(EIM ffl EiWlRIlOllSSEffiT SB
1
M> H IDIEfflfflHUI) [OR DE
s
No, 64
V IJ F-E N-V EERTiaSTE
1890,
wagggagM
VRIJH EID.
N
R G A N G.
JAARMARKT of KERMIS
ll
9 A. U G IT S T U
a
asav
B I XXE X I. A X I».
IV.
1.
-
1:
a-
10,
0,
JO
i
>3
ur
>0
0.
1
r.e s appuie que sur ce qui résiste Het goede,
bet rechtvaardige eerst betracht voor uw volk.
Weet ge niet altijd wat het goede is, gezocht
en gevraagd dan bij mannen die uw voorgan-
gets en wegwijzers zijnwacht niet tot ge de
van dergelijke mannen op u richten ziet,
nu, de hoogste trap der vrijheid rest ons
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden /l.—franco per post f 1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
in te zenden.
I
1
1
Uit ’s Ilage wordt aan het Hbl. gemeld, dat
de minister Godin de Beaufort een wetsontwerp
gereed heeft tot belasting van het roerend vefmo-
gen effecten.
In den vorm van een zegelrecht, dat elk jaar
betaald moet worden, wenscht de minister in
komsten uit effecten te belasten. Dit recht zou
echter nok kunnen worden betaald na oenige
jaren, als de effecten worden verhandeld, wat
voor families, die hun fondsen onveranderd in
de brandkist laten liggen, aangenaam zou zijn.
Naar hetgeen we van dit voorstel hoeren, zou
het een soort van accijns zijn op het bezit van
effecten, om dus een inkomstenbelasting te ont
gaan, maar tevens toch wat te doen met het
oog op de verkiezingen van 1891.
Zoolang het ontwerp niet is ingediend, is alles
nog onzeker on kunnen er nog heel wat ver
anderingen in worden aangebracht. Doch naar
we vernemen is dit ongeveer het plan.
Maandag a. s. wordt door vertegenwoordigers
van de verschillende spoorwegen hier te lande
de dienstregeling voor den aanstaanden winter
voorloopig vastgesteld.
Volgens de Nederlandsche Sport zal in het
aanstaande najaar te Amsterdam een tentoon
stelling gehouden worden van alles wat op ijs-
en sneettwgebied te huis behoort. De tentoon-
stelling gaat uit van de „Neder!. Schaatsenrij
ders bond.® Naar het blad verneemt, heeft het
gemeentebestuur de schilderijenloods op het Dam
rak voor het doel beschikbaar gesteld.
Amsterdam is weer een fraai perceel rijker
geworden, dank zij den ondernemingsgeest der
Assurantie-Maatschappij tegen Brandschade „de
Nederlanden “te Zutphen. Door deze Maatschappij
werden in den loop van het vorige jaar aange
kocht twee onooglijkeperceelen, hoek Sophiaplein
en Kalverstraat, met het doel daar een barer
bijkantoren te vestigen. Daar dit terrein wel
een gunstige ligging, maar zeer weinig opper
vlakte had, en het dus een moeilyk vraagstuk
was daarvoor eene goede indeeling te vinden,
worden door haar eenige architecten uitgenoo-
digd, hiervoor plannen in te leveren. De uitslag
dezer besloten prijsvraag was, dat aan architect'
Evert, Breman, den bouwmeester van den
sigarenwinkel aan de overzijde van hot Sopbia-
plein, de uitvoering zijner goedgekeurde plannen
werd opgedragen.
Het gebouw draagt het karakter der Duitsche
renaissance, lot de eerste verdieping uitgevoerd
in hardsteen, is het verder boven den cordonband
geheel opgetrokken in roeden baksteen, met
ruime toepassing van Udelfanger zandsteen voor
de raamomlijstingen enz. De ruime winkel met
magazijnen is, naar wij vernamen, verhuurd
voor een zaak in Amerikaansche artikelen, de
overige verdiepingen, met afzonderlijken toegang,
zijn deels door de Assurantie-Maatschappij in
gebruik genomen, deels als kantoren verhuurd
terwijl de zolderverdieping, als photographische
werkplaats ingericht, door een bekend Amster-
damsch photograaf zal worden betrokken.
Nog zij vermeld, dat midden October des
vorigen jaars de bouw werd begonnen door den
aannemer J. N. Hendrix, die door zijn voort-
varenden arbeid tot de spoedige en deugdelijke
voltooiing krachtig heeft bijgedragen. \fibl.)
De luchtreiziger Leon Mary, die jl. Zaterdag
den Hagenaars een proeve van zijn kunst zou
geven, maar den Botanischeo tuin, waaruit hij
zouopstjgen, niet kon verlaten, heeft hetgemeeu-
sche landvoogd op den rechterstoel. Hij vraagt
de beschuldigingen tegen Paulus ingebrachten
na ze opgeschreven te hebben moet hij het
laatste woord geven aan den Keizerdeze zal
Paulus vonnissen. Festus, het beeld der slin-
gervrijheidj de automaat van zijnen heer.
Berenice, de vrouw van Agrippa, de onzedelijke
vrouw, die leefde met haren gemaal, met diens
brooder, met de Keizers Vespasianus en Titus
„in bloedschande®; Berenice, zij is het beeld
der dierlijke vrijheid.
Agrippa, de Koning, getroffen door de wel
sprekende warme taal van Paulus, en in het
nauw gebracht door de vraag van Paulus of
hij gelooft aan de Profeten, Agrippa antwoordt:
Gij overreedt mij bijna een christen te worden.
Dat is het beeld der omzichtige vrijheid. En
eindelijk Paulus, die zoo gaarne aan zijne onder
vragers de vrijheid zou geven, hij wenscht, en
zonder hoovaardij„dat ge mij gelijk waart,
uitgenomen deze banden.® Dat is de vrijheid
door geen banden gekneld, „’k Ga den Hemel
beërvenGinds wacht de kroon na den strijd
van mijn lot 1“ En de engel der vrijheid op
zijn graf gezeten spreekt de bezoekers van dat
graf aldus toe: Gij, die in uw leven gestreefd
en gejaagd hebt naar ijdele eer en genietingen
blijft een oogenblik met uwe gedachten verwijlen
bij dit graf! Tot stof wordt alles, wat op aarde
leeft; over het graf hoen, in de herinnering der
mensenen, blijft slechts het goede, ware en
schoone! Weest rechtvaardig en mild, ijverig
en vol geestdrift, opdat uw aardsche arbeid niet
spoorloos als het kaf verwaaieMaakt u-zelf,
maakt anderen vrij De dood is heilig, hij leere
u in ware vrijheid leven. O, groote Paulus,
die geleden en ontbeerd hebt om mijnentwille 1
Eenzaam zijt ge de wereld doorgegaan, met
het toeken mijner bezieling op uw voorhoofd.
Eenzaam, maar met vrijen blik, stondt gij in
de wereld, die met haar nuchter verstand, met
hare lage baatzucht al het hoogo en edele ver
oordeelt. Uw loon was het reine, in smarton
ontwikkelde geluk in uw leven, de onsterfe-
lijkheid na uw dood.
BEKENDMAKING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek maken bekend, dat de
alhier dit jaar begint op Vrijdag den 15 Au
gustus, des morgens acht uur, om te eindigen
op Vrij dag den 22 Augustus d. a. v. des morgens
acht uur, en dat vóór den 24en dier maand
alle kramen, disschen, tenten enz. zullen moeten
zijn afgebroken en weggeruimd.
Tevens wordt herinnerd aan art. 12 der
Algemeene Politie-Verordening, waarbij is be
paald: dat niemand eene tent, kraam, tafel of
iets dergelijks op den voor den openbaren
dienst bestemden grond mag opslaan of daarop
uitstallingen van goederen hebben, dan over
eenkomstig de aanwijzing van den Marktmeester
of, bij ontstentenis van dezen, van de Politie
en na voldoening van het marktgeld.
Sneek, 8 Juli 1890.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENN E WITZ, Secretaris.
ADVERTENT1ÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
voor eiken regel meer 7*/a Cents. Bjj abonnement is de prijs
belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij
den Uitgever.
pijlen
Eu
nog te bespreken.
„Paulus waarheen?® „O vrees den rijkaard,
gestoord in t genieten! Vrees ook den arme,
gewekt door uw woord® „Meen, ik moet
heen, waar ik tranen zie vlieten ’t Zuchten
der armen heeft de Almacht gehoord
Die hoogste trap der vrijheid, waarde lezer,
vindt ge in Paulus, den grootea Paulus verper
soonlijkt, Na overtuigd te zijn van het ware
zijner zaak, hoezeer hij voorheen ook daartegen
meende te moeten strijdenna die overtuiging
verrijst hij, en vol moed, vol geestdrift klinkt
zijne stem
k Ga de wereld bekeeren, Liefde voortaan
is het groote gebod
Het is de strijd voor het goede, schoone en
edele waaraan hij voortaan zijn leven wijden
zal. Liefde voor de menschheid is zijn parool
en door distels en doornen heen, ja in ketenen
geboeid, zaait hij zijne beginselen uit. Geen
oogenblik ontzinkt hem de moed, geen rampen
of tegenspoeden vermogen zijn geestdrift te
dooven. Hij leeft, niet voor zich zelf, niet uit
winst- of eerbejag, maar voor zijn medemensch
omdat hij gevoelt dat het zoo moet, dat het zijn
dure plicht, zijn heilige roeping is. Zijn vader
landsliefde zelfs kan hen niet weerhouden, om
aan verwijderde kusten den bezwijkenden moed
der vrienden en dat zijn voor hem al zijne
medemenschen te sterken. Zija levea ein
delijk geeft hij daarvoor, „’k Breng mijn hoofd,
waar gij t zwaard ziet geheven, ’t Zwaard mijner
beulen dhar wacht mij de Heer.® Zijne over
tuiging, als op een rots gevestigd, spreekt zich
in al zijne woorden en daden uit. Leven voor
den medemensch, dat was Paulus’ leven.
Hoe anders is de levensbeschouwing van hen,
die thans hun levenwekkende, levenmakende
stem door het land laten hooren. Maar genoeg
Na zulk een figuur als Paulus op het tooneel
gezien te hebben, gevoelen we geen lust, ja
wekt het walging onze zoogenaamde hervormers
nog te zien, laat staan aan te hooren.
Gelukkig het land, waar een Paulusgeest in
het volk is gevarenDaar zal geen maat
schappelijke vrijheid ontbreken, geen onrecht
geschieden, geen godsdiensthaat vlammen, geen
klassenstrijd woeden. In dat land heerscht
liefde de liefde heerscht moed om het
kwade te bestrijden heerscht geestdrift om het
goede, het schoone, het edele aan te kweeken.
Daar wordt niet „het lied van den haat® ge
zongen „Wij hebben altijd liefgehad, wij
willen nu eens hatenWaarde lezer, begrijpt
ge nu wat „vrijheid® is
Laat ons, om de zaak gemakkelijker in onze
voorstelling te behouden, u nog een klein tafe
reeltje tot slot geven. Het is het tooneeltje van
de rechtzitting te Cesuren. Festus de Romein-
Een derde soort vrijheid, en weer een graad
booger in rang dan de dierlijke, is de omzichtige
vrijheid. Veelvuldig wordt deze in onze maat
schappij aangetroffen en we willen haar niet
veroordeelen, ofschoon zij onze natie het meest
benadeeld hééft in haren strijd voor het goede.
Zij raakt niet zoodra in geestdrift, of een gevoel
van vrees rijst er nevens om met dreigenden
vinger het enthousiasme te waarschuwen voor
stoffelijke schade; en de geest, door zulk een
stortbad afgekoeld, heeft zijn drift verloren.
Ja, deftige liberalen, daarvan zijt gij de dupe
geworden. Gij hebt het algemeen kies- en
stemrecht niet aangedurfd, en nog durft gij niet
luisteren naar de heftige redevoeringen der so
cialisten gij leert de kennis der sociale nooden
uit de couranten, maar vooral geen „Recht voor
allen® laat ge binnen uwe poorten. Boven het
volk, die kleenen, uitgegroeid, hebt ge dat volk
door uwen bladerdos den voor zijn groei onont-
beerlijken regen onthouden. Gij hebt de voor
naamste voedingskracht aan den grond onttrok
ken. Gij zijt gegroeid in breedte en lengte,
hoog dat het volk u niet meer zien kon.
Alleen uwe wortels lagen onder het bereik dier
kleenen, en gelijk de droppel den steen uitholt,
zijn die kleenen, uit zucht tot zelfbehoud en
opgezweept door clericale klontjes-uitdeelers, met
hunne mesjes beginnen te peuteren aan uwen
voet en heel wat vezeltjes en worteltjes hebben
ze reeds vernield. En gij wilt zoo gaarne blijven
leven? Wij zouden het ook van ganscher
harte zien, maar wees dan niet zoo omzichtig
Verstik eerst het clericale onkruid en dan,
laat het dan niet bij aalmoezen uitreiken
die kleenen recht laten wedervarenZij begin
nen hun schaamtegevoel af te leggen en komen
tot u om recht, om vrijheid, om levenskracht.
Zij willen geen aalmoezen, maar eischen, als
hun rechtmatig toekomende, dat gij hun een
deel van den bodem geeft om daaraan voor zich
het noodige voor onderhoud en ontwikkeling te
ontwoekeren. Gij moet uwe wortels echter
thuis houden, want het volk wil dat bescheiden
deel voor zich, voor zich alleen Waak op dan,
liberalen van NederlandStel u in gemeen
schap met het volk en verbroeder u met die
kleenen 1 Wees verder niet zoo omzichtig en
laat uwe conservatieve broeders maar los. Dat
B1Jn geen partijmannen, maar gelukzoekers
„Houdt vrede met alle menschen voor
een zelfstandig mensch onmogelyk, zou men
zeggen is hunne leuze.
Weet ge hoe een vaderlandsch dichter over
die omzichtige vrijheid denkt Hij zegt en
om het nut, dat daaruit voor velen nog heden
ten dage te trekken is, zullen we zijne woorden
citeeren
8
I
0
0.
a
311
16
iO
14
>5
.0
L5
15
0
0
Itt
5
a
•8*
>12
[6
27
I 21
)or
41
oor
I
>or
116
oor
130
30 r
>46
>58
’17
10,
.0,
XXEEKER COIRAA
„Paulus waarheen?®
-Velen telt de maatschappij, die, wat zij wel zouden willen,
och maar laten om ’t bedillen van wie anders denkt dan zy
>e, wie eens hun gunstling was en hun schut mocht blyveu
j vergen,
®ten slaan, om zich te bergen; flauwe kerelsI Aak’lig ras!“
Getoond dus wie ge zijt, wat ge wilt; on