CMBHBWmNSSBffSIIHIi I ffll'IÏS- H FOOR 118 EEN NIEUWE PARTIJ. v. No' 75y F-E N-V e e RT IQ STR t> 1890, in/° KMt Z0““ «.«tób; v»ir te' r WOENSDAG 17 S E P T E Al 13 E II den Uitgever, weer een bolwerk financiën. 5 pij ten eenenmale strijdige begrippen toï 4 r^.cls’ gewone letter, 40 Cents, ia de prijs vernemen bij Abonnementsprij s Alle brieven in te zenden. 1 a 3 Waar de Kerk hare stem laat hooren, daar voor hare belijders tot opwekking een Met de eerste vangt ADVEIITENT1ËN van lf voor eiken regel meer Cents. Bij abonnement j_e_ aTT.frijk lager* Voor waarden daaromtrent te Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. i voor 3 maanden /l.franco per post 1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in hare veelvuldige verschijnselen steeds veld winnen. Haar hoogmoed werkt als magneet en wijst altijd op één punt: het eigen ik; maar daarin is zij aan den magneet ongelijk, dat zij geen aantrekkende kracht heeft, °maar op alle punten terugstoot. Hare waarheidu werkt niet aantrekkend; bekend en beaamd is het woord van Lessing: Indion God in de eene hand de volle waarheid en in de andere het eeuwig streven naar waarheid hield, ik zou in allen ootmoed het laatste kiezen. Zoo ook denkt het volk er over op al die plaatsen waar de Kerk geen tegenstander kan aanwijzen; waar het volk dus geen dienst be hoeft te doen als soldaat of brandweerman maar als rustig belijder aan de Kerk is verbonden. De band wordt losser, het volk ontwringt er zich aan, en nu wordt de oorzaak van die ver wijdering, van dien afval gezocht niet in de hoogmoedige houding der Kerk, niet in haar verouderde, met onze hedendaagsche maatschap- 1 t ao- maar in de verspreiding van het nieuwe. Het natuurlijk proces van het oude tot het nieuwe miskent zij en we zien het merkwaardig verschijnsel dat de moeder haar kind verstoot, omdat het kind, onder andere omstandigheden en in eene andere’ omgeving opgegroeid, de moeder niet meer be grijpt. Kwam nu het volk maar tot dat nieuwe, dan zou onze samenleving weer met een gezon- j den geest worden doortrokkenmaar daarvoor is het of een boetpredikatie of wel ter afwisseling en f ,i krijgslied, dat zij aanheft. I zij de monschen, die lijdende zijn aan levens moeheid, en hun getal is tegenwoordig legio I mot de tweede smeedt zij een band om hare I leden en bewaart ze voor afval. Bleef het daarbij, I het zij andersdenkenden met rust, we konden er I nog vrede mee hebben, maar en dit is het Mevaarlijke, do schaduwzijde der Kerk zij wekt op tot haat in het maatschappelijk leven. I .Het oude, het verouderde standpunt kan I zij niet verlaten en daarom is haar strijd I tegen al wat nieuw is gericht. En hoe zij dien I strijd voert, weten we uit de annalen van de I Hervorming, maar ook uit de tafereelen der f binnenlandseho onlusten uit den tijd der Remon- stranten en hunne vijanden. Banvloeken eu doodvonnissen tegen ketters, I verbanning van hen, die vrijere denkbeelden in I net godsdienstige verkondigden, zijn er te over> I om ze Bier aan te halen als bewijs van de eerschzucht die de Kerk kenmerkt en van paren onverzoenlijken haat togen afvalligen en andersdenkenden. „Wanneer gij eene vrouw ■tegenspreekt, denkt zij nietIs hetgeen hij zegt I e waarheid of niet maar alleen Houdt hij pan mij of houdt hij niet van mij Hetzij die vrouw eene vriendin, eene geliefde, uwe moeder, pwe vrouw, uwe zuster of eene onverschillige jldo gedachte zal steeds dezelfde bij haar zijn." en volle mogon we dit woord op do Kerk 3 “passen. Zij roemt in de vrijheid van gods- Bneust, die onze Grondwet waarborgt, ’t is waar, ■mar was ons volk gecalvyniseerd, of gekatholi- feerd, We weten dan te goed wat er van die ^‘(jheid zou terecht komen. Treurig vinden we daarom de Kerk, dat zij peil aldus leert kennen, want bij ieder welden- feade moet zj afkeer wekken door hare on- penschohjke gewelddaden, en daardoor vallende pemige goe{]e 2aa(H£Orre]a uog op den steenach- jigon grond of tusschen de distels, die ze ver stikken, I Het is waar, dat het volk behoefte heeft aan sdienst, maar evenzeer onwaar is het bewe- ei- der Kerk, dat de levensmoeheid van onzen ZIJU oorsprong vindt in het nieuwe op gods- ■eQstig terrein, in de moderne levens- on wereld- e'Sc !°uwing. Levensmoeheid is er helaas maar H. c veel heden ten dage. Wel zijn ertal van spaümQgea en feesten, maar veeleer dan als bes^00 VaQ Wdre levensvreugde, moeten we deze I <v WeQais vertoouingen voor de velen, die het 6Q 'eeren beschouwen als een tredmolen. Het °let het ware levensgenot, maar eene uitspat- ■Jg van het natuurlijke iu den mensch, die ■ven besint af te vra=en leven Wat is De sleurgang dien velen hebben te vol- 11 Weok in> week uit, werkt geestdoodend I T DE PERS. C^>Pe.IoIaags?he briefschrijver van de Zutphensche bespreekt de belastingvoorstellen van den Minister van Financiën. De schrij ver komt ten slotte tot deze conclusie. In die streken, waar de moeste boeren pacht- dat met het geval is, zal men niet zonder reden klagen over te grooten druk van den landbouw. Laat ik er alleen nog bijvoegen, dat, om tot «FA 4-~ -i__ opoffering van twee millioen ’sjaars moet ge troosten, omdat de Staat niet alleen een deel van zijn grondbelasting, maar ook de 28 opcenten op hot patent en do 20 njksopcenten op het personeel aan de gemeente wil afstaan. On-e- twijfo d een propositie, maar die hoogst waar schijnlijk ten gevolge zal hebben, dat er weer voor twee millioen nieuwe rijks belastingen moeten worden gevonden. En het spreekt vanzelf dat daarin ook weder allo gemeenten en provinciën des lands evenredig moeten bijdragen. Om eene zuivere rekening op te maken ?noet ook daarmede rekening worden gehouden. Ook de Stand, bespreekt thans de ontwerpen tot herziening der grondbelasting en tot ver ruiming der gemeentelijke huishouding en zooals Ult döa »vera(idoiing voor de gemeenten" leeds blykt, met groote ingenomenheid. Doch er is voor het blad nog een rede tot vreugde, want nu komt aan den dag, dat het met het i ministerie den goeden weg op gaat, ook met onze financiën. „Het liberale lasterliedeke van een dolce-far-mente kabinet wordtin zijn leugenach tige holheid op da kaak gesteld." Het anti-rev. orgaan wijst op don onhoudba- ren toestand der gemeente-fiuancien (in Friesland werd soms 10 tot 12 pct. van het inkomen onkel voor de gemeente opgebracht) en gaat de middelen na waardoor dit kabinet daarin veran- denng wil brengen. Deze zijn in hoofdzaak vierderlei, zegt het blad. Ten eerste zal aan de gemeenten het recht worden toegekend, om 60 pet. op de gronebe- lasting zoo van bebouwde als onbebouwde eigen- dommen te heffen. Thans staat dit aan do ge meenten met vrij. Op grondbelasting voor land mogen ze maar 10 pet. leggen en op die voor huizen of fabrieken slechts 40 pet. Bovendien stelt de minister voor aan gemeenten bet recht te geven 30 pet. op het patentrecht te heffen. Het doel hiervan is om landeigenaar en industrieel, al of niet in de gemeente wonend pro rato van hun landbezit of mjverheidsonder- neming te laten betalen. Dit zal volgens de Stand, voor de gemeente- financiën een enorme verbetering zijn. De tegen werping dat de dorpsbewoners aan grondbelas ting en patent meer zullen betalen, wat ze aau inkomstenbelasting minder opbrengen, beant woordt het blad met er op te wijzen, dat ook van met-gemeentenaren die opcenten worden geheven en dat het rijk veel minder uit do grondbelasting trekt. Door de nieuwe regeling van grondbelasting en patent zal het rijk vijf millioen schade In den. Om hienu eenigszins te voorzien doet de minister den voorslag, dat het op het perso- neel, waarvan thans 81/2 millioen aun de gemeen ten wordt uitbetaald, tot op millioen zal wor den ingekrompen en alleen bij gebleken behoefte zal worden uitbetaald. Hierdoor zal het verlies van het rijk tffdrie millioen dalen. en dit is een fout van u_ schappij. Men gaat ontleden, oven als het kind zsn speelgoed uit elkander neemt, en vergeet dat het leven op zichzelf geen waarde heeft, maar dat de mensch zelf er eerst waarde aan moet geven. Een mvensdoel behoeft ieder mensch dieniet wil ondergaan m den tredmolen van het alledaagsche. Daartoe meè te werken, daartoe op te wok ken, daarop te wijzen, is het werk van de Kerk. Maar diezelfde Kerk staat voor ons als een voorvader uit het zooveelste geslacht en spreekt over dingen, dio ons geheel onbekend zijn en die geen indruk op ons maken. Do verbeelding wordt nu te hulp geroepen een slimme trek van do Kerk maar die verbeelding wordt door de meerderheid der belijders ongelukkig verward met het hart en velen goloovon reeds bekeerd te zijn, zoodra zij zich voornemen zich te bekeeren. Diezelfde Kérk spreekt in eone omgeving, in eeno maatschappij, waarvoor ziende blind is of wier vorderingen zij misken t en verdringen wil. Hoezeer wij dan ook het recht van bestaan, het nuttige eener Kerk op maatschappelijk zich kenbaar maakt aan de menigte zien we een bron van levenskracht voor den mensch. Zoolang zij niet meedoet aan den vooruitgang der maatschappij, zoolang zij geen rekening houdt met de vorderingen der natuurwetenschap, zoo lang zij het niet als hare roeping beschouwt om den mensch een levensdoel aan te wijzen, maar poseert als de bezitter der waarheid, zoo lang zal zij de maatschappij niet genezen van hare levensmoeheid. Integendeel zal die kwaal meer een de indeeling der maat- heeft do Kerk weer een bolwerk opgeworpen. Zij heeft in de dagen, toen het volk haar nog diende, zoo dreigend voor dat nieuwe gewaar schuwd, dat het na zijn afval het nieuwe nog instinctmatig schuwt. Aldus de Kerk, die heet het christendom te verkondigen. Wij gelooven dat hot ware christen- donij dat werkelijk beantwoordt aan den geest en do bedoelingen van Jezus, niet achter, maar vóór ons ligt. Wij gelooven at iet nieuwe, evenals al het nieuwe eens, -baat ik er alleen nog bijvoegen d ZU het dan ook na veel tegenstand van de dio uitkomst te geraken, de Staai Kerk, zal zegevieren en de levensmoeheid uit onze samenleving zal verdrijven. Maar die gezonde toestand met hare gevolgen van dege lijkheid en tevredenheid kan niet terugkeeren, voordat de Kerk in hare huidige opvatting worde prijs gegeven en door het nieuwe zaad zij werkzaam is om in den nieuwen bodem wortel te vatten. Voor hen, dio onze zienswijze deolon; die dus de kerk erkennen als een maatschappelijk kwaad, dat leidt tot levensmoeheid, ontevredenheid’ - - - i moet die kerk niet dan als ballast in den Staat, zij het dan met over boord geworpen, althans worden losgelaten. Er moet, er mag geen band zijn tusschen den Staat, die vooruit wil, en de Kerk, die zijn vooruitgang steeds tegenhouden wil.’ Integendeel, de Staat, die niet de revolutio wenscht, moet zich zooveel mogelijk tegen die Keik te weer stellen öt hare schatkist slechts openstellen voor het nieuwe in de kerk. De Staat mag niet dulden, uit welbegrepen eigen belang, dat het nieuwe wordo uitgeworpen hij moet er voor waken dat ook het nieuwe en vooral het nieuwe zijne vrijheid behoude; geen slingervrijheid, maar eene vrijheid, die zich ontwikkelen kan tot een heilzame macht voor den Staat. Daartoe wonscht do nieuwe partij, de jeugdig liberale, mee te werken en zij heeft het vas't vertrouwen dat zij tegenover de oud-liberalen het pleit zal winnen, ja dat zij deze vau hare dwaling zal overtuigen. Jammer dat die oudjes zoo vasthoudend zijn op het gebied van be grippen. Jammer, dat zij, op hunne ervaring bouwende, zoo weinig acht slaan op de levens- schouwing van de jongeren. We stuiten hier echter op eene natuurwet, die in den wensch mettertijd alle hartstochten doet verstommen, behalve de heerschzucht; onjuist deze hartstocht is het, die, door de aan levensmoeheid lijdende maatschappij het meest wordt gevoed uit het jongere geslacht. Geen feller bestrijders van het nieuwe dan de melkmuilen onder de zwart rokkengeen vuriger verdedigers van de Kerk dan de hier te lande welbekende jongelings- vereenigingenhet is de leeftijd van de geest drift Jammer dat zij zoo averechts werkt. Daarom, 'o Staat van NederlandMaak u 'los' zoo spoedig mogelijk los van de thans heer- schende Kerk, 1 Ij L 1 1 1 a a 3 I 1 3 I I I I a Zi r. 3 t 1 1 ;e e COURANT. I SOEK ER I co uu KjvactG zich een

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1890 | | pagina 1