BMIÏ8- Ell EDUIKn:\ni: IÏI..U) I'M KI rm te A No. 36 1890. J! 1- Iw to .N V IJ F-E N-V EER, T I Q 8T E JAARGANG. K I ZA.TEIriA. «- 3 31 12 I, 3 U I T DE PERS. JO. I JO, )0, Bij het Departement van Waterstaat wordt thana druk gearbeid aan de samenstelling der memorie van antwoord op het Kamerverslag over de spoorweg-overeenkomsten. Tegen de helit van de volgende maand kan dit lijvige stuk gereed zijn» d: •il. en 15 vreemd zijn. Waar slechts is het, dat de Indische kerk te allen tijde wars is geweest van de propaganda onder de Mahomedanen, hen uit onkunde door de ijveraars iu Nederland opgedragen. Dit is uit een religieus oogpunt ongeraden en uit een staatkundig gevaarlijk. Iemand, die de religie gebruikt tot politieke doeleinden, denkt daar natuurlijk anders over, ’t Bat. Hand, acht het een zegen, dat de poging, om dezen noodlottigen invloed op koloniaal gebied te doen zegevieren, mislukt is. De onlangs benoemde staatscommissie voor de arbeids-enquêle zal a.s. Maandag geïnstalleerd worden en ais dun haar werkzaamheden aan vangen. In de buitengewone vergadering der Exploi* tatie-maatschappij, Woensdag to Amsterdam gehouden, is de directeur -generaal gemachtigd om, overeenkomstig het verlangen der regeering, Omtrent ’s Konings gezondheid verneemt het Handdat zich in het begin der vorige week weder een lichte keelaandoening heelt geopen baard en dat sedert dien tijd de algemeene toe stand iets minder gunstig is gebleven. Z. M. ontvangt intusschen dagelijks achtereenvolgens de verschillende heeren der hofhouding bij zich. Naar men mededeelt is voor den Minister van Buitenlandsche Zaken, wiens gezondheid in den laatstee tijd te wenschen liet, een verblijf van eenige weken buitenlands noodig geoordeeld. Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.—; franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. De Zutf. Ct. kenschetst den eisch van den „normalen arbeidsdag® van 8 uren als een, die thuis behoort in Utopia. Op den klank af alleen is de eisch voor velen misschien nog niet zoo hol en vaag: hij lijkt eenvoudig en scherp gesteld. Doch is dat nu in de werkelijkheid alzoo? Zijn er niet verscheidene bedrijven, waarbij het invoeren van een achturigen arbeids dag de zuiverste dwaasheid zou zijn? Stel u voor den medicus, den apotheker, den postbe ambte, den politiedienaar, den winkeliersbediende, den dagblad-reporter, den telegraafbeambte, den boer in het volle van den oogsttijd, den matroos, enz. enz., die van niet meer dan acht uren ar beid daags zouden willen weten. Hot streven naar lotsverbetering van den arbeider slaat het blad met oprechte belang stelling gade. Zij vindt het mogelijk en nood zakelijk dat in de verhouding van arbeider en werkgever verbetering kome. Beide zijn in den tegen woordigen tijd nog te veel-aan elkan ders willekeur overgeleverd. Arbeidsraden, ar beidskamers, verzekering tegen invaliditeit en ongelukken, bovenal algemeener en verbeterd ambachtsonderwijs, deze allen zijn gewenschte hervormingen en deze hervormingen zijn mo gelijk. En juist daarom is het van ganscher harte te betreuren, dat men een utopie gaat najagen door een algemeene leuze te gaan aan heffen van een normalen, achturigen arbeidsdag, die als algemeene regel een abstractie is, die uit het studeervertrek van een kamergeleerde op de algemeene phrasenmarkt is overgebracht. De verdediging van den achturigen arbeids dag is van tijd tot tijd te naïf om niet te trach ten zulk een Luilekkerlandsgeloof plaats te doen V(TO Aan onderzoek naar de werkelijkheid.. Men kan hooren bewereu, u.j ucnturi- gen arbeidsdag het lichaam van den arbeider gespaard en zijn leven verlengd zal worden, hetgeen zoo, met die vaagheid uitgedrukt, vol strekt niet waar is; het is alleen waar, als de arbeider dan toch een goede verdienste maakt, zich goed voeden kan en van zijn rusttijd geen misbruik maakt. Door den achturigen arbeidsdag zouden meer arbeiders noodig zijn en dus het leger van werkeloozen afnemen. Maar voor de hoeveelste maal moet dan gezegd worden, dat men alle dagen bij tallooze kleine industriëelen en werkbazen zich overtuigen kan, dat deze maar niet zooveel werklieden aan kunnen ne men, als men hun op zou willen dringen en dat het loon voor beu niet uit de lucht komt vallen? Eenvoudige zotheid is het te proclameeren, dat langs dien weg het loon zou stijgen, de koopkracht zou vermeerderen en dus grooter vraag naar waren zou ontstaan, de productie geen schade zou lijden, maar alleen de winst zou verminderen van de kapitalisten, alsof die kapitalisten een afzonderlijk soort van boosdoe ners zijn, die men gerust apart kan zetten en af straffen en niet alles als een on verbreekbare schakelketen aan elkander hangt! Men is zelfs aan de zijde van dien normalen arbeids dag zóo optimistisch, dat men verwacht, dat een der grootste oorzaken van onmatigheid zal Het Bat. Hand, geeft, onder het opschrift een ontmaskerd duivelskunstenaar, een korte schets van den stand van zaken na de aftreding van Keuchenius en het optreden van den heer Mackay als minister van koloniën. Feitelijk ie, naar het blad doet opmerken, door den loop der zaken een dementi gegeven aan dr. Kuypers beweren, dat dit kabinet de signatuur draagt der anti-revolutionaire partij. Wel is mr. De Savornin Lohman minister van binnenlandsche zaken geworden, maar sinds de schoolcrisis doorstaan is, leent dat departement zich minder dan eenig ander tot revolutionaire proefnemin gen met de anti-revolutionaire beginselen. Het was dan ook vooral, ja schier uitsluitend op koloni aal gebied, dat de anti-revol. coterie gehoopt had te kunnen agiteeren. Dit blijkt zoo duide lijk mogelijk uit het hoofdartikel in de Stand. van 12 Febr. jl., getiteld: „Het christelijk Nederland in Indie." Welnu, sedert de benoe ming van den premier, veel meer gehecht aan zijn tegenwoordigen miuisterieelen zetel dan aan den rechterstoel bij een kleine rechtbank, waarop hij voorheen zijn ambtelijk leven doorbracht, kan men er zeker van zijn, dat ludie niet lan ger het jachtterrein zal wezen van hen, die alles gelooven, omdat zij niets weten, en daarom lands- gevaarlijk zijn in de koloniën, waar de weten schap de eenige betrouwbare gids in het leven is. De eerste de beste poging tot vermeestering van het koloniaal gezag is mislukt. Vooreerst is dit een gevolg van het feit, dat het dr. Kuy- per aan meuschenkennis ontbreekt. Ten andere echter moet het worden toegesehreven aan volle dige onbekendheid met de Indische toestanden, een onbekendheid, die hem zoover deed afdwalen dat hij den Hadji- en deu christen-zende- ling in Indie een smartkreet op de lippen legde. Blijkbaar alleen geleid door zijn calvi nisme en zijn eigen onverzadelijkc heerschzucht heeft dr. K. getoond geen positieven, geen staat kundig uitvoerbaren grondslag voor zyn koloni ale agitatie te bezitten. Wel beschouwd, zijn de redeneeringen van dr. Kuyper niet anders dan die van hem, die van zijn rede een nering maakt. Niet hetgeen is, maar slechts hetgeen hij gelooft, al is dit een tastbare logen, geeft dr. K. zyn volgelingen te overdenken, en dat niet met de SCtruchiorheid welke hü d«n gelieverkondiger aanprijst, maar met de onbe schaamdheid van den in het overbluffen zijn kracht zoekenden goochelaar. Het blad houdt verder vol, tegenover de aan vallen, die het Christendom in Indie van dr. K. heeft te doorstaan gehad, dat het in Indie zoo weinig aan een braaf handelend christendom ontbreekt, dat het, wat elders zelden wordt aaugetroffen, de kosten der armen- en weezen- verzorging geheel alleen draagt. Het christelijk medelijden tiert in Indie even goed als de Ne- derlandsche musch. Waar hulp noodig is, wordt zij verstrektvooral in de protestantsche ge meenten, wier predikanten, hoe zwart ook afge- sehilderd door hun onverdraagzame collega’s in Nederland, steeds bereid worden gevonden waar het. de beoefening der liefdadigheid geldt. Dat gaat echter, zoouis het behoort, in stiltezoo in stilte zelfs, dat de broederen in Nederland er nooit van hooren. Eu wut de christelijke deugd der verdraagzaamheid betreft, nergens wordt zij op ruimer schaal beoefend dan iu de Neder- lundsche koloniën. Dezelfde Hervormde kerk, waarop dr. Kuyper en zijn geestdrijvende vol gelingen smalen, kent bovendien de tucht en onderhoudt haar zoo uitstekend, dat van schan dalen in haar boezem geen spraak is, en doleeren, ptocedeeren, paneelzagen en dergelyke Kuype- nuansche eigenaardigheden huur Goddank geheel worden weggenomen!! En alsof het vooruit zicht nóg niet schoon genoeg was, zegt men dat „de eisch van nog grootere vermindering vau arbeidstijd zal wakker worden!" De gelukkig ste en welvarendste menschen hebben wij, schrijft de Zutf. Crh, steeds aaugetroffen onder hen, die zeer geregeld en veel arbeiden. Ledig gang leidt evenzeer als overmaat van arbeid tot demoralisatie en allertreurigst is het voor den man van ervaring om to zien en te hooren, wat het lijden en de bezoeking der verveling, van het luieren is. Dat de loonkwestie tegenwoordig do geheele wereld in beroering brengt wien zal of kan het nog verwonderen! Doch dat men langs den omweg van een theoretische illusie, de in stelling van een normalen arbeidsdag van acht uren, de loonkwestie in een andere phase en aan de werkeloozen brood wil brengen, ja, dat is wei te verwonderen van menschen, die het toch niet anders aau verhouding- en werkelijk heidsgevoel mangelt. Kunnen we voor alle menschen niet slechts een mensch waardig maar zelfs een engelen waardig bestaan verkrijgen, kunnen wy in acht uren genoeg verdienen om ons dat engelenbestaan te verschaffen en kunnen we dan nog een panacee vinden tegen alle bezoekingen, rampen en ziekten, aan dit aardsch bestaan verbonden a la bonne heuvel Laten de arbeiders toch echter van zulke „leuzen" niet veel verwachten, laat hen de werkelijkheid in de oogen zien en zorgen dat zij bekwaam zijn en hun tijd goed gebruiken, en waarachtig zij zullen geen armoede lijden en zich niet ongelukkig gevoelen. Van de eoue zijde wordt beweerd, dut werkeloosheid de gjoote slagschaduw is, die over onzen tijd geworpen wordt; werkstaking wordt de chronische kwaal, de intermitteerende koorts van onze dagen; laten we toch onze oogen eens onbevangen om ons slaan, van de luchtkasteelen in Wolkenkoe- koeksheim afwenden, niet zooveel denken aau minder werk, maar meer aan de schoone woor den, die Carmen Sylva in haar studeervertrek aan den wand heeft laten beitelen: Er bestaat maar een geluk: de Plicht. Er bestaat maar een genot: het Schoone. Er bestaat maar’ een troost: de Arbeid. BEKENDMAKING. SCHUTTERIJ. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek roepen bij deze op: alle manspersonen, binnen deze gemeente woonachtig, die op den 1 Januari 1830 hun 25e jaar waren ingetreden en mitsdien allen, die geboren zijn in het jaar 1865 om zich voor den Schutterlijken dienst te doen inschrijven, zullende daartoe ter Secre tarie dezer gemeente worden gevaceerd op Don derdag 15 Mei 1890, ües inorg. van 9—10 uur voor dio van Wijk 1, 2 3. 4 en 5 K°~?I 6- 7 8 9 en 10 Verder wordt ter kennis van belanghebbenden gebracht: dat diegenen, welke vroeger in andere ge meenten ingeschreven, sedert de inschrijving van iet vorige jaar binnen deze gemeente zijn komen wonen, zich insgelijks op dien dag zullen moeten aten inschrijven, in het register, loopende over sen der jaren 1856 tot en met 1864, waartoe tij volgens hun ouderdom behooren; dat een ieder, hetzij hij al of niet vermeent ■et de vrijgestelden of uitgeslotenen te belmoren, tot deze inschrijving verplicht is; dat voor ingezetenen worden gehouden alle Nederlanders, alhier hun gewoon verblijf hou- lende, alsmede alle vreemdelingen, binnen deze jemeente woonachtig, welke hun voornemen, om óch binnen het Rijk te vestigen, zullen hebben an den dag gelegd, hetzij door eene uitdruk- lelijke i ei klaring, hetzij door het werkelijk iverbrengen van deu zetel van hun vermogen do hoofdmiddelen van hun bestaan; dat zij, dio in meer dan éene gemeente hun jewoon verblijf houden of den zetel van hun vermogen hebben gevestigd, tot de inschrijving Verplicht zijn binnen die gemeente, alwaar eene lionstdoeude Schutterij aanwezig is dat de registers ter inschrijving van af 15 Mei '0t 1 Juni e. k. zijn geopend en dat allen, ie bevonden worden, zich alsdan niet te hebben wen inschrijven, volgens art. 9 der wet op de Schutterijen, door het Gemeentebestuur ambts halve zullen worden ingeschreven en door Sen Schuttersraad tot eene geldboete worden terwezen, terwijl zij bovendien zonder loting bij ie Schutterij zullen worden ingelijtd, indien het »1 blijken, dat er tijdens de verzuimde insofar j - dug, geene redenen tot uitsluiting of vrijstelling ie hunnen aanzien bestonden; dat eindelijk een ieder, die binnen deze letneenfe niet geboren is, wordt aangemaand, óch tijdig van eene geboorteakte te voorzien, m zich alzoo van zijnen juisten ouderdom te verzekeren, ten einde de inschrijving naar ichooren geschiede en hij alzoo niet kome 0 vallen in de straf bij het aungehaald artikel bepaald. Sneek den 25 April 1890. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENJiEWITZ, Secretaris. B E K E N D M A K I N G. VERGUNNINGEN DRANKWET. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek brengen ter kennis van belang hebbenden, dut de afschriften der vergunning ■<jt verkoop vun sterken drank in het klein, heust 1890,91, aan den Geineente-Ontvanger !1Jn toegezonden en aldaar tegen betaling van verschuldigde recht moeten worden afgehaald. Sneek den 30 April 1890. Burgemeester en Wethouders voornoemd, JOIIs. SCHIJFSMA, L.-Burgemeester BEN N E WITZ, Secretaris, ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, ▼oor eiken regel meer 7*/, Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever. I.. S1EI1K 8 $r I 10 la- en 18 8 11 I. J MIX NKN LAN U. 12. 13. 14 en 15 w »™ald.l2—1 16. 17.18. 19 en 20

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1890 | | pagina 1