(Ml Ml IDHiHMlD NOR III ciininiimRRomssKTSBii 1 Le B, I No, 69 V IJ F-E N-V E E R T I Q S T E A R a A N Gr. BROEDERSCHAP. 1890. 0, 27 A.UOUSTUS, S Tot nog toe gevoelen te N per il) Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave ol redactie betreffende, franco in te zenden. ne n- n- al u- n- en n. m 3, m. n- te it ,n ld et Üs ie ts AFKONDIGING. De BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK doen te weten, dat door den Raad dier gemeente ia zijne vergadering van 22 Juli 1890 is vastgesteld de volgende verordening: VERORDENING, tot wijziging en aan vulling der algemeens POLITIE VERORDENING VOOR DEZE GEMEEN TE, VASTGESTELD DEN 14 JUNI 1887, No. 7, EN AFGEKONDIGD DEN 6 JULI D.A.V. geen sympathie. Toch is het niet tijd tot tijd het kind eens te Er uit moeten ADVEBTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7 */a Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever. Na onze ampele bespreking van vrijheid en gelijkheid, waren we zoo langzamerhand in den Fransclien revolutietijd verplaatst, waarin de ^broederschap11 der dritte im Bunde was. Li- berté, égalité, fraternité. Met een waar genot denken we nog eens terug aan den toren van Babel op de Parijsche tentoonstelling, waar menschen van verschillend ras en tongval bijeen kwamen als ware het om aas een voorsmaak te geven van wat het grijz’ Europa zou zijn, als zijne verschillende volkeren sens vereend zullen leven, niet meer verontrust ioor krijgsmuziek of verdachte vredesuitingen. Zou het moeielijk zijn zich zulk een vredes-toe- itand voor te stellen, in een tijd als de onze, lie op zoo veel en velerlei kan bogen als be wijzen van meerdere beschaving en vooruitgang n vergelijking met honderd jaren herwaarts Voorzeker is er veel verbetering op te merken. Maar de millioenen op de begrootingen van onzen Staat, om van de andere niet te spreken, die rich uitputten om vecht waardig te zijn, zij be wijzen ons, dat we nog niet zijn, waar we ei- jealijk reedi lang zijn moesten. Om de primus e zijn met de werktuigen der vernieling wordt lo natuur in koortsachtigen haast doorsnuffeld. Van rookgevend- is men genaderd tot rookvrij inskruitwanneer zal de tijd komen, dat we al dat kruit c. a. in rook zullen zien vervliegen? Maar neenzulk een wensch ware ongepast waarop zou dan het gezag moeten steunen doe zou het gaan met al het wild gedierte, met die hazen en konijnen, dienu reeds in zoo groo- ten getale hunne strooptochten houden op de velden der kleenen Verbetering verwachten we dus van den mensch self. Maar, gij menschheid, die den vrede wilt, waarom sluit ge u allen niet aan bij den inter nationalen vredebond Dan zou het soldaatje- spelen van zelf uit zijn ten minste als het stemrecht dan ook algemeen was. Uit dat oog punt bezien, is er dan ook zeer veel verheffends in dat optrekken van die duizendtallen als broe- lers vereend om het vaandel „Algemeen Stem recht? Het wekt de gedachte, dat de maat schappij begint te begrijpen, dat de mensch, de heer der schepping, een te verheven wezen is om zich door een stom werktuig te laten dood schieten of doodmartelen. Ja, de tijd zal komen, de teekenen zijn er feeds, dat de mensch niet meer zal afhangen van de luimen der machthebbers, maar, naar Mgen inzicht bestuurd, van die magistraten plechts zal vorderen, dat zij alle middelen be- famen om den vooruitgang op elk gebied te bevorderen. Dan zal niet meer het gezag de macht in deze wereld zijn, maar heerscht de invloed als koning. Voor we zoover zijn, om daartoe te geraken, moeten we vragen, steeds luider en dringender, om Algemeen Kies- en Stemrecht en ons te goed doen tot walgens toe aan de maatregelen van het gezag. „Fear is the virtue of slaves? Dat middel dient dus in de allereerte plaats aangegrepen om revolutie en bloedstorting te voorkomen. De vijand geeft zich zoo gemakkelijk niet over. Hij versterkt zijne legers en ontneemt het volk de wapens. Wel bouwde Eiffel zijn Babeltoren, maar in plaats van in vrede leven, in eeuwigen vrede, gelijkt de woonplaats van Europa’s volkeren meer op een vulkaantop. Hoe huiveringwekkend dit denkbeeld ook zjj, er zijn nog altijd veel menschen, die zulk een toren van Babel bespot telijk maken. Een katholiek orgaan, hier te lande wel bekend, heeft zich eens veroorloofd op het woord Eiffel, een letterspeling te maken, die ons wel moet overtuigen dat in de allernaaste toekomst de volkswenschfraternité, égalité, liberté van zekere zijde op veel tegenkanting zal stuiten. Ziehier do aardigheid Exposition Internationale Frangaise, Fourberie, Effronterie, Libertinago. Zóó denkt Rome over de vrijheid: libertinage heet het bij haar; zóó oordeelt Rome over de vraag om gelijkheid effronterie noemt zij het, en zoo durft datzelfde Rome zich uitlaten over de broederschap fourberie, schurkerij, We willen dat orgaan om dien enkelen misslag echter niet oordeelen. Wanneer een kunstenaar wordt beoordeeld naar zijne beste werken, dan mag een mensch niet worden veroordeeld naar zijne minst goede oogenblikken. Rome is ook nog niet misdeeld van liefde, ook al staat het over zijne volgelin gen als een grootvader, die vergeten is dat ook hij een jeugd heeft gehad. Rome’s leeken gaan ook, zij het met horten en stooten, mee voor waarts. Niemand gelooft precies of kan precies gelooven, wat zijn grootvader geloofde; door eigen nadenken en onderzoek verruimt hij een weinig zijn blik op het heelal. Wij gaan vooruit, dat is onze overtuiging, ook al trekken Rome en Dordt in averechtsche richting. Slechts op die plaatsen, waar de weg rijst, is de reactie wel eens het sterkst en gaat de karos een eindweegs terug. In zulk een beklagenswaardigen toestand verkeeren we tegen woordig; zou de koetsier ook vergeten hebben de zweep te gebruiken toen hij de helling opreed? Het clericale bloempje heeft thans zijn bloeitijd; helaas, not every flower, that blossoms diffuses sweets aroundnot every scene hope gilds with light will fair be found. Onze hoop is nu op 1891 gevestigdmoge de tuinier er toe besluiten het clericale bloempje weg te nemen en op een meer bescheiden plaatsje op den achtergrond overbrengen. We zitten tegenwoordig op het doode punt, zou de mechanicus zeggener af moeten we, want rust roesten hoeveel is er niet dat ons van uit de verte reeds toelachtalgemeen kies- en stemrecht, algemeene dienstplicht en zooveel algemeenheden meer, waardoor de broederschap weer voelbaar wordt. Er zijn nog zooveel stief kinderen en halfbroeders in onze samenleving; er wordt nog zoo nameloos veel geleden, dat we met volle overtuiging Dumas mogen na zeggen Quand on voit la vie, telle quo Dieu l’a faite quelquefois, il n’y a vraiment plus qu a I le remercier d’avoir fait la mort De beschrij ving van dergelijke tooneelen wil ons nog niet uit de pen. Tot nog toe gevoelen we voor Zola c. s. l overbodig van noemen bij zijn waren naam. we, uit dien dampkring van realismeidealen scheppen en najagen maakt den mensch slechts gelukkig Realisme in de kunst, realisme in de maatschappij, ja realisme in ons Staatsbe- bestuur of is het idealistisch, die zucht naar behoud, naar achteruitgang Heden ten dage is het alles reëelniets is bestendiger dan de onbestendigheid. Toch kan het zijn nut hebben, als wij dat reëele aanvaarden om op dien vasten grond voort te bouwen; laten we dan het gebouw zoo hoog eu stevig mogelijk maken in den kortst mogelijken tijd, opdat we gewaarborgd zijn voor eene geheele omverwerping van het bestaande, wanneer het realistisch tijdperk terugkeert. Wat leert ons nu dat realisme? Dat er nog veel, zeer veel ontbreekt aan den wensch van Jezus van Nazeret„en gij zijt allen broeders? De broederschap laat nog steeds op zich wach. ten we zijn op ’t doode puntraken we er niet verder af Zelfzucht is een dar voornaam ste beheerschers onzer maatschappij, en daarvan worden de kleeneu dupe. In den strijd om het bestaan hebben die kleenen geen tijd over om hun geest te verrijken en idealen te scheppen. Zij verliezen hun veerkracht en zoeken een toevlucht bij de predikers van lijdelijkheid en onmacht. Zoo raken grooten en kleenen steeds verder van elkaar. Eerlijkheid, meer eerlijk heid moet er in onze samenleving komen. Klaagtonen over het domme volk, dat zich door de geestelijkheid laat leiden, zijn onbillijk. De klagers zelf dragen hiervan de schuld. Wij moeten toonen dat het ons ernst is met die kleenendat wij de maatschappij, maar ook en vooral die kleenen willen vooruithelpeneer lijkheid en nauwgezetheid in het denken zijn de eerste zedelijke behoeften van onze maatschappij en onzen tijd. Het moet ons ernst zijn met die kleenenEr wordt wel veel gejaagd naar populariteithoe groot men ook meent te zijn, hoe ver men zich ook van die kleenen verwij derd houdt, op bepaalde oogenblikken wordt er geboeleerd om de volksgunst. Wij keuren ’t niet af, maar kunnen de vraag toch niet weerhouden: of die jacht om populair te zijn wel edele drijf- veeren heeft? Doe wel en zie niet om. Wees populair omdat gij het verdient, niet omdat hij het wenscht. Geeft het volk de vrijheid, niet het gezag. „Een populair man is zoo brutaal alledaagsch, dat de beschroomd alledaagschen hem wel moeten bewonderen? Zouden er zoo zijn Artikel 22. Het laatste lid van dit artikel te doen vervallen. Artikel 34. De laatste alinea ie lezen als volgt Buiten de stads-werklieden is het aan ieder verboden de alzoo uitgezette potten, bakken of dergelijke voorwerpen te ledigen, asch of vuilnis van de straten te verzamelen, of stroo dat op de veemarkt gebruikt is, van, daar weg te voeren. Artikel 46 te lezen als volgt: De invoerder van vleesch of van dood vee en de ontvanger, ieder afzonderlijk, zijn verplicht minstens één uur vóór den invoer, aangifte te doen op het politie-bureau, mot opgave van wien en van waar het vleesch afkomstig, benevens de plaats waar het op dat oogenblik aanwezig is. Geschiedt de invoer door publieke middelen van vervoer, dan is alleen de ontvanger min stens één uur vóór de ontvangst, tot aangifte verplicht. Artikel 95, eerste alinea, te lezen: Op de kleine steenen, uitsluitend voor voet gangers bestemd, mag niet met paarden of rij tuigen, met wielers, kruiwagens of andere voer tuigen gereden, noch vee of paarden geleid wor den, behalve daar, waar geene voldoende ruimte is om zulks te kunnen vermijden. Artikel 98. Hieraan toe te voegen als alinea 2 Wanneer wagens, karren, sleden of andere voertuigen zoo hoog worden opgeladen dat de bestuurder niet over de lading kan heenzien, is deze verplicht te zorgen dat het voertuig door een ander persoon worde getrokken. Art 102, eerste alinea, te lezen: Met honden, voor wagens of karren gespan nen, mag niet gereden worden; onder karren of andere voertuigen gespannen, moeten ze zoo kort zijn gebonden, dat zij niet onder de kar of het voertuig kunnen uitkomen. Als derde alinea hieraan toe te voegen: Kreupele, verwonde, of kennelijk zieke hon den, mogen niet als trekdieren worden gebruikt. Artikel 108, eerste alinea, te lezen: Schoorsteenen en rookkanalen mogen niet worden gemaakt dan na kennisgeving aan den Gemeente-architect en niet in gebruik worden gesteld dan na bekomen toestemming van Bur gemeester en Wethouders. Artikel 141, eerste lid, te lezen: Het is verboden, aan bierhuishouders, tappers, herbergiers, koffiehuishouders en in het algemeen aan alle houders van inrichtingen waar het pu- publiek tegen betaling, eet- of drinkwaren ge bruikt, des avonds na 11 uren hunne lokalen geopend te hebben en aan het publiek daarin na dat uur te vertoeven. Artikel 143, eerste alinea, te lezen: Het is aan de in artikel 141 genoemde souen verboden, tenzij met vergunning van deu Burgemeester, van den Isten April tot den 30 September vóór ’s morgens 6 en van 1 October tot 31 Maart vóór ’s morgens 7 uur, gasten of gezelschappen bij zich aan huis te laten vertoe ven of te ontvangen. Artikel 172. Uit sub 2 te royeeren art. 148 en dit te brengen onder sub 3. Aldus vastgesteld door den Gemeenteraad van Sneek, den 22sten Juli 1890, no. 7. (Get.) ALMA, Voorzitter. BENNEWITZ, Secretaris. Zijnde deze verordening aan de Gedeputeerde Staten van Friesland, volgens hun bericht van den 14 Augustus 1890, no. 18, 2e Afdeeling, in afschrift medegedeeld. Er is hiervan afkondiging geschied, waar het behoort, den 27 Augustus 1890. Burgemeester en Wethouders van Sneek» ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. OOKER tOlRiV f i ia i iig. t0 te te te te ot, ile tg» lit, :in. llof tze ird '■>>>- I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1890 | | pagina 1