ft* wi h 17 r WBffl ffl ffiï BlfflBSffiJï SHK F- No, 83 V IJ F-E N-V E ERTIG8TE 8890. ■s INDISCHE TOESTANDEN. BI sH til A. A R Q A. N Cl* 8 KALVEKftlARKT 15 O C Cl? O B E Ti, As don zendeling, worden toe. zijn theologische controversen - -i waarin de volgens den Koran geen kleine vijandelijkheden mogen bedrijven, maar enkel oorlog mogen voe ren. Terwijl de hadjies de volste vrijheid hebben, is er van overheidswege toezicht op de Moham- medaansche geestelijken en wordt aan het bestuur de vrijheid gelaten om naar zijn goedvinden Christonzendelingen uit te bannen zonder daar van verklaring te moeten geven, dus zonder vorm van proces. Deze gradatie van rechten meest volgens schrijver liever omgekeerd wor- ADVEHTENT1ËN voor eiken regel meer belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent den Uitgever, van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, 7'/s Cents. Bij abonnement is do prijs ---te vernomen bij Wij hebben indertijd het cordeel van de Tijd en de Standaard over het wetsontwerp- Van Houten betreffende onteigening meegedeeld, In het jongste nieuwe Ga'ds-nommer bespreekt do heer Hugo Muller dit onderwerp. Vooraf wijst hij op de veranderingen, die ia den laatsten tjd op economisch gebied hebben plaats gehad: don val der .Manchester school, het meer en meer verplaatsen der macht naar de vereeuigde pro letariërs on de wijziging, die de eigendomsbe grippen hebben ondergaan. In ons land, dat volgens schrijver in vele opzichten zoo bedroe vend achterlijk is, is het indienen van hot wets- ontwerp des heeren Van Houten een teeken dat ook hier de symptomen van voortschrijdende ontwikkeling worden waargenomen. Dat het wetsontwerp nu eenige kans zou hebben wet UIT DE PERS. Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS Abonnementsprijs voor 3 maanden franco per post f 1.25. in te^endeT^11 stukken’ ui<«av® of red««tie betreffende, franco II. Het Kruis tegenover de Halve maan! was dus een valscho leus, naar onze overtuiging, tenzij we moeten aaunemen dat Kuyper do Halve maan representeert en de liberalen het Kruis Voorstellen, waar veel.voor te zeggen valt. Niet alleen dat hij het zelf te verstaan geeft, maar Ook, zooals uit zijn vroeger parlomentsloven on uit zijn blad genoegzaam blijkt, zijn de liberalen hem een kruis; ook Keuchonius is, volgens hem, aan dat kruis gestorven. Wio weet hoe hot met de Halve maan nog afloopt. Toch zouden i we do maan ongaarne missen, ook al heeft een dichter haar gestempeld als de koude, gevoel- looze, onbarmhartige Silene! Noemt ge ouzo onderstelling ten opzichte van Kuyper valsch, dan willen we verzachtende omstandigheden pleiten door u te verwijzen naar do Standaard van 4 October, waarin een arti kel wordt besproken uit de Gids van October Van do baud van Mr. L. W. C. van den Borg, Waaruit aanhalingen worden gedaan, die hem aanleiding geven tot het volgende „Zoo wordt dus t’iaus ook in de Gids erkend, dat metterdaad do klachten, die jarenlang door de vrienden der zending en de anti-revölutionaire 1 gelijkheid dus. Zou dat ook Kuypers standpunt izijn? We wenschen er over te zwijgen on kunnen sdat veilig doen, zonder den schijn op ons te laden het te willen constatoeron. Voor hen die letterlijk de spreuk opvattenwie niet vóór u is, is togen u, is zulk een standpunt van gelijk heid ónmogelijk, rein ónmogelijk. Zou op de Kuyper-partij niet van toepassing zijn wat van don Borg zegt: „Ja, zelfs zijn de voorbeelden in de geschiedenis niet zeldzaam, dat ook bij christenen do politieke propaganda met de gods dienstige samenging, en dat do storko arm were ingeroopen, wanneer overreding niet baatte, of niet snel genoeg werkte naar den zin der bo- keerders.8 Zoo zien we dan weer hieruit wat citaten bewijzen, die uit hun verband zijn gerukt. Wij raden daarom ieder aan het degelijk geschreven artikel oens gezet over te lozen en zich dan af to vragen of do schrijver partij kiest voor Kuy per, en of de Gids erkent dat do klachten van Kuyper gegrond zijn. We wenschen onze beschouwing te besluiten met een overzicht to geven van hot artikel, omdat er voor don liberaal nog wel wat uit te loeren valt. Wij verwachten van hem niet, dat hij met Kuyper zeggen zal: Schon da ge- wosen. Do moester in zijn wijsheid wikt, de leerling in zijn waan beschikt. Allereerst bespreekt do schrijver do loer en do rechtsfictien van den Mohammedaandaarna de feitelijke toestand, gedeeltelijk overeenstem mende met de leer van den Koran; verder do ongelijkheid van rechten van christenen on Mo hammedanen en ten slotte het drukkende in den rechtstoestand voor de tot het christendom be koorde Inlanders. De Mohammedaan beschouwt de belijders van andere godsdiensten als zijne vijanden, die hij moet onderwerpen, allerminst als wet tige hoerschors mag erkennen. Hij bukt ech ter tijdelijk voor do overmacht en ook maakt hij in hot laatste opzicht cone uitzondering ten opzichte van hen die ook een godsdienstvorm nebben, afkomstig van een godsgozant als Mo- lammed, en hiertoe behooren Joden en Chris tenen. Het is daarom gewenscht voor den Europeaan zich een belijder van Christus te noemen. De voorschriften van don Koran wor den echter slechts gedeeltelijk opgevolgd en ondervinden zoor den invloed van de zeden en gewoonten van het land. De Muzelmannen op Java vatten de wapenen niet tegen ons op> omdat zij er geen heil in zion en omdat zij aan het Kruis tegenover de Halve maan gegeven, 2Ütl ingebracht, in elk opzicht gegrond zijn. Ster ker nog, dat we eer te weinigdan te veel ge laagd hebben. Zelfs plaatst de heer van «en Berg zich geheel en al op hot standpunt °ok door ons in dezo quaestie ingenomen. Er Woet hier gehandeld worden. Spoedig en door tastend. En het zou ons leed doen, zoo na den Minister Keuchenius, ook de Minister Mackay aftrad als Minister van Koloniën zonder dat ver- betering in dezen toestand ware aangebracht. Na lezing en herlezing van het Gi<Zs-artikel moet ons do verzekering van het hart, dat wij de bekem-ino- W „n volstrekt niet gelooveu dat do heer van den christendom erg zich „geheel en al plaatst op hot stand punt ook door ons (Kuyper c. s.) in deze quaestie ingenomen.8 De lozer oordoele zelve c uit onze aanhalingen niet bij ken zal, dat van en Borg het tegenovergestelde standpunt in- neemt van dat der Kuyper-partij. e leus: „het Kruis tegenover de Halve maan8, ee t zelfs een oogenblik gedreigd tot een stem- I narijd aanleiding te zullen geven; een gevaar I a gelukkig werd afgewend, want moeilijk zou I °u m ons vaderland eene meer onzuivere uit- lfinIUS\ kunaeQ bedenken dan die, wélke door I oe dergelijke verkiezingsleuze zoude worden i verkregen.8 a J3en?er»mÜ is herhaaldelijk gebleken, C Iefc,altÜd rekening wordt gehouden met de L taande toestanden en °P con verkeerd terrein wordtover- Keoracht.8 «bovendien - - paai jms Staatsrecht gcene zaken 1 Wy cursiveeren. t don, on dus de moeste vrijheid aan het moeste toezicht op don hadji gepast, omdat van den oorsto niet hot minste govaar, van den laatste daarentegen veal gevaar is te duchten. En eindelijk dat hot recht’wordt gesproken naar tweeërlei maatstaf is ook hinder lijk voor do uitbreiding van het christendom. De Inlandsche christenen dio in strijdvragen gewikkeld worden mot Muzelmannen worden gericht naar Europeosch recht, terwijl hot Mo- hammedaansch recht voor de anderen geldt, hetgeen de volksgebruiken moer ia aanmerking’ noomt en daarom mindor strong is. Verder dat Inlandscho christenen niet in rechten met Euro- peesche christenen gelijkstaan, zoodat zij, dio oone Europooscho opvoeding genoten, zelfs wor den opgeschreven voor heerendienstou enz en eindelijk dat de Regenten, ofschoon volgens do wet vrij in hot belijden van welken godsdienst vorm ook, volgens hunne instructie moeten zijn Mohammedanen, oone bepaling, die het aan de hooger geplaatste ambtenaren niet aanlokkelijk niaakt christonoii te worden» Wij hopen dat ons Parlement hierin spoedig verandering brongo, waarvoor wij dan noch Dr. Kuyper, noch Keuchonius, maar wel Mr. van don Borg onzen dank brengen. BEKEND M A K ING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS dor gemeente Sneek, maken bekend dat do eerste dit jaar invalt op Maandag 20 Getover e. k. Sneek don 3 October 1890. Burgemeester en IVëthouders voornoetndt ALMA, Burgemeester. PENNEWITZ, Secretaris. KENNIS G E VIN G. Da BuRGE MEESTE tl der gemeente Sneeki brengt ter openbare kennis, dat hot le Supple» toir Kohier van het Patentrecht no. 3. dezer gemeente, dienstjaar 1890/91, door don Provin cialen Inspecteur der Directo Belastingen to jjeeuwarden gearresteerd den 13 October 1890 aan don Ontvanger der Rjksbolastingeu to Snoek ter invordering is ter hand gestold on dat een ieder verplicht is zijnen aanslag, op den bij de wet bepaalden voet, te voldoen. Sneek don 14 October 1890. De Burgemeester voornoemd, KLMLN. de bedoeling -1 wordt door do letter en bedoeling van don Koran.8 „Hot is verre van mij, in elk Muzelman in onze bezittingen een vjand to willen zien, en vrees te koesteren, dat hij slechts op eeno gelegenheid wac.it om een Europeaan en speciaal hot Gou vernement van Nederlandsch-Indië to benadee- Ion. Nog veoi minder zoudo ik eenige belem meringen in de uitoefening van den Moham- medaanschen eoredienst, noch zelfs een pressie van regeoringswege, om tot het christendom over te gaan, in den Archipel wenschelijk ach ten.8 Of om do rij to sluiten„Ik verklaarde reeds, dat ik geenerlei propagada wil door den Staatja, ik zou het zelfs verkeerd achten aan -1 materieele voordooien te verbinden, b.v. door aan de In landsche christenen privileges toe te kennen, van welken aard ook.8 Wat nu onze conclusie is, ten aanzien van het standpunt van mr. van den Berg, kunnen we niet zoo met enkelo woorden weergeven gelijk dr. Kuyper het doet. Alleen willen wc uit°onze citaten slechts deze gevolgtrekking afleiden.dat Kuyper en van den Borg, volgens do loer der slippedragers van Keuchenius lijkkleed althans, ongeveer tegenover elkaar staan gelijk het ge noemd is, het iKruis tengenover de Halve maan8. Van den Berg stelt zich ophot liberale stand punt on wenscht niet'do minste inmenging van den Staat in godsdienstzaken. Geen bovoor- daardoor dn 7 recI)ting vaa Christenen tegenover Mohamme- m pan* ,ki?ea oaao Maar slechts wenscht hij dat onze Regeering de belemmeringen uit den weg zal ruimen voor hen die in Indië het christendom wenschen te verkondigen en uit te breiden. Vrijheid on Wü cursiveorsn. regooring zich mag partij stellenal stond do Islam als godsdienstvorm nog veel lager dan ofc goval is, zoo zoudo dit op zichzelf geen reden zijn, waarom zijne belijders in mindere mate aanspraak zouden hebben op de bescherming niet alleen, maar zelfs op don steun van den Staat, dan de aanhangers van elk ander kerk genootschap.8 En waarde schrijver, con paral lel trekkende tusschen de Mohammedanen en Christenen, do vervolgingszucht dor christenen „afkeuronswaardig8 noemt. Of waar hg zegt welke do politiek van eeno Europeesche mogend heid moet zijn „ton aanzien harer onderdanen, die don Islam belijden. Ik zou dio politiek willen samenvatten in do woorden zooveel mo- gclijk vermijden, wat aanstoot kan geven8 on verder, waar do schrijver zegt dat hot niet won- scholijk is dat do Islam zich uitbreide, spreekt hij het duidelijk uit „dat men den Islam als vorm van eoredienst in elk opzicht moot eerbie digen en do Staat geen propaganda voor het Christendom mag maken.8 „Ook het christendom is zeker in den loop dor tijden dikwijls in politiek militanten geest opgetredenmaar die geest was daarin iets ac cidenteels, ja wat meer zegt, evenzeer in po sitieven strijd met de letter en de bedoeling van het Eocmgelie^) als hij gevorderd bedoeling van don Koran. mij, in elk Muzelman in vijand te willen zien, Partij tegen depositie, door onzo overheid in Indië i ij 99 i V - B Bk mos- n gram m m -j f

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1890 | | pagina 1