MIIIÏS- iiï UIMJTMlD Ï09K DS M L r 31 OCTOBER. No. 89. j a r den Uitgever, 1 d ontzegde A n n n n Abonnementsprijs Alle brieven i in te zenden. j ii n. a- ie au Lw? BWMMMMwW Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. i voor 3 maanden ƒ1.franco per post ƒ1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco F Wl iW Ouder het opschrift ^Onbegrijpelijkheden^ x. U1UC herinnert ue hoer A. W. P. m N. V, Ct. zakelijkheid daarvan in te zien, dat wanneer de militaristen aandringen op - de noodzakelijkheid om ons klein land in staat 4wn verdediging te stellen tegen eiken buitenland- scaen vijand, zy veelal gewoon zijn om met groeten ophol te wijzen op het kloekmoedig gediag der vaderen in den tachtigjarigeu oorlo"- Zij gewagen van Alkmaar, waar de victorie een aanvuag nam, en van Leiden, waar de vol harding der uitgehongerdo burgers met een go- zegead ontzet werd bekroond. Zij geven hoog op van de vurige vad»idandslwfdo der toenma- lige bewoners van de „Lage landen by de zee6 en wekken ee hedendaagsche burgers op om hun voorbeeld na te volgen. Onbegrypeiyk acht de heer A. W. P. dat zij den toestand van die dagen mot dien van onzen tijd kunnen vergelijken. Immers zegt hij zij vergeten, dat in den tachtigjarigen oorlog ia het open veld doorgaans met vreemde huurtroepen is gestreden. Zij vergeten, dat de burgers der benarde steden uit ceno treurige eivaiing wisten, dat zy met hunne gezinnen door de bpaanseiie belegeraars op de gruwelijkste wijze zouden worden mishandeld en vermoord zoodra zij zich overgaven. Hunne volhardim* sproot mot voort uit vaderlandsliefde, maar uit zucht tot zelfbehoud. Ware Leiden omsingeld geweest door de krijgsbenden eeaer beschaafde en humane natie van onzen tyd, dan zou de stad reeds lang hare poorten voor den vijand geopend hebben, J Vun alle kanten wordt beweerd, dat onze verdedigingsmiddelen, zoowel de doods als do levende strijdkrachten, onvoldoende zijn. Maai de militaristen verklaren, dat zij voldoende kru llen gemaakt worden. Anderen daarentegen merken op, dat „wij ons met in Zwitserland bo« vinden, hetwelk slechts enkele toegangen tot zijne, onbeklimbare rotsvesting heeft te beveili- .a~ w gen, .terwijl ons land grotendeels open ligt en Onze godsdienstleeraars r I °p hunnen weg terugkeoren en met ons in de vrijheid van geweten roemen. Hot gezag van deu Paus of hot gezag bij „de gratie Gods6 moge voor korten tijd de rust bewaren, het is de rust, die den storm voorafgaat, omdat hot op den duur de vrijheid van hot geweton niot vermag to onderdrukken. Bewijzen voor doze stolling levert de geschiedenis te over daarvoor getuigt ook de hervormingsdag, dien feestdag voor allen, die de vrijheid liofhobben. Zoo ooit, dau heeft onze tijd het recht, van ons allon te vorderen, tot die vrijheid mee te werken; en in plaats van te donken; après nous le déluge, is ons aller plicht de lendenen omgord to houden on uit don hervormingsdag dozo los to putten, dut de kerk slechts ijvert voor hare heerschappij; d^t hare macht slechts loidt tot lovolutio; dat zij aan olko sociale nood het zwij gen oplogt en daarom met allo kracht, dio in ons is, dient bestreden to worden, zoo wij aan iet kalm verloop van den vooruitgang do voor keur gevon boven de revolutie. Wie daartoe meêwerkt verdient den naam anti-revolutionair met recht te dragon; voor dien is het geen valscho leus; hij zul zich met alle liberale protestanten verheugen ovor den her vormingsdag en mot hen waken voor de vrijheid van geweten. UIT DE PERS. ons leger op verre na mot gonoeg strijders tolt, om onzo zeer lange oostolijko grenslijn te ver dedigen. Nog andoren zijn zelfs van mooning dat ook de voortreffelijkste legorinrichtiug cii r3t|° ikato Wapons OUS “iot zuilen baton, omdat hot ónmogelijk is, mot goed gevolg aan de overmacht weerstand to biodon. Door oen goed verdedigingsstelsel wordt dus °Ufn ?“athanlfellJkbeid niet of wel gewaarborgd. In hot eerste geval acht de heer A. W P onbegrijpelijk, waarom onze volksvertegenwoor diging goedkeurt, dat jaarlijks eene welvaart- uitputtonde som wordt besteed aan een onbe reikbaar doel en dus in ijdelheid verkwist re-eïrin^ d?Q°tëeral ^^Jpolijk, waarom de regeenng de toch onze onafhankelijkheid als oen volksbelang op prijs stolt, nog altijd aarzelt, om door krachtige maatregelen onze verdedi- gmgsmiddolen in behoorlijken staat te brengen. \Vie toch is zoo dwaas om te ze-en- Ik zal deze week mijn deur des nachts "maar open aten, want de dieven zullen toch denkelijk niet komen voor de volgende week!6 J Kunnen wij ons met goed gevolg togen de overmacht verdedigen, dan is het onbegrijpelijk waarom de regeering niet voorstelt, om dS de middelen te vragen aan het volk, teneinde oo lovende en doode strijdkrachten zou spoedt mogelyk m den besten staat te brengen. Is het voik gestold op zijne onafhankelijkheid, is het er van overtuigd, dat deze daardoor kan gehandhaafd worden, dan zal het immers gaarne zijne goedkeuring hechten aan eene daartoe strekkende geIdleening, al zou deze ook eenbe honderden milhoenen gulden bedragen. w “f. tUg .?81.odan ifJ ia 0113 vaderland eene wet afgekondigd op het dragen van wapens. Het was den heer P. niet gegeven, de nood- Eensdeels toch werd daarvan ia ons land geen misbruik ge maakt, anderdeels zijn dolken en revolvers zoo klem van omvang, dut zij zonder moeite verborgen kunnen worden. In sommige van onze provin ciën dragen alle landlieden een flink en 'scherp p08. la eene scheode in don zijzak. De heer 1begrijpt met, iu weik opzicht zulk een mes een minder gevaarlijk wapen is dan een dolk, on toch mag het ongestraft en openlijk worden medegenomen. Indieu daarentegen een vreed zaam burger een oud en onbruikbaar geweer noopt en onbedekt naar zijn huis brengt, staat hy bloot aan boete. Terwijl nu den'rustigen burger het draden van wapens gestreng is verboden, mogen °de militairen buiten dienst zich met bajonetten en sabels m het openbaar vertooneu. Do onder vinding heeft geleerd, dat die mannen, vooral m een toestand van opgewondenheid, daarvan dik wijls misbruik hebben gemaakt. Buiten dionst hebben zij hunne wapens nergens toe noodig. Uncogrjpelyk is het dan ook voor den heer A. W. 1,, dat ia het zoogenaamde vrije Nedcr- land een vreedzaam burger, die volstrekt geeue kwade benoehugeii heeft, beboet wordt, wanneer hij een door hem gekocht wapen naar huis meet brengen, terwijl de militair o,moedig met zijn wapen rondloopt. In hot aanhangig wetsontwerp op de le^er- orgamsatie worden de godsdienstleraren, voor een gedeelte geestelijken genaamd, vrijgesteld van uea nrijgsmeust. Ook uit iö voor den heer i.onbegrijpelijk, De godsdienstleeraars zijn veorgangeia oer gemeente;., onder wijzers vun hei, volk, met betrekking tot do heiligste plichten üu zegt de grondwet; „Alle Nederlanders, uaaivoe m zyn verplicat mode te werken tot haiKiuavmg dar oüüihaükolijküoid van. het ijk eu to., verdoüi^ing van zyn grondgebiad,^ zijn Nederlanders en Er zijn dagen op onze kalender, die de ver beelding machtig aangrijpen en ons voor een wijle in het verleden verplaatsen, dat verleden doen doorleven,om daarna in het tegenwoordige I ons te verheugen over de zegonrijke gevolgen, Mie voortgevloeid zijn uit het feit, waaraan zulk een gedenkdag ons herinnert. Voor de chris tenheid is zulk een dag de Kerstdag; vooreen volk de dag, waarop zijne herboren vrijheid aan do kimmen van den dageraad verrees, voor de hervormden den hervormingsdag. Een nationale feestdag kan hij voor ons volk met zijn gelijk de dag van 1 April 1872 ons volk splitste in een feestvierend en een treurend deel, maakt ook 31 October een kloof in onze Volkseenheid on deelt onze natie in een roomsch en een protestantsch gedeelte, en terwijl hij Rome doet treuren over de afvalligen, de ketters, is I I i’Ü voor den waren protestant een bron van I waarachtige vreugde, de dag waarop zijn vrij- 9 brief word geteekend. Voor den waren protestant zeggen we, want, hoe onbegrijpelijk ook, er zijn protestanten, die den hervormingsdag herdenken met rod win het harte, die het heuglijk feit van de gewetensvrij heid loorbjj zien, om al hun aandacht te vesti gen op hen, die ontrouw werden aan de leer van Heidelberg’s catechismus. Het zijn de confessio- neulen, waarvan een jezuïet gezegd hoeft, dat zij ’hot ijzer smeden voor Rome. Het zijn de mannen jn vrouwen, die de schaduwzijde al hunne aan- .d-tclit wijden en do lichtzijde liefst voorbijzien. ot zijn zij, die in den persoon van Jezus mot voorliefde herdenken zijn lijden, zijn sterven, «o die bloed-theorie hebben gemaakt tot het fun dament hunner Godsvereering on daarbij het oven en werken van den vrijheidsprofeet op don achtergrond dringenhet zijn degenen, die 13 plaats van den Luther als vrijheidsheld, bij voorkeur, met voorliefde donken aan den Luthor Y kerkestichter, zooals bij zich in een later 8 olium deed kennen. oor den clericaal dus is de Lutherdag geen 'ri)ugdedag; en bij dat woord clericaal d°enken e niet enkel aan don roomsch-katiioliek, maar °®kaau den anti-revolutionair, n’ea déplaise onzen miübter Mackay, die in onzen Senaat dezer a^en verkondigde, dat hij de toepassing der Raming clericaal op velen (zijne partijgenoo- O af keurde, omdat zj mot den clerus niets 10 maken hadden. Clericaal is bij ons te lande de naam voor, *e“i die direct of indirect meêworken tot de Mschappij der kerk over het geweten. Zijn öi dio medowerkers dio tot de kerk iugoe- uef6* ïeibaod ötaau> en wij gelooven zulks ]5 on °P gozag van onzen premier, dan vor en de eerlijkheid die misleiden van het dwaal- P°oi- brengen. |0 'ï10 toch ouze regeering steunt zonder aan erk te denken, is aan het eene oog blind met het andere niet helder ziende. Zulke mpei.8 behooren terecht geholpen te worden; zijn in verkeerd gezelschap geraakt en zullen, van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, wanneer ze nog wat meegewaadeld hebben, zien deerlijk bedrogen zien. ?i°ILL?ther Zag zich bedrogen; niet dat in zicht bleef hij echter binnen de perken der Roomsche Kerk; gefolterd door zielsangsten ging hg moe voorwaarts tot het hem te machtig werd en hij bij het zien van den aflaathandel, moest uitspraken de gedenkwaardige woorden„Ik acht het met geraden iets tegen het geweten te doen6. Van dat oogenblik af was de vrijheid van gewe ten aangebroken, zoo voor Luther als voor allen die hem volgden. Maar lang had hot geduurd voor met do Kerk werd gebroken; slechts hot rfldpork van waanzin, waarin de ergerlijke aflaat handel ontkiemde, vermocht velen de oogen te openen en hen te doen broken met eene instel ling, dio het er op aanlegde het geweten aan banden te leggen, en het gozag der Kerk boven alles te stellen. Dat gezag bogon zich oppermachtig te gevoelen on in zijn gevoel van onkwetsbaarheid dwaasheden te begaan, waar door do geesten werden wakker geschud en do geheime bedoelingen dor Kerk aan hot licht kwamen. Met Luthor gingen duizenden toen in andere richtingmaar drie eeuwen gingen sinds voor bij, waarin do Kerk tijd had zich to herstellen, tot m 1869 op eens het gozag zich weer deod hoeren ia de onfeilbaarhoids-verklaring van den laus, on weer zag men het verschijnsel, dat velen niet haddon bespeurd maar nu op eens duidelyk begonnen in te zien, dat Home het geweten aan banden wil leggenook nu verlie ten velen de Roomsche Kerk, Moet voor hen, dio hier te lande het clericale Bestuur steunen, zondor de heerschappij dor Kork to bedoelen of te voorzien, moot voor hen eerst het licht ontstoken worden door een uitin<>- van cloricaleu waanzin Wij hopen het nie°t voor dio bedrogenen, dat zij zoover meê gaan. Bronsveiu c. s, hebben den Luther-kreet rnnds geslaakt; meerdoren zullen zokcr volgen; jam mer dat deze mannen, op het voetspoor van Luther, na do uiting van don vrjbeidskreet, de rol van korkestichters gaan spelen. Wij weten hot, dat velen, zoogenaamde con servatieven, uit vrees voor verandering, voor revolutie zelfs, geluisterd hebben naar de schoone voorspiegelingen van „ons program.6 Welnu wanneer do Standaard ons nu verklaart, dat zijne partij in de Tweede Kamer niets heeft gedaan om een dier beloften te verwezenlijken- wanneer Kuyper zelf moet erkennen, dat dé auti-revolutionaire Kamerleden zonder eigen stuur achter het Kabinet aanvaren, is verdere waarschuwing overbodig. Zij bedenken dus wel,- dat hot beter ten halve gekeerd is, dan ten heele gedoold, alsook dat, waar hot beste wat beloofd werd, ijdel block, zij verstandig handelen,.niet voort te gaan met steun te verleeneu om het niet beloofde, het verzwegeno te verkrijgen. En evenals Luther zijn vertrouwen ontzegde aan eene richting, die leidde tot de onfeilbaar- heidsverklaring, iets wat Luther zeker niet voorzag, zco hopen we daf die pseudo-cleriealen 10 19 9 0 o 0 (I 0 I) 0 o e o i» rd in. ct. to an ■Ja SU 1 l|

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1890 | | pagina 1