MWS-11DM WIHUBIW8 98 R 5 ■Vo. 67 V IJ F-E N-V EERTIG-STE N G-. 1890 GELIJKHEID. 1 r an ;e. 20 A. U O- U S T U S. in. an te Abonnementsprijs Alle brieven i in te zenden. aan te op IR R- nog de verder- die onderhoud van Militairen in Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS, i voor 3 maanden /l.franco per post 1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco niet langer lastig vallen vergun ons opmerking te maken, dat het ook zeer felijk is met ruwe hand het bestaande grijpen en alles te sloopen wat men niet wijsgeerigen grond ziet rusten. Recht voor Allen is de geliefkoosde benaming ook van vele katholieke kiesvereenigingen. Meen echter niet dat Rome het met de socialisten houdt, verbeeld u niet, dat Rome de gelijkheid predikt. Neen, Rome is gebeten op de liberalen, omdatdie liberalen altijd te veel ge- luisterd hebben naar de jeremiades van Rome. De liberalen hebben Rome vooraan geplaatst in onze gelederende hoofdofficieren van ons leger zijn voor het meerendeel Roomsch. En nu wil Rome in dezen tijd van advocaten-over- vloed ook een klaagtoon aanheffen ten behoeve der katholieke meesters in de rechten. Rome heeft vroeger zijn zin gekregen, Rome is ver wend; welnu, nogmaals recht voor allen; licht komt er op maatschappelijk terrein ook eene opschuiving van Katholieke ontvangers, notaris sen, burgemeesters enz. enz.. Over zulk een keurbende van machthebbenden wenscht Rome den echepter te zwaaien; en het machtige Rome wordt de rijzende zon door Jan Holland aange beden. Een aardig eind op weg is Rome al, de periode van verduistering is onmerkbaar inge treden en al zal de hooge rechtvaardigheid na die duistere periode zeker eenmaal zegepralen, te bejammeren is het dat deze perioden soms langer dan een menschenleven duren. Rome wenscht geen gelijkheid; het wenscht trappen van opklimming en afdaling, hoe meer hoe beter, hoe gemakkelijker. Pausen, kardinalen, aarts bisschoppen en hoe zij verder alle mogen heeten, de gezaghebbenden, en onder die allen staan de leeken, waarvoor Rome vraagt Recht voor allen. Rome is gebeten op de liberalen omdat deze ons volk vrij willen maken. Vrij van bijgeloof, vrij van dwalingen, vrij van vrees, vrij van zelfzucht; in één woord vrij van alles wat ’s menschen geluk in den weg kan staan. Ro. me is' het beginsel van vrijheid niet toegedaan dat de Heidenapostel huldigde. De geest van Paulus, de geest van het protestantisme? Hoe veel gelukkiger ware ons land, als we dat van onze natie kenden zeggen Ons protestantisme doet slechts dienst als geneesmiddel bij de periodiek terugkeerende besmettelijke ziekte der priester, en andere heerschappij. Een geneesmiddel nu is geen voedingsmiddel. Moge het protestantis- Die stets das Böse will und nur das gute scha fft. Mag men dit ook aannemen van de soepkaart- jes-sociaal-hervormer-predikanten Naar onze meening is van anti-revolutionairen nooit te ver wachten een maatschappelijke hervorming ge baseerd op het beginsel „gelijkheid®. De anti revolutionaire staatkunde heeft dit vooral met de Katholieke gemeen, dat zij het gezag boven de vrijheid verkiest. Gehoorzaamheid is in alles hare leuze; daardoor meent zij het staatsgebouw het voor verval te bewaren. We willen dit niet En beslist als verderfelijk brandmerken, maarzonden wel eens de vraag willen herhalen, in onze his torie eenmaal gedaan, of de vorst er is «m het volk, of het volk om den vorst Aan het woord „vorst® willen we dan de ruime re beteekenis van „gezag® gehecht zien. Moet het individu opgaan in de gemeenschap Neen, zegt Croll, en als we ons voor een oogenblik den eocialistischen heilstaat voor mogen stellen, dan zien we in al die bepalingen en reglementen slechts zooveel netten om den staatsburger te verstrikken. Een minimum van wetten laat aan den burger een maximum van vrijheid om sich te bewegen; gelukkig achten wij daarom iet volk dat weinig wetten behoeft na te leven. Men behoeft dan niet bang te zijn zich te bran- iun aan een wapenwet bijv. Is een mes, een stok, een paneelzaag een wapen Dat zijn rragen, waarover men in ons land, onder het lezegend clericale bestuur niet al te licht moet leuken. De clericaien verdoelen het volk in trappen, vaarvan do eene de andere moet trappen, niet loodtrappen natuurlijk, maar zoo’n lief zacht rappen om den onder zich geplaatste het hoofd e doen buigen. Gehoorzaamheid uit vrees, zegt Dordt ca- 'lavre, zegt Rome. Daarom is bij de opvoeding Ber clericalcn„de vreeze des Heeren het be- Êiiisel der wijsheid.® Met Heeren bedoelen ze, Ikchoon ze er niet recht voor uit willen komen, God, den Koning, de adel, de geestelijkheid, in f algemeen alle machthebbenden. „Er is een Bod in den Hemel, die geen onrecht duldt® •rtne kleenen. Och, die eenvoudige kleenen hebben zoo’n gelukkig leven. Weinig of geen Itorgen benemen hun de nachtrustmaar gij, Jrooten, weet ook wel, dat rieten daken, tinnen lepels en matten stoelen vooral iets aantrekkelijks I lebben voor oogen, die ze zien door een gouden hrii. De groote spaanders van mynheer „werk- j|ard“ onderhouden het vuur van mijnheer „zit- stil®, zegt een spreuk. Zoo worden beide heeren Lj^rtnde laatste van het vuur, de eerste van Het spanenhakkeu. I Recht voor allen is de wensch van Domela. menschen gelijk in alles, behalve de ■auleg, de talenten natuurlijk. Daarover laat sf natuur de vrije beschikking van den mensch Bet toe. Maar vriend Domela 1 Gij zoudt ■ntners met uwe theorie van gelijkheid zoo gaarne Nederlandsche volk. Maarde om zichtige vrijheid zal zeggen: Tegenover de dwalingen van zijn tijd staat men in eene moei lijke verhouding; indien men er zich tegen verzet, staat men alleen, en laat men er zich door meesleepen, dan beleeft men daaraan eer noch vreugde. KENNISGEVING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek brengen, ter voldoening aan het bepaalde bij de artt. 17, 18 en 19 der wet van 14 September I860 (Staatsblad no. 13ö) ter openbare kennis fc.j M ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, ▼oor eiken regel meer 7 7, Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever, dat de lijst, bevattende de namen der inwoners voor het verleenen van inkwartiering en -1 aanmerking komen, bij hun besluit van den 16 Augustus 1890 is herzien dat die herziene lijst is aangeplakt en gedu rende 14 dagen, ingaande den 20 Augustus e. k. ter Secretarie voor een ieder ter inzage zal worden nedergelegd en dat de bezwaren tegen die lijst binnen 14 dagen, na afloop van den tijd voor de inzage bestemd, schriftelijk moeten wor den ingediend. Sneek den 19 Augustus 1890. Burgemeester en Wethouders voornoemd ALMA, Burgemeester. BENNE WITZ, Secretaris. KENNISGEVING. De BURGEMEESTER der gemeente Sneek. brengt ten openbare kennis, dat het Primitief Kohiei no. 2, van het Patentrecht dezer gemeente dienstjaar 1890/91, door den Provincialen In specteur der Directe Belastingen te Leeuwarden gearresteerd den 16 Aug. 1890, aan den Ont vanger der Rijksbelastingen te Sneek ter invor dering is ter hand gesteld en dat een ieder ver plicht is zijnen aanslag, op den bij de wet bepaalden voet, te voldoen. Sneek, den 19 Augustus 1890. De Burgemeester voornoemd. ALMA. UIT DE PERS. In het tweede artikel, door den luit.-kolouel Sey Hardt in het ó'oc. Weekbl» aan het wets* ontwerp ter regeling van den krijgsdienst gewijd, wordt in de eerste plaats nagegaan welk cijfer der beschikbare jongelingen zal moeten dienen. Men rekent op ongeveer 40,000 jongelingen, die op 1 Januari van het jaar, waarin zij dienst- plichtig worden, het 20ste levensjaar zijn inge* treden, of wat hetzelfde is: het vorige jaar 19 zijn geworden. Van deze 40,000 gaan er vooreerst 1500 af, die reeds in militairen dienst zijnrest dus 38,500. Door de wet zullen vervolgens worden vrijge steld: 1°. éénige wettige zoons 2500, 2°. wegens broederdienst 10,000, 3°. studenten in de godgeleerdheid en roomsch-katholieke orde broeders 100; te zameu 15,300 wettelijk vrijge stelden, waarbij nog 100 uitgeslotenen komen. Er blijven dus nog 23,100 beschikbaar; doch van dezen worden er afgekeurd wegens te kleine maat (beneden de 1.57 meter) 11 percent, dat is: 2541. Van de 20,559 alsdan overgebleve nen worden er 12.9 percent of 2652 afgekeurd wegens ziekten en gebreken, zoodat het getal beschikbaren tot 17,907 daalt. Van dezen wor den er nog 1300, die geen éénige zoon zijn, vrijgesteld als kostwinners van gezinnen. De alsdan overblijvende ten getale van 16,607 loten, waarbij er dus 307 vryloteu en voor de aan- yullings-reserve worden bestemd. Dit getal van 307 is echter alleen juist het eerste jaar na de invoering der wet. De vrijstellingen wegens éénigen zoon, broederdienst, kostwinnerschap, te kleine maat en ziekelijken toestand binnen zekere grenzen, worden toch tot tweemaal toe slechts voor één jaar verleend eer er definitieve vrijstel ling voor tijd van vrede volgt. Na twee jaren werkiug der wet rekent men, dat net aantal dergenen, die vrijlaten en voor de aanvullings- reserve worden bestemd, tot 2500 jaarlijks zul aangroeien. De 13200, die voor den dienst zijn aangewe zen ter volledige oefening, hebben een dieusttyd van acht jaren in het leger en vijf in de land weer, totaal dertien jaren. De eerste oefenings. geluk, vrede willen scheppen in onze maatschap pij We vinden het idéé prachtig, maar tegen uwe bedoelingen hebben we dit groote bezwaar: Wie de gelijkheid wil onder ongelijken, hij be vordert de ontevredenheid. „Ieder het zijne® is iets anders dan „ieder hetzelfde.® En dan al die reglementen en voorschriften 1 Hoe eentoonig wordt het leven daarbij De menschen krijgen allen eten en dat is zeer mooi en ook zeer noodig, maar gij beneemt hun daarbij tevens de vrijheid en nu weet ge toch ook wel dat een vogel in vrijheid genotvol leeft van het aan den weg gevonden kruimken en een vogel in zijne kooi heerlijkste voedsel met tegenzin neemt. En waarom moet dan alles zoo onderstboven gehaald worden, als de woning niet in alle op zichten goed ingericht mag heeten. Sloopen is gemakkelijker dan opbouwen. Het eerste kan de mensch doen in zijn hoogmoed, in zijn „Wahn.® Het laatstegelukt hem slechts bij hoo- gere ontwikkeling. Het is niet moeielijk, waarde heer Domelaom de gemoederen in toorn te doen ontvlammenmaar wel moeielijk om hot menschelijk hart te bewegen zich uit liefde aan de gemeenschap te geven, Hoe groot is de lever, de bron van den inensche- lijken toorn, en hoe klein daarentegen is het hart, de woonplaats der menschelijke liefde En toch mogen we het gegronde in uwe rede- neeringen niet voorbij zien. Er is in onze maat schappij in ons land, veel, zeer veel, dat ongelijk en drukkend werkt. Het menschelijk hart heeft echter behoefte ook aan poezie. Na den afloop der campagne van haat, toorn, nijd, afgunst, armoede en vragen om brood, doet het zoo goed eens een wijle te vertoeven in de zil- vergekroonde bergen van het Alpenland. Ver ruim, verhef uw hart bij den aanblik dier ma- jestueuse natuur denk ook nog eens aan Croll en overtuig u vooral van deze waar heid, dat die grootsche natuur, door u zeker vol verrukking aangobeden, slechts schoon is door hare ongelijkheid. Blijf er echter niet te lang, wat we u raden mogen het hart, dat vervuld is met proza, is niet bij machte poëti sche indrukken lang te bewaren en wij hunkeren reeds naar de poëzie in uw „Open brief® aan de Savornin Lohman. Men heeft u wel eens vergeleken met een politieken woelgeest» We hopen echter beter van u, ook al is ons uwe handelwijze met Croll tegengevallen. Of is het absoluut waar, wat een Frausch schrijver gezegd heeftLa dictionloin des yeux, loin du coeur, me nog eens voedingsmiddel worden van het s’applique bien plus encore a la pitié qu’a 1’amour? Wij verwachten van u poëzie en daarom willen we nog niet gelooven, dat gij een politieke woelgeest zijt, De politieke woelgeesten zijn als do besproei de der openbare wegen slijk kunnen ze maken, als er zon is, maar geen zon, als er slijk is. Wij zien in u meer het licht der wijsbegeerte en zijn het met u eens dat het verderfelijk is dat licht ouder een korenmaat te zetten of, zooals het clericalisme wil, met slaafsche ge hechtheid voor al het oude te ijveren. Maar genoeg een wijsgeerig man als gij, willen we 30 ,50 6 I 5 v k OEEKER COURO iiiiiuiiuiiriiniiiiiiMiiu.'iiik u a S - aide and en Llius dv. isje, iter it ra I te ;rrit ;ske .nd. iin te dg. jlc. t. -

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1890 | | pagina 1