen aan het adres worden toegevoegd en aan
ieder lid der 2 e Kamer worden toegezónden,
waarmede de vergadering zich vereenigt.
Ds. de Boer acht wenschelijk dat aan de be
trokken gemeenten afdrukken worden toegezon
den met verzoek adhaesie te betuigen en deelt
nog mede dat voor den aanleg van sporen 184
millioen is uitgegeven, waarvan geen reve
nuen komen, doch waar over 1884 nog 53 mille
moest worden bijgepast.
De heer H. Fennema brengt dank aan de
Commissie voor het genomen initiatief. Hij acht
wenschelijk afdrukken van het adres te zenden
aan Commissarissen der Maatschappij tot Exploi
tatie van Staatsspoorwegen en dat de commissie
of een paar leden het adres persoonlijk aan den
Voorzitter der 2e Kamer en aan den Minister
overbrengt.
De Voorzitter zegt dat de commissie de wensch
van den heer Fennema overwegen zal en sluit
onder dankbetuiging voor de opkomst de ver
gadering.
Het adres luidt aldus
er een
Aan
de Tweede Kamer der Staten~Generaal.
Geven met den meesten eerbied te kennen
De ondergeteekenden, allen belanghebbenden
bij een goed geregelden Spoorwegdienst tusschen
LeeuwardenSneek—Stavoren, in aansluiting
met Groningen en Amsterdam
dat zij zeer teleurgesteld zijn door de wijze
waarop de exploitatie dezer lijn tot nu toe heeft
plaats gehad.
Hadden zij zich met de hoop gevleid dat de
ondervinding, gedurende de zomermaanden op
gedaan aanleiding zou hebben gegeven tot
wegneming der vele bezwaren door betrokken
belanghebbenden herhaaldelij k open baar gemaakt,
door de dienstregeling den Isten November jl.
ingevoerd, is ook deze hoop ijdel gebleken.
Immers deze dienstregeling voldoet in geen
enkel opzicht aan de billijke eischen, welke aan
den dienst op een zoo belangrijke lijn mogen
worden gesteld, noch wat het algemeen vervoer,
noch wat het plaatselijk verkeer betreft.
De verbinding met Groningen is van dien
aard, dat men uit de richting van Stavoren,
deze plaats eerst te 4.28 bereikt
te Leeuwarden arriveert men uit de richting
Stavoren eerst te 11.03, terwijl de bewoners der
tusschengelegen plaatsen reeds te 2.07 moeten
vertrekken, welke tusschenruimte voor het
afdoen van de velerlei zaken, welke in de hoofd
stad der provincie, de zetel van Rechtbank en
Een kapelaan, die in den omtrek van Hoofd-
ilaat zonder akte op de jacht was gegaan, werd,
w de Zeeuw meedeelt, gesnapt. Hij wilde
iet met een fooi van f 10 afmaken, doch de
leambte weigerde en nam het feit in zijn proces-
erbaal op. Voor de verboden jacht en voor
Poging tot omkooping zal de betrokkene zich
ai weldra voor de rechtbank te Middelburg
lebben te verantwoorden.
Als zeker wordt thans gemeld, dat de anti-
evolutionaire kiesvereeniging „Nederland en
kanje” in het hoofdkiesdistrict Arnhem besloten
eelt bij de verkiezing voor een lid der Tweede
tamer, noodig geworden door de bevordering
i dienst van den heer Van der Sleijden, zich
an stemming te onthouden.
Uit is tegen het advies van de Stand., gelijk
ien weet. Het blad betreurt dan ook het feit,
laar voegt er bij dat de candidaat in Juni,
Elvil van Lynden, bedankt had voor de can-
idatuur en de heer Brantsen van de Zype dit-
laal niet in aanmerking wilde komen.
Het cassatieberoep van F. Domela Nieuwen-
«18 tegen het door het gerechtshof in Den
aag te zijnen aanzien gewezen arrest, zal
laandag. 29 November door den Hoogen Raad
'orden behandeld.
Donderdag avond te 10 uren is te Geleen in
imburg zekere Michiel Bovens, 50 jaren oud
i steenbakker van bproep, door een revolverschot
■tiinoord. De bijzonderheden omtrent dezen
■oord ontbreken nog.
I olgens een later bericht is de moordenaar
■or de maréchaussee op Pruisisch grondgebied
en.d°or de Pruisische politie in ver-
B^rde bewaring gebracht, totdat zijne uitleve-
door de Pruisische justitie zal zijn gelast.
1 bp 13 Jezer Had te Tilburg een treurig ou-
w plaats. De hulpmachinist viel aan de
I mingshoeyen van de stoomtram, die te half
I W- Tilburg naar Waalwijk vertrekt. De
I selukkige kreeg een wiel over het hoofd en
s onraiddellijk een Ijjk.
Te^ Beesterzwaag is een artillerist bij het
®gen op den in beweging zijnden tramwagen
‘allen, en
SNEEK, 16 November.
De in ons vorig nummer aangekondigde mee-
.5 oiatrent spoorwegzaken, werd gisteren mor-
1 uur in de Concertzaal alhier gehouden.
I F.een vrÖ talrijk publiek, dat echter veel
r Am la^ m°cten zijn, opende de voorzitter
Sneek van de Maatschappij van
a eiJheid, de heer A. Breunissen Troost, de
o minst, en zulks op uitnoodiging der Com-
bestaande uit de heerenJohs. Schijfsma,
W p°.a’ -fennema, H. Rinia Kingma en
IL ‘Jttersen Tz., van wege Nijverheid benoemd,
U) de bijeenkomst was uitgeschreven.
■r' oorzitter bracht in herinnering de lij-
W'ëeschiedenis van de spoor weglijn Leeuwar-
r avoren; hoe bijna 10 jaren na de afkon-
sectie Sneek—Stavoren voor het publiek is
opengesteld, waartoe betrekkelijk van alle zijden
adressen zijn ingediend, steeds zonder het ge-
wensohte gevolg, totdat thans eene dienstregeling
is ingevoerd die niemands goedkeuring weg
draagt.
Ten einde aan dien onhoudbaren toestand een
einde te krijgen, heeft de Commissie zich voor
gesteld, een adres tot de 2e Kamer der Staten-
Generaal te richten, met verzoek te bevorderen,
dat tusschen den Minister van Waterstaat en
den Directeur-Generaal der Staatsspoorwegen
overleg plaats hebbe omtrent de in te voeren
dienstregelingen, waarvoor door haar reeds een
concept is ontworpen. Zij wenseht de vergade
ring eerst in de gelegenheid te stellen, lokale
belangen te bespreken om te trachten eenstem
migheid te krijgen.
De heer II. Fennema, Notaris te Wommels,
geeft in overweging eerst het concept te lezen, j
waardoor de kans bestaat dat de discussies be
kort zullen worden.
De Voorzitter deelt het gevoelen van den
heer Fennema, waarop de heer H. Pijttersen Tz.
het concept-adres voorleest.
De heer II. Fennema gelooft dat de vergade
ring zich met de algemeene strekking van het
adres zeer goed vereenigen kan; naar hem voor
komt is de Commissie er in geslaagd de voor-
en tegenstanders voor lokaal- en normaalspoor
tot elkander te brengenalléén wil hij er op
wijzen dat z. i. geen argumenten moeten wor
den achterwege gelaten, waarom hij scherp wil
doen uitkomen, dat bij de opheffing der recht
bank alhier destijds gegolden heeft, de aanleg van
den spoorweg SneekLeeuwarden, terwijl het
met de tegenwoordige dienstregeling onmogelijk
is, Leeuwarden vroegtijdig genoeg te kunnen
bereiken (11 u. 5 m.) om, zonder den vorigen
avond van huis te gaan, op tijd aan de Recht
bank te zijn. Naar hem voorkomt moet dit
argument èn bij de Regeering èn bij den Minister
zwaar wegen. Ook dient klem gelegd te wor
den op het onhoudbare, dat de handelaren om
op den marktdag vroegtijdig te Leeuwarden te
wezen per expres-rijtuig of over Akkrum moe
ten reizen.
De Voorzitter dankt den heer Fennema voor
zijne opmerkingen waarvan de Commissie ge
bruik zal maken.
Gelezen worden blijken van instemming met
het voorgenomen plan uit Oosterlittens en Fra-
neker, alsmede, door den heer van der Weerdt,
een telegram van mr. T. IJ. Kingma Beitjes,
Notaris te Jorwerd, om niet vast te houden aan
normaal- en lokaalspoor, daar de minister van
Waterstaat hier tegen is.
Daarop krijgt de heer P. Fennema het woord,
die te kennen geelt, niet vermoed te hebben,
dat na al wat er in deze reeds heeft plaats ge
had, nog steeds duizenden tegenover één persoon
zouden staan. Het is z. i. hier niet de vraag,
wat kan of wat niet kan, doch de quaestie dat
de spoorweglijnen moeten geëxploiteerd worden
in het belang van het publiek. Is de Direc
teur-Generaal ongenegen hiertoe mede te wer
ken, dan moet de wet veranderd worden.
De heer Joh. Schijfsma bespreekt de moge
lijkheid, dat de minister, wanneer het aantal
treinen onvoldoende blijkt, bevoegd is
trein bij in te doen leggen.
Ds. de Boer van Britswerd is van gevoelen,
dat het adres aan de 2e Kamer er toe leiden
moet, om harmonie tot stand te brengen tusschen
meer genoemden Minister en den Directeur-
l
--- i een
De Roermondsche postbode is ten slótte toch eenkomstig de wet
veroordeeld wegens het, tijdens het doen zijner
besteldiensten, weigeren van hulp aan de politie.
De man komt er met f 0.50 boete af. Hoe zal
t hem nu gaan als hij straks nolens volens zijn
brieven in den steek laat om de politie bij te
staan De postadministratie straft strenger dan
ae kantonrechter.
Laatstgenoemde heeft aan spreker i eenkomst en de sporen door den staat zelf ge-
1875hoe slecht de mille oplevert, hetgeen door het inleggen
de opbrengst der normaaltreinen
vermindert. Beiden moeten
daarop moet de 2e Kamer werken,
geest zijn uit Britswerd en Wieuwerd reeds
adressen verzonden, om 2 sneltreinen en voorts
lokaaltreinen.
De heer T. van der Weerdt deelt mede, dat
reeds een adres met 180 handteekeningen is
verzonden, waaraan de strekking iseene betere
dienstregeling, zonder details, omdat de plaatse
lijke belangen te veel uiteeuloopen.
Het is bekend dat de Minister Amsterdam als
uitgangspunt neemt, waarom getracht moet
worden hem van dat standpunt af te brengen.
De heer Joh. Schijfsma gelooft dat de heer
van der Weerdt te sterk op Amsterdam drukt;
de wet spreekt van de lijn StavorenLeeu
warden.
De heer H. Fennema merkt op, dat niet de
heer van der Weerdt, doch de Minister Amster
dam als uitgangspunt neemt; het is zeer juist
dat Amsterdam in de wet niet wordt genoemd.
Ook dient volgens spreker in het adres te
worden opgenomen, dat van alle plaatsen, noor
delijker dan Sneek gelegen, geen gebruik van
den spoorweg kan worden gemaakt om de
weekmarkt te Sneek te bezoeken.
De heer H. Pijttersen Tz. antwoordt den heer
Fennema dat dit punt in het adres reeds is
opgenomen en wenseht niet in te veel détails
te treden, men moet het bosch niet voorbij zien
om enkele boomen.
Voorts geeft spreker eene beschouwing over
de verhouding tusschen de spoorweg-maatschap-
pij, den staat en de natie.
Het spoorwegverkeer is van overwegenden
invloed op het maatschappelijk levenwaar
spoorwegen zijn kunnen ze niet meer worden
gemist; allen hebben belang bij eene goede
dienstregelingeene slechte dienstregeling is in
staat zaken in den grond te boren, omdat zij,
die er zich van moeten bedienen, niet kunnen
concurreeren met hen die van de goede gebruik
kunnen maken eene goede dienstregeling ech
ter is mede oorzaak van de welvaarteener land
streek en hare bewoners.
De spoorwegmaatschappijen hebben eene over
wegende macht in den staat en over de natie,
gedachtig aan het spreekwoord „wie de koorden
der beurs heeft is baas”; door dat een groot deel
van het nationaal vermogen in handen der spoor
wegmaatschappijen is, zijn zij baas.
Koning Leopold van België heeft eenmaal
beweerd dat de President der Grand Centrale
Beige meer macht had dan hij die onbeperkte
macht zal hier te lande langzamerhand worden
Koning Vrolih I, die beheerscht het maatschap
pelijk leven en de welvaart der natie.
Spreker zal niet beweren dat het in verkeerde
handen is, als zijnde de Directeur-Generaal een
man van energie, die zijn doel wil bereiken
evenwel dient tegenover deze machtsoverschrij-
ding eene krachtige publieke opinie gesteld te
worden, die hem herinnert dat hij niet alléén
de natie is, die meent over hare belangen ook
wat in te brengen te hebben.
Eenstemmig zal men, naar spreker vertrouwt,
van oordeel zijn, dat den Directeur-Generaal
herinnerd moet worden aan de overeenkomst
tusschen den Staat en de Spoorwegmaatschappij
dat de lijn LeeuwardenStavoren ook gelegd is
van het geld der natie, die alzoo recht heeft mede
te spreken.
Mocht een en ander niet baten, dan behooren
gtemmen op te gaan over de opheffing der over-