Mi:I nS- II1DÏHOÏÏHLII) M Ill I ■RIBDIMEMni V r No. 68 S3 o u s rr u s, GELIJKHEID, I860. I V IJ F-E N-V E R R T I a S T E J A A R a N G. Ff I ig a IV. suiker, 6. I k zijn x IO-:' Alle brieven in te zenden. r- ;e J I. n a n e d 13 le n rs >- r J IB3 cts. en azijn Daaraan dient een einde te komen door betere opleiding van den werkmansstand, door betere waardeering en belooning van handenarbeid. Kunst is de dochter van het handwerk. Zie slechts wie onze maatschappij het meest met hunne uitvindingen verrijkt hebben. Zijn het niet allen werklieden geweest, die ons de stoom» machines bezorgd en verbeterd hebben F Theorie én praktijk moeten hand aan hand gaan, maar terwgi de theorie meestal aan de praktijk voor afgaat, is het in de natuur juist het omgekeerde: eerst praktijk, daarna theorie. Daarom moet de Staat, die aan den vooruitgang wil meêwerken, ook op industrieel gebied, zorgen voor ambachts scholen, waar de zonen van den werkman, maar ook de aanstaande beoefenaars der wetenschap, eene machine leeren samenstellen, om daarna 1. Dat op elke 5 ons zout, die 7 cent kost, 4'/, cent belasting drukt. 2. 3. Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden /l.—franco per post 1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco een lijstje, dat we uit een Friesch Weekblad overschrijven. Herhaalde grieven zijn: 1 ri Zooals men zich herinneren zal werden bij de behandeling der belastingvoorstellen van de heeren Goeman Borgesius^c.s., ook uit de rijen der anti-revolutionairen en roomsch katholieken stemmen gehoord, die pleitten voor een belas ting op het roerend vermogen. Wel stemden ook de leden, die aldus dachten, tegen de voor stellen, maar dit geschiedde ten deele omdat anders aan den minister van financiën en verder aan ’t geheele kabinet een nederlaag zou toegebracht. (Partij-berekening dus!) öedert is er iets verluid van plannen van den minister van financiën. Hij zou nu werkelyk voornemens zijn zelf iets te gaan doen voor betere verdeeliug van den belastingdruk en wel in dien zin dat een belasting zal worden gehe ven op de coupons van fondsen, welker bezitters in .Nederland wonen. Het Centrum het blad ’t welk zich mag verheugen in de medewerking van dr. Sehaep- man heeft eenige artikelen aaneen belasting berust. Zoo zal de wetenschap gebaat worden door aanschouwelijk onderwijs, maar ongetwijfeld de maatschappij ook door de opleiding van man nen, die, waar ’t noodig is, ook de handen uit de mouw kunnen steken. Zoo zal er ontstaan een gemeenschappelijkheid van belang, een harmonie tusschen theorie en praktijk, tusschen de zonen van één vaderland. Dan ontbreken de geschillen en vervallen de klachten over ongelijkheid. O volk van Nederland, dat de wetenschap ver. eertOp het gebied van den geest is het willen aannemen van anderen ook een liefdedienst; zelfzucht daarentegen is hetenkei te willen geven. Evenals men rijk moet zijn om uit te komen voor het bedrag zijner schulden, dapper, om te bekennen dat men bang is, geestig om een zot heid gul te belijden, evonzoo moet men wijs zijn om toe te geven en geleerd om zichzelf te beschuldigen van onwetendheid. En nu ten slotte laten wjj Multatuli een ré sumé geven van het door ons gesprokene Wie anderen onrecht doet, begaat onrecht aan zichzelfmisbruik van oordeel is geestelijke zelfmoord, Wie niet meer geeft, dan hij ontving is nul. En deed met zijn geboorte onnoodig werk. De ware gelijkheid eischt, dat ieder de plaats inneemt, die hem past. UIT DE PER 8. Er is in onze maatschappij veel, zeer veel ongelijkheid op het gebied van den geest. In hetzelfde land, in dezelfde stad, ja in het Zelfde huis, treft men beschaafden naast niet beschaaf den, ontwikkelden naast onontwikkelden aan. Voor hen die het weten kunnen is het eene absolute waarheid, dat het genot van den geest, dut van het lichaam, van de zinnen verre over treft. Fijnheid van smaak, zielenadel treft men ■aan bij den ontwikkelde, terwijl de onontwik kelde van veel genot verstoken is, ook al heeft de natuur hem niet misdeeld met gaven en ta lenten. Die onderscheiding noemen wij een voorrecht voor den bemiddelde, eene niet geringe verongelijking van den onbemiddelde. Het is een der trappen van het gezag voor hen die het gezag in eere houden willen is het niet on begrijpelijk dat zij die trap wenschen te behou» (’eu Maar gij, anti-ievolutionairen, gij katho lieken, die in alles de souvereiniteit Gods wilt huldigen, waarom ziet gij dan voorbij dat God in eiken mensch den aanleg tot hooger ontwik keling, de dorst naar kennis heeft gelegd gij verstikt zoodoende een plant, een kostelijke plant, •die, gij erkent het zelf, door God in dc gaarde van iederen mensch is geplaatst. Wanneer gij erkent dat God liefde is en gij u als de be schermers van het Goddelijk gezag opwerpt, daar is het voor u een gebiedende eisch, uwen naaste te ontwikkelen, te beschaven. Wilt gij de gelijkheid niet F Wel nu „c’est par l’amequ’il daut se distinger de la foulepar l’extérieur il faut lui ressembler." Waartoe dat excentrieke, dat isoleeren, die achterwaartsche beweging F [Vooruit moet ge met ons allen, vooruit naar het goede, het ware, het schoone. Dat goede, dat ware, dat sehoone leerde Jezus reeds, die ook gezegd heeft „en gij zij t allen broeders." Orde moet er in de maatschappij zijn, maar de vraag is of dat gezag slechts kan berusten op de Gratie Godsten minste wanneer ge ons mee helpt om de misstanden, de scheeve verhoudingen, het onrecht uit onze maatschappij te verdrijven Uw trappen-stelsel, uw ongelijkheids-beginsel, bet wil ons zoo voorkomen, zal u op den top Van de rots brengen, maar ge loopt dan het vry zekere gevaar dat u de trap wordt weggenomen. Plus royaliste que le roi, ook uw koning Jezus bewoog zich by voorkeur onder de klee- nen, staat ge daar, afgesneden van uwe eatuurgenooten en deze zullen zich om u niet meer bekommeren. Weg met dat opzettelijk b’appen-systeem, weg met die gewelddadige on gelijkheid,zij uwe leuze, en het volk zal uw matuur eerbied bewijzen. De natuur biedt reeds moveel ongelijkheid aan, dat wij, menschen, laaraan niet verder mee helpen moeten. Le meilleur des gouvernements n’est pas celui qui ait les hommes le plus heureux, mais celui qui tait ie plus grand nombre d’heureux." Schaf iaarom af wat in ons land onrechtvaardig is en •eef wat ieder rechtmatig toekomt. Zie hier op het kapitaal in portefeuille gewijd, Het blad toont voorstander te zijn vau een dergelijke hef- hQe- „Het kapitaal in portefeuille" leest men in het slotwoord dezer artikelen „is nagenoeg onbelast en geeft hoöge inkomsten: het kapitaal onttrekt aan den arbeid de beste ?apPea, de sappigste vruchten; (en de goederen jdö hand dan?) bet raaakt> dat de bezitter minder dan een honderste, de niet-bezitter meer dan een tiende penning moet offeren op hot altaar des vaderlands, Het kapitaal bezit het grootste weerstandsvermogen, doch wordt het minst blootgesteld aan krachten-vergende invloe den; het groeit in ruste en schuwt den arbeid, waardoor juist de arbeid zoo moeilijk is vol te houden voor de portefeuille-loozen. Een degelij- ko belasting op het kapitaal in portefeuille zal de energie, om zaken op het touw te zetten, doen verlevendigen en vermeerderenhet is een -um uaaiuti gezonde bescherming, een protectie van echt de gronden op te sporen, waarop het samenstel atonaal belang." „De middenstand, aldus vervolgt het blad, heeft behoefte aan bescher ming; heeft het noodig, ontheven te worden van den overdruk der belastingen, op zijn schouders gelegd. Die overdruk zal verdwijnen, als het kapitaal in portefeuille belast is niet alleen, maar behoorlyk belast. Wij zijn volstrekt geen geslagen vijanden der kapitalisten; onze sociale denkbeelden zijn die, welke door de kerk wor den goleeraard, maar juist op grond daarvan durven wij verwachten, dat vele katholieke afgevaardigden met sympathie een wetsontwerp, de belasting van het kapitaal in portefeuille re gelende, zullen begroeten." Het slotwoord der artikelen is gewijd aan de eischen der hoogere politiek. „Moge de scher mutseling tusschen katholieke afgevaardigden- aldus besluit het blad over de belasting van het kapitaal in portefeuille zich niet herhalen, veel minder tot hevigen strijd overslaanIn 1891 zal het er toch reeds genoeg spannen! De legerwet heeft meer de verdeeldheid dan de eenheid der geesten op den voorgrond geplaatst de voorstellen der liberalen omtrent belasting hervorming, ingediend uit partij-politiek (sicen terecht verworpen, zullen in’91 worden opgeroe pen tegen dit ministerie; het walglijk kliekach- tige der voorstelling in plaat en schrift, dat do zen minister van financiën tot een droomer en luiaard vernedert, zal dubbel dienst doen, als de voorgenomen zegelwet op coupons en effecten wordt teruggedrongen tot achter het slot der ministerieel© portefeuille. Heviger dan in Maart ’88 zal in Juni ’91 om de meerderheid gestre den worden. Wij weten nu reeds, dat de leuze der liberalen zal wezen: „tegen dit ministerie!" De geheelo rechterzijde moge toezieu, dat minis ter Godin de Beaufort een kloeken(F) greep kunne doen in de belastingwetgeving. Wij wachten met een gepast ongeduld op het wetsvoorstel en zijn voornemens, zoodra wy het hebben kunnen bostudeeren, er in eenige artikelen onze meaning over te zeggen. Tot later dus." Do verdeeling der groote steden in verschil- lende kiesdistricten is in ons land tot een poli tieke quaestie gemaakt. De liberalen zyn er in hootdzaak tegen, de anti-revolutionairen en roomsch katholieken zyn er voor. Wei is door de Standaard zelf erkend dat togen het beginsel de grootere steden behooren als kiesdistrict één en onverdeeld te bly ven weinig te zeggen valt, maar dan moet men het beginsel consequent toepasseu. Nu dit niet op ’t plattelandgesemedt en ook de provinciale mdeeliug wordt verlaton, is er, volgens de Stand., geen reden het voor een bepaald deel de groote steden toe te passen. Dr. H, Blink houdt in het jongste nommer belast zijn. 5. Dat artikelen piano’s, balcons aan zijn vrijgesteld van belasting. Dat de neringdoenden bezwaard worden met Patent, omdat zy werken. 7. Dat do onbilijjke jachtwet nog bestaat. 8. Dat de grondeigenaars Friesland verlaten en de overblyvenden laten zitten voor de belas ten, (in Smallingerland 14°/0.) Wie deze grieven, ware grieven, ernstig over weegt, zal met ons verlangen naar gelijkheid van belastingdruk, naar eene progressieve in komstenbelasting zal met ons verlangen naar gelijkheid ook van rechten. Toch is ons lijstje nog verre van compleet. Nog enkele punten willen we releveeren en we noemen als her haalde grieven nog 9. Dat de arme het vaderland moet verdedi gen, waarvan de rijke wordt vrijgesteld. 10. Dat het volk verplicht is schoolgeld voor zijne kinderen te betalen. (Als het lichamelijk oog licht geniet, dat natuur en kunst vrij en kosteloos ontsteken, waarom dan een belasting geheven op het licht dat het geestesoog moet verlichten F Staat in uwe schatting do geest dan waarlijk niet even hoog als het lichaam F) 11. Dat gij het volk niet verplicht van het door u aangeboden onderwys gebruik te maken. 12. Dat de rechtspraak in ons land zoo kost baar is. Moest het recht niet kosteloos zijn te verkrijgen voor iederen verongelijkten burger F 13. Dat slechts een klein, zeer klein deel van ons volk aandeel heeft in het verkiezen der potósvertegenwoordigmg. 14. Dat de Staat, die tegenover de burgers degelijkheid moest betrachten, den onbemiddelde weert uit zekere Staatsbetrekkingen door het verplichtend stellen van geldelijken waarborg F Maar het lijstje zou voor onze Regeering langzamerhand te lang, misschien zelfs te mach tig worden. Nog een enkel woord aan onze hedendaagsche maatschappij. Herhaaldelijk wordt de klacht vernomen, dat jongens uit den handwerksstand, die iets meer dan lezen en schrijven hebben geleerd, het beroep van hun vader vaarwel zeggen om als „heertjes" te leven van een kantoor- of onderwyzersbaantje 1 de klacht is gegrond en verdient wel onze aan dacht. Er bestaat in de schatting van het pu bliek een te groot verschil tusschen hen, die met de handen en hen die met het hoofd arbei den. Door de invoering der vele machines bo vendien, is er een verdeeling van arbeid ontstaan, die den werkman tot automaat verlaagt en zoo allerverderfelykst werkt op zijne ontwikkeling. Het stelsel van productie is zoo zelfzuchtig dat de werkman de slaaf wordt van zijnen heer. ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels,gewone letter, 40 Cents, Voor eiken regel meer 7‘/a Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voor waarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever. op elke 5 ons zeep, die 16 cent kost, 5 cent, -- suiker, 28 3. Dat rund» en kalfvleesch, bier van weelde alsrijtuigen, huizeu, speelkaarten enz. dunfl4iuuiu!i«JUliuiuiC«ii ---^h i fj i i i OEEKER COVROT. I» éwiiïl SI 111 III IB Illi IIII llfllljlllllWiltfi!igM!iil -t T I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1890 | | pagina 1