Him- H III! Lni [ifli: III III Ml 8E I WM11 HET momssint SUL No. 92. E E N-E N-V EERTIGSTE J 1886. AG IT 5' O V E 31 W E HL. )0. ti w, ,20 J «rara® Bl X J KX L A X s?. Haas uou ui ucwvgiug zynuen tramwagen overreden. Hij was dadelijk dood. 6 6 •r 16 irik sen- Ber- 6 6 Generaal. 7 _r verzekerd dat de lijn een tekort van 10 ‘a 15 i van ko- in >33 >er >0, Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave ot redactie betreffende, franco in te zenden. ier rer ag dv zv. de met 5 jr. beu ie- .ns irt en ut. >or po tvis- okje .Hen sma :ker oug .ber vd. me- icke met ima Ue te die del. die riet, ge- sen der en' ren den mig fel ste- ige- be en ng> jes, ten r. 'i diging der wet, tusschen Leeuwarden en Sneek soort tramdienst werd geopend, niet over- van 1 - - - dienstregeling steeds geweest is, sedert ook de lokaaltreinen weinig verminderen zal, omdat dan c a.. l.x j aj8 vaQ z0|£ wat toegeven, - In dien ADVERTKNT1ÈN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents voor eiken regel meer 7*/2 Cents. Bij abonnement is de prijs be langrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever. OURANT. ëxploiteerd te worden. De heer T. van der Weerdt bevestigt, dat de minister Amsterdam als uitgangspunt genoemd heeft. De heer P. Fennema deelt nog mede, dat aan de kamer van koophandel alhier destijds te ken nen is gegevendat bij aanvrage lokaal-treinen naast normaal-dienst zouden loopen, waaruit ge distilleerd wordt, dat bij goeden wil verbetering is te verwachten. Uit officieele bronnen kan spreker verzekeren, dat de verbinding GroningenAmsterdam over Stavoren 30 Kilometer korter is dan over Zwolle, terwijl dit cijfer over Leeuwarden en Heeren- veen respectievelijk 74 en 44 kilometer bedraagt, waarom het een verkeerd gezichtspunt is, alléén met deze lijn rekening te houden. Door lokaal-treinen van de kleine naar de groote stations te doen loopen in aansluiting op de normaal-treinen, wordt aan alle bezwaren tegemoet gekomen. De Voorzitter acht heden tot een resultaat gekomen te zijn; de verschillende opmerkingen zullen aan het adres worden toegevoegd en aan ieder lid der 2 e Kamer worden toegezónden, waarmede de vergadering zich vereenigt. Ds. de Boer acht wenschelijk dat aan de be trokken gemeenten afdrukken worden toegezon den met verzoek adhaesie te betuigen en deelt nog mede dat voor den aanleg van sporen 184 millioen is uitgegeven, waarvan geen reve nuen komen, doch waar over 1884 nog 53 mille moest worden bijgepast. De heer H. Fennema brengt dank aan de Commissie voor het genomen initiatief. Hij acht wenschelijk afdrukken van het adres te zenden aan Commissarissen der Maatschappij tot Exploi tatie van Staatsspoorwegen en dat de commissie of een paar leden het adres persoonlijk aan den Voorzitter der 2e Kamer en aan den Minister overbrengt. De Voorzitter zegt dat de commissie de wensch van den heer Fennema overwegen zal en sluit onder dankbetuiging voor de opkomst de ver gadering. Het adres luidt aldus er een Aan de Tweede Kamer der Staten~Generaal. Geven met den meesten eerbied te kennen De ondergeteekenden, allen belanghebbenden bij een goed geregelden Spoorwegdienst tusschen LeeuwardenSneek—Stavoren, in aansluiting met Groningen en Amsterdam dat zij zeer teleurgesteld zijn door de wijze waarop de exploitatie dezer lijn tot nu toe heeft plaats gehad. Hadden zij zich met de hoop gevleid dat de ondervinding, gedurende de zomermaanden op gedaan aanleiding zou hebben gegeven tot wegneming der vele bezwaren door betrokken belanghebbenden herhaaldelij k open baar gemaakt, door de dienstregeling den Isten November jl. ingevoerd, is ook deze hoop ijdel gebleken. Immers deze dienstregeling voldoet in geen enkel opzicht aan de billijke eischen, welke aan den dienst op een zoo belangrijke lijn mogen worden gesteld, noch wat het algemeen vervoer, noch wat het plaatselijk verkeer betreft. De verbinding met Groningen is van dien aard, dat men uit de richting van Stavoren, deze plaats eerst te 4.28 bereikt te Leeuwarden arriveert men uit de richting Stavoren eerst te 11.03, terwijl de bewoners der tusschengelegen plaatsen reeds te 2.07 moeten vertrekken, welke tusschenruimte voor het afdoen van de velerlei zaken, welke in de hoofd stad der provincie, de zetel van Rechtbank en Een kapelaan, die in den omtrek van Hoofd- ilaat zonder akte op de jacht was gegaan, werd, w de Zeeuw meedeelt, gesnapt. Hij wilde iet met een fooi van f 10 afmaken, doch de leambte weigerde en nam het feit in zijn proces- erbaal op. Voor de verboden jacht en voor Poging tot omkooping zal de betrokkene zich ai weldra voor de rechtbank te Middelburg lebben te verantwoorden. Als zeker wordt thans gemeld, dat de anti- evolutionaire kiesvereeniging „Nederland en kanje” in het hoofdkiesdistrict Arnhem besloten eelt bij de verkiezing voor een lid der Tweede tamer, noodig geworden door de bevordering i dienst van den heer Van der Sleijden, zich an stemming te onthouden. Uit is tegen het advies van de Stand., gelijk ien weet. Het blad betreurt dan ook het feit, laar voegt er bij dat de candidaat in Juni, Elvil van Lynden, bedankt had voor de can- idatuur en de heer Brantsen van de Zype dit- laal niet in aanmerking wilde komen. Het cassatieberoep van F. Domela Nieuwen- «18 tegen het door het gerechtshof in Den aag te zijnen aanzien gewezen arrest, zal laandag. 29 November door den Hoogen Raad 'orden behandeld. Donderdag avond te 10 uren is te Geleen in imburg zekere Michiel Bovens, 50 jaren oud i steenbakker van bproep, door een revolverschot ■tiinoord. De bijzonderheden omtrent dezen ■oord ontbreken nog. I olgens een later bericht is de moordenaar ■or de maréchaussee op Pruisisch grondgebied en.d°or de Pruisische politie in ver- B^rde bewaring gebracht, totdat zijne uitleve- door de Pruisische justitie zal zijn gelast. 1 bp 13 Jezer Had te Tilburg een treurig ou- w plaats. De hulpmachinist viel aan de I mingshoeyen van de stoomtram, die te half I W- Tilburg naar Waalwijk vertrekt. De I selukkige kreeg een wiel over het hoofd en s onraiddellijk een Ijjk. Te^ Beesterzwaag is een artillerist bij het ®gen op den in beweging zijnden tramwagen ‘allen, en SNEEK, 16 November. De in ons vorig nummer aangekondigde mee- .5 oiatrent spoorwegzaken, werd gisteren mor- 1 uur in de Concertzaal alhier gehouden. I F.een vrÖ talrijk publiek, dat echter veel r Am la^ m°cten zijn, opende de voorzitter Sneek van de Maatschappij van a eiJheid, de heer A. Breunissen Troost, de o minst, en zulks op uitnoodiging der Com- bestaande uit de heerenJohs. Schijfsma, W p°.a’ -fennema, H. Rinia Kingma en IL ‘Jttersen Tz., van wege Nijverheid benoemd, U) de bijeenkomst was uitgeschreven. ■r' oorzitter bracht in herinnering de lij- W'ëeschiedenis van de spoor weglijn Leeuwar- r avoren; hoe bijna 10 jaren na de afkon- sectie Sneek—Stavoren voor het publiek is opengesteld, waartoe betrekkelijk van alle zijden adressen zijn ingediend, steeds zonder het ge- wensohte gevolg, totdat thans eene dienstregeling is ingevoerd die niemands goedkeuring weg draagt. Ten einde aan dien onhoudbaren toestand een einde te krijgen, heeft de Commissie zich voor gesteld, een adres tot de 2e Kamer der Staten- Generaal te richten, met verzoek te bevorderen, dat tusschen den Minister van Waterstaat en den Directeur-Generaal der Staatsspoorwegen overleg plaats hebbe omtrent de in te voeren dienstregelingen, waarvoor door haar reeds een concept is ontworpen. Zij wenseht de vergade ring eerst in de gelegenheid te stellen, lokale belangen te bespreken om te trachten eenstem migheid te krijgen. De heer II. Fennema, Notaris te Wommels, geeft in overweging eerst het concept te lezen, j waardoor de kans bestaat dat de discussies be kort zullen worden. De Voorzitter deelt het gevoelen van den heer Fennema, waarop de heer H. Pijttersen Tz. het concept-adres voorleest. De heer II. Fennema gelooft dat de vergade ring zich met de algemeene strekking van het adres zeer goed vereenigen kan; naar hem voor komt is de Commissie er in geslaagd de voor- en tegenstanders voor lokaal- en normaalspoor tot elkander te brengenalléén wil hij er op wijzen dat z. i. geen argumenten moeten wor den achterwege gelaten, waarom hij scherp wil doen uitkomen, dat bij de opheffing der recht bank alhier destijds gegolden heeft, de aanleg van den spoorweg SneekLeeuwarden, terwijl het met de tegenwoordige dienstregeling onmogelijk is, Leeuwarden vroegtijdig genoeg te kunnen bereiken (11 u. 5 m.) om, zonder den vorigen avond van huis te gaan, op tijd aan de Recht bank te zijn. Naar hem voorkomt moet dit argument èn bij de Regeering èn bij den Minister zwaar wegen. Ook dient klem gelegd te wor den op het onhoudbare, dat de handelaren om op den marktdag vroegtijdig te Leeuwarden te wezen per expres-rijtuig of over Akkrum moe ten reizen. De Voorzitter dankt den heer Fennema voor zijne opmerkingen waarvan de Commissie ge bruik zal maken. Gelezen worden blijken van instemming met het voorgenomen plan uit Oosterlittens en Fra- neker, alsmede, door den heer van der Weerdt, een telegram van mr. T. IJ. Kingma Beitjes, Notaris te Jorwerd, om niet vast te houden aan normaal- en lokaalspoor, daar de minister van Waterstaat hier tegen is. Daarop krijgt de heer P. Fennema het woord, die te kennen geelt, niet vermoed te hebben, dat na al wat er in deze reeds heeft plaats ge had, nog steeds duizenden tegenover één persoon zouden staan. Het is z. i. hier niet de vraag, wat kan of wat niet kan, doch de quaestie dat de spoorweglijnen moeten geëxploiteerd worden in het belang van het publiek. Is de Direc teur-Generaal ongenegen hiertoe mede te wer ken, dan moet de wet veranderd worden. De heer Joh. Schijfsma bespreekt de moge lijkheid, dat de minister, wanneer het aantal treinen onvoldoende blijkt, bevoegd is trein bij in te doen leggen. Ds. de Boer van Britswerd is van gevoelen, dat het adres aan de 2e Kamer er toe leiden moet, om harmonie tot stand te brengen tusschen meer genoemden Minister en den Directeur- l --- i een De Roermondsche postbode is ten slótte toch eenkomstig de wet veroordeeld wegens het, tijdens het doen zijner besteldiensten, weigeren van hulp aan de politie. De man komt er met f 0.50 boete af. Hoe zal t hem nu gaan als hij straks nolens volens zijn brieven in den steek laat om de politie bij te staan De postadministratie straft strenger dan ae kantonrechter. Laatstgenoemde heeft aan spreker i eenkomst en de sporen door den staat zelf ge- 1875hoe slecht de mille oplevert, hetgeen door het inleggen de opbrengst der normaaltreinen vermindert. Beiden moeten daarop moet de 2e Kamer werken, geest zijn uit Britswerd en Wieuwerd reeds adressen verzonden, om 2 sneltreinen en voorts lokaaltreinen. De heer T. van der Weerdt deelt mede, dat reeds een adres met 180 handteekeningen is verzonden, waaraan de strekking iseene betere dienstregeling, zonder details, omdat de plaatse lijke belangen te veel uiteeuloopen. Het is bekend dat de Minister Amsterdam als uitgangspunt neemt, waarom getracht moet worden hem van dat standpunt af te brengen. De heer Joh. Schijfsma gelooft dat de heer van der Weerdt te sterk op Amsterdam drukt; de wet spreekt van de lijn StavorenLeeu warden. De heer H. Fennema merkt op, dat niet de heer van der Weerdt, doch de Minister Amster dam als uitgangspunt neemt; het is zeer juist dat Amsterdam in de wet niet wordt genoemd. Ook dient volgens spreker in het adres te worden opgenomen, dat van alle plaatsen, noor delijker dan Sneek gelegen, geen gebruik van den spoorweg kan worden gemaakt om de weekmarkt te Sneek te bezoeken. De heer H. Pijttersen Tz. antwoordt den heer Fennema dat dit punt in het adres reeds is opgenomen en wenseht niet in te veel détails te treden, men moet het bosch niet voorbij zien om enkele boomen. Voorts geeft spreker eene beschouwing over de verhouding tusschen de spoorweg-maatschap- pij, den staat en de natie. Het spoorwegverkeer is van overwegenden invloed op het maatschappelijk levenwaar spoorwegen zijn kunnen ze niet meer worden gemist; allen hebben belang bij eene goede dienstregelingeene slechte dienstregeling is in staat zaken in den grond te boren, omdat zij, die er zich van moeten bedienen, niet kunnen concurreeren met hen die van de goede gebruik kunnen maken eene goede dienstregeling ech ter is mede oorzaak van de welvaarteener land streek en hare bewoners. De spoorwegmaatschappijen hebben eene over wegende macht in den staat en over de natie, gedachtig aan het spreekwoord „wie de koorden der beurs heeft is baas”; door dat een groot deel van het nationaal vermogen in handen der spoor wegmaatschappijen is, zijn zij baas. Koning Leopold van België heeft eenmaal beweerd dat de President der Grand Centrale Beige meer macht had dan hij die onbeperkte macht zal hier te lande langzamerhand worden Koning Vrolih I, die beheerscht het maatschap pelijk leven en de welvaart der natie. Spreker zal niet beweren dat het in verkeerde handen is, als zijnde de Directeur-Generaal een man van energie, die zijn doel wil bereiken evenwel dient tegenover deze machtsoverschrij- ding eene krachtige publieke opinie gesteld te worden, die hem herinnert dat hij niet alléén de natie is, die meent over hare belangen ook wat in te brengen te hebben. Eenstemmig zal men, naar spreker vertrouwt, van oordeel zijn, dat den Directeur-Generaal herinnerd moet worden aan de overeenkomst tusschen den Staat en de Spoorwegmaatschappij dat de lijn LeeuwardenStavoren ook gelegd is van het geld der natie, die alzoo recht heeft mede te spreken. Mocht een en ander niet baten, dan behooren gtemmen op te gaan over de opheffing der over-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1886 | | pagina 1