fifflfflE EK HET BÖ1WSSEBT SMI J J 1, No. 50, V IJ F-E N-V E E R T I Q S TE J A A R Gt AN G-. 1890. I I WAARHEID BOVENAL Z A. T E K II A. o- 31 JUNI, 00 lieren moeten verkeerea, nice eveneens rekening lo. .0. )0, >0, te spannen. .5 a iS. (J a- en js e- te >0. )0, it )0 h ur 00 )0, Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden /l.franco per post 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave ol redactie betreffende, franco in te zenden. Bij deze Courant behoort als bijblad Feuil- leton-nummer 65. KENNISGEVING. LOTING SCHUTTERIJ. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek brengen ter kennis van de belanghebbenden, dat de alphabetische naamlijst van de personen, die in dit jaar aan de loting voor de Schutterij moeten deelnemen, ter visie zal liggen ter Secretarie dezer gemeente van Maandag den 9en tot en met Dinsdag den 17 Juni a. s., des voormiddags van 9 tot 12 uur dat de loting zal plaats hebben ten Raadhuize op Woensdag den 25 Juni daaraanvolgende, des voormiddags elf uur, voor hen die geboren zijn in het jaar 1865, terwijl daarna dadelijk zal worden overgegaan tot denaloling der over eenkomstig art. 4 van het Koninklijk Besluit van 21 Maart 1828 (Staatsblad no. 6) inge schrevenen van de jaren 1856 tot en met 1864. Wordende ieder ingeschrevene opgeroepen, om bij de loting tegenwoordig te zijn, en, redenen van vrijstelling hebbende, die alsdan op te geven. Sneek, den 6 Juni 1890. Burgemeester en ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, ▼oor eiken regel meer 7’/> Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever. uit de zeventiende eeuw met hart en ziel terug- wenschen, die daarom voor leger en marine alles over hebben, ja zelfs de laatste dubbeltjes van het openbaar onderwijs er aan willen opofferen, hoe laten ze zich toch door dien Doctor drillen met halve waarheid. Zie dan verder zijne tra wanten uit den Adel. Bij dien stand veronder stelt men slechts mannen van karakter te zullen aantreffen, mannen die staan of vallen voor hun beginsel en wat zien we nu Jonkheer A. en Baron D., het zijn niets meer dan marionet ten in ’t spelletje van Doctor Abraham van de Heeregracht. Zij zullen wel eens in ’t geheim de vuist ballen, wanneer ze weer hebben moeten meestemmen met de groote Standaard-trompet, of wanneer ze al eens de lust niet konden weerstaan om het veto! uit te spreken en ze dan als een hondsvot geprügelt weer op de baan verschenen. C tempora O moresroepen we mismoedig uit! Weg toch met die halfheid, die laagheid En we onderschrijven dan gaarne wat een dichter „Echte laagheid" betitelde Of is het niet walglijk bij de behandeling der spoorwegwetten de heele bent van baronnen on jonkheeren-anti-revolutionairen, het vóór te hooren uitspreken omdat Dr. Kuyper nu eenmaal ze heeft aangenomen en dat niettegen staande mannen als Tak van Poortvliet, Mees, Sanders, allen op dat gebied eenigermate des kundigen, helder hebben aangetoond dat die voorstellen in het belang van den staat verwer pelijk, zeer verwerpelijk waren. Stoere anti-revo- lutionairen Hoe laat gij u misleiden. We willen deze philippics over halve waar heid echter niet besluiten zonder een waarschu wend woord ook aan de liberalen van onze dagen. In alle eeuwen zijn er liberalen en cie- ricalen geweest. We lezen daarvan reeds in de brieven van Paulus aan de christengemeente te Corinthe. Verouderde denkbeelden werden daar door een deel der gemeente afgeschaft, waar onder b.v. het verbod van sommige spijzen te gebruiken. In plaats echter van dankbaar zich te betoonen dat hun blik het in ruimheid zoo veel won van dien hunner medemenschen, gingen zij deze bespotten. En wat zei Paulus tegen deze pseudo-iibetalen „De kennis maakt op- geblazen maar de liefde sticht." We zijn den Apostel dankbaar voor dat merkwaardige woord, dat in onzen tijd niet het minst vau kracht is gebleven. Wilt ge het bewijs Betreedt met ons weer de zaal der vivisectie en neem waar, hoe we in een mensch hoofd en hart vinden, als zetels van verstand en gemoed. Waar de natuur deze twee vermogens in den mensch heeft gelegd, is het toch zeker „waarheid" dat beide moeten gebruikt worden, en evenzeer halve waarheid" om bijv, enkel het hoofd in En wat leert ons de ervaring van dezen tijd? Dat de zelfzucht, die kanker der maatschappelijke samenleving, met alle kracht werkzaam is aan de ontwikkeling van het ver standnatuurlijk, want dat is haar beste helper, Aan het gemoedsleven wordt minder gedacht. Schandelijk materialisme, dat de bezieling des levens wegvaagt en ons verlaagt tot aardwor men, die hun gansche leven doorbrengen met, elk voor zich, hunne kronkelpaden door den grond te maken. Vuig eigenbelang, dat steeds met de vraag: ben ik mijns broeders hoeder? vergeet, dat elk mensch verplicht is mee te werken aan den band der broederschap. „An- d’reu vah’ de baan te knikk’ren, Dat blijft groote-menschenwerk." Een dichter van onzen tijd heeft dit van onze hedendaagsche maat schappij gezegd en het doet ons leed dit te moeten erkennen als waar. Ten slotte nog een vraag, die we te beantwoorden hebben. Waarheid bovenal en geen halve waarheid, moet de leus zijn. Maar wat is waarheid In maat schappij ken zin opgevat, en in zooverre slechts is zij voor ons allen belangrijk, kunnen we deze vraag beantwoorden met de woorden van den grooten meesterHebt uwen naaste lief als u- zelven. Voegen we hieraan nog eene waarschu wing bij voor wie haar noodig achten. Wilt ge bovenstaande waarheid in toepassing brengen, gaat dan niet in de leer bij Dr. Kuyper c. s., of bij de opgeblazen geleerdheid, die lacht om den eenvoud barer evenmeuschen, maar werkt in ’t belang der broederschap met de gedenk* waardige woorden van Paulus steeds voor oogen, waaruit de volle waarheid geput kan worden. V E R G A D E R I N G van den Gemeenteraad van Sneeks op Zaterdag den 21 Juni 1890, ’s namiddags 7 uur. Punten van behandeling: 1. Resumtie der notulen, 2. Mededeeling van iugekomen stukken enz. 3. Vaststelling van het programma der lessen aan de Hoogere Burgerschool, cursus 1890/1891. 4. Alsvoren van het Gymnasium, cursus 1890,1891. 5. Adres van A, M. Kuift. 6. Alsvoren van J. N. Hofmeester. 7. Uitbetaling uit den post voor onvoorziene uitgaven dienst 1890. Van liegen hebben alle menschen een grooten afkeer en bij de opvoeding wordt er door de meeaten den nadruk opgelegd dat hunne kinderen de „waarheid" spreken. Het is daarom een opmerkelijk en vreemd verschijnsel, dat er in de Wereld nog zooveel gelogen wordt. Bij ccnigs- zins nadere beschouwing echter van don mensch, en wij betreden hier tegen den wil van den wetgever het gebied der vivisectie bij nadere beschouwing van den „mensch" ontdekken we al spoedig waar de fout schuilt. Bij de opvoe ding is wel gewaarschuwd voor wat „leugen" heet, de „halve waarheid" echter heeft men over ’t hoofd gezienis het kind tot „man" ge worden dan Komt die halfheid al spoedig aan dea dag in den vorm van geveinsdheid of mis leiding. In den strijd om het bestaan schijnt die ei genschap nu eenmaal noodwendig dienst te moeten doende concurrentie eischt het dat men de koopwaar vervalschen moetde men schen zijn er op gesteld dat men hun honig om den mond^smeert mundus vult decipi de „list" vindt bij de groote massa bewondering omdat men het daarmee het verst brengt en waarin zou die „list" zich nu anders openbaren dan in misleiding. Men heeft ontzag voor den intrigant en baant hem zoodoende den weg tot de hoogste sporten °P den maatschappelijken ladder. Wie denkt hierbij niet onwillekeurig aan den paus der dclcerenden Met groote wonderpraal verkon digt hij dat de formulieren van eenheid die bronnen van tweedracht de waarheid zijn. Qf het de waarheid is Me dunkt, deze vraag, door zoovelen gedaan, velt het vonnis over s mans uitspraak. Mat waar is moet „eenvoudig zijn" en de vraag van zoovelen bewijst dat zijne waarheid dit kenmerk mist. De groote massa, de gema tigd orthodoxen incluis, bespeuren zijne halve Waarheid en keeren zich van hem af. Op staatkundig gebied echter, wanneer de hoofdman der anti-revolutionairen aan ’t woord is en met bazuingeschal het wanbeleid der liberalen ver- hondigt, vindt hij gretiger gehoor. Waarom? wel eenvoudig omdat hij wijst op de fouten wie begaat ze niet van zijne tegenstan ders; met die halve waarheid zijn de orthodoxen lu eenmaal tevreden, omdat ze de andere helft de fouten der anti-revolutionairen nog “iet zoo bij den vinger kunnen optellen. Na tuurlijk zal die tijd w el komen dat zijn kuddeke de heele waarheid eens zal vernemen, maar zoo 8Poedig nog niet, want, al heeft de liberale )ai'tij in de laatste drie jaren van ons volks bestaan reeds op veel fouten gewezen, de anti- 'uvolutionair laat zich liefst alleen door Abraham f°orlichten, een man die de kunst verstaat om •ijne taal te kneden tot een bal, waarin de Waarheid verborgen ligt. Stoere mannen, die den roem van Nederland UIT DE PERS. De Tijd is geërgerd door het wetsontwerp op de onteigening, ingediend door mr. Van Houten, dat zij het revolutionairste ontwerp noemt ooit bij de Staten-Generaal ingedieud. Zij vreest wel niet dat „in een afzienbaar tijds- verloopt een Nederlandsche volksvertegenwoor diging zoo iets zou aannemen, doch’zelfs de discussie er over is „niet van geheel onschuldigeu aard» Het blad komt dan ook in een tweetal artikelen tot de slotsom, dat „la mort sans phrase* moet worden toegepast. In het eerste dier artikelen wijst het op de regeling der onteigening van 1848 af als „een noodzakelijk, doch uiterst middel." De grond wetsherziening van 1887 opende echter door art. 151, 2e al. „(Deze algemeene wet) bepaalt ook de gevallen, in welke de voorafgaande verkla ring (nml. dat het algemeen nut de onteigeniu0, vordert) bij de wet niet wordt geëischt", de gelegenheid tot een voorstel als dat van den heer Van Houten, waarbij aan gemeentebesturen het recht tot onteigening wordt gegeven. De lijd vindt dit zulk een allerzonderlingst wetsvoorstel, en verwacht van de aanneming een zóó groote verwarring en onzekerheid (mets minder dan een maatschappelijke revolutie) dat zij zelfs bij den heer Van Houten niet dea toeleg kaa onderstellen van het ontwerp aange nomen te krijgen. Het doel is volgens haar slechts „de publieke discussie van min of m'er socialistische theses in de Tweede Kamer." In dit vermoeden bevestigt haar de memorie van toelichting, waarvan zij een gedeelte de veertien stellingen afdrukt. Reeds in de Kragen des Tijds verkondigde de heer Van Houten de denkbeelden, in die stellingen neergelegd. Zij lokten toen weinig discussie uit, maar in de Tweede Kamer zijn veel liefhebbers van een warm debat, en op hen heelt mogelijkerwijze de heer Van Houtoa gerekend. Doch de Kamer is geen dispuut collegenet is niet iets onschuldigs als daar do bestaande begrippen omtrent eigendomsrecht aan het waukelen gebracht worden. Op dio gronden komt de lijd tot de bovenvermelde conclusie. Over ’t wetsontwerp tot herziening dor wet tot wering van besmettelijke ziekten zegt hetzelfde blad In aanmerking genomen de vele grieven* welke van anti-revolutionairo zijde steeds tegen deze wet werden aangevoerd, had men wellicht nog ingrijpender wijzigingen mogen verwachten dan die welke thans worden voorgesteld. De voornaamste daarvan is ongetwijfeld deze, dat bij aanneming van het wetsontwerp niet-gevac- cineerde onderwijzers en leerlingen tot de open bare zoowel als bijzondere scholen zullen toege laten worden, indien door hen-zelven of door hun ouders of voogden aan den burgemeester mondeling of schriftelijk wordt verklaard, dat zij tegen de inenting bezwaar hebben. Wij behouden ons voor, binnenkort meer uitvoerig op dit zeer gewichtige punt terug te komen. Ad gevoelden wij, wat ons-zelven aangaat, wei nig of niets voor het godsdienstige gemoeds bezwaar, door sommige anti-revolutionairen tegen de vaccine ingebracht, toch hebben wij nooit onze meeaing, dat art. 17 der wet van 4 December 1812 in het beperken der iudivi- dueele vrijheid te ver ging, ouder stoelen of banken gestoken. De vraag zal thans zijn, of de regeering niet te ver naar de andere zijde overhelt en of ook met het gemoedsbezwaar ttz ,7 i die ouders, welke gelooven dat huu kiade- napier. niBt veais’z^, bdta «lidssiijkXXl met ongevaccineerde onderwijzers en mede-seho- SNEEK 3 (OIRAN ■is- ffl lommij m as i za u’U 15. 4>) n rm 3a 612 76 7 27 8 21 oor ill oot 21 oar 316 oor 9 30 [oor 9 46 9 0S so 44 66 10 45 ■15 20 30 O ’tls by uitnemendheid een man van laag karakter, Die hier al vleiend kruipt, daar snorkend voorwaarts stapt, En, beurtelings de rol van slaaf en dwingland spelend, Nu eens de meerd’ren likt, dan weer de mind’ren trapt.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1890 | | pagina 1