N ■IIS- II1DBTOB-HMD ÏM Dl ffllfflïf ffl ||jr fflfflMBiïï SB n o. No. 74 V IJ F-E N-V EERTIQSTE R O EEN NIEUWE PARTIJ. LN 0 5 00. 28. ear ,00 l/a« ou. 00, .00, ilo. .00. ur NAJAARS-P AARD EN MARKT aldaar zal gehouden worden op Woensdag den 17 September e. k. 1890. I 13 S E P T E 31 B E K. iv. J rd: - sea de Bij doze Courant behoort ala bijblad Feuil- leton-nummer 71. bij Lal- ,50, ,01), 1.00 uur 's 'u 's aar 'a I* 'I» “/n »9’/» VI. pt. s/l« 'a )en I Wij wenschen ons niet al te zeer in de histo- bet hardst, zegt een vaderlandsche spreuk. Het is een oorverdoovend razen en schelden op Ro me of om zich los te worstelen van den katho lieken leiband, of wel om aan zijne volgelingen nog eens goed duidelijk te maken, dat hun ver- eeuigd optrekken tegen den liberaal toch vooral geen greintje sympathie tusschen de geallieerden achterlate. Do eenheid in de katholieke kerk is over al, ook in ons land, het krachtigst, waar Katholiek en Protestant elkaar in aantal niets toegeven of waar Rome in de minderheid is. Als het schip zich niet vrij kan bewegen, wan neer zandbanken of klippen hare vaart belem meren, is de. geheele bemanning in de weer, staan vriend en vijand vereend om het gevaar te bekampen. Eenheid dus, waar gevaar dreigt, is een axioma waarvan de katholieke kerk meesterlijk partij weet te trekken, door de hoof den en harten voortdurend te beroeren met te wijzen op gevaar. Waar het gevaar verdwijnt lost de eenheid zich dan ook op, vandaar ook: Hoe dichter bij Rome, hoe slechter katholiek. Het is dan ook een natuurlijk verschijnsel van onze dagen, dat de kerk, in geheel katho lieke landen als Frankrijk of Italië in verval geraakt; maar een verschijnsel is het tevens dat oneleert, hoe slechts met kunst en vliegwerk het boeltje bijeen kan gehouden worden wat zeker niet pleit voor de waarheid, die de kerk beweert te bezitten. Een verstandig fabrikant zou de oude machine liever van de hand doen, ook al was het slechts om niet noodeloos men- schenlevens in gevaar te brengen of wel om met zijne concurrenten meê vooruit te gaan, door een exemplaar van verbeterde constructie in werking to brengen; Rome niet alzoo. Dat zou Rome met al hare heerschers den dood kosten en daarom: la guerre A outrance. Het is een rusteloos drijven van de geloovigen, een voortdurend waarschuwen tegen de ketters, een opwinden der hartstochten tegen andersdenken den, dat meer dan bedenkelijk is, daar het moet uitloopen op tegenwerken en dwarsdrijveu van den vooruitganghet is een remschoen en meer niets; ja, de vraag is zeker niet ongegrond: of het niet veeleer de karos van staat terugdringt. Op gevaar af van vervelend te worden, komen we hierop een volgende keer terug. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek brengen ter openbare kennis, dat de Sneek den 29 Augustus 1890. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEW1TZ, Secretaris. UIT DE PERS. Met behulp van algemeen kiesrecht stelt de radicale partij zich voor, scheiding van Kerk en Staat ingevoerd te krijgen. Er moet afscheiding komen èn om der wille van het beginsel der partij, die oordeelt dat de Staat zich niet mag inlaten met de zaken die tot de kerkgenoot schappen behooren, èn uit het oogpunt van rechtvaardigheid; maar ook om den Staat los te maken van een band, die te knellend is voor zijn vooruitgang. De Staat moet boven de partijen staanmet •dien eisch zal ieder zijne instemming betui gen; maar hoe zou dit mogelijk zijn, wanneer •de Staat door financieele banden is vastgeknoopt ■aan enkele der vele godsdienstige secten, waar- meê ons vaderland thans overstroomd is. Bo vendien is er, met name in de Ned. Hervormde Kerk, zooveel verdeeldheid over de „ware® leer, «lat het moeilijk vol te houden zal zijn te spre ken van de Ned. Herv. Kerk. Wanneer we van tijd tot tijd groote en minder groote gedeelten zich zien afscheuren, in de overtuiging dat de leer der Ned. Herv. Kerk niet meer zuiver wordt gehouden, wanneer nieuwe gemeenten worden gesticht die dikwijls in ledental het overschieten de verre, zeer verre overtreffen, daar wordt het Welhaast een paskwil nog te blijven volhouden dat het Staatsgeld nu behoort aan dat rampzalig overschot Het zou niet doenlijk zijn om alle eecten geldelijk te steunen, maar even ondoenlijk is het voor den Staat om zijn oordeel uit te spreken over de vraag, welke der partijen den baam Ned. Hervormd met recht draagt. Een Staat mag zich daarmee niet inlaten; onze Grond wet spreekt daarom ook duidelijk van vrijheid ®P godsdienstig gebied. Maar wordt het beginsel biet verloochend in de praktijk wanneer hij, die <le vrijheid verzekert aan allen, in den onderlin- iha- Ben kamp der partijen, in den strijd om het ten 1 Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS, Abonnementsprijs voor 3 maanden 71.—; franco per post 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. bestaan, de eene partij steunt tegenover de andere De Staat mag zich niet dan met Staats-aan- gelegenheden inlaten en tot die zaken behoort Slechts wat voor de gemeenschap in zijn geheel LaQ belang kan zijn daartoe behoort het on- I erwijs, omdat het de stoffelijke belangen van "et volk bevordert en dat volk in staat stelt te kunnen wedijveren met andere natiën daartoe Pehooren de verkeersmiddelen, die voor ons han- lel drijvend volk onmisbaar zijn en die door Rune groote kosten van aanleg niet onder het pcreik van den particulier vallen. Do Kerk evenwe| 8taat tot jjet volk in gansch Rdcre verhoudingterwijl de godsdienst voor M volk onmisbaar en van het hoogste belang 6> kunnen we de Kerk slechts beschouwen ie ervaring heeft het ons maar al te duidelijk doen zien als de drijver der godsdienstige opwellingen en hartstochten. rie te verdiepen, maar kunnen toch niet weer houden de vraag Welk nut eonige Staat heeft getrokken uit de Kerk in onzen tijd Als we de reeks van oorlogen nagaan die ons werelddeel beroerd hebben in de eeuwen die achter ons liggen en we vragenaan wie de schuld van zooveel gruweldaden Dan moeten we als eerste en voornaamste oorzaak daarvan aanwij zen de Kerk. De geschiedenis van Europa in de laatste drie eeuwen is dan ook in hoofd zaak een onverkwikkelijk tooneel van strijd tusschen de Kerk en hare afvalligen, tusschen gezag en vrijheid geweest en ergerlijk in de hoogste mate zijn de middelen door de Kerk, het gezag, aangewend om de ketters weer in hare poorten terug te brengen of den afval te gen te gaan. Het doel moest de middelen hei ligen de liefde voor den dienst van God ont aardde in ijverzucht, maar die ijverzucht is tot de liefde geweest wat de asch is tot het vuur: zij dankt er haar ontstaan aan en dooft het uit. Mocht er nog een vonkje in blijven leven, dan werd het, aangeblazen, geen liefdevuurtje weer, maar de vlamrne van den haat. De Kerk heeft het leven, de poëzie van het leven gedoofd niet alleen door haat te vereenzelvigen met lief de, niet alleen door veel schandelijks te bedek ken met den mantel der liefde, maar ook door hare omgeving, de machtigen der aarde te vriend te houden. Geen erger dwingelanden nu, dan de heerschers, die hunne omgeving te vriend houden. Zij heeft de maatschappij onderling verdeeld om des te beter te kunnen heer- schen We willen zoo iets nog niet van haar aannemener zijn nog bedienaars der Kerk, voor wie we slechts lof over hebben, maar we vergeten daarbij niet dat zij op de wereld het werk van de watten doen, die de ruimte tusschen breekbare voorwerpen aanvullen. Maar daar naast staat een keurbende van ziele- herders, die ons in hunne zwarte kleeding meer aan vreesaanjagers doet denken, wie het meer om heerschen te doen is, dan om als brengers der dijde boodschap dienst te doen. Die verdeeling, die verdachtmaking van andersdenkenden, is een treurige karaktertrek van de Kerk. Celui qui vous enseigne a se défier de tout le monde, vous invite a vous défier de lui. Maar het wil ons voorkomen dat er iets anders schuilt achter dat verdacht maken. Om eenheid, sympathie te verwekken is slechts noodig een doel, roe weinig beteekenend ook, waarnaar we geza menlijk streven en wie hiervan een duidelijk be wijs verlangt, hij zie naar het broederlijk samen werken van Katholieken en Calvinisten tegen de liberalisten. Het is waarlijk onbegrijpelijk, ja verbazingwekkend, te.zien hoeveel sympathie er ontstaat tusschen die twee partijen en het is wezenlijk nuttig dat Dr. Kuyper in de dagen van wapenstilstand eens gaat schetteren, dat hij het voetspoor van Jan Holland nog niet volgt; dat hij nog niet Roomsch is geworden. De studie, die ZEerw. tegenwoordig in die richting maakt, moet echter wel eenig wantrou wen wekken en schurftige schapen blaten ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels,gewone letter, 40 Cents, ▼oor eiken regel meer 7*/, Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever, De Stand, komt nog eens terug op de coalitie waaromtrent, zegt zij, de verwarring hopeloos begint te worden. Toen het anti-rev. orgaan het bestaan van een bondgenootschap ontkende, achtte de Tijd het een preutschheid in ons, dat we ons aanstolden of het nog noodig ia ela- net t. i’E- :in- ware zulks te ontkennen, terwijl de Maasb. zich geen denkbeeld van onze stoutheid kan vormen om aan zulk een bondgenootschap te twijfelen. De Stand, zal af wachten hoe Tijd en Maasb. dit samen uitvechten. Maar het blad wil de Maasb. er op wijzen, dat zonder schriftelijke afspraak geen bondgenootschap kan worden gesloten. Vooreerst verwijst het blad naar het slotartikel van het anti-rev. program, waarin uitdrukkelijk bepaald is, dat samenwerking alleen op een „welomschreven program® moet berusteneen bepaling, in de statuten van het centraal-comitó in dier voege nader omschreven, dut alle onder- handeling met andere staatspartijen schriftelijk moet worden gevoerd. En ten andere door de herinnering aan het feit, dat alle in 1888 gevoerde ouderhandelmgen schriftelijk zijn opgetoekend en beiderzijds voor conform zijn geteekend. En de Stand, acht dit punt van groot gewicht. Het herinnert aan den strijd van 1866, toen de „triple-alliautie® juist schipbreuk leed door een bondgenootschap op te lossen voet. Bij het optreden van de Stand, in 1872 werd van meet af elk denkbeeld van een dergelijk samengaan bestreden. Dat daarna geen bondgenootschap is tot stand gekomen, is volgens de Stand het gevolg van het onvoltooid zijn van de organisatie der R. K. partij. Wel is er eenige sa menie er king geweest bij de stembus, doch deze was alleen het gevolg van gemeenschappelijk belang. Doch het spreekt van zelf, aldus eindigt de Stand., „dat we ons nooit mogen laten aanleunen, alsof we in 1888 toch wel een bondgenootschap op lossen voet hadden aangegaan. „Dit toch zou onzerzijds niets minder geweest zijn, dan een verloocneuing van ons beginsel, verraad aan ous program en schending van onze statuten. „En aan geeu dezer drie staan we schuldig.® Blijkens de „Kroniek® van ’t September-num- mer van de Stemmen Voor Waarheiden Vrede is dr. Bronsveld van meening, dat het bondge nootschap tusschen de katholieken en anti revolutionairen tot eiken prijs zal worden ge handhaafd. Hij gelooft niet, dat het verschil van gevoelen over den persoonlijken dienstplicht dat verhinderen zal. Naar hij vermoedt, zullen de anti-revolutionairen wel blijven zeggen, voor standers van de afschaffing der plaatsvervanging te zijn, maar er op aandringen, dat eerst he't leven in de kazerne dient te worden verbeterd. Dr. B citeert qen artikel vau de Erot. Noord- brabanter, waarin wel gezegd werd „dat het remplaganteustelsel met den aankleve van dien niet langer mocht worden geduld®, maar tevens, dat, zoo de minister niet verzekert ia het ka zerneleven vooraf verandering te brengen, er ook onder de anti-revolutionairen stemmen tegen de leger wet zullen opgaan. Dit beschouwt dr. B. het begin van het leggen eeaer brug over do klove, die de bondgenooten scheidt. Hij acht dat eene droevige manoeuvre en eene onoprechte uitvlucht, te meer omdat juist door de iavooriug van den persoonlijken dienstplicht het leven in de kazerne van zelf een andere toon krijgen zou. Dr. B. is natuurlijk met het vooruitzicht van het voortduren van het bondgenootschap weinig ingenomen en schrijft o. a. „Wat zullen wij dus in dit zittingjaar aan schouwen? Een vernieuwd samengaan en samen werken van roomsedeu en anti-revolutionairen. En als de tijd der verkiezing daar is, zullen wij deze beide legermachten aanschouwen, weer één van hart en één van zin, Niet alleen de roomsch- CEN jren f 12 0 a 130. lie, UZ. OU ÜU. OEEKER C®URANT. 30- bij nd, »- »- lts;

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1890 | | pagina 1