IlMJffS- Ell UIWWIMUI) TOOK 111 fflHffl 1Ü01ISSÏET SU Mrijviaii vort Nationale Militie. A No 4. V IJ F-E N-V ERRTIGSTË JAARGFaNGL. 1890 <N stukken, uitgave of redactie betreffende, fn iO. een >n; ier >rk la- en 15 Ji ur nt id- bjj ke .ad Ide 'nt ;e- en is, ar- an re )g oo, JO, d la in, faire Kamerleden aan de besturen ’’is 00. 00. Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS Abonnementsprijs voor 3 maanden /I.-; franco per post 1.25. in te zenden?0'1 8tukl£en’ uitgave of redactie betreffende, franco volkomen kent en i van beginsel en wijze van uitvoering. ‘Waar dit ontbreekt, is het onmogelijk. Een ieder wachte zich voor schade.® De pogingen in den laatsten tijd van de zijde des ministers van koloniën, den heer Keuchenius en van sommige leden der Twoede Kamer, o. a. de heer Van Nunen, in ’t werk gesteld om in Oost-Indie tegen het Mohamedanisme op te treden, ten bate van het christendom, wórden mior het Bat. Hand, op scherpe wijze afgekeurd. Noch van roomsch katholieke, noch van calvi nistische propaganda wil het Indische orgaan iets hooreu. Zeer te betreuren zou het zijn als de oude heillooze stryd tusschen Rome en Calvijn werd overgebracht naar onze kolomen, welks rustig bezit afhangt van de eerbiediging bij de inheemsche bevolking van hare niet christelijke overtuiging. De tweedracht toch welke onver mijdelijk en van oudsher gekweekt wordt door het wedijveren van elkander uitsluitende en vijandige beginselen, kan niet anders dan scha delijk zijn voor het zedelijk en politiek overwicht, in koloniën door het overheerschead ras op het overheerschte uit te oefenen. De voorstelling, dat de Islam, zelfs zoo getem perd en verbasterd als hij in onze Oost-Indische i bevolking is, gevaarlijk is te achten voor Neder lands politiek gezag, acht het blad onwaar. Zoolang de inlandsche bevolking zioh niet door de belastingen onderdrukt en verongelijkt gevoelt zoolang heeft het Mohamedaansch fanatisme er nooit invloed opgehad. Eerlijk en rechtvaardig bestuur, ziedaar de eenige eisch. De handha ving yan Neer lands koloniaal gezag is een uitsluitend wereldsch, immers een bestuursquaes- tie en geenszins gelijk Calvinistische en R. Katholieke woordvoerders het trachten voor te stellen een kerkelyke quaestie. Daarop betoogt het blad dat de bewering, als zou de beschaving, door de Christenheid in Nederland vertegenwoordigd, in vele opzichten beneden die yan den Islam staan, onjuist is. Het Christelijk denkbeeld b.v., om de zoo°e- uaamde natuurlijke kinderen op de onnatuur- lijkste wyze in hun erfdeel te bekorten, of bij verzuim eener formeele erkenning daarvan te berooven, is door Mahomed zeer terecht gelouterd, en wat betreft de tot de onchristelykste dingen i j ZOr£ voor deu da® van m°rgen, zij is den Mohamedaan vreemd, terwijl zijn berusting in het onvermijdelijke en zijn doodsverachting hem een zedehjke kracht verleenen, vrij wal sterker dan die door de christelijke lijdzaamheid den Nederlanders is toebedeeld. Al is de Christe- P-jke oftewel Weste«che beschaving eeu andere geenen deele, wat’de Christelijke" Yveraars** ook mogen leeren. Integendeel, de tevredenheid, althans de gelatenheid, welke de Islam zijn belijders schenkt, is aan de Christenheid, door haar concurreerenden meestal deioyalen strijd om den broode, zoo ten eenenmale vreemd, dat de herschepping der Mahomedaansche bevolking in een Christelijke zou blijken te zijn die van tevredenen in malcontenten en behoeftigen. „Het staatsbelang bij orde, rust en vrede verzet zich daarom, naar de meening van het blad, ten stelligste tegen de bekeering, in vrij wel tegenovergestelde richting, welke Calvinis- tische en katholieke ijveraars in Nederland voorstaan, vergetende dat de Islam even goed een openbaring is als de Christelijke en zelfs een jongere en voor het Oosten verbeterde, wijl zij, beter dan de Christelijke, voldoet aan de zedelijke aspiraties en opvattingen van den Aziaat, en daarom twaalf eeuwen lang een zoo belangrijken voorsprong op de Christelijke pro- yertrouwen kan ten opzichte paganda gehad heeft. „Maar bovendien, al ware het anders, staat -T of de staat beter zal varen by het Christelijk fanatisme van twee elkander vijandige propaganda’s, dan bij dat van den Is am. Het komt ons voor, dat de onverraijde- lijke concurrentie tusschen deChristen-zendelïn- gen, zoodra protestanten en katholieken in grooter aantal dan thans zielen zullen trachten te winnen 1 Yei.a!s S®3C^iht is om den inlander een hoos denkbeeld te geven van het in zich zelf zoo jammerlijk verdeeld Christelijk geloof. En tevens meenen wij het boven allen twijfel te mogen stellen, dat de Moslimsche hoofden en geestelij ken met Jydzaam het drijven en werken der Christelijke missionarissen zullen aanzien, maar integendeel daarin zulk een aanstoot zullen vin den, dat zij hunnerzijds den tegen hen aange houden geloofsstrijd zullen aanvaarden, met dit gevolg, dat door het Christelijk dry ven een Mahomedaanschen oorlog zou worden voorbereid vooral op Java en Sumatra.® Daarna ontkent het Bat. Hand, dat vreedzame uitbreiding van het Christendom ook in politieleen zin voor ons van veel belang is. Bij geen enkele geloofsbelijdenis staan de afval ligen in zoo groote verachting als bij de Mahonie- daansche en wie dat vergeet in een land, welks leger voor het meerendeel uit Mahomedanen bestaat, telt de weerbaarheid der koloniën en tevens haar sociale veiligheid te licht. Al erkent het blad dat in een deel der Molükken net Christendom zonder nadeelige gevolgen kan overgeplant worden, op Java en Sumatra acht het den Islam te sterk om het te durven wagen hem afbreuk te doen op groote schaal. Hoe pryzeus waardig het standpunt is der ijveraars voor het Christendom, het moet onstaatkundig genoemd worden. Trouwens het opdringen van een overtuiging van de minderheid aan de overgroots meerderheid, is niet te rjjmen met de ia de kolonie erkende geloofsvryheid. Aan- matiging, niets dan ongeoorloofde aanmatiging is het, te beweren dat de Cnristenen geroepen zyn tot de zielszorg der in deze gewesten wonen de Mahomedanen en heidenen. Die aanmatiging zou de regeering bevorderen met den zendelingen en missionarissen geldely ken steun te verzekeren. Uit kan én mag derhalve de roeping der regeering niet heeten en veeleer is het haar plicht te zorgen dut ieder, ook do M.ihomedaan vrij en onaangevochten blyve in alles wat de’ zorg raakt voor zijne ziel. „Die plicht zou do regeering verzaken, indien zy oyzondere scholen voor inlandscli onderwijs erkende en nog bovendien subsidieerde, hoewel J- n -si.o opgericht en toebehoorende aan Nederiandsche dan de Oostersche, daarom overtreft zy deze in kerkgenootschappen. Zoodra dit den Calvinisten uonnon 011 katholieken in Nederland werd toegestaan zou de miandsche school met den Koran dezelfde’ rechten op de staatshulp hebben en zou de re- geering by uitkomst niet anders verrichten dan ook de scnool te verlagen tot een kampplaats van religieusen haat, nyd en bekrompenheid.® By het verschil van opvatting ’t welk in Ne derland over dit zeer gewichtig vraagstuk bestaat meenden wy wel te doen meer uitvoerig ook de’ opvatting weer te geven van een der Bataviasche bladen, ’t Slot van ’t artikel laten wij hier no- volgena „Terwijl de uiterste kerkelijke partijen in Nederland, blijkens vele aanschrijvingen van den tegen woordigan minister en volgens de nota van den afgevaardigde Van Nunen, zich aan gorden om, onder den dekmantel der geloofsvry heid, hun geloofsdwang aan de koloniën op te leggen, tot uitbreiding barer politieke heerschappij rust op de protestautsche regeering in Neder- jandsch-Indie de eervolle taak het gezag van den BURGEMEESTER en WETHOUDERS der «emeente Sne b, herinneren alle ingezetenen, die in 1871 zijn geboren en zich tot dusver niet voor de Nationale Militie, lichting 1891 nebben doen inschrijven, aan hunne verplichting’ om zich daartoe alsnog aan te geven vóór of utterlyk op 31 Januari e. k. ter Secretarie dezer gemeente. Sneek, 3 Januari 1890. But getne^ster en Wethouders voornoernd, ALMA, Burgemeester. BENNEW1TZ, Secretaris. bekendmaking. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der «emeente Sneek, brengen ter openbare kennis, de volgende kennisgeving. De COMMISSARIS des KONINGS in de provincie friesland' Gelet op het besluit van Gedeputeerde Staten dier provincie, van den 2 Januari 1890, no 2 le atdeeling B, alsmede op art. 11 der wet van’ 13 Juni 18o7 ^Staatsblad no. 87); Brengt ter kennis van de belanghebbenden t„ iJoo v.,i,s?.heriJ ‘u de provincie Friesland in k9J zal zyn gesloten gedurende de maanden vau-Uari’ April en Mei> met uitzondering de visscherij in de rivier de Linde, die ïal zyn gesloten gedurende de maanden Maart April en Mei de visscherij met de zegen, die zal zijn gesloten gedurende de maanden Februari, Maart, April, Mei, Juni, Juli en Augustus de palingvisschery door middel van aal fuiken, waarmede voorshands op den bestaanden voet zal kunnen worden voortgegaan. "a1- uöae °P de gebruikelyke wjjze worden agekondigd en aangeplakt. Lieuwarden, den 4 Januari 1890, De Commissaris des Kcnings voornoemd. (ge‘.) Vax HARKXXMA ihoe SLOOTEN. Smek d. n 10 Januari 1890. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester, r BENNE wITZ, Secretaris. UIT DE P E R 8. De circulaire, onlangs door de anti-revolutio- - -1 van eenige Veieemgiugen voor Christelijk onderwijs gericht, wordt door dr. A. WBronsveld in zijn „kroniek® Van de Stemmpft besproken. Hij heeft er met de meeste verbazing kennis Vim genomen. De aanhef „dat het den Heere onzen God behaagd hoeft, door het tot stand laten komen van de nieuwe wet op bet 1. o Jen einde te maken aan de gemengde volks- ’«lool leidt hem tot de vraag, hoe de heeren ;oo juist weten wat „den Heere onzen God be- Van de school toch heeft de minister ttackay nadrukkelyk verklaard dat zy het voor werp blijven zal, evenzeer als tot heden, van de Onhoudende zorg der regeering. Maar dat daar- elaten. Meer belang wekt de vraag: waarom reden hier de anti revolutionaire Kamerleden 3 voorschijn, waar zij zelven erkennen, dat hun enioenng met het lager onderwijs voortaan op en achtergrond treedt en de strijd op politiek errem een groot deel van zijn belangrijkheid eetc verloren? Wat hebben zij zich ongerust “maken over het paedagogisch karakter van et christelijk onderwijs? Geldt de belangstel- AD VERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents voor eiken regel meer 7«/2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bii den Uitgever. hng de juiste verdeeling van de subsidie Maar daarop zullen de vereenigingen voor christelijk onderwijs voor zichzelf wel bedacht zijn. Neen, aldus vervolgt hij, hier schuilt iets anders achter. Over alle christelijke „vrije scholen® moet een net worden geworpen. Zij zullen moe ten worden opgenomen in een „anti-revolutionair® partijverband. De „christelijke® school: dat moet nu worden, zooals de secretaris der vereeniging voor christelijk nationaal schoolonderwijs het onlangs uitdrukte, een school waar men „kleine anti-revolutionairen® vormt. En de schoolbestu ren, die daartoe niet willen meewerken, zullen worden uitgesloten, verdacht gemaakt en bestre den met de vergiftigde wapenen der „christelijke® pers* „Niets kan duidelijker doen uitkomen welk een politiek karakter de schoolstrijd ontving, j dan het feit dat anti-revolutionaire Kamerleden I opwekken tot een nieuwe regeling van het christelijk onderwijs, en dat niet doen als chris tenen neen, als politieke mannen. Wat zullen wy doen tegen dien toeleg, om de „vrije® school aan den anti-revolutionairen „spoortrein® vast te huken Organisatie stellen tegenover orga nisatie? Wij zouden daar niet toe kunnen medewerken We zien niet in, dat de christe lijke school de hulp nuodig heeft van de hh. Jkma, Heemskerk, De Savornin Lohman c.s. Als zelfstandige christenen zijn wij te»en die door en door wereldsche mannen op onz”e hoede, en wy zuilen, waar wy kunnen, waarschuwen tegen alle onderwijs, dat is doortrokken van hun geest. Ook zijn wy hiervan zeker, dut elk I vroom gemoed op den duur geen vrede hebben au met het drijven van de anti-revolutionaire leiders. De tyd komt, waarin het blykt, dat door de geestverwanten van Jehu het koninkrijk Gods niet wordt opgebouwd.® De Wcigeninger denkt al even ongunstig als dr. A. W. Bronsveld over de circulaire der anti-revolutionaire Kamerleden in zakede school wet. t Blad wijst er op dat de beide leden, die t stuk toekenden, beide doleeren, en dat de voorzitter der Chr. N. O., die wordt uit- genoodigd de andere vereenigingen samen te loepen, meue doleert. W y wantrouwen de goede bedoelingen der Kamerleden niet, schrijft het blad, in zoover zij werkelyk meenen, dat ia weerwil van de be staande kerkelijke spanning, werkelijk een ver- eemging van een christelyk schoolwezen in het leven te roepen zij. Men vorme zich deswegen evenwel geene illusieën. De misleiding en heerschzucht, evenals zoo vele andere verkeerd heden, waai door zich de doleantie heeft geken merkt, heeft het vertrouwen in al wat van die kringen uitgaat, of waarin deze den boventoon voeren, zoo volkomen verwoest, dat ieder, die eigen zelfstandigheid liefheeft, zich niet dan met groote voorzichtigheid wagen kan aan samen werking met hen, die uit alles voor eigen par tybelang munt trachten te slaan en toonen slechts aan een van elders gegeven consigne te gehoorzamen. 1 „De vooropstelling van het streng gereformeerd element in het wezenlijk christelyk onderwijs om daardoor de kinderen tot kleine anti-revolu- tionairtjes te vormen, is niet geschikt om de vrees weg te nemen, dat ook het te stichten schoolwezen en schoolverband aan dien exclusi- ven geest bevorderlyk zal moeten worden, die tevens de politiek van het hoofdkwartier zal moeten steunen. Het sluafsch karakter der onbepaalde gehoorzaamheid, daar geëischt, werd nog voor kort in de Christel. Schoolbode treffend geschilderd. Zulk een volgen van elkander op 1 goed geloof gaat alleen daar, waar men elkander I 1 G 6 9 15 W >111 I 20 30 an i. 512 76 7 27 S 20 Loor 8 41 Loot 9 1 Locr 9 16 Loo- 930 Lour 9 46 9 5S o’ 11 510 OEEKER COÏJROT. oo. eer

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1890 | | pagina 1