(EIM ffl EiWlRIlOllSSEffiT SB 1 M> H IDIEfflfflHUI) [OR DE s No, 64 V IJ F-E N-V EERTiaSTE 1890, wagggagM VRIJH EID. N R G A N G. JAARMARKT of KERMIS ll 9 A. U G IT S T U a asav B I XXE X I. A X I». IV. 1. - 1: a- 10, 0, JO i >3 ur >0 0. 1 r.e s appuie que sur ce qui résiste Het goede, bet rechtvaardige eerst betracht voor uw volk. Weet ge niet altijd wat het goede is, gezocht en gevraagd dan bij mannen die uw voorgan- gets en wegwijzers zijnwacht niet tot ge de van dergelijke mannen op u richten ziet, nu, de hoogste trap der vrijheid rest ons Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden /l.—franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. I 1 1 Uit ’s Ilage wordt aan het Hbl. gemeld, dat de minister Godin de Beaufort een wetsontwerp gereed heeft tot belasting van het roerend vefmo- gen effecten. In den vorm van een zegelrecht, dat elk jaar betaald moet worden, wenscht de minister in komsten uit effecten te belasten. Dit recht zou echter nok kunnen worden betaald na oenige jaren, als de effecten worden verhandeld, wat voor families, die hun fondsen onveranderd in de brandkist laten liggen, aangenaam zou zijn. Naar hetgeen we van dit voorstel hoeren, zou het een soort van accijns zijn op het bezit van effecten, om dus een inkomstenbelasting te ont gaan, maar tevens toch wat te doen met het oog op de verkiezingen van 1891. Zoolang het ontwerp niet is ingediend, is alles nog onzeker on kunnen er nog heel wat ver anderingen in worden aangebracht. Doch naar we vernemen is dit ongeveer het plan. Maandag a. s. wordt door vertegenwoordigers van de verschillende spoorwegen hier te lande de dienstregeling voor den aanstaanden winter voorloopig vastgesteld. Volgens de Nederlandsche Sport zal in het aanstaande najaar te Amsterdam een tentoon stelling gehouden worden van alles wat op ijs- en sneettwgebied te huis behoort. De tentoon- stelling gaat uit van de „Neder!. Schaatsenrij ders bond.® Naar het blad verneemt, heeft het gemeentebestuur de schilderijenloods op het Dam rak voor het doel beschikbaar gesteld. Amsterdam is weer een fraai perceel rijker geworden, dank zij den ondernemingsgeest der Assurantie-Maatschappij tegen Brandschade „de Nederlanden “te Zutphen. Door deze Maatschappij werden in den loop van het vorige jaar aange kocht twee onooglijkeperceelen, hoek Sophiaplein en Kalverstraat, met het doel daar een barer bijkantoren te vestigen. Daar dit terrein wel een gunstige ligging, maar zeer weinig opper vlakte had, en het dus een moeilyk vraagstuk was daarvoor eene goede indeeling te vinden, worden door haar eenige architecten uitgenoo- digd, hiervoor plannen in te leveren. De uitslag dezer besloten prijsvraag was, dat aan architect' Evert, Breman, den bouwmeester van den sigarenwinkel aan de overzijde van hot Sopbia- plein, de uitvoering zijner goedgekeurde plannen werd opgedragen. Het gebouw draagt het karakter der Duitsche renaissance, lot de eerste verdieping uitgevoerd in hardsteen, is het verder boven den cordonband geheel opgetrokken in roeden baksteen, met ruime toepassing van Udelfanger zandsteen voor de raamomlijstingen enz. De ruime winkel met magazijnen is, naar wij vernamen, verhuurd voor een zaak in Amerikaansche artikelen, de overige verdiepingen, met afzonderlijken toegang, zijn deels door de Assurantie-Maatschappij in gebruik genomen, deels als kantoren verhuurd terwijl de zolderverdieping, als photographische werkplaats ingericht, door een bekend Amster- damsch photograaf zal worden betrokken. Nog zij vermeld, dat midden October des vorigen jaars de bouw werd begonnen door den aannemer J. N. Hendrix, die door zijn voort- varenden arbeid tot de spoedige en deugdelijke voltooiing krachtig heeft bijgedragen. \fibl.) De luchtreiziger Leon Mary, die jl. Zaterdag den Hagenaars een proeve van zijn kunst zou geven, maar den Botanischeo tuin, waaruit hij zouopstjgen, niet kon verlaten, heeft hetgemeeu- sche landvoogd op den rechterstoel. Hij vraagt de beschuldigingen tegen Paulus ingebrachten na ze opgeschreven te hebben moet hij het laatste woord geven aan den Keizerdeze zal Paulus vonnissen. Festus, het beeld der slin- gervrijheidj de automaat van zijnen heer. Berenice, de vrouw van Agrippa, de onzedelijke vrouw, die leefde met haren gemaal, met diens brooder, met de Keizers Vespasianus en Titus „in bloedschande®; Berenice, zij is het beeld der dierlijke vrijheid. Agrippa, de Koning, getroffen door de wel sprekende warme taal van Paulus, en in het nauw gebracht door de vraag van Paulus of hij gelooft aan de Profeten, Agrippa antwoordt: Gij overreedt mij bijna een christen te worden. Dat is het beeld der omzichtige vrijheid. En eindelijk Paulus, die zoo gaarne aan zijne onder vragers de vrijheid zou geven, hij wenscht, en zonder hoovaardij„dat ge mij gelijk waart, uitgenomen deze banden.® Dat is de vrijheid door geen banden gekneld, „’k Ga den Hemel beërvenGinds wacht de kroon na den strijd van mijn lot 1“ En de engel der vrijheid op zijn graf gezeten spreekt de bezoekers van dat graf aldus toe: Gij, die in uw leven gestreefd en gejaagd hebt naar ijdele eer en genietingen blijft een oogenblik met uwe gedachten verwijlen bij dit graf! Tot stof wordt alles, wat op aarde leeft; over het graf hoen, in de herinnering der mensenen, blijft slechts het goede, ware en schoone! Weest rechtvaardig en mild, ijverig en vol geestdrift, opdat uw aardsche arbeid niet spoorloos als het kaf verwaaieMaakt u-zelf, maakt anderen vrij De dood is heilig, hij leere u in ware vrijheid leven. O, groote Paulus, die geleden en ontbeerd hebt om mijnentwille 1 Eenzaam zijt ge de wereld doorgegaan, met het toeken mijner bezieling op uw voorhoofd. Eenzaam, maar met vrijen blik, stondt gij in de wereld, die met haar nuchter verstand, met hare lage baatzucht al het hoogo en edele ver oordeelt. Uw loon was het reine, in smarton ontwikkelde geluk in uw leven, de onsterfe- lijkheid na uw dood. BEKENDMAKING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek maken bekend, dat de alhier dit jaar begint op Vrijdag den 15 Au gustus, des morgens acht uur, om te eindigen op Vrij dag den 22 Augustus d. a. v. des morgens acht uur, en dat vóór den 24en dier maand alle kramen, disschen, tenten enz. zullen moeten zijn afgebroken en weggeruimd. Tevens wordt herinnerd aan art. 12 der Algemeene Politie-Verordening, waarbij is be paald: dat niemand eene tent, kraam, tafel of iets dergelijks op den voor den openbaren dienst bestemden grond mag opslaan of daarop uitstallingen van goederen hebben, dan over eenkomstig de aanwijzing van den Marktmeester of, bij ontstentenis van dezen, van de Politie en na voldoening van het marktgeld. Sneek, 8 Juli 1890. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENN E WITZ, Secretaris. ADVERTENT1ÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7*/a Cents. Bjj abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever. pijlen Eu nog te bespreken. „Paulus waarheen?® „O vrees den rijkaard, gestoord in t genieten! Vrees ook den arme, gewekt door uw woord® „Meen, ik moet heen, waar ik tranen zie vlieten ’t Zuchten der armen heeft de Almacht gehoord Die hoogste trap der vrijheid, waarde lezer, vindt ge in Paulus, den grootea Paulus verper soonlijkt, Na overtuigd te zijn van het ware zijner zaak, hoezeer hij voorheen ook daartegen meende te moeten strijdenna die overtuiging verrijst hij, en vol moed, vol geestdrift klinkt zijne stem k Ga de wereld bekeeren, Liefde voortaan is het groote gebod Het is de strijd voor het goede, schoone en edele waaraan hij voortaan zijn leven wijden zal. Liefde voor de menschheid is zijn parool en door distels en doornen heen, ja in ketenen geboeid, zaait hij zijne beginselen uit. Geen oogenblik ontzinkt hem de moed, geen rampen of tegenspoeden vermogen zijn geestdrift te dooven. Hij leeft, niet voor zich zelf, niet uit winst- of eerbejag, maar voor zijn medemensch omdat hij gevoelt dat het zoo moet, dat het zijn dure plicht, zijn heilige roeping is. Zijn vader landsliefde zelfs kan hen niet weerhouden, om aan verwijderde kusten den bezwijkenden moed der vrienden en dat zijn voor hem al zijne medemenschen te sterken. Zija levea ein delijk geeft hij daarvoor, „’k Breng mijn hoofd, waar gij t zwaard ziet geheven, ’t Zwaard mijner beulen dhar wacht mij de Heer.® Zijne over tuiging, als op een rots gevestigd, spreekt zich in al zijne woorden en daden uit. Leven voor den medemensch, dat was Paulus’ leven. Hoe anders is de levensbeschouwing van hen, die thans hun levenwekkende, levenmakende stem door het land laten hooren. Maar genoeg Na zulk een figuur als Paulus op het tooneel gezien te hebben, gevoelen we geen lust, ja wekt het walging onze zoogenaamde hervormers nog te zien, laat staan aan te hooren. Gelukkig het land, waar een Paulusgeest in het volk is gevarenDaar zal geen maat schappelijke vrijheid ontbreken, geen onrecht geschieden, geen godsdiensthaat vlammen, geen klassenstrijd woeden. In dat land heerscht liefde de liefde heerscht moed om het kwade te bestrijden heerscht geestdrift om het goede, het schoone, het edele aan te kweeken. Daar wordt niet „het lied van den haat® ge zongen „Wij hebben altijd liefgehad, wij willen nu eens hatenWaarde lezer, begrijpt ge nu wat „vrijheid® is Laat ons, om de zaak gemakkelijker in onze voorstelling te behouden, u nog een klein tafe reeltje tot slot geven. Het is het tooneeltje van de rechtzitting te Cesuren. Festus de Romein- Een derde soort vrijheid, en weer een graad booger in rang dan de dierlijke, is de omzichtige vrijheid. Veelvuldig wordt deze in onze maat schappij aangetroffen en we willen haar niet veroordeelen, ofschoon zij onze natie het meest benadeeld hééft in haren strijd voor het goede. Zij raakt niet zoodra in geestdrift, of een gevoel van vrees rijst er nevens om met dreigenden vinger het enthousiasme te waarschuwen voor stoffelijke schade; en de geest, door zulk een stortbad afgekoeld, heeft zijn drift verloren. Ja, deftige liberalen, daarvan zijt gij de dupe geworden. Gij hebt het algemeen kies- en stemrecht niet aangedurfd, en nog durft gij niet luisteren naar de heftige redevoeringen der so cialisten gij leert de kennis der sociale nooden uit de couranten, maar vooral geen „Recht voor allen® laat ge binnen uwe poorten. Boven het volk, die kleenen, uitgegroeid, hebt ge dat volk door uwen bladerdos den voor zijn groei onont- beerlijken regen onthouden. Gij hebt de voor naamste voedingskracht aan den grond onttrok ken. Gij zijt gegroeid in breedte en lengte, hoog dat het volk u niet meer zien kon. Alleen uwe wortels lagen onder het bereik dier kleenen, en gelijk de droppel den steen uitholt, zijn die kleenen, uit zucht tot zelfbehoud en opgezweept door clericale klontjes-uitdeelers, met hunne mesjes beginnen te peuteren aan uwen voet en heel wat vezeltjes en worteltjes hebben ze reeds vernield. En gij wilt zoo gaarne blijven leven? Wij zouden het ook van ganscher harte zien, maar wees dan niet zoo omzichtig Verstik eerst het clericale onkruid en dan, laat het dan niet bij aalmoezen uitreiken die kleenen recht laten wedervarenZij begin nen hun schaamtegevoel af te leggen en komen tot u om recht, om vrijheid, om levenskracht. Zij willen geen aalmoezen, maar eischen, als hun rechtmatig toekomende, dat gij hun een deel van den bodem geeft om daaraan voor zich het noodige voor onderhoud en ontwikkeling te ontwoekeren. Gij moet uwe wortels echter thuis houden, want het volk wil dat bescheiden deel voor zich, voor zich alleen Waak op dan, liberalen van NederlandStel u in gemeen schap met het volk en verbroeder u met die kleenen 1 Wees verder niet zoo omzichtig en laat uwe conservatieve broeders maar los. Dat B1Jn geen partijmannen, maar gelukzoekers „Houdt vrede met alle menschen voor een zelfstandig mensch onmogelyk, zou men zeggen is hunne leuze. Weet ge hoe een vaderlandsch dichter over die omzichtige vrijheid denkt Hij zegt en om het nut, dat daaruit voor velen nog heden ten dage te trekken is, zullen we zijne woorden citeeren 8 I 0 0. a 311 16 iO 14 >5 .0 L5 15 0 0 Itt 5 a •8* >12 [6 27 I 21 )or 41 oor I >or 116 oor 130 30 r >46 >58 ’17 10, .0, XXEEKER COIRAA „Paulus waarheen?® -Velen telt de maatschappij, die, wat zij wel zouden willen, och maar laten om ’t bedillen van wie anders denkt dan zy >e, wie eens hun gunstling was en hun schut mocht blyveu j vergen, ®ten slaan, om zich te bergen; flauwe kerelsI Aak’lig ras!“ Getoond dus wie ge zijt, wat ge wilt; on

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1890 | | pagina 1