OUn H Off MOKDISSHIB Sim a 1 No, 66 V IJ F-E N-V EERTIQSTE R Q N G-, 1890 GELIJKHEID. Z. SI a 0. - i i. 16 ^VTJG-USTUS. 4. II. fu U I T DE PERS. zich lo. >0. Bij deze Courant behoort als bijblad Feuil- leton-nummer 69. )9, W, .00 d: en t'9 I a m i. L‘h die slechts op hunne waardigheid, op hun geld -j mogen verheffen, en daaronder zijn er i Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden franco per post 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenderu dat gebied is het optreden van heeren predikan- ten. Velen zijn geroepen, maar weinigen zijn uitverkoren. Die uitverkorenen zijn de domi nees, ten minste velen onder hen. Er zijn er de goeden niet te na gesproken bij wie de gewoonte om als een soort godheid te worden aangezien, geworden is tot een orakelachtige tweede natuur. Altijd deftig gerokt verschijnen ze met hunne ernstige gezichten onder hunne gemeenteleden om, op soms min liefelijke wijze, hun ambt van pastor uit te oefenen. Hun stu dententijd zijn ze geheel vergeten en ernstig vermanend spreken zij steeds met het volk. Jammer dat ze zoo dikwijls tweedracht stoken in hunne gemeente om in dat troebele water beter te kunnen visschen. Een predikant sociaal hervormer Ze zijn er en wij hebben eens het voorrecht gesmaakt zoo’n orakel te hooren. Domela was het niet,— een predikant, die, van orthodoxe beginselen, naar hij beweerde, meermalen het Walhalla der socialisten bad bezocht, ja zelfs met Domela c.s. daar in debat was getreden. Treffend waren zijne schilderingen van den socialen noodtoe standen schetste hij ons, zoo ellendig zoo ver dorven, „dat men er geen oogenblik aan deuken moest, aan die ellende met soepkaartjes een einde te maken," Ouder zijne rede liet de man collecteeren voor de christelijke scholen, waar, zooals hij beweerde, de kinderen een toevluchts oord vonden voor het socialisme zeer logisch leek ons die redeneering niet en de oplossing van de groote vraag, we waren er allen benieuwd naar, ofschoon we ’s mans logica reeds wantrouw den, was eone aansporing aan allen, die later predikant of dokter werden, om voor middelaar te spelen. „Zeg den armen dat er een God in den Hemel is, die geen onrecht duldt en aan de rijken dat zij slechts rentmeesters van hun goed zijn." Arme! maak uw pot schoon, er komt zeker soep inRijke, deel uwe soepkaar- ten uit! Wat een soep van zoo’n predikant- hervormeri helaas zoo velen, op wier levenswijs het volk, die kleenen, van uit de hoogte neder mogen zien zulk een vrees is ongerechtvaardigd, doodt de geestkracht, verlamt den wil bij het volk. Een treurig pendant hiervan in onzen tijd en wel de moeite waard eens ernstig over wogen te worden ishet gebrek bij de kleenen, naast de weelderige levenswijze der grooten. En waar de laatsten dikwijls geheel opgaan in hunne genietingen en het voorbeeld van den groote onwillekeurig de aandacht van den kleene trekt, behoeft het daar verwondering te baren, dat er zoovelen van die kleenen zich werpen in de armen van het socialisme; is het dan zoo be vreemdend van die kleenen te hooren dat zij niet meer tevreden zijn met Dominee’s woorden; „Er is een God in den hemel die geen onrecht duldt" of zich door denzelfden laten tevreden stellen met de verklaring, dat wij hier in het land der vreemdelingschap wonen. De socialisten zijn materialisten en verzakers van God en Godsdienst, zoo klagen heeren predikanten. Maar die heeren spelen voor bemiddelaars tus- schen de partijen, grooten en kleenen, en zij, beter dan iemand anders, moesten begrijpen, dat zulk een rol zeer moeielijk is, wanneer men de grooten tegenover de kleenen gaat bescher men. Daardoor worden zij de verklaarde vijanden der kleenen, en nu vragen we, is het te ver wonderen dat een leer, die wordt gebruikt om ongelijkheid, onrecht te verdedigen en tot op zekere hoogte te beschermen, ja te steunen zelfs, dat zulk een leer bij de kleenen in minachting moet geraken. Maar brissons la dessus. Waarom ons verwonderd over de verwondering van wondergeloovers. Das Wunder ist des Glaubens beste Kind. Aangenaam maar moeielijk tevens is de rol van middelaar; aangenaam wanneer zij ons wordt toevertrouwd, omdat beide partijen ons hun vertrouwen schenken. Grooten en kleenen zou den zoo gaarne ons Parlement als rechter zien optreden, als het Parlement er maar lust toe gevoelde. Edoch, we zullen spoedig ervaren hoe groot die lust is op het Binnenhof. Van Houten heeft onze vertegenwoordiging een voorstel aan geboden, dat een stap in de goede richting mag heeten, maar of onze Kamerleden genegen zullen blijken met hem mee te gaan om het sociale vraagstuk een stap nader tot zijne op lossing te brengen? De tijd zal het loeren, maar wij duchten het ergste van het voorstel. De antecedenten der heeren vermogen niet ons ge schokt vertrouwen te herstellen. Er zijn zoo weinig mannen a la van Houten in onze verte genwoordiging te vinden. En de clericalen Zij haten de socialisten als de pest, misschien wel uit revanche voor der socialisten haat jegens den clerus. Eu daarbij is hun ideaal: de goede oude tijd. „Ich Liebe mir die guten Alten" is hun vedeldeuntje. Moeielijk is de rol voor hem, die ongevraagd zich als middelaar opwerpt in den strijdmoeie lijk, omdat men het vertrouwen moet winnen door degelijke adviezen om scheeve toestanden recht te zetten. Een eigenaardig verschijnsel op Onder den titel„Licht" is van wege den centralen raad der sociaal-democratische partij een antwoord verschenen op de brochure van den heer O. Croll. Het antwoord wordt voor afgegaan door een „theoretische toelichting" van den heer W. H. Vliegen. Hetgeen de heer Vliegen schrijft is te be schouwen als een antwoord op het eerste gedeelte van Croll’s brochure, terwijl dat van den centralen raad een repliek is op het laatste deel: de persoonlijke grieven van Croll tegen den heer Domela Nieuwenhuis en den centralen raad. Wij zullen het betoog van den heer Vliegen laten voor hetgeen het is, daar het onnoodig is nog meer personen in T geschil te betrekken buiten de direct belanghebbenden. Het antwoord van den centralen raad meenen wij echter in hoofdzaak te moeten mededeelen. De leden van den centralen raad namen worden niet genoemd betreuren het natuurlijk zeer, dat personen, op wien zij meenden te kunnen rekenen ter bereiking van hun verheven dooi ’t welk in de eerste plaats is de verbe- «a. „v «.uc uic unze tering van de maatschappelijke positie der gebruiken of als een luxe-artikel, Hulde aan CrollDe man, die zijn betrek king verloor, omdat bij als man van eer meende pal te moeten staan voor het recht der kleenen Die medewerkte aan Recht voor Allen en zich zag afschepen met een aalmoes, tot hij, alweer als man van karakter, positie nam tegenover Domela en daarom door dezen aan den dijk werd gezet. Hulde aan Croll! ook al zijn we dan niet zijne meening toegedaan omtrent de maatschappij en hare instellingen. Het doet het Nederlandsch gemoed weldadig aan, kennis te mogen maken met een Paulus-geest, met een karakter dat het goede wil] en een ernstige aansporing is zijn voorbeeld voor de flauwhar- tigo zonen van Nederlands grond. Waren er onder ons volk vele karakters als Croll, aren er vele van die Pauluszojen, dan’ I we zijn er van overtuigd, had ons volk niet het clericale juk behoeven te torschen maar ach, zoo velen die zich Pauluszonen noemen, «ij zijn enkel de volgelingen zijner leer; en die kerkleer werkt op hen verdoovendmaakt hen tot blinde volgelingen van een predikant-staats- inau, verlaagt hen tot werktuigen van dominé ®n pastoor, tot stemmachines van de geestelijk heid. We leeren hieruit alweer hoe een zelfde geneesmiddel dikwijls geheel van elkander verschillende uitwerkingen hebben kan. Paulus Werd door zijn geloot een vrij mande Paulus- zouen van heden worden er slaven door. Ons dunkt dat de laatste vergeten hebben te lezen wat op het etiket vermeld stond„Goed om schudden". Zoodoende krijgen die dwazen juist datgene niet, waarin de kracht van het medicijn schuilt. Of zou de apotheker soms vergeten hebben het waarschuwend woord er bij te Voegen? Zoo’n apotheker kunnen we ons bijna niet voorstellen en tocher zijn nog zooveel slaven, nog zooveel Jans van de Salie- farailie, dat we om hunnentwille den apothekers wel eens op hun geweten zouden willen druk ken, om toch vooral met goed duidelijk schrift de gebruiksaanwijzing te willen vermelden. - Le ven is liefde, leven is gevenZoo heeft Croll het begrepen. Nogmaals: Eere zij C.o.l! Ontzag voor menschen kan zeer nuttig zijn Vrees voor de machtigen echter heeft Paulus niet gekend, geen vrij Nederlander moest met die kwaal behept zijn. Ontzag, eerbied voor den magistraat, die ook als mensch op onze achting aanspraak maken kan, is bij ons jvolk een zeer lofwaardige eigenschap. Vrees echter voor hen, arbeiders ten slotte tegenvallen en de oorzaak blijken te zijn van onderlinge twisten in de gelederen, om zaken die den bond in de verste verte niet raken. Ontmoedigen laat de raad zich daardoor intusschen niet, gedachtig aan het spreekwoord: „door schade en schande wordt men wijs," Enkele onjuiste voorstellingen, die direct of indirect den raad betreffen, worden daarop weerlegd. In de eerste plaats het „koninkje spelen" van D. N. Twee feiten, door Croll vermeld, zijn onjuist. Vooreerst wat betreft de coöperatie, daar het voorstel daartoe niet van D. N., maar van den centralen raad zelf uitging. Het andere punt de demonstratie op IMeijl. is niet door D. N. op eigen gezag tegen gehouden. Het congres had besloten tot de demonstratie over te gaan, maar daar het den centralen raad nader bleek, dat er zich moei lijkheden voordeden, werden op nieuw de afdeolingen geraadpleegd en werd overeenkomstig het door haar gegeven advies de demonstratie niet verder voortgezet. Dat Croll ontslagen moest worden, toen het bleek dat de verhouding tusschen D. N. en hem op ’tredactiebureau te wenschen overliet, spreekt van zelf. Er kunnen geen twee reducties aan óen blad zijn en Croll erkent zelf, dat het verschil te groot was om samen te werken. Dat men hem een strik heeft gespannen, toen men hem in overweging gaf te vragen om een plaats als correspondent te Parijs, is niet waar, wijl de raad zelf daartoe het initiatief niet nam. Wat een zijner leden persoonlijk doet, bindt de raad niet. Verder heeft Croll, vóór den centralen raad geroepen, geen enkele reden opgegeven voor de vijandige houding, door hem tegen D. N. aangenomen. Een paar brieven worden nog medegedeeld, waaruit blijkt, dat Croll de bekende brochure eerst als geheim drukwerk had willen doen drukken ter drukkerij „Excelsior". Voorts wordt door den meesterknecht verzekerd, dat t bekende berichtje nopens het eerste kievitsei, den heer D. N. vereerd, door hem aan Croll is teruggezonden met de vraag of ’t geplaatst moest worden, waarop het antwoord volgde, dat het moest worden opgenomen. De meesterknecht „meent" dat D. N. toen uit de stad was. Verder verzekert dezelfde meesterknecht, dat men onder de redactie van Croll voortdurend sukkelde op de zetterij door onvoldoende toe zending van kopy. Dat een der leden van den centralen raad zou hebben gezegd Wij kiezen D. N. boven Croll, want die’ heeft de centen", spreekt de centrale raad pertinent tegen. Het slotwoord van den centralen raad behelst de verklaring dat, hetgeen nu wederom is geschied, de juistheid bevestigt der leer „de vrijmaking der arbeiders moet het werk der arbeiders zelve zijn." ’tls geen wonder, dat het vertrouwen op do „heeren" wordt verloren als men overal en telkens stuit op de oneenig- heden door hen in ’t kamp binnen gesmokkeld en gestadig onderhouden, „Niet alleen in onze omgeving, maar overal om ons, in Belgie, Frankrijk, Duitschland, Engeland treft men dezelfde verschijnselen aan. Overal wordt de algemeene zaak achtergesteld voor persoonlijke kibbelarijen, die ten eerste de hoofdzaak niet raken en ten tweede de onna denkende arbeiders tegen elkander opzetten, als gold het een strijd op leven en dood. Daaraan moei een einde Komen, willen we ten minste niet ondergaan door eigen onverstand. We weten hiertegen geen beter middel dan dat we die „heeren", die onze partij willen een nieuw j ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7'/a Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernomen bij den Uitgever, 6 i SR )F m k i i 011 76 7 21 8 21 doo: 8 41 dooi 91 door 911 dooi 980 dool 9 41 9 51 fl 9 ld’ ll 1 i ia ën OEEKER CRURAN mms- h iDfflmM.il) wr ra '1 s ur 00 )0. >0, )0, 6 30 160 7 10 7 0 7 4'0 8- 823 8>0 au 7 l» 8 - 8 40 I. 1 Elauwhartige zonen van latere tijden. Die menschcn ontziet en de machtigen vreest, Waar ’t plicht is de Waarheid als man te belijden, Roept Paulus gestadig terug voor uw geest I O, ducht dan, als hij, voor de waarheid geen keten, Verheft uwe stem boven dreigend geschreeuw; Spreekt moedig de taal van het vrije geweten En beeft op uw tronen, Agrippa’s der eeuw. 3 i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1890 | | pagina 1